Paniikki ja ahdistuneisuus syksyllä

Anonyymi

Nyt kun syksy on saapunut ja valomäärä vähentynyt olen huomannut että paniikki ja ahdistuneisuus on alkanut hiipimään takaisin elämään. Ne on minulla olleet pahoja, olen ollut joskus niiden vuoksi kuntoutuskodissakin. En pärjännyt kotona.

Nyt on ollut paljon erilaisia terveyteen liittyviä tutkimuksia ja tulossa lisää. Esimerkki tänään oli lääkäri jolta sain tuloksia. Olen ollut todella masentunut ja ahdistunut lähiaikoina. No tuli tunne että en minä sinne lääkäriin asti kykene ilman paniikkia yksin. Tietenkin sitten bussissa alkoi jalat menemään veltoksi, rintaa puristamaan, happi loppumaan ja tulemaan hätääntynyt olo. Bussista en uskaltanut hypätä pois koska tiesin että panikoituisin enemmän koska mielessäni oli ambulanssin soitto. Sen olen joutunut aikoinaan usein soittamaan jolloin kohtaus on mennyt todella voimakkaaksi.

Ensi viikolla olisi maksan ultraääni. Eli kivuton toimenpide mutta paikoin jo nyt valmiiksi. Kämmeneni ovat litimärät kuten jalkanikin. En saa keltään kaverilta kyytiä joten olen päättänyt ottaa taksin mutta jos vointini menee yhthuonoksi kuin vuosia sitten niin silläkään en selviä.

Psykiatriani on ehdottanut perus mielialalääkkeeni nostamista joka varmaan auttaisi mutta kyseinen lääke voimistaa rytmihäiriö ja verenpainelääkkeiden vaikutusta joten asian tiimoilta pitäisi olla myös somaattisen puolen lääkärin arvio.

Minulla on jo ennestään paljon lääkkeitä käytössä ja nyt lääkäri kirjoitti Diapamin (säännöllinen lääkkeeni) lisäksi yhden Temestan otettavaksi jotta ultraan selviäisin.

Jotenkin kuitenkin tuntuu että valun takaisin kohti laitosta ja kovia paniikkioireita. Lapseni on ainut asia miksi en aikoinani päättänyt päiviäni kun oireeni olivat pahat. Joten se ei ole vaihtoehto.

Ihmettelen vaan miten syksyn tullen positiiviset ajatukset on jääneet pelkojen ja ahdistuksen alle saattaen minut tukalaan tilanteeseen.

Olen lähtöisin eri kaupungista ja vain yksi ystävä täällä minulla on. Muuten olen kotona makaava kuntoutustukilsinen jolla alamäki alkoi fyysisten vammojen lopetettua säännöllinen kuva urheilemisen. Olen yksin asuva 39v mies. Ja diagnoosini ovat kaikki maininnalla "vaikeahoitoinen"

1

222

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Täällä vähän vanhempi eläkkeen onnekseen saanut (psyyk. & fyys. syyt) nainen. Vähän eri diagnoosit, mutta reagoin vuodenaikojen vaihtumiseen. Parhaat ajat asettuvat kevääseen ja alkusyksyyn. Kauan odotettu kesä menee enemmän tai vähemmän harakoille, kun en jaksa oikein mitään. Minun kehoa voisi käyttää mittarina, joka kertoo milloin on kevät- ja syyspäiväntasukset sekä kesä- ja talvipäivän seisaukset. Reagoin valon muutoksiin, paras olisi liene asua päiväntasaajalla.

Joka tapauksessa syksyn synkeyttä saan siirrettyä ulkoilemalla runsaasti. Harmaa tai pimeä on vähemmän ikävää, kun on sen keskellä sen sijaan että katsoisi sitä ikkunasta. Vähäkin aamupäivän valo on valoa, joten sitä kannattaa käydä tankkaamassa. Liikunta (vaikkakin vain kävely) on lääke moneen vaivaan (kivut, mieliala, metaboliset asiat), ja sillä voi saada vähemmäksi kemiallisia lääkevalmisteita.

Tsemppiä sinulle. Tiedän pätkissä jatketun kuntoutustuella olon kurjuuden (muun ahdistuksen ohella aina laskee aikaa päätöksen päättymiseen ja jännittää jatkoa). Usko kuitenkin, että elämässä on aina niitä parempiakin aikoja. Ja vaikka pystyisi vain pieneen osaan siitä mitä keskimääräiset kaduntallaajat, niin silti kannattaa aina jotain harrastaa ja itseään kehittää. Sillä saa ajatuksia muualle itsestään. Toimintaa voi löytyä potilasyhdistyksistä, seurakunnista, työväenopistoista. Ei kannata jäädä kotiin mätänemään. Seinät kaatuu taatusti päälle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      123
      2558
    2. 135
      1964
    3. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      115
      1291
    4. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      63
      1286
    5. En kai koskaan saa sinua

Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      77
      1141
    6. HESARI: Kahden Pasin pankki OmaSp

Toinen entinen työntekijä sanoi, että Turtio oli organisaatiossa “Jumalasta seuraava, ylöspäin” https://www.hs.fi/visio
      Seinäjoki
      27
      1133
    7. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      35
      1122
    8. Tykkäsit nainen

Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.
      Ikävä
      45
      1089
    9. Janne Ahonen E R O A A

Taas 2 lasta jää vaille ehjää perhettä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      96
      1053
    10. Kerroppas nyt

M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉
      Ikävä
      84
      1048
    Aihe