Aihe

Lentävä siipi

Anonyymi

Miksei ns. lentävän siiven mallisia lentokoneita näe missään, vaikka on todistettu että sellaiset ovat paljon energiatehokkaampia kuin perinteiset mallit?

20

104

    Vastaukset

    • Ne on häivekoneita joita ei voi havaita tutkalla eikä paljain silmin.

    • Koska luonnossakaan ei ole pelkästään lentäviä siipiä, niin sellainen malli ei ole tehokas.


      • Eipä se sitä todista, etteikö se lentokonekäytössä voisi silti olla tehokas.

        Luonnossa muovaa moni muukin tekijä sitä eläimen / linnun muotoa, kuin vain lentäminen. ;-)


      • Luonto onkin tieteen ja ateistien mielestä sattuman eikä suunnittelun tulosta niin ei sattuman tuotoksesta kannatakkaan ottaa mallia tieteeseen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Luonto onkin tieteen ja ateistien mielestä sattuman eikä suunnittelun tulosta niin ei sattuman tuotoksesta kannatakkaan ottaa mallia tieteeseen.

        No ei ihan noin.

        Luonnossa mm. sattuma generoi uusia variaatioita.

        Mutta kysymys siitä, mitkä näistä variaatiosita selviytyy, se ei ole sattumaa kuin pieneltä osin ja pitkässä juoksussa sitäkin vähemmän.


    • Pelkkään siipeen ei mahdu rahtia, eikä matkustajia, muutama pommi kylläkin.

    • Uusissa matkustajakoneissa näyttää olevan aika pieni siipi, näyttäisi että siipi on pienentynyt entisestään kun siiven kärkiin tuli ylöspäin sojottavat wingletit jotka estävät virtausta karkaamasta, eli saadaan sama nostovoima entistä pienemmällä siivellä.
      Paksu ja sisältä matkustajillekin tilava lentävä siipi -tyyppinen lentokone taitaisi sopia paremminkin vain hitaille lentonopeuksille?

    • Myytinmurtajissa todettiin että golfpallon tyyppisillä rei'illä pinnoitettu auto on tehokkaampi, mutta ei näy sellaisiakaan.

      • Aluksi golfpallotkin olivat sileitä palloja, mutta jossain vaiheessa valmistaja rupesi kiinnittämään huomiota siihen, miksi ihmeessä golffaajat suosivat käytettyjä palloja.

        Selvisi, että käytetyt pallot lensivät pitemmälle kuin uudet ja asiaa selvitettäessä syyksi ilmeni käytetyn pallon pienet kolhut, minkä se saa aina mailalla lyödessä. Pikkuisten kolojen aiheuttama ilmavirtausten turbulenssi yllättäen vähensikin kokonaisilmanvastusta, eikä lisännyt sitä, niinkuin äkkinäinen luulisi.

        Nämä pienet kuopat lisättiin palloon jo uusina, ja näin kaikki olivat tyytyväisiä: pelaajien ei tarvinnut enää sisäänajaa uusia pallojaan ja valmistaja sai myytyä enemmän uusia palloja.


      • Kollimaattori kirjoitti:

        Aluksi golfpallotkin olivat sileitä palloja, mutta jossain vaiheessa valmistaja rupesi kiinnittämään huomiota siihen, miksi ihmeessä golffaajat suosivat käytettyjä palloja.

        Selvisi, että käytetyt pallot lensivät pitemmälle kuin uudet ja asiaa selvitettäessä syyksi ilmeni käytetyn pallon pienet kolhut, minkä se saa aina mailalla lyödessä. Pikkuisten kolojen aiheuttama ilmavirtausten turbulenssi yllättäen vähensikin kokonaisilmanvastusta, eikä lisännyt sitä, niinkuin äkkinäinen luulisi.

        Nämä pienet kuopat lisättiin palloon jo uusina, ja näin kaikki olivat tyytyväisiä: pelaajien ei tarvinnut enää sisäänajaa uusia pallojaan ja valmistaja sai myytyä enemmän uusia palloja.

        Vedessä veneen pohjassa ei samaa ilmiötä kuitenkaan ole.


      • Kollimaattori kirjoitti:

        Aluksi golfpallotkin olivat sileitä palloja, mutta jossain vaiheessa valmistaja rupesi kiinnittämään huomiota siihen, miksi ihmeessä golffaajat suosivat käytettyjä palloja.

        Selvisi, että käytetyt pallot lensivät pitemmälle kuin uudet ja asiaa selvitettäessä syyksi ilmeni käytetyn pallon pienet kolhut, minkä se saa aina mailalla lyödessä. Pikkuisten kolojen aiheuttama ilmavirtausten turbulenssi yllättäen vähensikin kokonaisilmanvastusta, eikä lisännyt sitä, niinkuin äkkinäinen luulisi.

        Nämä pienet kuopat lisättiin palloon jo uusina, ja näin kaikki olivat tyytyväisiä: pelaajien ei tarvinnut enää sisäänajaa uusia pallojaan ja valmistaja sai myytyä enemmän uusia palloja.

        Ompa mielenkiintoinen juttu.

        Milloinkohan ne alkaa tehtaalta lyömään autotkin täyteen kuoppia?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ompa mielenkiintoinen juttu.

        Milloinkohan ne alkaa tehtaalta lyömään autotkin täyteen kuoppia?

        On varmaan aika kallista verrattuna siihen hyötyyn, mitä ilmanvastuskertoimen pieneneminen toisi polttoaineen kulutuksen vähenemisen myötä etua.

        Lentokoneissa tätä jo käytetään, mutta niissäkin vain kriittisissä paikoissa, missä turbulenssia pitää muokata juuri tietyllä tavalla.


      • Paljonko se alensi kulutusta ja millä nopeudella? kuitenkin alhainen nopeus kun autokin siitä hyötyi. katsoin kyllä sen jakson mutta en muista savityön tuloksia.
        Pitääköhän tehdä yhteen autoista pellit kuopille :-)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Paljonko se alensi kulutusta ja millä nopeudella? kuitenkin alhainen nopeus kun autokin siitä hyötyi. katsoin kyllä sen jakson mutta en muista savityön tuloksia.
        Pitääköhän tehdä yhteen autoista pellit kuopille :-)

        Ota mahdollisimman tarkat kulutuslukemat. Jätä sitten autosi Vantaalle, julkiselle parkkipaikalle, viikonloppuyöksi.
        Nyt autosi on valmis tarkkojen vertilujen tekemiseen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ota mahdollisimman tarkat kulutuslukemat. Jätä sitten autosi Vantaalle, julkiselle parkkipaikalle, viikonloppuyöksi.
        Nyt autosi on valmis tarkkojen vertilujen tekemiseen.

        Ei toimi noin, koska jo peilien irti repiminen sotkisi mittaukset. ; )


      • Boeing on jo pitkään suunnitellu tuollaista hybridikonetta, jossa osa moottoreista toimii sähköllä. Ilmeisesti nousut tehdään perinteisillä suihkumoottoreilla, ja lakikorkeudessa siirrytään lentämään sähkömoottoreilla.

        https://www.youtube.com/watch?v=oz3tzG9RxKI


    • Lysander oli aika lystikäs.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Erätauko: Suomalainen nettikeskustelu julkisuuden henkilöistä - unohtuuko empatia?

      Erätaukokeskustelu tiistaina 1.12.2020 klo 14-16., tervetuloa! Julkisuuteen tavalla tai toisella päätyneistä henkilöistä keskusteleminen netissä tunt
      Viihde ja kulttuuri
      49
      1760