Mitä kannattaa pakastaa

Mansikoiden pakastaminen ei ole kannattavaa. Niitä, kuten muitakin marjoja voi ostaa ympäri vuoden pakastettuna kaupasta. Kun ostaa mansikat pakastettuna kaupasta, niiden pakastamiseen kuluvan sähkön maksaa kauppias, ei asiakas. Ehkä itse poimitut metsämarjat ja sienet kannattaa pakastaa, koska metsästä ne saa ilmaiseksi, jos ei oleta huomioon auton bensakuluja metsään ajettaessa. Ja tietysti marjojen poimimiseen liittyy paljon muitakin arvoja kuin raha.
Itse pakasta yleensä vain kalliimpia ruokia, kuten kalaa ja lihaa ostettuani niitä tarjouksesta. Miksi pakastaa mitään halpaa, jonka pakastaminen voi tulla kalliiksi energian kulutuksen takia?
Ilmoita

1 Vastaus

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Sienet kannattaa kuivata. Näin ne vievät vähemmän tilaa, eikä säilyttäminen vie enää energiaa. Kuivatut sienet säilyvät lähes ikuisesti ja sienten maku ja aromit vahvistuvat kuivaamisessa. Luonnollisesti kuivaamiseen sopivat vain sellaiset sienet, joita ei tarvitse ryöpätä; tatit, suppilovahverot, mustatorvisienet, keltavahverot (tulee hieman sitkeitä, mutta maku vahvistuu), lampaankäävät, leppärouskut jne. Myös korvasienet kannattaa kuivata, mutta ne pitää ryöpätä kun otetaan käyttöön (1970 -luvun ohjeiden mukaan kuivattuja korvasieniä ei tarvinnut keittää, koska gyromitriini on vesiliukoinen myrkky, joka haihtuu kuivauksessa. Itse keitän kuivattuja korvasieniä vain 4 minuuttia, hyviä kastikkeita tulee ja hengissä ollaan edelleen).
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Mitä kannattaa pakastaa

Mansikoiden pakastaminen ei ole kannattavaa. Niitä, kuten muitakin marjoja voi ostaa ympäri vuoden pakastettuna kaupasta. Kun ostaa mansikat pakastettuna kaupasta, niiden pakastamiseen kuluvan sähkön maksaa kauppias, ei asiakas. Ehkä itse poimitut metsämarjat ja sienet kannattaa pakastaa, koska metsästä ne saa ilmaiseksi, jos ei oleta huomioon auton bensakuluja metsään ajettaessa. Ja tietysti marjojen poimimiseen liittyy paljon muitakin arvoja kuin raha.
Itse pakasta yleensä vain kalliimpia ruokia, kuten kalaa ja lihaa ostettuani niitä tarjouksesta. Miksi pakastaa mitään halpaa, jonka pakastaminen voi tulla kalliiksi energian kulutuksen takia?

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta