Sähköpyöräily on ylivoimainen liikuntamuto.

Kuulun joukkoon joka tietää että liikkua pitäisi.
Elämän varrella on tullut kokeiltua kymmeniä liikuntamuotoja, joita on sitten pakkopullana harrastettu viikko tai kuukausi ja palattu sohvan syliin.

Eälmäni muuttui 2014 kun ostin ensimmäisen (naurettavan) sähköpyöräni.
Sähköpyöräily on niin mukavaa että sitä ihan odottaa, eli tulee lähdettyä lähes päivittäin.

Ja jos vertaa tehokkuutta hikipyörään, luulen että 10 000 km sähkiksellä on terveellisempää kuin 100 km hikipyörällä. Siitä se ylivoimaisuus.

Nyt on neljäs pyörä alla, kun olen siirtynyt asteittain parempaan pyörään ja matka jatkuu.
Ilmoita


33 Vastausta

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.


Ja en ole enää entiseni, 130 kilosta on 60 kiloa jäänyt tien varteen ;-)
Ilmoita
Hyviä tuloksia. Olen sotkenut perinteisellä jopa 240 kilometrin siivuja. Nyt noin viisituhatta takana. Kun aloitin painoin sata. Sata painan nytkin.
Ilmoita
Minulle tavallinen pyöräily on niin mukavaa että sitä ihan odottaa, eli tulee lähdettyä lähes päivittäin. Noin 700km kuukaudessa tulee lämpiminä kuukausina.
Ja 106 kilosta on jäänyt tienvarteen 30kg.

"Ja jos vertaa tehokkuutta hikipyörään, luulen että 10 000 km sähkiksellä on terveellisempää kuin 100 km hikipyörällä."

Aika paljon joutuu sähkiksen kyydissä istua että saa samat terveysvaikutukset kuin tavallisella jo 100 kilometrillä.
4 VASTAUSTA:
Äläpäs sano. Sitä ajaa sähköpyörällä jonnekin kauemmas. Paluumatka onkin eri raskas kun akku on kulutettu tyhjäksi powerista. Kyseessä on sähköavusteinen polkupyörä. Vain osa tehosta tulee sähkövoimasta. Sellaiselle jolla on vaivoja ja todella heikko kunto sähköavusteinen pyörä on helpon alun aparaatti. Etenkin jos asuu alueella jossa on runsaasti mäkiä. Mäet syövät miestä. Kuka tahansa sytkii tasamaata. "Sähköpyöräillessä" tietenkin katsellaan maisemia eikä revitä niska sykkyrällä kelloa vastaan. Sellaistakin näkee.
Ja täysin toimimattomilla suksilla 10 kilometrillä samat terveysvaikutukset kuin toimivilla 100 kilometrillä. Paitsi että niillä toimimattomilla suoritus jää sohvalle. Et giffannut pointtia ;-(
Anonyymi kirjoitti:
Äläpäs sano. Sitä ajaa sähköpyörällä jonnekin kauemmas. Paluumatka onkin eri raskas kun akku on kulutettu tyhjäksi powerista. Kyseessä on sähköavusteinen polkupyörä. Vain osa tehosta tulee sähkövoimasta. Sellaiselle jolla on vaivoja ja todella heikko kunto sähköavusteinen pyörä on helpon alun aparaatti. Etenkin jos asuu alueella jossa on runsaasti mäkiä. Mäet syövät miestä. Kuka tahansa sytkii tasamaata. "Sähköpyöräillessä" tietenkin katsellaan maisemia eikä revitä niska sykkyrällä kelloa vastaan. Sellaistakin näkee.
Typerä voi olla kerran. Täysijärkinen ei tee samaa virhettä toista kertaa.
Phoca55 kirjoitti:
Ja täysin toimimattomilla suksilla 10 kilometrillä samat terveysvaikutukset kuin toimivilla 100 kilometrillä. Paitsi että niillä toimimattomilla suoritus jää sohvalle. Et giffannut pointtia ;-(
Kellä jää kellä ei. Minä nautin liikunnasta. Sähköllä hurrutellessa jäisi fyysisen suorituksen tuoma hyvä olo pois.
+Lisää kommentti
Sähköpyörällä retkeillessä tulee mielellään koluttua matkan varrelta sivutiet sun muut kiehtovat paikat. Aina löytyy mielenkiintoisia reittejä ja mukavia maisemia, eikä ylämäet tai tuulinen keli ole innostuksen tappajana.

Toimintasäde sähköavustuksella on tietenkin sähköpyörien akilleen kantapää, mutta kyllä varmasti yli 100 km saa 400 wattitunnin akusta puristettua kun säästäväisesti ja taktikoiden käyttää avustusta ja voi silti nauttia sähköavustuksen eduista ylämäissä sekä vastatuulessa. Itse hiljattain tein 95 km retken ja kotiin palattua akussa oli virtaa jäljellä 2 palkkia viidestä, eli ehkä noin 35-50 km olisi vielä päässyt avustuksella. Helteinen päivä kun oli niin mukana oli vielä 2 sivulaukkua täynnä vesipulloja, evästä sekä muita matkatarvikkeita.
1 VASTAUS:
Itse tein juuri 100km lenkin rapiat 4 tuntia ja kotiin palattua oli jäljellä vielä 2 energiapatukkaa viidestä. Helposti olisi vielä 50km päässyt. Vesipullossakin vielä tilkka.
+Lisää kommentti
Jankkaajilla ei sytytä. Siirryttäessä kuntoilussa sähköpyörään hikipyörästä oman energian käyttö lisääntyy. Puhumattakaan kun siirtyminen tapahtuu sohvalta.
Suorituskertoja tulee enemmän, Ne ovat ajallisesti kaksinkertaisia ja kun maiisemaa vaihtuu nelinkertaisesti, ne ovat myös mukavia.

Ehkä ne eivät ymmärrä että sähköavusteinen polkupyörä ei ole mopo.
1 VASTAUS:
Riittääkö sähkövatkaimen akku yli 8 tunnin ajeluun? Epäilen myös tuota nelinkertaista matkaa, eikös sähkövatkaimilla ole nopeurajoitin jolloinka vauhti jää selvästi alle luomupyörän sinne 25km/h tienoille?
+Lisää kommentti
Minulla ajomatkat tuhatakertaistuivat. Hikipyörälla 20 km vuodessa. Sähkiksellä 2000. Sähköpyörissä ei ole nopeudenrajoitinta. Itse on hillittävä liikennemerkkien mukaan. 62 on maksimini tietokoneen muistissa ;-)
7 VASTAUSTA:
Taatusti on rajoitin. Jos ei ole, on kysymyksessä laiton viritys. Joihinkin kiinalaisiin saa kaasukahvan jolla voip kaasutella menemään. Silloin tosin ei puhuta enää sähköavusteisesta polkupyörästä.
Huono, tuohan on VAIN satakertaistunut ;-) Minä en voi edes laskea. Hikipyörä on levännyt ainakin 15 vuotta tallissaan.
Anonyymi kirjoitti:
Taatusti on rajoitin. Jos ei ole, on kysymyksessä laiton viritys. Joihinkin kiinalaisiin saa kaasukahvan jolla voip kaasutella menemään. Silloin tosin ei puhuta enää sähköavusteisesta polkupyörästä.
No ei taatusti ole, Vain reidet, pumppu ja keuhkot rajoittavat. Mikään laki ei vaadi.
Jankkaaja ei tiedä. Voi olla sähköavustuksen rajoitus 25/45, mutta sen yli saa polkea minkä rahkeet sallii. Ajan tyypillisesti käytännösssä 30 sähkikselläni tasaisella, jolloin akku ei kulu ollenkaan ja alamäessä vaikka 50.
Suomen laki sallii sähkömoottoriavusteisen polkupyörän, jos moottorin teho on korkeintaan 1kwh ja sähkömoottori vaatii polkemisen käynnistyäkseen ja moottoriavustus lakkaa nopeuden noustessa 25 kilometriin tunnissa. Jos näin ei ole tulee pyöräilijän maksaa liikennevakuutusmaksu joka on sama kuin moottoripyörässä.

Selvää on, että kun sähkömoottori lakkaa antamasta apuaan on mahdotonta saavuttaa kuudenkympin nopeutta.
Anonyymi kirjoitti:
Suomen laki sallii sähkömoottoriavusteisen polkupyörän, jos moottorin teho on korkeintaan 1kwh ja sähkömoottori vaatii polkemisen käynnistyäkseen ja moottoriavustus lakkaa nopeuden noustessa 25 kilometriin tunnissa. Jos näin ei ole tulee pyöräilijän maksaa liikennevakuutusmaksu joka on sama kuin moottoripyörässä.

Selvää on, että kun sähkömoottori lakkaa antamasta apuaan on mahdotonta saavuttaa kuudenkympin nopeutta.
Pelle! kwh! Toinen luokka on 45 km/t sähkölläkin ja olen laskettanut hikipyörälläkin alamäessä yli 60.
Mikä ihmeen toinen luokka? Olet tainnut jäädä ekalle. Jos olet, henkesi kaupalla olet, tai nopeusmittarisi on sökö.
+Lisää kommentti
Sähköpyörä ei voi olla ylivoimainen liikuntamuoto koska sähkö tekee työn, ihminen on on siinä vain polkevinaan ja lihakset ei saa harjoitusvastetta.

Sähköpyörä on lainsäätäjän myönnytys lihasheikkoisille ja muista krempoista kärsiville jonka sitten laiskat ovat omaksuneet.
Tuo polkeminen vaadittiin jotta se voitiin rinnastaa laissa pokupyörään.
Mitään järkeähän siinä ei ole. Aivan yhtä hyvin olisi voitu sallia täysin sähköllä liikkuvat ajopelit mutta siihen aikaan ei oltu vielä valmiita tuohon. Nythän sellaisia on pilvin pimein ihan lain sallimia huristimia.
4 VASTAUSTA:
Päästää pässi joka ei ymmärrä mikä on mopon ja polkupyörän ero. hmettelen vaan että miksi päästelee?
Niitä mikään laki salli. Poliisin puuttuminen asiaan on vaan melkein mahdotonta. Turvallisuusriski mokomat sähköpellet ainakin ovat. Itselleen ja muille.
Turvalisuusriski ovat:

"Omia aikojaan syttynyt sähköpyörä tuhosi talon kauppareissun päätteeksi

Vuonna 2014 hankittu pyörä oli miehen mukaan kuin uusi. Sillä oli ajettu noin 500–1 000 kilometriä, ja se toimi normaalisti. Mies asetti pyörän varaston seinustalle, lukitsi varaston oven ja meni kotiinsa sisään.

– Hän vei ostokset, pari kassillista, jääkaappiin, ja siinä meni aikaa noin 5 minuuttia, minkä jälkeen hän meni takapihalle. Ei ollut mennyt aikaa kuin noin 5–10 minuuttia, kun tuli oli irti, tuomiossa sanotaan."

https://yle.fi/uutiset/3-10438806

Olisi kannattanut tuonkin laiskiaisen vaan pyöräillä normipyörällä.
Anonyymi kirjoitti:
Turvalisuusriski ovat:

"Omia aikojaan syttynyt sähköpyörä tuhosi talon kauppareissun päätteeksi

Vuonna 2014 hankittu pyörä oli miehen mukaan kuin uusi. Sillä oli ajettu noin 500–1 000 kilometriä, ja se toimi normaalisti. Mies asetti pyörän varaston seinustalle, lukitsi varaston oven ja meni kotiinsa sisään.

– Hän vei ostokset, pari kassillista, jääkaappiin, ja siinä meni aikaa noin 5 minuuttia, minkä jälkeen hän meni takapihalle. Ei ollut mennyt aikaa kuin noin 5–10 minuuttia, kun tuli oli irti, tuomiossa sanotaan."

https://yle.fi/uutiset/3-10438806

Olisi kannattanut tuonkin laiskiaisen vaan pyöräillä normipyörällä.
Anekdoottitodisteita. Yksittäistapaukseen tai yksittäistapauksiin vetoamalla ei voi päätellä, että sähköpyörät olisivat erityisen palovaarallisia. Tyypillisesti sähköpalot syttyvät ihan muista laitteista.
+Lisää kommentti
Näin himoliikkujana odotin sähköpyörällä koeajoa mielenkiinnolla. Kävin kokeilemassa mtb-sähikäistä hyvin mäkisessä ja paikka paikoin todella teknisessäkin maastossa. 50km lenkillä tuli nousua ja laskua yli 1600m, keskinopeuteni reitillä oli 18km/h ja sykemittari kertoi keskisykkeekseni 132. Akkua 500w akkuun jäi 1%. Eli minulle kuntoilumielessä sähköpyörä ei voita ihan rehellisellä lihasvoimalla liikkumista, mutta onhan se aivan upea peli lähteä tuulettamaan pollaa poluille! Jos vain lompakko sallisi, hankkisin sähköpyörän.
1 VASTAUS:
Himoliikkujat liikkuvat ilman sähköfillareitakin, heille sellainen on varmaan vain uusi mielenkiintoinen keksintö joka tuskin niissä piireissä sen kummempaa suosiota saa.
Olisi hienoa että sohvaperunakansa saataisiin myös liikkeelle, vaikka se olisikin lievää "huijaamista", on se silti paljon parempi kuin että ei tee mitään.
+Lisää kommentti
Jotenkin on porukoilla hukassa aloittajan lanka, eli keskikeho keijokin liikkuu.
1
Ilmoita
Mopoilu tulee voittamaan sähköpyöräilyn kuntoilumuotona. Automaattivaihteilla. Ei rasita niveliä.
Ilmoita
Joo kesä alkaa olla lopuillaan ja ei voi kuin haikein mielin muistella sähköavusteisin fillarin ensimmäsia ajokokemuksia. Nyt mittariin on tullut 3000 km. Jostain kummasta syystä olen lähistöltäni havainnut vihemielistä suhtautumista sähköpyörällä ajamiseen. Näyttäisi siltä, että monet ovat kateellisia kun heillä ei ole kenties varaa hankkia efillaria. Eiköhän kohtapuoleen kaikilla ole varoja hankkia efillari kun hinnat putoavat. Tuota odotelessa - terve vaan.
1
Ilmoita
Olen harrastanut pyöräilyä vuosia kuntoilumielessä. Nyt olen hankkinut sähköavusteisen pyörän luomupyörieni rinnalle. On aivan loistava vehje. Hiki silläkin ajaessa tulee jos haluaa.
Avustustasoa voi vaihdella tai ottaa avustuksen napista vaikka kokonaan pois. Ylämäet menee todella kevyesti tai sitten vähemmän kevyesti, ihan miten napista avustusta on valinnut. Keskisykkeet ovat nyt matalammat eli peruskestävyysalueella. Kuten haluankin. Myös korkeita keskisykkeitä saa tuolla helposti maastosta ja avustustasosta riippuen.
Ja vaikka avustus loppuu 25km/h kohdalla niin pääsee sillä tietysti kovempaakin. Sähköavusteinen eroaa mopoista juuri siinä että se ei avusta yhtään jos poljinkampia ei pyöritä. Eli ei todellakaan ole mikään mopo. Toki rullaa alamäissä kuten luomupyörätkin. Yli 40 km/h on oma vauhtienkka vaikka avustaa vaan 25km/h asti. Akku riittää kevyesti monen tunnin lenkkiin ja vielä kertaakaan ei ole mennyt tyhjäksi lenkillä. Pidempään en viitsikään ajaa kerralla.
Suosittelen.
1
Ilmoita
Hankin myös sähköpyörän verkkokaupasta kahden kevyesti kulkevan puuropyörän rinnalle.

Kasasin fillarin pahvilaatikosta, mikä sujui nopsaan ja oli helppo nakki harrastajalle. Ajoin jonkun kerran, yhteensä 70 km. Koko ajan oli vikaa sähköissä. Ränkkäsin sitä useamman tunnin.

Nyt sähköapu on ollut huollossa kuukauden putkeen. Kunto ja harmituskestävyys kasvaa..
1 VASTAUS:
Oma sähköpyörä toiminut moitteettomasti jo muutama tuhat km, en tosin kasannut pyörää itse enkä ostanut verkkokaupasta ;)
+Lisää kommentti
Noilla pääsee jo huippukuntoon:
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006207971.html
"Helsinkiin ilmestyi uusia kaupunkipyöriä, joilla voi ajaa yli 40 kilometrin tuntivauhtia ympäri vuoden"
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Sähköpyöräily on ylivoimainen liikuntamuto.

Kuulun joukkoon joka tietää että liikkua pitäisi.
Elämän varrella on tullut kokeiltua kymmeniä liikuntamuotoja, joita on sitten pakkopullana harrastettu viikko tai kuukausi ja palattu sohvan syliin.

Eälmäni muuttui 2014 kun ostin ensimmäisen (naurettavan) sähköpyöräni.
Sähköpyöräily on niin mukavaa että sitä ihan odottaa, eli tulee lähdettyä lähes päivittäin.

Ja jos vertaa tehokkuutta hikipyörään, luulen että 10 000 km sähkiksellä on terveellisempää kuin 100 km hikipyörällä. Siitä se ylivoimaisuus.

Nyt on neljäs pyörä alla, kun olen siirtynyt asteittain parempaan pyörään ja matka jatkuu.

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta