Joulupukki ja noitarumpu on rasistinen elokuva?

Anonyymi

Eräs vauva.fi -sivustolla kirjoitti näin: "Elokuvassahan esiintyy saamelaiseen miehen kansallispukuun sonnustautunut shamaani eli tietäjä, joka loukkaavasti kutsutaan noidaksi ja vieläpä kuvataan irvokkaasti kurittomaksi keppostelijaksi. Lisäksi jo elokuvan nimessa lapintietäjien käyttämää Suomen alkuperäisväestön lyömäsoitinta kutsutaan elokuvassa noitarummuksi ja sille annetaan elokuvassa keskeinen asema mikä täyttää kulttuurisen riiston appropriaation merkit sillä tietääkseni sen enempää tarinan kirjottanut lastenkirjailija Mauri Kunnas kuin elokuvan ohjannut Pekka Lehtosaari eivät tietääkseni ole sen enempää saamelaisia eikä elokuvan tekemiseen tai siinä käytettyihin elementteihin ole annettu saamelaisyhteisön suostumusta. Elokuva on siis aikoinaan tehty luvatta ja sillä rahastetaan röyhkeästi alkuperäiskansan kulrtuurisella omaisuudella. Vielä törkeämpää on että tätä elokuvaa esitetään joka vuosi uskollisesti Ylen kanavalla vaikka koko Joulupukin ympärillä pyörivä turistibisnes on ollut vuosia haitaksi Lapin saamelaisväestölle."

5

3306

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Voi vee sinun juttuja.

    • Anonyymi

      Sama homma kun Esa Pakarinen meitä Savolaisia loukkasi puupäinä elokuvissaan vaikka itse oli pohjois-karjalan miehiä eikä Savon alkuperäisasukkaita.

    • Anonyymi

      Voi huoh! Tuskinpa kukaan Frozen 2 tekijöistäkään on saamelainen. Silti siinä elokuvassa kuvattu pohjanväki perustuu vahvasti saamelaisiin. Sitäpaitsi, missään ei mainita onko Vekara Väkkärä saamelaista sukua vai ei. Ja lisäksi hänellä oli ihan hyvä syy aiheuttaa harmia pukille, tämä kun ei ikinä vastannut 5-vuotiaan Vekaran kirjeeseen. Tämä tosin johtui postin toheloinnista, mutta siitähän ei pukki eikä Vekara tienneet mitään. Lopuksi väärinymmärrys saatiin korjattua ja Vekaran lapsuuden haave toteutui. Paransipa hän pukin sopivasti flunssasta ennen aattoa.

    • Anonyymi

      Aloittajalle.
      Mikä ongelma tässä on en ymmärrä.
      Oletko kristinuskoinen kun noin kirjoitat. Jos olet ja vielä saamelainen olet hylännyt saamelaisuuden kristinuskon myötä.

      Tuo noidaksi nimeäminen ja noitarumpu nimen käyttäminen on ongelma juurikin kristinuskoisen ajatus maailmassa. Ei esimerkiksi minun ajatusmaailmassa.

      Itse olen noitien sukua ja olen erittäin ylpeä siitä, nimen omaan noita nimityksestä. Äidin mummo oli niin sanotusti noita ja äidin äidilläkin oli samoja piirteitä.
      Vaikka kristinuskon sen aikaisen kovan painostuksen takia heistä puhuttiin parantajina.

      Kehottaisin sinua kulkemaan vain kiltisti kirkossa ja jättämään muut ihmiset rauhaan. Sinä loukkaat minua tuollaisilla kirjoituksilla noidista.

    • Anonyymi

      Olen nähny sen elokuvan. Täyttä roskaa, jolla on vain kenties jännä nimi. Mutta eipä se myynti paljoa keinoja kaihda.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1782
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1449
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1252
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      121
      1226
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1140
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      74
      915
    7. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      240
      891
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      105
      862
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      99
      795
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      674
    Aihe