Eli tartteen nopeesti mahdollisimma yksityiskohtaisesti vastauksen tähän tehtävään: Vaakasuoralla jäällä olevaa rekeä vedetään alustan suuntaisella 750N voimalla. Reki lähtee liikkeelle ja liikkuu kiihtyvyydellä 0,10m/s2. Määritä reen ja jään välinen liikekitkakerroin. Reen kokonaismassa on 420 kg.
Ja tiiän et vastauksen pitäis olla 0,014 ja oon yrittäny pyöritellä Newtonin ll lakia (F=ma) vaikka kuinka paljon ja piirtäny vapaakappalekuvanki, mutta lasku onnistu.
Äkkiä tarttisin apua lukion fysiikan tehtävässä
30
277
Vastaukset
- Anonyymi
Kitkavoima on nostovoima kertaa kitkakerroin. Eiköhän se tuolla aukea.
Ja kitkavoima siis vastustaa kiihtyvyyttä.- Anonyymi
Kiitos, mutta ei kyllä tällä aivan ratkennut. Jos osaat ratkaista tehtävän, niin voisitko kertoa ihan kaavan/laskun, sillä ei oikein vieläkään onnistu. :)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos, mutta ei kyllä tällä aivan ratkennut. Jos osaat ratkaista tehtävän, niin voisitko kertoa ihan kaavan/laskun, sillä ei oikein vieläkään onnistu. :)
Kitkavoima siis vastustaa liikettä. Massa ja käytetty voima tiedetään. Tuolla perusteella sen saa laskettua.
- Anonyymi
Onko huomiseksi fysiikan kotitehtävä?Voit yrittää googlettaa tai kilauttaa kaverille tai laskea kissan ulos..
- Anonyymi
Wolframalpha vastaa noihin automaattisesti.
F=ma
750!=420*0,1
Joku tossa mättää. - Anonyymi
Jos kitkaa ei olisi, niin kiihtyvyys (a=F/m) olisi 1.79 m/s^2.
Jos liikekitkakerroin on vain 0.014, niin tehtävän kiihtyvyys 0.1 m/s^2 vaikuttaa liian pieneltä. - Anonyymi
Kyllä 0.014 on oikeaa suuruusluokkaa. Olisiko tehtävä voima tekijälä 10 liian suuri ?
Tuolla oletuksella liikekitkakertoimeksi tulisi 0.008. Sekin on oikeaa suuruusluokkaa.
- Anonyymi
Tää on vaikeampi kuin statiikan palkkitehtävä.
https://www.tiede.fi/keskustelu/74074/statiikan-palkkitehtava - Anonyymi
Siis en ees oo satavarma et onks ton tehtävän vastaus 0,014, koska saan vastaukseks 0,17, mut aattelin et reen jalakset on terästä ja teräksen ja jään vökinen liikekitkakerroin on 0,014.
- Anonyymi
Jos olet itse tyytyväinen lopputulokseen, niin asia on kunnossa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos olet itse tyytyväinen lopputulokseen, niin asia on kunnossa.
No en kyl oo iha tyytyväinen kun koitin tarkistaa tota vastausta kaavalla Fu(myy) = uma ja sain 7,14N, mutta kun laskin mitä Fu oisin niin sain 42N.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No en kyl oo iha tyytyväinen kun koitin tarkistaa tota vastausta kaavalla Fu(myy) = uma ja sain 7,14N, mutta kun laskin mitä Fu oisin niin sain 42N.
Olisko sitten puolivälistä noin 25N? Mutta oliko kitkakertoimen yksikkö N? Eikös se ollut myy? Merkkiä en löydä tähän hätään, vähän kuten u, muta y:n alaviiva.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisko sitten puolivälistä noin 25N? Mutta oliko kitkakertoimen yksikkö N? Eikös se ollut myy? Merkkiä en löydä tähän hätään, vähän kuten u, muta y:n alaviiva.
E nnyt kyllä todellakaan tiedä oikea yksikköä, mutta tiedän kyllä millainen myy on. Ja totean varmaankin vaan, että minun tiedoilla ja taidoilla tehtävä ei nyt ratkea ja en osaa sitä.
- Anonyymi
Kirjallisuudessa olevat kitkakertoimet kertovat kitkan suuruusluokan, eivät ne ole mitään yksikäsitteisiä luonnonvakioita. Jäänkin kitkaan vaikuttavat mm. pintapaine, lämpötila sekä jään ja jalaksen pinnankarheudet.
Lisäksi tehtävästä näyttää tulevan tulokseksi 0,17.
- Anonyymi
Älä mieti tai oleta mitään. Laske suoraan tehtävässä annetuilla arvoilla. Jos annetut arvot ovat vääriä, se ei ole sinun ongelmasi. Saat täydet pisteet.
Ilman kitkaa reen kiihdyttäminen vaati F=ma kaavan mukaan 42 N voiman.
Kitkaan kuluu siis 708 N.
u = 708 N/(420 kg * 9,81 m/s2) = 0,172
Ei mikään mahdottomuus, jos painavan reen jalakset ovat liian kapeat ja ne uppoavat hiukan auringon pehmíttämään jäähän.- Anonyymi
Jos tehtävän oikeaa vastausta ei ole tiedossa, ja saa tuollaisen tuloksen, niin kyllä se panee hieman miettimään, että tuliko tehtyä joku virhe jossakin kohdassa. Tulos sinänsä on noilla luvuilla oikein. Se tietysti pitää esittää sitten, kun on varmistanut, että virhettä ei laskelmassa ole.
Polkupyörän vierintävastuskerroin on 1 % luokkaa. Jään ja teräksen väliseksi liikekitkakertoimeksi ilmoitetaan saman suurusluokan lukuja. Auringon sulattamassa sohjossa kerroin voi ehkä sitten olla lähes 20-kertainen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos tehtävän oikeaa vastausta ei ole tiedossa, ja saa tuollaisen tuloksen, niin kyllä se panee hieman miettimään, että tuliko tehtyä joku virhe jossakin kohdassa. Tulos sinänsä on noilla luvuilla oikein. Se tietysti pitää esittää sitten, kun on varmistanut, että virhettä ei laskelmassa ole.
Polkupyörän vierintävastuskerroin on 1 % luokkaa. Jään ja teräksen väliseksi liikekitkakertoimeksi ilmoitetaan saman suurusluokan lukuja. Auringon sulattamassa sohjossa kerroin voi ehkä sitten olla lähes 20-kertainen.Harjoitustehtäviä laskettaessa ei pidä mennä tekemään mitään lisäoletuksia, vaan laskea tehtävä pelkillä lähtöarvoilla, jos se on annettujen arvojen avulla mahdollista.
Tietysti on aina hyödyllistä pohtia, mitkä tekijät asiaan vaikuttavat ja onko saatu tulos myös käytännössä mahdollinen.
- Anonyymi
yet another version ;)
Kysymys on yksinkertaisesti mikä kitkavoima pitää vähentää 750 N vetävästä voimasta.
kun tiedetään voima, pitää laskea mikä kitkakerroin vaaditaan kitkavoiman saamiseksi.
kitkavoima = kitkakerroin x tasoavastaan kohtisuoraan oleva voima
kitkakerroin = kitkavoima / tasoa vastaan oleva voima
tasoa vastaan kohtisuoraan oleva voima on massa x maan vetovoiman kiihtyvyys. - Anonyymi
F - F(kitka) = m a
F(kitka) = F - ma = 750 - 420 * 0,1 = 750 - 42 = 708 (N)
F(kitka) = u m g = u 420 * 9,81 = 708 josta kitkakerroin u = 708 / (420*9,81) = 0,1718... = noin 0,17. - Anonyymi
Tässä μ- kirjaimia. Vapaasti saa kopioida. Voin laitaa lisääkin jos loppuvat kesken.
μμμμμμμμμμμμμμμμμμ
μμμμμμμμμμμμμμμμμμ- Anonyymi
Ihan sama mitä kirjaimia käyttää kunhan niiden merkitys vain on määritelty. Tuossa sanottiin selvästi että u on kitkakerroin.
- Anonyymi
Hyvä esimerkki siitä, ettei saa olettaa mitään mistään, mistä itsellä ei mitään kokemusta. Jos tuntee hiukankin historiaa selviää helposti, että yli 93 %:ssa rekiä on ollut puusta veistetyt jalakset. Ja luonnonjää on ollut lähes aina karkeaa ja hevosen paskan peittämää. Kilpaluistelu jäähallissä on ihan oma juttunsa.
- Anonyymi
Yleensä puisen jalaksen pohjassa oli metalliliuska kulumisen estämiseksi ja kitkan pienentämiseksi.
- Anonyymi
Eteläsuomalaisissa jalaksissa oli usein metallivahvistus ettei jalakset mene rikki jos lunta on vähänlaisesti. Pohjoissuomalaisissa jalaksissa ei tyypillisesti metallia ollut.
Tuo tietenkin vaikuttaa olennaisesti tehtävän ratkaisuun eri paikkunnilla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yleensä puisen jalaksen pohjassa oli metalliliuska kulumisen estämiseksi ja kitkan pienentämiseksi.
Et ole tainnut perehtyä yhtään historiaan tai prosenttilaskuun. Onko alle 7 % yleensä?
Ja sille seuraavalle epäfyysikolle: Siihen ratkaisuun ei mikään paikkakunta tai jalaksen rakenne vaikuta pätkääkään. Eikä tietystikään jään tai puun tai metallin ominaisuudet tai vetävän hevosen paino. Yritäppä ihan itse ratkaista tehtävä. Onnistuuko? Kokeile edes. - Anonyymi
Tehtävähän on hyvin helppo ja nopeasti ratkaistu. Mutta tulos 0.17 oli yllättävän suuri, kun oikein "jääkin" oli erikseen mainittu. Kivireki on asia erikseen. Niitä vedettiiin maalla jopa kesällä ja olivat puurakenteisia.
https://peda.net/valkeakoski/opetuspalvelut/pk/naakan-koulu/oppiaineet/fysiikka/fy-tuominen/efysiikka-82/taulukot/kitkakertoimia - Anonyymi
Puu - lumi on tuon mukaan 0,06. Luulisi, että puu-jää on alhaisempi. Teräs-jää on peräti vain se 0.01.
Kyllä 0.17 tuloksen ihmettely oli aiheellista. Se siitä. m.o.t
- Anonyymi
Yleisesti ilmiötä kuvaa differentiaaliyhtälö
mx" μmg = F,
missä m on massa, x matka ja x" sen toinen aikaderivaatta, μ kitkakerroin, g maan vetovoiman aiheuttama kiihtyvyys sekä F vaikuttava voima.- Anonyymi
Ei tuo yhtälö ole yleinen. Parempi olisi
mx" μmg·sgn(x') = F(t),
missä sgn() on etumerkkifunktio ja F(t) on voiman funktio ajasta.
Tuo sgn() tarkoittaa vain sitä, että nopeuden suunta määrittää liikekitkan suunnan - Anonyymi
pitäisikö olla negatiivinen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 261841
Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus
Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha221759Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan
Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.1151705Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!
Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.691551Minun oma kaivattuni
Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka721528Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024
Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne231426Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?
Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?581415Sakarjan kirjan 6. luku
Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se191222Tervehdys!
Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot651150Elia tulee vielä
Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan361145