Graavaus

Lohinisti

Ehkä tyhmä kysymys.
Miksi juuri suolattujen fileiden päälle pannaan paino?
Kuinka painava sen painon pitää olla?

3

1082

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sanna

      En tiiä miksi siihen laitetaan se paino. Imeytyskö suola paremmin kalaan tai jotaki semmosta?

      Minä oon laittanu vaikka kilon juuston painoksi päälle ku oon suolannu kalaa. Tai voihan siihen laittaa vaikka mansikkahillopurkin. Jotaki painavaa oon laittanu. Mitä nyt jääkaapista on sattunu löytymään.

      • bite

        Varmaan alunperin painon tarkoitus oli pitää kalat suolaveden pinnan alapuolella, silloin kun ne vielä suolattiin kunnolla.
        Nykyään painon tarkoitus, lienee puristaa kalapalat tiiviimmiksi, vähän samaan tapaan kuin voileipäkakkukin pannaan painon alle jääkaappiin ennen kuorruttamista.
        Paino tuotteen mukaan, ei sen niin kovin painava tarvitse olla litran purkki on hyvä, esim. maitopurkki kyljellään. Tärkeintä on painon jakautuminen koko alueelle. Eli painon alle kannattaa panna levy joka jakaa painon tasaisemmin.
        Hyvää päivän jatkoa vaan...


      • Stadin kundi!
        bite kirjoitti:

        Varmaan alunperin painon tarkoitus oli pitää kalat suolaveden pinnan alapuolella, silloin kun ne vielä suolattiin kunnolla.
        Nykyään painon tarkoitus, lienee puristaa kalapalat tiiviimmiksi, vähän samaan tapaan kuin voileipäkakkukin pannaan painon alle jääkaappiin ennen kuorruttamista.
        Paino tuotteen mukaan, ei sen niin kovin painava tarvitse olla litran purkki on hyvä, esim. maitopurkki kyljellään. Tärkeintä on painon jakautuminen koko alueelle. Eli painon alle kannattaa panna levy joka jakaa painon tasaisemmin.
        Hyvää päivän jatkoa vaan...

        Stadin isojölli laittaa aina lohifileen mutsilta perityn UPOmankelin telojen väliin, sitä ennen suoltaan file tietty rakeisella merisuolalla. Kuuluu kiva rouske kun rakeet hajoaa telojen välissä.
        Noista ohuista fileistä Teppo väsää sitten lohilasagnea, et sillei hei!
        Teppo on innovaattoreiden kingi ja stadin suurin gourmet kokki, et sillei hei!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      35
      1896
    2. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      50
      828
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      82
      819
    4. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      35
      681
    5. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      7
      681
    6. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      590
    7. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      59
      502
    8. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      44
      459
    9. Porukkaa ku pipoa

      Olipas iloinen yllätys kun kiertelin ja kaartekin autolla koko päivän pitkin ähtäriä joka paikassa väkeä, leirintäalueel
      Ähtäri
      28
      449
    10. Näin juhannuksena tuttu nainen

      Harrastettaisiin sitä kovasti, yhdessä. Tunteeni tiedät kun ne ilmaisin. Olet koko ajan mielessä, houkuttelevana, halutt
      Ikävä
      27
      406
    Aihe