Paniikki ja ahdistuneisuus syksyllä

Anonyymi

Nyt kun syksy on saapunut ja valomäärä vähentynyt olen huomannut että paniikki ja ahdistuneisuus on alkanut hiipimään takaisin elämään. Ne on minulla olleet pahoja, olen ollut joskus niiden vuoksi kuntoutuskodissakin. En pärjännyt kotona.

Nyt on ollut paljon erilaisia terveyteen liittyviä tutkimuksia ja tulossa lisää. Esimerkki tänään oli lääkäri jolta sain tuloksia. Olen ollut todella masentunut ja ahdistunut lähiaikoina. No tuli tunne että en minä sinne lääkäriin asti kykene ilman paniikkia yksin. Tietenkin sitten bussissa alkoi jalat menemään veltoksi, rintaa puristamaan, happi loppumaan ja tulemaan hätääntynyt olo. Bussista en uskaltanut hypätä pois koska tiesin että panikoituisin enemmän koska mielessäni oli ambulanssin soitto. Sen olen joutunut aikoinaan usein soittamaan jolloin kohtaus on mennyt todella voimakkaaksi.

Ensi viikolla olisi maksan ultraääni. Eli kivuton toimenpide mutta paikoin jo nyt valmiiksi. Kämmeneni ovat litimärät kuten jalkanikin. En saa keltään kaverilta kyytiä joten olen päättänyt ottaa taksin mutta jos vointini menee yhthuonoksi kuin vuosia sitten niin silläkään en selviä.

Psykiatriani on ehdottanut perus mielialalääkkeeni nostamista joka varmaan auttaisi mutta kyseinen lääke voimistaa rytmihäiriö ja verenpainelääkkeiden vaikutusta joten asian tiimoilta pitäisi olla myös somaattisen puolen lääkärin arvio.

Minulla on jo ennestään paljon lääkkeitä käytössä ja nyt lääkäri kirjoitti Diapamin (säännöllinen lääkkeeni) lisäksi yhden Temestan otettavaksi jotta ultraan selviäisin.

Jotenkin kuitenkin tuntuu että valun takaisin kohti laitosta ja kovia paniikkioireita. Lapseni on ainut asia miksi en aikoinani päättänyt päiviäni kun oireeni olivat pahat. Joten se ei ole vaihtoehto.

Ihmettelen vaan miten syksyn tullen positiiviset ajatukset on jääneet pelkojen ja ahdistuksen alle saattaen minut tukalaan tilanteeseen.

Olen lähtöisin eri kaupungista ja vain yksi ystävä täällä minulla on. Muuten olen kotona makaava kuntoutustukilsinen jolla alamäki alkoi fyysisten vammojen lopetettua säännöllinen kuva urheilemisen. Olen yksin asuva 39v mies. Ja diagnoosini ovat kaikki maininnalla "vaikeahoitoinen"

1

97

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Täällä vähän vanhempi eläkkeen onnekseen saanut (psyyk. & fyys. syyt) nainen. Vähän eri diagnoosit, mutta reagoin vuodenaikojen vaihtumiseen. Parhaat ajat asettuvat kevääseen ja alkusyksyyn. Kauan odotettu kesä menee enemmän tai vähemmän harakoille, kun en jaksa oikein mitään. Minun kehoa voisi käyttää mittarina, joka kertoo milloin on kevät- ja syyspäiväntasukset sekä kesä- ja talvipäivän seisaukset. Reagoin valon muutoksiin, paras olisi liene asua päiväntasaajalla.

      Joka tapauksessa syksyn synkeyttä saan siirrettyä ulkoilemalla runsaasti. Harmaa tai pimeä on vähemmän ikävää, kun on sen keskellä sen sijaan että katsoisi sitä ikkunasta. Vähäkin aamupäivän valo on valoa, joten sitä kannattaa käydä tankkaamassa. Liikunta (vaikkakin vain kävely) on lääke moneen vaivaan (kivut, mieliala, metaboliset asiat), ja sillä voi saada vähemmäksi kemiallisia lääkevalmisteita.

      Tsemppiä sinulle. Tiedän pätkissä jatketun kuntoutustuella olon kurjuuden (muun ahdistuksen ohella aina laskee aikaa päätöksen päättymiseen ja jännittää jatkoa). Usko kuitenkin, että elämässä on aina niitä parempiakin aikoja. Ja vaikka pystyisi vain pieneen osaan siitä mitä keskimääräiset kaduntallaajat, niin silti kannattaa aina jotain harrastaa ja itseään kehittää. Sillä saa ajatuksia muualle itsestään. Toimintaa voi löytyä potilasyhdistyksistä, seurakunnista, työväenopistoista. Ei kannata jäädä kotiin mätänemään. Seinät kaatuu taatusti päälle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      281
      19199
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      86
      3612
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      124
      2255
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      196
      1956
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      142
      1860
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      293
      1610
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1362
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      86
      1308
    9. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      149
      1162
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      242
      1069
    Aihe