Ehkä tyhmä kysymys.
Miksi juuri suolattujen fileiden päälle pannaan paino?
Kuinka painava sen painon pitää olla?
Graavaus
3
1082
Vastaukset
- sanna
En tiiä miksi siihen laitetaan se paino. Imeytyskö suola paremmin kalaan tai jotaki semmosta?
Minä oon laittanu vaikka kilon juuston painoksi päälle ku oon suolannu kalaa. Tai voihan siihen laittaa vaikka mansikkahillopurkin. Jotaki painavaa oon laittanu. Mitä nyt jääkaapista on sattunu löytymään.- bite
Varmaan alunperin painon tarkoitus oli pitää kalat suolaveden pinnan alapuolella, silloin kun ne vielä suolattiin kunnolla.
Nykyään painon tarkoitus, lienee puristaa kalapalat tiiviimmiksi, vähän samaan tapaan kuin voileipäkakkukin pannaan painon alle jääkaappiin ennen kuorruttamista.
Paino tuotteen mukaan, ei sen niin kovin painava tarvitse olla litran purkki on hyvä, esim. maitopurkki kyljellään. Tärkeintä on painon jakautuminen koko alueelle. Eli painon alle kannattaa panna levy joka jakaa painon tasaisemmin.
Hyvää päivän jatkoa vaan... - Stadin kundi!
bite kirjoitti:
Varmaan alunperin painon tarkoitus oli pitää kalat suolaveden pinnan alapuolella, silloin kun ne vielä suolattiin kunnolla.
Nykyään painon tarkoitus, lienee puristaa kalapalat tiiviimmiksi, vähän samaan tapaan kuin voileipäkakkukin pannaan painon alle jääkaappiin ennen kuorruttamista.
Paino tuotteen mukaan, ei sen niin kovin painava tarvitse olla litran purkki on hyvä, esim. maitopurkki kyljellään. Tärkeintä on painon jakautuminen koko alueelle. Eli painon alle kannattaa panna levy joka jakaa painon tasaisemmin.
Hyvää päivän jatkoa vaan...Stadin isojölli laittaa aina lohifileen mutsilta perityn UPOmankelin telojen väliin, sitä ennen suoltaan file tietty rakeisella merisuolalla. Kuuluu kiva rouske kun rakeet hajoaa telojen välissä.
Noista ohuista fileistä Teppo väsää sitten lohilasagnea, et sillei hei!
Teppo on innovaattoreiden kingi ja stadin suurin gourmet kokki, et sillei hei!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 781032
Jani Wickholm on kuollut
Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm91829- 62746
J-mies, miten voit olla niin varma siitä
että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp81745- 119734
- 109685
Alan pikkuhiljaa olemaan sinut
sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante114583- 47570
- 18538
Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64502