Uhka vai mahdollisuus

Kun uusi jäsen tulee ryhmään, ryhmän dynamiikka muuttuu.
Joka ryhmässä on nokkimisjärjestyksensä ja tapansa ja niitä uusi tulija ei tiedä, syntyy levottomuus.
Jos uusi tulija tulee varovaisesti, katselee, kuuntelee, etsii paikkansa sieltä ihan hänniltä, uhka ei ole niin suuri heille, jotka uuden uhkana asemalleen kokevat.
Jos taas tulija tulee reippaasti keskelle kaiken, on aktiivinen suuntaan ja toiseen, vastaa niillekin, joille ei saisi vastata, vastaa tavalla, jolla ei saisi vastata, se aiheuttaa melkoista hämmennystä ja paniikkia. Osajako menee uusiksi ja se liike kestää aikansa ja rauhoittuu. Tai sitten se jatkuu ja koko ryhmä voi huonosti ja tunteet käyvät kuumana ja pistimet ovat tanassa ja niillä tökitään aina kun siihen tilaisuus tarjoutuu.

Ryhmädynamiikka on mielenkiintoinen juttu.

86

69

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Heh heh...tänään olisi hyvä päivä grillata pieni kaskenpolttaja(teroittaa fileerausveistä timanttiteroittimella).

      AsianVierestä

    • Anonyymi

      Ryhmä ei ole yksikkö. Yhden hierarkian sijaan ryhmän sisällä on jokaisella oma ryhmänsä, eli osa ryhmän jäsenistä on itselle läheisempiä. Toiset ottaa uuden vastaan avoimemmin, toiset huonommin.

    • ryhmädynamiikka on aika jännä homma. jotkut on tarkempia ryhmän säilymisestä ennallaan, kuin toiset.

      henkilökohtaisesti mua ei häiritse yhtään uusien ihmisien ja nimimerkkien tänne tuleminen, ehkäpä ennemminkin päinvastoin. oon irl tottunut siihen, että ryhmäkokoonpano muuttuu tuhkatiuhaan mm. entisessä ammatissani jossa kiersin talosta taloon sijaistamassa. ja paitsi ympäristö niin myös aikuiset ja lapset vaihtuivat jopa 2-3 kertaa yhden työpäivän aikana.

      ei siinä ehtinyt paljon ryhmäytymään tai ottamaan mitään asennetta, että tuon kanssa en leiki enkä pelaa.

      • Kai se riippuu siitäkin, miten tuntee itsensä ja omat kipukohtansa ja kuinka kauan ryhmässä on.
        Uudet ovat uhka silloin, jos on epävarma omasta paikastaan. Ja jos ei kestä muutoksia ja sitä, että muutos sysää aina liikkeelle yhtä ja toista , on vaikeuksissa ryhmässä.

        Uudet voi ottaa uhkana tai sitten heidät voi ottaa mahdollisuutena. Voi heidät jättää myös täysin huomiotta varsinkin tämän tapaisissa ryhmissä.

        Mielenkiintoista on myös se miten oma tapa olla läsnä vaikuttaa hyvässä ja pahassa...


      • Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Kai se riippuu siitäkin, miten tuntee itsensä ja omat kipukohtansa ja kuinka kauan ryhmässä on.
        Uudet ovat uhka silloin, jos on epävarma omasta paikastaan. Ja jos ei kestä muutoksia ja sitä, että muutos sysää aina liikkeelle yhtä ja toista , on vaikeuksissa ryhmässä.

        Uudet voi ottaa uhkana tai sitten heidät voi ottaa mahdollisuutena. Voi heidät jättää myös täysin huomiotta varsinkin tämän tapaisissa ryhmissä.

        Mielenkiintoista on myös se miten oma tapa olla läsnä vaikuttaa hyvässä ja pahassa...

        kyllä vaan. tunnet aihetta hyvin.

        vierivä kivi ei sammaloidu, niin kliseinen sanonta kun se onkin niin on siinä totuuttakin. vertaisin vierivää kiveä muutokseen, joka on aina pääsääntöisesti muutos entiseen ja tuo mukanaan asioita mihin ei välttämättä ole osannut asennoitua etukäteen mitenkään. eräänlainen shokki. voi vaatia sopeutumista.

        uudet ihmiset ja kuten vaikka työpaikat on siksi mielenkiintoisia, koska ainakin itselläni on valtava tarve jatkuvasti havaita jotain uutta ja pureskella jotain ennen pureskeltua uudelleen tai ihan uutta. vaikka rutiinit on turvallisia, niin uudet asiat ja ihmiset kiehtoo, koska aina samalla yleensä omaksuu jotain uutta...kartuttaa lisää värejä omaankin maailmaansa.

        läsnäololla on ihan suora vaikutus siihen miten asiat mm. etenee..


      • Abrakadabra kirjoitti:

        kyllä vaan. tunnet aihetta hyvin.

        vierivä kivi ei sammaloidu, niin kliseinen sanonta kun se onkin niin on siinä totuuttakin. vertaisin vierivää kiveä muutokseen, joka on aina pääsääntöisesti muutos entiseen ja tuo mukanaan asioita mihin ei välttämättä ole osannut asennoitua etukäteen mitenkään. eräänlainen shokki. voi vaatia sopeutumista.

        uudet ihmiset ja kuten vaikka työpaikat on siksi mielenkiintoisia, koska ainakin itselläni on valtava tarve jatkuvasti havaita jotain uutta ja pureskella jotain ennen pureskeltua uudelleen tai ihan uutta. vaikka rutiinit on turvallisia, niin uudet asiat ja ihmiset kiehtoo, koska aina samalla yleensä omaksuu jotain uutta...kartuttaa lisää värejä omaankin maailmaansa.

        läsnäololla on ihan suora vaikutus siihen miten asiat mm. etenee..

        Siinäpä se taitaakin olla,se viisasten kivi, yksi niistä, jos on

        "valtava tarve jatkuvasti havaita jotain uutta ja pureskella jotain ennen pureskeltua uudelleen tai ihan uutta. vaikka rutiinit on turvallisia, niin uudet asiat ja ihmiset kiehtoo, koska aina samalla yleensä omaksuu jotain uutta...kartuttaa lisää värejä omaankin maailmaansa"

        Silloin aina myös löytää. Minunkin asenteeni elämään ja ihmisiin. Aina saa kaikenlaisista kohtaamisista, jos haluaa ottaa vastaan.


      • Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Siinäpä se taitaakin olla,se viisasten kivi, yksi niistä, jos on

        "valtava tarve jatkuvasti havaita jotain uutta ja pureskella jotain ennen pureskeltua uudelleen tai ihan uutta. vaikka rutiinit on turvallisia, niin uudet asiat ja ihmiset kiehtoo, koska aina samalla yleensä omaksuu jotain uutta...kartuttaa lisää värejä omaankin maailmaansa"

        Silloin aina myös löytää. Minunkin asenteeni elämään ja ihmisiin. Aina saa kaikenlaisista kohtaamisista, jos haluaa ottaa vastaan.

        pysyy elämä mielekkäänä ja mielenkiintoisena, kun aina jaksaa vähän jotain ihmetellä ja katsella uudesta kulmasta. vaikka itse olen hirmu nopeasti ihmisiin väsyvä, tai en niinkään ehkä ihmisiin ( riippuu ihmisistäkin) varsinaisesti mutta vuorovaikutukseen. olen niin täysillä mukana, että akkuni hyytyvät nopeammin. 😊

        täälläkin aloin viihtymään, kun huomasin itselleni ihan uusia ajatuksia ja juttuja, teki mieli ryhtyä puremaan niitä tarkemmin ja miettimään. onhan täälläkin paljon sellaista jankuttamista ja vanhan toistoa, mihin välillä vaan väshtää ja ajattelee, ääh ompa mälsää.

        mutta sitten voi itse avata suunsa ja vaihtaa puheenaihetta tai vaikka mennä käyskentelemään kotipihalle välillä. tulla takas kun uteliaisuus taas herää...

        toistaiseksi kyllästymisistäkin huolimatta, kiinnostaa onkohan mitään uutta ilmestynyt ihmeteltäväksi. joskus myös löytää hienoja uusia biisejä musalinkeistä.


      • Abrakadabra kirjoitti:

        pysyy elämä mielekkäänä ja mielenkiintoisena, kun aina jaksaa vähän jotain ihmetellä ja katsella uudesta kulmasta. vaikka itse olen hirmu nopeasti ihmisiin väsyvä, tai en niinkään ehkä ihmisiin ( riippuu ihmisistäkin) varsinaisesti mutta vuorovaikutukseen. olen niin täysillä mukana, että akkuni hyytyvät nopeammin. 😊

        täälläkin aloin viihtymään, kun huomasin itselleni ihan uusia ajatuksia ja juttuja, teki mieli ryhtyä puremaan niitä tarkemmin ja miettimään. onhan täälläkin paljon sellaista jankuttamista ja vanhan toistoa, mihin välillä vaan väshtää ja ajattelee, ääh ompa mälsää.

        mutta sitten voi itse avata suunsa ja vaihtaa puheenaihetta tai vaikka mennä käyskentelemään kotipihalle välillä. tulla takas kun uteliaisuus taas herää...

        toistaiseksi kyllästymisistäkin huolimatta, kiinnostaa onkohan mitään uutta ilmestynyt ihmeteltäväksi. joskus myös löytää hienoja uusia biisejä musalinkeistä.

        Vähän sama mulla, väsyy vuorovaikutukseen, kun on aina niin täpöillä mukana. Pakko ottaa hengähdystaukoa välillä.

        Maailman kuvan avartuminen on se juttu, miksi minäkin kaikenlaista touhuilen. Vaikka olenkin ajatellut, että katselen aika laajasta perspektiivistä asioita, huomaa , ettei se nyt niin laaja ole, etteikö lisää avartumista mahtuisi ja tarvitsisi. Yllättävän paljon itsestään löytää kaikenlaisia asenteita ja lukkoja, kun pikkuisen raaputtaa itse tai kun joku toinen raaputtaa.

        Noissa musalinkeissä onkin paljon uutta. En itse ole kuunnellut aktiivisesti vuosiin musiikkia, taisin saada yliannoksen nuorempana ja siksi on hieno avata jonkun linkki ja löytää uusia maailmoja.

        Olen ollut aina elämälle utelias ja mikäpä sitä uteliaisuutta paremmin tyydyttää kuin keskustelupalstat :D :D

        Kyllä sinussakin sen pohdiskelijan näkee ja sen, ettei ajatus pienessä piirissä samaa kehää kierrä :D


      • Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Vähän sama mulla, väsyy vuorovaikutukseen, kun on aina niin täpöillä mukana. Pakko ottaa hengähdystaukoa välillä.

        Maailman kuvan avartuminen on se juttu, miksi minäkin kaikenlaista touhuilen. Vaikka olenkin ajatellut, että katselen aika laajasta perspektiivistä asioita, huomaa , ettei se nyt niin laaja ole, etteikö lisää avartumista mahtuisi ja tarvitsisi. Yllättävän paljon itsestään löytää kaikenlaisia asenteita ja lukkoja, kun pikkuisen raaputtaa itse tai kun joku toinen raaputtaa.

        Noissa musalinkeissä onkin paljon uutta. En itse ole kuunnellut aktiivisesti vuosiin musiikkia, taisin saada yliannoksen nuorempana ja siksi on hieno avata jonkun linkki ja löytää uusia maailmoja.

        Olen ollut aina elämälle utelias ja mikäpä sitä uteliaisuutta paremmin tyydyttää kuin keskustelupalstat :D :D

        Kyllä sinussakin sen pohdiskelijan näkee ja sen, ettei ajatus pienessä piirissä samaa kehää kierrä :D

        se on mukavaa, kun pääsee kotoota ihmisten luokse halutessaan ja takas kun ei enää jaksa. niin se on, hengähdystauot on ihan tervetulleita. itselle työpäivä on jo sen verran säpinää, että kun pääsee kotiovesta sisään on huh huijakkaa helpottunut olo. 😆

        tuntuu, että iän myötä tuo omanajan tarve vaan lisääntyy. vaikka monessa muussa asiassa vastaavasti sietokyky on venynyt ja parantunut. tuo on semmonen luxusta tunne, kun saa olla hetkiä ihan yksinään.

        heh, joo sitä huomaa monesti keskustellessaan ihmisien kanssa, että enhän mä tajua vielä mitään. että opittavaa on veilä paljon ja omaksuttavaa, eikä koskaan tule valmis...

        juu, kyllä niitä asenteita on mitkä istuu tiukassakin ja niitä mitkä kelpaa sellaisenaan. ja niitä mitkä kaipaa vielä lisää pohtimista. mulla on aika paljon lukkoja, huomaan monesti vanhempieni kanssa puhuessa...tai sanoisinko että semmosia ahdistuksen aiheita, joista on tullut sivuun sysättyinä lukkoja.

        pääosin lapsuudessa tapahtuneita asioita, jotka on jotenkin tehneet kipeää.

        ne nousee sitten väliin pintaan. mutta onneksi ne ei enää sekoita pakkaa, vaikka pysäyttää. täytyy välillä jutella itelleen, että ei kasvattele asioita turhan suuriksi kantaa.

        näin vanhempana joutuu aika usein pysähtymään miettimään kaikenlaisia asioita.

        täällä on niin kursailemattomia nämä keskustelut, että ihmiset kehtaa rehellisemmin kertoa asioitaan kun kasvotusten. ja monesti on helpompaa aremmallekin, kun kukaan ei killitä silmästä silmään ja voi jäsennellä rauhassa ajatuksensa ja tekstinsä. 😊

        nyt täytyy nappaa muksut mukaan ja mennä ulos. saivat leikit päätökseen ja tuli hyvä siirtymähetki. 😃

        päivänjatkoja.


      • Abrakadabra kirjoitti:

        se on mukavaa, kun pääsee kotoota ihmisten luokse halutessaan ja takas kun ei enää jaksa. niin se on, hengähdystauot on ihan tervetulleita. itselle työpäivä on jo sen verran säpinää, että kun pääsee kotiovesta sisään on huh huijakkaa helpottunut olo. 😆

        tuntuu, että iän myötä tuo omanajan tarve vaan lisääntyy. vaikka monessa muussa asiassa vastaavasti sietokyky on venynyt ja parantunut. tuo on semmonen luxusta tunne, kun saa olla hetkiä ihan yksinään.

        heh, joo sitä huomaa monesti keskustellessaan ihmisien kanssa, että enhän mä tajua vielä mitään. että opittavaa on veilä paljon ja omaksuttavaa, eikä koskaan tule valmis...

        juu, kyllä niitä asenteita on mitkä istuu tiukassakin ja niitä mitkä kelpaa sellaisenaan. ja niitä mitkä kaipaa vielä lisää pohtimista. mulla on aika paljon lukkoja, huomaan monesti vanhempieni kanssa puhuessa...tai sanoisinko että semmosia ahdistuksen aiheita, joista on tullut sivuun sysättyinä lukkoja.

        pääosin lapsuudessa tapahtuneita asioita, jotka on jotenkin tehneet kipeää.

        ne nousee sitten väliin pintaan. mutta onneksi ne ei enää sekoita pakkaa, vaikka pysäyttää. täytyy välillä jutella itelleen, että ei kasvattele asioita turhan suuriksi kantaa.

        näin vanhempana joutuu aika usein pysähtymään miettimään kaikenlaisia asioita.

        täällä on niin kursailemattomia nämä keskustelut, että ihmiset kehtaa rehellisemmin kertoa asioitaan kun kasvotusten. ja monesti on helpompaa aremmallekin, kun kukaan ei killitä silmästä silmään ja voi jäsennellä rauhassa ajatuksensa ja tekstinsä. 😊

        nyt täytyy nappaa muksut mukaan ja mennä ulos. saivat leikit päätökseen ja tuli hyvä siirtymähetki. 😃

        päivänjatkoja.

        Hienoa pohdintaa.
        Päivänjatkoja myös sinulle 😊


    • En tiedä, mitä ryhmiä tarkoitat.

      • Täällä on ihmisiä jotka kiusaa toisia, sen vuoksi kun on ennakkokäsityksiä.


      • valtakunta kirjoitti:

        Täällä on ihmisiä jotka kiusaa toisia, sen vuoksi kun on ennakkokäsityksiä.

        Tarkoitan ryhmiä yleisesti. Ja tämä sinkkupalstakin on yhdenlainen ryhmä.
        Täällä on monenlaista osallistujaa . Ja ennokkakäsityksiä on varmasti myös. olen huomannut, että taitaa täällä olla myös niitä, jotka osaavat pyytää anteeksi ja niitä, jotka osaavat antaa anteeksi ja sitten niitäkin, jotka eivät osaa tai halua antaa anteeksi. Niinhän se elämässä yleensäkin on, on monenlaista tapaa suhtautua kanssakulkijoihin.


      • Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Tarkoitan ryhmiä yleisesti. Ja tämä sinkkupalstakin on yhdenlainen ryhmä.
        Täällä on monenlaista osallistujaa . Ja ennokkakäsityksiä on varmasti myös. olen huomannut, että taitaa täällä olla myös niitä, jotka osaavat pyytää anteeksi ja niitä, jotka osaavat antaa anteeksi ja sitten niitäkin, jotka eivät osaa tai halua antaa anteeksi. Niinhän se elämässä yleensäkin on, on monenlaista tapaa suhtautua kanssakulkijoihin.

        Ehkä sinä sitten koet väkivaltaa saada ihmisten käyttävän mielinmäärin henkisesti koko kevät joulu vuosia taaksepäin kuin sanoin väkivaltaa nyt sitten annetaan lupa kun anteeksi pyydetty vuosien kiusaaminen yhden kahden toimesta jos kolmenkin.
        Pitäisi vaan antaa anteeksi ei onnistu.


      • Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Tarkoitan ryhmiä yleisesti. Ja tämä sinkkupalstakin on yhdenlainen ryhmä.
        Täällä on monenlaista osallistujaa . Ja ennokkakäsityksiä on varmasti myös. olen huomannut, että taitaa täällä olla myös niitä, jotka osaavat pyytää anteeksi ja niitä, jotka osaavat antaa anteeksi ja sitten niitäkin, jotka eivät osaa tai halua antaa anteeksi. Niinhän se elämässä yleensäkin on, on monenlaista tapaa suhtautua kanssakulkijoihin.

        Anteeksi ei tarvitse antaa kun tiedetään että elämäni irlissäkin ollut stressaavaa ja siinä lyödään samalla lyötyä niin pitäisi antaa sitten anteeksi.

        Ei onnistu.


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        Ehkä sinä sitten koet väkivaltaa saada ihmisten käyttävän mielinmäärin henkisesti koko kevät joulu vuosia taaksepäin kuin sanoin väkivaltaa nyt sitten annetaan lupa kun anteeksi pyydetty vuosien kiusaaminen yhden kahden toimesta jos kolmenkin.
        Pitäisi vaan antaa anteeksi ei onnistu.

        Tuonkin väittelyn ratoksi siinä sitten tieto miten oma äitini sanoi syntymäpäivästäni: Olet syntynyt vuonna 13, siitä aloin laskeskelemaan: täytän siis 106 vuotta tänä vuonna!

        Olen teitä vanhempi, siiskin viisaampi, jos nyt vanhuus viisautta mitenkään lisää, tuntuu että elämänkokemus vain lisää tyhmyyttä joissain ihmisissä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuonkin väittelyn ratoksi siinä sitten tieto miten oma äitini sanoi syntymäpäivästäni: Olet syntynyt vuonna 13, siitä aloin laskeskelemaan: täytän siis 106 vuotta tänä vuonna!

        Olen teitä vanhempi, siiskin viisaampi, jos nyt vanhuus viisautta mitenkään lisää, tuntuu että elämänkokemus vain lisää tyhmyyttä joissain ihmisissä.

        Sinusta en tiedä, ikä kokemus ei kulje keskenään käsikädessä.
        Teknologia ei ole hirveästi ollut kaikilla 13 vuonna syntyneiden käsissä mutta mahtavaahan, se olisi jos koko iän olisi vain keskittynyt oppimaan ajan mukaisesti ja olla edellä ihmisiä peräti opettamaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuonkin väittelyn ratoksi siinä sitten tieto miten oma äitini sanoi syntymäpäivästäni: Olet syntynyt vuonna 13, siitä aloin laskeskelemaan: täytän siis 106 vuotta tänä vuonna!

        Olen teitä vanhempi, siiskin viisaampi, jos nyt vanhuus viisautta mitenkään lisää, tuntuu että elämänkokemus vain lisää tyhmyyttä joissain ihmisissä.

        Kokemus ei lisää tyhmyyttä vaan se lisää, jos et erota oikeaa väärästä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuonkin väittelyn ratoksi siinä sitten tieto miten oma äitini sanoi syntymäpäivästäni: Olet syntynyt vuonna 13, siitä aloin laskeskelemaan: täytän siis 106 vuotta tänä vuonna!

        Olen teitä vanhempi, siiskin viisaampi, jos nyt vanhuus viisautta mitenkään lisää, tuntuu että elämänkokemus vain lisää tyhmyyttä joissain ihmisissä.

        Mutta ihmiset ei ole tyhmiä ne on vieläkin kokemattomia, väärin johdatttuja, kapea katseista ,ajattelua vaan yms..


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuonkin väittelyn ratoksi siinä sitten tieto miten oma äitini sanoi syntymäpäivästäni: Olet syntynyt vuonna 13, siitä aloin laskeskelemaan: täytän siis 106 vuotta tänä vuonna!

        Olen teitä vanhempi, siiskin viisaampi, jos nyt vanhuus viisautta mitenkään lisää, tuntuu että elämänkokemus vain lisää tyhmyyttä joissain ihmisissä.

        On siis minusta ikävä edes tajuta miten ihmiset luokittelee toisen älykkyyden puheen perustella, kirjoituksen perusteella tai laskutaidon peräti ehkäpä koulunkäynnin suhteen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuonkin väittelyn ratoksi siinä sitten tieto miten oma äitini sanoi syntymäpäivästäni: Olet syntynyt vuonna 13, siitä aloin laskeskelemaan: täytän siis 106 vuotta tänä vuonna!

        Olen teitä vanhempi, siiskin viisaampi, jos nyt vanhuus viisautta mitenkään lisää, tuntuu että elämänkokemus vain lisää tyhmyyttä joissain ihmisissä.

        Minä en lyö lyötyä minä vaan puolustaudun kuin olen sanonut ja anteeksi en anna jos tarpeeksi lyödään ja TAARKOITUKSELLA sanoo, teoin, kirjoituksella ja vielä lisäksi jollain epämääräisellä kommentilla pyydetään anteeksi, jolla sen ensimmäisen kommentin kumotaan jäljelmäisellä kommentilla.

        Tuhmat leikkiköön keskenää koska he eivät voi puolustautua koska lyövät takaisin mutta minä voin viedä asiat yläkertaan(ylläpitoon)


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        On siis minusta ikävä edes tajuta miten ihmiset luokittelee toisen älykkyyden puheen perustella, kirjoituksen perusteella tai laskutaidon peräti ehkäpä koulunkäynnin suhteen.

        Rakas valtakunta, joskus olin todella... itselleni tuli todella huono olo kun kerroit että: isäsi ei ostanut sinulle jotain urheiluhousuja koulussa, vaan piti "pihistää" kaupasta sellaiset.

        Tämä pysäytti itseni kyllä todella paljon miettimään että: olenko oikeasti niin etuoikeutettu sitten että voin esim. harrastella kaikkia kalliita lajeja ja muuta, mutta kun itsellänikin oli tuollainen nuoruus aikoinani.

        Niin, väärin tulkitut elämänkokemukset tekevät ihmisen tyhmemmäksi mitä edemmälle elämä etenee, ja itse vanhenee, osuit naulan kantaan tuossa.

        Se on aina omasta itsestä kiinni että tuleeko tyhmemmäksi vai viisaammaksi elämästä mitä kokee.


      • valtakunta kirjoitti:

        Anteeksi ei tarvitse antaa kun tiedetään että elämäni irlissäkin ollut stressaavaa ja siinä lyödään samalla lyötyä niin pitäisi antaa sitten anteeksi.

        Ei onnistu.

        Itse ajattelen niin, että en voi toisten niskaan kaataa sellaista, joka ei kuulu heille. Esimerkiksi jos joku loukkaa minua live- elämässä, en voi tulla tänne ja kaataa sitä jonkun niskaan tai olla antamatta anteeksi, jos täällä joku minua loukkaa ja anteeksi pyytää vain siksi, että live- elämässä minua on loukattu paljon eikä ole pyydetty anteeksi.
        Anteeksi antaminen on tietysti oma valinta ja niin on anteeksiantamattomuuskin.
        Mutta jos ei anna anteeksi vaikka toinen on pyytänyt, minun mielestäni ei ole oikein tökkiä asialla joka paikassa, koska toinen on tehnyt osuutensa. Enempää ei voi tehdä kuin osuutensa.
        Enkä hyväksy kiusaamista, se on selvä.


      • Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Itse ajattelen niin, että en voi toisten niskaan kaataa sellaista, joka ei kuulu heille. Esimerkiksi jos joku loukkaa minua live- elämässä, en voi tulla tänne ja kaataa sitä jonkun niskaan tai olla antamatta anteeksi, jos täällä joku minua loukkaa ja anteeksi pyytää vain siksi, että live- elämässä minua on loukattu paljon eikä ole pyydetty anteeksi.
        Anteeksi antaminen on tietysti oma valinta ja niin on anteeksiantamattomuuskin.
        Mutta jos ei anna anteeksi vaikka toinen on pyytänyt, minun mielestäni ei ole oikein tökkiä asialla joka paikassa, koska toinen on tehnyt osuutensa. Enempää ei voi tehdä kuin osuutensa.
        Enkä hyväksy kiusaamista, se on selvä.

        Kuule kyllä se kaatuu ihan omansa niskaa joka teon kun ylläpito tietää ketkä syyllisiä, tuskin niitä yhtä on vaikka minulle siinä sitä sanot.
        Nimimerkillään ihan itse kirjoittaa mitänöinnit ja muut poistetut asiat.


      • valtakunta kirjoitti:

        Kuule kyllä se kaatuu ihan omansa niskaa joka teon kun ylläpito tietää ketkä syyllisiä, tuskin niitä yhtä on vaikka minulle siinä sitä sanot.
        Nimimerkillään ihan itse kirjoittaa mitänöinnit ja muut poistetut asiat.

        Kuule Valtakunta, anteeksi että loukkasin sinua. Meillä on ollut hyviä keskusteluja sinun kanssasi ja jokainen elää elämäänsä omalla tavallaan.


      • Anonyymi
        Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Itse ajattelen niin, että en voi toisten niskaan kaataa sellaista, joka ei kuulu heille. Esimerkiksi jos joku loukkaa minua live- elämässä, en voi tulla tänne ja kaataa sitä jonkun niskaan tai olla antamatta anteeksi, jos täällä joku minua loukkaa ja anteeksi pyytää vain siksi, että live- elämässä minua on loukattu paljon eikä ole pyydetty anteeksi.
        Anteeksi antaminen on tietysti oma valinta ja niin on anteeksiantamattomuuskin.
        Mutta jos ei anna anteeksi vaikka toinen on pyytänyt, minun mielestäni ei ole oikein tökkiä asialla joka paikassa, koska toinen on tehnyt osuutensa. Enempää ei voi tehdä kuin osuutensa.
        Enkä hyväksy kiusaamista, se on selvä.

        Näin minäkin ajattelisin, että, jotkut ovat ottaneet palstan välillä omaksi "temmellyskentäkseen" ja palstan koko tarkoituskin on unohtunut siinä väittelyiden ja taisteluiden välissä.

        Mutta tämä on hyvä asia että anonyymitkin uskaltavat kirjoitella omia juttujaan palstalle, eikä kaikkia aina "automaattisesti" poisteta, monesti joistain keskusteluistakin syntyy hyviä asioita.

        Aina ei, mutta avoimuus ja keskustelu olisi hyvää palstalle.


      • valtakunta kirjoitti:

        Kuule kyllä se kaatuu ihan omansa niskaa joka teon kun ylläpito tietää ketkä syyllisiä, tuskin niitä yhtä on vaikka minulle siinä sitä sanot.
        Nimimerkillään ihan itse kirjoittaa mitänöinnit ja muut poistetut asiat.

        Tehdäänkö Valtakunta niin, että kun sinä kerrot kuinka täällä on ihmisiä, jotka kiusaavat, minä ohitan ne kommentit?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Näin minäkin ajattelisin, että, jotkut ovat ottaneet palstan välillä omaksi "temmellyskentäkseen" ja palstan koko tarkoituskin on unohtunut siinä väittelyiden ja taisteluiden välissä.

        Mutta tämä on hyvä asia että anonyymitkin uskaltavat kirjoitella omia juttujaan palstalle, eikä kaikkia aina "automaattisesti" poisteta, monesti joistain keskusteluistakin syntyy hyviä asioita.

        Aina ei, mutta avoimuus ja keskustelu olisi hyvää palstalle.

        Kyllä minä itsessänikin tunnistan sen, että joskus tekisi mieli kaataa likasanko jonkun asiaan liittymättömän ihmisen päälle, varsinkin, jos hän koskettaa tietämättään sitä asiaa. Onneksi sitä elämässään voi koko ajan opetella uusia taitoja.

        Kuten sanoitkin avoimmuus ja keskustelu ovat hyviä asioita tälläkin palstalla.
        Onhan se niin, että tämä palsta on meidän kirjoittajien näköinen 😊


      • Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Kuule Valtakunta, anteeksi että loukkasin sinua. Meillä on ollut hyviä keskusteluja sinun kanssasi ja jokainen elää elämäänsä omalla tavallaan.

        Ei asioita kuin sitä että luulet että minua satutetaan irlississä keskusteluista täällä, niin se ei mene. Ei sinun kannata puuttua ja keskustella asiasta vaan pysyä erossa tästä. Enkä tiedä vaikka joku olisi.

        kun vaikeaa on irlissä tänne tulee avautuu sitten täällä kiusataan, sitä minä tarkoitan mitätöidään vääristetään mitä sanotaan mustamaalaillaan ja muuta juttua ja mitä tahansa kun olen ottanut palstan ystävän korvikkeena, niin olen sanonut olen sanonut kun vääristetään mutta lopulta kun jatkaa se on mustamaalausta, en jaksa minua syrjitään heikkouksien takia tai muuta mitätöidään.

        Kyllä se loppu tulee tänne niille tekijöille.
        Miksi sinä keskustelet tästä kun asiat ei parane kun se tahallinen on satuttaminen on tapahtunut ja tapahtuu vieläkin toisen omasta toimista.

        Se on rakentanut oletukset ihan itse muiden jutuista. Minä en halua ihmistä lähelle joka satuttaa edes elämän tyyliäni kun hoidan sen niillä eväillä kun minulle on annettu kun synnyin kuin minua ollaan opetettu kuin olen itse oppinut tai jätetty opettamatta jotka olisi kuulunut mitä taas en ole ymmärtänyt harjoitella.


      • valtakunta kirjoitti:

        Ei asioita kuin sitä että luulet että minua satutetaan irlississä keskusteluista täällä, niin se ei mene. Ei sinun kannata puuttua ja keskustella asiasta vaan pysyä erossa tästä. Enkä tiedä vaikka joku olisi.

        kun vaikeaa on irlissä tänne tulee avautuu sitten täällä kiusataan, sitä minä tarkoitan mitätöidään vääristetään mitä sanotaan mustamaalaillaan ja muuta juttua ja mitä tahansa kun olen ottanut palstan ystävän korvikkeena, niin olen sanonut olen sanonut kun vääristetään mutta lopulta kun jatkaa se on mustamaalausta, en jaksa minua syrjitään heikkouksien takia tai muuta mitätöidään.

        Kyllä se loppu tulee tänne niille tekijöille.
        Miksi sinä keskustelet tästä kun asiat ei parane kun se tahallinen on satuttaminen on tapahtunut ja tapahtuu vieläkin toisen omasta toimista.

        Se on rakentanut oletukset ihan itse muiden jutuista. Minä en halua ihmistä lähelle joka satuttaa edes elämän tyyliäni kun hoidan sen niillä eväillä kun minulle on annettu kun synnyin kuin minua ollaan opetettu kuin olen itse oppinut tai jätetty opettamatta jotka olisi kuulunut mitä taas en ole ymmärtänyt harjoitella.

        Mites minä sinua nyt taas satutan? Oletko jäänyt nyt jumiin ja asiat kertaantuu mitä enemmän asiaa vatvot?


      • Ja sinulla Valtakunta on itselläsikin hyökkäävä tyyli esittää asioita. Kun otat kantaa kirjoituksiini, usein esität asiat ihan kuin toinen ei tajuiaisi mitään tai olisi väärässä, vaikka niinkin on käynyt ettet itse ole ymmärtänyt mistä siinä edes juteltiin.

        Eikä tämäkään ole loukkaus eikä kiusaa vaan tulkinta että olen voinut puhua aidasta ja sinä seipäästä, joskus jopa liiterin ovesta.

        Silloin on turhauttavaa kuunnella kun toinen inttää kantaansa, vaikkei ole perillä mistä muut puhuvat juuri siinä kohtaa.


      • Pysy erossa minusta siitä mustamaalaamassa.


      • valtakunta kirjoitti:

        Ei asioita kuin sitä että luulet että minua satutetaan irlississä keskusteluista täällä, niin se ei mene. Ei sinun kannata puuttua ja keskustella asiasta vaan pysyä erossa tästä. Enkä tiedä vaikka joku olisi.

        kun vaikeaa on irlissä tänne tulee avautuu sitten täällä kiusataan, sitä minä tarkoitan mitätöidään vääristetään mitä sanotaan mustamaalaillaan ja muuta juttua ja mitä tahansa kun olen ottanut palstan ystävän korvikkeena, niin olen sanonut olen sanonut kun vääristetään mutta lopulta kun jatkaa se on mustamaalausta, en jaksa minua syrjitään heikkouksien takia tai muuta mitätöidään.

        Kyllä se loppu tulee tänne niille tekijöille.
        Miksi sinä keskustelet tästä kun asiat ei parane kun se tahallinen on satuttaminen on tapahtunut ja tapahtuu vieläkin toisen omasta toimista.

        Se on rakentanut oletukset ihan itse muiden jutuista. Minä en halua ihmistä lähelle joka satuttaa edes elämän tyyliäni kun hoidan sen niillä eväillä kun minulle on annettu kun synnyin kuin minua ollaan opetettu kuin olen itse oppinut tai jätetty opettamatta jotka olisi kuulunut mitä taas en ole ymmärtänyt harjoitella.

        Kiitos Valtakunta kommentistasi.


      • Tuo on mitätöintiä.


      • valtakunta kirjoitti:

        Tuo on mitätöintiä.

        Ei ole, itse olet sanonut olevasi järki ihminen mutta nyt etenet täysin tunteella, et järjellä. Fakta.


      • Abrakadabra kirjoitti:

        Ei ole, itse olet sanonut olevasi järki ihminen mutta nyt etenet täysin tunteella, et järjellä. Fakta.

        Tottakai toimin järjellä ja poistan kiusaamisen.


      • Abrakadabra kirjoitti:

        Ei ole, itse olet sanonut olevasi järki ihminen mutta nyt etenet täysin tunteella, et järjellä. Fakta.

        Ilmiannan jokaisen vääristämisen.


      • valtakunta kirjoitti:

        Tottakai toimin järjellä ja poistan kiusaamisen.

        Että asian selvittäminenkin on kiusaamista? Kyllä sinä joudut kaikki asiat selvittämään moneen kertaan, jos ne poliisit suhun yhteyttä ottaa. Jokaikisen " kiusaajan" kanssa.

        Tunteella sä toimit, täysin. Loukkaantuneet ja vihaiset toimii noin.


      • Abrakadabra kirjoitti:

        Ei ole, itse olet sanonut olevasi järki ihminen mutta nyt etenet täysin tunteella, et järjellä. Fakta.

        Tässä ei ole ollut yhtään vääristämistä, tapasi suhtautua asiaan voi olla vääristynyt. Kun näet mustamaalausta siinä että yritän selviä asiaa.


      • Abrakadabra kirjoitti:

        Että asian selvittäminenkin on kiusaamista? Kyllä sinä joudut kaikki asiat selvittämään moneen kertaan, jos ne poliisit suhun yhteyttä ottaa. Jokaikisen " kiusaajan" kanssa.

        Tunteella sä toimit, täysin. Loukkaantuneet ja vihaiset toimii noin.

        Pysy erossa minusta.


      • valtakunta kirjoitti:

        Pysy erossa minusta.

        Mahdotonta.


      • Abrakadabra kirjoitti:

        Mahdotonta.

        Minä en halua tekemisessä ihmisen kanssa jolle on vastaus jo kerrottu monesti.
        Pysy erossa minusta.


      • valtakunta kirjoitti:

        Minä en halua tekemisessä ihmisen kanssa jolle on vastaus jo kerrottu monesti.
        Pysy erossa minusta.

        Paitsi ettet ole. Mahdotonta. Istutaan vielä samassa kopissa joku päivä. 👮


      • Abrakadabra kirjoitti:

        Paitsi ettet ole. Mahdotonta. Istutaan vielä samassa kopissa joku päivä. 👮

        Elä nyt sentään 😁


      • Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Elä nyt sentään 😁

        Sille näyttää. Eli ei hyvälle, mutta tullaanpa tutuiksi sillä reissulla.😳


      • Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Elä nyt sentään 😁

        Niin.
        Ylhäällä olen jo kertonut.
        Se vaan vääristelee asioita joita juuri sanon.
        Kun kerroin mitä väärin tekee kuin näet se vääristää lisää. Ettei voi kertoa mitä väärin teki.
        Joten poistan kaiken käsken pysymään erossa.
        Tuon se teki aiemminkin kun kerroin mitä väärin teki.


      • Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Elä nyt sentään 😁

        Eli provosointia näetkö nyt sen kanssa ei voi olla tekemisessä.


      • Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Elä nyt sentään 😁

        Joten ainut vaihto ehto pysyä erossa


      • valtakunta kirjoitti:

        Joten ainut vaihto ehto pysyä erossa

        Kiitos Valtakunta kommenteistasi.


      • millähän aika kuluu siellä kopissa, kun tuo ei puhu mun kanssa mitään.


      • Abrakadabra kirjoitti:

        millähän aika kuluu siellä kopissa, kun tuo ei puhu mun kanssa mitään.

        Jos siellä saa käyttää älylaitetta, sinkkupalsta on aina napin painalluksen päässä. Ja pertsa- keskustelut täydessä käynnissä 😁


      • Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Jos siellä saa käyttää älylaitetta, sinkkupalsta on aina napin painalluksen päässä. Ja pertsa- keskustelut täydessä käynnissä 😁

        Joo ja V mököttää vieressä laittaen viestin, pysy kaukana kun ollaan 50 cm päässä samassa kopissa.😃


      • Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Kiitos Valtakunta kommenteistasi.

        Miksi sanot kiitos kommentista?


      • Abrakadabra kirjoitti:

        Joo ja V mököttää vieressä laittaen viestin, pysy kaukana kun ollaan 50 cm päässä samassa kopissa.😃

        Miksi vääristelet asioita?


      • valtakunta kirjoitti:

        Miksi sanot kiitos kommentista?

        Kerroin sillä tavalla, että olen lukenut kommenttisi :)


      • valtakunta kirjoitti:

        Miksi vääristelet asioita?

        Mitä asioita? Tarkenna.


      • Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Kerroin sillä tavalla, että olen lukenut kommenttisi :)

        Se on kiva.


      • Abrakadabra kirjoitti:

        Mitä asioita? Tarkenna.

        Toi V kommentti?


      • valtakunta kirjoitti:

        Toi V kommentti?

        Mikä siinä oli vääristelyä?


      • Abrakadabra kirjoitti:

        Mikä siinä oli vääristelyä?

        Mikä siinä on totta?


      • valtakunta kirjoitti:

        Mikä siinä on totta?

        Se olkoon yllätys.


      • Abrakadabra kirjoitti:

        Se olkoon yllätys.

        Se ei ole yllätys


      • valtakunta kirjoitti:

        Se ei ole yllätys

        Kyllä se on eikä pysty enää peruuttamaan. ⏳


      • Abrakadabra kirjoitti:

        Kyllä se on eikä pysty enää peruuttamaan. ⏳

        Mutta minua se haittaa.
        Koska tärkeintä on että joudut seisomaan sanojesi takana.


      • valtakunta kirjoitti:

        Mutta minua se haittaa.
        Koska tärkeintä on että joudut seisomaan sanojesi takana.

        Juu se on hetkessä ohi. Sit helpottaa. ☺️


    • Anonyymi

      Ei se ole välttämättä kumpaakaan. Ei se ole välttämättä yhtään mitään.

      -flowersreally-

      • Haluatko perustella?


      • Anonyymi
        Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Haluatko perustella?

        En. Minusta sanomani oli yksiselitteisen selkeää.

        Etkö ymmärtänyt jotain kohtaa?

        -flowersreally-


      • Anonyymi kirjoitti:

        En. Minusta sanomani oli yksiselitteisen selkeää.

        Etkö ymmärtänyt jotain kohtaa?

        -flowersreally-

        Hyvä on. Kiitos vastauksesta.


      • Anonyymi
        Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Hyvä on. Kiitos vastauksesta.

        Ole hyvä vaan.

        -flowersreally-


    • Anonyymi
      • Jos tarkoitat minua niin olen kaskenpolttaja. Kiitos linkistä :)


      • Pahoittelen kielitaidon puutettani. Saksan lukijana englanti ei taitu....ei enää saksakaan.


      • Anonyymi

        Miksi sinä, kaskenpolttaja, kuvittelet että joku olisi uhka Sinulle?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi sinä, kaskenpolttaja, kuvittelet että joku olisi uhka Sinulle?

        En kuvittele, että joku olisi minulle uhka. Mistä päättelit, että ajattelen niin?


      • Anonyymi

        Kirjoitat aika UHKAILEVASTI, sinä, Kaskenpolttaja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoitat aika UHKAILEVASTI, sinä, Kaskenpolttaja.

        Haluatko kertoa tarkemmin?


    • Anonyymi

      Skitsoo touhua jokaisessa ketjussa.

      • Joskus on sellaisia päiviä.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ole rohkeampi kuin koskaan

      ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
      Ikävä
      92
      1948
    2. Oulussa puukotettu lasta

      Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
      Perussuomalaiset
      415
      1514
    3. Mitä tekisit jos

      täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
      Ikävä
      91
      1283
    4. Nyt pärähtää - Uusi lavatanssiohjelma starttaa tv:ssä!

      Oletko toivonut lavatanssiohjelmaa televisioon? Puoli seiskan kesäilta tuo lavatanssit suomalaisiin koteihin. Juontajin
      Tv-sarjat
      13
      1069
    5. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      70
      1008
    6. Kokki Akseli Herlevin ex-rakas Emmi Suuronen kisasi Diilissä - Nyt Selviytyjissä: "Vaikka olen..."

      Emmi Suuronen ja Akseli Herlevi ovat ex-pariskunta. Nyt Emmi nähdään taas tosi-tv-ohjelmassa. Takana on jo Diili ja mis
      Suomalaiset julkkikset
      10
      976
    7. Ääripersu puukotti taas.

      Kamalaksi on mennyt. Persut ammuskelee ja puukko heiluu..
      Oulu
      179
      953
    8. Miten ihmeessä

      on kaksi niin samanlaista. Älä ymmärrä väärin, en yritä mitenkään itseäni ylentää mutta eiköhän me jollakin radioaallol
      Ikävä
      49
      939
    9. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      247
      906
    10. Pelkäätkö että olisin

      Ilkeä sulle jos nähtäisiin? Naiselta miehelle
      Ikävä
      74
      827
    Aihe