Kuinka on? Teenkö jotain juoheasti vai jouheasti?
juoheasti vai jouheasti
9
933
Vastaukset
- Kätsä
Kielitoimiston uusi sanakirja Kätsä selittää:
juoheva (rinn. jouhea, juohea, jouheva)
1. tasaisen sujuva, letkeä, joustava, maltillinen, rauhallinen. Juoheva esitystapa.
2. leppoisa, mukava. Juoheva ukko.- Juoheva ukko
Mukavaa, että Kielitoimisto on kanssani samoilla linjoilla! Tunnustan käyttäneeni juohevan jouhevasti molempia sanoja.
Muistan joskus pähkäilleeni teknisissä yhteyksissä, kuinka kääntää suomeksi englannin sanat smooth/smoothly (esim. kuvaamaan jonkin koneen käyntiä). Lopulta tuntui jouhevimmalta käyttää sanoja juoheva/juohevasti. - kuulostaa
Juoheva ukko kirjoitti:
Mukavaa, että Kielitoimisto on kanssani samoilla linjoilla! Tunnustan käyttäneeni juohevan jouhevasti molempia sanoja.
Muistan joskus pähkäilleeni teknisissä yhteyksissä, kuinka kääntää suomeksi englannin sanat smooth/smoothly (esim. kuvaamaan jonkin koneen käyntiä). Lopulta tuntui jouhevimmalta käyttää sanoja juoheva/juohevasti.paljon paremmalta sanoa 'jouheva' kuin 'juoheva', mutta saahan sitä olla eri mieltäkin.
'Jouheva'-sanasta tulee mieleen 'jouhista valmistettu' (olen kuullut että näitä mystisiä 'jouhia' saadaan esim. hevosesta, tarkemmin en tiedä). 'Juoheva' taas on sellainen, joka juo jotain ällöttävää juomaa, kuten piimää.
Hassuja mielikuvia. - Takametsien Mies
Juoheva ukko kirjoitti:
Muistan joskus pähkäilleeni teknisissä yhteyksissä, kuinka kääntää suomeksi englannin sanat smooth/smoothly (esim. kuvaamaan jonkin koneen käyntiä). Lopulta tuntui jouhevimmalta käyttää sanoja juoheva/juohevasti.Olen aikoinani ajellut monenlaisella ajopelillä, muiden muassa linja-autoa olen kuskaillut.
Ohjeissa neuvottiin, että sellaista kuljetettaessa pitää vaihteita käsitellä juohevasti, niin matkustajat ovat tyytyväisiä...
-- - Juoheva ukko
Takametsien Mies kirjoitti:
Olen aikoinani ajellut monenlaisella ajopelillä, muiden muassa linja-autoa olen kuskaillut.
Ohjeissa neuvottiin, että sellaista kuljetettaessa pitää vaihteita käsitellä juohevasti, niin matkustajat ovat tyytyväisiä...
--Eikös sellaisten vaihteistonkäsittelyohjeissa ole joskus sanottu niinkin, ettei moottoria oikein parane kuormittaa pyrkimällä ottamaan siitä suurta momenttia pienellä käyntinopeudella?
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000020&conference=1500000000000154&posting=20500000000133130 - Juoheva ukko
Juoheva ukko kirjoitti:
Eikös sellaisten vaihteistonkäsittelyohjeissa ole joskus sanottu niinkin, ettei moottoria oikein parane kuormittaa pyrkimällä ottamaan siitä suurta momenttia pienellä käyntinopeudella?
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000020&conference=1500000000000154&posting=20500000000133130Piti viitata tähän!
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000020&conference=1500000000000154&posting=20500000000119448 - Takametsien Mies
Juoheva ukko kirjoitti:
Eikös sellaisten vaihteistonkäsittelyohjeissa ole joskus sanottu niinkin, ettei moottoria oikein parane kuormittaa pyrkimällä ottamaan siitä suurta momenttia pienellä käyntinopeudella?
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000020&conference=1500000000000154&posting=20500000000133130Sattumoisin sattui tosiaan Scania-Vabis -merkkisen linja-auton ajokeitttiön seinällä sellainenkin ohje olemaan: UNDVIK SEGDRAGNING.
Minä silloin nuorna miesnä sitä ruotsalaisnimeksi luulin... :D
--
- Takametsien Mies
Kokeile Googlefightilla http://www.googlefight.com/
Siihen kun syötät vertailtavat sanat ja painaa nappulaa, niin heti alkaa hirveä tappelu ja kohta näet tulokset...
:o)
-- - makuasia
Kumpaakin voi käyttää yhtä hyvin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053141Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391600Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951462- 921369
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461324Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561236Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803