Olen aikuinen jo kolmekymppinen mies jolla vasta hiljattain todettiin asperger. Itse saan hirveitä raivokohtauksia riitojen yhteydessä niin että huudan kuin hyeena ja saatan hajottaa paikkoja ja käydä jopa käsiksi muihin ihmisiin. Eilenkin käytännössä melkein pahoinpitelin äitini kun tuli riitaa jostain mitättömän pienestä asiasta ja menetin hermoni aivan totaalisesti. Onko tämä täysin normaalia käytöstä aspergereilta?
Asperger ja raivokohtaukset
72
6205
Vastaukset
- Anonyymi
Lol ei esinäkään ole sellaista kun Asperger. Kaikkea lääketiede keksii jotta olisi enemmän "hoidettavia". Sulla näyttää olevan perus vihan hallinta ongelma. Mieti mikä meni sussa vinoon nuorempana. Siinä sun ongelma. Työskentele itsesi ja mielesi kanssa. Kuinka vaikeata se onkaan nykypäivänä. Idiotismi on uusi sairaus.
- Anonyymi
Sulla näyttää olevan kirjoitushäiriö ja alentunut älykkyys.
- Anonyymi
Ei oo normaalia. Etkä voi diagnoosin perusteella paeta tekojesi seurauksia. Eli jos et saa hoidettua tota ongelmaa, oot ennemmin tai myöhemmin elämässäsi pahassa kusessa.
Rauhoittavat lääkkeet voi auttaa, samat mitä ahdistukseen jne otetaan. Henkinen hallinta ilman lääkkeitä on vaikeempaa, mut jos lääkkeet ei auta niin sit pitää panostaa siihen enemmän.
Sitäkin kannattaa miettiä, et onks väkivalta tapa reagoida tilanteissa joissa haluut saada sun tahdon läpi mutta et osaa/viitsi käyttää muita keinoja. Eli huono tapa, josta pitää oppia pois. Käytännössä siis puran riitojen yhteydessä läheisiini sitä turhautumista etten saa naista enkä seksiä. Sekin etten saa naisia tai siis edes yhtä naista varmaan johtuu sosiaalisten taitojen ja rohkeuden puutteesta joka taas ainakin osaltaan johtuu aspergerista.
On mulla toki myös erittäin paha sosiaalisten tilanteiden pelko joka tekee tilanteesta täysin mahdottoman minkään suhteen löytämisen tai seksin saamisen kannalta. Ei tähän ole mitkään vuosia kestäneet terapiat ja lääkitykset auttaneet. Oikeastaan ne lääkkeet tekee musta vain agressiivisen ja vihamielisen.- Anonyymi
Sulla on sitten väärä lääkitys, jos se kerran pahentaa tilannettasi.
- Anonyymi
sit lopetat lääkkeet ja alat biohakkeroida ittees parempaan kuntoon liikunnalla, ruokavaliolla jne.
Aspergeria epäilen itselläni, tutkimuksiin odotan aikaa. Nuorempana olin väkivaltainen. Väkivaltaisuudesta opettelin pois. Nyt aikuisiällä olen alkanut harjoittelemaan pois sanallisesta agressiivisuudesta. Mielestäni avain siihen on opetella tunteiden käsittelemistä. Nyt ei ole ollut pitkään aikaan tuota sanallista agressiivisuutta.
- Anonyymi
Ihanaa <3
- Anonyymi
"Nyt ei ole ollut pitkään aikaan tuota sanallista agressiivisuutta."
Eipä siitä kauaa ole, kun viimeksi luin täältä sun sekoilujasi.. Pitkä aika on toki suhteellinen käsite.
xL Anonyymi kirjoitti:
"Nyt ei ole ollut pitkään aikaan tuota sanallista agressiivisuutta."
Eipä siitä kauaa ole, kun viimeksi luin täältä sun sekoilujasi.. Pitkä aika on toki suhteellinen käsite.
xLEikö olekkin. Mutta eipä ole ollut enää. Joka tapauksessa, olen päättänyt oppia siitä pois.
- Anonyymi
Partakaveri kirjoitti:
Eikö olekkin. Mutta eipä ole ollut enää. Joka tapauksessa, olen päättänyt oppia siitä pois.
Olet vähän niin kuin muuttunut mies vai? 😂
xL Anonyymi kirjoitti:
Olet vähän niin kuin muuttunut mies vai? 😂
xL"Muutoksen" hokeminen ei saa mitään aikaiseksi. Ja joka sitä hokee, ei ainakan ole muuttunut. Enkä muutenkaan usko ihmisten muuttuvan.
Asiat voi joko tehdä tietyllä tavalla tai sitten ei. Nyt teen eri tavalla, rakentavammin.- Anonyymi
Partakaveri kirjoitti:
"Muutoksen" hokeminen ei saa mitään aikaiseksi. Ja joka sitä hokee, ei ainakan ole muuttunut. Enkä muutenkaan usko ihmisten muuttuvan.
Asiat voi joko tehdä tietyllä tavalla tai sitten ei. Nyt teen eri tavalla, rakentavammin.Partis kun tajuaa oman surkean tilanteensa. Naisettomuuden. Masentuu.
Seuraukset ovat tiedossa.
Narumyyjä
50% Anonyymi kirjoitti:
Partis kun tajuaa oman surkean tilanteensa. Naisettomuuden. Masentuu.
Seuraukset ovat tiedossa.
Narumyyjä
50%Viimeksi homma kaatui siihen, kun teillä ei ollut myynnissä niitä kattohirsiä. En ala mistään ovenkarmista roikkumaan, kun ei se näin isoa miestä kuitenkaan kannattelisi.
- Anonyymi
Partakaveri kirjoitti:
Viimeksi homma kaatui siihen, kun teillä ei ollut myynnissä niitä kattohirsiä. En ala mistään ovenkarmista roikkumaan, kun ei se näin isoa miestä kuitenkaan kannattelisi.
Männynoksa kantaa lihavankin könsikkään ja on ilmaista.
Sama
45% Anonyymi kirjoitti:
Männynoksa kantaa lihavankin könsikkään ja on ilmaista.
Sama
45%Vitsiähän tämä on, mutta jos tappaisin itseni, tekisin sen katseilta suojassa niin etten traumatisoisi ketään sivullista. Kiva varmaan jonkun löytää puusta roikkuva raato.
- Anonyymi
"huudan kuin hyeena ja saatan hajottaa paikkoja ja käydä jopa käsiksi muihin ihmisiin. Eilenkin käytännössä melkein pahoinpitelin äitini kun tuli riitaa jostain mitättömän pienestä asiasta ja menetin hermoni aivan totaalisesti."
Sinulla on "Juuri tuollaisen miehen kaikki naiset haluaa" - syndrooma lyhennetään usein kansankielessä P.A.S.K.A, mikä ei kuitenkaan synkkaa tieteellisen termin kanssa. Monet sarjamurhaajat ja äitinsä tappaneet kärsivät samasta syndroomasta. Jostakin syystä kuitenkin lukemattomat naiset lähettävät heille rakkauskirjeitä vankimielisairaaloihin, mistä syndrooma on saanut tieteellisen nimensä.Jos kerran olen sellainen vankimielisairaalaan kuuluva jännäpaska niin miksi en ole saanut ainuttakaan rakkauskirjettä ensimmäiseltäkään naiselta saati sitten seksiä? Varmaan siksi että olen asperger enkä mikään psykopaatti.
- Anonyymi
dreamer89 kirjoitti:
Jos kerran olen sellainen vankimielisairaalaan kuuluva jännäpaska niin miksi en ole saanut ainuttakaan rakkauskirjettä ensimmäiseltäkään naiselta saati sitten seksiä? Varmaan siksi että olen asperger enkä mikään psykopaatti.
Ei vaan olet nynny.
Millon viimeksi kävit yökerhossa tanssimassa?
- et ikinä?
Mistä arvasin - Anonyymi
dreamer89 kirjoitti:
Jos kerran olen sellainen vankimielisairaalaan kuuluva jännäpaska niin miksi en ole saanut ainuttakaan rakkauskirjettä ensimmäiseltäkään naiselta saati sitten seksiä? Varmaan siksi että olen asperger enkä mikään psykopaatti.
Nehän saa niitä kirjeitä vasta vankilaan jouduttuaan ja tiedotusvälineiden tehtyä niistä kuuluisia.
Eihän kukaan jännäpaskoihin kiimassa oleva mimmi tiedä sun taipumuksesta, jos sä vain kotosalla äitiäs uhkailet. Sun pitää ensin tehdä se murha ja saada siitä kuuluisuutta, ennen kuin voit mielisairailta naisilta rakkauskirjeitä odottaa.
Oletko se sama kirjoittaja, joka kertoi saavansa raivarin kun ei voita lotossa?
- Anonyymi
Lapsen tasolle jääneet aikuiset lapset saavat raivarin mistä tahansa. Jopa kaupan kassalla jos joutuvat jonottamaan.
- Anonyymi
Kuuluu asiaan, joillain asbergerin oireyhtymän omaavilla on ns. melt down kohtauksia eli raivokohtauksia. Tietenkään ne eivät ole sallittuja siten, että ketään vahingoitetaan, mutta auttavat ymmärtämään sinua itseäsi, mistä on kyse.
- Anonyymi
Mulla on yksi tuttava, johon sopii aspergerin oireet. En ole kysynyt, tuskin on saanut mitään diagnoosia.
Myös ollut vuoden tuttavuuden aikana pari äkillistä raivon puuskaa, joka kohdistunut tavaroihin erittäin väkivaltaisesti. Hän itse kertoi lapsena rikkoneensa raivon puuskissa leluja ja myöhemmin syvästi katuneensa. Hän on jopa säilyttänyt rikottuja leluja erityisessä kassissa, ikäänkuin muistuttaakseen itseään.
Itselläni ei ole mitään kokemusta, olen aina kehottanut häntä olemaan avoin ja rehellinen tunteistaan, sanomalla, että hän voi kertoa minulle kaikista tunteista, myös "pahoista" ja että ne kaikki ovat aivan normaaleja.
Kyseisen ihmisen ajatusvirta katkeaa ja tajunnantaso laskee selvästi muissakin vähän stressaavimmissa tilanteissa. Esiintyy stimmaamisena ja puheen katkeiluna. Yleisesti ottaen hän on erittäin hauska ja hyväntuulinen, normaali ihminen, jolla aivan käsittämättömän tarkka muisti.
Kannattaa varmaan opetella tunteisen käsittelyä ja stressin hallintaa. Kaksi hyvää kirjas noihin voin suositella "Joustava Mieli"-sarja (Pietikäinen) ja "Tunnelukot" (en muista nimeä paremmin enkä tekijää, mutta todella hyvä kirja.)
Tsemppiä sinulle, pelotonta tulevaisuutta! Olemme kaikki erilaisia ihmisiä täällä vikoinemme ja hyvine puolinemme, kaikki joutuvat itseään työstäämään, mutta jos vaan viitsivät:)❤💋☀
- Anonyymi
Mun siskolla on Asperger-diagnoosi ja ainakin hän sai lapsena ja varsinkin teini-ikäisenä raivokohtauksia ja kävi toisiin ihmisiin käsiksi jne.
- Anonyymi
Se on hyvä että säkin darkkis olet saanut apuja siihen kilahteluusi. Mutta käskikö se lääkäri feidaamaan ne FINAt jotta tuo kalju-kilahtelu loppuisi ?
- Anonyymi
Itselläni adhd ja antisosiaaliset piirteet traumaattinen lapsuus. Lääkitys ainoa joka auttaa arkeen. Tiedän mitä pitäisi tehdä ja miten olla mutta kun tunteet vie..harva sitä ymmärtää mutta lääkkeillä olen yhdyskuntakelpoinen ja menen niinkuin muutkin... ei tota kilahtelua ymmärrä sellaiset jotka ei oikeasti tiedä asiasta mitään. Turha odottaa muiden sympatiaa - et tule sitä saamaan. Mene lääkärii
Mulla taas on aspergerin lisäksi diagnosoitu add, sosiaalisten tilanteiden pelko, pakko-oireinen häiriö, yleistynyt ahdistuneisuus häiriö ja masennus. Ei tähän kai mitkään lääkkeet tai terapiat auta.
Tällä hetkellä lääkkeistä satunnaisessa käytössä on rivatril, triptyl ja tenox. Kaikkia noita käytän lähinnä ahdistuksesta, masennuksesta, naisenpuutteesta ja yksinäisyydestä johtuviin uniongelmiin.
Oikeastaan ainut hoitomuoto mikä on enää kokeilematta on sähköhoito, olen käynyt jo jopa hypnoositerapiassa.- Anonyymi
Mullekin voi iskeä asperger jos tuollaista tuputetaan.
xL Anonyymi kirjoitti:
xLVielä mielenhäiriön päälle? Sepä olisi soppa, herkkupeppuseni.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
xLNiin että Jeesus parantaa aspergerista? Älä nyt naurata.
T: Aloittaja - Anonyymi
Perseseksiäkö jessen kanssa suosittelet kokeilemaan? Sun kannattaa tulla kaapista ja keskittyä oikeaan elämään. Mielikuvitus on kiva juttu, mutta hommasi menee nyt ihan käsille...
Onneksi tunteita pystyy harjoitella😏
Kun haluat minulta apua vinkkejä voin sähköpostin kautta neuvoa, sen mitä oon oppinut.- Anonyymi
Lue aiheen Psykologia keskusteluja. Katso, mitä muut ajattelevat, ja osallistu keskusteluun. Suomi24 - tuhansia aiheita; https://keskustelu.suomi24.fi/tiede-ja-teknologia/tiede/psykologia
- Anonyymi
Mun kokemus aspergerista on se, että se on vähätellyin mielenterveysongelma ikinä. En usko, että se liittyy esim autismiin. Asperger on sairaus, mitä ei osata tutkia ja hoitaa oikein.
- Anonyymi
Onko sinulla henkilökohtaista kokemusta kyseisestä syndroomasta? Sairastatko sitä itse, tai sairastaako joku perheenjäsenesi?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko sinulla henkilökohtaista kokemusta kyseisestä syndroomasta? Sairastatko sitä itse, tai sairastaako joku perheenjäsenesi?
Kuten huomasitkin varmasti, niin kirjoitin, että kokemukseni mukaan. Siinäpä se tieto, mikä saa kelvata. Päättele siitä että voisiko se olla jotenkin henkilökohtaisella tasolla se kokemus.
- Anonyymi
Opettele tunnistamaan ajatuksesi ja tunteesi, ja analysoi mitä pitäisi muuttaa, ja mikä olisi ideaalinen tila. Seuraavalla kerralla ole valppaampi. Yritä ja kehity. Tälläiset käytösmuutokset tietenkään eivät ole helppo toteuttaa, eivätkä yleensä tapahdu nopeasti. Jos halua löytyy, ongelmat kyllä useimmiten ratkeavat.
- Anonyymi
Saako joku näistä tämäntyyppisistä aloituksesta palkkaa tällä palstalla? Kovin samanlaisia kertomuksia kieli poskessa väsätään.
- Anonyymi
Kaikki assit eivät ole samanlaisia. Toiset saavat näitä meltdowneiksi kutsuttuja kohtauksia, jotka asseilla joko aiheuttavat raivokohtausta tai itkuisuutta. Kohtaus ei yleensä johdu itse laukaisijasta vaan taustalla on monen osan summa.
Esimerkkitilanne: Menet ulos ja aurinko paistaa häiritsevän häikäisevästi ja unohdit ottaa aurinkolasit mukaan, odotat liikennevaloissa ja autojen tuottamat äänet lähestulkoon vilhovat korviasi, menet ruokakauppaan, jossa on älyttömän paljon ihmisiä ja melua, mene äitisi luo ja räjähdä hänen sanottuaan jotain pientä.
Tässä esimerkissä haluan tuoda ilmi, että assi ei välttämättä itse tunnista olevansa jo valmiiksi ylikuormittuneessa tilassa ja ei välttämättä ymmärrä purkaa stressiänsä riittävän ajoissa. Kuitenkin jos tarpeeksi tutkiskelee itseänsä ja mahdollisesti sopivan terapian kanssa voi kuitenkin tunnistaa itsessään.
Kohtauksista ei kannata syyttää itseään, mutta samalla ei kuitenkaan saa jäädä tuleen makaamaan. Kaikki assit pystyvät itseään kehittämään jos vain halua on. - Anonyymi
Olen keski-ikäinen ja uskon olevani assi, vaikkei tätä muka reilu vuosikymmen sitten voitu selvittää "hoitamattoman masennuksen vuoksi". (Eipä sitä sen koomminkaan ole hoidettua saatu, eikä kauheammin yritettykään.)
Hassua(?) sinänsä se en ollut minä joka riehumisen aloitti parisuhteessani parikymppisenä. Mies kilahteli milloin mistäkin asiasta, eikä suostunut hakeutumaan hoitoon ennen kuin pärähti burn out. Siinä yhteydessä hän sai SSRI-lääkkeet ja rauhoittui kokolailla.
Ennen tuota hän tapasi huutaa ja hajottaa esineitä. Pari kertaa uhkasi tappaakin.
Itsekin aloin "riehumaan", huusin ja joskus hajotinkin jotain. Tämä jäi heti pois kun mies rauhoittui. Koin että minuun tarttuu helposti ilmapiiri jossa olen. Näin ollen sen on parempi olla myönteinen...
Siedän huonosti epämiellyttäviä asioita kuten pahat hajut, kovat ja rumat äänet. Hikoilu tai palelu. En minä niistä nyt sentään sekoa, mutta pyrin tekemään kaikkeni päästäkseni tilanteesta pois. Joskus se on tietysti mahdotonta ja sitten on paha olla päivästä toiseen.
Ihmettelen ihmisiä jotka sanovat että "kyllä maailmaan ääntä mahtuu". Tai eivät välitä vaikka miten oksettavalle haisisi. Tai haisisivat.Ssri-lääkkeet nyt on ihan viimeinen asia mitä kannattaa jollekkin assille määrätä, ne juuri aiheuttaa sitä agressiivisuutta ja väkivaltaista käyttäytymistä. Melkein kaikilla koulusurmaajillakin on ollu ssri-lääkkeet käytössä.
Itselle sopii parhaiten rauhoittavat lääkkeet että tai esim joku klotriptyl, sellaisen kun huitaisee naamaan ja lähtee äkkiä pois kuumottavasta tilanteesta niin menee semmoset kilarit nopeasti ohi.dreamer89 kirjoitti:
Ssri-lääkkeet nyt on ihan viimeinen asia mitä kannattaa jollekkin assille määrätä, ne juuri aiheuttaa sitä agressiivisuutta ja väkivaltaista käyttäytymistä. Melkein kaikilla koulusurmaajillakin on ollu ssri-lääkkeet käytössä.
Itselle sopii parhaiten rauhoittavat lääkkeet että tai esim joku klotriptyl, sellaisen kun huitaisee naamaan ja lähtee äkkiä pois kuumottavasta tilanteesta niin menee semmoset kilarit nopeasti ohi.Ja näihin koulusurmiinhan on lähes aina ollut syynä vuosia kestänyt koulukiusaaminen, naisettomuus/seksin puute ja väärä lääkitys.
- Anonyymi
dreamer89 kirjoitti:
Ssri-lääkkeet nyt on ihan viimeinen asia mitä kannattaa jollekkin assille määrätä, ne juuri aiheuttaa sitä agressiivisuutta ja väkivaltaista käyttäytymistä. Melkein kaikilla koulusurmaajillakin on ollu ssri-lääkkeet käytössä.
Itselle sopii parhaiten rauhoittavat lääkkeet että tai esim joku klotriptyl, sellaisen kun huitaisee naamaan ja lähtee äkkiä pois kuumottavasta tilanteesta niin menee semmoset kilarit nopeasti ohi.Näköjään.
dreamer89 kirjoitti:
Ja näihin koulusurmiinhan on lähes aina ollut syynä vuosia kestänyt koulukiusaaminen, naisettomuus/seksin puute ja väärä lääkitys.
Myös monen ääriajattelun taustalla ovat edellämainitut syyt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näköjään.
En siis ole käyttänyt ssri-lääkkeitä vuosiin mutta kerroin vaan miten asiat on.
- Anonyymi
Minä, tämä keski-ikäinen nainen, kokeilin itse useita kertoja SSRI-lääkkeitä 90-luvun lopulla ja nollaluvulla. Kertaakaan en saanut lääkkeistä mitään pysyvää apua masennukseeni. 2010 kokeilin viimeisen kerran ja ahdistuin valtavasti.
Eksäni joka niitä raiviksia sai ei mielestäni ole lähimainkaan assi. Hän lääkkeestä hyötyi, että ehkä siellä hänen aivojen etuosalohkossa jotain häikkää on kuten hän itse on arvellut ja syyttänyt sitä että syntyi keskosena.
Itselläkin jäi koulut kesken lukion jälkeen juuri kiusaamisen, sosiaalisten pelkojen/ahdistuksen johdosta. Työelämäänkään en ole kyennyt menemään armeijan jälkeen jonka sain jollain ilveellä sinniteltyä puolessa vuodessa läpi vaikka keskeyttää meinasin monta kertaa masennuksen ja ahdistuksen takia. Naistakaan en luonnollisesti ole saanut hankittua edellämainituista syistä.
- Anonyymi
Eipä mun sinne armeijaankaan olisi tarttenut mennä jos olisin saanut kaikki diagnoosit hyvissä ajoin mutta kaikki diagnoosit tehtiin vasta armeijan jälkeen. As-diagnoosikin tuli vasta viime syksynä vähän ennen Joulua eli voi sanoa että ainakin yli 10 vuotta liian myöhään. Olis varmaan elämä ollut edes hitusen helpompaa jos olis jo alle parikymppisenä tiennyt että mikä vaivaa.
T: Dreamer89 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipä mun sinne armeijaankaan olisi tarttenut mennä jos olisin saanut kaikki diagnoosit hyvissä ajoin mutta kaikki diagnoosit tehtiin vasta armeijan jälkeen. As-diagnoosikin tuli vasta viime syksynä vähän ennen Joulua eli voi sanoa että ainakin yli 10 vuotta liian myöhään. Olis varmaan elämä ollut edes hitusen helpompaa jos olis jo alle parikymppisenä tiennyt että mikä vaivaa.
T: Dreamer89Täällä netissä saa monelaista neuvoa. Kuitenkin se hoitava taho, joka sinullakin varmasti on, on kuitenkin se paras neuvoja sinun asioissasi. Myös vertaistuki voi auttaa monella tavalla.
Elämässä on haasteita, yhdellä yhdenlaisia ja toisella toisenlaisia. Niihin haasteisiin kannattaa etsiä vastauksia, toki myös täältä, mutta ehkä enemmän vaikka taholta, jolla on enemmän asiantuntemusta ko.asiasta.
Ja kyllähän sitä itsekin oppii elämän varrella huomaamaan, milloin kannattaa vetäytyä, kuten tuossa kerroitkin. Oppii tuntemaan itseään ja reaktioitaan ja voi vähän säädellä sitä miten toisia kohtelee.
Aina voi selittää, että elämä on kurjaa kun on tätä ja tätä eikä seksiäkään saa. No tosiasia on se, että kaikki eivät kumppania löydä, vaikka kumppania etsii ja kaipaa. Eikä seksiäkään saa välttämättä, ellei sitten hae sitä maksullisesta suunnasta.
Elämä on kuitenkin paljon muutakin kuin seksiä. Ja onnellista elämää voi elää myös ilman seksiä.
Useammat kertovat, että diagnoosien saaminen helpottaa. Kun löytyy selitys, se auttaa kun ei enää tarvitse miettiä mikä mättää, vaan voi keskittyä löytämään tasapainon diagnooseista huolimatta. Diagnoosi on vain osa ihmistä, ei koko ihminen.
-kaskenpolttaja Anonyymi kirjoitti:
Täällä netissä saa monelaista neuvoa. Kuitenkin se hoitava taho, joka sinullakin varmasti on, on kuitenkin se paras neuvoja sinun asioissasi. Myös vertaistuki voi auttaa monella tavalla.
Elämässä on haasteita, yhdellä yhdenlaisia ja toisella toisenlaisia. Niihin haasteisiin kannattaa etsiä vastauksia, toki myös täältä, mutta ehkä enemmän vaikka taholta, jolla on enemmän asiantuntemusta ko.asiasta.
Ja kyllähän sitä itsekin oppii elämän varrella huomaamaan, milloin kannattaa vetäytyä, kuten tuossa kerroitkin. Oppii tuntemaan itseään ja reaktioitaan ja voi vähän säädellä sitä miten toisia kohtelee.
Aina voi selittää, että elämä on kurjaa kun on tätä ja tätä eikä seksiäkään saa. No tosiasia on se, että kaikki eivät kumppania löydä, vaikka kumppania etsii ja kaipaa. Eikä seksiäkään saa välttämättä, ellei sitten hae sitä maksullisesta suunnasta.
Elämä on kuitenkin paljon muutakin kuin seksiä. Ja onnellista elämää voi elää myös ilman seksiä.
Useammat kertovat, että diagnoosien saaminen helpottaa. Kun löytyy selitys, se auttaa kun ei enää tarvitse miettiä mikä mättää, vaan voi keskittyä löytämään tasapainon diagnooseista huolimatta. Diagnoosi on vain osa ihmistä, ei koko ihminen.
-kaskenpolttaja"Elämä on kuitenkin paljon muutakin kuin seksiä. Ja onnellista elämää voi elää myös ilman seksiä."
Ei voi, tai en ainakaan minä voi.dreamer89 kirjoitti:
"Elämä on kuitenkin paljon muutakin kuin seksiä. Ja onnellista elämää voi elää myös ilman seksiä."
Ei voi, tai en ainakaan minä voi.Sitten elämä ei ole onnellista ellei saa seksiä.
- Anonyymi
Kyllä tuon ikäisen miehen pitäis osata hillitä itseään. Asperger on vain tekosyy jolla oikeutat kusipäisyytesi. Jos et hallitse itseäsi niin hakeudu suljetulle ennen kuin tapat jonkun.
"Asperger on vain tekosyy jolla oikeutat kusipäisyytesi. Jos et hallitse itseäsi niin hakeudu suljetulle ennen kuin tapat jonkun."
Ei pidä paikkaansa ja minä en suljetulle osastolle mene vaikka yritettäisiin väkisin raahata. Olen sentään täysin järjissäni oleva ihminen toisin kuin ne jotka tuollaisia alkavat ehdottelemaan. Aperger ei ole mikään mielisairaus, se on ominaisuus ihmisessä jota ei voi parantaa.- Anonyymi
dreamer89 kirjoitti:
"Asperger on vain tekosyy jolla oikeutat kusipäisyytesi. Jos et hallitse itseäsi niin hakeudu suljetulle ennen kuin tapat jonkun."
Ei pidä paikkaansa ja minä en suljetulle osastolle mene vaikka yritettäisiin väkisin raahata. Olen sentään täysin järjissäni oleva ihminen toisin kuin ne jotka tuollaisia alkavat ehdottelemaan. Aperger ei ole mikään mielisairaus, se on ominaisuus ihmisessä jota ei voi parantaa.Räyhääminen, kilarien saaminen ja muihin ihmisiin käsiksikäyminen on ”vain ominaisuus, jota ei voi parantaa”.
Sairaalta se meistä muista vaikuttaa. Anonyymi kirjoitti:
Räyhääminen, kilarien saaminen ja muihin ihmisiin käsiksikäyminen on ”vain ominaisuus, jota ei voi parantaa”.
Sairaalta se meistä muista vaikuttaa.Eikai sitten jos asian noin esittää.
dreamer89 kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa ja minä en suljetulle osastolle mene vaikka yritettäisiin väkisin raahata. Olen sentään täysin järjissäni oleva ihminen toisin kuin ne jotka tuollaisia alkavat ehdottelemaan. Aperger ei ole mikään mielisairaus, se on ominaisuus ihmisessä jota ei voi parantaa.Oot varmaan saanut huonon kotikasvatuksen vanhempiesi toimesta, kun he eivät ole opettaneet sulle kunnollisia käytöstapoja ja hyviä sosiaalisia taitoja. Sitten yrität itse vedota joihinkin tollaisiin typeriin tekosyihin, kun koitat puolustella omia tekemisiäsi.
Kyllä sun olisi pitänyt myös nuorempana pystyä ne koulut käymään ja jokin ammatti itsellesi hankkimaan, että olisit pässyt kunnolla työelämään ja varallisuutta itsellesi kartuttamaan.
Nuori mies kun vielä olet, niin ehdit kyllä sen naisenkin itsellesi löytämään, kun alat liikkumaan ihmisten parissa ja vielä kun haet jotain ammattiapua noihin sun huonoihin sosiaalisiin taitoihin.
Tuollainen ei ole normaalia käytöstä keneltäkään. Varsinkaan sinun ikäiseltäsi ihmiseltä.
Hankkiudu vihanhallintaterapiaan.Tuota tarpeeksi satuttaa menettää hallinnan niin siinä käy pitäisi harjoitella hengitystä koska se auttaa aivoja tulkitsemaan tilannetta paremmin.
- Anonyymi
Annatko luvan itsellesi purkaa tunteita toiseen/toisiin? Opettele laskemaan sataan ennen kuin sanot/huudat yhtään mitään. Itsehillintää voi opetella JOS haluaa 🤗
- Anonyymi
Eipä ole normaalia. Ihan turha mennä piiloon jonkun assiuden taakse, jos on kritiikkiä sietämätön, itsekeskeinen kuspää. Ryhdyhän sä hommiin ittes kanssa. Meillä perheessä AS-henkilö. Ite lempeys on hän. Tajuaa omat vahvuutensa ja heikkoutensa, osaa katella ja ohjata itseään ikään kuin ulkoa päin. Sulla viiraa joku, ja pahasti viiraakin. Mee hakeen apuja.
- Anonyymi
Minulla oli aikanaan ikäisenäsi ja myös myöhemmin vihanhallinnassa ongelmia. Täytän aspergerin kriteerit aika tyypillisesti. Lähimpien ihmisten sijaan purin aika rajuja purkauksia huonekaluihin, kodinlaitteisiin yms.(tuli kalliiksi). Lisäksi aloin vahingoittaa itseäni, mistä yksi tahdonvastainen lyhyt sairaalajakso.
Vihanpurkauksista voi poisoppia. Jälkikäteen on selvinnyt esim. bentso-lääkityksen luoma riski tehdä impulsiivisesti esim. väkivaltaisia tekoja. Se ei kelpaa missään tilanteessa puolustukseksi, mutta bentsoista kannattaa hankkiuttua eroon, jos niitä käyttää ja riippuvuudessa vähentää annoksia riittävän hitaasti. Vierotus myös laukaisee raivareita. alkoholi on tunnettu agressioiden laukaisija monella " rauhallisellakin tyypillä", joten se kannattaa jättää ja pitää poissa.
Mieleni on rauhoittunut vanhemmiten ja aikanaan tehdyistä mokauksista on opittu paljon. Avioliitto vaimoni kanssa on kestänyt ja tuntuu kestävän jatkossakin. Yhtään fyysistä vahinkoa en hänelle ole aiheuttanut. poikaani valitettavasti kauan sitten tuli tukistettua, mutta lopetinn tavan aikanaan lyhyeen tajutessani purkavani vihaani häneen joskus aivan liioitellusti.
Nämä ovat vakavia juttuja ja kannattaa niistä päästä eroon ennenkuin jotakin peruuttamatonta tapahtuu. Vankila ja huono omatunto ovat vahingoista pienempiä. Olen nähnyt ja tutustunut kavereihin, jotka eivät ikinä uskoneet tekevänsä kanssaihmisilleen asioita, joita tekivät....julmia juttuja.- Anonyymi
Mulla nyt ollut vaikea vaihe elämässä, sairastelua ja ero naisesta. Pohjalla valmiiksi jo vuosien mielenterveysongelmat ja vähän päihdeongelmia eli käytännössä moni asia mennyt pieleen ja se on saanut mut sekoilemaan. En kuitenkaan ole tehnyt pahaa kellekkään ellei jotain yksittäisiä henkisiä loukkauksia lasketa. Alkoholia en nyt ole juonut kuukauteen ollenkaan mut saa nyt nähdä koska taas ratkean kun tuntuu ettei tätä elämää jaksa selvinpäin.
Aloittaja
- Anonyymi
Älkää sitten enää jatkossa uhkailko poliiseilla, uhkailkaa mieluummin vaikka valkotakkisilla. Se on oikeampi paikka mieleltään järkkyneelle ihmiselle. Ei joku sakkojen kirjoittaminen ja putkaan laittaminen palvele mielenterveysongelmaisen ihmisen tilannetta.
Aloittaja - Anonyymi
Itselläni on pahoja ongelmia myös. Kiusattu lapsena. Kärsin epävakaasta persoonasta. Oon outo ja erikoinen hankala tapaus. Tarvisin terapiaa. En löydä naista ja mulla ei oo kavereitakaa. Kaikki yleensä haluu musta eroon. Kai oon niin vaikee ihminen.
- Anonyymi
Aloittaja tässä terve.
Joo tää on vaikeeta kun on jo koulussa kiusattu ja väärinymmärretty myös opettajien taholta. Ei oikein jaksa enää nykyään pitää edes yhteyttä kavereihin ja naista ei saa enää millään. Mielenterveys romahtanut lopullisesti kun nainen jätti ja terveyskin alkanut reistailemaan.
Jäljelle jää ku juoda viinaa, syödä rauhoittavia lääkkeitä ja raivota muille ihmisille. Kotonaki helvetin kireä ilmapiiri. Tällasta kukaan enää jaksa. Tekis mieli tappaa ittensä.
- Anonyymi
Opettele vihanhallintakeinoja. Tiedät varmasti itsekin, että tavaroiden heittely tms. ei kuitenkaan loppupeleissä auta eikä tilannetta paranna. Huutaminenkaan ei auta ja voi johtaa sanasotaan toisen henkilön kanssa tai toinen henkilö voi säikähtää pahanpäiväisesti. Voithan läheisillesi sanoa avoimesti, että sinulla on vihan kanssa hallintaa ja yhdessä ennakoitte tilanteita jatkossa sitten.
Jos sinua risoo joku henkilö tai jonkun henkilön toiminta, voit yrittää rauhallisesti käydä keskustelua niin kunnioituksen hengessä kuin mahdollista sen henkilön kanssa niistä asioista, jotka vaivaavat. Usein asiat kannattaa myös sanoa reilusti suoraan. Asioiden panttaaminen itsellään ei ole rakentavaa. Sitten kannattaa tiedosta, mitkä asiat saavat riitaa aikaan (jatkuvasti) joko kaikissa tai joissakin ihmissuhteissa.
Jokainen on kuitenkin vastuussa aina omista reaktioistaan ja teoistaan. Jos ei mikään auta, voi aina lähteä ovesta ulos, kun tilanne alkaa eskaloitua. Voi myös yrittää välttää tai minimoida sellaisten ihmisten tapaamista, jotka saa negatiiviset tunteet liikaa pintaan. Joskus myös huono ihmissuhde kannattaa lopettaa, jos se ei rakenna sinua ja ei ole pitkällä juoksulla mitenkään positiivinen asia elämässäsi. Ystävyyssuhteet ja sukulaissuhteetkin saattavat olla joskus huonoja ja etäisyyden ottaminen tai suhteen katkaisu voi tulla kysymykseen, jos mikään muu ei auta.
Jos riidat johtuu siitä, että teet eri tavoin asioita kuin toiset, asiaa voi rauhassa käydä keskustellen läpi. Usein moni aikuinenkin taantuu teini-ikäiseksi oman vanhempansa kanssa, koska vanhempi-lapsi roolit menevät päälle eikä moni vanhempi sitä välttämättä edes tajua.
Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273603- 412449
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362274Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72047Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431562- 381489
- 1271292
- 131289
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2651265Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451255