Optinen harha

Anonyymi

Nythän suurin osa ihmisistä luulee, jotta Aurinko ja Kuu ovat suunnilleen samalla etäisyydellä Maasta. Tämä harhaluulo johtuu siitä, kun ne näyttävät suurinpiirtein samankokoisilta taivaalla. Älä kuiteskaan ilman suojalaseja Aurinkoa tiiraile!

Todellisuudessa Aurinko on paljon suurempi kuin Maa. Se vain on paljon kauempana kuin Maa, joten se näyttää niin pieneltä Maahan verrattuna.

Havainnollistetaanpa tätä asiaa hieman, jotta ymmärrät paremmin: Ota käteesi appelsiini ja katso sitä. Heitä sitten appelsiini kymmenen metrin päähän ja uudelleen sitä. Eikös se näytäkin heiton jälkeen paljon pienemmältä kuin ennen heittoa?

Näin sitä fysiikkaa pitäisi koulussa opettaa.

24

156

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Pari painovirhettä tuli tuohon äkkiseltään. Toisessa kappaleessa pitää tietenkin Maan kohdissa olla Kuu. Sitten kolmannessa kappaleessa korjataan kohta "ja uudelleen" muotoon "ja katso uudelleen".

    • Kukapa niin luulisi? Paitsi tietysti liitteän maan uskovaiset.

    • Anonyymi

      Suurin osa USA:n asukkaista ehkä noin luuleekin. Suomessa etäisyydet Aurinkoon ja Kuuhun käydään kyllä lävitse ihan peruskoulun oppimäärän puitteissa. Tässä esimerkki peruskoulun 7 luokan opetusmateriaalista:

      https://peda.net/ylöjärvi/peruskoulut/yy/7-9-luokat/fysiikka/sisällöt/valo-ja-väri/mnvo

      "... Kuu heijastaa Auringon valoa ja Kuusta heijastuneelta valolta kestää matkata Maahan noin 1,3 sekuntia. Kuu on siis noin 400 000 kilometrin etäisyydellä maasta. Auringosta valon matka kestää 8 min 20 s, joten Auringon etäisyys Maasta on paljon suurempi noin 150 miljoonaa kilometriä. Seuraavaksi lähimmältä tähdeltä, Proxima Centaurilta matka kestää noin 4,2 vuotta. Mitähän tämä matka olisi kilometreinä?"

      Peruskoulun pakollista oppimäärää siis.

    • Anonyymi

      Erikoinen avautuminen. Taisit itse luulla noin, ja nyt aamuyön tunneilla totuus selvisi

    • Anonyymi

      Kuukin näyttää pieneltä kun sitä katsotaan lantatunkion takaa.

      (Vanha Joen sananlasku, Edgar Wallace, Bosambo).

      • Anonyymi

        Edgar Wallacen kirjoissa oli paljon asiaa, joista voi vieläkin oppia. Vaan nuo kirjat on jo kätketty kirjavarastoihin eli ne joutuu asioista perillä oleva erikseen tilaamaan jos niitä haluaisi lukea. Hyllyssä ne voisivat sattua jonkun mielensäpahoittajan käsiin mistä seuraisi poliittinen selkkaus.


    • Anonyymi

      koska suurin osa ihmisistä luulee kadun olevan kapeampi sadan metrin päässä

    • Anonyymi

      Minä heitin omenan tosi pitkälle ruohikkoon, ja kun katsoin sitä se näytti olevan kauriin suussa ja oli pienempi kun alussa. Sen jälkeen en ole sitä nähnyt, menikö mustaan aukkoon?

    • Aika kummallinen sattuma että aurinko sattuu olemaan juuri niin kaukana että se näyttää täysin saman kokoiselta kuin kuu.


      • Anonyymi

        Aika kummallinen sattuma että salaliittouskovaiset viihtyy tiedepalstalla vaikka heille on varattu oma palsta-historian roskatunkiolla!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aika kummallinen sattuma että salaliittouskovaiset viihtyy tiedepalstalla vaikka heille on varattu oma palsta-historian roskatunkiolla!

        Kuka on puhunut jotain salaliitossa tässä ketjussa? Mää vaan mainitsin että se oli kummallinen sattuma.


      • Anonyymi
        kekek-kekek kirjoitti:

        Eipäs näytä. Sattumasi on kumottu.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Kuu#Kiertorata

        Entäs täydellinen auringonpimennys? Aika tarkkaan Kuu peittää silloin auringon.

        Kuu on muutenkin erikoisen suuri kuu kun vertaa kaikkien muiden aurinkokuntamme planeettojen kuita. Ehkä Maa-Kuu systeemiä voisi kutsua jopa kaksoisplaneetaksi.


      • Anonyymi

        Ainoa kummallinen sattuma asiassa on, että sinä olet kummastelemassa asiaa juuri nyt, etkä muutamaa vuosimiljoonaa aiemmin tai myöhemmin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Entäs täydellinen auringonpimennys? Aika tarkkaan Kuu peittää silloin auringon.

        Kuu on muutenkin erikoisen suuri kuu kun vertaa kaikkien muiden aurinkokuntamme planeettojen kuita. Ehkä Maa-Kuu systeemiä voisi kutsua jopa kaksoisplaneetaksi.

        Rengasmainen auringonpimennys kumoaa käsityksen täydellisestä näennäisestä samankokoisuudesta.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Auringonpimennys#Pimennystyypit


      • Anonyymi kirjoitti:

        Entäs täydellinen auringonpimennys? Aika tarkkaan Kuu peittää silloin auringon.

        Kuu on muutenkin erikoisen suuri kuu kun vertaa kaikkien muiden aurinkokuntamme planeettojen kuita. Ehkä Maa-Kuu systeemiä voisi kutsua jopa kaksoisplaneetaksi.

        Peittää milloin reilusti, milloin vajaasti. Riippuu lähinnä Kuun, mutta vähän myös Auringon etäisyydestä Maasta pimmenyksen aikaan. Sekin on sitä (oikeaa) perspektiiviä.


      • Anonyymi
        kekek-kekek kirjoitti:

        Rengasmainen auringonpimennys kumoaa käsityksen täydellisestä näennäisestä samankokoisuudesta.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Auringonpimennys#Pimennystyypit

        Seuraava täydellinen auringonpimennys nähdään suomessa 21. kesäkuuta 2039.
        Pimennyksessä kuu ei tule kuitenkaan enää kokonaan peittämään aurinkoa, vaan pimennys jää rengasmaiseksi mikä ilmeisesti johtuu siitä että kuu etääntyy kaikenaikaa maasta ja näennäisesti pienenee samalla.


      • kekek-kekek kirjoitti:

        Eipäs näytä. Sattumasi on kumottu.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Kuu#Kiertorata

        Puhdas sattuma, että Auringon ja Kuun näennäiset läpimitat ovat näillä vuosimiljoonilla suunnilleen samat. Kun Kuun rata on hieman soikea, voivat auringonpimennykset olla sekä täydellisiä että rengasmaisia, kuten tänäkin vuonna, viimeksi 2. 7. ja seuraavaksi 26. 12. Katsokaa Almanakasta. Kuu etääntyy Maasta noin 2,5 cm vuodessa, eli täydellisiä pimennyksiä tapahtuu vielä aika kauan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Seuraava täydellinen auringonpimennys nähdään suomessa 21. kesäkuuta 2039.
        Pimennyksessä kuu ei tule kuitenkaan enää kokonaan peittämään aurinkoa, vaan pimennys jää rengasmaiseksi mikä ilmeisesti johtuu siitä että kuu etääntyy kaikenaikaa maasta ja näennäisesti pienenee samalla.

        Enää?

        https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_solar_eclipses_in_the_21st_century

        2039 nähdään täydellinen auringonpimennys Etelämantereella. Ja vielä tällä vuosisadalla täydellinen auringonpimennys syyskuussa 2100 Keski-Afrikassa.


    • Anonyymi

      "Nythän suurin osa ihmisistä luulee, jotta Aurinko ja Kuu ovat suunnilleen samalla etäisyydellä Maasta. "

      Ei kukaan peruskoulun oppimäärän omaksunut.

    • Havaintopsykologian mukaan ihminen luontaisesti "havainnoi" zeniitin olevan muutaman kymmenen metrin korkeudella.

    • Anonyymi

      Selkeä todiste sille, että elämme simulaatiossa.

    • Anonyymi

      Tein niin kuin aloittaja käski, heitin appelsiinin noin kymmenen metrin päähän, ei näyttänyt auringolle yhtään ja sitä paitsi tuli naapurin vihainen mies ja auringon pimennys.

    • Anonyymi

      Aurinko näyttää kiertävän meitä, mutta ei se Aurinko liiku Maapallon ympäri.

      Maapallo tuntuu laajenevan meidän alla kiihtyvällä vauhdilla ja niinhän se myös laajenee, samassa suhteessa kuin me 😃

      Sydän laajenee sykäyksittäin ja muu keho sydämen ympärillä tasaisemmin.

      🤔

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      73
      2142
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1432
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      133
      1410
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1102
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      105
      967
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      365
      896
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      704
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      674
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    Aihe