Pullan leipominen

Anonyymi

Teen harvoin pullaa, varmaan siksi, ettei se yleensä onnistu. Miten esim. tietää, milloin maito on kädenlämpöistä tai + 42 astetta kuivahiivan tapauksessa ? Ei meinaa koskaan kohota kunnolla. Tai sitten jauhojen määrä ? Jauhopussin ohjeen mukaan kun tekee, niin tulee kovia pullia ja jos laittaa vähemmän jauhoja, ei taikinaa saa millään leivottua ja joutuu lisäämään jauhoja, jolloin tulee taas kovia pullia !

Pullasta tykkään, mutta olisi kiva osata tehdä sitä hyvin. Kiitos, jos joku jaksaa antaa vinkkejä em. asioiden suhteen ja muutenkin !

1

<50

Vastaukset

• Mikään ei voita tuoreen pullan tuoksua ja makua! Olen leiponut sitä kymmeniä vuosia enkä osaa vieläkään letittää pitkoa neljällä, mutta on yritän edelleen...
    Vehnäjauhopussin kyljessä on kyllä yleensä aina hyvä ohje. Kuivahiivaa käytettäessä täytyy nesteen olla reilusti kädenlämpöistä ja kokeilemalla sen huomaa. Käden lämpötilahan on noin 37 astetta. Huomaa, että taikinaan lisättävät vehnäjauhot, kananmuna ym. jäähdyttävät nestettä, koska ne ovat huoneenlämpöisiä. Itse laitan nykyään aina valmiin taikinakulhon tiskialtaaseen, johon olen laskenut viitisen senttiä kuumaa vettä jotta taikinan kohoaminen lähtee hyvin käyntiin. Annan kohota reilun puoli tuntia, leivon ja annan vielä kohota vartin verran pellillä. Pullat voi laittaa paistumaan uuniin jo ennen kuin uuni on lämmennyt tarpeeksi, koska hiiva tykkää siitä.
    Toivon, että onnistut etkä lannistu! Pullataikinasta on kätevä paistaa myös munkkirinkilöitä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.