Toyota Hiace: Klassikkopaku aina ja iankaikkisesti

Anonyymi

34

2471

3Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihan mielenkiintoinen juttu, mutta tuossa käy ilmi juuri ne pointit miksi mä jätin Hiacen ostamatta. Tuon blogistin ajama auto on vm.2002, ajettu puoli miljoonaa ja artikkelin tekohetkellä se oli ollut myynnissä näköjään 4900 eurolla. Varusteina radio😅

      Mun Vito maksoi silloin viime vuoden elokuussa 5400e 290tkm ajettuna. On vuosimallia 2008 ja on kesäksi ilmastointi, talveksi eeberi, sähköikkunat, avain ei ole tollanen taskujenpuhkoja kuin Hiacessa jne. Jos asettaa samat kriteerit Hiaceen niin silloin hinta pomppaakin jo aika lailla. Sillä erotuksella jo vähän korjaakin Vitoa.

      Transporteria en minäkään huolisi.

      • Hiacessa ehkä se varustelutaso varsin vaatimaton verrattuna noihin muihin pakettiautoihin, jos kerran siinä sunkin katsomassa Hiacessa varusteina oli vain pelkkä radio:)))))

        Mutta varmasti sitä luotettavuutta siitä Hiacesta löytyy sitäkin enemmän, eikä joku 500 tkm ole Hiacelle vielä juuri mitään:)))))))))))))))))))))))))))))))))))))


      • DarkFear kirjoitti:

        Hiacessa ehkä se varustelutaso varsin vaatimaton verrattuna noihin muihin pakettiautoihin, jos kerran siinä sunkin katsomassa Hiacessa varusteina oli vain pelkkä radio:)))))

        Mutta varmasti sitä luotettavuutta siitä Hiacesta löytyy sitäkin enemmän, eikä joku 500 tkm ole Hiacelle vielä juuri mitään:)))))))))))))))))))))))))))))))))))))

        No juu se minkä koeajoin, oli aika vähän ajettu, olisko ollut noin 180tkm ja muistaakseni vuosimallia 2001. Mutta ei keskuslukitusta, ilmastointia, lisälämmitintä, liukuoven ikkunaa, sähköikkunoita, ei oikeastaan yhtään mitään. En kiinnittänyt huomiota oliko radiota, ei sitä kuitenkaan kuulisi sen jyrinän keskellä 😅Ja hintana 7900e.

        Luotettavia ja yksinkertaisia korjattavia nuo kyllä ovat, ei siinä.

        Mutta jos pitäisi valita että ostaisinko karun Hiacen hintaluokassa 5000-8000e tilisiirrolla vaiko uuden Skoda Octavia farmarin rahoituksella, ostaisin mieluummin Hiacen.

        Kukin tyylillään 💁‍♂️


      • peris234 kirjoitti:

        No juu se minkä koeajoin, oli aika vähän ajettu, olisko ollut noin 180tkm ja muistaakseni vuosimallia 2001. Mutta ei keskuslukitusta, ilmastointia, lisälämmitintä, liukuoven ikkunaa, sähköikkunoita, ei oikeastaan yhtään mitään. En kiinnittänyt huomiota oliko radiota, ei sitä kuitenkaan kuulisi sen jyrinän keskellä 😅Ja hintana 7900e.

        Luotettavia ja yksinkertaisia korjattavia nuo kyllä ovat, ei siinä.

        Mutta jos pitäisi valita että ostaisinko karun Hiacen hintaluokassa 5000-8000e tilisiirrolla vaiko uuden Skoda Octavia farmarin rahoituksella, ostaisin mieluummin Hiacen.

        Kukin tyylillään 💁‍♂️

        Ei sitten paljoa kyllä ajettu se Hiace tohon ikään nähden, mutta sanoisin kyllä, että sen varustelutaso ollut erittäin heikko ja siihen nähden kyllä myös aivan liian kallis. Onhan ne ilmastoinnit, sähköikkunat, keskuslukitukset ym. toiminnot kuitenkin jo ihan perusjuttuja monissakin 2000-luvun autoissa. Vielä kun Hiacen ajometeli on häiritsevän kova, niin mielestäni teit ihan hyvän päätöksen, kun jätit sen Hiacen vaikka Pääskyvuoren Jorman ostettavaksi:))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

        Johan tolla kahdeksalla tonnilla saa vaikka minkälaisen pakettiauton ja tavan autoistakin löytyy jo hienoja käytettyjä Mersuja, Bemareita, Volvoja ym. hienomman luokan autoja, jotka tarjoavat oikein herraskaista kyytiä.

        Timppa kyllä ostaisi mieluummin sen Octavian vaikka kulutusluotolla, mutta kuten sanoitkin, niin kukakin tyylissään:)


      • peris234 kirjoitti:

        No juu se minkä koeajoin, oli aika vähän ajettu, olisko ollut noin 180tkm ja muistaakseni vuosimallia 2001. Mutta ei keskuslukitusta, ilmastointia, lisälämmitintä, liukuoven ikkunaa, sähköikkunoita, ei oikeastaan yhtään mitään. En kiinnittänyt huomiota oliko radiota, ei sitä kuitenkaan kuulisi sen jyrinän keskellä 😅Ja hintana 7900e.

        Luotettavia ja yksinkertaisia korjattavia nuo kyllä ovat, ei siinä.

        Mutta jos pitäisi valita että ostaisinko karun Hiacen hintaluokassa 5000-8000e tilisiirrolla vaiko uuden Skoda Octavia farmarin rahoituksella, ostaisin mieluummin Hiacen.

        Kukin tyylillään 💁‍♂️

        Tuli mieleen, että onko sellainen pakettiauto sulle tuttu kun Toyota Proace?

        Näkyy olevan Ranskassa valmistettuja ja tuli joku vuosi sitten Hiacen seuraajaksi.


      • Juu erittäin hyväkuntoinen yksilö se oli ja varmasti pidemmän päälle luotettava, mutta aika ankea tapaus autona. Ja se oli eka Hiace mitä olen koskaan ajanut, joten voin vain kuvitella millainen tunnelma on noissa puoli miljoonaa ajetuissa hitusen halvemmissa Hiaceissa 🙈

        Niin Proace on tosiaan PSA-konsernin kanssa yhteistyössä tehty seuraaja Hiacelle. Ei ole omakohtaista kokemusta, mutta olettaisin että mukavuudeltaan se on enemmän tätä päivää, mutta tuskin yhtä legendaarisen kestävä kuin Hiace. Aika näyttää. Sinänsä hieman huvittavaa että Proace, Citroen Jumpy, Peugeot Partner ja nykyään myös Opel Vivaro ovat käytännössä sama auto. Eroja löytyy lähinnä pölykapseleista, keulamaskista, avaimenperästä ja ratissa olevasta logosta 😅 Mutta Hiacen luoman maineen perusteella Proace myy selvästi parhaiten ainakin Suomessa.


      • peris234 kirjoitti:

        Juu erittäin hyväkuntoinen yksilö se oli ja varmasti pidemmän päälle luotettava, mutta aika ankea tapaus autona. Ja se oli eka Hiace mitä olen koskaan ajanut, joten voin vain kuvitella millainen tunnelma on noissa puoli miljoonaa ajetuissa hitusen halvemmissa Hiaceissa 🙈

        Niin Proace on tosiaan PSA-konsernin kanssa yhteistyössä tehty seuraaja Hiacelle. Ei ole omakohtaista kokemusta, mutta olettaisin että mukavuudeltaan se on enemmän tätä päivää, mutta tuskin yhtä legendaarisen kestävä kuin Hiace. Aika näyttää. Sinänsä hieman huvittavaa että Proace, Citroen Jumpy, Peugeot Partner ja nykyään myös Opel Vivaro ovat käytännössä sama auto. Eroja löytyy lähinnä pölykapseleista, keulamaskista, avaimenperästä ja ratissa olevasta logosta 😅 Mutta Hiacen luoman maineen perusteella Proace myy selvästi parhaiten ainakin Suomessa.

        Joo onhan se auton mukavuus ja muut ominaisuudet myös tärkeitä juttuja kauppoja tehdessä, ettei sillä luotettavuudella ja pitkillä ajokilometreillä voi pelkästään ihan kaikkea korvata.

        Joo katsoinkin, että toi Proace näkyy olevan käytännössä identtinen noiden Peugeotin ja muiden vastaavien pakujen kanssa. Muistan kun muutettiin isän kanssa mun tavaroita Turusta, niin meillä oli vuokralla tollainen Opel Vivaro, joka oli ainakin mun mielestä ihan hyvä matkustaa. Ainakin varmasti jotain vanhaa Hiacea parempi:))))))))))))))))))))))))))))))


    • Mitäpä tohon artikkeliin on lisäämistä. Se on meinaan niin että jos tarvii luotettavan työ juhdan niin Hiase on ainoa oikea valinta. Ei se herraskaista kyytiä tarjoa mutta kuljettaa rakennus tarvikkeet, työ kalut sun muut perille ja on tarvittaessa hyvä kärryn veto auto.

      Se on meinaan serkku pojalla maan rakennus virma ja sillä on vallan Hiaseja ja Hilukseja työ käytössä. Eikä meinaan koskaan ole autojen takia jääneet kauhat, tela ketjut tai muut tarvikkeet toimittamatta työ maa alueelle. Paitsi muutaman kerran kun se erehtyi ostamaan Ransportterin josta onneksi hankkiutui eroon.

      Itelläkin on Hiaseja ollut eikä muuten koskaan jättäneet tien päälle tai mittaristossa palanut mikään typerä ODB valo. Viimeisimmässä oli taulussa reilut 650tkm ja Gahnalainen tumma mies osti sen hyvällä hinnalla Afrikkaan vietäväksi. Varmaan vieläkin se toimii siellä jonkun perheen tai yrityksen jokapäiväisenä käyttöautona.

      • Niin eikös se Kasipätkän Volvo tarjoakin oikein herraskaista kyytiä:)))))))))))))))))))))))))))))))))

        Varmaan siinä mielessä ollut sulla hyvä se Carinan vaihto siihen Volvoon, kun kuitenkin Volvossa se varustelutaso varmasti parempi, vaikka luotettavuudessa se Volvo tuskin vetää vertoja sille vanhalle Toyota Carinalle:)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

        Tuskin sillä Kasipätkän Volvolla ajetaan mitään 700 tkm, kuten Carinalla varmaan se menisikin:))))))))))))))))))))))))))))))))))))))


      • Anonyymi
        DarkFear kirjoitti:

        Niin eikös se Kasipätkän Volvo tarjoakin oikein herraskaista kyytiä:)))))))))))))))))))))))))))))))))

        Varmaan siinä mielessä ollut sulla hyvä se Carinan vaihto siihen Volvoon, kun kuitenkin Volvossa se varustelutaso varmasti parempi, vaikka luotettavuudessa se Volvo tuskin vetää vertoja sille vanhalle Toyota Carinalle:)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

        Tuskin sillä Kasipätkän Volvolla ajetaan mitään 700 tkm, kuten Carinalla varmaan se menisikin:))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

        Carinalla ajaa yli miljoona kilometriä, jos sen sarjanumero alkaa JT1-merkinnällä. Jos Carina on valmistettu Britanniassa, niin kilometrejä kertyy vähemmän.

        Hiace on paras porokoira!


    • Anonyymi

      Itselläni on vm-97 600tkm ajettu hiace firman työjuhtana. Aika kova kulutus on hiacessa verrattuna uudempiin pakuihin. Mutta minkä polttoaineissa maksaa eteen, tulee se muissa käyttökustannuksissa takaisin. En ole yli 100tkm koskenut edes jarruihin kuin polkimen kautta jalalla ja niin vain taas meni katsastuksesta ensimmäisellä läpi. Käsittämättömän kestävä peli. Ainoa minkä voi nostaa samalle tasolle hiacen kanssa on w124 koppanen mersu.
      Eihän hiace mikään hyvä ole ajaa mutta työkaluna se on pakin parasta antia.
      Viimeisen 200000tkm välillä olen autoon vaihtanut ainoastaan takaiskarit, laturin, startin sekä öljyjä perään, moottoriin sekä vaihdelaatikkoon, muuta ei ole tarvinnut tehdä.

    • Meillä kävi tänään nuohooja ja sillä on ollut sama 90-luvun tai 2000-luvun alun Hiace niin kauan kuin mä muistan. Kysyin uteliaisuuttani että paljonko on mittarissa ja onko pelittänyt hyvin, niin kuulemma 470tkm on taulussa ja hän naureskeli että sitä ei ajamalla saa hajoamaan. Kertoi myös jutun jonka tiesin jo entuudestaan ja olen kertonut palstallakin, että Autovahinkokeskus yms. antaa mennä moottorit, vaihdelaatikot ja perät raudan kilohinnalla kun niitä ei kukaan osta 😄

      • Hyvin on näköjään sitten Hiace kestänyt, jos kerran on vielä noin parikymmentä vuotta vanha Hiace ajossa.

        Onhan se Hiace varmasti nuohoojalle hyvä auto, niin eipä jää ainakaan nuohoukset sen takia tekemättä, että auto seisoisi korjaamolla:)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))


    • Anonyymi

      Tämä voitaneen laskea sellaiseksi asialliseksi ja tasokkaaksi keskusteluketjuksi. Hiacea ei ihan helpolla ajeta siihen kuntoon että Kamerunin poika löisi 500 egee tai peris satasen kouraan :) Järkyttäviä tärylätkiä mutta kestää!

      • No juu mulla ei tosiaan työni puolesta ole pahemmin kokemusta Hiaceista tai Toyotista noin ylipäätään. Afrikkaan niitä on viety aika paljon ja kyseiset export-kaverit pystyvät maksamaan paremmin kuin kotimaiset toimijat. Faktahan on se että mä maksan noista romuista alkaen kahvipaketista ja korkeintaan tyyliin 200e. Mutta jos puhkiruostunut Carina minkä tekniikan osille ei Suomessa pahemmin ole kysyntää, kelpaa Afrikkaan ja tummat pojat antavat 500e kouraan niin en yhtään ihmettele. Niille mäkin romuni myisin.

        Muutaman päivän Hiacen omistaneena en kutsuisi sitä järkyttäväksi mutta se vaatii tietynlaista asennetta. Jotkut mitkä lie VW New Beetlellä tai Minillä ajavat graphic designerit Helsingin Kalliossa ovat oma ihmisryhmänsä. Tuskin kilpailen samoista naisista heidän kanssaan muutenkaan.


      • peris234 kirjoitti:

        No juu mulla ei tosiaan työni puolesta ole pahemmin kokemusta Hiaceista tai Toyotista noin ylipäätään. Afrikkaan niitä on viety aika paljon ja kyseiset export-kaverit pystyvät maksamaan paremmin kuin kotimaiset toimijat. Faktahan on se että mä maksan noista romuista alkaen kahvipaketista ja korkeintaan tyyliin 200e. Mutta jos puhkiruostunut Carina minkä tekniikan osille ei Suomessa pahemmin ole kysyntää, kelpaa Afrikkaan ja tummat pojat antavat 500e kouraan niin en yhtään ihmettele. Niille mäkin romuni myisin.

        Muutaman päivän Hiacen omistaneena en kutsuisi sitä järkyttäväksi mutta se vaatii tietynlaista asennetta. Jotkut mitkä lie VW New Beetlellä tai Minillä ajavat graphic designerit Helsingin Kalliossa ovat oma ihmisryhmänsä. Tuskin kilpailen samoista naisista heidän kanssaan muutenkaan.

        Oletko muuten keltään palstan tutuilta tyypeiltä ostanut mitään autoja purettavaksi?

        Ei taida se Pääskyvuoren Jorman vanha Carinakaan sulle päätyä purettavaksi, jos se on ensin Jeren käytössä vielä muutaman vuoden ja päätyykin sen jälkeen Afrikkaan jonkun perheen joka päiväiseksi käyttöautoksi:)))))))))))))))


      • DarkFear kirjoitti:

        Oletko muuten keltään palstan tutuilta tyypeiltä ostanut mitään autoja purettavaksi?

        Ei taida se Pääskyvuoren Jorman vanha Carinakaan sulle päätyä purettavaksi, jos se on ensin Jeren käytössä vielä muutaman vuoden ja päätyykin sen jälkeen Afrikkaan jonkun perheen joka päiväiseksi käyttöautoksi:)))))))))))))))

        Ei ole koskaan tätä kautta tullut kauppoja mun suuntaan että olisin ostanut romuautoja. Mitä Jorma joskus kertoi niin tähän Carinaan hitsattiin joku paikka hänen kaverinsa Näädän Maken kanssa Penetrators MC:n lämpimässä ja hyvin valaistussa hallissa 😊Mutta tekniikkaa tuskin ihan helposti ajetaan loppuun vaikka Jere vähän antaisikin kaasua autolle.


    • Anonyymi

      Ostin ekan hiaceni 18 vuotiaana kun tein raksahommia turun seudulla ja satakunnassakin aika paljon. Ajelin sillä 300 000 km 13 vuoden aikana ennen kun se hajosi. Onhan ne kesätäviä autoja ei siiä mitään.

    • Anonyymi

      niin jos ei perusta sähköhimmeleille ym nykyajan jutuille...niin hiace ajaa asiansa...ja kesäkuumalla laitetaan kylmä puhaltaan ....onhan uudes hiace versios ilmastintikin...kaarevat sisäseinät voi tuottaa pään vaivaa...mut hyvin vähän...isolle ajajalle ei ehkä tilat riitä mut takaseinää voi siirtää...pikku juttu kun sen irrottaa...se vaan on kun vasara ja käsisaha timputilla kaikki tarpeellinen löytyy...ei nois eukoiskaan mitään kummallisuuksii oo nekin on perus varmoja ja kummiskin niistä tykätään...eli osta se mistä ite tykkäät... paku on paku ja henkilöauto on sit siihen tehty auto...hyvää talven jatkoo kaikille...t:4x4 hiace..

      • Anonyymi

        Talvi on menny, onneks. Onkos kellään tietoa tuommoisen
        perus hiacen tai vastaavan tuomisesta jostain kaukoidän maasta ?
        Siis jossa ohjaus suomalaisittain vasemmalla puolella, Ehjät ja vähän ajetut
        vanhempikoneiset hiacet alkaa olla suomessa jo aikamoinen löytö
        tai ainakin tulevina vuosina katoamassa kun kilometrit niiissä
        lähentelee miljoonaa. Omassa vm 2000 hiacessa vasta 230 tkm.
        Sähköhärpäkkeet ja tietokoneet ei autossa kiinnosta eikä
        muutenkaan korjaaminen. Ei ole ihme kun trafin tietojen perusteella
        olen saanut ostoilmoituksia omaa hiacea koskien.
        Älkää ihmeessä myykö afrikan vientiin. Tarvitsijoita löytyy
        suomestakin.


    • Hiacella mä ajelin lokakuusta 2019 elokuuhun 2020. Onhan se eräänlainen pakettiautojen kuningas varsinkin Suomessa, mutta romuja niidenkin joukkoon mahtuu, varsinkin kun puhutaan yli 20 vuotta vanhoista autoista. Ja pitää muistaa että hyväkuntoinen Hiacekin on varsin ankea, jopa pakujen kontekstissa. Äänekäs, tärisevä, kuluttaa paljon, ei paljoa ylimääräisiä varusteita jne.

      Mä olin Vitoon periaatteessa tyytyväinen autona. Ei kuluttanut kauheasti, ilmastointi, sähkölasit, melko hiljainen jne. mutta ylläpitokulut aivan kauheat. Oli pakko luopua että työnteko kannatti, ja persnettoa tein siinäkin vaihtokaupassa, mutta pidemmän päälle oli oikea ratkaisu. Mähän maksoin Vitosta vuonna 2018 5400€, omistin reilun vuoden jonka aikana meni korjauksiin muistaakseni noin 1500-2000€ ja lopulta se alkoi vielä toisinaan pölläyttämään sinisiä savupilviä joten turbokin taisi vedellä viimeisiään. Suutinremontti maksoi reilut 800€, puhkiruostuneiden jarruputkien ja katkenneiden jousien vaihto noin 700€, sitten oli toki muutaman kympin tai satasen edestä normaalia huoltoa jne, hylky katsastuksessa ja seisontajarruremonttia...

      Hiacen ylläpitoon meni muistaakseni noin 200€ sinä aikana kun sen omistin. Lähinnä öljynvaihtoon, simahtaneen laturin vaihtoon, ja uuteen akkuun 🙄 Muuten olisin voinut sen pitääkin, mutta siinä alkoi vaihdelaatikon synkrot olemaan ihan loppu, eli keppiä piti oikeasti runtata voimalla, koittaa olla välittämättä rusahduksista ja antaa välillä välikaasua oikeissa kohdissa 😅 Samaten hitsaushommia olisi ollut tiedossa, joita en itse juurikaan tykkää/osaa tehdä.

      Hiacehan oli hinnoiteltu syksyllä 2019 autoliikkeessä muistaakseni reilun parin tonnin autoksi, josta jouduin muutaman satasen maksamaan välirahaa kun jätin Viton vaihdossa, eli siinä kohtaa tuli kyllä takkiin, mutta jatkuvat juoksevat kulut kohtuullistuivat. Mitähän mä Hiacesta sain, muistaakseni 800€ ja saman verran maksoin Transitista. Sillä hirvityksellä ajelin 5kk enkä tehnyt tasan yhtään ylimääräistä remonttia ja sain myydessä 500€. Lagunasta maksoin tosiaan 700€ ja tähän mennessä on mennyt muistaakseni nelisenkymppiä öljyn ja suodattimien vaihtoon, sekä satanen kaikkien neljän puolan uusimiseen vaikka ei auto sinänsä niiden takia hajonnut, mutta kävi vähän tahmeasti ja alan miehenä olen niitä jokusen myynyt tuon ikäluokan Relluihin. Kahdet hyvät renkaat 16" aluvanteilla ja jakopää tehty hiljattain, niin kivahan tällä on ajella noiden hirvitysten jälkeen 😃 Ja sinänsä ihan kannattavaakin, kun tälleen korona-aikana on tullut ajettua reilussa neljässä kuukaudessa noin 2500km eli keskimäärin vuositasolla noin 7500km. Vaikka ei bensakaan varsinaisesti halpaa ole, mutta mitäpä sitä auton seisottamisestakaan maksaa, varsinkin kun joku Hiacekin vei aina sen 10l/100km dieseliä, ajoi sitten tyhjänä maantiellä tai kiskoi traileria taajama-alueella 😅

      • Ja Vitosta vielä sen verran, että se suutinvika ja jarruputkien katkeaminen osuivat tammi-helmikuulle 2019 jolloin oli pakkasta ja jonkin verran lunta, joten nostin kädet pystyyn ja teetätin hommat korjaamoissa. Saatte vapaasti naureskella mulle, mutta muistutan että se seisoi kolme arkipäivää Turun kenties hyvämaineisimmassa diesel-korjaamossa kun eivät meinanneet hekään saada suuttimia irti. Varsinkaan nelossuutinta eli takimmaista, kun sinne ei jokin ulosvetäjätyökalu mahtunut. Eikä ole pahemmin kokemusta myöskään jarruputkien taivuttelusta tai liittimien teosta, joten todennäköisesti säästin rahaa ja henkeni teettämällä senkin korjaamolla. Samalla huomasivat että molemmat etujouset olivat katki, joten nekin uusittiin sitten samaan konkurssiin.

        Hiacen laturi hajosi muistaakseni helmikuussa 2020 jolloin oli myös ihan talvi, ja taisi olla niin että äitini oli silloin juuri hiljattain nukkunut pois. Mutta kertoo paljon Hiacen yksinkertaisuudesta, että vaihdoin laturin muistaakseni joskus puolenyön aikaan ulkosalla, työvaloa käyttäen, ja kännissä 😂 Akun simahtaminen viime kesä- tai heinäkuussa oli ihan oma moka, kun joku perjantai-ilta unohdin valot päälle ja maanantaina akku oli aivan finaalissa, eli ei ottanut latausta vastaan. No, toi puolestaan kertoo myös Hiacen ankeudesta ettei ole edes valoautomatiikkaa 🙄


      • Anonyymi
        peris234 kirjoitti:

        Ja Vitosta vielä sen verran, että se suutinvika ja jarruputkien katkeaminen osuivat tammi-helmikuulle 2019 jolloin oli pakkasta ja jonkin verran lunta, joten nostin kädet pystyyn ja teetätin hommat korjaamoissa. Saatte vapaasti naureskella mulle, mutta muistutan että se seisoi kolme arkipäivää Turun kenties hyvämaineisimmassa diesel-korjaamossa kun eivät meinanneet hekään saada suuttimia irti. Varsinkaan nelossuutinta eli takimmaista, kun sinne ei jokin ulosvetäjätyökalu mahtunut. Eikä ole pahemmin kokemusta myöskään jarruputkien taivuttelusta tai liittimien teosta, joten todennäköisesti säästin rahaa ja henkeni teettämällä senkin korjaamolla. Samalla huomasivat että molemmat etujouset olivat katki, joten nekin uusittiin sitten samaan konkurssiin.

        Hiacen laturi hajosi muistaakseni helmikuussa 2020 jolloin oli myös ihan talvi, ja taisi olla niin että äitini oli silloin juuri hiljattain nukkunut pois. Mutta kertoo paljon Hiacen yksinkertaisuudesta, että vaihdoin laturin muistaakseni joskus puolenyön aikaan ulkosalla, työvaloa käyttäen, ja kännissä 😂 Akun simahtaminen viime kesä- tai heinäkuussa oli ihan oma moka, kun joku perjantai-ilta unohdin valot päälle ja maanantaina akku oli aivan finaalissa, eli ei ottanut latausta vastaan. No, toi puolestaan kertoo myös Hiacen ankeudesta ettei ole edes valoautomatiikkaa 🙄

        Ei ole niin valoautomatiikkaa, ja kun hiace on vähän semmonen
        laiskan ihmisen auto ( ei siis työnteossa laiskan ) vaan laiska
        lähinnä korjamaan ja korjauttamaan autoa, niin jää varmaan
        se kolmen euron relekin asentamatta valokytkimen väliin.
        Lopputulemana kuitenkin vaikkei hiacessa juuri mitään varusteita
        olekaan, ja tiloiltaan vähän epäkäytännöllinen ja kulutus on
        mitä on, niin halvemmalla ei työkaluja kuskaa 20 vuoden aikana.
        Ja on auto millä uskaltaa lähteä mihin vaan.
        Tiedän joo kuinka mukavia vivarot, vitot, ducatot, transportterit
        ym. on ajella ( tämäkin on suurelta osin tottumus kysymys )
        ei se hiacekaan mikään huono ole. Sääli kun autojen valmistus
        on mennyt kertakäyttö periaatteeseen . Hiace palvelee hyvällä pidolla
        paljon kauemmin ja halvemmalla kuin mikään paku.
        Siksi niitä halutaan edelleenkin ostaa vientiin, eikä sinne kelpaa
        transitit, vitot eikä transportterit. Painoarvo afrikassakin on
        auton yksinkertaisuus ja lähes äärimmäinen luotettavuus ja toimivuus.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole niin valoautomatiikkaa, ja kun hiace on vähän semmonen
        laiskan ihmisen auto ( ei siis työnteossa laiskan ) vaan laiska
        lähinnä korjamaan ja korjauttamaan autoa, niin jää varmaan
        se kolmen euron relekin asentamatta valokytkimen väliin.
        Lopputulemana kuitenkin vaikkei hiacessa juuri mitään varusteita
        olekaan, ja tiloiltaan vähän epäkäytännöllinen ja kulutus on
        mitä on, niin halvemmalla ei työkaluja kuskaa 20 vuoden aikana.
        Ja on auto millä uskaltaa lähteä mihin vaan.
        Tiedän joo kuinka mukavia vivarot, vitot, ducatot, transportterit
        ym. on ajella ( tämäkin on suurelta osin tottumus kysymys )
        ei se hiacekaan mikään huono ole. Sääli kun autojen valmistus
        on mennyt kertakäyttö periaatteeseen . Hiace palvelee hyvällä pidolla
        paljon kauemmin ja halvemmalla kuin mikään paku.
        Siksi niitä halutaan edelleenkin ostaa vientiin, eikä sinne kelpaa
        transitit, vitot eikä transportterit. Painoarvo afrikassakin on
        auton yksinkertaisuus ja lähes äärimmäinen luotettavuus ja toimivuus.

        Jep, tossa munkin Hiacessa oli mittarissa 260tkm mutta uskoo ken haluaa. Veikkaan auton yleiskunnon, ratin ja penkin hiertymien yms. perusteella että siihen oli joskus vaihdettu mittaristo. Niitähän menee vanhemmista japanilaisista varsinkin jos on vaijerikäyttöinen nopeusmittari kuten Hiacessa. Auton tavaratilahan oli aivan järkyttävässä kunnossa, käsittääkseni auto oli ollut jonkun maansiirtofirman työautona. Siellä oli siis kuraa, polttoöljyä, kaikkea mahdollista shittiä. Ensitöikseni ostinkin metritavarana jotain käytävämattoa, josta muotoilin uuden maton Hiacen tavaratilaan mutta ei se naftan haju mihinkään kadonnut. Lol, muistatte varmaan Viton hajuongelman joten pienempi paha tämä kai oli 😂 Mutta noin muuten kyllä siinäkin autossa käytön jäljet näkyi, kun oli kolhuja ulkopelleissä, sisätiloja ja tavaratilaa ei käsitelty mitenkään silkkihansikkain, ja oli tainnut huoltokin olla vähän niin ja näin kun kulutti öljyä aika paljon, ja vaihteiston synkrot alkoi olla loppu mikä on oikeastaan aika harvinaista Hiacessa. Mutta kuten sanoin, niin en tosiaan tiedä mikähän oli auton todellinen ajomäärä.

        Transit oli noista pakuistani selvästi huonokuntoisin kun oli 450tkm taulussa, vikoja kasaantunut, kolhuja ja käytön jälkiä siellä täällä, kevyt keulakolari korjattu aivan minimibudjetilla että auto täytti juuri ja juuri tieliikennekelpoisuuden määritelmän jne. Mutta autona se oli jotain Hiacen ja Viton väliltä. Ei niin henkilöautomainen kuin Vito, mutta ei niin karu kuin Hiace. Transit oli jotenkin "kuorma-automainen" kun moottorin ääni oli sellaista rouheaa murinaa, ratti oli halkaisijaltaan aika iso ja kallistettu melko vaakatasoon, vaihdekeppi varmaan metrin pitkä joka törrötti lattiasta 😅 Hiacen ergonomiaa aina moititaan, mutta mä pidin siitä jostain syystä. Se tosin tuntui lähinnä joltain traktorilta kun vaihdekeppi oli varsin lyhyt ja sitä tosiaan piti käyttää aika voimakkailla ranteenliikkeillä. Lisäksi muistaakseni joku 77hp tjsp. vaparidiesel vaati aika leppoista asennetta ja samalla määrätietoista kaasunpolkemista. Transitin turbodieselissä oli heppoja 105 ja vääntöä varsin hyvin, joten se kyllä lähti liikennevaloista hyvin kun oli lyhyt korimalli eikä kovin painavaa lastia tavaratilassa.

        Todennäköisesti en lähiaikoina ole ostamassa pakua, sillä Laguna on yllättävän tilava ja onhan mulla hyvä peräkärry. Pärjäsinhän mä sedan-Mersujenkin ja kärryn kanssa. Mutta jos joskus mieleni ja tarpeeni muuttuu, niin olen kyllä valmis varaamaan ostobudjettia oikeasti hyvää Hiacea varten, niin säästynee todennäköisesti monelta murheelta mitä vanhoissa Transiteissa, ranskiksissa yms. on. Kunhan on ruostetilanne inhimillinen ja autoa huollettu, niin onhan ne aivan ikiliikkujia, ei se maine tyhjästä ole syntynyt.


      • Anonyymi
        peris234 kirjoitti:

        Jep, tossa munkin Hiacessa oli mittarissa 260tkm mutta uskoo ken haluaa. Veikkaan auton yleiskunnon, ratin ja penkin hiertymien yms. perusteella että siihen oli joskus vaihdettu mittaristo. Niitähän menee vanhemmista japanilaisista varsinkin jos on vaijerikäyttöinen nopeusmittari kuten Hiacessa. Auton tavaratilahan oli aivan järkyttävässä kunnossa, käsittääkseni auto oli ollut jonkun maansiirtofirman työautona. Siellä oli siis kuraa, polttoöljyä, kaikkea mahdollista shittiä. Ensitöikseni ostinkin metritavarana jotain käytävämattoa, josta muotoilin uuden maton Hiacen tavaratilaan mutta ei se naftan haju mihinkään kadonnut. Lol, muistatte varmaan Viton hajuongelman joten pienempi paha tämä kai oli 😂 Mutta noin muuten kyllä siinäkin autossa käytön jäljet näkyi, kun oli kolhuja ulkopelleissä, sisätiloja ja tavaratilaa ei käsitelty mitenkään silkkihansikkain, ja oli tainnut huoltokin olla vähän niin ja näin kun kulutti öljyä aika paljon, ja vaihteiston synkrot alkoi olla loppu mikä on oikeastaan aika harvinaista Hiacessa. Mutta kuten sanoin, niin en tosiaan tiedä mikähän oli auton todellinen ajomäärä.

        Transit oli noista pakuistani selvästi huonokuntoisin kun oli 450tkm taulussa, vikoja kasaantunut, kolhuja ja käytön jälkiä siellä täällä, kevyt keulakolari korjattu aivan minimibudjetilla että auto täytti juuri ja juuri tieliikennekelpoisuuden määritelmän jne. Mutta autona se oli jotain Hiacen ja Viton väliltä. Ei niin henkilöautomainen kuin Vito, mutta ei niin karu kuin Hiace. Transit oli jotenkin "kuorma-automainen" kun moottorin ääni oli sellaista rouheaa murinaa, ratti oli halkaisijaltaan aika iso ja kallistettu melko vaakatasoon, vaihdekeppi varmaan metrin pitkä joka törrötti lattiasta 😅 Hiacen ergonomiaa aina moititaan, mutta mä pidin siitä jostain syystä. Se tosin tuntui lähinnä joltain traktorilta kun vaihdekeppi oli varsin lyhyt ja sitä tosiaan piti käyttää aika voimakkailla ranteenliikkeillä. Lisäksi muistaakseni joku 77hp tjsp. vaparidiesel vaati aika leppoista asennetta ja samalla määrätietoista kaasunpolkemista. Transitin turbodieselissä oli heppoja 105 ja vääntöä varsin hyvin, joten se kyllä lähti liikennevaloista hyvin kun oli lyhyt korimalli eikä kovin painavaa lastia tavaratilassa.

        Todennäköisesti en lähiaikoina ole ostamassa pakua, sillä Laguna on yllättävän tilava ja onhan mulla hyvä peräkärry. Pärjäsinhän mä sedan-Mersujenkin ja kärryn kanssa. Mutta jos joskus mieleni ja tarpeeni muuttuu, niin olen kyllä valmis varaamaan ostobudjettia oikeasti hyvää Hiacea varten, niin säästynee todennäköisesti monelta murheelta mitä vanhoissa Transiteissa, ranskiksissa yms. on. Kunhan on ruostetilanne inhimillinen ja autoa huollettu, niin onhan ne aivan ikiliikkujia, ei se maine tyhjästä ole syntynyt.

        Aikalailla samanlaisia kokemuksia ja ajatuksia. 80 luvun lopulta saakka
        kokemuksia niin transitista, transporterista, kuin myöhemmin hiluxeista
        ja hiaceista. Oikeastaan järkyttävä ostos oli salolaisen maanraivausliikkeen
        käytössä ollut vm. 88 Hiace, ainastaan 4 vuotta vanha, ajettu liki 200 tkm.
        Tavaratila juuri sellainen jossa kuljetettu kaivinkoneen kauhoja, kaasupulloja
        ym. ja ehkä vielä sitomatta kun pyöräkotelotkin oli rusikoituneet melkein
        muodottomiksi. Ei huoltokirjaa, osin ylimaalattu, palveli minua noin
        vuoden verran, maksoi ostettaessa 18 tuhatta markkaa.
        Hiukan epäilytti myyjätrokarin mukaan teetetty koneremontti, jakohihnan
        katkeamisen vuoksi, Moottori alkoi kolkottamaan ja jotenkin alkoi
        kylmäämään tällä hiacella ajelu. Onneksi autoverokäytäntö muuttui juuri
        tuolla hetkellä, ja sain autosta 24 tuhatta markkaa. Eli vuoden ajot oli
        jokseenkin ilmaisia ja rahaa vielä jäikin. Ostaja tosin kyseli mikä
        hiacessa kolisi, niin mikä kolina vastasin... :) Kaupat tuli.. Kun oli halvin hiace
        tuohon silloiseen vuosimalliin nähden.
        Tämä yksilö oli järkyttävällä pidolla ollut, eikä ikinä varmaan öljyjäkään
        vaihdettu. Tämä ei silti karkottanut luottamusta toyotaan eikä muihinkaan
        japanilaismerkkeihin. Isuzuja , Nissaneita oli myös.
        Autot ovat muuttuneet paljon eikä välttämättä paremmaksi.
        Ei silti, kyllä 2010 luvun pakuillakin pääsee huimiin ajosuoritteisiin kun
        vaan kukkaro kestää " huoltoja " ja korjauksia.
        Perus pakettiauton edelleenkin ostaisin uutena, tuollaisen vapari hiacen
        kuin vm. 2000: kin on. Veivi ikkunat, ajovalot, ja lasinpyyhkijät varusteina.
        Ainoana nykyvarusteena tuossa on Airbag.
        Ei tarvitse vikojen kanssa tuskailla.


    • Anonyymi

      Kunnollisessq pakussa pitää olla 90cm korkeat pyörät mitä veljellä on jonkin itävallastaja tilasi ja rekisteröi matkailuautoksi, arumeijan käåytössä tyypillinen järeämpi IVACO :D

      Saa ajaa yli 100km/h, mutta ajelu on hieman tärisevää kertoi :D

    • Anonyymi

      Jospa vaan hiaceen vaihdat noin hetämällähämn 90cm renkaa eikös ihan heitämällä vain....

      • Anonyymi

        Iveco varmaan tarkoitit, ja olikohan vielä neliveto ?
        Kyllä ne vakio 15 tuumaset hiacesa välttää..


    • Anonyymi

      Joo hirviö-peli on tuollainen makailuauto, kun itävallan armeijan käytössä nykyäänkin oleva peli laiteu matkailuautoki hahhaah _D

      Konekiväärin voi ilmeisen varmastikin asentaa jos on tutka ja poliisi auto ajaa ylinoipeutta,k niin kranaatinheitin heti katolta käyttöön jotta tuhoaa pillu-poliisit ja auton D

    • Anonyymi

      Kumpi voittaisi taistelun itävallan taisteluajoneuvo vai hiace?

      Oli kerrassaan huvittavaa kun näin videon kun laivasivat tuota itävällan juttua etupanssarit ja muuta on joo, ja suuret pyörät hahah, kunnollinen matkailuauto jollai helposti jyrää hummereidenkin yli heheh _:D

      • Anonyymi

        Lienee vähän turha äijälelu.. siksi kun maanteillä pärjää
        kevyemmällä kalustolla ja maastoliikennelaki evää ajon
        tien ulkopuolella, ainakin lapin erämaissa...


    • En nyt viitsinyt tehdä uutta aloitusta tällaisen takia, joten kaivoin tän legendaarisen ketjun esiin, jossa olen ruotinut autojuttuja ennenkin 😃 Otin kuluvalla viikolla uuden puhelimeni kameralla muutaman, mielestäni onnistuneen kuvan tän hetkisestä autostani. Aiemmat kuvat, joita olen palstalla esitellyt, oli muistaakseni autoliikkeen ilmoituksesta napatut kuvat taikka sitten talvella auto oli luminen ja loskainen.

      https://aijaa.com/Ohs1dk Mutta niin, tuossa yhteensä neljä kuvaa.

      Itse olen moneen kertaan todennut, että olen jäänyt ilman naisseuraa vaikka olisin ajanut "hienollakin" autolla, ja vastaavasti onnistunut joistain aivan järkyttävistä traktoreista huolimatta 🙄 Ainakin omaan silmääni tuo on melko lailla neutraali auto, kuten halusin sen olevankin varsinkin sen sysiruman "sarjamurhaaja-paku" Transitin jälkeen 😆 Liljalaakso-trollauksissani olen monesti pitänyt harmaita farmariautoja jonkinlaisina keskiluokkaisuuden ja perhe-elämän stereotypioina, mutta 17 vuotta vanhana autona tuo ei sentään herättäne liikaa "Timppa"-viboja, varsinkin kun on ranskalainen eikä esim. VAG-konsernin tuote 😅

      • Tällaisilla ajelin nelisen vuotta sitten: https://aijaa.com/B5hkJB Neljä kuvaa, mutta alkaa vähän pöhkösti Jaguarin sisustasta. Mutta siitä vain nuolta oikealle, niin aukeaa muut kuvat.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tunniste

      Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5263
    2. Ketä julkkista

      kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5064
    3. Miten, milloin

      Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      91
      4124
    4. Miten mä olisin

      Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3610
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

      niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3218
    6. Haluan huomiota sulta

      nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2801
    7. Kerro kolme huonoa ja

      kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2297
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

      Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      53
      1934
    9. Rakastatko mua

      Vielä?
      Ikävä
      40
      1800
    10. Onko kaivattusi

      kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1649
    Aihe