Maastopyörän renkaan ilmanpaine?

Anonyymi

Mikä on maastopyöräilyssä sopiva ilmanpaine? Entä renkaan valmistajan suositukset? Niidenkö paineiden välissä tulee aina pysytellä?

12

642

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      kyllä näin on...noin 2 bar on se aika sopiva...juurakoissa ajettaessa matalampi ja samoin talvella

      • Anonyymi

        Joku 0,5..0,8 bar on hyvä paine teknisessä maastossa. Tasaisemmalla alustalla joku 1 bar on hyvä.


    • Anonyymi

      Huoh, aina näitä kysymyksiä... rengaspaine riippuu kuskin ja fillarin painosta, renkaan leveydestä, rengasmateriaalin paksuudesta ja tietysti siitä haetaanko parasta rullaavuutta vai pitoa.
      Itsellä on 2,6" leveät renkaat ja niissä ns. litkut eli tiivisteaine sisärenkaan tilalla. Kun tiedän että ajan paljon asfalttia, pumppaan renkaat melko koviksi. Mutta metsään lasken niin alhaiseksi kuin uskallan. Liian alas ei kannata paineita laskea tai kivi voi lyödä renkaan läpi vanteelle. Yleinen sisärenkaan puhkeaminen johtuu sisärenkaan jäämisestä vanteen ja kiven väliin. Sisärenkaattomassa (litkutetussa) taas kovempi isku tekee lommon vanteeseen eikä sekään ole toivottu tilanne.

      Eli yksiselitteistä vastausta ei ole. Vaikka itsellä on renkaan sisällä vielä solumuovinen suoja, joka suojaa tuolta kiven läpilyönniltä vanteelle niin rengaspaineissa alaraja menee siinä kun kurvissa tuntuu että rengas luiruaa alta tai asfaltilla ajaessa rengas näyttää silmin nähden puolityhjältä. Eilen laskin rengaspaineita lenkillä yllättävän alas ja hetken jo mietin pitäisikö pumpata vähän lisää paineita. Juurakossa meno oli kuitenkin niin älyttömän pehmeää ja rengas piti sutimatta liukkaissakin paikoissa. Eli rengaspaineet oli hyvät tarkoitukseensa.

      • Anonyymi

        Näin on. Läskillä kun paineet laskee mettä yhteensopiviksi, niin meno on mukavaa mettässä. On pitoa ja mukavuutta.

        Kun noilla mettäpaineilla lähtee sitten vaikka hiekkatielle, niin eturengas taittuu kurvissa alle. Paineen nostolla saadaan fillari taas kulkemaan hyvin.

        Sitten kun hiekkatiepaineilla menee asfaltoitua kelviä, niin pyörä hoipertaa kuin känniläinen. Taas paineen nostolla saadaan läskin ohjautuvuus ja rullaavuus kuntoon.


      • Anonyymi

        Ihan asiallinen kysymys aloituksessa. Esim. WTB esitteessä lukee näin: The acceptable pressure range for tubed mountain bike tires is 35- to 65-psi (2.4- to 4.5-bar.)

        Heidän renkaissa tulisi suosituksen mukaan käyttää vähintään 2.4 baaria. Tämä näyttäisi olevan monen maastopyöräilijän mielestä olevan aivan liikaa. Toki jokainen itse tekee päätöksen millä paineilla ajelee, mutta meneekö renkaat sitten miten huonoksi miten nopeata, jos liian alhaisilla paineilla ajelee?


    • Anonyymi

      Maantielle olen kuullut että korkeammat paineet olisi paremmat. Olen laittanut maasturin renkaisiin 5 baria painetta mutta ei tahdo siltikään oikein rullata.

      • Anonyymi

        Vaihda renkaat. Hyvät renkaat rullaa jo 2..3 baarin paineilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaihda renkaat. Hyvät renkaat rullaa jo 2..3 baarin paineilla.

        Jos ajajan paino on luokkaa 90- 110 kg, tai enemmänkin, mikään ns. maastopyörän rengas ei rullaa mitenkään 2- 3 barin paineella!


      • Anonyymi

        Rullaavuus riippuu renkaasta ja korostuu vielä painavalla kuskilla sekä painetta tiputettaessa.

        Rullaavat renkaat tolle painolle saa kovalle alustalle tarkoitetusta maastopyörän kilparenkaista, joissa lukee "race" "speed" tai "lite". Ovat matala kuvioisia.

        Merkkejä olisi vaikkapa continental, maxxis tai scwalbe.


    • Anonyymi

      Itse painan noin 100 Kg, asfaltilla ajaessa, jos haluaa hyvää rullaavuutta, pitää olla painetta noin 4,5 bar.
      Riippuu varmaan renkaan profiilistakin paljon.
      Kilpurilla pitääkin sitten olla jo 8-10 bar.

      • Anonyymi

        Aloituksessa puhutaan maastopyörästä. Voihan silläkin asfaltilla ajaa mutta veikkaan että on nyt maastoajosta kyse. Voin toki olla väärässäkin.


    • Anonyymi

      WTB esitteen tiedot löytyvät ylempää. Myös Schwalbe sanoo että rajoissa on pysyttävä, eli se mitä renkaan kylkeen on merkitty.

      "But the actual tire pressures should never be higher or lower than the maximum and minimum inflation pressures marked on the tire sidewall."

      Lähde: https://www.schwalbe.com/en/luftdruck.html

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Alle 15 oli

      Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      89
      2648
    2. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

      Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      203
      1678
    3. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

      Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      116
      1610
    4. Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!

      Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois
      Suomalaiset julkkikset
      41
      1471
    5. Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla

      Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v
      Ikävä
      64
      1232
    6. Juhannusterveiset kaivatulle

      Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻
      Ikävä
      76
      1015
    7. Kaupunki osti Absin

      Nyt vaan yrittäjiä kaivataan
      Haapavesi
      56
      979
    8. Rakastan sinua

      Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      67
      871
    9. Sä oot kyllä

      Aika erikoinen nainen
      Ikävä
      45
      867
    10. Millaistakohan

      Sun kanssa suhde olisi?
      Ikävä
      61
      835
    Aihe