hp sauce

Japa

Miten tuota hp sauce kastiketta pitäis käyttää?
On näköjään joskus tullu ostettua mutta eipä näy kelvanneen.. Siinä ei nääs ole suomen sanaa siinä pullossa. Onko kellään vinkkejä?
Ei menis hukkaan sekään kastike

10

14485

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokki-79

      Laita vaikka pihvin päälle.
      Eri makuja, käy kyllä soosiksi lähes minkä päälle tahansa. Maustekastikehan se on..Miten sitä ei osaa käyttää..???
      Itse dippaan chili hp:ssa ranskalaiset perunat.
      Voi laittaa esim. marinadeihin pohjaksi..

      • kels

        Muistan joskus lukeneeni, että HP kastike olisi syntynyt englantilaisten siirtomaapalvelusta Intiassa olleiden englantilaisten tarpeeseen. Se on erään lainen pippurinen hedelmächutney. Nyt kuitenkin kun luin tavaraselosteen, niin tuntuu kuin siinä ei muuta olisikaan kuin sokeria eri muodoissa ja taatelia.

        Minä käytän sitä ruskeiden lihakastikkeiden maustamiseen hyvällä menestyksellä. Voihan sitä toki käyttää sellaisenaankin maustekastikkeena vaikkapa makkaralle, ranskalaisille perunoille tai pihville.


      • Asafoetida
        kels kirjoitti:

        Muistan joskus lukeneeni, että HP kastike olisi syntynyt englantilaisten siirtomaapalvelusta Intiassa olleiden englantilaisten tarpeeseen. Se on erään lainen pippurinen hedelmächutney. Nyt kuitenkin kun luin tavaraselosteen, niin tuntuu kuin siinä ei muuta olisikaan kuin sokeria eri muodoissa ja taatelia.

        Minä käytän sitä ruskeiden lihakastikkeiden maustamiseen hyvällä menestyksellä. Voihan sitä toki käyttää sellaisenaankin maustekastikkeena vaikkapa makkaralle, ranskalaisille perunoille tai pihville.

        Historia on juuri niinkuin kerroit, taateli on pääainesosa, mutta tamarindi on kuitenkin hallitseva maku. (Ei pippuri! Tamarindi on hapan aines.)

        Intialaistyyppinen ruoka? No, kenties, mutta ei intialainen! Äh, ei edes intialaistyyppinen, vaan englantilaistyyppinen...

        Käytön suhteen olet jälleen oikeassa.


      • Olio
        Asafoetida kirjoitti:

        Historia on juuri niinkuin kerroit, taateli on pääainesosa, mutta tamarindi on kuitenkin hallitseva maku. (Ei pippuri! Tamarindi on hapan aines.)

        Intialaistyyppinen ruoka? No, kenties, mutta ei intialainen! Äh, ei edes intialaistyyppinen, vaan englantilaistyyppinen...

        Käytön suhteen olet jälleen oikeassa.

        Mä taas olin kuullut jotain, että toi HP liittyi jotenkin johonkin kokkiin, joka oli aikoinaan töissä House of Parliament'issa, josta lyhenne (HP). Hyvää on kuitenkin! :)


      • Mie vaan
        Asafoetida kirjoitti:

        Historia on juuri niinkuin kerroit, taateli on pääainesosa, mutta tamarindi on kuitenkin hallitseva maku. (Ei pippuri! Tamarindi on hapan aines.)

        Intialaistyyppinen ruoka? No, kenties, mutta ei intialainen! Äh, ei edes intialaistyyppinen, vaan englantilaistyyppinen...

        Käytön suhteen olet jälleen oikeassa.

        Itse en HP:n mausta paljoa tykkää vaikka tamarindista kylläkin.
        Englantilaiset kollegat käyttää sitä ainakin ihan ketsupin tapaan. Molempien tarkoitus on kait hukuttaa itse ruuan mauttomuus tai maku maustekastikkeeseen Tuntuvat lykkäävän niitä molempia joka paikkaan... Siis makaroneille, lämpimille voileiville, jauhelihapihveille, ranskanperunoille ja muille herkuille mitä siinä maassa syödään.


    • Hadzi

      Erinomainen mauste, paprika kerma kastikkeessa.

      • Olio

      • Asafoetida
        Olio kirjoitti:

        Tässä lisää tietoa,

        http://www.birminghamuk.com/wikipedia/HP_Sauce.htm

        Kenties tarpeeksi monta 'everstiä' oli palannut Intiasta siihen mennessä...

        Mainitsemani tamarindi on etenkin etelä-intialaisessa ruoassa paljon käytetty hapan hedelmä, sellaisissa ruokalajeissa kuin chutney, sambar ja rasam.

        Mielenkiintoinen lisätieto, kiitos!


    • Tiedeän

      laitoin sitä pikkutilkan kaikkiin liha tai makarooniruokiin ja hiukka lautaselle mausteeksi,kun ketsuppii,mut vain pikkutilkka.Lopuksi piti laittaa sitä jo kahvin sekaan,hyvä mauste kaikkiin liharuokiin jos mausta pitää.

      • Chefe2000

        Itse käytän lihojen kanssa varsinkin grillatessa. Tosi nopea bbq kastike syntyy kun laittaa puolet HP:tä ja puolet ketsuppia, pikkasen hunajaa.
        Näyttää muuten HP osallistuvan nelosen Ruoka- ohjelmaan ja sivuilta

        www.nelonen.fi/ruoka/hp/

        löytyy muutamia reseptejä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      37
      1792
    2. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      50
      818
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      69
      776
    4. Miksi sitä miestä tuijotetaan joka paikassa

      Onko maine jonkinlainen?
      Ikävä
      108
      740
    5. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      7
      651
    6. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      33
      629
    7. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      580
    8. Taas on Festarit ohi ja saatu toisten muijia kylläseksi asti

      2 päivää täyttä jytinää ja rytkettä kyllä kelpaa vielä Kaupunkin tukemana.
      Parkano
      15
      559
    9. Olen työtön ilman työnhakuvelvoitetta

      Saan 600e/kk. En voi tehdä töitä. En osaa laittaa ruokaa. En pysty kävelemään tai olemaan jalkeilla tuntia pidempään.
      Ikävä
      141
      471
    10. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      51
      453
    Aihe