Mten erottaa hyvät ja huonot munat?

Anonyymi

Tietyn merkkisten kanamunien (valkoinen) kuori poksahtaa harmillisen usein rikki (siis joka kolmas tai jopa joka toinen poksahtaa) kun munan laskee kiehuvaan veteen. Toisen merkkisen munan (ruskea) kuori ei juurikaan koskaan rikkoudu. Tiedän ettei munan kuoren rikkoutuminen välttämättä tarkoita sitä että muna olisi pilaantunut, mutta saattaa olla pilaantunut, joten heitän poksahtavat samantien sen kummemmin tarkastelematta roskiin. Voiko munien poksahdusherkkyyttä jotenkin arvioida ostaessa?

Olen ostanut vain kahta eri merkkistä munaa, koska niissä on aina eniten aikaa ennen VMP:ää. Poksahtavissa on siis valkoinen kuori ja kestävissä on ruskea. Onko ruskeakuorinen muna vähemmän herkkä poksahtamaan?

Tämän kokemuksen perusteella ostasin vain e.m. ruskeakuorisia munia mutta niitä ei aina ole hyllyssä.

7

120

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Keitä munankeittimellä ja tee keittimen mukana tulevalla piikillä munan yläosaan jäävään päähän (missä ilmatasku) reikä. Pitää olla tosi huono tuuri, jos saa sen jälkeen munaa hajoamaan lämmitysvaiheessa.

• Anonyymi

Ne täytyy lämmitellä ensin niinku vähä.

• Anonyymi

Miksi muna pitää laittaa kiehuvaan veteen?
      Olen keittänyt kananmunan joka aamu ainakin 30 vuotta laittaen sen kylmään veteen. Ei varmaankaan joka vuosi ole muna hajonnut. Vielä kun lorauttaa teelusikallisen etikkaa veteen, niin kuoren särkyessä munan sisus ei leviä veteen vaan muna säilyy siistinä.

• Anonyymi

Koska mummo (kokki) niin opetti: 1) jos kestää kuumaan veteen varovasti laskemisen (ruokalusikalla tai grilliottimilla tms) niin sitten on hyvänlaatuinen muna ja 2) muna on paljon helpompi kuoria verrattuna siihen että panisi munan kylmään veteen. Olen aivan varma että tuo kuoren irtoamisteoria pitää paikaansa, olen verrannut sitä monta kertaa ja aina päätynyt selkeästi siihen että kiehuvaan veteen pitää panna, silloin ei koskaan tarvitse kynsiä kuorenpalasia munan pinnalta, muna kuoriutuu melkein kuin itsestään sen jäkeen kun on kopauttanut munan rikki.

Noihin mummon aikoihin muuten munan myyntitoimitusta varten oli maitokaupassa laite joka oli noin A3 kokoinen ja jotain 15 cm korkea, yläpinnassa oli munaa pienempiä reikiä joihin munat asetettiin ja sitten myyjä käänsi katkaisinta jolloin laitteeseen (pohjalle) syttyi valo joka valaisi munat. En koskaan kysynyt mitä munista tihrusteltiin, olin todella nuori tuolloin, toimenpide kyllä teki vaikutuksen, ja muistan ajatelleeni että aika paljon työtä kuluu munanmyyntiin siihen nähden kunika halpoja ne olivat. Munat muuten pakattiin sitten paperipussiin.

• Anonyymi

Munaa ei tarvitse laskea. Muna on yksikkö, eli munia on yksi.

• Anonyymi

"Munaa ei tarvitse laskea. Muna on yksikkö, eli munia on yksi."
        Minkä suureen yksikkö muna on?
        Dekamuna lienee sitten kymmenen munaa jotakin, kilomuna tuhat munaa jotakin.

• Anonyymi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      134
      3060
    2. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      7
      1630
    3. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      222
      1354
    4. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1191
    5. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1171
    6. 37
      1041
    7. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      1022
    8. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      133
      987
    9. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      954
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      36
      897
    Aihe