Raamatun moraaliton seksuaalisuus

5. Mooseksen kirjan mukaan naisen voi ottaa vaimoksi makaamalla hänet. Tämän opetuksen mukaan ei tarvita erikseen mitään kirkollista vihkikaavaa.

13 Tämän tehtyään nainen saa vaihtaa entiset vaatteensa uusiin, asettua asumaan miehen taloon ja itkeä kuukauden ajan vanhempiaan. Sitten mies voi maata hänen kanssaan ja ottaa hänet omakseen; näin naisesta tulee hänen vaimonsa.

Raamatun mukaan naisen voi jättää, jos hän ei miellytä miestä enää. Raamatun mukaan avioero on helppo juttu ja täysin sallittu.

14 Mutta jos nainen ei myöhemmin enää miellytä miestä, tämän on annettava hänen vapaasti lähteä luotaan. Mies ei saa myydä naista orjaksi eikä kaupitella häntä, koska on jo tuottanut naiselle häpeää hylkäämällä hänet.

Mitä mieltä uskovaiset ovat tästä Raamatun tulkinnasta?

85

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Selittäkääpä tämä luterilaisfundamentalistit, miten naisen voi ottaa noin vain ilman avioliittoa ja jättää samalla tavalla?

• Anonyymi

• Anonyymi

• Anonyymi

• Anonyymi kirjoitti:

Raamattu sallii miehelle rajoittamattoman oikeuden avioliiton ulkopuoliseen seksiin ja avioeroon.

Vanha Testamentti sallii mutta Jeesus ei. Jeesuksella oli tiukka kanta avioerojen suhteen ja ei antanut siinä suhteessa miehillekään mitään erivapauksia.

• Anonyymi
        KTS kirjoitti:

Vanha Testamentti sallii mutta Jeesus ei. Jeesuksella oli tiukka kanta avioerojen suhteen ja ei antanut siinä suhteessa miehillekään mitään erivapauksia.

"...ei antanut siinä suhteessa miehillekään mitään erivapauksia."

Lähde?

Jeesus ja laki

17 »Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.

18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.

• LUE SITÄ RAAMATTUA!

Matt.
        5:31 On sanottu: 'Joka hylkää vaimonsa, antakoon hänelle erokirjan.'
        5:32 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka hylkää vaimonsa muun kuin huoruuden tähden, saattaa hänet tekemään huorin, ja joka nai hyljätyn, tekee huorin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No ei tuosta listasta mitään selvitystä saa.

Lukeehan siinä selvästi luku ja jakeet.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Raamattu sallii miehelle rajoittamattoman oikeuden avioliiton ulkopuoliseen seksiin ja avioeroon.

Ei salli, mutta turvaa naisten oikeudet.

• Anonyymi
        KTS kirjoitti:

LUE SITÄ RAAMATTUA!

Matt.
        5:32 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka hylkää vaimonsa muun kuin huoruuden tähden, saattaa hänet tekemään huorin, ja joka nai hyljätyn, tekee huorin.

MOOSEKSEN LAKI:

Sitten mies voi maata hänen kanssaan ja ottaa hänet omakseen; näin naisesta tulee hänen vaimonsa.

Mutta jos nainen ei myöhemmin enää miellytä miestä, tämän on annettava hänen vapaasti lähteä luotaan.

JEESUS SANOI: "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan."

Miten tämän ristiriidan selität?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei salli, mutta turvaa naisten oikeudet.

"...turvaa naisten oikeudet."

Niin, turvaa sotasaalisnaisten "oikeudet". PELLE!!!!!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"...turvaa naisten oikeudet."

Niin, turvaa sotasaalisnaisten "oikeudet". PELLE!!!!!

Naisia nekin ovat, klovni!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Naisia nekin ovat, klovni!

Jep, esineitä sinulle.

• Anonyymi kirjoitti:

MOOSEKSEN LAKI:

Sitten mies voi maata hänen kanssaan ja ottaa hänet omakseen; näin naisesta tulee hänen vaimonsa.

Mutta jos nainen ei myöhemmin enää miellytä miestä, tämän on annettava hänen vapaasti lähteä luotaan.

JEESUS SANOI: "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan."

Jeesus oli vasara:

Johanneksen evankeliumi:
        5:18 Sentähden juutalaiset vielä enemmän tavoittelivat häntä tappaaksensa, kun hän ei ainoastaan kumonnut sapattia, vaan myös sanoi Jumalaa Isäksensä, tehden itsensä Jumalan vertaiseksi.

• Anonyymi

Vituttaako luterilaisfundamentalistia, että VT sallii sotasaalisnaisten raiskaukset ja hylkäämiset (avioliiton ulkopuolisen seksi ja eron) ja mielikuvitusjeesus ei puutu mitenkään tuohon raakalaismaiseen lakiin?

• Anonyymi

Noinhan se varmaan Jeesuskin tehtiin. Pyhä toimitus siis.

• Anonyymi kirjoitti:

Vituttaako luterilaisfundamentalistia, että VT sallii sotasaalisnaisten raiskaukset ja hylkäämiset (avioliiton ulkopuolisen seksi ja eron) ja mielikuvitusjeesus ei puutu mitenkään tuohon raakalaismaiseen lakiin?

Ei vituta koska se on islamein kansan historiaa. Ja yleinen käytäntö siihen aikaan.

• Anonyymi kirjoitti:

Ei vituta koska se on Israelin kansan historiaa. Ja yleinen käytäntö siihen aikaan.

• Anonyymi
        KTS kirjoitti:

LUE SITÄ RAAMATTUA!

Matt.

Todella julma ja sydämetön on äpäräkultin jumala.

• Anonyymi
        usko.vainen kirjoitti:

Ei vituta koska se on Israelin kansan historiaa. Ja yleinen käytäntö siihen aikaan.

Jep, juudealaisten laki, josta tuli myöhemmin islamin ja kristinuskon laki.

• Anonyymi kirjoitti:

Jep, juudealaisten laki, josta tuli myöhemmin islamin ja kristinuskon laki.

Ei tietääkseni kristinuskossa ole tuollaista lakia 😃

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

MOOSEKSEN LAKI:

Se selittyy sillä, että Jeesus ennustaa etenpäin 2000 vuotta, että miten Paavali tekeekin hänestä Mooseksen Jumalan kanssa liiton hyvältä tuoksuvana uhrilahjana - jonka kirkko viimeisteli kolminaisuusopilla jopa siis Jumalan kuolemalla - ja sama laki jatkuu uutena liittona, eikä kukaan huomaa mitään. Viimeksi olemme tämän Mooseksen lain kuulleet Priden yhteydessä nyt monta kertaa.

• Anonyymi
        usko.vainen kirjoitti:

Tottakai on, koska sen on Raamatussa, tarkemmin ottaen Vanhassa Testamentissa, jota Jeesus ei kumonnut.

Jeesus sanoi: "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan."

• Anonyymi kirjoitti:

Tottakai on, koska sen on Raamatussa, tarkemmin ottaen Vanhassa Testamentissa, jota Jeesus ei kumonnut.

Jeesus sanoi: "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan."

Ei tietenkään ole 😃 jos et tunne Raamatun rakennetta kuuntele tuosta linkistä joka on ylempänä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

eikös se todista taas kerran, että yksi usko ei ole toista parempi. kannattaako sen raamatun kanssa vehkoo niin kuin se olisi yhä, vuosituhansien jälkeen, täydellinen totuus asioista. Jos ei ole teillä parempaa tekemistä niin menkää vaikka töihin .

• Anonyymi kirjoitti:

Lakia ei voida enää toteuttaa kun ei ole pappeja jotka laittavat ne täytäntöön 😃

• Anonyymi
        usko.vainen kirjoitti:

Ei tietenkään ole 😃 jos et tunne Raamatun rakennetta kuuntele tuosta linkistä joka on ylempänä.

Miten niin ei ole?

VANHAN TESTAMENTIN LAKI:

JEESUKSEN SANAT:

Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan.

• Anonyymi kirjoitti:

Miten niin ei ole?

VANHAN TESTAMENTIN LAKI:

JEESUKSEN SANAT:

Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan.

Ei Jeesus sitä kumonnutkaan vaan se lakkasi olemasta kun ei ollut enää tuomareita 😃

• Anonyymi
        usko.vainen kirjoitti:

Lakia ei voida enää toteuttaa kun ei ole pappeja jotka laittavat ne täytäntöön 😃

Eikö ne homolaitkin ole Vanhasta Testamentista? Sodoman ja Gomorran myytistä? Miten niitä voidaan kuitenkin toteuttaa? PELLE

• Anonyymi kirjoitti:

Eikö ne homolaitkin ole Vanhasta Testamentista? Sodoman ja Gomorran myytistä? Miten niitä voidaan kuitenkin toteuttaa? PELLE

On. Ei homoja eikä ketään muutakaan saa enää kivittä 🤓

• Anonyymi
        usko.vainen kirjoitti:

On. Ei homoja eikä ketään muutakaan saa enää kivittä 🤓

"On. Ei homoja... saa enää kivittä "

Ja lähde tähän. Tehän kivittäisitte homoja edelleen ilman länsimaisia ihmisoikeuksia ja lakeja.

• Anonyymi kirjoitti:

"On. Ei homoja... saa enää kivittä "

Ja lähde tähän. Tehän kivittäisitte homoja edelleen ilman länsimaisia ihmisoikeuksia ja lakeja.

Laita muutama esimerkki näitä kivityksistä😂

• Anonyymi

• Anonyymi
        usko.vainen kirjoitti:

Eikö Suomesta löytynyt 😃😃😂

Etkö enempää pysty kiemurtelemaan, jäteläjä?

• usko.vainen kirjoitti:

Jaha. Tuo oli sieltä amerikoista tietenkin mistä laitalössi kaiken tännekin kopsaa. Toivottavasti ei tuota.

• Anonyymi kirjoitti:

Etkö enempää pysty kiemurtelemaan, jäteläjä?

Etsi se esimerkki Suomesta ja lopeta keppanan kittaaminen 😃

• KTS kirjoitti:

Jaha. Tuo oli sieltä amerikoista tietenkin mistä laitalössi kaiken tännekin kopsaa. Toivottavasti ei tuota.

Joku laitalössi toi homoliikkeen ja Pridenkin sieltä 😃

• Anonyymi
        usko.vainen kirjoitti:

Etsi se esimerkki Suomesta ja lopeta keppanan kittaaminen 😃

"Etsi se esimerkki Suomesta ja lopeta keppanan kittaaminen 😃 "

Eikö Suomen fundamentalistinen kristinusko ole lainkaan sidoksissa muun maailman vastaavaan kristinuskoon?

• Anonyymi kirjoitti:

"Etsi se esimerkki Suomesta ja lopeta keppanan kittaaminen 😃 "

Eikö Suomen fundamentalistinen kristinusko ole lainkaan sidoksissa muun maailman vastaavaan kristinuskoon?

Osin on osin ei. Ko. tapaukseen minun on mahdoton ottaa kantaa kun siitä ei ole luotetavaa tietoa 😃

• Anonyymi

• Anonyymi
        usko.vainen kirjoitti:

Osin on osin ei. Ko. tapaukseen minun on mahdoton ottaa kantaa kun siitä ei ole luotetavaa tietoa 😃

Ja se on muuten sinun todistustaakka osoittaa, ettette noudata Raamatun homokivityslakeja (kun Suomen laki kieltää ja rajoittaa teitä), kun ne on kuitenkin Raamatussa käsketty teille fundamentalistipelleille.

• Anonyymi kirjoitti:

Ja se on muuten sinun todistustaakka osoittaa, ettette noudata Raamatun homokivityslakeja (kun Suomen laki kieltää ja rajoittaa teitä), kun ne on kuitenkin Raamatussa käsketty teille fundamentalistipelleille.

Juu, en noidata koska minä olen kristitty ja Jeesus sanoo meille kristityillle ÄLÄ TAPA 😇

• usko.vainen kirjoitti:

Joku laitalössi toi homoliikkeen ja Pridenkin sieltä 😃

Pikemminkin taisi olla niin että urhoollisuusmitalilla palkittu sotaveteraani Touko Laaksonen vei homoliikkeen ideat sinnepäin.
        :D

• KTS kirjoitti:

Pikemminkin taisi olla niin että urhoollisuusmitalilla palkittu sotaveteraani Touko Laaksonen vei homoliikkeen ideat sinnepäin.
        :D

Ei muutamalla piirretyllä kuvalla mitään kultturia luoda 😃

• Anonyymi
        usko.vainen kirjoitti:

Juu, en noidata koska minä olen kristitty ja Jeesus sanoo meille kristityillle ÄLÄ TAPA 😇

"Jeesus sanoo meille kristityillle ÄLÄ TAPA 😇 "

Tappamisesta kieltäytyminen voi olla syntiä.

7 Hän sanoi heille: »Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: sitokaa miekka vyöllenne, kulkekaa edestakaisin leirin halki portilta portille ja tappakaa jokainen, jonka kohtaatte, olkoonpa vaikka oma veli, ystävä tai sukulainen.»

28 Leevin heimon miehet tekivät Mooseksen käskyn mukaisesti, ja kansasta sai sinä päivänä surmansa noin kolmetuhatta miestä.

• Anonyymi kirjoitti:

"Jeesus sanoo meille kristityillle ÄLÄ TAPA 😇 "

Tappamisesta kieltäytyminen voi olla syntiä.

7 Hän sanoi heille: »Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: sitokaa miekka vyöllenne, kulkekaa edestakaisin leirin halki portilta portille ja tappakaa jokainen, jonka kohtaatte, olkoonpa vaikka oma veli, ystävä tai sukulainen.»

28 Leevin heimon miehet tekivät Mooseksen käskyn mukaisesti, ja kansasta sai sinä päivänä surmansa noin kolmetuhatta miestä.

Sinun on näköjään ihan mahdoton ymmärtää mikä on kirjoitettu israelilaisille, mikä kristityille ja mikä molemmille🤓 ookko käyny edes rippikoulua❓

• Anonyymi
        usko.vainen kirjoitti:

Sinun on näköjään ihan mahdoton ymmärtää mikä on kirjoitettu israelilaisille, mikä kristityille ja mikä molemmille🤓 ookko käyny edes rippikoulua❓

"Sinun on näköjään ihan mahdoton ymmärtää mikä on kirjoitettu israelilaisille, mikä kristityille ja mikä molemmille"

No niin on, koska sinä poimit rusinat pullasta oman mielesi mukaan ilman mitään logiikkaa.

"ookko käyny edes rippikoulua❓"

Totta kai olen käynyt, Reisjärvellä kesällä 1989.

• Anonyymi kirjoitti:

"...ei antanut siinä suhteessa miehillekään mitään erivapauksia."

Lähde?

Jeesus ja laki

17 »Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.

18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.

Eli se, että mies voi ottaa niin monta vaimoa kuin haluaa, ei toimi ainakaan Suomessa.

Raamattu on pöhkö.

• Anonyymi kirjoitti:

"Sinun on näköjään ihan mahdoton ymmärtää mikä on kirjoitettu israelilaisille, mikä kristityille ja mikä molemmille"

No niin on, koska sinä poimit rusinat pullasta oman mielesi mukaan ilman mitään logiikkaa.

"ookko käyny edes rippikoulua❓"

Totta kai olen käynyt, Reisjärvellä kesällä 1989.

Ei vaan sinulla ei ole edes alkeellisimpia tietoja saatika ymmärrystä Raamatusta 🤓

• Anonyymi
        usko.vainen kirjoitti:

Ei vaan sinulla ei ole edes alkeellisimpia tietoja saatika ymmärrystä Raamatusta 🤓

"Ei vaan sinulla ei ole edes alkeellisimpia tietoja saatika ymmärrystä Raamatusta 🤓 "

Eipäs, sinulla ei ole ymmärrystä.

• Anonyymi kirjoitti:

"Ei vaan sinulla ei ole edes alkeellisimpia tietoja saatika ymmärrystä Raamatusta 🤓 "

Eipäs, sinulla ei ole ymmärrystä.

Jankuttaanko nyt alat 😂❓

• Anonyymi
        usko.vainen kirjoitti:

Jankuttaanko nyt alat 😂❓

Jankuttaanko nyt alat?

• Anonyymi kirjoitti:

Jankuttaanko nyt alat?

Voi pikkuista. Montako keppanaa on jo mennyt 😏❓

• Anonyymi
        usko.vainen kirjoitti:

Jankuttaanko nyt alat 😂❓

"Jankuttaanko nyt alat 😂❓"

Mikä muuten sallisi sinulle viimeisen tyhjän kommentin ilman mitään sisältöä? Minulla on kommenteissa aina uutta sisältöä toisin kuin sinulla pellellä. Sinä olet se jankuttaja.

• Anonyymi kirjoitti:

"Jankuttaanko nyt alat 😂❓"

Mikä muuten sallisi sinulle viimeisen tyhjän kommentin ilman mitään sisältöä? Minulla on kommenteissa aina uutta sisältöä toisin kuin sinulla pellellä. Sinä olet se jankuttaja.

Hyvää yötä pikkuinen 😴

• usko.vainen kirjoitti:

Hyvää yötä pikkuinen 😴

Pikkuinen, ja millä perusteella?

• usko.vainen kirjoitti:

Mutta kristityille tarkoitetussa pääteoksessa on tuollainen ja vaikka
        mitä muuta.

• usko.vainen kirjoitti:

>Ja yleinen käytäntö siihen aikaan.

Ai että Jumalaa jotenkin rajoittivat yleiset käytännöt, kun hän antoi israelilaisille lakejaan? 🤔

• usko.vainen kirjoitti:

Eipä löytynyt näitäkään...

ttps://www.oikeamedia.com/o1-113205

Taisi olla muuten todella pieni riemukulkue tämä. Ei 80 000:a, ei 8000:a eikä edes 800:aa osallistujaa, vaikka oltiin 330 miljoonan ihmisen maassa.

• Anonyymi
        RepeRuutikallo kirjoitti:

>Ja yleinen käytäntö siihen aikaan.

Ai että Jumalaa jotenkin rajoittivat yleiset käytännöt, kun hän antoi israelilaisille lakejaan? 🤔

">Ja yleinen käytäntö siihen aikaan.

Ai että Jumalaa jotenkin rajoittivat yleiset käytännöt, kun hän antoi israelilaisille lakejaan? "

Israelilaiset tekivät jatkuvasta toisin kuin oli Jumalan tahto kuten nykyäänkin yhteiskunnat toimii. Rikotaan Jumalan tahto, Jumala tekee korjausliikkeen, ollaan vuosikymmen pari kunnolla ja taas rikotaan Jumalan tahto ... Näin toimitaan nykyäänkin. Nyt on menossa rappion ja ihmisten tuhoamiskausi liberaalien keinoin ja sitten tulee Jumalan korjausliike jossain muodossa ....

• Anonyymi kirjoitti:

Ai että Jumalaa jotenkin rajoittivat yleiset käytännöt, kun hän antoi israelilaisille lakejaan? "

Israelilaiset tekivät jatkuvasta toisin kuin oli Jumalan tahto kuten nykyäänkin yhteiskunnat toimii. Rikotaan Jumalan tahto, Jumala tekee korjausliikkeen, ollaan vuosikymmen pari kunnolla ja taas rikotaan Jumalan tahto ... Näin toimitaan nykyäänkin. Nyt on menossa rappion ja ihmisten tuhoamiskausi liberaalien keinoin ja sitten tulee Jumalan korjausliike jossain muodossa ....

"Rikotaan Jumalan tahto, Jumala tekee korjausliikkeen..."

Ei kuulosta kovin kaikkivaltiaalta kun syntiset, mitättömät ihmiset vievät jumalaa kuin pässiä narussa.

• Anonyymi kirjoitti:

Korkkiruuvi voisi suhtautua vakavasti lääkärin määräämiin lääkkeisiin. Ne auttavat vain otettuina.

• KTS kirjoitti:

LUE SITÄ RAAMATTUA!

Matt.

Tämä oli poikkeama torasta mutta toisaalta oppineet olivat jo omalta osaltaan parantaneet naisten oikeuksia sillä että jos mies halusi eron ts lähettää naisen pois, tälle piti maksaa sovittu korvaus. Ilman sopimusta tuosta ei naisen osto ollut voimassa vaikka morsiamen hinta olisi maksettu .
        Erolla ei voitu asettaa ehtoja koska kyseessä ei ole mikään sakramentti vaan ihmisten välinen sopimus, jotka totta kai voidaan purkaa. Ei ollut pakkoa pysyä yhdessä, ei siinäkään olisi ollut tolkkua.
        Kristittyjen osalta en oikein ymmärrä että jos asiat eivät suju niin miksi kärsiä elinkautista vain siksi että on kerran liiton solminut? Pakko pitää liittoa yllä ellei nainen tee syrjähyppyä kuitenkin tuntuu olevan Jeesuksen kanta.

• usko.vainen kirjoitti:

Höpsistä

• usko.vainen kirjoitti:

Ei sovi mitätöidä ei. Mutta homoja eikä ketään muutakaan ei sinun pidä alkaa tappaa🤓

Juutalaisuus itse lopetti kivitykset, laki ne määrää mutta oppineet laittoivat sellaiset ehdot toteuttamiselle että oli käytännössä mahdotonta tuomita ketään kuolemaan. Ei siis ole eikä voi olla kivityksiä tai muita kuolmanrangaistuksia joita beit din (juut. usk. tuomioistuin)antaa, näin on ollut jo noin 1900 vuotta.

• Anonyymi

Aloittaja olisi itse voinut tutkia nuo asiat ensin. Hän tuo tänne pohdittavaksi hyvin raakileen kysymyksen, jota hän on värittänyt omilla luuloillaan tahallaan.

• Anonyymi

Miten totuutta väritetään luuloilla? Eikö ne ole poimittu Raamatusta?

• Anonyymi

Jaa siellä lukeekin tosiaan tulkinta. Olin epätarkka.

• Anonyymi

Jäin ihan miettimään, että mistä ja milloin ihmiskunnan kehityksessä sai alkunsa moraali? ja miten, keiden toimesta ja vaatimuksista se kehittyi, niin oikeuden mukaiseksi että siitä tuli laki joka koskee kaikkia. Raamattussakin sen kehittyminen tulee esille, Salomonin viisautena, ehkä myös Pontius Pilatuksen rituaalisena käsien pesuna kun hän toteaa että "syytön olen minä tämän miehen vereen" kun hän löydä apostoloivan Jesus nimisen miehen toimista rikosta mutta jättää hänet omiensa murhattavaksi. Kirjan tarinoita ihmisistä, jotka jättivät jälkensä moraalin kehitushistoriaan hyvässä ja pahassa.

• Niin. Ne kauhistelemne Raamatun moraalia. Jopa Jumalan.

• Anonyymi

Raamatun tarinat on kirjoitettu huumesienien vaikutusten alaisena. Ja IHMINEN ON NE TARINAT KIRJOITTANUT IHAN OMASTA PÄÄSTÄÄN.

• Anonyymi

Me emme elä enää vanhan testamentin mukaan vaan uuden testamentin mukaan.Katsoppa sieltä elämän ohjeita!

• Eikös se koko Raamatun pitänyt olla Jumalan sanaa? Ainakin ns.oikeauskoiset perustelevat Mooseksen lain kohdilla kun tuomitsevat mm. homouden.

• Aivan. Jumala antoi ohjeet sen ajan väelle. Me emme voi kuvitellakaan elää Jumalan tahdon mukaan.

• Anonyymi

Muslimit elävät vanhan testamentin mukaan, heidä pyhä kirjansa on lähes samanlainen kuin vanha testamentti, hailtä on vain jäänyt tämä jatko-osa lukematta.

• sage8 kirjoitti:

Eikös se koko Raamatun pitänyt olla Jumalan sanaa? Ainakin ns.oikeauskoiset perustelevat Mooseksen lain kohdilla kun tuomitsevat mm. homouden.

Piti piti. Vanhan testamentin voi poistaa Raamatusta tai vaihtoehtoisesti varustaa vakavasti varoittavin saatesanoin, jos se kerran ei enää päde.

• RepeRuutikallo kirjoitti:

Piti piti. Vanhan testamentin voi poistaa Raamatusta tai vaihtoehtoisesti varustaa vakavasti varoittavin saatesanoin, jos se kerran ei enää päde.

Niin. Ja kun voimme pitää kaiken tietämämme mukaan Raamatun Jumalaa järjettömänä.

• Anonyymi

Vanhan Testamentin aikaan israelilaiset toistuvasti rikkoivat Jumalan tahdon ja saivat siitä rangaistuksen ja vähäksi aikaa toimivat taas Jumalan tahdossa kunnes tuli uusia rikkomuksia .... Se oli tällaista aaltoliikettä satojen vuosien ajan kunnes Jumala hylkäsi juutalaisen kansan vähäksi ja hajoitti heidät eri maihin. Viime vuosisadalla oli sitten paluun aika ja nyt elämme Jeesuksen tulon odotuksessa. Amen

• Diaspora joka oli olemassa Jeesuksen aikaan oli kyllä vapaaehtoinen. Ei kukaan pakottanut juutalaisia jäämään Babylonian, ei muuttamaan Egyptiin tai vaikka Tarsoon- tai mikä kaupunki se oli johon Paavali oli muuttanut.

• Anonyymi

Jo on vaikeeta.

Raamatun, etenkin VT, on israelinkansan historian kirja. Juutalainen kirja. Raamattu kertoo muinaisisraelilaisten ja heitä ympäröivien kansojen elämäntavoista, seassa toimii myös Israelin Jumala JHWH, joka antoi erittäin moraaliset käskyt itse israelilaisille.

Raamattua ei siis luetaa vapaidensuuntien vapaasuuntaisina / kuitenkin tässäkohdin ei-vapaina, vaan tiukasti "fundamentalistina"(ota heistä selvä) tulkintoina ja tapaan "oppikirjana", vaan sieltä ovat hartaasti teologiaa opiskelleet kirkkoisät noukkineet kristinuskon opetuksiin sen, joka liittyy meihin kristittyihin, parkoihin gojimeihin, psthyi!

"Pyhä Raamattu" on kristittyjen kirja. On myös olemassa nk. apokryfikirjat (joista osa kuuluu juutalaisen uskonnon pyhiin kirjoituksiin) ja joille kristinuskossa annetaan tietty, historiallinen, joillekin enemmän tai vähemmän hengellinen arvo.

Juutalaiset lukevat ihan omia teoksiaan, osaksi samoja kuin kristitytkin. Mutta mm. UT:a eivät juutalaiset tunnusta muutoin kuin "gojimien rasistisina valheina". Näiden väitteiden ystäviin kuuluu mm. tälläkin foorumilla vaikuttava fari.g, joka käsittääkseni ei kuitenkaan ole itse juutalainen.

Jotkut juutalaiset väittävät, että he eivät tappaneet Jeesusta, toiset juutalaiset taas ilmoittavat, että he tappoivat ja ovat tästä teostaan jopa varsin ylpeitä.

• "On myös olemassa nk. apokryfikirjat (joista osa kuuluu juutalaisen uskonnon pyhiin kirjoituksiin) " eivät kuulu juutalaisten osalta pyhiin kirjoituksiin.
        Goijim= kansat, muut kuin Israel eivät ole parkoja eivätkä ole edes vaarassa joutua helvettiin johon kristinusko meidät kaikki muut laittaa. En kuitenkaan sano phyi vaikka kristinuskon jäljet ovat muutoinkin olleet veriset eivätkä vain juutalaisten osalta.

"Mutta mm. UT:a eivät juutalaiset tunnusta muutoin kuin "gojimien rasistisina valheina" " rasismi ei tähän kuulu muutoinkaan ja kristinuskon perustajat olivat itse juutalaisia, sen jumala Jeesus mukaan lukien rasismista ei varmaan johdu sekään että kaikki muut paitsi Jeeukseen uskovat joutuvat kristinuskon mukaan helvettiiin. Joten miksi käyttää käsitteita joissa ei ole mitään tolkkua ja jotka eivät kuulu edes ko aikaan tai paikkaan?
        "Jotkut juutalaiset väittävät, että he eivät tappaneet Jeesusta, toiset juutalaiset taas ilmoittavat, että he tappoivat ja ovat tästä teostaan jopa varsin ylpeitä. "Roomalaiset Jeesuksen sekä tuomitsivat että rangasituksen toteuttivat.
        En ole kuullut että kukaan juutalainen olisi uskonut että juutalaiset tappoivatJeesuksen ja ollut siitä vielä ylpeäkin . Juutalaisten ja monien muidenkin kannalta olisi ollut parempi että Jeesus olisi kuollut vanhuuteen.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      170
      6754
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      59
      4562
    3. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      32
      3618
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      61
      3047
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1915
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      17
      1630
    7. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      27
      1626
    8. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      40
      1543
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      34
      1409
    10. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      47
      1360
    Aihe