Hitto ku ei sanat pysy päässä

Oon tässä treenannu ruotsia Duolingolla (duolingo.com), ja kyllähän tässä on joka päivä oppinut jotain uutta. Koulussa kun en seurannut ihan kympillä mukana, niin paljon on opittavaa. Kyl toi kielioppi aika iisiä on, kun kirjoittaa vaan miten kuulostaa ja näyttää parhaalta, mut tänpäiväsessä kurssissa on sanoja, jotka ei millään jää päähän. Niinku nyt särskilt, allmanhet, möjligtvis, troligtvis, tydligt, ungefär, varken.

No kolmasosan kurssista olen jo suorittanut. Toukokuun lopussa ton aloitin.

Vähän olen saksaa ja espanjaakin koittanut, mut jos nyt kuitenkin ottais yhden kielen kerrallaan.

19

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tässä synonyymejä muutamalle:
      möjligtvis vs. möjligen
      troligtvis vs. troligen
      ungefär vs. cirka (lyhenne ca)

      • Emmä synonyymeja etsi, noi vaan pitäis osata kääntää enkuksi ja päinvastoin.
        Pää on vaan vähän seulana.

        Synonyymejä tuossa saa kyllä käyttää, ei sen tarvi olla just se mitä siinä haetaan.


    • Anonyymi

      Vau. Mä haluan kans opetella ruotsia. En ole vielä saanut aikaiseksi enkä ehtinyt. Mutta harkinnassa ja suunnitelmissa on ollut. Lukemalla ruotsinkielisiä kirjoja, ihan kahlaamalla oppikirjoja tai kuuntelemalla opetusnauhoja pidemmillä työmatkoilla...

      Höh. Mulla on just nyt liian vähän aikaa kaikkeen normaalista yli menevään.

      xL

      • Onko muun kuin äidinkielen osaaminen ylimenevää?


      • Mulle isoimman lannistamisen antaa oma tyttöni. Jos koitan hälle puhua svedua, niin tulee aina tyly vastaus: "pappa, älä pihu ruotsia kun et osaa!".


    • Anonyymi
    • Luet netistä ruotsinkielisiä juttuja, tv radio ym. ruotsille välillä. Opiskelun takia olet siis laittanut kommentteihisi sillointällöin sanoja ruotsin kielellä mutta jos toukokuulla vasta aloittanut niin eihän sitä noin nopeasti tarvitsekaan oppia.
      Mulla meni Ruotsissa asuessa vuosi ennenkuin kolahti kerralla päähän ja huomasin että ymmärrän mistä tv,ssä ja radiossa puhutaan ilman että pitää keskittyä kuuntelemaan täysillä.
      Suomenruotsia ymmärtää vain suomenruotsalaiset samoin kuin Skånea Skånelaiset, niin sekavaa se on mutta kurssi kohti Tukholmaa niin voit testata jossain vaiheessa millä tasolla olet. :)

      • Asun Suomessa mutta ruotsinkielisellä alueella, ja lisäksi tyttäreni on ruotsinkielinen.
        Varmaan puolet tänhetkisistä kavereistani on ruotsinkielisiä, mut mun kanssa kaikki puhuu suomea. Ku dokaillaan, niin silloin pääsee kielten sekamelska valloilleen.

        Suomenruotsia en yritä opetella muuta ku ymmärtämään. Kielioppihan siinä on sama ku riikinruotsissakin, sanastossa on jonkinverran eroja ja ääntämisessä paljonkin.


      • pitkätukka-68 kirjoitti:

        Asun Suomessa mutta ruotsinkielisellä alueella, ja lisäksi tyttäreni on ruotsinkielinen.
        Varmaan puolet tänhetkisistä kavereistani on ruotsinkielisiä, mut mun kanssa kaikki puhuu suomea. Ku dokaillaan, niin silloin pääsee kielten sekamelska valloilleen.

        Suomenruotsia en yritä opetella muuta ku ymmärtämään. Kielioppihan siinä on sama ku riikinruotsissakin, sanastossa on jonkinverran eroja ja ääntämisessä paljonkin.

        Ääntäminen sen tekeekin vaikeaksi ymmärtää ja sekoitetaan sanoja suomi-ruotsi.
        Skåne on savoa suomeksi. :)

        https://www.youtube.com/watch?v=G_BTaMCaix8


      • Jiimen kirjoitti:

        Ääntäminen sen tekeekin vaikeaksi ymmärtää ja sekoitetaan sanoja suomi-ruotsi.
        Skåne on savoa suomeksi. :)

        https://www.youtube.com/watch?v=G_BTaMCaix8

        Jokunenkymmen sitten tutustuin yhteen umpisavolaiseen pitkätukkahippiin. Mulla meni oikeesti muutama viikko et ymmärsin ees mitä hän puhuu.
        Ite olen varsinaissuomesta.

        Olen syntynyt Joensuussa, ja mutsila oli mun syntymäaikana (60-luvun lopulla) vähän sama ongelma. Hänen duuniikaverit sairaalassa puhu ihan eri kieltä kun hän.


    • Vau🥰

      • ???
        Jollain tavalla pitää ylittää itsensä En väitä olevani hyvä missään, mut aina haluan oppia uutta. Ja huomata, et olen huono siinä jonka luulin osaavani?


      • pitkätukka-68 kirjoitti:

        ???
        Jollain tavalla pitää ylittää itsensä En väitä olevani hyvä missään, mut aina haluan oppia uutta. Ja huomata, et olen huono siinä jonka luulin osaavani?

        Juuri niin ja se että teet asialle jotain kuin harjoitella. Moni ei osaa edes anteeksi pyytää vaikka se taito on hyvin tärkeää myöntää tehneensä väärin tai ei osaa.

        Kehittyminen minusta on todella tärkeätä harjoitella, moni ei taas tajua sitä vaan rypee siinä koska kestää aikansa hyväksyä asia ja löytää ratkaisu.


      • valtakunta kirjoitti:

        Juuri niin ja se että teet asialle jotain kuin harjoitella. Moni ei osaa edes anteeksi pyytää vaikka se taito on hyvin tärkeää myöntää tehneensä väärin tai ei osaa.

        Kehittyminen minusta on todella tärkeätä harjoitella, moni ei taas tajua sitä vaan rypee siinä koska kestää aikansa hyväksyä asia ja löytää ratkaisu.

        Olen vähän sitä mieltä, että ihmisestä tekee ihmisen juuri se, ettei ihminen oikeasti koskaan tule aikuiseksi.

        Ihminen leikkii vanhanakin ja uuden oppiminen on leikkiä, eikä ihmisen oikeastaan siitä pentuudesta pidä päästä edes eroon. Lemmikkielukoissa on vähän sama, nekin jäävät pentuasteelle.

        Tietysti vastuunottaminen on sit eri asia, mut ei sekään ristiriidassa välttämättä pentuuden kanssa ole.


      • pitkätukka-68 kirjoitti:

        Olen vähän sitä mieltä, että ihmisestä tekee ihmisen juuri se, ettei ihminen oikeasti koskaan tule aikuiseksi.

        Ihminen leikkii vanhanakin ja uuden oppiminen on leikkiä, eikä ihmisen oikeastaan siitä pentuudesta pidä päästä edes eroon. Lemmikkielukoissa on vähän sama, nekin jäävät pentuasteelle.

        Tietysti vastuunottaminen on sit eri asia, mut ei sekään ristiriidassa välttämättä pentuuden kanssa ole.

        Minä leikin vieläkin ja se on minusta kuuluu aikuisuuteen erikseen leikit.
        Taso kehitys on eriasteista mutta minusta on hienoa se että olet ottanut ohjat käteen kun näet virheen.
        Oppi on kaikki ikä.


      • valtakunta kirjoitti:

        Minä leikin vieläkin ja se on minusta kuuluu aikuisuuteen erikseen leikit.
        Taso kehitys on eriasteista mutta minusta on hienoa se että olet ottanut ohjat käteen kun näet virheen.
        Oppi on kaikki ikä.

        Luultavasti et diggaa tästä musasta, mut haluan laittaa silti: https://m.youtube.com/watch?v=-zm1-AT2U3U

        Eihän nää osaa soittaa, mut jotain hienoa tässä on.


      • pitkätukka-68 kirjoitti:

        Luultavasti et diggaa tästä musasta, mut haluan laittaa silti: https://m.youtube.com/watch?v=-zm1-AT2U3U

        Eihän nää osaa soittaa, mut jotain hienoa tässä on.

        On hienoa.🥰
        Sanoista tykkään.


    • Anonyymi

      Jag nei parlese finseski, payumoi.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Savonlinnassa machete hyökkäys!

      Myös kirvestä käytetty lyömäaseena......näin se Savonlinnakin rikastui...
      Maailman menoa
      184
      3082
    2. Mikä siinä sun kaivatussasi on niin

      erityistä muihin verrattuna? 🙋‍♂️
      Ikävä
      165
      2213
    3. Jos sinua kiinnostaa nainen

      tai olet miettinyt, niin ei minulla ole ollut ketään. Olen viettänyt hiljaista ja yksinäistä elämää. En ole "käynyt nais
      Ikävä
      66
      1986
    4. Suoraan Sinulle

      En usko välttämättä mihinkään sielunkumppanuuteen tai muuhun maagiseen voimaan, mutta sinussa olen silti nähnyt jotain,
      Ikävä
      50
      1429
    5. Mikähän auttaisi kun kuIIi

      Seisoo kun lipputanko. PaIIien sitominen antaa voimakkaan orkun mikä jeesaa himoja hetkeksi, mutta se panetus tulee pian
      Ikävä
      81
      1398
    6. Miksi toisille löytyy kumppani, mutta joillekin ei?

      Usein ihmettelee, miten helppoa joillekin on löytää seuraa. Jo nuoresta asti on kumppani vierellä ja jos tulee ero, vaih
      Sinkut
      182
      1304
    7. Kuvaile omaa ulkonäköäsi

      Niin kaivattusi voi bongata sinut täältä.
      Ikävä
      97
      1231
    8. Niin siinä kävi

      Mä ihastuin suhun. Kukapa ei? Olisi pitänyt kuunnella sisäistä naisen vaistoa, etten takuulla ollut ainut. Kuulin sattum
      Ikävä
      61
      1103
    9. Apokryfikirjat: mitä "kielletyt kirjat" kätkevät sisäänsä?

      Itämaiset palstat eivät ole Raamatun tai kristinuskon asialla, mutta koska meitä häiritään täällä, meidän on puhuttava a
      Hindulaisuus
      373
      1100
    10. Mitä siellä tapahtuu?

      Mitä ihmettä? Joku hyökkäys?
      Savonlinna
      22
      973
    Aihe