Mämmiä

muillekin

Olen mämmifani ja nyt kun sitä saa, ajattelin korvata kaiken leivän luomumämmillä (ei sokeria tai siirappia). Mitä etua tai haittaa siitä on leipään verrattuna? Tietääkö kukaan?

5

1050

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aika paljon

Sadassa grammassa luomumämmiä on hiilareita 29 g. "Normaalissa" esim. Suomen suosituimmassa ruisleivässä on hiilareita 35-47 g. Kuituja mämmissä on 6 g ja rasvoja alle 1 g. Ruisleivässä kuituja 6,9 g ja rasvaa vähän yli 1 g.

Eli näyttää siltä että mämmi olisi terveellisempää kuin ruisleipä. Ainakin se on täyttävämpää (olen kokeillut).

• Asafoetida

Ihastuttava ajatus! Teknisesti, mämmi on olutta. Mallastusvaiheessa viljan tärkkelys siis hajotetaan sokereiksi, joten mämmissä kyllä on sokeria...

Mutta sama tietysti tapahtuu leivän tärkkelykselle suolistossasi.

No siis - en tiedä asiasta mitään, mutta en todellakaan näe ongelmia. Luomuus kuitenkin on tämän nimenomaisen kysymyksen suhteen täysin sivuseikka. On se sokeri aineksissa tai tuotteessa on samantekevää.

(Paras mämmi on tietysti kotitekoista!)

• mullekin

Oluessa ja mämmissä on tietenkin se ero, että mämmissä ei ole alkoholia. Mutta on siinä muitakin eroja. Esimerkiksi mämmissä on paljon vitamiineja: A, E, K, folaatteja,B, karotenoideja eli A-vitamiinin esiasteita lisäksi sinkkiä rautaa, magnesiumia, fosforia...

Eli mämmi on paljon monipuolisempi aine kuin olut, jossa ei ole kuitujakaan. Olut mennä hulahtaa melkein suoraan kurkusta vessanpönttöön. No, tietysti vessanpönttöön se mämmikin päätyy aikanaan, mutta ei sentään niin suoraan kuin olut.

Ei silti, kyllä olut silloin tällöin tekee hyvää.

• HMG

Itse olen tänään ja eilen syönyt luomumämmiä. Ihan yhtä hyvä maku kuin tavallisessa mämmissä. En ole tähän luomumämmiin lisännyt valkoista sokeria. Tykkään syödä se pelkästään kuohukerman kanssa. Se on todella täyttävää.

Mitä etuihin ja mahdollisiin haittohin tulee niin en mene sanomaan mitään varmuudella. Tuskinpa mitään haittoja verrattuna leivän syömiseen yleensä. Pikemmin luomumämmi voisi ehkä olla suolistolle parempi koska siinä on enemmän vettä prosentuaalisesti. Ja ajattelen että luomumämmin hiilihydraatit eivät ehkä ole niin paljon tärkkelystä kuin leivän hiilihydraatti on. Tämä ehkä helpottaa elimistön hiilihydraatin sulattamista, mene ja tiedä.

Se on totta että elimistö loppujen lopuksi tunnistaa mämmin hiilihydraatin "sokeriksi" (glukoosi). Mutta se hyvä puoli luomumämmissä on verrattuna tavalliseen että tavallisessa on lisätty valkoista sokeria ja/tai siirappia, ja valkoisesta sokerista (ja siirapista paljolti myös) puuttuu hiilihydraatin sulaamiselle tärkeät B vitamiinit kun sitävastoin luomumämmissä B vitamiinit ovat luonnollisesti sidoksissa rukiin hiilihydraattiin. Valkoinen sokeri ja muu luonnoton raffinoitu pelkistetty sokeri ei sisällä yhtään B vitamiinia, joten sen sulamisessa se ryöstää B vitamiineja elimistöltä, joita se tarvitsisi muihin toimintoihin. Siksi myös runsas pelkistettyjen hiilihydraattien syöminen on yhdistetty mm. sydänsairauteen, koska B vitamiinit luonnostaan suojaavat siitä.

H M Granbacka

• mämmimömmö

Mämmi on hyvää! Olen myös löytänyt luomumämmin ja syön sitä vaniljakastikkeen kanssa. Pussillinen Ekströmin vaniljakastiketta ja 4 dl rasvatonta maitoa eli kastikkeesta tulee tavallista löysempi, mutta se sopii mämmiin paremminkin kuin hyvin. Tietysti jos on viitseliäs voi vaniljakastikkeen tehdä itsekin, mutta olen sen verran mukavuudenhaluinen, että pussikastike kelpaa minulle ihan hyvin. Tosin siinä on sitä sinun inhoamaasi valkoista sokeria...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      225
      7037
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      45
      1305
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      29
      1118
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      911
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      49
      885
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      62
      877
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      96
      846
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      801
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      776
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      753
    Aihe