Kummalle kuuluu kodin siivous

Anonyymi

78

<50

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No jos mies on kotirouvana, niin luulisi edes jäävän siivoukselle aikaa..

      • Niin mutta ei jäänyt ja sit se raha ratkaisee loput tuossa tapauksessa.


    • Anonyymi

      Kirjoituksen nainen vaikuttaa feministiltä. Meikän parisuhteessa (seurusteluvaiheessa) on niin päin, että mies ei anna meikän siivota eikä hoitaa puutarhaa. Naisen paikka on hellan ja sängyn välissä (kokkaus, leipom., seksi), mm. siivouskaappi on kielletyllä listalla naisella hänen taloudessaan, työssäkäynnistä puhumattakaan!

      Nykyinen kaverini on siis sovinistin ja feministin yhdistelmä, jossa nainen on turhake.

      • Täällä joku kerran esitti, että minä olisin joku anonyymiukkeli, koska käytin sanaa "meikä" vai oliko se " teikä"?

        Joka tapauksessa ukko alkoi siivoomaan ja mä haluisin että lähettäis rannalle.. ihme sovinistisika! 😄😄


    • Kai se on niiden tehtävä, jotka kodissa asuvat, elleivät halua ulkoistaa sitä siivousfirmalle.

      • Ikävä kyllä tarvitsisi olla paljon paremmin toimeentuleva että asia olisi tullut mieleen
        Rouvalla.

        Koulutus kannattaa aina.


      • valtakunta kirjoitti:

        Ikävä kyllä tarvitsisi olla paljon paremmin toimeentuleva että asia olisi tullut mieleen
        Rouvalla.

        Koulutus kannattaa aina.

        Kannattaa kyllä. Ehkä koko koulutuspolkuun voisi sisällyttää enemmän näitä käytännön taitoja kuten kodinhoito ja ihmissuhteet?


      • Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Kannattaa kyllä. Ehkä koko koulutuspolkuun voisi sisällyttää enemmän näitä käytännön taitoja kuten kodinhoito ja ihmissuhteet?

        Juu jos vanhempi ei opeta niitä mutta sisältäisi vain yhden lastenkasvatus peruskouluun.


      • valtakunta kirjoitti:

        Juu jos vanhempi ei opeta niitä mutta sisältäisi vain yhden lastenkasvatus peruskouluun.

        Kyllä niitä mielestäni voisi myös koulu opettaa enemmän kuin nyt opeteaan. Kodissa opetetaan kodin arvot ja ne eivät aina tee elämää ainakaan helpommaksi.


      • Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Kyllä niitä mielestäni voisi myös koulu opettaa enemmän kuin nyt opeteaan. Kodissa opetetaan kodin arvot ja ne eivät aina tee elämää ainakaan helpommaksi.

        Kodissa opetetaan sitä mitä on opittu kasvatuksesta miksi koulutuksen pitäisi sisäistää lasten kasvatus.
        Onhan äiti jo monen alan osaaja ihan kokemuksen myötä mutta lasten kasvatuksen myötä lapsikin oppii ymmärtämään itseään ja näkemään omia puutteita joita harjoitella.


      • Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Kyllä niitä mielestäni voisi myös koulu opettaa enemmän kuin nyt opeteaan. Kodissa opetetaan kodin arvot ja ne eivät aina tee elämää ainakaan helpommaksi.

        Sitä aiemmin se kehänpyöriminen puutteellisilla taidoilla tehdä lapsia on tehnyt ison kuilun ettei lapsia haluta kun koetaan ettei osata.


      • valtakunta kirjoitti:

        Kodissa opetetaan sitä mitä on opittu kasvatuksesta miksi koulutuksen pitäisi sisäistää lasten kasvatus.
        Onhan äiti jo monen alan osaaja ihan kokemuksen myötä mutta lasten kasvatuksen myötä lapsikin oppii ymmärtämään itseään ja näkemään omia puutteita joita harjoitella.

        Niin kuin sanoitkin, kodeissa opetetaan sitä mitä on itse opittu. Siksi on hyvä saada sitä opetusta myös vähän muualta. Aina se kodin opetus ei ole riittävä ja toisaalta monipuolisuus on rikkaus.
        Koulutuspolku on pitkä ja laskutaidon ja lukutaidon lisäksi ihminen tarvitsee myös taitoja "henkisemmissä" asioissa. Kun siellä koulussa vietetään kuitenkin aikaa muiden ihmisten kanssa, on aika tärkeä oppia myös niitä ihmissuhdetaitoja.
        Kun vanhemmat ovat pääsääntöisesti töissä, eivät he ehdi ihan kaikkea tarpeellista opettaa ja kun lapset ovat jossakin muualla kuin siellä kotona päivät, on hyvä jos joku muukin kodin lisäksi osallistuu kasvatukseen.


      • valtakunta kirjoitti:

        Sitä aiemmin se kehänpyöriminen puutteellisilla taidoilla tehdä lapsia on tehnyt ison kuilun ettei lapsia haluta kun koetaan ettei osata.

        Lasten kasvattaminen ei ole ihan helppo juttu. Vai onko?


      • Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Niin kuin sanoitkin, kodeissa opetetaan sitä mitä on itse opittu. Siksi on hyvä saada sitä opetusta myös vähän muualta. Aina se kodin opetus ei ole riittävä ja toisaalta monipuolisuus on rikkaus.
        Koulutuspolku on pitkä ja laskutaidon ja lukutaidon lisäksi ihminen tarvitsee myös taitoja "henkisemmissä" asioissa. Kun siellä koulussa vietetään kuitenkin aikaa muiden ihmisten kanssa, on aika tärkeä oppia myös niitä ihmissuhdetaitoja.
        Kun vanhemmat ovat pääsääntöisesti töissä, eivät he ehdi ihan kaikkea tarpeellista opettaa ja kun lapset ovat jossakin muualla kuin siellä kotona päivät, on hyvä jos joku muukin kodin lisäksi osallistuu kasvatukseen.

        Siinä peruskoulussa on juuri annettava niille lapsille, jotka sitä tarvitsevat lisätukena mutta yleensä taustalla on erityisvaikeus, miksi ei onnistu mikä ei kehity normaaliin tahtiin vaan pitää saada kuntoutusta lisänä koulun.


      • valtakunta kirjoitti:

        Siinä peruskoulussa on juuri annettava niille lapsille, jotka sitä tarvitsevat lisätukena mutta yleensä taustalla on erityisvaikeus, miksi ei onnistu mikä ei kehity normaaliin tahtiin vaan pitää saada kuntoutusta lisänä koulun.

        Ajattelen itse niin, että kaikki tarvitsevat erilaisia näkökulmia asioihin. Ja koska lapset viettävät paljon aikaa muualla kuin kotona, on aika luontevaa, että opetusta eri asioista saadaan myös esim. koulussa. Eikä vain noissa lukemisissa ja laskemisissa ja sellaisissa taidoissa. Ei taida olla kovin huono asia osata vaikka vaihtaa vauvalle vaippa jo ennen kuin itsellä on lapsia :)


      • Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Lasten kasvattaminen ei ole ihan helppo juttu. Vai onko?

        Ei ole helppo juttu kaikille, jos itsekään osaa taitoja jotka kuuluisi osata.
        Opeta saksaa lapselle, jos et itse ole opiskellut/harjoitellut sitä valvovan silmän alla.
        kyllä koulun sen pitäisi sit opettaa.


      • Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Ajattelen itse niin, että kaikki tarvitsevat erilaisia näkökulmia asioihin. Ja koska lapset viettävät paljon aikaa muualla kuin kotona, on aika luontevaa, että opetusta eri asioista saadaan myös esim. koulussa. Eikä vain noissa lukemisissa ja laskemisissa ja sellaisissa taidoissa. Ei taida olla kovin huono asia osata vaikka vaihtaa vauvalle vaippa jo ennen kuin itsellä on lapsia :)

        Kannattaako edes sellaista päästää silmistä jotka eivät osaa sosiaalisia taitoja tappavat toisia tai itsensä sen vuoksi ”vahingossa”?


      • valtakunta kirjoitti:

        Ei ole helppo juttu kaikille, jos itsekään osaa taitoja jotka kuuluisi osata.
        Opeta saksaa lapselle, jos et itse ole opiskellut/harjoitellut sitä valvovan silmän alla.
        kyllä koulun sen pitäisi sit opettaa.

        Lasten kasvatuksessa trenditkin vaihtelevat sukupolvelta toiselle. Helposti toistamme samoja toiimattomia juttuja, ellemme havahdu näkemään, että toisinkin voi olla. Siksikin eri näkökulmat ovat tärkeitä asiassa kuin asiassa.

        Mitä tulee saksan kielen opettamiseen, se onkin selkeästi koulun tehtävä. Ja kun minulla tuota jälkikasvua on siunaantunut, olen myös huomannut, etten pääsisi itse läpi edes ekasta luokasta. En ymmärrä tehtävänantoja, niin paljon se tyyli on muuttunut tässä ajan saatossa. Minun piti oikein taistella aikoinaan, kun jakokulma muutti muotoaan, nyt en enää edes yritä ymmärtää näiden nappuloiden koulukirjoja :)


      • valtakunta kirjoitti:

        Ei ole helppo juttu kaikille, jos itsekään osaa taitoja jotka kuuluisi osata.
        Opeta saksaa lapselle, jos et itse ole opiskellut/harjoitellut sitä valvovan silmän alla.
        kyllä koulun sen pitäisi sit opettaa.

        Lasten kasvatuksessa trenditkin vaihtelevat sukupolvelta toiselle. Helposti toistamme samoja toiimattomia juttuja, ellemme havahdu näkemään, että toisinkin voi olla. Siksikin eri näkökulmat ovat tärkeitä asiassa kuin asiassa.

        Mitä tulee saksan kielen opettamiseen, se onkin selkeästi koulun tehtävä. Ja kun minulla tuota jälkikasvua on siunaantunut, olen myös huomannut, etten pääsisi itse läpi edes ekasta luokasta. En ymmärrä tehtävänantoja, niin paljon se tyyli on muuttunut tässä ajan saatossa. Minun piti oikein taistella aikoinaan, kun jakokulma muutti muotoaan, nyt en enää edes yritä ymmärtää näiden nappuloiden koulukirjoja :)


      • valtakunta kirjoitti:

        Kannattaako edes sellaista päästää silmistä jotka eivät osaa sosiaalisia taitoja tappavat toisia tai itsensä sen vuoksi ”vahingossa”?

        Mitä mahdat tarkoittaa?


      • Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Lasten kasvatuksessa trenditkin vaihtelevat sukupolvelta toiselle. Helposti toistamme samoja toiimattomia juttuja, ellemme havahdu näkemään, että toisinkin voi olla. Siksikin eri näkökulmat ovat tärkeitä asiassa kuin asiassa.

        Mitä tulee saksan kielen opettamiseen, se onkin selkeästi koulun tehtävä. Ja kun minulla tuota jälkikasvua on siunaantunut, olen myös huomannut, etten pääsisi itse läpi edes ekasta luokasta. En ymmärrä tehtävänantoja, niin paljon se tyyli on muuttunut tässä ajan saatossa. Minun piti oikein taistella aikoinaan, kun jakokulma muutti muotoaan, nyt en enää edes yritä ymmärtää näiden nappuloiden koulukirjoja :)

        Mutta se näkyy myös lapsien kasvussa jotain mitä ei opi heti näkyy koe numeroissa, jos lapsi tarvii vähän enemmän harjoitusta koulusta sitä ei tule.

        Meillä pojan harjoittelu vaatii erityisosaamista jota koulu ei anna kun ei ole resusseja, joten se on jo erittäin ärsyttävää.

        Pojan koulupäivätkin on 3 tuntisia ja opiskelu painottuu kotio koska lapsi joutuu jumiin ei saa tehtyä koulussa mitään. Yhtä viidakko taistelua.
        Joten joudun opettamaan kotona viime vuonna lääkärin määräyksestä kuukausi kerrallaan 2 kertaan.


      • Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Mitä mahdat tarkoittaa?

        Sitä juuri pitääkö erikseen antaa sitten lasten mennä omiaan menojaa jos ei lapsi osaa sosiaalisia keinoja vielä koska vaarana on ” syödä tai tulla syödyksi ” viidakonlain mukaan.


      • valtakunta kirjoitti:

        Mutta se näkyy myös lapsien kasvussa jotain mitä ei opi heti näkyy koe numeroissa, jos lapsi tarvii vähän enemmän harjoitusta koulusta sitä ei tule.

        Meillä pojan harjoittelu vaatii erityisosaamista jota koulu ei anna kun ei ole resusseja, joten se on jo erittäin ärsyttävää.

        Pojan koulupäivätkin on 3 tuntisia ja opiskelu painottuu kotio koska lapsi joutuu jumiin ei saa tehtyä koulussa mitään. Yhtä viidakko taistelua.
        Joten joudun opettamaan kotona viime vuonna lääkärin määräyksestä kuukausi kerrallaan 2 kertaan.

        Se onkin nykykoulussa surullista, että esim.kouluavustajia ei ole riittävästi. Säätöä väärästä päästä.
        Kun alku on takkuista , on yleensä koko oppipolku takkuita.
        Itse ajattelen, että kouluissa tulisi olla pienemmät ryhmät ja enemmän kouluavustajia ja muitakin lapsen oppipolkua tukevia tahoja. Me kaikki emme etene samaan tahtiin ja samalla muotilla.


      • Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Mitä mahdat tarkoittaa?

        On sisäänsä onni että poika omaksuu paremmin lukemansa kuin kuulemansa, joten harjoituksena on erittäin paljon lukemisen harjoittelu ja kuin tekstin syventämistä.


      • valtakunta kirjoitti:

        Sitä juuri pitääkö erikseen antaa sitten lasten mennä omiaan menojaa jos ei lapsi osaa sosiaalisia keinoja vielä koska vaarana on ” syödä tai tulla syödyksi ” viidakonlain mukaan.

        Jos ymmärsin oikein, ei lasten pidä antaa mennä omia polkujaan. Aikuisia tarvitaan sen polun turvaksi.
        Sosiaalisia taitoja tulee opettaa koulussa, koska koulu on sosiaalinen ympäristö.


      • valtakunta kirjoitti:

        On sisäänsä onni että poika omaksuu paremmin lukemansa kuin kuulemansa, joten harjoituksena on erittäin paljon lukemisen harjoittelu ja kuin tekstin syventämistä.

        On hyvä, että löytyy tapa, jossa oppiminen on helpointa. Minulla toimii paremmin kuuleminen kuin lukeminen, edelleen...


      • Kaskenpolttaja kirjoitti:

        On hyvä, että löytyy tapa, jossa oppiminen on helpointa. Minulla toimii paremmin kuuleminen kuin lukeminen, edelleen...

        Helppoa lukeminen ei ole varsinkin kun en osaa opettaa kielioppia joten sen mukaan myös oppii tekstin tuottamisen ja minun on ratkaistava miten opetan itseäni. Se tekstin tuottaminen on erittäin haasteellista ja varsinkin minulle joka hoiti enemmän lapsia kuin koulua.


      • Kaskenpolttaja kirjoitti:

        On hyvä, että löytyy tapa, jossa oppiminen on helpointa. Minulla toimii paremmin kuuleminen kuin lukeminen, edelleen...

        Ongelmana on että siinä välissä kuuluu olla se henkilökohtainen tuki kun koulupäivä on hyvin raskas pojalla se on vain rauhoittumis paikassa ja juurikin siihen tarvitsee aikuista ja tukea erityisen paljon.


      • valtakunta kirjoitti:

        Ongelmana on että siinä välissä kuuluu olla se henkilökohtainen tuki kun koulupäivä on hyvin raskas pojalla se on vain rauhoittumis paikassa ja juurikin siihen tarvitsee aikuista ja tukea erityisen paljon.

        Koulupäivä voi olla raskas, kun tulee niin paljon kaikkea uutta virikettä ja jos luokka on vilkas, ei lapsen ole aina helppo sietää kaikkia ärsykkeitä. Siksikin minusta koulussa pitäisi enemmän ottaa huomioon erilaiset lapset ja heidän tarpeensa.


      • valtakunta kirjoitti:

        Ongelmana on että siinä välissä kuuluu olla se henkilökohtainen tuki kun koulupäivä on hyvin raskas pojalla se on vain rauhoittumis paikassa ja juurikin siihen tarvitsee aikuista ja tukea erityisen paljon.

        Koulupäivä voi olla raskas, kun tulee niin paljon kaikkea uutta virikettä ja jos luokka on vilkas, ei lapsen ole aina helppo sietää kaikkia ärsykkeitä. Siksikin minusta koulussa pitäisi enemmän ottaa huomioon erilaiset lapset ja heidän tarpeensa.


      • Kaskenpolttaja kirjoitti:

        On hyvä, että löytyy tapa, jossa oppiminen on helpointa. Minulla toimii paremmin kuuleminen kuin lukeminen, edelleen...

        Poika istui naulakoista piilouteena kaksi tuntia kun häntä yllytettiin sylkemään ja hän sylki portaikosta koulun sisällä, tämä yllyttäjä juoksi kertomaan opettajalle ja poika näki sen ja meni jumiin ja piiloutui naulakkoon.
        Opettaja tiesi missä poika oli mutta poika ei saanut apua tunnekouhinsa koska ei ollut tukea.


      • valtakunta kirjoitti:

        Poika istui naulakoista piilouteena kaksi tuntia kun häntä yllytettiin sylkemään ja hän sylki portaikosta koulun sisällä, tämä yllyttäjä juoksi kertomaan opettajalle ja poika näki sen ja meni jumiin ja piiloutui naulakkoon.
        Opettaja tiesi missä poika oli mutta poika ei saanut apua tunnekouhinsa koska ei ollut tukea.

        Siis tunnekouhuihin


      • Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Koulupäivä voi olla raskas, kun tulee niin paljon kaikkea uutta virikettä ja jos luokka on vilkas, ei lapsen ole aina helppo sietää kaikkia ärsykkeitä. Siksikin minusta koulussa pitäisi enemmän ottaa huomioon erilaiset lapset ja heidän tarpeensa.

        Koulu ei jousta näistä joten nyt sairaala yrittää saada pojalle avun kouluun ja lopulta se on sit lakimies.


      • valtakunta kirjoitti:

        Poika istui naulakoista piilouteena kaksi tuntia kun häntä yllytettiin sylkemään ja hän sylki portaikosta koulun sisällä, tämä yllyttäjä juoksi kertomaan opettajalle ja poika näki sen ja meni jumiin ja piiloutui naulakkoon.
        Opettaja tiesi missä poika oli mutta poika ei saanut apua tunnekouhinsa koska ei ollut tukea.

        Surullinen tilanne. lapsi tarvitsisi aikuisen apua monessa kohtaa ja minusta lasta ei saisi jättää yksin tunnekuohujensa kanssa. Lapsella ei vielä ole riittäviä taitoja, hän tarvitsee aikuista.


      • valtakunta kirjoitti:

        Koulu ei jousta näistä joten nyt sairaala yrittää saada pojalle avun kouluun ja lopulta se on sit lakimies.

        Minulla on lapsenlapsi, joka on aika herkkis ja hänellä on myös ongelmia koulussa ja vähän muuallakin. On kurja seurata, kun asiat eivät suju ja aikuiset pallottelevat asioita edes takaisin. Kouluilla ei ole käsittääkseni kovinkaan hyvin resursseja paneutua oikeasti lapsiin, jos he tarvitsevat hieman enemmän tukea kuin muut. Ja ainahan se tuen tarve ei näy edes heti, jos lapsi on hiljainen.


      • Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Surullinen tilanne. lapsi tarvitsisi aikuisen apua monessa kohtaa ja minusta lasta ei saisi jättää yksin tunnekuohujensa kanssa. Lapsella ei vielä ole riittäviä taitoja, hän tarvitsee aikuista.

        stressi on koko kodilla vuodesta toiseen kun ongelmat alkoi 3 lk joten koen asian kiireellisenä koska poika menee 6lk. En edes yksi vieläkään päästä menemään joten on todella vaikeaa pojalla, jos hän ei saa tarpeeksi apua.


      • Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Minulla on lapsenlapsi, joka on aika herkkis ja hänellä on myös ongelmia koulussa ja vähän muuallakin. On kurja seurata, kun asiat eivät suju ja aikuiset pallottelevat asioita edes takaisin. Kouluilla ei ole käsittääkseni kovinkaan hyvin resursseja paneutua oikeasti lapsiin, jos he tarvitsevat hieman enemmän tukea kuin muut. Ja ainahan se tuen tarve ei näy edes heti, jos lapsi on hiljainen.

        Herttinen lapsenlapsi herkkis, Miten herkkis se on?


      • valtakunta kirjoitti:

        Herttinen lapsenlapsi herkkis, Miten herkkis se on?

        Hän on sellainen ajattelija ja pohdiskelija. Ja myös sellainen, että levottomuus luokassa tai muualla saa hänen keskittymisensä herpaantumaan. Kun hän on vähän tuuliajolla, tulee kuvioihin kiusaaminen ja häiriköinti.
        Hän ei ole tyhmä, mutta herkkä kaikenlaisille ärsykkeille, jotka saavat levottomuutta aikaan.


      • valtakunta kirjoitti:

        stressi on koko kodilla vuodesta toiseen kun ongelmat alkoi 3 lk joten koen asian kiireellisenä koska poika menee 6lk. En edes yksi vieläkään päästä menemään joten on todella vaikeaa pojalla, jos hän ei saa tarpeeksi apua.

        Voin kuvitella, että on aika raskasta koko perheelle. Ja kun lapsi siirtyy yläasteelle, huoli tietysti kasvaa.
        Kun on oppijana erilainen kuin suurin osa, se asettaa haasteita. Koulu ei aina kykene vastaamaan niihin haasteisiin. Vaikka puitteet olisivat kuinka hyvät millaisiisn toimiin tahansa, ihmiset kuitenkin voivat pilata hyvätkin puitteet. Minusta tuntuu myös siltä, että aina opettajan pätevyys ei riitä kaikkien oppilaiden kohdalla.


      • Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Hän on sellainen ajattelija ja pohdiskelija. Ja myös sellainen, että levottomuus luokassa tai muualla saa hänen keskittymisensä herpaantumaan. Kun hän on vähän tuuliajolla, tulee kuvioihin kiusaaminen ja häiriköinti.
        Hän ei ole tyhmä, mutta herkkä kaikenlaisille ärsykkeille, jotka saavat levottomuutta aikaan.

        Oon huomannut myös opettajan pätevyyden vaikuttavan mutta enemmän uskon johtuvan siitä ettei ole kokemusta kiertynyt eikä kuitenkaan lle neurospykologin ammattitaitoa kuin opettajakin kertoi kokouksessa sekä luokkamuoto jos on yhdysluokka ei riitä ihmiset, eikä aika varsinkaan.

        Kyllä tämä asia nähty jos johtajat ei anna resusseja ja puutosta ei pysty käytännön asioita muuttamalla, on lain kautta haettava.


      • valtakunta kirjoitti:

        Oon huomannut myös opettajan pätevyyden vaikuttavan mutta enemmän uskon johtuvan siitä ettei ole kokemusta kiertynyt eikä kuitenkaan lle neurospykologin ammattitaitoa kuin opettajakin kertoi kokouksessa sekä luokkamuoto jos on yhdysluokka ei riitä ihmiset, eikä aika varsinkaan.

        Kyllä tämä asia nähty jos johtajat ei anna resusseja ja puutosta ei pysty käytännön asioita muuttamalla, on lain kautta haettava.

        Nythän tilanne taitaa olla sellainen, että luokkia on yhdistetty ja enemmän tukea tarvitsevat lapset ovat samoissa luokissa kaikkien muidenkin kanssa ja samaan aikaan kouluavustajia on vähennetty. Näin maalaisjärjellä ajatellen yhtälö on huono.
        Oppilailla on enemmän ongelmia jaksamisen kanssa kuin ennen , mutta luokan opettajalla ei pätevyys riitä erityistason ongelmien ratkomiseen. Tai jos hän ratkoo jonkun oppilaan ongelmia, jää muu luokka vaille opettajan huomiota, ei siitäkään hyvä seuraa.
        Aikanaan, kun nuorin lapseni meni eka luokalle, häntä kiusasi eräs luokalla oleva poika, jolla oli aika paljon ongelmia . Hän häiriköi muutenkin luokassa. Opettajan kanssa keskusteltiin tyttäreni kiusaamisesta ja opettajan toteamus oli, että hän nostaa kädet pystyyn tuon kiusaajan kohdalla.
        Onneksi tytön serkku otti asian hoitaakseen ja jutteli sen pojan kanssa ja kiusaaminen loppui siihen.
        On aika huolestuttavaa, jos opettaja nostaa kätensä pystyyn, jos luokassa on ongelmia. Jokaisella lapsella pitää olla oikeus ja mahdollisuus kunnolliseen ja häiriöttömään opetukseen.


      • Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Nythän tilanne taitaa olla sellainen, että luokkia on yhdistetty ja enemmän tukea tarvitsevat lapset ovat samoissa luokissa kaikkien muidenkin kanssa ja samaan aikaan kouluavustajia on vähennetty. Näin maalaisjärjellä ajatellen yhtälö on huono.
        Oppilailla on enemmän ongelmia jaksamisen kanssa kuin ennen , mutta luokan opettajalla ei pätevyys riitä erityistason ongelmien ratkomiseen. Tai jos hän ratkoo jonkun oppilaan ongelmia, jää muu luokka vaille opettajan huomiota, ei siitäkään hyvä seuraa.
        Aikanaan, kun nuorin lapseni meni eka luokalle, häntä kiusasi eräs luokalla oleva poika, jolla oli aika paljon ongelmia . Hän häiriköi muutenkin luokassa. Opettajan kanssa keskusteltiin tyttäreni kiusaamisesta ja opettajan toteamus oli, että hän nostaa kädet pystyyn tuon kiusaajan kohdalla.
        Onneksi tytön serkku otti asian hoitaakseen ja jutteli sen pojan kanssa ja kiusaaminen loppui siihen.
        On aika huolestuttavaa, jos opettaja nostaa kätensä pystyyn, jos luokassa on ongelmia. Jokaisella lapsella pitää olla oikeus ja mahdollisuus kunnolliseen ja häiriöttömään opetukseen.

        Sen vuoksi on haettava apua lakiteitse se on ilmainen jos lapsi asiakas ja varaton
        https://yle.fi/uutiset/3-10127318


      • Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Nythän tilanne taitaa olla sellainen, että luokkia on yhdistetty ja enemmän tukea tarvitsevat lapset ovat samoissa luokissa kaikkien muidenkin kanssa ja samaan aikaan kouluavustajia on vähennetty. Näin maalaisjärjellä ajatellen yhtälö on huono.
        Oppilailla on enemmän ongelmia jaksamisen kanssa kuin ennen , mutta luokan opettajalla ei pätevyys riitä erityistason ongelmien ratkomiseen. Tai jos hän ratkoo jonkun oppilaan ongelmia, jää muu luokka vaille opettajan huomiota, ei siitäkään hyvä seuraa.
        Aikanaan, kun nuorin lapseni meni eka luokalle, häntä kiusasi eräs luokalla oleva poika, jolla oli aika paljon ongelmia . Hän häiriköi muutenkin luokassa. Opettajan kanssa keskusteltiin tyttäreni kiusaamisesta ja opettajan toteamus oli, että hän nostaa kädet pystyyn tuon kiusaajan kohdalla.
        Onneksi tytön serkku otti asian hoitaakseen ja jutteli sen pojan kanssa ja kiusaaminen loppui siihen.
        On aika huolestuttavaa, jos opettaja nostaa kätensä pystyyn, jos luokassa on ongelmia. Jokaisella lapsella pitää olla oikeus ja mahdollisuus kunnolliseen ja häiriöttömään opetukseen.

        Meilläkin lastensuojeluun ilmoituksen koulusta pisti koska poika oli itsetuhoinen kun ensimmäisellä välitunnilla poika leikki agenttia ja alkoi seuraamaan väärää lasta tämä suutti ja muutkin seurassa olevat lapset antoi lumipesua ja yritti heittää poikaani vaikka tyttö meni kertomaan opettajalle hänellä oli palveri ettei kerennyt selvittää ja seuraavalla välitunnilla poika seurasi tahallaan ja tahallaan ärsytti koska halusi että hänet hakattaisiin niin pahasti että joutuisi sairaalaan eikä koulua tarvitsisi käydä.😭

        Olen erittäin peloissani tulevasta syksystä koska sairaala tutkimuksissa oli ja todettiin todellakin saman kuin me vanhemmat että tukea tarvitsee, joten sairaala yrittää vielä käytäntöä luovia jos ei niin lakimies.

        Minua väsyttää jatkuva stressi vuosi tolkuttomasti, voin sanoa että henkinen terveys on vaakaalaudalla monesti.
        Lastensuojelu ei alkanut mutta kovasti tyrkkäävät apua kotio mutta ongelmana koulu ei koti koska tilanteet ei mene noin pahaksi koska tunnen pojan miten menetellä mikä helpottaa auttaa tunnetiloissa.


      • Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Nythän tilanne taitaa olla sellainen, että luokkia on yhdistetty ja enemmän tukea tarvitsevat lapset ovat samoissa luokissa kaikkien muidenkin kanssa ja samaan aikaan kouluavustajia on vähennetty. Näin maalaisjärjellä ajatellen yhtälö on huono.
        Oppilailla on enemmän ongelmia jaksamisen kanssa kuin ennen , mutta luokan opettajalla ei pätevyys riitä erityistason ongelmien ratkomiseen. Tai jos hän ratkoo jonkun oppilaan ongelmia, jää muu luokka vaille opettajan huomiota, ei siitäkään hyvä seuraa.
        Aikanaan, kun nuorin lapseni meni eka luokalle, häntä kiusasi eräs luokalla oleva poika, jolla oli aika paljon ongelmia . Hän häiriköi muutenkin luokassa. Opettajan kanssa keskusteltiin tyttäreni kiusaamisesta ja opettajan toteamus oli, että hän nostaa kädet pystyyn tuon kiusaajan kohdalla.
        Onneksi tytön serkku otti asian hoitaakseen ja jutteli sen pojan kanssa ja kiusaaminen loppui siihen.
        On aika huolestuttavaa, jos opettaja nostaa kätensä pystyyn, jos luokassa on ongelmia. Jokaisella lapsella pitää olla oikeus ja mahdollisuus kunnolliseen ja häiriöttömään opetukseen.

        Minulla on pojasta kuusi nuorempaa lasta joten viime vuoden kärsimys pahenee tänä vuonna koska miehen koulukin kärsinyt, joten kun joutuu tulemaan kotio kesken päivää, pienempien lapsien vuoksi ja joudun rientämään koululle kun poika jumissa.
        Voin sanoa että tämä vaikuttaa koko perheeseen ja tukea mitä annetaan ei riitä koska tuki pitäisi olla koulussa.


      • valtakunta kirjoitti:

        Meilläkin lastensuojeluun ilmoituksen koulusta pisti koska poika oli itsetuhoinen kun ensimmäisellä välitunnilla poika leikki agenttia ja alkoi seuraamaan väärää lasta tämä suutti ja muutkin seurassa olevat lapset antoi lumipesua ja yritti heittää poikaani vaikka tyttö meni kertomaan opettajalle hänellä oli palveri ettei kerennyt selvittää ja seuraavalla välitunnilla poika seurasi tahallaan ja tahallaan ärsytti koska halusi että hänet hakattaisiin niin pahasti että joutuisi sairaalaan eikä koulua tarvitsisi käydä.😭

        Olen erittäin peloissani tulevasta syksystä koska sairaala tutkimuksissa oli ja todettiin todellakin saman kuin me vanhemmat että tukea tarvitsee, joten sairaala yrittää vielä käytäntöä luovia jos ei niin lakimies.

        Minua väsyttää jatkuva stressi vuosi tolkuttomasti, voin sanoa että henkinen terveys on vaakaalaudalla monesti.
        Lastensuojelu ei alkanut mutta kovasti tyrkkäävät apua kotio mutta ongelmana koulu ei koti koska tilanteet ei mene noin pahaksi koska tunnen pojan miten menetellä mikä helpottaa auttaa tunnetiloissa.

        Uskon että väsyttää ja huolettaa.
        Aina ei saa sellaista apua tässä meidän yhteiskunnassamme kuin tarvitsisi. Lapsen kohdalla se on erityisen surullista, koska lapsi tarvitsisi mahdollisimman hyvän pohjan elämäänsä.
        Joskus tulee mieleen, etteivät ne ammatti-ihmisetkään aina kaikkea osaa. Heillä on kiire, asioita pallotellaan paikasta toiseen, kukaan ei ota kokonaisvastuuta. Yksi hoitaa yhtä asiaa ja toinen toista, kolmas jotain muuta ja tieto ei kulje. Ei se lopputulos aina kovin hyvä ole.


      • Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Nythän tilanne taitaa olla sellainen, että luokkia on yhdistetty ja enemmän tukea tarvitsevat lapset ovat samoissa luokissa kaikkien muidenkin kanssa ja samaan aikaan kouluavustajia on vähennetty. Näin maalaisjärjellä ajatellen yhtälö on huono.
        Oppilailla on enemmän ongelmia jaksamisen kanssa kuin ennen , mutta luokan opettajalla ei pätevyys riitä erityistason ongelmien ratkomiseen. Tai jos hän ratkoo jonkun oppilaan ongelmia, jää muu luokka vaille opettajan huomiota, ei siitäkään hyvä seuraa.
        Aikanaan, kun nuorin lapseni meni eka luokalle, häntä kiusasi eräs luokalla oleva poika, jolla oli aika paljon ongelmia . Hän häiriköi muutenkin luokassa. Opettajan kanssa keskusteltiin tyttäreni kiusaamisesta ja opettajan toteamus oli, että hän nostaa kädet pystyyn tuon kiusaajan kohdalla.
        Onneksi tytön serkku otti asian hoitaakseen ja jutteli sen pojan kanssa ja kiusaaminen loppui siihen.
        On aika huolestuttavaa, jos opettaja nostaa kätensä pystyyn, jos luokassa on ongelmia. Jokaisella lapsella pitää olla oikeus ja mahdollisuus kunnolliseen ja häiriöttömään opetukseen.

        Olen pitänyt ääntä ja kovasti ääntä pidän.
        Se että ratkaisu lähenee mutta tuen saaminen kestää erittäin kauan diagnooseja ei anneta helposti koti olot tutkitaan tarkkaan ennen kuin tukea annetaan.

        Minusta törkeintä tässä on että aina kehuttu äitinä mutta lopulta tuntuu mieli hakattu ihmisten toimesta. Olen joutunut ratkaisemaan mahdottomia tekemään ihmeitä loppuu aika kuin myös rahat eihän toimeentulolla ole rahoja hoitaa erityislapsen puutteita kuin lisä kuntoutusta antaa joten joudun täysin kehittelemään tapoja.


      • valtakunta kirjoitti:

        Minulla on pojasta kuusi nuorempaa lasta joten viime vuoden kärsimys pahenee tänä vuonna koska miehen koulukin kärsinyt, joten kun joutuu tulemaan kotio kesken päivää, pienempien lapsien vuoksi ja joudun rientämään koululle kun poika jumissa.
        Voin sanoa että tämä vaikuttaa koko perheeseen ja tukea mitä annetaan ei riitä koska tuki pitäisi olla koulussa.

        On sinulla siinä savottaa, kun pitää revetä moneksi. Kyllä siinä apu paikallaan olisi. On harmillista, ettei lapsi saa koulussa sitä tukea mitä tarvitsisi.
        En tiedä miten paljon kaiki nämä yhteiskuntamme säästöt vaikuttavat, mutta helposti tulee ajatus, että ei se voi hyvin päättyä, kun opetuksesta ja opettajista säästetään.


      • Niinhän siinä helposti käy, että alkaa jo epäillä omaa pätevyyttään, kon lapsen asiat ovat huonolla tolalla ja syynätään ja syynätään.
        Tuon oman lapsenlapsen kohdalla olen myös katsellut sitä, kuinka helposti osoitellaan, että ongelmat ovat kotona. Tässä tapauksessa ongelmia on tietysti kotonakin, mutta näyttäisi olevan koulussakin. Opettajan kanssa eivät sopimukset pidä ja se luo tietenkin lapseen epävarmuutta, kun ei tehdäkkään kuten on sovittu. Opeta siinä sitten lapselle, että sopimuksista täytyy pitää kiinni, kun opettaja vesittää koko ajan.
        No minä en tietysti tiedä koko tarinaa, on vain tullut sellainen kuva, että taitamattomuutta taitaa olla siellä koulunkin päässä. Enkä tarkoita ollenkaan sitä, että kaikki opettajat olisivat epöpäteviä tai taitamattomia lasten ja vanhempien kanssa, mutta jokunen on.


      • Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Niinhän siinä helposti käy, että alkaa jo epäillä omaa pätevyyttään, kon lapsen asiat ovat huonolla tolalla ja syynätään ja syynätään.
        Tuon oman lapsenlapsen kohdalla olen myös katsellut sitä, kuinka helposti osoitellaan, että ongelmat ovat kotona. Tässä tapauksessa ongelmia on tietysti kotonakin, mutta näyttäisi olevan koulussakin. Opettajan kanssa eivät sopimukset pidä ja se luo tietenkin lapseen epävarmuutta, kun ei tehdäkkään kuten on sovittu. Opeta siinä sitten lapselle, että sopimuksista täytyy pitää kiinni, kun opettaja vesittää koko ajan.
        No minä en tietysti tiedä koko tarinaa, on vain tullut sellainen kuva, että taitamattomuutta taitaa olla siellä koulunkin päässä. Enkä tarkoita ollenkaan sitä, että kaikki opettajat olisivat epöpäteviä tai taitamattomia lasten ja vanhempien kanssa, mutta jokunen on.

        On on varmasti, erityisopettaja vielä poikani tapauksessa.


      • valtakunta kirjoitti:

        On on varmasti, erityisopettaja vielä poikani tapauksessa.

        Toivotaan, että saisitte avun ja tilanne helpottuisi.


      • Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Toivotaan, että saisitte avun ja tilanne helpottuisi.

        Yhdysluokka puolittaa meillä tunnit kahteen eri luokan opiskeluun eivät edes kerkeä katsoa onko tehtävät oikein ja tämä ärsyttää suuresti.

        Kai tiesit että voit mennä seuraamaan opetusta?
        Minä kävin näin pojan jumiutuvan ensin piti jaksaa kuunnella ohjeet toiselle luokalle ja vasta sitten itselle ja sillä tunnilla eivät päässeet edes tekemään vasta ruokailun jälkeen n. 15min nopeata ja kauhealla kiireellä ja lisäksi se on seuraavasta tunnista pois.
        Silloin kaksi ihmistä ei pysty samaan aikaan auttamaan poikaa kun poika voi jumiutua tehtävään tai tarvitsee apua, eikä edes saa tehtyä.


      • Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Toivotaan, että saisitte avun ja tilanne helpottuisi.

        Kuin sanoit siitä että kun menee sen yhden lapsen juttuun aika luokassa ja häiriintyy koko luokan toiminta, ja juuri niin tukea pitäisi olla että pystyy saamaan tilanne hallintaa.

        Kun poika tarvitsee kuvallista tukea sitä ei osata antaa tilanteeseen poika kuuluisi kielellinen erityisluokkaa.

        https://www.voppi.fi/sisalto/kielellinen-erityisvaikeus-ja-oppilaan-tukeminen-luokassa/

        Minullakin on kielellistä erityisvaikeutta aiemmin nimeltä dysfasia, kun on sanottu tuossa huonosti ettei lapsi välitä mitä toinen puhuu mutta todellisuudessa se on ettei ole mitään asiaa ja kun ei tiedä ja ymmärrä mistä toinen puhuu joten ei pysty kommunikoimaan kun ei tiedä mistä toinen puhuu kun uusien sanojen opettelu on hyvin työlästä yleensä.

        Sen vuoksi minunkin tietoni on hyvin rajoittuneista mutta kun lapset kaikista kiehtova asia joten en muusta taida osata puhu kuin lapsien elämän ympärillä olevista asioista ja vaikeuksista tai mitkä sattuu kiinnostamaan.

        Sinäänsä voisin verrata tätä siihen etten tiedä latinan sanoja jos lääkäri puhuu kolleengoiden kanssa luulen ettei sitä ymmärrä tavallisesti toisetkaa, jos et ole lääkäri ole sanastoa harjoitellut.


      • Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Toivotaan, että saisitte avun ja tilanne helpottuisi.

        Itsekin toivon saavani avun mutta meillä on sitten tämä visuaalinen kyky kehittynyt paremmaksi yleisesti koska luonto tässä kohtaa puutosta korvaa muilla aisteilla.


      • valtakunta kirjoitti:

        Kuin sanoit siitä että kun menee sen yhden lapsen juttuun aika luokassa ja häiriintyy koko luokan toiminta, ja juuri niin tukea pitäisi olla että pystyy saamaan tilanne hallintaa.

        Kun poika tarvitsee kuvallista tukea sitä ei osata antaa tilanteeseen poika kuuluisi kielellinen erityisluokkaa.

        https://www.voppi.fi/sisalto/kielellinen-erityisvaikeus-ja-oppilaan-tukeminen-luokassa/

        Minullakin on kielellistä erityisvaikeutta aiemmin nimeltä dysfasia, kun on sanottu tuossa huonosti ettei lapsi välitä mitä toinen puhuu mutta todellisuudessa se on ettei ole mitään asiaa ja kun ei tiedä ja ymmärrä mistä toinen puhuu joten ei pysty kommunikoimaan kun ei tiedä mistä toinen puhuu kun uusien sanojen opettelu on hyvin työlästä yleensä.

        Sen vuoksi minunkin tietoni on hyvin rajoittuneista mutta kun lapset kaikista kiehtova asia joten en muusta taida osata puhu kuin lapsien elämän ympärillä olevista asioista ja vaikeuksista tai mitkä sattuu kiinnostamaan.

        Sinäänsä voisin verrata tätä siihen etten tiedä latinan sanoja jos lääkäri puhuu kolleengoiden kanssa luulen ettei sitä ymmärrä tavallisesti toisetkaa, jos et ole lääkäri ole sanastoa harjoitellut.

        Tarkoitin sillä sitä, että jos luokassa on kovin vilkas oppilas ja vain yksi opettaja, joka keskittyysaamaan häntä mukaan opetukseen, jäävät muut huomiotta. Siksi minusta niitä kouluavustajia pitäisi saada luokkiin enemmän. Se vilkas tarvitsee tukea, ja ne muutkin tarvitsevat sitä, eikä yksi opettaja repeä kaikkeen.
        Tuo jumittuminen, josta mainitsit, olen siihen tutustunut erään ystäväni kautta. Hänellä on sitä vaikeutta ja niin on hänen lapsellaankin ja koulu tuo sitten haasteita. Tuon lapsen kohdalla asiat ovat menneet hyvin, kun hän siirtyi yläasteelle. Siinä koulussa on otettu huomioon erityistarpeita ja lapsi voi siirtyä rauhalliseen tilaan, kun sellainen tarve tulee. Hän on oikein innoissaan ollut koulun käynnistä, tykkää kovasti. Hän on viisas ja oppivainen ja hyvin kiinnostunut monista asioista. Olen iloinnut siitä, että hänen vähän takkuinen koulutiensä näyttää nyt aika hyvältä.

        Meillä on kaikenlaisia haasteita elämässämme ja toivoisi , että niitä asioita otettaisi huomioon vaikka tuossa oppipolussa.
        Olin itse järjettömän ujo aikoinaan ( olen sitä vieläkin), pelkäsin kaikenlaista. Minun koulun käyntini päättyi sitten oppikouluun, sain surkean päättötodistuksen.
        Elämässä on kuitenkin paikka löytynyt ja ujouden ja ihmispelon kanssakin on oppinut elämään.

        Lapsilla on koko elämä vielä edessä ja he tarvitsevat kannustavia aikuisia tukemaan kasvuaan kohti aikuisuutta. Päätöksenteossa pitää minusta ottaa enemmän huomioon muitakin kuin jotain "keskivertoihmistä" Kovin tasapäistävä opetus on hyvinkin hankala niille, jotka ovat enemmän siellä laidoilla.
        On surullista, että pitää taistella oikeudesta saada riittävää opetusta ja siten kuin sen tarvitsee.


      • Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Tarkoitin sillä sitä, että jos luokassa on kovin vilkas oppilas ja vain yksi opettaja, joka keskittyysaamaan häntä mukaan opetukseen, jäävät muut huomiotta. Siksi minusta niitä kouluavustajia pitäisi saada luokkiin enemmän. Se vilkas tarvitsee tukea, ja ne muutkin tarvitsevat sitä, eikä yksi opettaja repeä kaikkeen.
        Tuo jumittuminen, josta mainitsit, olen siihen tutustunut erään ystäväni kautta. Hänellä on sitä vaikeutta ja niin on hänen lapsellaankin ja koulu tuo sitten haasteita. Tuon lapsen kohdalla asiat ovat menneet hyvin, kun hän siirtyi yläasteelle. Siinä koulussa on otettu huomioon erityistarpeita ja lapsi voi siirtyä rauhalliseen tilaan, kun sellainen tarve tulee. Hän on oikein innoissaan ollut koulun käynnistä, tykkää kovasti. Hän on viisas ja oppivainen ja hyvin kiinnostunut monista asioista. Olen iloinnut siitä, että hänen vähän takkuinen koulutiensä näyttää nyt aika hyvältä.

        Meillä on kaikenlaisia haasteita elämässämme ja toivoisi , että niitä asioita otettaisi huomioon vaikka tuossa oppipolussa.
        Olin itse järjettömän ujo aikoinaan ( olen sitä vieläkin), pelkäsin kaikenlaista. Minun koulun käyntini päättyi sitten oppikouluun, sain surkean päättötodistuksen.
        Elämässä on kuitenkin paikka löytynyt ja ujouden ja ihmispelon kanssakin on oppinut elämään.

        Lapsilla on koko elämä vielä edessä ja he tarvitsevat kannustavia aikuisia tukemaan kasvuaan kohti aikuisuutta. Päätöksenteossa pitää minusta ottaa enemmän huomioon muitakin kuin jotain "keskivertoihmistä" Kovin tasapäistävä opetus on hyvinkin hankala niille, jotka ovat enemmän siellä laidoilla.
        On surullista, että pitää taistella oikeudesta saada riittävää opetusta ja siten kuin sen tarvitsee.

        Vilkkaus tai jumi kummatkin vie opettajan huomion kuin sanoin”Juuri niin ”
        Tällä tarkoitin olen samaa mieltä.

        Pojalle ei riitä että se rauhoittumisen paikka on vaan hän tarvitsee ohjausta paljon että siirtyy rauhoittumisen paikkaan mutta kun jätetään sinne rauhoittumisen paikkaan yksin se jumittua asiaa vielä peräti sen pari tuntia koska eivät auta pois jumista ja kerran poika jumitti 3 päivää koska päättivät vain ettei pääse luokkaretkelle koska informoivat meitä väärin antoivat ymmärtää toisin.


        Lapsi pärjää opetuksessa kun häntä myös herätellään(haetaan huomiota asiaa pohtimaan, keskittymää)


      • valtakunta kirjoitti:

        Vilkkaus tai jumi kummatkin vie opettajan huomion kuin sanoin”Juuri niin ”
        Tällä tarkoitin olen samaa mieltä.

        Pojalle ei riitä että se rauhoittumisen paikka on vaan hän tarvitsee ohjausta paljon että siirtyy rauhoittumisen paikkaan mutta kun jätetään sinne rauhoittumisen paikkaan yksin se jumittua asiaa vielä peräti sen pari tuntia koska eivät auta pois jumista ja kerran poika jumitti 3 päivää koska päättivät vain ettei pääse luokkaretkelle koska informoivat meitä väärin antoivat ymmärtää toisin.


        Lapsi pärjää opetuksessa kun häntä myös herätellään(haetaan huomiota asiaa pohtimaan, keskittymää)

        Tuo jumittaminen on hankalaa. Saattaa olla, etteivät kaikki ymmärrä, ettei se niin vain ole päältä pois kytkettävissä. Että pitäisi auttaa toinen sieltä taas pois.
        On tietysti ymmärrettävää, ettei opettajalla , jolla on luokallinen muita oppilaita, ehdi kaikkeen, eikä hänellä ole edes mahdollisuutta kaikkeen. Siksi pitäisikin miettiä vähän laajemmin näitä käytäntöjä.
        Minusta tuntuu, ettei aina ole kyse edes rahasta, paljon voitaisi tehdä jo silläkin, että pohdittaisi asioita vähän laajemmasta näkökulmasta kuin siitä, että näin on tehty aina, näin tehdään nytkin. Moni asia olisi ratkaistavissa luullakseni ihan vaan miettimällä toisenlaisia tapoja tehdä asioita.
        Kyllä toisaalta yhteiskunnan pitäisi panostaa kaikkiin jäseniinsä, jos puhutaan sivistysvaltiosta.


      • Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Tuo jumittaminen on hankalaa. Saattaa olla, etteivät kaikki ymmärrä, ettei se niin vain ole päältä pois kytkettävissä. Että pitäisi auttaa toinen sieltä taas pois.
        On tietysti ymmärrettävää, ettei opettajalla , jolla on luokallinen muita oppilaita, ehdi kaikkeen, eikä hänellä ole edes mahdollisuutta kaikkeen. Siksi pitäisikin miettiä vähän laajemmin näitä käytäntöjä.
        Minusta tuntuu, ettei aina ole kyse edes rahasta, paljon voitaisi tehdä jo silläkin, että pohdittaisi asioita vähän laajemmasta näkökulmasta kuin siitä, että näin on tehty aina, näin tehdään nytkin. Moni asia olisi ratkaistavissa luullakseni ihan vaan miettimällä toisenlaisia tapoja tehdä asioita.
        Kyllä toisaalta yhteiskunnan pitäisi panostaa kaikkiin jäseniinsä, jos puhutaan sivistysvaltiosta.

        Kyllä noi jumittaminen on estestettävissä ennakoimalla kuin kotonakaan tänä kesänä ei ole ollut kuin 3 jumia nekin on hoidettu harjoittemalla tapoja jotka harjoittaa rauhoittamaan itseä ja juuri tuota varten pitäisi olla vahvempi tuki koulussa että toinen saa opiskella paikan päällä.
        Tarvitsee paljon aikuisen avustustaa muistaa käyttää rauhoittumisen tapoja ja ohjausta.

        Kun jumissa oleminen vain pahenee mitä enemmän joutuu olemaan siinä tilassa.

        Poika saa päälle kokeesta 9 joten ongelmana ei ole oppiminen.


      • Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Tuo jumittaminen on hankalaa. Saattaa olla, etteivät kaikki ymmärrä, ettei se niin vain ole päältä pois kytkettävissä. Että pitäisi auttaa toinen sieltä taas pois.
        On tietysti ymmärrettävää, ettei opettajalla , jolla on luokallinen muita oppilaita, ehdi kaikkeen, eikä hänellä ole edes mahdollisuutta kaikkeen. Siksi pitäisikin miettiä vähän laajemmin näitä käytäntöjä.
        Minusta tuntuu, ettei aina ole kyse edes rahasta, paljon voitaisi tehdä jo silläkin, että pohdittaisi asioita vähän laajemmasta näkökulmasta kuin siitä, että näin on tehty aina, näin tehdään nytkin. Moni asia olisi ratkaistavissa luullakseni ihan vaan miettimällä toisenlaisia tapoja tehdä asioita.
        Kyllä toisaalta yhteiskunnan pitäisi panostaa kaikkiin jäseniinsä, jos puhutaan sivistysvaltiosta.

        Se juuri kaikki ei ymmärrä ja se turhauttaa.
        Poika menettää puhekyvyn ja järjen ja on pakenemista tilanteessa kun tunne menee niin valtavaksi, järki jää jalkoihin ja se väsyttää itsensä kun pidetään kiinni ja minulle soitetaan poika ollut jo tunnin jumissa jos et tuu soitetaan hätänumeroon.

        Kaikki on estettävissä ennakoimalla ja aikuisen tuella ja lapsen itsetunto on hyvin alhaalla ja poika tietää koulun taas alkavan ja se sanoi jo, ettei halua mennä sinne, se on vaatinut että minä opettaisin viime vuoden, se on itkien tullut koulusta.

        Minusta kouluun pitäisi ottaa henkilö joka auttaa lasta selviytymään. Kotona ei ole tullut jumeja aiemmin ja harjoitellaan jatkuvasti kun tunteet heittelee vähänkin.
        Ja niitä tapoja mitä minä olen kehittänyt koska ei ole kuntoutuksessa käyty pintaa syvemmällä mutta huomasin sen että tämä on vaarallista manipuloida lapsen käytöstä maallikkona koska en ole koskaan noin syvälle mennyt asiassa aiemmin ja pelkään virheitä.


      • Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Tuo jumittaminen on hankalaa. Saattaa olla, etteivät kaikki ymmärrä, ettei se niin vain ole päältä pois kytkettävissä. Että pitäisi auttaa toinen sieltä taas pois.
        On tietysti ymmärrettävää, ettei opettajalla , jolla on luokallinen muita oppilaita, ehdi kaikkeen, eikä hänellä ole edes mahdollisuutta kaikkeen. Siksi pitäisikin miettiä vähän laajemmin näitä käytäntöjä.
        Minusta tuntuu, ettei aina ole kyse edes rahasta, paljon voitaisi tehdä jo silläkin, että pohdittaisi asioita vähän laajemmasta näkökulmasta kuin siitä, että näin on tehty aina, näin tehdään nytkin. Moni asia olisi ratkaistavissa luullakseni ihan vaan miettimällä toisenlaisia tapoja tehdä asioita.
        Kyllä toisaalta yhteiskunnan pitäisi panostaa kaikkiin jäseniinsä, jos puhutaan sivistysvaltiosta.

        ei ole niin pahaa jumia tullut itselläni, että joudun pitämään kiinni ja toinen juoksee karkuun todennäköistä että olen osannut ennakoida lapsen äitinä koska tunnen pojan ja uskon kiinni pitäminen väkisin vain pahentaa joten lopullinen lukkotila on siinä.


      • Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Tuo jumittaminen on hankalaa. Saattaa olla, etteivät kaikki ymmärrä, ettei se niin vain ole päältä pois kytkettävissä. Että pitäisi auttaa toinen sieltä taas pois.
        On tietysti ymmärrettävää, ettei opettajalla , jolla on luokallinen muita oppilaita, ehdi kaikkeen, eikä hänellä ole edes mahdollisuutta kaikkeen. Siksi pitäisikin miettiä vähän laajemmin näitä käytäntöjä.
        Minusta tuntuu, ettei aina ole kyse edes rahasta, paljon voitaisi tehdä jo silläkin, että pohdittaisi asioita vähän laajemmasta näkökulmasta kuin siitä, että näin on tehty aina, näin tehdään nytkin. Moni asia olisi ratkaistavissa luullakseni ihan vaan miettimällä toisenlaisia tapoja tehdä asioita.
        Kyllä toisaalta yhteiskunnan pitäisi panostaa kaikkiin jäseniinsä, jos puhutaan sivistysvaltiosta.

        Juuri tuota toisenlaisia tapoja on tässä kaksi vuotta jo olen hakenut apua luokkaan hain apua perheneuvolasta ja ne lykkäsi minulle tehostetun perhetyön jonka jälkeen ne kävi koulussa ja totesivat pojan saavan liian vähän tukea. Ja myös oli sitä mieltä että henkilökohtaista apua tarvitsee.

        Tehostettuun perhetyöhön vain pääsilastensuojelu asiakkaana joten jouduimme hakemaan sitä kun perheneuvolassa oli niin pitkät jonot. Joten viime vuoden keväänä lopettivat ja jäätiin 5lk syksyä taas odottamaan ja opettaja vain tuumasi että sitä ei saa.


      • valtakunta kirjoitti:

        Juuri tuota toisenlaisia tapoja on tässä kaksi vuotta jo olen hakenut apua luokkaan hain apua perheneuvolasta ja ne lykkäsi minulle tehostetun perhetyön jonka jälkeen ne kävi koulussa ja totesivat pojan saavan liian vähän tukea. Ja myös oli sitä mieltä että henkilökohtaista apua tarvitsee.

        Tehostettuun perhetyöhön vain pääsilastensuojelu asiakkaana joten jouduimme hakemaan sitä kun perheneuvolassa oli niin pitkät jonot. Joten viime vuoden keväänä lopettivat ja jäätiin 5lk syksyä taas odottamaan ja opettaja vain tuumasi että sitä ei saa.

        Olet tehnyt suuren työn lapsesi vuoksi.
        Onko hänelle mahdollista saada jotain kautta henkilökohtaista avustajaa kouluun?
        On helppo ymmärtää, että lapsi ei halua mennä kouluun, kun koulussa saa pahan mielen eikä saa tarvitsemaansa tukea.
        Tilanne kuormittaa koko perhettä ja lasta.
        Miten sinä itse jaksat ja mistä saat voimia taisteluun lapsesi puolesta?


    • Tilanne minusta ratkesi hyvin, pääsi eroon miehestä jolle ulkonäkö kaikki kaikessa.

    • Mankelointi kuuluu miehelle, muut kodin työt on neuvoteltavissa. Jos toinen on työttömänä kotona niin voisi kuvitella että hän hoitaisi suuremmalta osin kotityöt. Toki sekin on hyvä pitää mielessä että pitkään jatkunut työttömyys voi passivoida ihmistä joten komentelu ei ehkä ole se tehokkain ase.

    • Kummalle kuuluu kodin siivous ➡ molemmille

    • Anonyymi

      Tuossa kiteytyy se että naiset valitsee paskoja miehiä joiden kanssa tulee riitaa joka asiasta.

    • Anonyymi

      Kodin siivous, kuten muut kodin asiat esim. ruuan valmistus pitäisi aina kuulua kodissa asuville aikuisille ihmisille, lapset auttavat kasvaessaan ja samalla oppivat, että kodissa tehdään yhdessä asioita.

      On tietenkin joitakin töitä, joissa esim. tarvitaan miehen voimia ja samalla tavoin asioita, joissa naisen taidot voivat olla parempia.
      Mutta esim. siivous on raskasta työtä, joten sen voisi tehdä yhdessä.

      Mielestäni kaikessa pitää olla oikeus ja kohtuus, ei voida lukea niin tarkkaan, että ripustetaan tasaverran pyykkiä kuivumaan tai ym.
      Sitten on otettava huomioon, miten työ vaikuttaa, onko toinen vuorotyössä tai molemmat tarvitaan saada selkeä järjestys miten toimitaan. Varmasti kumpikin joutuu vuorollaan ottamaan täydenkin vastuun kodin töistä.

      Nalkutus on turhaa, eikä kaikkea voi pilkun tarkkaan saada kulkemaan, joten kohtuutta naputuksiin.

    • Anonyymi

      Kodinhoitaminen ei ole oikein työtä vaan elämisen oheistoimintaa.
      Meillä siivoan minä ja joskus nainen. Ei siivoamiseen mene paljon aikaa. Toista se oli muutamia kymmeniä vuosia sitten. Ajatelkaa joku saunan lämmittäminen. Kantovesi ja puukiuas. Siihen sai jo hikoilla puolituntia kunnes saunan pisti lämpiämään. Nykyisin tapellaan vissiin jo siitä kuka käy vääntämässä kytkimestä:)
      Laiskat piloille hellityt?

      Varmaan tuo synnytysten vähentyminenkin johtuu siitä että tapellaan kumpi se nyt tekee sitä nytkytys ja nylykytysliikettä, ei siitä päästä sopuun niin jää nekin hommat sit tekemättä.

      AsianVierestä

    • Anonyymi

      NE valinnat ne valinnat millaisen miehen valitsee. Naisten kannattaa pistää kriteereihin se että mies siivoo ja osallistuu kotitöihin. Suhteet kaatuu just tuollaisiin pieniin asioihin jotka ovat typeryydessään todella typeriä. Mies ja nainen siivoovat yhdessä vaikka vaikka olis tehnyt 15 tunnin duuni vuoron ettei jaka muka siivota. Sitten ei pidä seurustella jos ei jaksa tai kiinnosta.

    • Kontrollifriikkejä riittää kaikkialla. Niistä pääsee eroon, kun eroaa ja jättää yksinään laatimaan ehtoja ja tiukkoja sääntöjä. Mikäli yhteisymmärrystä ei puhumalla saavuteta.

    • Anonyymi

      Se siivoaa jota sotku häiritsee. Mua ei häiritse yhtään.. 😇

      xLiner

      • Ja niinhän se usein meneekin, toinen väsyy varttumaan et toinenkin siivois ja rupee itse siivoamaan. :)


      • Anonyymi
        Abrakadabra kirjoitti:

        Ja niinhän se usein meneekin, toinen väsyy varttumaan et toinenkin siivois ja rupee itse siivoamaan. :)

        Hitsi, pitääkin tässä sipaista vähän lattioita kun voi tulla nainen käymään. Pitää ainakin esittää olevansa sisäsiisti:)

        AsianVierestä


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hitsi, pitääkin tässä sipaista vähän lattioita kun voi tulla nainen käymään. Pitää ainakin esittää olevansa sisäsiisti:)

        AsianVierestä

        Jaaha, eli ootko sinkku vai osa-aika sinkku? :)


      • Anonyymi
        Abrakadabra kirjoitti:

        Jaaha, eli ootko sinkku vai osa-aika sinkku? :)

        Virallisesti sinkku.

        AsianVierestä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Virallisesti sinkku.

        AsianVierestä

        Mutta...menneisyys velvoittaa.

        AsianVierestä


      • Anonyymi kirjoitti:

        Virallisesti sinkku.

        AsianVierestä

        Jaaha. Kirjataan ylös. :)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mutta...menneisyys velvoittaa.

        AsianVierestä

        Ja valvottaa, hikoiluttaa ja kiihdyttääkin välillä? ;)


      • Anonyymi
        Abrakadabra kirjoitti:

        Ja valvottaa, hikoiluttaa ja kiihdyttääkin välillä? ;)

        Kaikkea tuota.
        Nyt pitää mennä, moro.

        AsianVierestä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      201
      5220
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      125
      3209
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      143
      2445
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      342
      2384
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      2002
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1576
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      119
      1531
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1413
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1230
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1101
    Aihe