Iltamietteitä

Olen lapsenvahtina tyttären luona, että hän pääsi treffeille.
Tuo nuorin nappula aloittaa eka luokan. Kertoi siitä innoissaan. Miten se aika kuluukaan. Äsken pieni vauvali, nyt koulutielle lähtevä miehen alku.

Ei ole lapsosten elämä aina siloista tietä. Innokkaasta pikkupojasta voi kasvaa innokas ja lämminhenkinen mies, jonka lähellä on hyvä olla.
Tai pienestä miesenalusta voi kasvaa kylmä, muiden yli kävelijä, jonka lähellä palelee.

Noin voi käydä myös pienille naisen aluille.

Millaiset kortit saa, niillä on pelattava. Mutta ei tarvitse pelata vain yhtä peliä, jonka on lapsena oppinut. Myöhemmin voi laajentaa pelivalikoimaa, kun huomaa, että ainainen saman pelin pelaaminen tylsistyttää.

Ei tarvitse jäädä tuleen makaamaan, ellei tahdo. Tuo on sitten kuvaava kielikuva.
Monenlaisista lähtökohdista voi ponnistaa ihmiseksi, jonka lähellä on lämmin olla.

79

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tämä kirjoitus oli kohdennettu eritoten naisasialuuserille.

      • Saanko kuitenkin itse valita kenelle kirjoitukseni kohdennan?
        En halua uskoa, että olet naisasialuuseri.


      • Anonyymi

        Et saa mitään kohdentaa, koska jos itselläsi on lapsia olet sinkku-luuseri.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Et saa mitään kohdentaa, koska jos itselläsi on lapsia olet sinkku-luuseri.

        Onko sinulla kaikki hyvin?


    • Anonyymi

      Missä pienen lapsen isä oli?

      • En halua jakaa perheen asioita täällä. Ne ovat heidän asioitaan.


      • Kaskenpolttaja kirjoitti:

        En halua jakaa perheen asioita täällä. Ne ovat heidän asioitaan.

        Juurihan aloituksessa jaoit.


      • Yogamies kirjoitti:

        Juurihan aloituksessa jaoit.

        Niin tein.


    • Juuri niin

      • Anonyymi

        Valtakunta ehkå sinun kannattaisi ottaa kaveriksi mukava Abris, aina mukava, ei valehtele tämä.

        *Mutta niin, jousella tuollaisella taljavarsijousella ja kiikaritäintä säädin, niin "Horton Spevcialty Arrows"... killing bears and such on those on "Horton Hunter Assassins Blade"


      • Minä annan lapsille mahdollisuuksia enemmän kuin itse olen saanut ja toivon että luot niille lapsien lapsille mahdollisuuksia, ehkä annat jo.

        Mitä harjoituksia teillä lapsen lapsi tekee?


      • valtakunta kirjoitti:

        Minä annan lapsille mahdollisuuksia enemmän kuin itse olen saanut ja toivon että luot niille lapsien lapsille mahdollisuuksia, ehkä annat jo.

        Mitä harjoituksia teillä lapsen lapsi tekee?

        En ymmärtänyt mitä harjoituksia tarkoitat?


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        Minä annan lapsille mahdollisuuksia enemmän kuin itse olen saanut ja toivon että luot niille lapsien lapsille mahdollisuuksia, ehkä annat jo.

        Mitä harjoituksia teillä lapsen lapsi tekee?

        Tarkkuusammuntaa ainakin harjoittelevat mjinun ostamilla pistoileilla... mutta..

        valtakunta: voisit olla paljon iloisempikin, jos vain itse haluaisit olla.

        Minua harmittaa t6uo abriksen kanssa väittely joka on tuhraa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tarkkuusammuntaa ainakin harjoittelevat mjinun ostamilla pistoileilla... mutta..

        valtakunta: voisit olla paljon iloisempikin, jos vain itse haluaisit olla.

        Minua harmittaa t6uo abriksen kanssa väittely joka on tuhraa.

        Millä perusteella?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tarkkuusammuntaa ainakin harjoittelevat mjinun ostamilla pistoileilla... mutta..

        valtakunta: voisit olla paljon iloisempikin, jos vain itse haluaisit olla.

        Minua harmittaa t6uo abriksen kanssa väittely joka on tuhraa.

        Mikä sinusta siitä tekee turhan se että minua kiusataan ja pistän asian eteenpäin ihan kuin hän olisi ainoa ihminen joka sanonut minulle pahasti. Tottakai poliisi osaa luoda oikeutta jos joku kolmas on yllyttänyt tekoon rikkoa miksi et ymmärrä provosointi myös rikollista tai vääränä ihmisenä esiintyminen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tarkkuusammuntaa ainakin harjoittelevat mjinun ostamilla pistoileilla... mutta..

        valtakunta: voisit olla paljon iloisempikin, jos vain itse haluaisit olla.

        Minua harmittaa t6uo abriksen kanssa väittely joka on tuhraa.

        Harmittaako sinua mikä, uskotko että minä valehtelen?
        Minä uskon että meillä on molemmilla oma totuutemme.


      • valtakunta kirjoitti:

        Harmittaako sinua mikä, uskotko että minä valehtelen?
        Minä uskon että meillä on molemmilla oma totuutemme.

        miksi sinä et voisi välittää kaikista koska siten me menestymme.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tarkkuusammuntaa ainakin harjoittelevat mjinun ostamilla pistoileilla... mutta..

        valtakunta: voisit olla paljon iloisempikin, jos vain itse haluaisit olla.

        Minua harmittaa t6uo abriksen kanssa väittely joka on tuhraa.

        Kerro minulle mikä on? Uskotko että teen väärin?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tarkkuusammuntaa ainakin harjoittelevat mjinun ostamilla pistoileilla... mutta..

        valtakunta: voisit olla paljon iloisempikin, jos vain itse haluaisit olla.

        Minua harmittaa t6uo abriksen kanssa väittely joka on tuhraa.

        Se mitä mutta?


      • Kaskenpolttaja kirjoitti:

        En ymmärtänyt mitä harjoituksia tarkoitat?

        No harjoitella pyörällä ajoa, uintia tai mitä niitä nyt perusasioita harjoitellaan ei niitä harjoittelematta opi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tarkkuusammuntaa ainakin harjoittelevat mjinun ostamilla pistoileilla... mutta..

        valtakunta: voisit olla paljon iloisempikin, jos vain itse haluaisit olla.

        Minua harmittaa t6uo abriksen kanssa väittely joka on tuhraa.

        Minun sähköposti toimii mutta kun minua kiusataan, sitä en saa edes pitää koska katsotaan yhteistietona.
        Oletko sinä ystäväni on harvinaista että lapset saavat harjoitella pistooleilla meillä on kyllä ihan laseri sodat käynnissä leikkiaseilla kun haluavat leikkimään.
        en usko väkivaltaa, uskotko sinä?


      • valtakunta kirjoitti:

        No harjoitella pyörällä ajoa, uintia tai mitä niitä nyt perusasioita harjoitellaan ei niitä harjoittelematta opi.

        Ahaa...niitä tarkoitit. Kyllä pyörällä ajo sujuu, uimisessa on kellukkeet.....varmasti ihan normi pikkujäpikkä


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tarkkuusammuntaa ainakin harjoittelevat mjinun ostamilla pistoileilla... mutta..

        valtakunta: voisit olla paljon iloisempikin, jos vain itse haluaisit olla.

        Minua harmittaa t6uo abriksen kanssa väittely joka on tuhraa.

        Tiedätkö sinä olet mahtava minusta olemme kaikki omissa elämässämme aina tähtiä ja tärkeitä.
        Se juuri sinä, minä, abris olemme tärkeitä ja kaikki muut, jos abris tarvitsee apua kuka sitä antaa sille?
        Minun lähteminen palstalta ei sitä apua sille tuo ainoa oikea reitti on ylläpito tai siitä ylempi.


      • Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Ahaa...niitä tarkoitit. Kyllä pyörällä ajo sujuu, uimisessa on kellukkeet.....varmasti ihan normi pikkujäpikkä

        Kyllä perusasioita hyvä harjoitella tuota uimista olisi hyvä lähtemään lisää tehostamaan koska se helpoin uimis ikä alkaa olemaan loppu suoralla oppia mutta myöhemmin tarvitsee todella paljon harjoituksia, jos ei ole mitään rajoitetta liikkumisessa.


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        Minä annan lapsille mahdollisuuksia enemmän kuin itse olen saanut ja toivon että luot niille lapsien lapsille mahdollisuuksia, ehkä annat jo.

        Mitä harjoituksia teillä lapsen lapsi tekee?

        'kun niitä lapsien lapsia ei ole olemassakaan, mieti sitä, kun kaikki syöty ne lapsesi rainnoksi ihmisille..


      • valtakunta kirjoitti:

        Kyllä perusasioita hyvä harjoitella tuota uimista olisi hyvä lähtemään lisää tehostamaan koska se helpoin uimis ikä alkaa olemaan loppu suoralla oppia mutta myöhemmin tarvitsee todella paljon harjoituksia, jos ei ole mitään rajoitetta liikkumisessa.

        Keskimmäinen poika oppi 7vuotiaana lopulla viime kesällä mutta hänellä on motorillisia köppelyyttä ja hidasti sinä kesä käytiin koko ajan ja myös käytiin silloin keväällä todella paljon uimahallissa ja uimahallissa 10 kerran uimakoulua ja aloitin kyllä jo 6vuotiiaana mutta silloin oli kylmä kesä oltiin rannalla sateisena ja viimeinä päivinä ja aurinkoisina käytiin joka päivä kun päätin nyt mennää joka päivä eipä siitä muuta tunnut kuin hiekkaleikkejä enemmän ja tyhjä oli rantakin.

        Kyllä se näkyy kun tahtoo opettaa mutta aina ei ole mahdollista ja mahdollisuuksia on annettava paljon että oppii se uimistaidon sanotaan olevan halpa hengenpelastus.


      • valtakunta kirjoitti:

        Keskimmäinen poika oppi 7vuotiaana lopulla viime kesällä mutta hänellä on motorillisia köppelyyttä ja hidasti sinä kesä käytiin koko ajan ja myös käytiin silloin keväällä todella paljon uimahallissa ja uimahallissa 10 kerran uimakoulua ja aloitin kyllä jo 6vuotiiaana mutta silloin oli kylmä kesä oltiin rannalla sateisena ja viimeinä päivinä ja aurinkoisina käytiin joka päivä kun päätin nyt mennää joka päivä eipä siitä muuta tunnut kuin hiekkaleikkejä enemmän ja tyhjä oli rantakin.

        Kyllä se näkyy kun tahtoo opettaa mutta aina ei ole mahdollista ja mahdollisuuksia on annettava paljon että oppii se uimistaidon sanotaan olevan halpa hengenpelastus.

        Viimeinä siis viileinä päivinä.


      • Uimataitokin on tärkeä taito.


      • Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Uimataitokin on tärkeä taito.

        On todellakin. Itse haluan keskittyä lapsille tekee vahvuuksia. Myös luetun ymmärtämistä ja tekstin tuottamista harjoitellaan.


      • Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Uimataitokin on tärkeä taito.

        Mutta vasta vanhemmilla lapsilla.
        Myös sitten sosiaalisia harjoituksia tehdään.


      • Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Uimataitokin on tärkeä taito.

        Meillä harjoitellaan ja opetellaan tukiviittomia arjessa tuetaakseen puheen ymmärtämistä kuin myös tuottamista.


      • Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Uimataitokin on tärkeä taito.

        Teemme paljon koska tarvitsee eri heikkouksien vahvistamista kaikilla, ei ole edes samoja heikkouksia.


      • valtakunta kirjoitti:

        Teemme paljon koska tarvitsee eri heikkouksien vahvistamista kaikilla, ei ole edes samoja heikkouksia.

        Niin,erityislasten kanssa tarvitaan tukitoimia enemmän.


      • Anonyymi

        Sinulla taitaa olla biisi kaikkiin elämän puoliin :)
        Kyllähän noissa lyriikoissa on tosi hienoja oivalluksia.
        - kaskenpolttaja


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla taitaa olla biisi kaikkiin elämän puoliin :)
        Kyllähän noissa lyriikoissa on tosi hienoja oivalluksia.
        - kaskenpolttaja

        Kuuntelen aika paljon musiikkia, ja olen aika lyriikkaorientoitunut. Suomen-, ja ruotsinkielistä eniten kuuntelen.


      • pitkätukka-68 kirjoitti:

        Kuuntelen aika paljon musiikkia, ja olen aika lyriikkaorientoitunut. Suomen-, ja ruotsinkielistä eniten kuuntelen.

        Minullekin tarina on tärkeä.



      • pitkätukka-68 kirjoitti:

        Tarina? Miten ois tällanen tarina?
        https://www.youtube.com/watch?v=b19aAt7kThQ

        Ajattelen sanoitukset tarinoina. Elämän makuisiahan nämä ovat. Monen ihmisen tarina voisi olla vaikka tuo äskeinen






    • Anonyymi
      • Täytyy sanoa, että hienoja tarinoita nuo sanoittajat tekevät.


      • Meneekö sinulla nyt pikkuisen lujaa?


    • Anonyymi

      Elämän kuvaaminen pelinä, mihin liittyy palveluksia ja vastapalveluksia on aina huolestuttavaa. Ted Bundylle, Otis Toolelle, Jeffrey Dahmerille ja John Wayne Gacylle elämä näyttäytyi pelinä.

      • Näemme asioita ja elämääkin monesta kulmasta. Tapio Rautavaara lauloi tai enemmänkin laisui aikanaan siitä korttipakasta..." ja tämä tarina on tosi"


      • Anonyymi
        Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Näemme asioita ja elämääkin monesta kulmasta. Tapio Rautavaara lauloi tai enemmänkin laisui aikanaan siitä korttipakasta..." ja tämä tarina on tosi"

        Voisi kuvitella, että itse Ted nyökyttelisi hyväksyvästi, jos tuon korttipakkatarinan kuulisi. Käyttäisi varmasti tarinaa jossain muodossa toisissa tilanteissa, jos eläisi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voisi kuvitella, että itse Ted nyökyttelisi hyväksyvästi, jos tuon korttipakkatarinan kuulisi. Käyttäisi varmasti tarinaa jossain muodossa toisissa tilanteissa, jos eläisi.

        Sepä voi olla niin. Tarinoita voi käyttää niin monella tavalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisi kuvitella, että itse Ted nyökyttelisi hyväksyvästi, jos tuon korttipakkatarinan kuulisi. Käyttäisi varmasti tarinaa jossain muodossa toisissa tilanteissa, jos eläisi.

        Luultavasti Ted tunsi tuon korttipakkatarinan, sillä englanninkielisessä maailmassa se oli tiedossa ainakin parisataa vuotta ennen kuin se käännettiin suomeksi. Tuon tarinan sepittäjäksi voi hyvin kuvitella jonkun Tedin kaltaisen ihmisen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Luultavasti Ted tunsi tuon korttipakkatarinan, sillä englanninkielisessä maailmassa se oli tiedossa ainakin parisataa vuotta ennen kuin se käännettiin suomeksi. Tuon tarinan sepittäjäksi voi hyvin kuvitella jonkun Tedin kaltaisen ihmisen.

        Tiedät siitä tarinasta enemmän kuin minä.


    • Anonyymi

      Mitä tuollaisellakaan niehellölå tekee, pillupaska alle mijardia rahaakkin ,joten luuseri -swetä on.

      • Ihan en saanut selvää kommentistasi.


    • Anonyymi

      Aika pitkälti lapsista kasvaa aikuisten peilikuvia. Jos vanhempi on katkera maailmalle ja epäuskoinen muihin, ei lapsesta tule kummoisempi, vaan joutuu etsimään itse elämästään oikean minuutensa.

      On jotenkin pöhköä, että me ihmiset ollaan toisten kautta kasvettuja aluksi. Mikään mikä on olevinaan meitä, ei olekaan meitä itseämme, vaan se on monien ihmisten mukanaan tuomaa kopiointia. Enot, setät, isät ja ukit opettaa pienelle miehenalulle, miten olla mies ja täti, kummit, mummit ja äiti taas tytölle, miten olla nainen. Siihen kun lisätään koulumaailmassa saatu stereotyyppinen massahysteria, niin alkaa ollakin jo aika selvää. että todellinen minuus lapsesta kuin lapsesta on haudattuna niin ison kasan alle, että ei moniin vuosikymmeniin sieltä mitään kupli ulos....

      Sitten tosiaan ei tarvitse olla paljoa perusasioissa vialla, niin alkaa olla jo taakkaa ihmisellä liikaa...alkoholismia, pettämistä ja väkivaltaa perheessä, niin lapsi on jo menettänyt lapsuutensa....ei hän enää tiedä mitä on rakkaus.... Se on sellainen asia mikä on puuttunut. Ja lapsuus...aitous...

      • Muuten ihan hyvä kommentti, mutta alkoholismi ja rakkaus ei musta ole välttämättä toisiansa poissulkevia.


      • On hyvin tärkeä luoda lapselle perusturvallisuus.


      • Anonyymi

        Kovia kokeneet saattaa osata rakastaa reilummin ymmärtää mitä on rakkaus


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kovia kokeneet saattaa osata rakastaa reilummin ymmärtää mitä on rakkaus

        uskon kyllä kun kasvatetaan tietyn asian viivalla se rakkaus kuule kasvaa siinä rajojen hakiessa varsinkin kun joutuu pohtimaan lapsikin vanhemman kanssa. miksi on sääntöjä ja miksi vanhempi pitää kiinni tästä asiasta, opitaan huolehtimaan toisesta pienestä pitäen.


      • Anonyymi
        pitkätukka-68 kirjoitti:

        Muuten ihan hyvä kommentti, mutta alkoholismi ja rakkaus ei musta ole välttämättä toisiansa poissulkevia.

        Eihän ne ole, mutta tapauskohtaista kaikki.... Alkoholismihan ei minun mielestä ole sairaus... Se on minusta enemmänkin heittäytymistä ja vastuunpakoilua. Siitä voi kyllä tulla sitä kautta lähes ylitsepääsemätön juttu kemian takia, mutta lähtökohtaisesti se ei ole sairaus. Ja taas rakkaus on sellainen asia, mikä ei hyäksy toiselta ihan mitä tahaansa käytöstä. Eli toisinsanoen alkoholismi ja rakkaus pitäisikin pitää lähtökohtaisesti erillään.... Rakkauden mittarina ei saa olla alkoholismin hyväksyminen...ymmärtäminen on taas eri juttu....


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eihän ne ole, mutta tapauskohtaista kaikki.... Alkoholismihan ei minun mielestä ole sairaus... Se on minusta enemmänkin heittäytymistä ja vastuunpakoilua. Siitä voi kyllä tulla sitä kautta lähes ylitsepääsemätön juttu kemian takia, mutta lähtökohtaisesti se ei ole sairaus. Ja taas rakkaus on sellainen asia, mikä ei hyäksy toiselta ihan mitä tahaansa käytöstä. Eli toisinsanoen alkoholismi ja rakkaus pitäisikin pitää lähtökohtaisesti erillään.... Rakkauden mittarina ei saa olla alkoholismin hyväksyminen...ymmärtäminen on taas eri juttu....

        Hyvä kun sanoit "minun mielestäni". Lääkäritkin ovat yleensä eri mieltä kuin sinä, mut eihän he kai sairauksista mitään tiedä.


      • Anonyymi
        pitkätukka-68 kirjoitti:

        Hyvä kun sanoit "minun mielestäni". Lääkäritkin ovat yleensä eri mieltä kuin sinä, mut eihän he kai sairauksista mitään tiedä.

        No jokaiseen sairauteen on todellinen syy jossain... Minusta alkoholismi on vain oiretta jostain muusta. Monet sanoo, että se periytyy jne. Mutta minusta se periytyy siinä missä katkeruuskin tai joku muu piirre ihmisessä... Eikä minusta sellainen ole mitään sairautta.

        Jotkut lääkärit varmaan tarkoittaa silloin alkoholismia sairautena, kun se itse aine siinä vie liikaa. Silloin puhutaankin jo aikamoisesta ongelmasta ja kyllä siinä äkkiä läheiset kaikkoaa ympäriltä. Ja väkivalta ynnä muut lieveilmiöt ottaa myös silloin roolia... Kannattaa tutustua tuohonkin lajiin kunnolla, eikä vaan olettaa asioita...


      • Anonyymi kirjoitti:

        No jokaiseen sairauteen on todellinen syy jossain... Minusta alkoholismi on vain oiretta jostain muusta. Monet sanoo, että se periytyy jne. Mutta minusta se periytyy siinä missä katkeruuskin tai joku muu piirre ihmisessä... Eikä minusta sellainen ole mitään sairautta.

        Jotkut lääkärit varmaan tarkoittaa silloin alkoholismia sairautena, kun se itse aine siinä vie liikaa. Silloin puhutaankin jo aikamoisesta ongelmasta ja kyllä siinä äkkiä läheiset kaikkoaa ympäriltä. Ja väkivalta ynnä muut lieveilmiöt ottaa myös silloin roolia... Kannattaa tutustua tuohonkin lajiin kunnolla, eikä vaan olettaa asioita...

        Katkeruus on kaikkein pahinta.

        Alkoholismi taas ei aina tarkoita väkivaltaisuutta.

        "eikä vaan olettaa asioita..."

        Musta sinä täällä oletat asioita.


      • Riippuvuuksilla on oma mekanisminsa. Niitä voi tietenkin selittää vastuun pakoilulla tai laiskuudella tai jollakin muulla sellaisella asialla. Totuus voikin sitten olla ihan eri asia.


      • Anonyymi
        pitkätukka-68 kirjoitti:

        Katkeruus on kaikkein pahinta.

        Alkoholismi taas ei aina tarkoita väkivaltaisuutta.

        "eikä vaan olettaa asioita..."

        Musta sinä täällä oletat asioita.

        No mitä mä oletan? Että alkoholismi ois ihan fine? No ei se ole fine! Se jos myönnetään normisairautena, ei siitä tartte parantua.... Se on vaan tekoselitystä alkoholistille itselleen... Ei joku vakavaa tautia sairastavakaan silleen sairauttaan yleensä hyväksy, että ei tee sen oireille mitään... Kyllä ne tekee nimenomaan oman ja toisten elämän ympärillä mahdollisimman normaaliksi...eikä sano vaan, että mä oon sairas, saan tehdä mitä huvittaa...


      • Anonyymi kirjoitti:

        No mitä mä oletan? Että alkoholismi ois ihan fine? No ei se ole fine! Se jos myönnetään normisairautena, ei siitä tartte parantua.... Se on vaan tekoselitystä alkoholistille itselleen... Ei joku vakavaa tautia sairastavakaan silleen sairauttaan yleensä hyväksy, että ei tee sen oireille mitään... Kyllä ne tekee nimenomaan oman ja toisten elämän ympärillä mahdollisimman normaaliksi...eikä sano vaan, että mä oon sairas, saan tehdä mitä huvittaa...

        Toisaalta jos menettää raajan, ei voi sillä raajalla mitään tehdä vaikka haluaisi.
        Yleensä ihmiset haluavat parantua sairauksistaan, mutta hoidosta voi myös kieltäytyä. Ketään ei voi pakottaa ottamaan hoito vastaan, oli sairaus mikä tahansa, ellei ihminen ole vajaavaltainen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No mitä mä oletan? Että alkoholismi ois ihan fine? No ei se ole fine! Se jos myönnetään normisairautena, ei siitä tartte parantua.... Se on vaan tekoselitystä alkoholistille itselleen... Ei joku vakavaa tautia sairastavakaan silleen sairauttaan yleensä hyväksy, että ei tee sen oireille mitään... Kyllä ne tekee nimenomaan oman ja toisten elämän ympärillä mahdollisimman normaaliksi...eikä sano vaan, että mä oon sairas, saan tehdä mitä huvittaa...

        "Se jos myönnetään normisairautena, ei siitä tartte parantua"

        Normisairauksistako ihmiset eivät halua parantua?
        Kyllä moni alkoholismistakin haluaa parantua. Se ei vaan ole yhtä helposti parannettava kuin moni muu sairaus.


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        uskon kyllä kun kasvatetaan tietyn asian viivalla se rakkaus kuule kasvaa siinä rajojen hakiessa varsinkin kun joutuu pohtimaan lapsikin vanhemman kanssa. miksi on sääntöjä ja miksi vanhempi pitää kiinni tästä asiasta, opitaan huolehtimaan toisesta pienestä pitäen.

        Joillekin äideille totuus on sitä, mitä oma alapää kertoo. Totuus siis vaihtelee tilanteesta toiseen. Jopa yhteiskunnan lait ovat alisteisia alapään kerronnalle ja lapset kasvatetaan tämän mukaan. Lapset pitäisi ottaa huostaan tuollaisilta äideiltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jokaiseen sairauteen on todellinen syy jossain... Minusta alkoholismi on vain oiretta jostain muusta. Monet sanoo, että se periytyy jne. Mutta minusta se periytyy siinä missä katkeruuskin tai joku muu piirre ihmisessä... Eikä minusta sellainen ole mitään sairautta.

        Jotkut lääkärit varmaan tarkoittaa silloin alkoholismia sairautena, kun se itse aine siinä vie liikaa. Silloin puhutaankin jo aikamoisesta ongelmasta ja kyllä siinä äkkiä läheiset kaikkoaa ympäriltä. Ja väkivalta ynnä muut lieveilmiöt ottaa myös silloin roolia... Kannattaa tutustua tuohonkin lajiin kunnolla, eikä vaan olettaa asioita...

        "Kannattaa tutustua tuohonkin lajiin kunnolla, eikä vaan olettaa asioita..."

        Niin, jospa sitten perehtyisit paremmin alkoholismi-nimiseen sairauteen, ettei menis jutut pelkäksi läpätykseksi.

        xL


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kannattaa tutustua tuohonkin lajiin kunnolla, eikä vaan olettaa asioita..."

        Niin, jospa sitten perehtyisit paremmin alkoholismi-nimiseen sairauteen, ettei menis jutut pelkäksi läpätykseksi.

        xL

        Verrataanpa alkoholismia vaikkapa johonkin perityvään, muistisairauteen.... jos tiedostat juovasi liikaa, voit olla juomatta, eikä tarvitse ottaa loiventavia, niin siitäkö ei voi päästä eroon ottamatta sitä alkoholia? Mitäpä luulet, että muistisairas voi? Yrittää alkaa muistaa, kun solurakenne päässä muuttuu?

        Alkoholistilla on varsinaiset syyt muualla. Huono itsetunto, huono selkäranka tai muu syy, siitä voi kehkeytyä riippuvuus kemiallisesti, mutta sinne pitää jo vetää päivittäin ja putkia...

        Käy vaikka aa-kokouksessa ja kuuntele ihmisiä.



      • Anonyymi
        Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Alkoholismi on krooninen sairaus, jossa mieli ja elimistö tulee riippuvaiseksi alkoholin saamisesta. Alkoholiriippuvuudelle (alkoholismille) on ominaista alkoholin jatkuva, usein toistuva tai pakonomainen käyttö riippumatta käytön aiheuttamista sosiaalisista tai terveydellisistä haitoista.

        https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00196

        No aamen. Kun on saanut slkoholismi-diagnoosin, voi vetää kännit sina kun siltä tuntuu ja syyttä sairautta.

        Kyllä minä tiedän sen tarinan vallan hyvin. Mutta näytäppä minulle alkoholisti, joka slkoi juomaan alkoholia vaan siksi kun se maistuu niin hyvälle ja tekee niin hyvää? Ei varmasti löydy alkoholisteista sellaisia. Kyllä se syy on joku henkinen, ei fysiologinrn syy alunperin, mihin sitä alkoholia on lähdetty kippaamaan.

        Samalla tavalla sairauksia voisi olla ylensyönti, liiallinen urheilu, tupakointi, liika käsien pesu....kaikki...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No aamen. Kun on saanut slkoholismi-diagnoosin, voi vetää kännit sina kun siltä tuntuu ja syyttä sairautta.

        Kyllä minä tiedän sen tarinan vallan hyvin. Mutta näytäppä minulle alkoholisti, joka slkoi juomaan alkoholia vaan siksi kun se maistuu niin hyvälle ja tekee niin hyvää? Ei varmasti löydy alkoholisteista sellaisia. Kyllä se syy on joku henkinen, ei fysiologinrn syy alunperin, mihin sitä alkoholia on lähdetty kippaamaan.

        Samalla tavalla sairauksia voisi olla ylensyönti, liiallinen urheilu, tupakointi, liika käsien pesu....kaikki...

        Aina voi syyttää sairautta, oli sairaus mikä tahansa. Se ei kuitenkaan ole kovin järkevää, mutta niin paljon tehdään. Tekosyynä voi käyttää lähes mitä tahansa.
        Mutta toisaalta sairauteen saa hoitoa halutessaan ja kun sairaudesta tiedetään, voivat ammattilaiset myös tehdä jotain hoidon suhteen.

        Alkoholistin maailma ei ole minulle tuttu. Käsittääkseni kuitenkin aika monet juovat alkoholia aluksi siksikin , että se on hyvää.
        Totta tietenkin on myös se, että alkoholia käytetään myös erilaisten vaikeuksien "hukuttamiseen"

        Ylensyönti ja muut syömishäiriöt ovatkin sairauksia tai häiriöitä, miten sen haluaa sanoa. Liiallinen urheilu käsittääkseni on myös, liika käsien pesu samoin, tupakointi taitaa olla vain huono ja epäterveellinen tapa, joka kannattaa lopettaa.
        -kaskenpolttaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aina voi syyttää sairautta, oli sairaus mikä tahansa. Se ei kuitenkaan ole kovin järkevää, mutta niin paljon tehdään. Tekosyynä voi käyttää lähes mitä tahansa.
        Mutta toisaalta sairauteen saa hoitoa halutessaan ja kun sairaudesta tiedetään, voivat ammattilaiset myös tehdä jotain hoidon suhteen.

        Alkoholistin maailma ei ole minulle tuttu. Käsittääkseni kuitenkin aika monet juovat alkoholia aluksi siksikin , että se on hyvää.
        Totta tietenkin on myös se, että alkoholia käytetään myös erilaisten vaikeuksien "hukuttamiseen"

        Ylensyönti ja muut syömishäiriöt ovatkin sairauksia tai häiriöitä, miten sen haluaa sanoa. Liiallinen urheilu käsittääkseni on myös, liika käsien pesu samoin, tupakointi taitaa olla vain huono ja epäterveellinen tapa, joka kannattaa lopettaa.
        -kaskenpolttaja

        Niin. No kaikkiin noihin voi itse vaikuttaa menttaalisesti. Moni alkoholistikin tietää, että ei pitäisi juoda. Mutta tärkeintä onkin tiedostaa vaikka se huono itsetunto tai ujous, eikä pitää itseään alkoholismiin tai ylrnsyöntiin tms. sairastuneena.

        Tätä koitan tässä tahkota.

        Ihmisellä on kipu. Se syö siihen kipulääkettä. Mutta se turruttaa kivun, ei paranna sitä poikkimennyt luuta vaikka. Se todellinen syy on järkevintä ksivaa, eikä parannella vain oireita.

        Sanoin jo aikaisemmin tässä ketjussa, että kannattaa käydä aa-kerhossa kuuntelemassa. Ne ei voivottele sairauttaan, vaan käyvät vertaistuella läpi miksi juovat... tai ovat juoneet. Keskityvät siihen oikeaan taudin kuvaan.

        Ja tässä on eksytty jo aiheesta.... sanoin, että alkoholismia ja rakkautta ei pidä sotkea ja mitata rakkautta alkoholismiin nähden... minusta se ei ole samanlainen sairaus kuin vaikka muistisairaus tai syöpä. Se ihminen ei rakasta muita oikein, jos ei tee asialle itse jotain. Se voivottelee itseään ja toivoo muitten parantavan sen syyn alkoholiin sortumiseen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin. No kaikkiin noihin voi itse vaikuttaa menttaalisesti. Moni alkoholistikin tietää, että ei pitäisi juoda. Mutta tärkeintä onkin tiedostaa vaikka se huono itsetunto tai ujous, eikä pitää itseään alkoholismiin tai ylrnsyöntiin tms. sairastuneena.

        Tätä koitan tässä tahkota.

        Ihmisellä on kipu. Se syö siihen kipulääkettä. Mutta se turruttaa kivun, ei paranna sitä poikkimennyt luuta vaikka. Se todellinen syy on järkevintä ksivaa, eikä parannella vain oireita.

        Sanoin jo aikaisemmin tässä ketjussa, että kannattaa käydä aa-kerhossa kuuntelemassa. Ne ei voivottele sairauttaan, vaan käyvät vertaistuella läpi miksi juovat... tai ovat juoneet. Keskityvät siihen oikeaan taudin kuvaan.

        Ja tässä on eksytty jo aiheesta.... sanoin, että alkoholismia ja rakkautta ei pidä sotkea ja mitata rakkautta alkoholismiin nähden... minusta se ei ole samanlainen sairaus kuin vaikka muistisairaus tai syöpä. Se ihminen ei rakasta muita oikein, jos ei tee asialle itse jotain. Se voivottelee itseään ja toivoo muitten parantavan sen syyn alkoholiin sortumiseen.

        Kyllä minä tajuan, että yrität tahkota.

        Ihmisellä on kipu, sitä lääkitään, jotta voidaan käydä asiaan siellä takana. Jos sinulla on kova kipu, et kyllä kovin paljoa huomaa muuta kuin sen kivun.
        Toisaalta jos sinulla on aavesärky syystä tai toisesta poistetussa raajassa,ei sitä raajaa voi parantaa. Ymmärrän kyllä että kipu syntyy aivoissa.

        Me ajattelemme sairauksista eri tavalla

        Kukapa meistä rakastaisi ihan oikein. Sellaista keskeneräistä rakkautta kai se on.

        AA-kerhot ovat hyvä juttu ja monet muutkin jutut, joilla alkoholisteja autetaan. Olin talvella vai keväälläkö se oli , kuuntelemassa sellaista uutta mallia päihdehoidossa, en nyt vaan millään muista sen nimeä. Kuulosti todellakin järkevältä mallilta ja käsittääkseni olivat saaneet hyviä tuloksia .
        Kyllähän se paraneminen siitä lähtee, että ongelman myöntää, piti sitä sairautena tai ei. Äkkiä diabeetikkokin hengestään pääsee, jos ei itseään hoida.


      • Anonyymi
        Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Kyllä minä tajuan, että yrität tahkota.

        Ihmisellä on kipu, sitä lääkitään, jotta voidaan käydä asiaan siellä takana. Jos sinulla on kova kipu, et kyllä kovin paljoa huomaa muuta kuin sen kivun.
        Toisaalta jos sinulla on aavesärky syystä tai toisesta poistetussa raajassa,ei sitä raajaa voi parantaa. Ymmärrän kyllä että kipu syntyy aivoissa.

        Me ajattelemme sairauksista eri tavalla

        Kukapa meistä rakastaisi ihan oikein. Sellaista keskeneräistä rakkautta kai se on.

        AA-kerhot ovat hyvä juttu ja monet muutkin jutut, joilla alkoholisteja autetaan. Olin talvella vai keväälläkö se oli , kuuntelemassa sellaista uutta mallia päihdehoidossa, en nyt vaan millään muista sen nimeä. Kuulosti todellakin järkevältä mallilta ja käsittääkseni olivat saaneet hyviä tuloksia .
        Kyllähän se paraneminen siitä lähtee, että ongelman myöntää, piti sitä sairautena tai ei. Äkkiä diabeetikkokin hengestään pääsee, jos ei itseään hoida.

        Kaikki lähti tästä:
        ”Muuten ihan hyvä kommentti, mutta alkoholismi ja rakkaus ei musta ole välttämättä toisiansa poissulkevia.”

        Toisaalta pitäisi. Jos miettii miten paljon tässäkin maassa vanhemmat juovat ja lapset kärsii. Ja mitä sanoo vanhemmat? Mutta kun rakastetaan! Ketähän ne mahtaa rakastaa ja miten? Joko jumalatonta itselleen valehtelua tai sitten aivosoluja ei ole montaa.

        En vaan pysty näkemään alkoholismia sairautena. En ainakaan sen alkumetrejä. Niillä ihmisillä on muuta vikaa mielessä, mistä se lähtee. Ja periytyvyys tulee tuosta, että mitä ne alkoholistien lapset saa reppuun mukaan?

        Kyllä mä eriyttäsin ns. rakkauden alkoholismista, alkoholistia ”rakastava” tarvitsee ihan jotain muuta...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki lähti tästä:
        ”Muuten ihan hyvä kommentti, mutta alkoholismi ja rakkaus ei musta ole välttämättä toisiansa poissulkevia.”

        Toisaalta pitäisi. Jos miettii miten paljon tässäkin maassa vanhemmat juovat ja lapset kärsii. Ja mitä sanoo vanhemmat? Mutta kun rakastetaan! Ketähän ne mahtaa rakastaa ja miten? Joko jumalatonta itselleen valehtelua tai sitten aivosoluja ei ole montaa.

        En vaan pysty näkemään alkoholismia sairautena. En ainakaan sen alkumetrejä. Niillä ihmisillä on muuta vikaa mielessä, mistä se lähtee. Ja periytyvyys tulee tuosta, että mitä ne alkoholistien lapset saa reppuun mukaan?

        Kyllä mä eriyttäsin ns. rakkauden alkoholismista, alkoholistia ”rakastava” tarvitsee ihan jotain muuta...

        Mutta ihminenhän ei ole alkoholismi. Alkoholismi on vain osa häntä ja sen lisäksi siinä ihmisessä on vaikka mitä.
        Toki alkoholisti tarvitsee alkoholia, ei se kuitenkaan ola koko ihminen.


    • Anonyymi

      Kyllä se on tärkeää. Katson lapsi kainalossa pipsapossua. Vähän pelottava leffa.

      • Mulla taas tuli aamun itkut, kun katoin sellasen leffan ku Jag sagnar dig (suomeksi muistaakseni Sinä ja minä, ikuisesti).

        Katsonut ton leffan useasti.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ole rohkeampi kuin koskaan

      ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
      Ikävä
      92
      1948
    2. Oulussa puukotettu lasta

      Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
      Perussuomalaiset
      415
      1514
    3. Mitä tekisit jos

      täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
      Ikävä
      91
      1283
    4. Nyt pärähtää - Uusi lavatanssiohjelma starttaa tv:ssä!

      Oletko toivonut lavatanssiohjelmaa televisioon? Puoli seiskan kesäilta tuo lavatanssit suomalaisiin koteihin. Juontajin
      Tv-sarjat
      13
      1069
    5. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      69
      1009
    6. Kokki Akseli Herlevin ex-rakas Emmi Suuronen kisasi Diilissä - Nyt Selviytyjissä: "Vaikka olen..."

      Emmi Suuronen ja Akseli Herlevi ovat ex-pariskunta. Nyt Emmi nähdään taas tosi-tv-ohjelmassa. Takana on jo Diili ja mis
      Suomalaiset julkkikset
      10
      976
    7. Ääripersu puukotti taas.

      Kamalaksi on mennyt. Persut ammuskelee ja puukko heiluu..
      Oulu
      179
      953
    8. Miten ihmeessä

      on kaksi niin samanlaista. Älä ymmärrä väärin, en yritä mitenkään itseäni ylentää mutta eiköhän me jollakin radioaallol
      Ikävä
      49
      939
    9. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      247
      906
    10. Pelkäätkö että olisin

      Ilkeä sulle jos nähtäisiin? Naiselta miehelle
      Ikävä
      74
      827
    Aihe