Maassa maan tavalla.

Jenkeissä kun ammutaan ensin ja kysytään vasta sitten..

"Norjalaismies lensi Floridaan yllättääkseen vaimonsa isän – traaginen erehdys appiukon takaovella vei hengen"
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006262693.html

Suomessa tuo appiukko olisi saanut syytteen taposta, mikä olisi ollut oikein.

(En nyt keksi miten tää liittyis sinkkuuteen, tai no, varoituksena, kun täällähän moni mies haaveilee ulkomaisesta puolisosta..)

84

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei liene ylivoimaista kuvitella, miltä ampujasta on tuntunut, kun pihaovella keskellä yötä joku rynkyttää ja puskista syöksyy muriseva mies.

      Jos olisin toiminut kuin norjalainen, olisi järjessäni täytynyt olla vahvasti vikaa. Vaikka en olisi itse tajunnut tapattavani itseäni, olisi normaali ihminen tajunnut, kuinka syvästi järkyttää toisen ja kuinka hän puolustautuu, jos ylipäänsä pystyy.

      Kun itse olin pilkkopimeällä kesämökilläni, ja läheltä kuului tappelun ja mekastamisen ääntä, pidän aivan luonnollisena, että latasin kiväärini.

      • "Jos olisin toiminut kuin norjalainen"

        Niin. Sinä et olisi toiminut kuten tavallinen norjalainen. Sinä olisit toiminut kuten Brejvik.

        Se on sit mielestäsi parempi.


      • pitkätukka-68 kirjoitti:

        "Jos olisin toiminut kuin norjalainen"

        Niin. Sinä et olisi toiminut kuten tavallinen norjalainen. Sinä olisit toiminut kuten Brejvik.

        Se on sit mielestäsi parempi.

        Mikä erottaa sinut isis-taistelijoista? Mä en ainakaan löydä isoa eroa.


      • pitkätukka-68 kirjoitti:

        Mikä erottaa sinut isis-taistelijoista? Mä en ainakaan löydä isoa eroa.

        Tiedän kyllä et natsikortin esilleotto on aina vähän huono vaihtoehto, mut mä nyt en kovin isoa eroa näe natsien, persujen ja isishemmojen välillä.

        Kertoisitko Sinä mikä näiden ryhmien kannattajien oleellinen ero on?


    • Ovea ryskytetään ja pusikosta hyppää aikunen mies joka murisee..

      Ymmärrettävä reaktio.

      • Ei muuten ole.

        Sulle epäilemättä.


    • Anonyymi

      Joku hassu juttu oli jossain kaupassa, kysyin tytteliltä: olet joku uusi työntekijä täälläkin, en ole nähnyt sinua ennen, nimi "Meiju" tissin päällä oli lappunen.

      • Anonyymi

        Joo niin kertoi kun itsekin olin ollut paljon aikoja poissa, näin että ompa uusi myyjä tuossakin kaupassa, oli silloin, nimeltään Meiju :D


    • "Suomessa tuo appiukko olisi saanut syytteen taposta, mikä olisi ollut oikein."

      No eipäs olisi ollut oikein, Miksi appiukon, joka ei ole syyllistynyt mihinkään muuhun kuin itsensä suojelemiseen, pitäisi joutua vankilaan sen vuoksi että joku ääliö hyökkää muristen pusikosta? Ihan yhtä hyvin se murisija, jopa todennäköisimmin, olisi ollut joku semmoinen joka haluaa vahingoittaa appiukkoa. Minusta appiukko toimi oikein itseään suojellakseen uhkaavassa tilanteessa ja olisi väärin jos siitä laitettaisiin vankilaan.

      • Oletko ihan sekaisin? Miksi ihmistä, joka ei ole syyllistynyt muuhun kuin tappoon, ei saisi syyttää taposta? Taposta ei siis saisi syyttää, vaikka hän on kiistatta tappanut?


      • Neuvo sulle ja muille: jos joku ryskyttää puoliyön aikoihin oveanne, niin soittakaa hätäkeskukseen. Älkää, toistan älkää siis menkö avaamaan ovea kivääri kainalossa☝️
        Oven takaa voitte vaikka huutaa Kuka siellä.


      • pitkätukka-68 kirjoitti:

        Oletko ihan sekaisin? Miksi ihmistä, joka ei ole syyllistynyt muuhun kuin tappoon, ei saisi syyttää taposta? Taposta ei siis saisi syyttää, vaikka hän on kiistatta tappanut?

        Tulee katsoa kuka aiheutti tilanteen. Tuossa tapauksessa appiukko ei tehnyt tyhtään mitään tilanteen syntymisen eteen, oli vain pahaa aavistamatta kotona kunnes puskiin piiloutunut ääliö hyökkäsi keskellä yötä karjuen kimppuun.


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Neuvo sulle ja muille: jos joku ryskyttää puoliyön aikoihin oveanne, niin soittakaa hätäkeskukseen. Älkää, toistan älkää siis menkö avaamaan ovea kivääri kainalossa☝️
        Oven takaa voitte vaikka huutaa Kuka siellä.

        Jos joku keskellä yötä ryskyttää ovea otan käteen kirveen (mulla on sellainen kätevä retkimalli) ja menen katsomaan mikä siellä on. Jos siellä sitten karjuva ukko pyrkii kimppuun moksautan kirveellä otsaan, ensin hamarapuolella mutta jos ei siitä tokene moksautan uudestaan teräpuolella. Jos asuisin jenkeissä ei asiaa edes tutkittaisi, täällä p..kamaassa varmaan minä joutuisin syytteeseen p..an kolkkaamisesta. Jos mulla olisi kivääri ilman muuta avaisin oven se kädessä.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Jos joku keskellä yötä ryskyttää ovea otan käteen kirveen (mulla on sellainen kätevä retkimalli) ja menen katsomaan mikä siellä on. Jos siellä sitten karjuva ukko pyrkii kimppuun moksautan kirveellä otsaan, ensin hamarapuolella mutta jos ei siitä tokene moksautan uudestaan teräpuolella. Jos asuisin jenkeissä ei asiaa edes tutkittaisi, täällä p..kamaassa varmaan minä joutuisin syytteeseen p..an kolkkaamisesta. Jos mulla olisi kivääri ilman muuta avaisin oven se kädessä.

        Eipä tuo vävypoika kimppuun pyrkinyt. Ovissa on myös turva-ketjut ja ovisilmät olemassa. Jos näkyy epäilyttävää, niin soitapa häkeen..
        Jos siellä joku oikea mörkö/ mörköjä on, niin tyhmähän sä olet, jos ulos menet.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Tulee katsoa kuka aiheutti tilanteen. Tuossa tapauksessa appiukko ei tehnyt tyhtään mitään tilanteen syntymisen eteen, oli vain pahaa aavistamatta kotona kunnes puskiin piiloutunut ääliö hyökkäsi keskellä yötä karjuen kimppuun.

        Ei hyökännyt kimppuun. Appiukko vain säikähti. Semmosta se on, kun ase kourassa menee paniikkiin..


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Eipä tuo vävypoika kimppuun pyrkinyt. Ovissa on myös turva-ketjut ja ovisilmät olemassa. Jos näkyy epäilyttävää, niin soitapa häkeen..
        Jos siellä joku oikea mörkö/ mörköjä on, niin tyhmähän sä olet, jos ulos menet.

        Juoksi karjuen jostain pusikoista kohti, mitä muuta se on kuin kimppuun käymistä?

        Miksi minun tulisi omalla pihalla piiloutua turvaketjun taakse oli kellonaika mikä hyvänsä?

        Tiesitkös muuten että meillä täällä Suomessa on alueita jossa lähin poliisi on vähintään tunnin päässä? Siinä ajassa pihalla hiippaileva p..ka ehtii varastaa kaiken irti lähtevän ja polttaa talosi.


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Ei hyökännyt kimppuun. Appiukko vain säikähti. Semmosta se on, kun ase kourassa menee paniikkiin..

        Appiukko ei mennyt paniikkiin vaan kylmähermoisen määrätietoisesti lapsautti karjuen kippuunn hyökkäävää massamurhaajaa otsikkoon ihan niin kuin kuuluukin tehdä.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Juoksi karjuen jostain pusikoista kohti, mitä muuta se on kuin kimppuun käymistä?

        Miksi minun tulisi omalla pihalla piiloutua turvaketjun taakse oli kellonaika mikä hyvänsä?

        Tiesitkös muuten että meillä täällä Suomessa on alueita jossa lähin poliisi on vähintään tunnin päässä? Siinä ajassa pihalla hiippaileva p..ka ehtii varastaa kaiken irti lähtevän ja polttaa talosi.

        "Samalla Bergan hyppäsi esiin pihapusikosta päästäen murisevaa ääntä. Dennis säikähti ja ampui vävynsä saman tien luulleen häntä tunkeilijaksi."

        Ei sanaakaan kimppuun käymisestä. Sopiiko siis pihalle tunkeutujan ampua? Usassa kai saa..


      • Wwuwuw kirjoitti:

        "Samalla Bergan hyppäsi esiin pihapusikosta päästäen murisevaa ääntä. Dennis säikähti ja ampui vävynsä saman tien luulleen häntä tunkeilijaksi."

        Ei sanaakaan kimppuun käymisestä. Sopiiko siis pihalle tunkeutujan ampua? Usassa kai saa..

        Oliko se appiukko kenties mykkä? Vai miksei edes käskenyt jotain?

        Sehän luuli ampuvansa jotain riitaisaa sukulaista päin, silleenhän niistä eroon pääsee..


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Appiukko ei mennyt paniikkiin vaan kylmähermoisen määrätietoisesti lapsautti karjuen kippuunn hyökkäävää massamurhaajaa otsikkoon ihan niin kuin kuuluukin tehdä.

        Taas valehtelet..😄


      • Wwuwuw kirjoitti:

        "Samalla Bergan hyppäsi esiin pihapusikosta päästäen murisevaa ääntä. Dennis säikähti ja ampui vävynsä saman tien luulleen häntä tunkeilijaksi."

        Ei sanaakaan kimppuun käymisestä. Sopiiko siis pihalle tunkeutujan ampua? Usassa kai saa..

        Jos pimeässä jostain pusikosta hyppää sinua kohti muriseva ukko kykenetkö siinä sekunnissa, jonka siltä murisijalta kestää käydä sinuun käsiksi, tekemään päätelmän että tämä onkin ihan vaaraton? et varmasti kykene.


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Oliko se appiukko kenties mykkä? Vai miksei edes käskenyt jotain?

        Sehän luuli ampuvansa jotain riitaisaa sukulaista päin, silleenhän niistä eroon pääsee..

        Se saattoi luulla vaikka mitä. Iso mursieva hahmo syöksyy pimeässä kohti, ensin sen ajattelisi olevan varmaan joku suurpeto, suomessa karhu, tuolla tapahtumapaikalla ehkä puuma tms.

        Joo, huuda vaan karhulle "stop" se varmaan perääntyy heti.


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Taas valehtelet..😄

        Miten niin valehtelen? Appiukon oletus tuollaisessa tilanteessa on että kimppuun on käymässä massamurhaaja, karhu, puuma tms.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Miten niin valehtelen? Appiukon oletus tuollaisessa tilanteessa on että kimppuun on käymässä massamurhaaja, karhu, puuma tms.

        Ei, kun se luuli että sukulainen siellä taas.. Eikä omat luulot ole oikeutus tappaa ketään.

        Tuli muuten mieleen, kun yli 10 vuotta sitten asuin vielä kerrostalossa ja olin menossa kotiin. No hississä erehdyksessä painoin kerrosta alempana olevaa nappia ja perillä sitten yritin sovittaa avainta väärään oveen..Siinä olisi alakerta voinut hyvästä syystä luulla mua murtovarkaaksi. Onneks ei oltu Usassa.. ( ei se kyllä ollut kotonakaan).

        Ps. Karhut, sudet ja muut massamurhaajat ei tule ensin ovelle kolkuttelemaan ja jos tulee, niin älä kuule avaa.


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Ei, kun se luuli että sukulainen siellä taas.. Eikä omat luulot ole oikeutus tappaa ketään.

        Tuli muuten mieleen, kun yli 10 vuotta sitten asuin vielä kerrostalossa ja olin menossa kotiin. No hississä erehdyksessä painoin kerrosta alempana olevaa nappia ja perillä sitten yritin sovittaa avainta väärään oveen..Siinä olisi alakerta voinut hyvästä syystä luulla mua murtovarkaaksi. Onneks ei oltu Usassa.. ( ei se kyllä ollut kotonakaan).

        Ps. Karhut, sudet ja muut massamurhaajat ei tule ensin ovelle kolkuttelemaan ja jos tulee, niin älä kuule avaa.

        Et sinä enkä minä voi tietää mitä se siinä hetkessä ehti ajatella, luultavasti ri mitään muuta kuin että jotain uhkaavaa on tulossa päin ja kimppuun, aseen laukaisu ehkä vain säikähdyksestä johtuva reaktio jos oli sormi valmiina liipaisimella.

        Jos tulee kolkuttelemaan avaan se kirves kädessä ja moks otsikkoon tunkeilijaa jos on aihetta :D


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Tulee katsoa kuka aiheutti tilanteen. Tuossa tapauksessa appiukko ei tehnyt tyhtään mitään tilanteen syntymisen eteen, oli vain pahaa aavistamatta kotona kunnes puskiin piiloutunut ääliö hyökkäsi keskellä yötä karjuen kimppuun.

        Mä kommentoin lähinnä siihen, johon vastasin. USA:ssa poliisi saa tulla kotiiisi ja ampua sut, jos uskoo tulleensa omaan kotiinsa.
        Mieti: istut kotona, ja poliisi tulee sun luoksisi ja ampuu sut itsepuolustukseksensa. Pidätkö tuollaista maata turvallisena?


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Jos joku keskellä yötä ryskyttää ovea otan käteen kirveen (mulla on sellainen kätevä retkimalli) ja menen katsomaan mikä siellä on. Jos siellä sitten karjuva ukko pyrkii kimppuun moksautan kirveellä otsaan, ensin hamarapuolella mutta jos ei siitä tokene moksautan uudestaan teräpuolella. Jos asuisin jenkeissä ei asiaa edes tutkittaisi, täällä p..kamaassa varmaan minä joutuisin syytteeseen p..an kolkkaamisesta. Jos mulla olisi kivääri ilman muuta avaisin oven se kädessä.

        Mitä siis itse olet mieltä mun linkittämästäni jutusta?


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Jos joku keskellä yötä ryskyttää ovea otan käteen kirveen (mulla on sellainen kätevä retkimalli) ja menen katsomaan mikä siellä on. Jos siellä sitten karjuva ukko pyrkii kimppuun moksautan kirveellä otsaan, ensin hamarapuolella mutta jos ei siitä tokene moksautan uudestaan teräpuolella. Jos asuisin jenkeissä ei asiaa edes tutkittaisi, täällä p..kamaassa varmaan minä joutuisin syytteeseen p..an kolkkaamisesta. Jos mulla olisi kivääri ilman muuta avaisin oven se kädessä.

        Haluaisitko oikeasti asua maassa, jossa ei uskalla avata pitämättä kivääriä kädessä?


      • pitkätukka-68 kirjoitti:

        Mitä siis itse olet mieltä mun linkittämästäni jutusta?

        Tarkoittanet tätä juttua:

        https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/34963709-15cb-45b7-b9b8-e55e14c1d99a

        Tjoo, no naisille ei ehkä pitäisi aseita luovuttaa :D

        Mutta siis kyllä minusta tavallisella kunnon ihmisellä pitäisi olla mahdollisuus puolustaa itseään & omaisuuttaan vaikka aseitse, ei sekään ole reilua että vain rikollisilla on aseet. Olen kotoisin alueelta jossa poliisit ovat tunnin matkan päässä, ei ole reilua ettei ole mahdollista mitenkään siellä väkivaltarikollisia vastaan sellaisten ihmisten puolustautua joilla ei ole metsästysharrastusta ja sitä kautta aseita kaapissa.

        Sitäpaitsi, on täällä pohjoismaissakin poliisi ampunut viattomia sivullisia:

        https://www.ksml.fi/ulkomaat/Ruotsalaismedia-Poliisi-ampui-leikkiasetta-kantaneen-kehitysvammaisen-miehen-Tukholmassa/1235856


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Tarkoittanet tätä juttua:

        https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/34963709-15cb-45b7-b9b8-e55e14c1d99a

        Tjoo, no naisille ei ehkä pitäisi aseita luovuttaa :D

        Mutta siis kyllä minusta tavallisella kunnon ihmisellä pitäisi olla mahdollisuus puolustaa itseään & omaisuuttaan vaikka aseitse, ei sekään ole reilua että vain rikollisilla on aseet. Olen kotoisin alueelta jossa poliisit ovat tunnin matkan päässä, ei ole reilua ettei ole mahdollista mitenkään siellä väkivaltarikollisia vastaan sellaisten ihmisten puolustautua joilla ei ole metsästysharrastusta ja sitä kautta aseita kaapissa.

        Sitäpaitsi, on täällä pohjoismaissakin poliisi ampunut viattomia sivullisia:

        https://www.ksml.fi/ulkomaat/Ruotsalaismedia-Poliisi-ampui-leikkiasetta-kantaneen-kehitysvammaisen-miehen-Tukholmassa/1235856

        Sinusta siis kaikilla pitää olla ase mukana, koska pitäähän sitä nyt saada ampua jokainen, joka syö jäätelöä asunnossa jota aseen käyttäjä luulee omakseen?

        Musta tuo on aika mielenkiintoinen näkemys. Olen aika onnellinen, etten asu Amerikassa. Toivon myös, ettei suomesta ikinä tule samanlaista valtiota. Sinä ehkä olet eri mieltä.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Tarkoittanet tätä juttua:

        https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/34963709-15cb-45b7-b9b8-e55e14c1d99a

        Tjoo, no naisille ei ehkä pitäisi aseita luovuttaa :D

        Mutta siis kyllä minusta tavallisella kunnon ihmisellä pitäisi olla mahdollisuus puolustaa itseään & omaisuuttaan vaikka aseitse, ei sekään ole reilua että vain rikollisilla on aseet. Olen kotoisin alueelta jossa poliisit ovat tunnin matkan päässä, ei ole reilua ettei ole mahdollista mitenkään siellä väkivaltarikollisia vastaan sellaisten ihmisten puolustautua joilla ei ole metsästysharrastusta ja sitä kautta aseita kaapissa.

        Sitäpaitsi, on täällä pohjoismaissakin poliisi ampunut viattomia sivullisia:

        https://www.ksml.fi/ulkomaat/Ruotsalaismedia-Poliisi-ampui-leikkiasetta-kantaneen-kehitysvammaisen-miehen-Tukholmassa/1235856

        Sun mielestäsi siis on ihan oikein, että poliisi ampuu kehitysvammaisen leluaseella heiluvan?

        Ruotsi alkaa valitettavasti menemään jenkkimeininkiin. Ihanku tuossakaan tilanteessa ei ois voinut muuta tehdä.


      • pitkätukka-68 kirjoitti:

        Sinusta siis kaikilla pitää olla ase mukana, koska pitäähän sitä nyt saada ampua jokainen, joka syö jäätelöä asunnossa jota aseen käyttäjä luulee omakseen?

        Musta tuo on aika mielenkiintoinen näkemys. Olen aika onnellinen, etten asu Amerikassa. Toivon myös, ettei suomesta ikinä tule samanlaista valtiota. Sinä ehkä olet eri mieltä.

        Ei aina ja kaikkialla mutta kyllä minusta kunnollisilla lakioen mukaan elävillä ihmisillä pitäisi olla mahdollisuus puolustautua.

        Mitä tulee tuohon kaheliin poliisinaiseen niin mitäpä jos jäätelön syöjälläkin olisi ollut ase? olisi ainakin saanut mahdollisuuden puolustautua sitten hyökkääjää vastaan.

        En minäkään amerikkaa ihannoi kuten olet varmaan kirjoituksistani huomannut mutta yksilön mahdollisuus puolustautua hylökkäystä vastaan on minusta paremmalla tolalla siellä. Jos otetaan vaikka nämä koulumapumiset, suomessa uhreilla ei ollut mitään mahdollisuutta kun asen kanssa hullu hyökkää ammuskelemaan, jos opettajilla olisi ollut aseet ei uhreja ehkä olisi niin paljon kuin nyt on ollut, ei ehkä yhtään kun jos tietoisuus siitä että voi olla aseita vastassa voi hillitä hyökkääjän jättää tekosensa tekemättä.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Ei aina ja kaikkialla mutta kyllä minusta kunnollisilla lakioen mukaan elävillä ihmisillä pitäisi olla mahdollisuus puolustautua.

        Mitä tulee tuohon kaheliin poliisinaiseen niin mitäpä jos jäätelön syöjälläkin olisi ollut ase? olisi ainakin saanut mahdollisuuden puolustautua sitten hyökkääjää vastaan.

        En minäkään amerikkaa ihannoi kuten olet varmaan kirjoituksistani huomannut mutta yksilön mahdollisuus puolustautua hylökkäystä vastaan on minusta paremmalla tolalla siellä. Jos otetaan vaikka nämä koulumapumiset, suomessa uhreilla ei ollut mitään mahdollisuutta kun asen kanssa hullu hyökkää ammuskelemaan, jos opettajilla olisi ollut aseet ei uhreja ehkä olisi niin paljon kuin nyt on ollut, ei ehkä yhtään kun jos tietoisuus siitä että voi olla aseita vastassa voi hillitä hyökkääjän jättää tekosensa tekemättä.

        Ja siksikö kaikilla pitäis olla aina aseet mukana?


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Jos joku keskellä yötä ryskyttää ovea otan käteen kirveen (mulla on sellainen kätevä retkimalli) ja menen katsomaan mikä siellä on. Jos siellä sitten karjuva ukko pyrkii kimppuun moksautan kirveellä otsaan, ensin hamarapuolella mutta jos ei siitä tokene moksautan uudestaan teräpuolella. Jos asuisin jenkeissä ei asiaa edes tutkittaisi, täällä p..kamaassa varmaan minä joutuisin syytteeseen p..an kolkkaamisesta. Jos mulla olisi kivääri ilman muuta avaisin oven se kädessä.

        Ihan oikeesti. Sitä ovea ei ole ihan pakko avata vaan sen takia et toisen voi ampua tai paloitella kirveellä.


      • Wwuwuw kirjoitti:

        "Samalla Bergan hyppäsi esiin pihapusikosta päästäen murisevaa ääntä. Dennis säikähti ja ampui vävynsä saman tien luulleen häntä tunkeilijaksi."

        Ei sanaakaan kimppuun käymisestä. Sopiiko siis pihalle tunkeutujan ampua? Usassa kai saa..

        Tällaista käytäntöä sit jotkut kaipaavat Eurooppaankin.


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Oliko se appiukko kenties mykkä? Vai miksei edes käskenyt jotain?

        Sehän luuli ampuvansa jotain riitaisaa sukulaista päin, silleenhän niistä eroon pääsee..

        kuten aloituksessa sanottiin: ensin ammutaan ja sit vasta kysytään.


      • pitkätukka-68 kirjoitti:

        Mä kommentoin lähinnä siihen, johon vastasin. USA:ssa poliisi saa tulla kotiiisi ja ampua sut, jos uskoo tulleensa omaan kotiinsa.
        Mieti: istut kotona, ja poliisi tulee sun luoksisi ja ampuu sut itsepuolustukseksensa. Pidätkö tuollaista maata turvallisena?

        Ai mut nythä mä vasta hokasin. Tietenkin unelmavaltio on sellanen, et pitää kotona nojatuolissaistuessaan olla ase kädessä, kun koskaanhan ei voi tietää milloin väärään asuntoon tulee poliisi omilla avaimillaan.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Ei aina ja kaikkialla mutta kyllä minusta kunnollisilla lakioen mukaan elävillä ihmisillä pitäisi olla mahdollisuus puolustautua.

        Mitä tulee tuohon kaheliin poliisinaiseen niin mitäpä jos jäätelön syöjälläkin olisi ollut ase? olisi ainakin saanut mahdollisuuden puolustautua sitten hyökkääjää vastaan.

        En minäkään amerikkaa ihannoi kuten olet varmaan kirjoituksistani huomannut mutta yksilön mahdollisuus puolustautua hylökkäystä vastaan on minusta paremmalla tolalla siellä. Jos otetaan vaikka nämä koulumapumiset, suomessa uhreilla ei ollut mitään mahdollisuutta kun asen kanssa hullu hyökkää ammuskelemaan, jos opettajilla olisi ollut aseet ei uhreja ehkä olisi niin paljon kuin nyt on ollut, ei ehkä yhtään kun jos tietoisuus siitä että voi olla aseita vastassa voi hillitä hyökkääjän jättää tekosensa tekemättä.

        Olisiko hänellä mielestäsi pitänyt olla ase, kun hän söi jäätelöä kotonaan.

        Ihan vaan sen varalta et joku tulee kotiisi ampumaan sut.

        Joku roti.


      • pitkätukka-68 kirjoitti:

        Mä kommentoin lähinnä siihen, johon vastasin. USA:ssa poliisi saa tulla kotiiisi ja ampua sut, jos uskoo tulleensa omaan kotiinsa.
        Mieti: istut kotona, ja poliisi tulee sun luoksisi ja ampuu sut itsepuolustukseksensa. Pidätkö tuollaista maata turvallisena?

        Sä taisit viitata tähän toisessakin ketjussa. Eihän poliisi SAA tehdä noin. Poliisi sai tuomion murhasta, eikö? Kuolemantuomionko sinä olisit halunnut? Siksi että uhri oli musta ja poliisi valkoinen? Tasoittamaan tilastoja?


      • scrg kirjoitti:

        Sä taisit viitata tähän toisessakin ketjussa. Eihän poliisi SAA tehdä noin. Poliisi sai tuomion murhasta, eikö? Kuolemantuomionko sinä olisit halunnut? Siksi että uhri oli musta ja poliisi valkoinen? Tasoittamaan tilastoja?

        Kyllä viittasin. Onko sun mielestäsi tappaminen oikein, kun tappaja on poliisi, joka menee väärään asuntoon?

        Kuolemantuomiota en ole koskaan kannattanut. On silti hassua, että jos musta mies (ei poliisi) olisi saman tehnyt, hänellä oletaisiin satavarmasti annettu kuolemantuomio. Nyt kun olikin valkoinen nainen ja poliisi joka ampui mustan miehen, tuomio oli 10 vuotta.


      • pitkätukka-68 kirjoitti:

        Kyllä viittasin. Onko sun mielestäsi tappaminen oikein, kun tappaja on poliisi, joka menee väärään asuntoon?

        Kuolemantuomiota en ole koskaan kannattanut. On silti hassua, että jos musta mies (ei poliisi) olisi saman tehnyt, hänellä oletaisiin satavarmasti annettu kuolemantuomio. Nyt kun olikin valkoinen nainen ja poliisi joka ampui mustan miehen, tuomio oli 10 vuotta.

        Ei ole oikein. Mistä ihmeestä moinen oletus, että olisi.

        Tuon on vain niin tyypillistä identiteettipoliittista huttua väittää, että kyseisessä tapauksessa rangaistus olisi annettu muuten kuin kyseisen rikoksen todistusaineiston perusteella. Väitteelle että satavarmasti tuomio olisi erilainen, jos tekijä olisi musta tai uhri valkoinen, pitäisi olla jotain perusteita eikä vain tilastot siitä että mustia tuomitaan enemmän.

        Valitettavasti USA:ssa rikollisuuden määrä alueittain korreloi vahvasti alueella asuvien mustien osuuden kanssa. Voi tuolle asialle yrittää keksiä oikeitakin ratkaisuja eikä vain syyllistää valkoisia rotuennakkoluuloista.


    • Anonyymi

      No jos verrataan Suomalaista tapaa jossa et normaalisti saa puolustaa itseäsi ja/tai omaisuuttasi liiallisella voimakäytöllä niin sinähän olet tavallaan aina "askeleen jäljessä" hyökkääjään nähden sillä mistä sen voi tietää koska se tappava isku/laukaus tulee. Eli suomessa rikoksen uhri on tällaisessa tilanteessa heikoilla ja "tosi tilanteessa" kuolemanvaarassa enemmän kuin rikollinen.

      USA:ssa taas yksilöllä on oikeus puolustaa omaa omaisuuttaan voimakeinoin jolloin syyttömällä osapuolella on "paremmat" mahdollisuudet pärjätä ja torjua hyökkäys.

      Suomessa siis rikoksen uhri on lähtökohtaisesti heikommilla kun taas USA:ssa hyökkääjä saa varautua siihen että voi tulla vaikka ammutuksi, eli hyökkääjä (rikollinen) on heikommilla.

      Kumpikohan tilanne nyt olisi moraalisesti oikeampi, jos ei pohdita mitään muuta!

      • Minä pidän ihan oikeana, et sain sakot kun puolustin itseäni lyömällä takaisin. Väkivalta ei ikinä ole paras ratkaisu.


      • No niin..
        "Syyttäjän mukaan Amber Guygerilla, 31, olisi ollut useita mahdollisuuksia perääntyä ja kutsua apuvoimia, mutta sen sijasta hän päätti ampua. Guygerin puolustuksen mukaan kyseessä oli traaginen erehdys."

        Aivan kuten se appiukkokin olisi voinut soittaa apuvoimia.

        Mutta en yhtään ylläty, että tällä palstalla puolustetaan tuota appiukkoa, siksi mä vähän sen tänne laitoinkin..

        Kiire.


      • Wwuwuw kirjoitti:

        No niin..
        "Syyttäjän mukaan Amber Guygerilla, 31, olisi ollut useita mahdollisuuksia perääntyä ja kutsua apuvoimia, mutta sen sijasta hän päätti ampua. Guygerin puolustuksen mukaan kyseessä oli traaginen erehdys."

        Aivan kuten se appiukkokin olisi voinut soittaa apuvoimia.

        Mutta en yhtään ylläty, että tällä palstalla puolustetaan tuota appiukkoa, siksi mä vähän sen tänne laitoinkin..

        Kiire.

        Mieti ny. Istut himassa, ja joku tulee sun ovesta sisään ja ampuu sut itsepuolustukseksi.

        Ai niin, kotona oleva oli musta ja ampuja valkoinen poliisi. Kyllähän tän poliisin olikin syytä pelätä, kun ei edes tunnistanut omaa asuntoaan.

        USA on ihannevaltio.

        https://www.youtube.com/watch?v=dLSEjcjp7wM


      • pitkätukka-68 kirjoitti:

        Mieti ny. Istut himassa, ja joku tulee sun ovesta sisään ja ampuu sut itsepuolustukseksi.

        Ai niin, kotona oleva oli musta ja ampuja valkoinen poliisi. Kyllähän tän poliisin olikin syytä pelätä, kun ei edes tunnistanut omaa asuntoaan.

        USA on ihannevaltio.

        https://www.youtube.com/watch?v=dLSEjcjp7wM

        Vahinkoja sattuu..🙄


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Vahinkoja sattuu..🙄

        Oliks toi nyt oikeasti vahinko? Jos asia olis käynyt toisinpäin, niin tän tehneelle olisi vaadittu kuolemantuomiota. Nyt tuli 10 vuoden vankeus.


        En tosin usko, että poliisilla tuossa maassa ihan helppoa on vankilassa olla.


      • Wwuwuw kirjoitti:

        No niin..
        "Syyttäjän mukaan Amber Guygerilla, 31, olisi ollut useita mahdollisuuksia perääntyä ja kutsua apuvoimia, mutta sen sijasta hän päätti ampua. Guygerin puolustuksen mukaan kyseessä oli traaginen erehdys."

        Aivan kuten se appiukkokin olisi voinut soittaa apuvoimia.

        Mutta en yhtään ylläty, että tällä palstalla puolustetaan tuota appiukkoa, siksi mä vähän sen tänne laitoinkin..

        Kiire.

        Ymmärsin kyl mitä aloituksella ajoit takaa. Ekaks hutkitaa ja sit ehkä tutkitaan.


    • Kuuluuko Wwuwuwoletetun ideologiaan, että itseään puolustavaa on oikeutettua rangaista?

      • Itse en ole ollenkaan väkivaltainen, mutta sain minäkin tänä vuonna sakot pahoinpitelystä. Puolustin itseäni ja löin takas. Tosin mun tappelutaidoillani se oli vaan läpsäisy.


      • pitkätukka-68 kirjoitti:

        Itse en ole ollenkaan väkivaltainen, mutta sain minäkin tänä vuonna sakot pahoinpitelystä. Puolustin itseäni ja löin takas. Tosin mun tappelutaidoillani se oli vaan läpsäisy.

        Puolithaimaalainen kickboxaaja vihastu kun en tarjonnut hänelle kaljaa.


      • Onko sun mielestä fiksua, et kaikilla on oikeus pitää asetta ja ampua ennen kun edes tietää mistä on kyse?


      • pitkätukka-68 kirjoitti:

        Onko sun mielestä fiksua, et kaikilla on oikeus pitää asetta ja ampua ennen kun edes tietää mistä on kyse?

        Ihan vaan varmuuden vuoksi.


      • pitkätukka-68 kirjoitti:

        Itse en ole ollenkaan väkivaltainen, mutta sain minäkin tänä vuonna sakot pahoinpitelystä. Puolustin itseäni ja löin takas. Tosin mun tappelutaidoillani se oli vaan läpsäisy.

        Suomeen on pikkuhiljaa tullut oikeuskäytäntö, että mikä tahansa itsepuolustus tulkitaan hätävarjelun liioittelemiseksi tai aiheettomaksi väkivallaksi.


      • Anonyymi
        pitkätukka-68 kirjoitti:

        Ihan vaan varmuuden vuoksi.

        Tappsjis ovst jotku... kkk-ihmisetkin, ei mopo-jengiä kuten joku _Harley Davidson Ö:D


      • Firdawsi kirjoitti:

        Suomeen on pikkuhiljaa tullut oikeuskäytäntö, että mikä tahansa itsepuolustus tulkitaan hätävarjelun liioittelemiseksi tai aiheettomaksi väkivallaksi.

        Musta se on toisaalta ihan oikeinkin. Ei väkivaltaan pidä vastata lyömällä.
        Itse sain sakot, tää toinen pääs vankilaan.



      • pitkätukka-68 kirjoitti:

        Musta se on toisaalta ihan oikeinkin. Ei väkivaltaan pidä vastata lyömällä.
        Itse sain sakot, tää toinen pääs vankilaan.

        Tarkoitin sitä, että jos ei voi varmuudella todistaa, että on tarvinnut puolustautumiseen käytetyn suuruista väkivaltaa, tuomitaan AINA hätävarjelun liioittelusta.


      • Firdawsi kirjoitti:

        Tarkoitin sitä, että jos ei voi varmuudella todistaa, että on tarvinnut puolustautumiseen käytetyn suuruista väkivaltaa, tuomitaan AINA hätävarjelun liioittelusta.

        Yleensä ei puolustautumiseen kuitenkaan tarvita mitään vammoja tuottavaa väkivaltaa.

        Yleensä väkivaltaa puolustellaan sillä, et "pakkohan mun on potkia toinen on väkivaltainen". Ei se kyl oikeesti niin mene.


      • pitkätukka-68 kirjoitti:

        Kommenttisi tais olla vitsi. Tääkin biisi ois varmaan USA:ssa kiellettyjen listalla jos siellä osattais suomea. https://www.youtube.com/watch?v=12Q7ecLb0Fg

        Tämähän olikin: https://www.youtube.com/watch?v=VOgFZfRVaww

        Toi Lennonin biisi Imagine meni amerikassa radiosoittokieltoon, kun se oli kuulemma liikaa muslimyönteinen. Sen kamalin laini oli "imagine, all the people. living life in peace".

        Eiks ollu kamala ja väkivaltainen ajatus.


    • Anonyymi

      Maassa maan tavalla ja laittomilla luvilla.

      Mutta itse ajattelisin että; eivätkös abris, valtakunta jne.... ole aika mukavia keskustelijoitakin, voivat tietysti olla joskus vihaisiakin.

      • Anonyymi

      • Oonks mäkin?

        Tietysti saa välillä olla vihanenkin, ja tohon sun listaan lisäisin Wowwinkin. Ja miehistä Dissen, vaikka hän nyt yrittääkin sovitella vähän liikaa.


    • Anonyymi

      Tuo ei ehkä tarvitse Epsanja- poju -luusereilta Epsanjasi.

      Oikeasti joo jotain saattaisin näiltä tarvitä.... jotain asejuttuja niin :D

      • Firdawsi

        Liikkuuko tällä joku humalainen, narkkari tai luomusekoilija? En saa eräistä kommenteista mitään selkoa. Olen tosin selvästi itse dementoitumassa, joten olen myös epäillyt omaa tilaani. Tilani vaihtelee suuresti.

        Samoin nämä:

        "Anonyymi Tänään 00:13"

        "Joku hassu juttu oli jossain kaupassa, kysyin tytteliltä: olet joku uusi työntekijä täälläkin, en ole nähnyt sinua ennen, nimi "Meiju" tissin päällä oli lappunen.""

        "Anonyymi Tänään 00:16"

        "Joo niin kertoi kun itsekin olin ollut paljon aikoja poissa, näin että ompa uusi myyjä tuossakin kaupassa, oli silloin, nimeltään Meiju :D"


      • Firdawsi kirjoitti:

        Liikkuuko tällä joku humalainen, narkkari tai luomusekoilija? En saa eräistä kommenteista mitään selkoa. Olen tosin selvästi itse dementoitumassa, joten olen myös epäillyt omaa tilaani. Tilani vaihtelee suuresti.

        Samoin nämä:

        "Anonyymi Tänään 00:13"

        "Joku hassu juttu oli jossain kaupassa, kysyin tytteliltä: olet joku uusi työntekijä täälläkin, en ole nähnyt sinua ennen, nimi "Meiju" tissin päällä oli lappunen.""

        "Anonyymi Tänään 00:16"

        "Joo niin kertoi kun itsekin olin ollut paljon aikoja poissa, näin että ompa uusi myyjä tuossakin kaupassa, oli silloin, nimeltään Meiju :D"

        Naispuoliset on aina jotain tytteleitä tai tyttösiä. Kommentoja on sit olevinaan TosiMies.


      • pitkätukka-68 kirjoitti:

        Naispuoliset on aina jotain tytteleitä tai tyttösiä. Kommentoja on sit olevinaan TosiMies.

        Kassalla on sit kuitenkin vähän sellaset periaatteet, ettei asiakkaille vittuilla. Sitähän nää Äijät käyttää hyväkseen.
        Mut kun kadulla tai baarissa nainen ei hyväksykään tuota tytöttelyä, niin nainen onkin joku saatanallinen telekatjulepakko.

        Olen toki mies, mutten aina oikein ymmärrä kaikkien äijien ajatusmaailmaa.


    • Miten muuten arvon raati, jos kyseessä olisi ollut lapsi?

      Onko oma säikähdys tosiaan pätevä syy teidän mielestänne ihmisen ampumiseen?

      Tuossahan Ei ollut tosiaan kyse mistään itsensä suojelemisesta..ukkohan luuli siellä olevan joku riitainen sukulainen..

      "Dennisin talolla oli käynyt kaksi tuntia aiemmin toinen sukulainen, joka oli hakannut talon etuovea samalla tavalla. Tilannetta säikähtänyt Dennis oli ajautunut sukulaisen kanssa sanaharkkaan, minkä jälkeen hän oli ajanut tämän tiehensä."

      Ja sama Suomeen? Ninkö? On lupa ampua, jos säikähtää? Tai ainakin jos säikähtää omalla etuovellaan..
      Aika helppoa olisi muuten tehdä murha Usassa, kun kutsuisi jonkun vihamiehensä vain käymään ja hups..

      • "mies oli laukauksen ampuessaan ”täysin säikähtäneessä tilassa”."


      • Mieleenkiintoista sekin, että monen mielestä Suomessa on liian lepsut lait, mutta viattoman taposta ei pitäisi rankaista lainkaan..hmm🤔


    • Ihan oikein toimi. Jokaisella on oikeus puolustaa itseään.

      • Miltä se puolusti iseään? Omilta kuvitelmiltaan..


    • Anonyymi

      Jenkkilä on kyllä aika kumma paikka, ovat olevinaan niin helkatin kovia tyyppejä aseineen joita yrittävät puolustella vaikka miten, mutta sitten kuitenkin ovat monesti niin kusi sukassa että menee tilanteet aivan ylilyönneiksi. Niinhän se menee että pelkuri sitä kättä pidempää tarttee.

      Mutta millainen älykääpiö menee toisen luoksen yllättäen kolistelemaan, kyllä luulisi sen verran tietävän millaista pelleporukkaa jenkeissä on että osaisi varoa.

    • Nastaa jenkkimeininkiä Suomeen! Rivollit ja pissituolit paukkumaan pum pum! Rosvot kiinni ja Leninin huomaan. Pum pum!

    • Wwuwuwoletettu Harmikselle: "Taas valehtelet..😄"

      Aloitti itse keskustelun, mutta hermostui sitten, kun ei saanut tarpeeksi kannatusta.

    • Anonyymi

      Tuollaista sattuu. Eräs amerikkalaisisä ampui tyttärensä, kun tämä "rymisteli" aamuyöllä kotiin.

    • No tuolla se on noin helppoa päästä jostain v.tumaisesta tyypistä....

      Täällä pitää ottaa kunnon kännit ja ajaa autolla yli... Ja sittenkin joutuu linnaan vähäks aikaa...

    • Jos olet katsonut sen norjalaisen sarjan, jonka nimi on Lilyhammer. Sehän on vähän kieli poskella tehty. Siinä Little Steven (Bruse Springteennen kitaristi ja mafialeffoissakin näytellyt) oli newyorkilainen mafiapomo, joka laitto norjalaisen pikkukaupungin amerikkalaiseen tyyliin ihan sekaisin.

    • Mitäs wuppis tai pitkätukka tähän:

      Oletetaan että asutte syrjäseudulla jossa poliisista ei tietokaan. Tulette kotiinne ja siellä on iso joukko nuoria miehiä penkomassa kaappeja ja sotkemassa paikkoja.Kaikki teidän ruokatavarat on levitelty pitkin lattioita, arvoesineet varastettu ja henkilökohtaiset paerit levitelty miten sattuu. Äijäkööri vaan nauraa kun pyydätte kauniisti poistumaan, Miten hoidatte tilanteen?



      Tuo mies hoiti oikein, toivottavasti saa mitalin ansiokkaasta toiminnasta:

      https://www.kansalainen.fi/bosniassa-siirtolaiset-murtautuivat-taloon-yksi-tuli-ammutuksi/

    • Anonyymi

      Amerikassa ammutaan 40.000 ihmistä joka vuosi, eli toistasataa ihmistä joka päivä ja n. 5-6 lasta 100 ammuttua kohden.

      Amerikkalaisia on n 5 % maailman väestöstä, mutta vageista se edustaa 25 %.

      Mutta suomalaisethan ihailevat tätä "suurenmoista" valtiota, matkimalla sitä kaikin mahdollisin tavoin. Voi hel...tti !


      • Ihailua oli sodan jälkeen, sekä taloudellista että sotilaallista. Sitä ennen Usaan mentiin heikkoihin oloihin, mutta toimeentulon puutteen pakottamana. Ainakaan vaihto-oppilaiden keskuudessa Usan ihailu ei ole korkeassa kurssissa.

        Veikkaanpa, että erään aggressiivisen naapurinvaltion käytös synnyttää suomalaisissa aiheellisesti varuillaanoloa, jopa pelkoa, minkä virheellisesti jotkut tulkitsevat Usan ihailuksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1927
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1672
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1594
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1425
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe