Punainen takavalo tulee pyörään pakolliseksi

Anonyymi

Kun uusi tieliikennelaki astuu voimaan 1.6.2020 pitää myös polkupyörissä olla punaista valoa näyttävä takavalo pakollisena varusteena hämärässä, pimeällä ja huonolla säällä ja näkyvyydellä. Kannattaa jo nyt ottaa käyttöön se takavalo. Aiemmin on pyörissä tarvinnut olla vain pakollinen etuvalo mutta jatkossa siis oltava myös takavalo.

20

72

Vastaukset

  • Ei haittaa, jos sääntö ei velvoita pitämään ja käyttämään punaista valoa pyörään kiinnitettynä kaikissa olosuhteissa. Esim. jos pyörällä ei ajeta pimeässä ollenkaan, sittenkö ei tarvitse valaisinta kiinnittää?

    • Ei varmaankaan tule velvoitetta pitää valoja valoisassa.


    • Eihän autoissakaan tarvitse valoisaan aikaan käyttää takavaloja, tosin ne pitää olla asennettuna.


    • Ei ole lain mukaan kiinnytsvelvoitetta, vaan käyttövelvoite pimeän tai hämärän aikaan taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut.


  • Tässä on osa lakitekstiä josta asia selviää.

    "Muuta kuin 1 momentissa tarkoitettua ajoneuvoa ajettaessa on käytettävä eteenpäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa näyttävää valaisinta ja taaksepäin punaista valoa näyttävää valaisinta, kun ajoneuvoa ajetaan tiellä pimeän tai hämärän aikaan taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut."

    1 momentissa puhutaan moottorikäyttöisistä ajoneuvoista joten tuo teksti koskee kaikkia muita ajoneuvoja, eli myös polkupyörää.

    • Sähköpolkupyöriäkö siinä tarkoitetaan vai myös ihan tavallisia pyöriä?


    • Anonyymi kirjoitti:

      Sähköpolkupyöriäkö siinä tarkoitetaan vai myös ihan tavallisia pyöriä?

      Ihan kaikkia pyöriä koskee. Jo nyt on pitänyt olla etuvalo pimeällä ja hämärässä. Uutena tulee, että myös takavalo pitää olla.


    • Huomatkaa "näyttävää". EI siis vilkkuvaa tai muuten epämääräistä valokuviota tekevää. Ja valo ei saa edes mahdollisesti häikäistä vastaan tulevan ajoneuvon kuljettajaa.

      Pyörän kanssa käytettävä valo saa uuden lain mukaankin olla kiinnitetty myös pyöräilijään. Kunhan se näkyvyysolojen niin vaatiessa on, palaa ja näyttää eteen vaaleaa ja taakse punaista valoa.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Huomatkaa "näyttävää". EI siis vilkkuvaa tai muuten epämääräistä valokuviota tekevää. Ja valo ei saa edes mahdollisesti häikäistä vastaan tulevan ajoneuvon kuljettajaa.

      Pyörän kanssa käytettävä valo saa uuden lain mukaankin olla kiinnitetty myös pyöräilijään. Kunhan se näkyvyysolojen niin vaatiessa on, palaa ja näyttää eteen vaaleaa ja taakse punaista valoa.

      Miten takavalo voi häikäistä vastaantulevaa autoilijaa?


    • Anonyymi kirjoitti:

      Miten takavalo voi häikäistä vastaantulevaa autoilijaa?

      Lukihan siinä myös " on käytettävä eteenpäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa näyttävää valaisinta". Ei kommentoidussa tekstissä ollut pelkästään takavalosta kyse.

      Joskus tulee vastaan pyörätiellä sellaisia valovirityksiä, että pitää melkein käsi laittaa silmien eteen, jotta ei häikäistyisi. Ja olen polkupyörällä ajaessani aika korkealla joten se valo on kyllä suunnattu suoraan eteenpäin eikä yhtään alas tiehen. Autossa istutaan vähän alempana, joten häikäisisi sellainen valo niitäkin.

      Ja jollakin on ollut tuollaiset ylössuunnatut tehovalot vilkkuasennossa. Argh.... melkein pakko pysähtyä niiden takia.

      Miksi käyttää ajovaloina vilkkuvaloja? Joillakin vilkkuvalot ovat enimmäkseen pois päältä, kun välkähtävät sekunnin aikana ehkä vain kymmeneosasekunnin. Silloin huomaan jääväni katsomaan, että mikä ihme vilkkuu noin ja voi jäädä muu liikenne huonommalle seuraamiselle...

      Ei autoissakaan ajovalot vilku.


    • "1 momentissa puhutaan moottorikäyttöisistä ajoneuvoista joten tuo teksti koskee kaikkia muita ajoneuvoja, eli myös polkupyörää."

      Rullalauta, rullaluistimet, sähköpotkulauta, hevonen ja rattaat?


    • Anonyymi kirjoitti:

      Lukihan siinä myös " on käytettävä eteenpäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa näyttävää valaisinta". Ei kommentoidussa tekstissä ollut pelkästään takavalosta kyse.

      Joskus tulee vastaan pyörätiellä sellaisia valovirityksiä, että pitää melkein käsi laittaa silmien eteen, jotta ei häikäistyisi. Ja olen polkupyörällä ajaessani aika korkealla joten se valo on kyllä suunnattu suoraan eteenpäin eikä yhtään alas tiehen. Autossa istutaan vähän alempana, joten häikäisisi sellainen valo niitäkin.

      Ja jollakin on ollut tuollaiset ylössuunnatut tehovalot vilkkuasennossa. Argh.... melkein pakko pysähtyä niiden takia.

      Miksi käyttää ajovaloina vilkkuvaloja? Joillakin vilkkuvalot ovat enimmäkseen pois päältä, kun välkähtävät sekunnin aikana ehkä vain kymmeneosasekunnin. Silloin huomaan jääväni katsomaan, että mikä ihme vilkkuu noin ja voi jäädä muu liikenne huonommalle seuraamiselle...

      Ei autoissakaan ajovalot vilku.

      "Joskus tulee vastaan pyörätiellä sellaisia valovirityksiä, että pitää melkein käsi laittaa silmien eteen, jotta ei häikäistyisi. Ja olen polkupyörällä ajaessani aika korkealla joten se valo on kyllä suunnattu suoraan eteenpäin eikä yhtään alas tiehen. "

      Joissakin valaisimissa on laaja valokeila. Joissakin valaisimissa kapea "spotti". Joissakin valaisimissa on yhdistelmä näistä kahdesta: kirkas, voimakas osa valokeilassa keskellä, ja laajempi heikompi valokeila samaan aikaan.

      Käytin joskus zoom-taskulamppua. Muistaakseni noin 80 lumeenia. Mutta syksyn pimeydessä on tuntunut tarpeellisemmalta 250 lumeenia. Heikommat turhan heikkoja.


    • Anonyymi kirjoitti:

      "1 momentissa puhutaan moottorikäyttöisistä ajoneuvoista joten tuo teksti koskee kaikkia muita ajoneuvoja, eli myös polkupyörää."

      Rullalauta, rullaluistimet, sähköpotkulauta, hevonen ja rattaat?

      Kannattaa itsellesi selvittää mitkä ovat ajoneuvoja.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Huomatkaa "näyttävää". EI siis vilkkuvaa tai muuten epämääräistä valokuviota tekevää. Ja valo ei saa edes mahdollisesti häikäistä vastaan tulevan ajoneuvon kuljettajaa.

      Pyörän kanssa käytettävä valo saa uuden lain mukaankin olla kiinnitetty myös pyöräilijään. Kunhan se näkyvyysolojen niin vaatiessa on, palaa ja näyttää eteen vaaleaa ja taakse punaista valoa.

      "Pyörän kanssa käytettävä valo saa uuden lain mukaankin olla kiinnitetty myös pyöräilijään."

      Kynttilälyhty päälaelle?


  • Vielä kun autoilijatkin oppisi käyttämään takavaloja pimeällä.

    • Kyllä, turhan paljon autoja liikenteessä, keulassa palaa päivävaloledit ja takapää pimeänä. Näitä näkyy jopa pimeällä maantiellä! Nykyään hämärätunnistin pakollinen varuste eli auto sytyttää automaattisesti ajovalot eteen ja taakse hämärän tultua.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Kyllä, turhan paljon autoja liikenteessä, keulassa palaa päivävaloledit ja takapää pimeänä. Näitä näkyy jopa pimeällä maantiellä! Nykyään hämärätunnistin pakollinen varuste eli auto sytyttää automaattisesti ajovalot eteen ja taakse hämärän tultua.

      Niin on. Olen myös ihmetellyt miksi autoilla ajellaan niin paljon. Suuri osa näyttää myös olevan turhanpäiväistä ajelua ympäriinsä. Yksi ukko tai akka istuu autossaan, ja sen saman auton voi joskus nähdä pyöräilylenkillä moneen kertaan. Milloin tullaan vastaan, milloin ohi. Oma lukunsa on autoilijat jotka ottavat oikeudekseen olla suuria opettajia, ja pyöräilijöiden läksyttäjiä. Ohitetaan läheltä ja vedetään pientareelle pyöräilijän nenän edessä, tai kaasutellaan mielenosoituksellisesti rinnalla. Naurattaa mokomat pellet, joiden oma elämänsisältö näyttää olevan pahasti hakusessa.


  • Hyvä uudistus, sillä takavalo on tärkeämpi kuin etuvalo polkupyöräilijän turvallisuuden kannalta. Kun ne vielä laittaa vilkkumaan, niin autoilija kiittää, helppo havaita.

    • Laki ei suoranaisesti kiellä vilkkuvia valoja mutta monet tulkitsevat kuitenkin lakia niin että ajovalojen tulee näyttää yhtäjaksoista valoa. Monessa lähteessä lukee myös, että vilkkuvia valoja ei suositella käytettäväksi.

      Riippuu myös vilkahduksien tiheydestä, niin pyörä liikkuu yhden vilkahduksen tauon välissä jopa useita metrejä, jolloin nopeus ja suunta voivat olla vaikeasti havaittavissa, varsinkin sivusta katsottuna.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Laki ei suoranaisesti kiellä vilkkuvia valoja mutta monet tulkitsevat kuitenkin lakia niin että ajovalojen tulee näyttää yhtäjaksoista valoa. Monessa lähteessä lukee myös, että vilkkuvia valoja ei suositella käytettäväksi.

      Riippuu myös vilkahduksien tiheydestä, niin pyörä liikkuu yhden vilkahduksen tauon välissä jopa useita metrejä, jolloin nopeus ja suunta voivat olla vaikeasti havaittavissa, varsinkin sivusta katsottuna.

      Joo, tuollaisia kerran sekunnissa vilkahtavia valoja on vaikea nähdä. Just räpäyttää silmiä, niin voi olla kaksi sekuntia havaintojen väliä ja pyöräilijä on voinut ajaa sinä aikana jopa 20 metriä.

      Luulin yhden vilkkuvalollisen pyöräilijän olevan jossain sivussa aidan tai pensaiden toisella puolela, koska valo näkyi vain silloin tällöin...... ja sitten se olikin siinä lähellä...

      En ainakaan minä (myös) autoilijana todellakaan kiitä vilkkuvaloja. Ärsyttää kun voi joutua katsomaan pitkään, että missä se vilkkuper5e oikeasti on ja mihin suntaan ja millä nopeudella menossa.


Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.