Foinikialaisia Azoreilla ?

8

145

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Olen huomannut E-Timesin vähän ongelmalliseksi milloin kysymyksessä on arkeologia ja julkaisussa tuppaa olemaan enemmän kuin hieman vahva kallistuma new age-tulkintoihin.

///MeAgaln

• Anonyymi

Ovathan kiinalaisetkin löytäneet Suomen Lapin viime vuosina. Joten on tyhmää väittää, etteivät foinikialaiset olisi löytäneet Azoreja.

• Minä veikkaan että Ruotsin kuningaskin löysi Lapin ennen kiinalaisia.

• Anonyymi

Portugalilaiset eivät ole löytäneet Lappia vieläkään. :) Espanjalaiset sen sijaan ovat. He ovat yöpymisissä seitsemäntenä kiinalaisten johtaessa.

• Jos Amerikasta on rahdattu tupakkaa ja kokaiinia Egyptin faaraoiden käyttöön, ovat 1000 km päässä Portugalin rannasta olevat saaret tunnettu.

Tuo on suorastaan historian raiskaamista, jos sanoo portugalilaiset Azorien löytäjiksi tai vaikkapa karthagolaiset 500 eaa. Noillla muinaisilla oli enemmän tietoa maailmastamme, kuin vielä uskallamme ajatella.

Sen sijaan katolilaiset tai kristinusko yleensä, on tuhonnut mennyttä parhaansa mukaan, vääristääkseen maailmamme kuvan. Aivopesu jatkuu ajassamme, mutta kaikki eivät tähän ansaan astu.

• Anonyymi

Viikingit on varmasti löytäneet Azorit ennen ketään muuta. Ja Macchu Picchu. Ja Brendan, joka Guinnespäissään todistettavasti seilasi vähän siellä ja täällä.

• Anonyymi

Usein kuulee väitettävän, että Kolumbus tai viikingit löysivät Amerikan. Amerikan intiaaneilta se ei ole historiallisena aikana ollut hukassakaan.

"Löytäminen" on varsin yksisilmäinen länsimainen katsontakanta. Suomalaiset löysivät Suomen jo 10 800 vuotta sitten...ainakin.

• Eilen sunnuntaina 22.9. tuli NG-kanavalta kaksituntinen enimmäkseen asiallinen dokumentti (aiheen Atlantiksen ihmettely) jossa noita Azorien muinaislöytöjäkin sivuttiin.

Kyllä vaikuttaisi siltä että Azoreilla oli ainakin asuttu jo ennen portugalilaisia, jopa jo ainakin pronssikaudella, mahdolisesti aiemminkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      210
      3879
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      63
      2465
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      391
      2306
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2233
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1531
    6. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      515
      1295
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1271
    8. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      56
      1257
    9. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      72
      1186
    10. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      125
      1136
    Aihe