Palstan välinpitämättömät vanhemmat...

...ei ole tuohonkaan asiaan ottaneet kantaa:

https://www.uusimaa.fi/artikkeli/792524-6-luokkalaisen-ainon-todistus-romahti-uusien-suositusten-mukaan-tehdyssa-koulussa

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/46946cb6-5f9f-4728-b9a8-4995bd789d47

Niin kai se minun sitten pitää. Ja joo, tämä on sinkut palsta mutta kun kirjoittajista suurin osa tuntuu olevan vanhempia niin pitää niitä muistuttaa. Niin ja valtista en sitten otsikossa tarkoittanut, hän tuntuu välittävän tästä(kin) lapsiin liittyvästä asiasta.

Aika huolestuttavaa minusta tuo ja jos olisin salaiittoteoreetikko epäilisin kyllä tuota uudistusta ihan suunnitelmalliseksi kansan tyhmentämiseksi. Tyhmää kansaa on helpompi hallita kuin ajattelemaan kykenevää ja säästäähän tuo kustannuksia, kun on mamutukseen syydetty/syydetään kaikki rahat niin kai se on pakkokin keksiä kustannusalennuksia ja saa tässä sitten kaksi kärpästä yhdellä iskulla.

Eikö kukaan muka ole ihmetellyt kun tätä koulu-uudistusta alettiin lobbaamaan että miksi ihmeessä sitä tarvitsee muuttaa kun meillä jo on tunnetusti & tunnustetusti loistava koulutusjärjestelmä? kuten oli myös terveydenhuoltyojärjestelmä. Tjoo, epäilemättä mennään yksityiskouluja kohti, tehtiin surkea uuskoulu jossa rahvans tyhmennetään ja eliitin lapset sitten "yllättäen" alkaa kulkemaan kohta jossain omissa kouluissaan joissa taas "yllättäen" on melko samankaltainen koulutustyyli kuin mitä meidän kaikisssa kouluissa oli ennen, näin vähän luulen.

93

53

1Äänestä

Vastaukset 93

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Mitä vitun väliä. Ei siellä alakoulussa ole tarkoitus oppia muutan kun käymään koulussa/töissä. hulluinta tässä on että nämä yliopistossa koulutetut lastenhoitajat nostavat 3ke palkkaa.

t.kovakulli40

• Kyllä ihmiset historiassa pidetty tietämättöminä ja pidetään edelleen ja osittain minusta on surullista että tähän vielä ne suostuvat orjuuttaviin ajatuksiin.

Jos tuollaista pidetään yllä kyllä taas lapsilla jotka ei itsenäisesti tuosta selvitty on se tukihenkilö mukana opastamassa.

Olen kyllä huomannut, ettei tuollainen opeta tämä vapaakasvatus toimi on sama kuin työpaikalla ollaan vaan tumput suorina tekemättä mitään missä ohjaus, korjaus, eteneminen, ajoittaminen ja pidetä ajantasalla kuin myös heikkouksien paikkaus.

Vain lahjakkaat tuosta selvii ja vanhemmat jotka opettaa kotona oppii lapsen sen tasoisen opetukset.

• Tässä ihan asiantuntija, eikä minusta tuollaiseen asiaan tarvitse asiantuntijan lausuntoa järkikin sen tietää ettei lääkäreitä tule jos ei kukaan opeta
        https://yle.fi/uutiset/3-10925064
        Vaan oppisopimuksen mukaisia aikuisia jotka käyvät lapioimassa toisen kakkiaiset.

Odotetetaanko vain ihmelapsia jotka suoriutuu tuosta?

• valtakunta kirjoitti:

Tässä ihan asiantuntija, eikä minusta tuollaiseen asiaan tarvitse asiantuntijan lausuntoa järkikin sen tietää ettei lääkäreitä tule jos ei kukaan opeta
        Vaan oppisopimuksen mukaisia aikuisia jotka käyvät lapioimassa toisen kakkiaiset.

Oho tässä on niin paljon että keskeytyksiä tulee jatkuvasti, että linkkaan jo kahteen kertaan.

• valtakunta kirjoitti:

Tässä ihan asiantuntija, eikä minusta tuollaiseen asiaan tarvitse asiantuntijan lausuntoa järkikin sen tietää ettei lääkäreitä tule jos ei kukaan opeta

Juu, ei tarviis asiantuntijaa kertomaan miten mätä tuo uusi systeemi on, kuitenkin hyvä jos edes joku semmoinenkin koettaa sanoa asiasta niin ehkä saisivat peruttua noita päätöksiään mahdollisimman pian. Melko nopeasti saadaan ikäryhmiä pudotettua kelkasta tuolla uudella tavalla, sitten jos viiden vuoden päästä vasta myönnetään että epäonnistui aika monta lasta jo liian kaukana perustaidoista.

• Harmaaritari kirjoitti:

Juu, ei tarviis asiantuntijaa kertomaan miten mätä tuo uusi systeemi on, kuitenkin hyvä jos edes joku semmoinenkin koettaa sanoa asiasta niin ehkä saisivat peruttua noita päätöksiään mahdollisimman pian. Melko nopeasti saadaan ikäryhmiä pudotettua kelkasta tuolla uudella tavalla, sitten jos viiden vuoden päästä vasta myönnetään että epäonnistui aika monta lasta jo liian kaukana perustaidoista.

Juuri niin. Minusta on typerää että lapsen opiskelu painottuu vanhemmille täysin edes omia asioita pysty keskittyy tekemää.

• Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

Juuri niin. Minusta on typerää että lapsen opiskelu painottuu vanhemmille täysin edes omia asioita pysty keskittyy tekemää.

Kyllä se vastuu lapsen koulutuksesta ja oppimisesta on aina loppupeleissä vanhemmilla. Mun kaverillani on erityislapsi, ja sen kanssa tekevät joka päivä paljon töitä kotona vielä koulun jälkeen.

xLiner

• Anonyymi kirjoitti:

Kyllä se vastuu lapsen koulutuksesta ja oppimisesta on aina loppupeleissä vanhemmilla. Mun kaverillani on erityislapsi, ja sen kanssa tekevät joka päivä paljon töitä kotona vielä koulun jälkeen.

xLiner

Niin minustakin, vanhempien päävastuu. Mun vanhemmat aikoinaan myös ulkoistivat kaiken kouluun liittyvän opettajien opetettavaksi, ikään kuin ajatteli että heidän vastuu opettaa mulle kaikki aasta ööhön ja olisin tarvinut heidänkin apuaan ja tukeaan, opettajat kun ei kaikki suinkaan opettaneet yhtään. Lähinnä kälätti tunnin läpi ja poistukaa luokasta....

Kyllä mä olen mun vanhempia ripittänytkin näin jälkikäteen siitä asiasta. :D

• Abrakadabra kirjoitti:

Niin minustakin, vanhempien päävastuu. Mun vanhemmat aikoinaan myös ulkoistivat kaiken kouluun liittyvän opettajien opetettavaksi, ikään kuin ajatteli että heidän vastuu opettaa mulle kaikki aasta ööhön ja olisin tarvinut heidänkin apuaan ja tukeaan, opettajat kun ei kaikki suinkaan opettaneet yhtään. Lähinnä kälätti tunnin läpi ja poistukaa luokasta....

Komppaan. Ensinnäkin olis hyvä kaikkien vanhempien opettaa peruskäyttäytymissäännöt lapsilleen. Monet ovat niin välinpitämättömiä muista, että sitten viimeistään kouluissa alkaa näkymään se, ettei toisia arvosteta ja kunnioiteta. Kälätetään kun opettaja puhuu ja pelleillään tunneilla.

Jossain esikouluvaiheessa vois jo ruveta puhumaan vanhemmille, jos lapsi on kovin levoton, että ottaisko esikoulun uusiks vaikka ja sitä kautta vaikka rauhottumista varsinaiseen kouluun tms? Se saattais herättää vanhempiakin miettimään, että miten se oma lapsi siellä koulussa oikein käyttäytyy...

• Anonyymi
        Abrakadabra kirjoitti:

Mulle on ollut aina helppoa oppia. En ole juuri lukenut, pakolliset läksyt tein ainakin ala-asteella. Mutta kuuntelin joskus tunnilla. Nykyään taitaa olla tiedon hakeminen se juju, ja vieläpä ryhmätyönä, mitään ei taideta antaa enää valmiina. Ei olisi mun juttuni enää. Ja mun aikanani sai vielä tukiopetustakin. Mulla on ollut hyvät opettajat peruskoulussa ja monessa paikassa senkin jälkeen, ihan muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. Tosin jotkut ovat olleet eri mieltä. Kai se ihan riippuu siitä minkälaista opetusta on vailla.

Mä olen saanut apua myös kotoa, vanhemmat oli kouluttautuneita ja osasivat auttaa. Tosin en juurikaan apuja pyydellyt, kun osasin muka itsekin, jästipää :)

xL

• Disse kirjoitti:

Komppaan. Ensinnäkin olis hyvä kaikkien vanhempien opettaa peruskäyttäytymissäännöt lapsilleen. Monet ovat niin välinpitämättömiä muista, että sitten viimeistään kouluissa alkaa näkymään se, ettei toisia arvosteta ja kunnioiteta. Kälätetään kun opettaja puhuu ja pelleillään tunneilla.

Jossain esikouluvaiheessa vois jo ruveta puhumaan vanhemmille, jos lapsi on kovin levoton, että ottaisko esikoulun uusiks vaikka ja sitä kautta vaikka rauhottumista varsinaiseen kouluun tms? Se saattais herättää vanhempiakin miettimään, että miten se oma lapsi siellä koulussa oikein käyttäytyy...

Juu käytöstavat ihan ekana. Sitten muu sivistävä vasta. :)

Nykyään on paljon kaikenlaista keskittymisen ongelmaa ja vaikeutta, motorista rauhattomuutta ja sensomotorisia vaikeúksia, että onhan se haastavaa opettajillekin. Kaikki pikku helmet pitäs kyetä huomioimaan omina itseinään ja erityisominaisuuksineen...

Meidän pikku helmi...kuten olen puhunut sulle toisaalla. Ongelmia ei ole käytöspuolella, mutta se a.herkkyys ja e.herkkyys...ne aiheuttaa ongelmia sosiaalisellakin puolella. Siks mä olen tehnyt päätöksen, että teen tämän työpestin nyt loppuun asti, mutten solmi kuin pätkiä jatkossa niin pitkään aikaan, kunnes isompi on varmistettu kouluun ominpäin pääsevöksi ja nuorempi saa sen tuen mitä tarvii.

• Anonyymi kirjoitti:

Mulle on ollut aina helppoa oppia. En ole juuri lukenut, pakolliset läksyt tein ainakin ala-asteella. Mutta kuuntelin joskus tunnilla. Nykyään taitaa olla tiedon hakeminen se juju, ja vieläpä ryhmätyönä, mitään ei taideta antaa enää valmiina. Ei olisi mun juttuni enää. Ja mun aikanani sai vielä tukiopetustakin. Mulla on ollut hyvät opettajat peruskoulussa ja monessa paikassa senkin jälkeen, ihan muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. Tosin jotkut ovat olleet eri mieltä. Kai se ihan riippuu siitä minkälaista opetusta on vailla.

Mä olen saanut apua myös kotoa, vanhemmat oli kouluttautuneita ja osasivat auttaa. Tosin en juurikaan apuja pyydellyt, kun osasin muka itsekin, jästipää :)

xL

Kiva kuulla, että on hyviäkin kokemuksia. :)

Mulla on taustalla varmaan vaikuttanut ja vaikeuttanut migreeni, joka oli läsnä jatkuvasti. Sehän on kipusumussa olemista..ei siinä paljon opita mitään, jos edes pystytään olemaan läsnä. Koulussa.

Sitten olen myös itekin erityishelmi eli kärsinyt aina hälystä, keskittymiskyvyn vaikeuksista ja vaatinut aina selkeet ohjeet ja opastuksen. Meluisa ympäristö, taustahäiriötä, vilkkuvia valoja tms. ei pysty keskittyy..

Nykyään oon paatunut ja pärjään siksi jo. :)

Myös opiskelussa kiitettävästi, mutta on se ollut rankka tie..

• Abrakadabra kirjoitti:

Nykyään on paljon kaikenlaista keskittymisen ongelmaa ja vaikeutta, motorista rauhattomuutta ja sensomotorisia vaikeúksia, että onhan se haastavaa opettajillekin. Kaikki pikku helmet pitäs kyetä huomioimaan omina itseinään ja erityisominaisuuksineen...

Meidän pikku helmi...kuten olen puhunut sulle toisaalla. Ongelmia ei ole käytöspuolella, mutta se a.herkkyys ja e.herkkyys...ne aiheuttaa ongelmia sosiaalisellakin puolella. Siks mä olen tehnyt päätöksen, että teen tämän työpestin nyt loppuun asti, mutten solmi kuin pätkiä jatkossa niin pitkään aikaan, kunnes isompi on varmistettu kouluun ominpäin pääsevöksi ja nuorempi saa sen tuen mitä tarvii.

No minä luulen, että ihan aina niitä on ollut.... Siis erityisempiä lapsia, jotkut vilkkaampia ja osa taas herkempiä ja vaikka mitä... Minäkin muistan omalta ala-asteelta paljon pojissa vilkkautta ja tytöissä saattoi olla ujoutta, levottomuutta ja vaikka mitä, mutta mulla oli 1-2 luokalla ainakin ihan huikea opettaja... Se osas hoitaa koko katraan ihan yksin, eikä siellä ollut mitään kaoottista toimintaa luokassa. Mutta siihen aikaan vielä sai jotain tehdäkin opettaja... Kyllä mä muistan, että joku sai nurkassa seisoa jonkun minuutin tai sai käydä rehtorin juttusilla, jos ei rauhottunut, mutta oli selkeät säännöt kaikille. :o)

Mäkin olin tosi ujo, mutta ei mulla ollut vaikeuksia, vaikka välillä hirvitti jotkut vauhdikkaammat pojat. :o)

Ehkä minusta silloin vielä oli tapana kunnioittaa vanhempia ja auktoriteetteja.... Siitä ei minun mielestä pitäis pois oppiakaan... Siinä on tehty virhe, ettei luokasta saa poistaa tai laittaa nurkkaan... Noi vanhempien ja opettajien kunnioitukset pitäis just opettaa kotona...

Ja sitten kuitenkin sekin opettaa, että kaikesta pitää saada voida sanoa suoraan. Niin kiusaamisesta, kuin mistä tahansa muusta ongelmasta.... Nyt välillä lapsille...varsinkin nuoremmille annetaan liian monta mahdollisuutta valita.... Selkeyttä ennemmin. :o) Selkeät säännöt .

• Abrakadabra kirjoitti:

On yksi asia varma on hyvä että oot herännyt tukemaan paremmin lastasi.

• valtakunta kirjoitti:

On yksi asia varma on hyvä että oot herännyt tukemaan paremmin lastasi.

Aiemmin ei ilmennyt erityistä tuen tarvetta, vasta nyt on alkanut tulla asioita eteen joiden myötä olen kokenut, että tarvetta on kuitenkin.

• Disse kirjoitti:

Toi on sinun tietämätöntä ei todellakaan mene noin mun lapsi käyttäytyi erittäin hienosti kouluun menessä että oikein kehuttu. Enemmikseen pelleily lähtee vain muiden esimerkeistä joten herää tähän huomioon
        Koen juurikin taas tuota kapeakatseisena ettei kunnioiteta, kuule kunnioitus ansaitaan myös lapselta.

• Abrakadabra kirjoitti:

Aiemmin ei ilmennyt erityistä tuen tarvetta, vasta nyt on alkanut tulla asioita eteen joiden myötä olen kokenut, että tarvetta on kuitenkin.

En yhtään ylläty onhan asiat ollut havaittavissa aiemmin mutta sitten ne yltyy ne näkyy vain selkeämmin isompana kun niihin ei puututa ajoissa eihän ne päiväkodissa mitään huomaan.

• valtakunta kirjoitti:

En yhtään ylläty onhan asiat ollut havaittavissa aiemmin mutta sitten ne yltyy ne näkyy vain selkeämmin isompana kun niihin ei puututa ajoissa eihän ne päiväkodissa mitään huomaan.

Itseasiassa päiväkodissa huomattiin ja keskusteltiin ollaanko me huomattu tiettyjä asioita ja oltiinhan me. Mutta koska nuo asiat ovat monesti tiettyyn kehityskauteenkin liittyviä ja ohimeneviä useinmiten niitä jäätiin seurailemaan.

Ihan täysin varmaa ei vieläkään ole onko aihetta huoleen vai liittyykö kehityskauteen, mutta aion olla valppaana sillä olen huomannut, että tiettyjä juttuja koitetaan painaa villaisella ja varsinkin kun toisessa päässä ei resurssit tai ymmärryskyky riitä, aletaan puhumaan ei sittenkään.

Neuvolaan olen asioita vienyt ja purkanut ja vastakin...selvitellään minkälaisien asioiden kanssa oomme tekemisissä. Ja mimmoisin askelin edetään.

Nämä on ominaisuuksia joita tunnistan itsessänikin ja siksi tiedostan jo tulevia ongelmakohtia muksunkin kohdalla, jos niitä seikkoja ei osata huomioida ja ottaa tosissaan.

Kun asiat on liikahtaneet suuntaan, että apua saa jos sitä tarvitaan, karsin kaiken muun pois ja panostan että saa myös. Cv:ssäni kumminkin ekana lukee äiti, kaikki muut jutut tulee sen jälkeen.

• Abrakadabra kirjoitti:

Itseasiassa päiväkodissa huomattiin ja keskusteltiin ollaanko me huomattu tiettyjä asioita ja oltiinhan me. Mutta koska nuo asiat ovat monesti tiettyyn kehityskauteenkin liittyviä ja ohimeneviä useinmiten niitä jäätiin seurailemaan.

Ihan täysin varmaa ei vieläkään ole onko aihetta huoleen vai liittyykö kehityskauteen, mutta aion olla valppaana sillä olen huomannut, että tiettyjä juttuja koitetaan painaa villaisella ja varsinkin kun toisessa päässä ei resurssit tai ymmärryskyky riitä, aletaan puhumaan ei sittenkään.

Neuvolaan olen asioita vienyt ja purkanut ja vastakin...selvitellään minkälaisien asioiden kanssa oomme tekemisissä. Ja mimmoisin askelin edetään.

Nämä on ominaisuuksia joita tunnistan itsessänikin ja siksi tiedostan jo tulevia ongelmakohtia muksunkin kohdalla, jos niitä seikkoja ei osata huomioida ja ottaa tosissaan.

Kun asiat on liikahtaneet suuntaan, että apua saa jos sitä tarvitaan, karsin kaiken muun pois ja panostan että saa myös. Cv:ssäni kumminkin ekana lukee äiti, kaikki muut jutut tulee sen jälkeen.

Minä näin 4vuotiaasta jo heti 2ikävuoden dianoills, merkit esikoisen kanssa aloin juuri kysellään ekan luokan tienoilla huolistani koska lapsi ei puhunut. Koska se geeni on mahdik

• valtakunta kirjoitti:

Minä näin 4vuotiaasta jo heti 2ikävuoden dianoills, merkit esikoisen kanssa aloin juuri kysellään ekan luokan tienoilla huolistani koska lapsi ei puhunut. Koska se geeni on mahdik

Kirjoitampa uudestaan, esikoisesta näin heti 2 vuotiaana vaikeuden mutta kukaan ei noteerannut sitä ja anelin koulupsykologilta että tutkisi.

samoin 4vuotiaasta näin 2vuotissns mutta sitten painostin läpi että saa tuen koska poika voi pahoin en ymmärrä miksi esikoisestani piti tehdä esimerkki minkä varjolla sain nuoremmalle tuen.🤒

Tästä tulee sairaaksi esikoinen laitettiin päiväkotiin koska koettiin sen auttavan ja juoksi sitten normaalin ja erityisryhmää väliä. Ekalle asti kun anelin koulu-psykologia tekemään testin.

• valtakunta kirjoitti:

Kirjoitampa uudestaan, esikoisesta näin heti 2 vuotiaana vaikeuden mutta kukaan ei noteerannut sitä ja anelin koulupsykologilta että tutkisi.

samoin 4vuotiaasta näin 2vuotissns mutta sitten painostin läpi että saa tuen koska poika voi pahoin en ymmärrä miksi esikoisestani piti tehdä esimerkki minkä varjolla sain nuoremmalle tuen.🤒

Tästä tulee sairaaksi esikoinen laitettiin päiväkotiin koska koettiin sen auttavan ja juoksi sitten normaalin ja erityisryhmää väliä. Ekalle asti kun anelin koulu-psykologia tekemään testin.

Siis anelin silloin ekalla luokalla että tutkisi.

• Ei opetettu ennenkään.. mullakin oli kyllä joka ainelle opettaja mutta jokaista opettajaa ei kiinnostanut opettaa ja jos et helpolla oppinut, ei sitäkään vähää. Niinpä jäi sivistykseen aukkoja, kun ei ketään kiinnostanut opettaa, ei edes pyydettäessä.

Joten automaatio koulut kuulostaa modernille, mutta aina niitä on ollut kouluja missä opetus on sananhelinää..

Vanhempien tarvii varmistua, että mitä ja miten se oma muksu oppii. Olla taustatukena ja luotsaamassa...jos tarvetta on.

• Suomessahan ei ole koulupakkoa, että kouluihin tyytymättömät voivat kotikouluttaa lapsensa ihan itsekin.😊

• Sun(kin) kannattais kyllä olla huolissaan. Miten oikein varmistut että mukus pärjäöä kun ei numeroitakaan taideta antaa enää? ja laiskat lapset (pojat) ainakin syrjäytyy kun on mahdollisuus lössiytyä ja viettää vain aikaa, syrjäytyyhän ne jo nyt mutta noilla uusilla opetustavoilla vielä varmemmin. Sulllahan oli kyllä tyttöjä että voi ne jotain vähän oppiakin mutta eivät kovin paljoa nekään tuolla uudessa mallissa.

Sun(kin) kannattais kyllä olla huolissaan. Miten oikein varmistut että mukus pärjäöä kun ei numeroitakaan taideta antaa enää? ja laiskat lapset (pojat) ainakin syrjäytyy kun on mahdollisuus lössiytyä ja viettää vain aikaa, syrjäytyyhän ne jo nyt mutta noilla uusilla opetustavoilla vielä varmemmin. Sulllahan oli kyllä tyttöjä että voi ne jotain vähän oppiakin mutta eivät kovin paljoa nekään tuolla uudessa mallissa.

Miten oikein varmistut että mukus pärjäöä kun ei numeroitakaan taideta antaa enää?

- Kuten sanoin taustatukena olemalla ja kuten aina olen tehnyt, mä juttelen avoimesti asioista lasteni kanssa. Meillä on olemassa puheyhteys ja puhutaan kaikista asioista. Miten menee ja käydään läpi mitä tänään teitte hoidossa ja eskarissa. Mä olen eskarini vierellä katsomassa ja opastamassa, kun hän tekee eskari hommiaan. Tarkistan tehtävät aina myös itse, niissä saa ja pitää näkyä lapsen oma osaaminen, ei aikuisen jälki.

Joten en korjaile niitä, mutta juttelen niistä ja kyselen lapsen ajatusta tehtävän tiimoilta.

Mulla on myös itselläni jonkin verran tietoa nykyään miten lasten kanssa edetään ja opitaan . On myös tuttavia kasvattajina, opettajina ja erityisopettajina. Pystyn halutessani kysymään neuvojakin, jos oma älli ei riitä.

Ja hei, meillä on fiksu iskäkin talossa, joka vielä opettaa opettajien lisäksi. ;)

• Abrakadabra kirjoitti:

Miten oikein varmistut että mukus pärjäöä kun ei numeroitakaan taideta antaa enää?

- Kuten sanoin taustatukena olemalla ja kuten aina olen tehnyt, mä juttelen avoimesti asioista lasteni kanssa. Meillä on olemassa puheyhteys ja puhutaan kaikista asioista. Miten menee ja käydään läpi mitä tänään teitte hoidossa ja eskarissa. Mä olen eskarini vierellä katsomassa ja opastamassa, kun hän tekee eskari hommiaan. Tarkistan tehtävät aina myös itse, niissä saa ja pitää näkyä lapsen oma osaaminen, ei aikuisen jälki.

Joten en korjaile niitä, mutta juttelen niistä ja kyselen lapsen ajatusta tehtävän tiimoilta.

Mulla on myös itselläni jonkin verran tietoa nykyään miten lasten kanssa edetään ja opitaan . On myös tuttavia kasvattajina, opettajina ja erityisopettajina. Pystyn halutessani kysymään neuvojakin, jos oma älli ei riitä.

Ja hei, meillä on fiksu iskäkin talossa, joka vielä opettaa opettajien lisäksi. ;)

Jos ei oo muutes vielä tullut selväksi, niin mä en ulkoista oppimista ja opettamista yhteiskunnan vastuulle. Mä nään että mulla on päävastuu siitä mitä muksut oppii. Ja muut tahot on vaan yhteistyökumppaneita, joita tarvittaessa puhutetaan jos jokin alkaa mennä metsään.

On aika hyvä mahdollisuus päästä itsekin samaan kouluun töihin mihin muksut menee opiskelemaan, joten kaitpa mun pitää luoda suhteita opettajiin ja tarkkailla miten ne mun lapsiani kasvattaa. ;D

Sun(kin) kannattais kyllä olla huolissaan. Miten oikein varmistut että mukus pärjäöä kun ei numeroitakaan taideta antaa enää? ja laiskat lapset (pojat) ainakin syrjäytyy kun on mahdollisuus lössiytyä ja viettää vain aikaa, syrjäytyyhän ne jo nyt mutta noilla uusilla opetustavoilla vielä varmemmin. Sulllahan oli kyllä tyttöjä että voi ne jotain vähän oppiakin mutta eivät kovin paljoa nekään tuolla uudessa mallissa.

Ehei meillä ole eskaritehtäviä tule eskarista kenenkään lapsen kanssa ei tullut😁

• valtakunta kirjoitti:

Ehei meillä ole eskaritehtäviä tule eskarista kenenkään lapsen kanssa ei tullut😁

Ihme eskari, jos ei minkäänlaisia tehtäviä ole annettu?! :O

• Abrakadabra kirjoitti:

Ihme eskari, jos ei minkäänlaisia tehtäviä ole annettu?! :O

Ei ole annettu. Annettu mitään tehtäviä. Kenenkään lapsen kanssa ei edes tämän lapsen mikä nyt eskarissa.

• valtakunta kirjoitti:

Ei ole annettu. Annettu mitään tehtäviä. Kenenkään lapsen kanssa ei edes tämän lapsen mikä nyt eskarissa.

Eikö teillä ollut edes yhdistä kuva toiseen aiheeseen liittyvään kuvaan tai kuinka monta omenaa kuvassa ja vedä viiva numeroon tms? Meille semmosia tuli jo pikkueskarina, kun oli viisi vuotias.

Nyt eka eskari tehtävä oli kertoa perheeestä ja mieluisista jutuista eli itsestään ja elämästään, sekä piirtää kesän mieluisimmat tapahtumat. Sitten se palautettiin seuraavana päivänä eskariin.

Sitten on vihko, jonne harjoitellaa mm. erilaisia muotoja ja yhdistellään niitä, väritetään tiettyjä numeroita ja muotoja tietyllä värillä yms.

• Abrakadabra kirjoitti:

Eikö teillä ollut edes yhdistä kuva toiseen aiheeseen liittyvään kuvaan tai kuinka monta omenaa kuvassa ja vedä viiva numeroon tms? Meille semmosia tuli jo pikkueskarina, kun oli viisi vuotias.

Nyt eka eskari tehtävä oli kertoa perheeestä ja mieluisista jutuista eli itsestään ja elämästään, sekä piirtää kesän mieluisimmat tapahtumat. Sitten se palautettiin seuraavana päivänä eskariin.

Sitten on vihko, jonne harjoitellaa mm. erilaisia muotoja ja yhdistellään niitä, väritetään tiettyjä numeroita ja muotoja tietyllä värillä yms.

Siis tämän tapaisia tehtäviä. Laitan linkin katsotaan toimiiko se...

http://www.moped.fi/materiaali/esko/esko.pdf

Sillon kun olin itse eskariryhmässä hoitajana ja vedin itsekin yhtä eskariryhmää 3-4 ikäisille ( eurooppalinen esikoulumalli), niin silloinkin annettiin tehtäviä kotiin. Ei mitään läjäpäin, mutta joku A4 arkillinen. Siksi hämmentää, jos jossakin ei mitään tule kotiin... :/

• Anonyymi
        Abrakadabra kirjoitti:

Sillon kun olin itse eskariryhmässä hoitajana ja vedin itsekin yhtä eskariryhmää 3-4 ikäisille ( eurooppalinen esikoulumalli), niin silloinkin annettiin tehtäviä kotiin. Ei mitään läjäpäin, mutta joku A4 arkillinen. Siksi hämmentää, jos jossakin ei mitään tule kotiin... :/

Sitähän on ihan eskarikirjakin. Tehtävineen.

xL

• Abrakadabra kirjoitti:

Meillä oli Salainen maa ja Kisu pikkukuu silloin eskarikirjana käytössä yhdessä päiväkodissa. Näitä saa ostettua itsellekin, jos haluaa kirjan ottaa osaksi esikouluopetusta...ihan vaan vaikka huviksi.

https://www.adlibris.com/fi/kirja/kisu-pikkukuun-esikoulu-9789510277515

• Anonyymi kirjoitti:

Sitähän on ihan eskarikirjakin. Tehtävineen.

xL

On, riippuu sitten eskariopettajista haluaako ne miten aktiivisesti monistaa tehtäviä muksuille . Omaa kirjaa ei meillä ainakaan jaettu kellekkään eikä pyydetty ostamaan, ne oli vain opettajien käytössä mistä tosiaan sitten käytiin järjestyksessä kulloinenkin opeteltava aihe ja tehtävät. Monisteita jaettiin kotiin ja vihkoihin. Ope sitten tarkisti ne kuten koulussakin, miten on tehty ja onko kehitytty kuinka...lähinnä kouluvalmiutta silmällä pitäen. Ja mihin tarvii enemmän apua ja huomiota kukin...

Euroopplaisessa muodossa taas ko. päiväkodissa painotettiin opetusta kielikylpyihin ja muotojen hahmottamiseen, Opeteltiin aakkoset ja numerot sataan. Yleensä vielä leikin varjolla, kun oli 3-4 ikäisistä vasta kyse. :)

• Abrakadabra kirjoitti:

Ei ole tullut kotio mitään tehäviä. Ei mitään.

• Abrakadabra kirjoitti:

On, riippuu sitten eskariopettajista haluaako ne miten aktiivisesti monistaa tehtäviä muksuille . Omaa kirjaa ei meillä ainakaan jaettu kellekkään eikä pyydetty ostamaan, ne oli vain opettajien käytössä mistä tosiaan sitten käytiin järjestyksessä kulloinenkin opeteltava aihe ja tehtävät. Monisteita jaettiin kotiin ja vihkoihin. Ope sitten tarkisti ne kuten koulussakin, miten on tehty ja onko kehitytty kuinka...lähinnä kouluvalmiutta silmällä pitäen. Ja mihin tarvii enemmän apua ja huomiota kukin...

Euroopplaisessa muodossa taas ko. päiväkodissa painotettiin opetusta kielikylpyihin ja muotojen hahmottamiseen, Opeteltiin aakkoset ja numerot sataan. Yleensä vielä leikin varjolla, kun oli 3-4 ikäisistä vasta kyse. :)

Sen vuoksi opetan itse kotona.

• Abrakadabra kirjoitti:

Meillä ei opettaja tarkista koulussa tehtäviä vieläkään. Tiedän taas että tytön opettaja ajaa asiansa, ettei tarvitse opettaa. Lisä harjoitteita saa dikitaalisena mutta poika ei saa minkäänlaista lisä harjoitusta paitsi viime vuonna aakkosia . Jee että oikein ärsyttää kun ei opeta kuin kuuluu.

• Anonyymi
        Abrakadabra kirjoitti:

Mä olen ollut aikoinani englanninkielisessä leikkikoulussa :) Aika jännästi oppi mitä englantia puhuvat opettajat tarkoittivat lauseillaan. Eläinten ja esineiden sanastoa tuli kans paljon opittua jo silloin. Tosin saattaa olla että jäin sille tasolle.. 😁

Noita eskarikirjoja on hankittu tenaville joka suuntaan, nehän on tosi kivoja täytellä.

xL

• valtakunta kirjoitti:

Ei ole tullut kotio mitään tehäviä. Ei mitään.

Harmillista. Mutta jos sinua kiinnostaa itse vaikka opettaa jonkun kirjan pohjalta niin kurkkaappas tuolta Adlibriksen linkistä, siellä on suht edullisiakin kirjoja joissa on ohjeineen materiaalia, jota voit käyttää jos tykkäät vaikka lapsille jotakin tehtäviä antaa tai muuten vaan harjoitella. Ne on sellaisia ihan ajattomia ja ei haitallisia kellekkään missään kohtaa opetella, päin vastoin ihan missä vaan iässä voi niitä harjoitella ja tehdä.

Oman mielenkiinnon mukaankin.

Minusta niissä on selkeet ja hyvät ohjeet "opettajallekin". Joten niistä voisi olla iloa ja hyötyä teidänkin perheessä, jos ja kun tykkäät opettaa ja opastaa heitä. Ja jos haluaa avuksi jonkun hyvän paketin , jossa on valmiit pohjat ja hyvä kokonaisuus. :)

• valtakunta kirjoitti:

Meillä ei opettaja tarkista koulussa tehtäviä vieläkään. Tiedän taas että tytön opettaja ajaa asiansa, ettei tarvitse opettaa. Lisä harjoitteita saa dikitaalisena mutta poika ei saa minkäänlaista lisä harjoitusta paitsi viime vuonna aakkosia . Jee että oikein ärsyttää kun ei opeta kuin kuuluu.

Ymmärrän, että ärsyttää. Meillä on tuossa lasten tulevassa koulussa myös pari sellaista opettajaa, jotka lähinnä taitaa käydä palkan nostamssa mutta mitään he ei kyllä lasten kanssa neuvoen läpi käy. Olin siinä siivoilemassa ja kattelin vierestä touhua...olivat niin kyllästyneitä työhönsä. :(

Nyt vaihtunut muutama opettaja, saa nähdä onko mikään muuttunut ensi vuoteen mennessä.

• Anonyymi kirjoitti:

Mä olen ollut aikoinani englanninkielisessä leikkikoulussa :) Aika jännästi oppi mitä englantia puhuvat opettajat tarkoittivat lauseillaan. Eläinten ja esineiden sanastoa tuli kans paljon opittua jo silloin. Tosin saattaa olla että jäin sille tasolle.. 😁

Noita eskarikirjoja on hankittu tenaville joka suuntaan, nehän on tosi kivoja täytellä.

xL

Aaa, noniin. Englanniksi mekin niitä muksuja kiusattiin. :D

Oli yksityinen päiväkoti, joka oli erikoistunut eurooppaliaseen esikouluopetukseen ja hyvin vahvana siellä arjessa näkyi tuo enkun kieli ja sen puhuminen. Eläimet, esineet, tekeminen, lauluja ja loruja...

Kyllä vaan, sillon sujui itelläkin enkun kieli vielä tuosta vaan. Tuli jopa ajateltua enkuksi hetkittäin. :D

1998-2001 vuosina. :)

• valtakunta kirjoitti:

Sen vuoksi opetan itse kotona.

Se on hyvä, että opetat. Se on lapsille kultaakin arvokkaampaa. Jos minä mistä syystä sinua arvostan, niin siitä että pidät lastesi puolta ja tuet heitä.

Ihan sama miten muuten meillä joskus törmää näkemykset päin, mutta tuosta syystä nostan sulle hattuani. :)

• Abrakadabra kirjoitti:

Harmillista. Mutta jos sinua kiinnostaa itse vaikka opettaa jonkun kirjan pohjalta niin kurkkaappas tuolta Adlibriksen linkistä, siellä on suht edullisiakin kirjoja joissa on ohjeineen materiaalia, jota voit käyttää jos tykkäät vaikka lapsille jotakin tehtäviä antaa tai muuten vaan harjoitella. Ne on sellaisia ihan ajattomia ja ei haitallisia kellekkään missään kohtaa opetella, päin vastoin ihan missä vaan iässä voi niitä harjoitella ja tehdä.

Oman mielenkiinnon mukaankin.

Minusta niissä on selkeet ja hyvät ohjeet "opettajallekin". Joten niistä voisi olla iloa ja hyötyä teidänkin perheessä, jos ja kun tykkäät opettaa ja opastaa heitä. Ja jos haluaa avuksi jonkun hyvän paketin , jossa on valmiit pohjat ja hyvä kokonaisuus. :)

Tyttö osaa jo lukea joka on eskarissa, oon kerennyt jo perehtyy niin paljon näihin eskari maailmaan mutta ärsyttää se että minun pitää tehdä se että hankin tiedon yksin.
        Kun lähdetään 6 luokan harjoituksia etsiin alkaa olemaan itsellä taidot loppu. Opettajan kirjat maksaa malttaita. Meillä on kaikki kirjat 6luokkaan asti harjoituksia taltioituna ja yritän itse tehdä lisä harjoituksia surkeilla taidoillani.

• Abrakadabra kirjoitti:

Se on hyvä, että opetat. Se on lapsille kultaakin arvokkaampaa. Jos minä mistä syystä sinua arvostan, niin siitä että pidät lastesi puolta ja tuet heitä.

Ihan sama miten muuten meillä joskus törmää näkemykset päin, mutta tuosta syystä nostan sulle hattuani. :)

Mieskin tilasi minulle kirjat että opettelen ja karttuvan omaa osaamistani. Mutta digiharjoituksia et saa ostettua lapsille joilla niitä ei ole ja opettajan kirjat maksaa jos ostat niin se vasta on ruhtinaallista meidän rahoilla.
        Edes kaikkia ei saa ostettua

• Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

Tyttö osaa jo lukea joka on eskarissa, oon kerennyt jo perehtyy niin paljon näihin eskari maailmaan mutta ärsyttää se että minun pitää tehdä se että hankin tiedon yksin.
        Kun lähdetään 6 luokan harjoituksia etsiin alkaa olemaan itsellä taidot loppu. Opettajan kirjat maksaa malttaita. Meillä on kaikki kirjat 6luokkaan asti harjoituksia taltioituna ja yritän itse tehdä lisä harjoituksia surkeilla taidoillani.

Tarpeeksi pitkälle pärjää googlettamalla ja oppilaan omalla kirjalla. Ei siihen tarvita opettajan erityistyökaluja. Sitten yksi tärkeä taito on poimia vain oleellinen ja opetella se. Kaikkea ei tarvitse osata.

xL

• Anonyymi kirjoitti:

Tarpeeksi pitkälle pärjää googlettamalla ja oppilaan omalla kirjalla. Ei siihen tarvita opettajan erityistyökaluja. Sitten yksi tärkeä taito on poimia vain oleellinen ja opetella se. Kaikkea ei tarvitse osata.

xL

Ei kaikkea ole löytynyt kun ei vastaa oppilaan tasoa.

• Anonyymi kirjoitti:

xL

Kyllä on ärsyttävintä minä teen opettajan työn kun kuulu opettaja seurata lapsen osaamista minun vaan toimia ohjeen mukaan.

• Anonyymi
        Abrakadabra kirjoitti:

Aaa, noniin. Englanniksi mekin niitä muksuja kiusattiin. :D

Oli yksityinen päiväkoti, joka oli erikoistunut eurooppaliaseen esikouluopetukseen ja hyvin vahvana siellä arjessa näkyi tuo enkun kieli ja sen puhuminen. Eläimet, esineet, tekeminen, lauluja ja loruja...

Kyllä vaan, sillon sujui itelläkin enkun kieli vielä tuosta vaan. Tuli jopa ajateltua enkuksi hetkittäin. :D

1998-2001 vuosina. :)

Mulle on vähän mörkö nuo kielet nykyään. Tarttis tehrä jotain.. jos katkaisen kinttuni ja käteni reeneissä, tiedän miten kulutan aikani parannellessa :) Ruotsinkielen kimppuun!

Toi on varmasti ollut hyvä kielitaidon kannalta, että on töissä pitänyt käyttää noin paljon englantia. Eikä yleisökään ole ollut turhan tarkkaa kieliopista :) Se taito vaan katoaa kummasti kun ei kieltä käytä, ainakin mulla.

xL

• Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

Kyllä on ärsyttävintä minä teen opettajan työn kun kuulu opettaja seurata lapsen osaamista minun vaan toimia ohjeen mukaan.

Kyllä ne jotkut oppilaat ovat aina saaneet nelosia tai vitosia, vaikka kuinka valvottais. Ei se ole opettajan vastuulla, jos muut kuitenkin ovat pärjänneet samoissa kokeissa. Kaikkien kapasiteetti ei vaan riitä se pitää hyväksyä. Ei opettajilla ole määräänsä enempää aikaa yhdelle oppilaalle. Se on vanhempien homma sitten siitä eteenpäin huolehtia oppimisesta. Ja ymmärtää, ettei kaikkien oppijoiden rahkeet riitä huippusuorituksiin vaikka mitä tekisi. Sekin riittää joskus, että pääsee läpi, vaikka sitten rimaa hipoen.

xL

• Anonyymi kirjoitti:

xL

Minulla on paljon kerääntynyt tietoa ja sitä myöten harjoituksia jo löytyy kirjassakin mutta ongelma tässä on nyt se että en ole yliopiston käyneitä ja tarvitsee opetella kaikki.

Että osaan lapsen askelin. Eli käytännösssä minua ärsyttää tämä erityisen paljon että en pysty itseäni harjoittaa ku normaaliin työhönkin ihminen kykenee mutta minun pitää tehdä opettajantyö. Ei se mitään pitkälle löytyy eskarin tehtävät sit se hankaluus vasta alkaa kun 3 lk mennään ei löydy helposti mitään harjoituksia vaan on osattava.

• Anonyymi kirjoitti:

Kyllä ne jotkut oppilaat ovat aina saaneet nelosia tai vitosia, vaikka kuinka valvottais. Ei se ole opettajan vastuulla, jos muut kuitenkin ovat pärjänneet samoissa kokeissa. Kaikkien kapasiteetti ei vaan riitä se pitää hyväksyä. Ei opettajilla ole määräänsä enempää aikaa yhdelle oppilaalle. Se on vanhempien homma sitten siitä eteenpäin huolehtia oppimisesta. Ja ymmärtää, ettei kaikkien oppijoiden rahkeet riitä huippusuorituksiin vaikka mitä tekisi. Sekin riittää joskus, että pääsee läpi, vaikka sitten rimaa hipoen.

xL

Opettaja ei anna opetusta vaikka on erityisluokka vieläkin poika saa 9 kun minä opettan mutta myös näkyy virheetkin. Ja vieläkään saa sitä tukea mitä koulusta pyydetty.

• Anonyymi kirjoitti:

xL

Se on täysin opettajasta kiinni ei oppilaasta ja vielä luokasta erityisopettajan pitäisi tukea enemmän mutta se tunti on jaettu puoleen ja edes kerkeä tekemään mitä kun toinen puolisko ensin sit toinen joten jos joka tunnin puoletat se on puolet koulusta pelkkää askartelua mitä katselin poikani kohdalla ja sit se ei tiedä miten tehdään vaan tarvitsee henkohtaista ohjausta edes läksyjä ei tarkisteta. Sit vielä loppuun joku 5minuuttia kerkeää tehdä.

Sanonko mistä on kysymys se koulu ei opeta kuin vaan ne opettajat jotka oikeasti opettaa.

• Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

Opettaja ei anna opetusta vaikka on erityisluokka vieläkin poika saa 9 kun minä opettan mutta myös näkyy virheetkin. Ja vieläkään saa sitä tukea mitä koulusta pyydetty.

Jos sun poika saa ysejä kokeista, sä valitat täysin turhasta. Mitä jos hyväksyisit lapsesi sellaisena kuin hän on. Ei ihme jos se oireilee, kun vaadit aivan mahdottomia.

xL

• Anonyymi kirjoitti:

xL

Opettajalla ei ole aikaa niitä opettajia pitää olla silloin enemmän eikä ryhmäkokojen isompia ja yksityistukiopetusta koulusta joka päivä lisänä Yksityisesti jotka ei ole osannut.

On siis todella typerää vedota oppilaaseen kun opettaja ja väärin tehty luokka on syy pää. Opettajan pitäisi antaa lisä materiaalia lapsen tason mukaan ei päinvastoin antaa tehtäviä, mistä aita on matalin.

• Anonyymi kirjoitti:

Jos sun poika saa ysejä kokeista, sä valitat täysin turhasta. Mitä jos hyväksyisit lapsesi sellaisena kuin hän on. Ei ihme jos se oireilee, kun vaadit aivan mahdottomia.

xL

Minä en vaadi mahdottomia vaan ilman minun harjoitusta saa seiskan mikä nojaa vanhoihin tietoihin lapsikin itkee jos en auta ja pakota. Viikossa oppimaan sen minkä opettaja piti opettaa kuukaudessa.
        Joten minusta on todella törkeää kun teen ne lisäharjoitukset että minun työstäminen oppimateriaalin tekemiseen menee ja etsintää koko aika ja siihen ettei tarvitse kuukaudessa harjoitella, lisäksi poika ei pärjää koulussa vaan pitää mennä kouluun lasta harjoittamaan neurologisia taitoja ja se että poika pärjäsi ihan itsenäisesti koulun avustuksella toiselle luokalle kun oli eri opettaja että pyrkivät laittaa normaali ryhmään. Mutta vaadin erityisryhmää.

• valtakunta kirjoitti:

Minä en vaadi mahdottomia vaan ilman minun harjoitusta saa seiskan mikä nojaa vanhoihin tietoihin lapsikin itkee jos en auta ja pakota. Viikossa oppimaan sen minkä opettaja piti opettaa kuukaudessa.
        Joten minusta on todella törkeää kun teen ne lisäharjoitukset että minun työstäminen oppimateriaalin tekemiseen menee ja etsintää koko aika ja siihen ettei tarvitse kuukaudessa harjoitella, lisäksi poika ei pärjää koulussa vaan pitää mennä kouluun lasta harjoittamaan neurologisia taitoja ja se että poika pärjäsi ihan itsenäisesti koulun avustuksella toiselle luokalle kun oli eri opettaja että pyrkivät laittaa normaali ryhmään. Mutta vaadin erityisryhmää.

Opettaja vaihdos muutti kaiken edes pärjäämisen luokassa ja kävi siten että keväällä oirehtii kovin ja vasta silloin näin ekaa kertaa nämä oireet koska minä en koskaan edes niitä nähnyt kotona.
        Koen opettajan tehneen ne enemmänkin kuin kodin koska pärjäsi ihan omin avuin kolmoselle eriopettajan tuella joka oli laittamassa normaaliin ryhmää ja sitä ennen en tehnyt yhtään harjoitusta edes lapselle koska minulla ei ollut edes mitään tietoa.

• Anonyymi kirjoitti:

xL

Joten olet taas pelkkä kapeakatseinen ihminen ilman kovaa työtä ei niitä numeroitakin tule. Ja sen se tokan opettajakin kertoi minulle niiden lapsien lisääntyminen vaan lisääntyy kun isommalle luokalle menee että pärjää. Tämä 3lk opettaja ei todellakaaan ole yhtään harjoittanut.

• Anonyymi kirjoitti:

xL

Joka on vielä 6lk mukana. Vikisi itse niitä lisäharjoituksia toiselta opettajalta pojan opettaja kun lupasi minulle se toinen opettaja harjoituksia jotka on ilmaisia.

• valtakunta kirjoitti:

Joten olet taas pelkkä kapeakatseinen ihminen ilman kovaa työtä ei niitä numeroitakin tule. Ja sen se tokan opettajakin kertoi minulle niiden lapsien lisääntyminen vaan lisääntyy kun isommalle luokalle menee että pärjää. Tämä 3lk opettaja ei todellakaaan ole yhtään harjoittanut.

Siis niiden läksyjen tekeminen lisääntyy, ei lapsien.
        Väänsi taas tuo kirjoitus omiaan

• Anonyymi kirjoitti:

xL

Ehkä sinun pitää hyväksyä että joku toinen ei osaa oikeasti opettaa erityislapsia edes tee töitä lapsien eteen ja pidä työkykyään yllä.
        Voihan minä tuoda esiin kohta luokalla on tutkinta ylemmästä asianmukaisesta lähteestä koska lakimies sen hoitaa.

• Kaikki uusi saa järjestään negatiivistakin palautetta... Mutta en ole tutustunut tälläiseen metodiin...

Uskon kuitenkin, että koulutus toimii Suomessa hyvin ja siihen löytyy aina tehokkaampia tapoja...

Itseohjautuvuus vaikuttaisi sille, että erilaiset oppilaat voisivat mennä omavalitsemaa polkua pitkin ja kohti omia tavoitteita toisista riippumatta. Eli kuullostaa ideana hyvältä, mutta toteutus varmaan vaati monenlaista korjausliikettä vielä.

• Niin sinä uskot mutta sitten jos sulla ois nyt ekalle menevä lapsi ja huomaisit että se on persukoulun jölkeen täysi idiootti syytätkö itseäsi? et varmaankaan vaan koulua ja huonoa opetusta, Se on vaan sitten liian myöhäistä siinä vaiheessa. Tässä nyt tuhotaan kokonainen sukupolvi hetkessä.

Mitä minä olen kuullut tuo hienolta kuulostava itseohjautuvuus vaikuttaa siltä että pojat kerää lösssejä joiden ei tarvitse tehdä eikä oppia mitään ja ne on idiootteja peruskoulusta päästessään, tytöt tuossa saattaa vähän paremmin menestyä niin kuin nykymallissakin.

Niin sinä uskot mutta sitten jos sulla ois nyt ekalle menevä lapsi ja huomaisit että se on persukoulun jölkeen täysi idiootti syytätkö itseäsi? et varmaankaan vaan koulua ja huonoa opetusta, Se on vaan sitten liian myöhäistä siinä vaiheessa. Tässä nyt tuhotaan kokonainen sukupolvi hetkessä.

Mitä minä olen kuullut tuo hienolta kuulostava itseohjautuvuus vaikuttaa siltä että pojat kerää lösssejä joiden ei tarvitse tehdä eikä oppia mitään ja ne on idiootteja peruskoulusta päästessään, tytöt tuossa saattaa vähän paremmin menestyä niin kuin nykymallissakin.

No jos ois ekalle menevä lapsi, niin enemmän vaan kotona keskittyisin siihen, että sanoisin, että itseäsi varten käyt koulua...

Ja mitä tulee poikiin ja omaan poikaan, niin minusta näyttää ihan sille, että tuolta on tulossa ihan uudenlainen miessukupolvi. Enää ei ole nenäänsä kaivavaa tyhjäntoimittajaa, vaan itseensä panostavaa ajattelevaa sakkia tuo nykynuoriso... Just oli juttua, että alkoholinkäyttökin on vaan pienentynyt ja pienentynyt vuosi vuodelta. Minusta kaikki valistus mitä meillekin on aikoinaan kaadettu kouluissa, on mennyt loistavasti läpi. :o)

• Disse kirjoitti:

No jos ois ekalle menevä lapsi, niin enemmän vaan kotona keskittyisin siihen, että sanoisin, että itseäsi varten käyt koulua...

Ja mitä tulee poikiin ja omaan poikaan, niin minusta näyttää ihan sille, että tuolta on tulossa ihan uudenlainen miessukupolvi. Enää ei ole nenäänsä kaivavaa tyhjäntoimittajaa, vaan itseensä panostavaa ajattelevaa sakkia tuo nykynuoriso... Just oli juttua, että alkoholinkäyttökin on vaan pienentynyt ja pienentynyt vuosi vuodelta. Minusta kaikki valistus mitä meillekin on aikoinaan kaadettu kouluissa, on mennyt loistavasti läpi. :o)

Voit kiittää vaimoasi kun oli kotona tukemassa.

• valtakunta kirjoitti:

Voit kiittää vaimoasi kun oli kotona tukemassa.

Niin, no kiitollinenhan minä olen, että lapsilla on asiat hyvin. En minä tai entinen vaimo kumpikaan ole mitään erikoisempaa tukemista tehnyt, kun ihan normaalia vanhemman roolia tehty.

• Disse kirjoitti:

Niin, no kiitollinenhan minä olen, että lapsilla on asiat hyvin. En minä tai entinen vaimo kumpikaan ole mitään erikoisempaa tukemista tehnyt, kun ihan normaalia vanhemman roolia tehty.

Kyllä ennen kehuit että teki erittäin hyvää työtä kotona, mihin se erittäin hyvä työ katosi?
        Sitä suuremmalla työllä on sitten sinun kiitettävä opettajaa koska on niitä opettajia jotka ei panosta lapsii vaan odottaa että muut tekee työn puolestaan.

• Anonyymi

Mulle tuli tuosta mieleen, että tuolla metodilla yritetään välttää tasapäistäminen. Siis ne joilla on rahkeita saavat keulia ja kehittyä toisten hidastamatta, ja ne joilla ei kapasiteetti riitä, löytävät paikkansa pohjalta minne kuuluvatkin... ;) Hyvin äärioikeistolainen, siis venäjämielinen ja persulainen mallikoulu.

xLiner

• Jaa, minäpä luulen että kun lapsille annetaan mahdollisuus laiskotella ne laiskottelee ennemmin kuin keulivat ja kehitttyvät. Joku poikkeus saattaa olla mutta hyvä jos lukea osaavat koulusta päästessään aikanaan.

• Anonyymi
        Harmaaritari kirjoitti:

Jaa, minäpä luulen että kun lapsille annetaan mahdollisuus laiskotella ne laiskottelee ennemmin kuin keulivat ja kehitttyvät. Joku poikkeus saattaa olla mutta hyvä jos lukea osaavat koulusta päästessään aikanaan.

Ollanko siis samaa mieltä että vasemmistolainen vanha koulujärjestelmä on parempi? 😁

xL

• Anonyymi kirjoitti:

Ollanko siis samaa mieltä että vasemmistolainen vanha koulujärjestelmä on parempi? 😁

xL

Enpä tiedä vanhan järjestelmän vasemmistolaisuudesta, jonkun jutun mukaan tampereella sellaista toteutetiin, mutta ainakin tämä uusi kapitalismia kehittävä näyttäisi olevn p..stä.

• Anonyymi
        Harmaaritari kirjoitti:

Jaa, minäpä luulen että kun lapsille annetaan mahdollisuus laiskotella ne laiskottelee ennemmin kuin keulivat ja kehitttyvät. Joku poikkeus saattaa olla mutta hyvä jos lukea osaavat koulusta päästessään aikanaan.

"Joku poikkeus saattaa olla mutta hyvä jos lukea osaavat koulusta päästessään aikanaan. "

Lasten luku- ja laskentataito on joka tapauksessa jo heikentynyt sen verran, että osalla on vaikeuksia pärjätä normaalissa elämässä, saati työelämässä.

• Anonyymi
        Harmaaritari kirjoitti:

Enpä tiedä vanhan järjestelmän vasemmistolaisuudesta, jonkun jutun mukaan tampereella sellaista toteutetiin, mutta ainakin tämä uusi kapitalismia kehittävä näyttäisi olevn p..stä.

On se vanha vasemmistolainen. Se tasapäistää. Ei huono, todisteena PISA.

xL

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Joku poikkeus saattaa olla mutta hyvä jos lukea osaavat koulusta päästessään aikanaan. "

Lasten luku- ja laskentataito on joka tapauksessa jo heikentynyt sen verran, että osalla on vaikeuksia pärjätä normaalissa elämässä, saati työelämässä.

Mikä ihmisiä tyhmentää? Liika informaatio, ennen kaikkea turha sellainen?

xL

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikä ihmisiä tyhmentää? Liika informaatio, ennen kaikkea turha sellainen?

xL

Tietokoneet, laskimet tekee kaiken ihmisen puolesta, omaa päätä ei tarvitse käyttää. Jostain lukenut että ihmisten äo on lähtenyt 80-luvun jälkeen laskuun. Elämäntavat myös tyhmentää. Yksi parhaista keinoista pitää muisti ja äly terävinä on liikkuminen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tietokoneet, laskimet tekee kaiken ihmisen puolesta, omaa päätä ei tarvitse käyttää. Jostain lukenut että ihmisten äo on lähtenyt 80-luvun jälkeen laskuun. Elämäntavat myös tyhmentää. Yksi parhaista keinoista pitää muisti ja äly terävinä on liikkuminen.

Mä luulen, että myös käsillä tekemisen väheneminen on yksi syy.

xL

• Anonyymi

Monikulttuurisuuden myötä olemme siirytmässä näihin kehitysmaille tyypillisiin "Maailma kylässä -kouluihin". Maailma kylässä -kouluissa ei opeteta vaan siellä lapsia paimennetaan kuten karjaa. Tulevaisuudessa opettajat on tarkoitus korvata vuohipaimenille, jotta maahantunkeutujat saavat töitä.

• Anonyymi

Tästä aiheesta on tässä juuri koulujen alettua tullut juteltua enemmänkin, tuolla oikean elämän puolella.

Oikeastaan kaikki, joiden kanssa olen tästä jutellut, ovat pitäneet ajatusta pienten alakoululaisten itseohjautuvuudesta vähän järjettömänä. Ainoastaan he, joilla on keskimääräistä paremmin itseohjautuvaa jälkikasvua, ovat pitäneet tätä toteuttamiskelpoisena.

Itse en usko mihinkään kansan tyhmentämisoperaatioon, mutta pidän tätä muutosta pahana tasa-arvo-ongelmana. Tämä jakaa lapsia erilaisiin ryhmiin todella monella tasolla. Eroa tulee niin itseohjautuvuuskyvyn, itseoppimiskyvyn, aloitekyvyn, keskittymiskyvyn kuin kodin käytettävissä olevien resurssien tasolla. Pelkään, että tämä systeemi tulee entisestään kasvattamaan tyttöjen ja poikien välistä eroa. Vaikka linkitetyssä jutussa puhutaan tytöstä, niin jo ennestään on tiedossa, että pojat alisuoriutuvat peruskoulussa. Suuri osa pojista kehittyy tyttöjä hitaammin ja varsinkaan tuo itseohjautuvuuskyky ei ole samalla tasolla.

Pienen pojan äitinä olen huomannut, että eriytyminen alkaa jo päiväkodissa. "Kiltit" ja keskittymiskykyiset tytöt saavat paljon enemmän irti varhaiskasvatuksesta ja siten paremmat valmiudet koulun aloittamiseen. Vilkkaat ja "omia polkujaan kulkevat" pojat taas hoidetaan "pojat on poikia" asenteella ja ajatellaan, että he ehtivät oppia sitten koulussa. Itseohjautuvuutta vaativa koulu pistää nämä pojat aika mahdottoman tilanteen eteen.

Itse en ole varsinaisesti huolissani oman poikani kohdalla. Tiedän, että meillä riittää kyllä kotona aikaa ja kykyä hoitaa kaikki peruskouluun liittyvät ongelmat. Kaikissa perheissä näin ei kuitenkaan ole. Toivon todella, että tästä asiasta alettaisiin pitää paljon kovempaa meteliä nimenomaan sukupuolten tasa-arvon näkökulmasta!

• Olentäysin samaa mieltä. Jotka on täällä mahtipontisia omista kyvyistä ettei niitä sellainen asia haittaa voin sanoa ettei minun kohdalla ole huono asia kerrata mutta kun pitää esikoista opettaa se on todella typerää jos omat taidot ei riitä nyt sitte Saksankin pitää opetella että tietää varmasti tytön kehittyvän myös.😳
        Kyllä se numeroissa näkyy mitä en osaa opettaa. Joten olen siitä erittäin paljon huolissa vai onko opettajan käymiseksi vain ”läpihuutojuttu”

• Tähän vielä tämmöinenkin:

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006208500.html?ref=rss

" Esimerkiksi australialainen professori harmitteli minulle sitä, että he olivat panneet merkille jo vuosikausia sitten, että Suomen koulujärjestelmää alettiin uudistaa vastoin tutkimustietoa. Siitä johtuen he olivat kuulemma lopettaneet kaiken mallin ottamisen Suomen koulujärjestelmästä.

– Myös itävaltalainen kokenut koulutustutkija tuli ihmettelemään sitä, miksi Suomessa koulujärjestelmää uudistetaan vastoin tutkimustietoa. Hän kysyi minulta moneen kertaan, osaanko selittää hänelle, miksi Suomessa ryhdyttiin tekemään ideologisia koulukokeiluja."

Suuresta osasta eläinkokeitakin ollaan kyetty maailmailla luopumaan niin miksi ihmeessä täällä aletaan tekemään kokeita valtavalla joukolla lapsia yhtään tietämättä mihin se johtaa? Ei ihme että maailmallakin ihmettelevät höynien touhuja.

• Niinpä pitäiskö ilmoittaa koulutuksesta leikattiin hallitus kausilla monta monta vuotta peräjälkeen, se on se syy.

• Oho taas löysin huonon linkin kun pitää taas rahaa löytyä.

• Eiköhän se yskä havaittu

• Meidän pojan matikan tuntejakin vähennettiin lain mukaan vähimmäismäärille kun sitä lain mukaan laskettiin opettaja tästä ilmoitti tämä on laillista.

• valtakunta kirjoitti:

Meidän pojan matikan tuntejakin vähennettiin lain mukaan vähimmäismäärille kun sitä lain mukaan laskettiin opettaja tästä ilmoitti tämä on laillista.

Tässä luodaan tietoyhteiskuntaa, matikan osaaminen lienee siinä toisarvoista.

Noh se laskettiin 3 lk jo vai oli 4lk tuntien määrää Itselläni huolestuttaa koska matikkaa tarvitaan todella paljon.
        Minusta se on ihan sama mitä lasketaan mutta on hyvin huolestuttavaa.

Koen kyllä hyvin tärkeäksi koska taitoni on ollut aina matikan osaaminen onhan koodaus siinä ja insinöörien koen erittäin tärkeäksi.

Teknologia on hyvin tärkeä kehitykselle minusta.
        https://yle.fi/uutiset/3-10353905

• Anonyymi

Hesarissa oli myös mielenkiintoinen mielipideketju.

Katsotaan mitä saavat kaivettua esille tämän mallin läpivetäjistä.

xL

• Ei tuo itseohjautuvuus ole mikään uusi asia. Meillä aikanaan kävi hyvin pian selväksi ettei opettajia juurikaan kiinnostanut poikien opettaminen niin aika itseohjautuvasti sitä mielenkiinto siirtyi muihin asioihin. Ei silloin sanaa ollut olemassakaan vaan turvallisesti oli ne omat pulpetit ja selkeä työjärjestys joka toi sitä arjen rutiinia ja turvaa. Jotenkin tuntuu kohtuuttomalta että ihmislapsi joka nyt vasta muutama vuosi aiemmin on oppinut kävelemään pitäisi jotenkin itseohjautuvasti luovia koulumailmassa.

Mitä omiin lapsiin tulee niin lähinnä olen kysynyt että tarvitsevatko apua ja joskus kieltänyt koulutöiden teon kotona. Molemmissa kun oli oireita pyrkiä täydellisyyteen niin kun pakolliset läksyt oli tehty niin ajoin ne pihalle leikkimään. Piti vähän selittää että lepoakin tarvitaan ja itselleen on oltava armollinen. Muuten elo saattaa käydä raskaaksi.

Ehkä tärkein oppi jonka olen heile yrittänyt saada päähän koulusta on se että kenenkään ihmisarvo ei ole sidottu koulunumeroon vaan se on ihan jotakin muuta.

• Ei tyttökään tarvitse lisä opetusta muuta kun niissä missä ei saa tarpeeksi opetusta ja tekee läksyt heti. Kannattaa tarkistaa väliin kun taas pojan vastaukset on väärin vaikka ei tarvitse auttaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan bisneksillä ei mene hyvin

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/c46da6ab-340f-4790-aaa7-0865eed2336 Yrityksen konkurssihakemus on tullut kärä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      314
      1440
    2. Tiesitkö? Martina Aitolehden isäpuoli on tämä suosittu laulaja

Martina Aitolehti on seurattu julkisuuden henkilö. Lähipiiriin mahtuu muitakin tunnettuja henkilöitä. Tiesitkö, että Ma
      Kotimaiset julkkisjuorut
      31
      1169
    3. Jos SDP ei voita reilusti, persut kumoavat demokratian Suomesta

Näin tekisi ainakin Rydman seuratessaan idolinsa Trumpin mallia https://www.is.fi/politiikka/art-2000012187244.html
      Maailman menoa
      458
      932
    4. 62
      926
    5. Voiko meidän välit

Koskaan parantua tästä?
      Ikävä
      73
      922
    6. Onko kaivattusi

Kummallinen jossakin suhteessa?
      Ikävä
      48
      681
    7. Mies, olenko ymmärtänyt oikein?

Ystävyys/salainen suhde/molemmat ovat täysin poissuljettuja asioita? Nainen
      Ikävä
      74
      651
    8. Kiteen Pallon superpesisjoukkue pelaa huumeiden vaikutuksen alaisena

Huumerikos. Yleisesti uskotaan, että se seikka, että eräs KiPan pelaaja kärähtää huumeista, on vain jäävuoren huippu. M
      Kitee
      95
      649
    9. Perussuomalaisten kannatus nousi rytinällä Ylen tänään julkaisemassa tuoreimmassa gallup-kyselyssä.

https://yle.fi/a/74-20239449 Perussuomalaisilla hurja- ja ylivoimaisesti suurin nousu tässä uudessa Ylen gallupissa. Kyl
      Maailman menoa
      465
      622
    10. Kauanko olet kaivannut kaivattuasi ja

koska hänet löysit?
      Ikävä
      38
      602
    Aihe