knöödelit

knöödeli

Tuli ostettua tsekistä knöödeli jauhepaketti. Mutta kun tuo ohje on tsekin kielellä. Osaako kukaan auttaa. Kuinka siis knöödeleitä valmistetaan.

3

2396

Vastaukset 3

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Klimppi

Knödeleitä tekemällä saksankielisen Keski-Euroopan (ja Tshekinmaan, Slovakian jne.) perheenemännät hankkiutuvat eroon kuivuneista sämpylöistään. Myös perunoista valmistetaan knödeleitä (osaksi raastettua raakaa perunaa, osaksi paseerattua keitettyä perunaa). Keitetään suolavedessä.

Täällä knödelreseptejä moneen lähtöön:
      http://www.onkelheinz.de/knoedel.htm

• Annu

En ole varma onko kyse samasta tuotteesta, mutta itse olen saksasta ostettuja knöödeleitä valmistanut keittämällä ne vedessä. Ko tuote oli pieniin harsopusseihin pakattua jauhetta. Kun sussit keitti vedessä ne turposivat. Sitten vaan huuhteli kylmällä vedellä ja pussi saksilla auki. Kaksi pussia per henki riitti ainakin meillä. Herkkua esim. tomaattikastikkeen kanssa. Saisikohan noita jostain Suomesta?

• gloria

mulla kävi vieraita Tsekeistä ja he tekivät sellaista ruokaa kuin "dumplings" (eng) eli ehkä samaa kuin suomalaiset klimpit.

niihin tuli vanhaa leipää, josta leikattiin reunat pois ja muuten se pilkottiin ihan pieneksi, hiven suolaa,hiivaa, vehnäjauhoja ja lämmintä vettä. sitten tehtiin niistä taikina ja siitä leivottiin makkaran näköisiä pötkylöitä, jotka keitettiin suolavedessä hiljaisella pari tuntia.

niiden lisänä tehtiin "pikkulintuja":
      naudanlihaa,suolaa, pippuria,sinappia,nakkeja, etikkakurkkua, keitetty muna.

leikkaa naudanlihasta siivuja ja nuiji ne. sivele sinapilla ja mausta.leikkaa muna neljäksi osaksi. laita lihan päälle munalohko, nakki ja kurkun pitkä neljännes. kääri rullalle. sido langalla kiinni. ruskista padassa päältä ja lisää hieman vettä ja kermaa sen verran, että ne peittyvät.keitä miedolla lämmöllä kunnes ovat kypsiä (noin tunti). nauti "dumplingien" kanssa.

hyvää mutta raskasta ruokaa. kannattaa kokeilla!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalaisten pinna paloi - Ärsytys iskee uudesta TTK-juontajasta "Eihän tälle voi kun nauraa"

Oliko Veronica Verho hyvä valinta TTK-juontajaksi? Uuden TTK-juontajan henkilöllisyyttä on arvailtu siitä asti, kun Va
      Suomalaiset julkkikset
      120
      2532
    2. Mitä tapahtuu?

Mitä tapahtuu Humalojalla? Poliiseja talon ympärillä ja paljon ihmisiä pitkin pihoja???
      Haapavesi
      40
      1822
    3. Suomi on viittä vaille sodassa Venäjän kanssa...

...syynä tähän on kokoomuslainen presidenttimme Stubb. Hän on ainoa eurooppalaisen maan johtaja, joka kärkkäästi ja taha
      Maailman menoa
      710
      1230
    4. Mitäpä luulet että tykkääkö

kukaan kaivatustasi ?
      Ikävä
      108
      1042
    5. T rakastan sua

vaikket sitä usko
      Ikävä
      72
      1018
    6. Miksi et lähesty minua

Jos kerran kaipaat, mies? Mitä pelkäät?
      Ikävä
      98
      966
    7. Varmaan aika moni

Haluaisi sinut enemmän kuin mielellään
      Ikävä
      48
      905
    8. Olen vähän epävarma siitä, oletko kiltti

Nainen, ensivaikutelma oli, että olet tosi hyväsydäminen eli siinä mielessä harvinaisuus. Eli et mene virran mukana, etk
      Ikävä
      88
      864
    9. Mitä nyt haluaisit kysyä kaivatultasi?

Tässä hetkessä tai menneestä?
      Ikävä
      98
      834
    10. Herkkä, hellä, aurinkoinen, kaunis upea, valonsäde on hän nainen

Ja myös fiksu, älykäs ja luonnonläheinen. Erittäin mielenkiintoinen ja kiltti ihminen. Haluan tuntea hänet, koska kaik
      Ikävä
      34
      781
    Aihe