Pitäisikö erilaiset ihmiset eristää jo peruskoulussa?

Anonyymi

https://yle.fi/uutiset/3-10910445

Kyllä se vaan näin on, että aikuisena joka tapauksessa huomaa oman erilaisuutensa viimeistään yökerhossa. Ei auta, vaikka olisit käynyt kaikki tarvittavat koulut.

65

72

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllä erityisluokkia oli munkin nuoruudessa. Tai tarkkailuluokiksihan niitä nimitettiin.

      • Anonyymi

        Olisin toivonut eristystä, sillä jouduin aina odottamaan muita. Tajusin kaikki asiat heti ensimmäisenä tai ensimmäisten joukossa. Sitten aloin turhautuneena olemaan häiriöksi.
        Jonkunlainen jakautuminen koulussa olisi hyväksi. Kyllähän jossain vaiheessa hyppäsin pari luokkaa eteenpäin, kun olin aivoistani kehittyneempi kun oman luokkani "neropatit".


    • Koulutushan ei tee ihmisiä samanlaiseksi, olemme kaikki edelleen erilaisia , vaikka olisimme käyneet millaisia kouluja tahansa tai vallan jättäneet koulut väliin.

      Jos erilaiset eristetään, ketkä erilaiset ja minne ja miksi?

      • Anonyymi

        "Jos erilaiset eristetään, ketkä erilaiset ja minne ja miksi?"

        Niinpä, kyllä "eristämistä" jokatapauksessa tapahtuu joidenkin yksilöiden kohdalla. Heitä ei eristä poliisi eikä vankila, vaan ihan tavalliset ihmiset. Kyllä toistuva yksin jättäminenkin voidaan tulkita jonkinlaiseksi eristämiseksi. Tätä olisikin hyvä pohtia, auttaako asiaan, että jotkut yksilöt ovat jo lapsesta saakka olleet eristyksissä vaikkapa peruskoulun toimesta kun samaan aikaan osa lapsista saa olla "normaaleiden" yksilöiden joukossa. Kyllä esimerkisi tyttöihin pääsee paremmin tutustumaan teini-iässä silloin, jos on "normaaleiden" yksilöiden joukossa. Sopii vaan miettiä, mikä olisi se oikea ratkaisu, jotta teini-iässä jokainen pariutumis halukas oppisi pariiutumisen taidot ja saisi kokea parisuhteessa oloa ja seksiä. Reilua se ei missään tapauksessa ole, että tästä onnesta saa nauttia vain "normaalit" yksilöt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos erilaiset eristetään, ketkä erilaiset ja minne ja miksi?"

        Niinpä, kyllä "eristämistä" jokatapauksessa tapahtuu joidenkin yksilöiden kohdalla. Heitä ei eristä poliisi eikä vankila, vaan ihan tavalliset ihmiset. Kyllä toistuva yksin jättäminenkin voidaan tulkita jonkinlaiseksi eristämiseksi. Tätä olisikin hyvä pohtia, auttaako asiaan, että jotkut yksilöt ovat jo lapsesta saakka olleet eristyksissä vaikkapa peruskoulun toimesta kun samaan aikaan osa lapsista saa olla "normaaleiden" yksilöiden joukossa. Kyllä esimerkisi tyttöihin pääsee paremmin tutustumaan teini-iässä silloin, jos on "normaaleiden" yksilöiden joukossa. Sopii vaan miettiä, mikä olisi se oikea ratkaisu, jotta teini-iässä jokainen pariutumis halukas oppisi pariiutumisen taidot ja saisi kokea parisuhteessa oloa ja seksiä. Reilua se ei missään tapauksessa ole, että tästä onnesta saa nauttia vain "normaalit" yksilöt.

        Miten peruskoulu eristää? Keitä mielestäsi ovat normaalit?

        Vuorovaikutus- ja pariutumistaitoja voisi minun mielestäni opettaa enemmänkin kuin nykyisin vissiin opetetaan.

        -kaskenpolttaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten peruskoulu eristää? Keitä mielestäsi ovat normaalit?

        Vuorovaikutus- ja pariutumistaitoja voisi minun mielestäni opettaa enemmänkin kuin nykyisin vissiin opetetaan.

        -kaskenpolttaja

        Jos "erilainen" teini saa olla "normaalien" joukossa, jossa on sekä tyttöjä että poikia, hän voi ainakin yrittää harjoitella pariutumista. Eikös pojilla ole yleensä muutenkin enemmän ongelmia koulussa, joten eiköhän aika loogista ole, että eristyksiin joutuvat nimenomaan pojat, jolloin samalla kärsii mahdollisuudet harjoitella pariutumistaitoja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos "erilainen" teini saa olla "normaalien" joukossa, jossa on sekä tyttöjä että poikia, hän voi ainakin yrittää harjoitella pariutumista. Eikös pojilla ole yleensä muutenkin enemmän ongelmia koulussa, joten eiköhän aika loogista ole, että eristyksiin joutuvat nimenomaan pojat, jolloin samalla kärsii mahdollisuudet harjoitella pariutumistaitoja.

        Miten pojat joutuvat eristyksiin? En oikein saa kiinni ajatuksestasi.


      • Anonyymi
        Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Miten pojat joutuvat eristyksiin? En oikein saa kiinni ajatuksestasi.

        Eikö ole aika loogista, että "ongelmalliset" yksilöt laitetaan nimenomaan pois "normaalien" yksilöiden joukosta. Jos pojilla on enemmän ongelmia koulussa, silloin pojat joutuvat useammin myös muualle "normaalien" lasten joukosta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikö ole aika loogista, että "ongelmalliset" yksilöt laitetaan nimenomaan pois "normaalien" yksilöiden joukosta. Jos pojilla on enemmän ongelmia koulussa, silloin pojat joutuvat useammin myös muualle "normaalien" lasten joukosta.

        En kyllä vieläkään ymmärrän mihin ne pojat eristetään.
        Kuitenkin jos ajattelee sitä pariutumisopetusta, ei kai sillä ole merkitystä annetaanko sitä tyttöluokalle, poikaluokalle tai sekaluokalle?


      • Anonyymi
        Kaskenpolttaja kirjoitti:

        En kyllä vieläkään ymmärrän mihin ne pojat eristetään.
        Kuitenkin jos ajattelee sitä pariutumisopetusta, ei kai sillä ole merkitystä annetaanko sitä tyttöluokalle, poikaluokalle tai sekaluokalle?

        Jos teini poika käy koulua, jossa on lähes kaikki oppilaat poikia, tuskin hän saa silloin ainakaan koulussa kovin hyviä mahdollisuuksia kommunikoida tyttöjen kanssa. Sellaisen pojan täytyy käyttää kognitiivisia resursseja miettimiseen, missä muualla tehdä tyttöihin turvallisesti tuttavuutta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos teini poika käy koulua, jossa on lähes kaikki oppilaat poikia, tuskin hän saa silloin ainakaan koulussa kovin hyviä mahdollisuuksia kommunikoida tyttöjen kanssa. Sellaisen pojan täytyy käyttää kognitiivisia resursseja miettimiseen, missä muualla tehdä tyttöihin turvallisesti tuttavuutta.

        Onko vielä olemassa poikakouluja?

        Tietysti jos on vain omaa sukupuolta olevassa yhteisössä, ei tietenkään voi konkreettisesti harjoitella tuttavuuden tekemistä toisen sukupuolen kanssa. Kuitenkin tuttavuuden tekemisessä oman tai vastakkaisen sukupuolen kanssa pätevät aika paljon samat säännöt ja lainalaisuudet.


      • Anonyymi
        Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Onko vielä olemassa poikakouluja?

        Tietysti jos on vain omaa sukupuolta olevassa yhteisössä, ei tietenkään voi konkreettisesti harjoitella tuttavuuden tekemistä toisen sukupuolen kanssa. Kuitenkin tuttavuuden tekemisessä oman tai vastakkaisen sukupuolen kanssa pätevät aika paljon samat säännöt ja lainalaisuudet.

        Mulla on vähän eri näkemys, onko sama tehdä tuttavuutta saman sukupuolen kanssa. Itse olen ihan kohtuullisesti tullut toimeen samaa sukupuolta edustavien kanssa, mutta heteroseksuaalina vastakkaiseen sukupuoleen tutustuminen on ollut kohtuuttoman työlästä. Olen mies.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on vähän eri näkemys, onko sama tehdä tuttavuutta saman sukupuolen kanssa. Itse olen ihan kohtuullisesti tullut toimeen samaa sukupuolta edustavien kanssa, mutta heteroseksuaalina vastakkaiseen sukupuoleen tutustuminen on ollut kohtuuttoman työlästä. Olen mies.

        Miten tuttavuuden hierominen vaihtelee, jos hieroo tuttavuutta samaa sukupuolta olevan kanssa tai eri sukupuolta olevan kanssa?


      • Anonyymi
        Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Miten tuttavuuden hierominen vaihtelee, jos hieroo tuttavuutta samaa sukupuolta olevan kanssa tai eri sukupuolta olevan kanssa?

        Jo alusta alkaen naiselle täytyy käyttäytyä toisella tavalla. Itseasiassa mulle on paljon helpompi olla "oma itse", kun kommunikoin miesten kanssa, koska siinä ei ole luonnollisesti mitään seksuaalista heteroseksuaalille. Naisten kanssa joutuu vähän liikaa varomaan kaikkea. Ei saa olla liian innokas, toisaalta miehen täytyy tehdä yleensä aloite. Naiset harvemmin on aloitteellisia ihan tavallisille miehille.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jo alusta alkaen naiselle täytyy käyttäytyä toisella tavalla. Itseasiassa mulle on paljon helpompi olla "oma itse", kun kommunikoin miesten kanssa, koska siinä ei ole luonnollisesti mitään seksuaalista heteroseksuaalille. Naisten kanssa joutuu vähän liikaa varomaan kaikkea. Ei saa olla liian innokas, toisaalta miehen täytyy tehdä yleensä aloite. Naiset harvemmin on aloitteellisia ihan tavallisille miehille.

        Ehkä sinun kannattaa tehdä jotain noille käsityksillesi .


      • Anonyymi
        Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Ehkä sinun kannattaa tehdä jotain noille käsityksillesi .

        Kuinka niin? Olen tämän vaikka kuinka monta kertaa oikeassa elämässä testannut. Naisten kanssa täytyy käyttäytyä toisella tavalla kuin miesten kanssa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka niin? Olen tämän vaikka kuinka monta kertaa oikeassa elämässä testannut. Naisten kanssa täytyy käyttäytyä toisella tavalla kuin miesten kanssa.

        Ok. Uskon kokemukseesi.


      • Anonyymi
        Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Ok. Uskon kokemukseesi.

        Jep, ongelma on, jos tätä ei tunnisteta. En usko siihenkään, jos kaiken aikaa vaan toistellaan, että "ole oma itsesi". Toki tuossa lauseessa on järkee, mutta myös omat puutteensa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jep, ongelma on, jos tätä ei tunnisteta. En usko siihenkään, jos kaiken aikaa vaan toistellaan, että "ole oma itsesi". Toki tuossa lauseessa on järkee, mutta myös omat puutteensa.

        Mikä se puute mielestäsi on siinä, että kehoitetaan olemaan oma itsensä?


      • Anonyymi
        Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Mikä se puute mielestäsi on siinä, että kehoitetaan olemaan oma itsensä?

        Osa ymmärtää sen väärin. Tämä on hyvä pitää mielessä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Osa ymmärtää sen väärin. Tämä on hyvä pitää mielessä.

        Millä talla väärin?


      • Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Millä talla väärin?

        ..tavalla...


    • Anonyymi

      Miten määritellään erilainen ?? Ihmisissä on monenlaisia persoonallisuuksia, ja se on hieno asia ! Olisi tylsää, jos kaikki olisivat samanlaisia. Jokaisella on oikeus olla oma itsensä, edellyttäen, että osaa huomioida myös muut ihmiset. Terveisin: Puolireuho

    • Kyllä pitäisi, jos on tarkoitus, että enemmistö oppisi jotain. Jos taas tarkoitus on että kakarat on vain säilössä jossakin, niin sitten on ihan sama missä kaivelevat nenäänsä. Se, että tämä maa ei ole mikään kehitysmaa perustuu yksinomaan sille, että enemmistöltä on vaadittu vähän enemmän kuin penaalin tylsimmältä kynältä.

      • Anonyymi

        Pieni tarkennus: En tarkoittanut, että erityisoppilaiden pitäisi olla samassa luokassa muiden kanssa. --Lähinnä tarkoitin , että ns. erilaisissa ihmisissä on paljon ÄLYKKÄITÄ ihmisiä, jotka pärjäävät koulussa ja jotkut myös yliopistossa hyvin tai ainakin melko hyvin. Heidän ns. erilaisuutensa ärsyttää monia tosikkoja, varsinkin niitä, joiden mielestä kaikkien pitäisi toimia täsmälleen saman kaavan mukaan. Oikeasti tosikkojen on aika huomata, että erilaiset ihmiset jopa piristävät suomalaista tylsää tunnelmaa.
        Siis ihminen saa olla oma itsensä, kunhan ei loukkaa ketään.
        Terveisin: Puolireuho


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pieni tarkennus: En tarkoittanut, että erityisoppilaiden pitäisi olla samassa luokassa muiden kanssa. --Lähinnä tarkoitin , että ns. erilaisissa ihmisissä on paljon ÄLYKKÄITÄ ihmisiä, jotka pärjäävät koulussa ja jotkut myös yliopistossa hyvin tai ainakin melko hyvin. Heidän ns. erilaisuutensa ärsyttää monia tosikkoja, varsinkin niitä, joiden mielestä kaikkien pitäisi toimia täsmälleen saman kaavan mukaan. Oikeasti tosikkojen on aika huomata, että erilaiset ihmiset jopa piristävät suomalaista tylsää tunnelmaa.
        Siis ihminen saa olla oma itsensä, kunhan ei loukkaa ketään.
        Terveisin: Puolireuho

        Mä en usko, että mikään erilaisuus sinänsä on ongelma tai ikinä ollut syy eristämiselle. Kyllähän mikä tahansa ryhmä aina koostuu keskenään erilaisista ihmisistä. Koulussa tapahtunut muutoshan on ollut, että ns. erityistä tukea tarvitsevat oppilaat sijoitetaan samoihin ryhmiin "normaalien" kanssa.

        https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/bdcfcf63-409b-421a-ac66-49a60256a4e4

        Samaan aikaan kuitenkin viime vuosina näiden erityistä tukea tarvitsevien osuus oppilaista on kasvanut. Miksi näin on tapahtunut, on varsin ihmeellistä, koska lapsilla pitäisi ollal parempi tuki ja fiksummat vanhemmat.


    • Anonyymi

      Muistan ala-asteelta omasta koulusta vierusluokalta pojan, joka pisti kerran kaikki pulpetit luokasta kumoon, ja toisen kerran kuristi luokkakaverinsa takaapäin tajuttomaksi. Kaikki vaan samaan luokkaan ja eletään kovimman hullun ehdoilla. Olemme vätyskansaa ja elämme vätysmaassa. Kaikki muu paitsi alistuminen on natsifasismirasismia.

      • Mä muistan myös vastaavanlaisia tapauksia..

        Hyvä se vain on, että tuollaiset kiusaajat ja häiriköt siirrettäisiin omiin erityishuomiota vaativiin luokkiin.


    • Anonyymi

      Akateemisesti ajateltuna lahjakkaille lapsille tulisi olla omat luokkansa. Nykyisinhän kouluissa opetetaan heikoimpien tahdilla jolloin niiden eri tasolla olevien koulunkäynti tavallaan tyssää alkuunsa. Moni osaa kertolaskut ennen ensimmäistä luokkaa, osaa jakolaskut, osaa lukea. Monet taas eivät osaa. Miten siis saisimme koulusta mielekkään ja haasteellisen kaikille jos emme laittaisi lähtökohtaisesti samantasoisia omaan luokkaansa? Tuostahan hyötyisivät kaikki?

      AsianVierestä

      • Anonyymi

        Eikö se juurikin ole haasteellista jos laitetaan tekemään jotain mitä ei osaa, eiköhän nörteillekin tekisi hyvää osata jotain muuta ja tietty päinvastoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö se juurikin ole haasteellista jos laitetaan tekemään jotain mitä ei osaa, eiköhän nörteillekin tekisi hyvää osata jotain muuta ja tietty päinvastoin.

        Mitä se muu haasteellinen sitten olisi? En tiedä mitä sellaista haastavaa ensimmäisellä luokalla opetettaisiin.

        Olen itse jo nyt vähän huolissani miten käy kun tyttäreni aloittaa koulun. Hän on nyt neljä ja oppi lukemaan jo vuosi sitten. Hän kirjoittaa täysiä lauseita ja tykkää laskea perus yhteen- ja vähennyslaskuja jo nyt. Viimeisin kiinnostuksen aihe ovat kertolaskut. Kotimme on kaksikielinen, joten englantikin on tullut ihan opiskelematta.

        Osasin itsekin kaikki nämä ekaluokan perusjutut jo ennen kouluunmenoa. Tyttö taas oppi lukemaan jo vuoden aiemmin kuin itse aikanaan. Tuntuu, että minun pitäisi pyrkiä hillitsemään hänen intoaan oppia asioita, että ekaluokkaan jäisi uusia asioita. Muistan, että itselleni koulu oli lähinnä tylsää viidenteen luokkaan saakka. Opettajilla ei ollut järkevää lisämateriaalia, joten minut pistettiin vaan lukemaan kirjaa kirjan perään ja etenemään oppikirjoissa muita edellä. Mitä järkeä oli, että lapsi laski nyt ensivuoden asioita ja ensivuonna ei taas ollut mitään uutta, kun muut laskivat niitä. Se ei todellakaan ollut motivoivaa ja motivaation katoaminen näkyi minussa tosi pitkään. Lisäksi ystävyyssuhteet kärsivät, kun oli aina jotenkin muiden edellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä se muu haasteellinen sitten olisi? En tiedä mitä sellaista haastavaa ensimmäisellä luokalla opetettaisiin.

        Olen itse jo nyt vähän huolissani miten käy kun tyttäreni aloittaa koulun. Hän on nyt neljä ja oppi lukemaan jo vuosi sitten. Hän kirjoittaa täysiä lauseita ja tykkää laskea perus yhteen- ja vähennyslaskuja jo nyt. Viimeisin kiinnostuksen aihe ovat kertolaskut. Kotimme on kaksikielinen, joten englantikin on tullut ihan opiskelematta.

        Osasin itsekin kaikki nämä ekaluokan perusjutut jo ennen kouluunmenoa. Tyttö taas oppi lukemaan jo vuoden aiemmin kuin itse aikanaan. Tuntuu, että minun pitäisi pyrkiä hillitsemään hänen intoaan oppia asioita, että ekaluokkaan jäisi uusia asioita. Muistan, että itselleni koulu oli lähinnä tylsää viidenteen luokkaan saakka. Opettajilla ei ollut järkevää lisämateriaalia, joten minut pistettiin vaan lukemaan kirjaa kirjan perään ja etenemään oppikirjoissa muita edellä. Mitä järkeä oli, että lapsi laski nyt ensivuoden asioita ja ensivuonna ei taas ollut mitään uutta, kun muut laskivat niitä. Se ei todellakaan ollut motivoivaa ja motivaation katoaminen näkyi minussa tosi pitkään. Lisäksi ystävyyssuhteet kärsivät, kun oli aina jotenkin muiden edellä.

        Geenien sekoittaminen tuo uudenlaista älykkyyttä.


      • Mun aikana oli vielä tasoluokat kielissä ja matematiikassa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä se muu haasteellinen sitten olisi? En tiedä mitä sellaista haastavaa ensimmäisellä luokalla opetettaisiin.

        Olen itse jo nyt vähän huolissani miten käy kun tyttäreni aloittaa koulun. Hän on nyt neljä ja oppi lukemaan jo vuosi sitten. Hän kirjoittaa täysiä lauseita ja tykkää laskea perus yhteen- ja vähennyslaskuja jo nyt. Viimeisin kiinnostuksen aihe ovat kertolaskut. Kotimme on kaksikielinen, joten englantikin on tullut ihan opiskelematta.

        Osasin itsekin kaikki nämä ekaluokan perusjutut jo ennen kouluunmenoa. Tyttö taas oppi lukemaan jo vuoden aiemmin kuin itse aikanaan. Tuntuu, että minun pitäisi pyrkiä hillitsemään hänen intoaan oppia asioita, että ekaluokkaan jäisi uusia asioita. Muistan, että itselleni koulu oli lähinnä tylsää viidenteen luokkaan saakka. Opettajilla ei ollut järkevää lisämateriaalia, joten minut pistettiin vaan lukemaan kirjaa kirjan perään ja etenemään oppikirjoissa muita edellä. Mitä järkeä oli, että lapsi laski nyt ensivuoden asioita ja ensivuonna ei taas ollut mitään uutta, kun muut laskivat niitä. Se ei todellakaan ollut motivoivaa ja motivaation katoaminen näkyi minussa tosi pitkään. Lisäksi ystävyyssuhteet kärsivät, kun oli aina jotenkin muiden edellä.

        Ehkä lapsen voisi siirtää tasoaan vastaavalle luokalle? Kun jätetäähän myös luokalle, jos ei pärjää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä se muu haasteellinen sitten olisi? En tiedä mitä sellaista haastavaa ensimmäisellä luokalla opetettaisiin.

        Olen itse jo nyt vähän huolissani miten käy kun tyttäreni aloittaa koulun. Hän on nyt neljä ja oppi lukemaan jo vuosi sitten. Hän kirjoittaa täysiä lauseita ja tykkää laskea perus yhteen- ja vähennyslaskuja jo nyt. Viimeisin kiinnostuksen aihe ovat kertolaskut. Kotimme on kaksikielinen, joten englantikin on tullut ihan opiskelematta.

        Osasin itsekin kaikki nämä ekaluokan perusjutut jo ennen kouluunmenoa. Tyttö taas oppi lukemaan jo vuoden aiemmin kuin itse aikanaan. Tuntuu, että minun pitäisi pyrkiä hillitsemään hänen intoaan oppia asioita, että ekaluokkaan jäisi uusia asioita. Muistan, että itselleni koulu oli lähinnä tylsää viidenteen luokkaan saakka. Opettajilla ei ollut järkevää lisämateriaalia, joten minut pistettiin vaan lukemaan kirjaa kirjan perään ja etenemään oppikirjoissa muita edellä. Mitä järkeä oli, että lapsi laski nyt ensivuoden asioita ja ensivuonna ei taas ollut mitään uutta, kun muut laskivat niitä. Se ei todellakaan ollut motivoivaa ja motivaation katoaminen näkyi minussa tosi pitkään. Lisäksi ystävyyssuhteet kärsivät, kun oli aina jotenkin muiden edellä.

        Itselläni myös ekaluokkalainen lukee ja kirjoittaa sujuvasti, osaa yhteen- ja vähennyslaskuja. Eskarissa sanottiin, että taitoja on enemmän, mitä ekaluokalla vaaditaan. En ole silti ainakaan vielä huolissani - uskon, että koulu on kehittynyt meidän ajoista, jolloin tosiaan ei yhtään huomioitu eri tasoja osaamisessa. Itselläni on myös vanhempi lapsi, ja hänen ekaluokallaan aikoinaan oli kolmenlaisia kotitehtäviä, jotka annettiin esim. sen mukaan, missä vaiheessa oppilaan lukemistaidot olivat. Tämä toki riippuu koulusta ja opettajasta. Meillä toki on se, että A-kieli sentään on lähes täysin uusi, joten jotain uuttakin haastetta on luvassa. Mutta nykyisin aika moni osaa lukea kouluun tullessa, joten uskoisin, että siihen osataan edes vähän paremmin varautua.

        Sitten voi tietysti keksiä jotain sellaisia harrastuksia, joista tulisi haastetta, niin että lapsi oppisi niiden kautta oppimisen, itsensä haastamisen, sinnikkyyden ja eteenpäin pyrkimisen taitoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä se muu haasteellinen sitten olisi? En tiedä mitä sellaista haastavaa ensimmäisellä luokalla opetettaisiin.

        Olen itse jo nyt vähän huolissani miten käy kun tyttäreni aloittaa koulun. Hän on nyt neljä ja oppi lukemaan jo vuosi sitten. Hän kirjoittaa täysiä lauseita ja tykkää laskea perus yhteen- ja vähennyslaskuja jo nyt. Viimeisin kiinnostuksen aihe ovat kertolaskut. Kotimme on kaksikielinen, joten englantikin on tullut ihan opiskelematta.

        Osasin itsekin kaikki nämä ekaluokan perusjutut jo ennen kouluunmenoa. Tyttö taas oppi lukemaan jo vuoden aiemmin kuin itse aikanaan. Tuntuu, että minun pitäisi pyrkiä hillitsemään hänen intoaan oppia asioita, että ekaluokkaan jäisi uusia asioita. Muistan, että itselleni koulu oli lähinnä tylsää viidenteen luokkaan saakka. Opettajilla ei ollut järkevää lisämateriaalia, joten minut pistettiin vaan lukemaan kirjaa kirjan perään ja etenemään oppikirjoissa muita edellä. Mitä järkeä oli, että lapsi laski nyt ensivuoden asioita ja ensivuonna ei taas ollut mitään uutta, kun muut laskivat niitä. Se ei todellakaan ollut motivoivaa ja motivaation katoaminen näkyi minussa tosi pitkään. Lisäksi ystävyyssuhteet kärsivät, kun oli aina jotenkin muiden edellä.

        eli olet pakottanut hänet opettelemaan kertolaskut lukemaan yms eli vähän tukkapöllyä rutistuksia luunappeja ja vitsaa ja vyöremmiäkin niin anna lapsesi olla lapsi ja leikkiä kyllä ekalla luokalla ja sen jälkeen koulussa opetetaan ja veikkaan että lapsesi pelkää sinua ja pelkää että lyöt kiristät uhkaat yms eli fyysistä ja henkistä väkivaltaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä se muu haasteellinen sitten olisi? En tiedä mitä sellaista haastavaa ensimmäisellä luokalla opetettaisiin.

        Olen itse jo nyt vähän huolissani miten käy kun tyttäreni aloittaa koulun. Hän on nyt neljä ja oppi lukemaan jo vuosi sitten. Hän kirjoittaa täysiä lauseita ja tykkää laskea perus yhteen- ja vähennyslaskuja jo nyt. Viimeisin kiinnostuksen aihe ovat kertolaskut. Kotimme on kaksikielinen, joten englantikin on tullut ihan opiskelematta.

        Osasin itsekin kaikki nämä ekaluokan perusjutut jo ennen kouluunmenoa. Tyttö taas oppi lukemaan jo vuoden aiemmin kuin itse aikanaan. Tuntuu, että minun pitäisi pyrkiä hillitsemään hänen intoaan oppia asioita, että ekaluokkaan jäisi uusia asioita. Muistan, että itselleni koulu oli lähinnä tylsää viidenteen luokkaan saakka. Opettajilla ei ollut järkevää lisämateriaalia, joten minut pistettiin vaan lukemaan kirjaa kirjan perään ja etenemään oppikirjoissa muita edellä. Mitä järkeä oli, että lapsi laski nyt ensivuoden asioita ja ensivuonna ei taas ollut mitään uutta, kun muut laskivat niitä. Se ei todellakaan ollut motivoivaa ja motivaation katoaminen näkyi minussa tosi pitkään. Lisäksi ystävyyssuhteet kärsivät, kun oli aina jotenkin muiden edellä.

        Jokainen vanhempi ajattelee oman kakaransa olevan jotenkin erikoinen mutta todellisuus on se että kyllä niitä muitakin "edistyneitä" siellä on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokainen vanhempi ajattelee oman kakaransa olevan jotenkin erikoinen mutta todellisuus on se että kyllä niitä muitakin "edistyneitä" siellä on.

        Jaa niinhän sitä helposti varmaan luulee, kun ei tiedä. Itse en kyllä ajattele tytärtäni mitenkään erikoisena. Minusta hän ihan tavallinen tyttö ja haluaisin hänen olevan sitä muillekin. Ihmettelyt ja kummastelut kuitenkin tulevat niiltä muilta ihmisiltä. Kuten sanoin, niin opin itsekin esim. lukemaan tosi nuorena. Minulle siinä ei siis ollut oikeastaan mitään ihmeellistä, että alle kolmevuotias luki. Ajattelin vain, että kas hän oppikin noin nuorena. Toisten ihmisten mielestä taas se, että hän luki kaupassa kaikki tarjouslaput ja mainokset oli jotain todella ihmeellistä. Mistään ei päässyt pois, ilman että joku oli juttelemassa ja ihmettelemässä silmät pyöreinä, että minkä ikäinen tuo lapsi on. Ihan sama nyt, kun hän laskee sujuvasti ja sanoo isoon ääneen, että "Äiti, tossa on kakkonen ja tossa kolmonen ja niistä tulee viisi". Muiden ihmisten mielestä se on todella ihmeellistä.

        Itse olen muuten pikemmin liian tottunut vaikka siihen lukutaitoon. En enää tajua kehua kaikkea mikä ansaitsisi kehumista. Minulle se, että lapseni lukee, on myös niin jokapäiväistä, että en enää sisäistä muiden samanikäisten lukutaidottomuutta. Minä oletan automaattisesti, että he ymmärtävät kirjoitetun tekstin. Sitten hetken päästä vasta tajuan, että ai niin ja luen tekstin heille.

        Asumme muuten Helsingissä. Jos siis olisi niin tavallista, niin tuskin ihmettelijöitä tulisi vastaan niin usein. Se vielä menisi, jos vain vieraat muorit ihmettelisivät, mutta myös hoitajat päiväkodissa kummastelevat. Samoin neuvolassa ovat aina olleet kovin ihmeissään. Paikoin lapsen taidot on koettu jopa ongelmallisiksi ja kiinnostuksen kohteet vääriksi. Yhteen väliin hänen lukuinnostustaan pyrittiin suorastaan rajottamaan, kun olisi pitänyt olla kiinnostunut muista asioista. Sama kirjoittamisen ja laskemisen kanssa. Onneksi tämä tasoittuu pikkuhiljaa, kun tytölle tulee lisää ikää ja häntä ei koeta enää niin ihmeelliseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa niinhän sitä helposti varmaan luulee, kun ei tiedä. Itse en kyllä ajattele tytärtäni mitenkään erikoisena. Minusta hän ihan tavallinen tyttö ja haluaisin hänen olevan sitä muillekin. Ihmettelyt ja kummastelut kuitenkin tulevat niiltä muilta ihmisiltä. Kuten sanoin, niin opin itsekin esim. lukemaan tosi nuorena. Minulle siinä ei siis ollut oikeastaan mitään ihmeellistä, että alle kolmevuotias luki. Ajattelin vain, että kas hän oppikin noin nuorena. Toisten ihmisten mielestä taas se, että hän luki kaupassa kaikki tarjouslaput ja mainokset oli jotain todella ihmeellistä. Mistään ei päässyt pois, ilman että joku oli juttelemassa ja ihmettelemässä silmät pyöreinä, että minkä ikäinen tuo lapsi on. Ihan sama nyt, kun hän laskee sujuvasti ja sanoo isoon ääneen, että "Äiti, tossa on kakkonen ja tossa kolmonen ja niistä tulee viisi". Muiden ihmisten mielestä se on todella ihmeellistä.

        Itse olen muuten pikemmin liian tottunut vaikka siihen lukutaitoon. En enää tajua kehua kaikkea mikä ansaitsisi kehumista. Minulle se, että lapseni lukee, on myös niin jokapäiväistä, että en enää sisäistä muiden samanikäisten lukutaidottomuutta. Minä oletan automaattisesti, että he ymmärtävät kirjoitetun tekstin. Sitten hetken päästä vasta tajuan, että ai niin ja luen tekstin heille.

        Asumme muuten Helsingissä. Jos siis olisi niin tavallista, niin tuskin ihmettelijöitä tulisi vastaan niin usein. Se vielä menisi, jos vain vieraat muorit ihmettelisivät, mutta myös hoitajat päiväkodissa kummastelevat. Samoin neuvolassa ovat aina olleet kovin ihmeissään. Paikoin lapsen taidot on koettu jopa ongelmallisiksi ja kiinnostuksen kohteet vääriksi. Yhteen väliin hänen lukuinnostustaan pyrittiin suorastaan rajottamaan, kun olisi pitänyt olla kiinnostunut muista asioista. Sama kirjoittamisen ja laskemisen kanssa. Onneksi tämä tasoittuu pikkuhiljaa, kun tytölle tulee lisää ikää ja häntä ei koeta enää niin ihmeelliseksi.

        Olen tuo, joka kommentoi jo aiemmin aiheesta. Esikoiseni kohdalla huomasin, että suurin ongelma tällaisessa voi olla se, että jos koulu tuntuu liian helpolta, ei opi opiskelemaan ja haastamaan itseään. Vaikka esikoiseni oppi lukemaan vasta koulussa, olivat ensimmäiset luokat hänelle vähän liian helppoja - esim. kotiläksyt hutaistiin nopeasti ja hän alkoi tottua siihen, että koulun kuuluukin tuntua helpolta. Tilanne muuttui kuitenkin sitten myöhemmin, ja nyt hän suhtautuu aika kunnianhimoisesti ja esim. tehtävissä keksii itse itselleen haasteita (esim. esitelmissä, kirjoitustehtävissä).

        Koska asutte Helsingissä, voi tilanne olla vähän parempi kuin jossain pikkukaupungissa. Jos mahdollista, ottakaa A-kieleksi ranska tai saksa - ovat vähän haastavampia kuin englanti, joten siinä voisi tulla sopivasti lisähaastetta. Meillä on A-kielenä saksa, ja englanti tulee sitten myöhemmin A2-kieleksi.

        Oma lapseni oppi lukemaan 5-vuotiaana, ja nyt hän lukee jo sujuvasti lastenromaaneja ja kirjoittaa itse tarinoita. Kyllä tätäkin on joskus ihmiset ihastelleet, joten voin hyvin kuvitella, että 3-vuotiaan lukutaito on ihmetyttänyt. Varmaan aika pian koulun aloittamisen jälkeen on ensimmäiset keskustelut opettajan kanssa, ja silloin voi puhua siitäkin, miten lapselle saa sopivasti haastetta myös niihin aineisiin, joissa hän on oppinut jo itsenäisesti ennen koulua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen tuo, joka kommentoi jo aiemmin aiheesta. Esikoiseni kohdalla huomasin, että suurin ongelma tällaisessa voi olla se, että jos koulu tuntuu liian helpolta, ei opi opiskelemaan ja haastamaan itseään. Vaikka esikoiseni oppi lukemaan vasta koulussa, olivat ensimmäiset luokat hänelle vähän liian helppoja - esim. kotiläksyt hutaistiin nopeasti ja hän alkoi tottua siihen, että koulun kuuluukin tuntua helpolta. Tilanne muuttui kuitenkin sitten myöhemmin, ja nyt hän suhtautuu aika kunnianhimoisesti ja esim. tehtävissä keksii itse itselleen haasteita (esim. esitelmissä, kirjoitustehtävissä).

        Koska asutte Helsingissä, voi tilanne olla vähän parempi kuin jossain pikkukaupungissa. Jos mahdollista, ottakaa A-kieleksi ranska tai saksa - ovat vähän haastavampia kuin englanti, joten siinä voisi tulla sopivasti lisähaastetta. Meillä on A-kielenä saksa, ja englanti tulee sitten myöhemmin A2-kieleksi.

        Oma lapseni oppi lukemaan 5-vuotiaana, ja nyt hän lukee jo sujuvasti lastenromaaneja ja kirjoittaa itse tarinoita. Kyllä tätäkin on joskus ihmiset ihastelleet, joten voin hyvin kuvitella, että 3-vuotiaan lukutaito on ihmetyttänyt. Varmaan aika pian koulun aloittamisen jälkeen on ensimmäiset keskustelut opettajan kanssa, ja silloin voi puhua siitäkin, miten lapselle saa sopivasti haastetta myös niihin aineisiin, joissa hän on oppinut jo itsenäisesti ennen koulua.

        vai kuuleeko isi tai äiti mitä muut ei kuule tai tajua esim lapsesi sanoo ööp niin kuulet mitä haluat kuulevan ja sinusta se ratkaisi hypötenuusan laskun ja sanoo ä niin sinusta puhuu sujuvaa kiinaa ja sitten kun muut oppii tavaamaan ja lukemaan niin lapsesi ei olekkaan niin älykäs niin se on äidistä tai isästä meit on moneen junaan niin yritätkö leuhkia lapsestasi veikkaan että on tavallinen lapsi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        vai kuuleeko isi tai äiti mitä muut ei kuule tai tajua esim lapsesi sanoo ööp niin kuulet mitä haluat kuulevan ja sinusta se ratkaisi hypötenuusan laskun ja sanoo ä niin sinusta puhuu sujuvaa kiinaa ja sitten kun muut oppii tavaamaan ja lukemaan niin lapsesi ei olekkaan niin älykäs niin se on äidistä tai isästä meit on moneen junaan niin yritätkö leuhkia lapsestasi veikkaan että on tavallinen lapsi

        Mitä mielestäsi tarkoittaa "tavallinen lapsi"? Ainakin kirjoittamisen suhteen ovat sikäli tavallisia, että välimerkkejä käyttää esikoinen varsin hyvin ja nuorempikin osaa jo laittaa pisteen, huutomerkin ja kysymysmerkin. Uskon, että hän oppii pilkkujen käytön myös, kunhan koulussa pääsevät siihen asti - se on ihan tavallista se. Sinullekin vinkiksi, että ihan tavallisen koulun tavalliseen opetussuunnitelmaan kuuluvat välimerkit, ja on ihan tavallista käyttää niitä.


      • Anonyymi

        Amerikassa on jo viime vuosisadalta alkaen ollut inkluusio-opetus, jossa lahjakkaat, älykkäät, poikkeavakäytöksiset ja oppimisvaikeuksista kärsivät ovat kaikki samalla luokalla. Sosiaalisuus on lisännyt yhteenkuuluvuutta Amerikan tutkimusten mukaan.

        Ylen linkki käsitteli erityisopetuksen (poikkeva vai erityinen) ongelmia.
        Ihminen on poikkeava, jos hän on vähintään kerran elämässään jonkun kanssa eri mieltä mistä asiasta tahansa. Erityisiä ovat oppimis- ja kommunikaatiohäiriöiset. (Lähde: kokoomateos Poikkeava vai erityinen)

        Ns. normaalia ihmistä ei näin ollen ole, koska jokainen on vähintään kerran vuosiensa aikana eri mieltä tois(t)en kanssa, jolloin hän on poikkeavakäytöksinen.


    • Anonyymi

      Akateeminen roskaväki pitäisi siperiaan. Alkaisi talouskin kummasti kohentua kun moisille ei tarviste rahaa syytää tyhjästä.

      • Anonyymi

        Vai niin, kuulehan. Jokaisessa maassa on niitä sorvareita jotka tekevät työnsä samoilla koneilla. Kokemuksesta voin kertoa ettei se suomalainen sorvari ole sen pätevämpi mitä muunkaan maalaiset. Palkka hänellä on kyllä vähän suurempi mitä yleensä muualla paria maata lukuun ottamatta. Miten siis sorvari mielestäsi nostaisi Suomen kilpailukykyä verrattuna noihin muihin maihin? Mistä Suomessa tulee se kilpailukyky?

        Kerroppa se:)

        AsianVierestä


    • Mjoo

      Käsittääkseni Emma Karin esitys siitä että koulut alkaisivat aikaisintaan 8.30 on joutunut vastatuuleen sen vuoksi että joidenkin vanhempien lasten harrastukset siitä kärsisivät.

      Mitkä helvetin harrastukset?

      (Reps)

      • Itse aina pikkuviikarina kipitin koulutielle innoissani, sillä yöntumma matematiikanopettajani siellä jo odotti naputellen kärsimättömänä kynsillään pöytää.

        Voi veljet sitä naiseuden määrää. Vieläkin huimaa.

        Otan tukea pöydästä.


        (Naurua)


      • Funeau kirjoitti:

        Itse aina pikkuviikarina kipitin koulutielle innoissani, sillä yöntumma matematiikanopettajani siellä jo odotti naputellen kärsimättömänä kynsillään pöytää.

        Voi veljet sitä naiseuden määrää. Vieläkin huimaa.

        Otan tukea pöydästä.


        (Naurua)

        Hei

        Olen Simppa, ja kirjoitan tänne ensimmäistä kertaa.

        Huomasin tuossa että täällä ollaan koulutiellä, ja itse juuri paikalle kiirehtineenä jouduin heti puhutteluun. En ymmärrä, mistä minua syytetään.

        Syyttäjänä toimii maikka, joka syö italialaista suklaatorttua. Hirveä ämmä. Hän kysyi minulta kaikkien läsnäollessa, että kuinka kesäni oli kulkenut. En vastannut. Tämän jälkeen hän kysyi minulta, että mikä olennainen ero italialaisessa kääretortussa on verrattuna muihin torttuihin.

        En osannut vastata. Ja jos olisinkin, niin en olisi vastannut.

        - Tässä ei ole kermavaahtoa, nainen sanoi. Tämä on aitoa tavaraa, hän jatkoi ja hörppäsi espressoa päälle.

        Näen hänestä painajaisia. Ne ovat pehmeitä ja kovia.

        (Hihitystä)


    • Meillä oli ainakin ala-asteella kehitysvammaisia luokassa.
      Eikä se ollut hankalaa heidän kanssaan niillä oli oma erityisopettaja auttamassa tarpeen vaatiessa.
      Luokassakin oli vain 32 oppilasta.

    • Persukoulu paras koulu.

    • Anonyymi

      Oma lapseni käy erityisluokkaa. Ennen hän varmasti olisi pärjännyt normaalissa ryhmässä, mutta ääniherkkänä hän ei pystynyt olemaan normaalissa luokassa. Opetus on todella levotonta nykyään. On hyvä että hän pääsi pienryhmään, mutta vähän huolestuttaa alisuoriutuminen. Opettaa usein muita lapsia ikäänkuin apuopena, mutta vaatimustaso ei luokalla ole kummoinen.

    • Anonyymi

      Silloin kun olin koulussa niin sielä oli pari ärsyttävää tyyppiä jotka häiriköi jatkuvasti. Yks tyyppi kiusasi minua aikansa, heitteli minua paperilla tunneilla ja kerran piilotti talvitakkini. Varoittelin jos sitä rikollista pari kertaa ettei minua kannata kiusata mutta se ei uskonut joten kesken tunnin otin sen otteeseen ja raahasin ulos luokasta pihalle ja hakkasin tyypin. Se sai vakavia vammoja päähän kun löin ja potkin sitä kunnolla. Sen vanhemmat tuli sitten kouluun ja haukuin niitäkin sitten rikollisiksi.

      • Anonyymi

        Ooh kun oletkin hurja. Taidat olla jokin rikollispaska.


      • Anonyymi

        Sinä oikein ylpeilet sillä, että olet potkinut toista ihmistä päähän, ja tämä sai siitä vakavia vammoja.

        Tuon asian selvittely olisi kuulunut poliisille, vaikka olittekin lapsia.


    • Anonyymi

      Teipillä vai liimalla?

    • Nytkö pitäisi olla iloinen ettei tukea saa koulussa mihin poika oikeutettu isommalla tuella, poika on normaali sillä isommalla tuella.
      Se in vastoin myös auttaa oppilaita kun osaa jotain paremmin kuin muut. On tää kumma maailma. Ei mikään ihme kun tämä ikluusio tehty sellaiseksi ettei taas kouluun enemmän tipu apua mutta eka luokkalaisille tulee jo englanti.

    • Anonyymi
    • Mitä hyötyä siitä olisi, että erityistarpeiset ihmiset eristettäisiin?

      Samassa yhteiskunnassa ja yhteisöissä kumminkin tarttee kyetä elämään.

      En näe pointtia eristämisessä, vaan tukemisessa.

      • Anonyymi

        Ehkä ne kokisivat vähemmän kiusaamista, jos olisivat kaltaistensa joukossa. Lapset osaavat olla todella julmia erilaisia kohtaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä ne kokisivat vähemmän kiusaamista, jos olisivat kaltaistensa joukossa. Lapset osaavat olla todella julmia erilaisia kohtaan.

        No hyvin näyttää pärjäävän sekakoulussa, kun avustajia on tarpeeksi ja koulun muu henkilökunta puuttuu myös aktiivisesti koulurauhan ylläpitoon.

        Onhan niitä e- luokkia yhä olemassa ne vaan on saman katonalla kun muutkin. Ja toimii yhteistyössä keskenään.

        Kyllä noi asiat saa toimii, kun kasvattajat on tomeria ja niitä on tarpeeks ja yhtenevä linja mm. kiusaamista vastaan.


      • Anonyymi
        Abrakadabra kirjoitti:

        No hyvin näyttää pärjäävän sekakoulussa, kun avustajia on tarpeeksi ja koulun muu henkilökunta puuttuu myös aktiivisesti koulurauhan ylläpitoon.

        Onhan niitä e- luokkia yhä olemassa ne vaan on saman katonalla kun muutkin. Ja toimii yhteistyössä keskenään.

        Kyllä noi asiat saa toimii, kun kasvattajat on tomeria ja niitä on tarpeeks ja yhtenevä linja mm. kiusaamista vastaan.

        Harvassa koulussa noin hienosti asiat hoidetaan. Useinmiten ongelmilta ummistetaan silmät, niin pitkälle kuin suinkin mahdollista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Harvassa koulussa noin hienosti asiat hoidetaan. Useinmiten ongelmilta ummistetaan silmät, niin pitkälle kuin suinkin mahdollista.

        Harvassa, mutta onneksi joissain. Siihen pitäs kumminkin tähdätä, että ihmiset tekee yhteistyötä tukien, ei sulkien ja eristäen.


      • Anonyymi
        Abrakadabra kirjoitti:

        Harvassa, mutta onneksi joissain. Siihen pitäs kumminkin tähdätä, että ihmiset tekee yhteistyötä tukien, ei sulkien ja eristäen.

        Pitäisi kysyä niiltä ikä-ihmisiltä, jotka kävivät koulunsa sillä vanhalla systeemillä. Mahtoivatko he kokea pahaksi sen, että jouivat käymään kansakoulun oman tasoisessaan porukassa, mutta eri rakennuksessa, kuin ne jotka keskikouluun pääsivät. Vai olisiko sittenkin ollut ikävämpää, olla jatkuvasti muita jäljessä opetuksessa?

        Minä en kärsinyt, kun olen keskiverto. Koen kuitenkin, että olisi ollut itsetuntoa kolhivaa opiskella luokassa, jossa keskiverto-oppilaat olisivat olleet selvästi minua älykkäämpiä. Varmasti oman tasoisessa porukassa olisi ollut helpompaa.


    • Anonyymi

      Joo, jokaiselle oma koulu. Kaikkihan me olemme erilaisia.

    • Anonyymi

      Linkatussa ylen uutisessa on lopussa tälläinen helmi: "Kokonaisuuteen maahanmuutolla ei Jahnukaisen mukaan ole vaikutusta, koska maahanmuuttajataustaisten lasten ja nuorten osuus on Suomen kouluissa pieni."

      Melkoista harhaanjohtamista tuossa harrastetaan. Keskimäärin Suomen kouluissa on maahanmuuttajataustaisten lasten ja nuorten osuus todellakin pieni. Mikä jätetään kertomatta on se, että pääkaupunkiseudulla on useita kouluja joissa kyseinen "pieni" osuus on lähes tai jopa yli 50%. Se "pieni" keskiarvo ei yhtään lohduta niitä, jotka näissä ongelmakouluissa joutuvat osallistumaan opetukseen oppilaina tai opettajina.

      Kokonaisuuden kannalta ei tietenkään ole suurta väliä sillä, että ongelmakouluissa oppilaat eivät saa laadukasta opetusta. Se kun on vain pienen vähemmistön ongelma ja voidaan siksi Jahnukaisen mukaan lakaista maton alle. Ikävää niiden kannalta jotka jäävät jalkoihin mutta yksittäistapauksistahan tässä on vain kysymys. Aina roiskuu kun rapataan.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

      Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      228
      2025
    2. Kuhmo tekisi perässä

      Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1768
    3. Miehille kysymys

      Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      57
      1279
    4. Onko telepatia totta

      Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      80
      1165
    5. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

      Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      1008
    6. Nainen, olen niin pettynyt

      Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      89
      954
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

      Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      15
      950
    8. Miksi kaivattusi on

      erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      46
      915
    9. Ootko nainen jo rauhoittunut

      Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      70
      812
    10. Haluaisin jo

      Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      804
    Aihe