Pk-seudulta muutto Nuorgamiin?

Anonyymi

Hei kaikille,

pitkä-aikainen haaveeni on ollut muuttaa Lappiin, jonnekin mahdollisimman lähelle Jäämerta. Nyt olisi se hetki elämässä että mikään ei estä lähtemästä. Inhoan asua täällä pääkaupunkiseudulla. Joka puolella ihmisiä, missään ei saa olla rauhassa jos ulkoilemaan lähtee, luonto on saasteista, elämänrytmi ja ihmiset ovat niin kiireisiä etten edes halua pysyä perässä enää. Olen aina rakastanut Lapin rauhaa ja puhdasta luontoa.

Olen ajatellut että hakisin Nuorgamiin hoitotyöhön, koska siihen minulla on koulutus ja pitkä työkokemus. Minulla on kaksi koululaista jotka menisivät Nuorgamin kouluun. Haaveeni on oppia myös saamen ja norjan kieli, ja että lapsetkin saisivat kielitaidon lahjan. Miten siellä otetaan vastaan etelästä muuttanut kahden lapsen yksinhuoltaja? Onko asuntoja miten saatavilla? Onko helppo kotiutua? Onko paha ongelma että en osaa saamea? Minkälainen auto on hyvä talvella? Onko Nuorgamissa kaikki peruspalvelut?

Kertokaa hyviä ja huonoja puolia! Kiitos jo etukäteen.

11

168

Vastaukset

• Täällä ei ole mitään hyvä, ÄLÄ tule tänne! Unohda koko juttu!

• Joo ei ole muuta hyvää ku rajantakana Norja.

• Olisi nyt kiva kuulla vähän parempia perusteluja.

Ap

• Missä Helsingissä on saaste ilmasto? .Yhtä raikasta kun täällä Lapissa. Ihmiset ovat siellä ystävällisempiä eikä kadehti naapuria ja hauku seläntakana niin ko täällä. Kaupat ja palvelut on lähellä, myös terveys ja turvallisuus on kaupungissa. Täälä Lapissa saapi elää ilman palvelua ja syödä rehu poron lihaa. Mie lähtisen heti kaupunkiin jos olisin nuorempi.. Olis pitänyt nuorena lähteä eikä jäädä tänne *ei mitään * Nyt se on myöhäistä. Lähtekää nuoriso tääktä korvesta niin nopeasti kun kykenette. Tänne on turha jäädä mätänemään.

• Anonyymi kirjoitti:

Missä Helsingissä on saaste ilmasto? .Yhtä raikasta kun täällä Lapissa. Ihmiset ovat siellä ystävällisempiä eikä kadehti naapuria ja hauku seläntakana niin ko täällä. Kaupat ja palvelut on lähellä, myös terveys ja turvallisuus on kaupungissa. Täälä Lapissa saapi elää ilman palvelua ja syödä rehu poron lihaa. Mie lähtisen heti kaupunkiin jos olisin nuorempi.. Olis pitänyt nuorena lähteä eikä jäädä tänne *ei mitään * Nyt se on myöhäistä. Lähtekää nuoriso tääktä korvesta niin nopeasti kun kykenette. Tänne on turha jäädä mätänemään.

Puhut täyttä asiaa. Ei täällä ole kuin kateellisia ihmisiä. Eivät ole nähneet muuta kuin tämän köyhien kylän.

• Anonyymi kirjoitti:

Puhut täyttä asiaa. Ei täällä ole kuin kateellisia ihmisiä. Eivät ole nähneet muuta kuin tämän köyhien kylän.

Muuta Hämeenlinnaan. Siellä ei ole ketään eikä mitään.

• Toivottavasti saat monipuolisemmin vastauksia. Olisko Facebookissa joku ryhmä, missä voisi kysellä? (Jos olet siellä).

• Kiitos vastanneille. Olen nyt joka tapauksessa päättänyt sinne muuttaa. Minua ei haittaa se ettei siellä ole "mitään". Kaipaan sitä että pääsen paikkaan jossa ei ole paljon mitään. Minulle riittää luonto, yksinkertainen ja hiljainen elämä. Pimeyskään ei haittaa talvella. Kateellisista ei väliä, en usko että minua tarvitsee mistään kadehtia. Täytyypä vilkaista tosiaan Facebookin ryhmät vielä.

Ap

• Noin pienin perustein et ole edes mihinkään muuttamassa ja taitat olla joku paikallinen politiikko joka jo asuu täällä ja puhuu mitä sattuu että joku pöljä tänne korpeen tulisi. Ilman asuntoa ja elinkeinoa ja työtä ajattelit täällä elellä. Hulluja on monenlaisia.

• Tällä foorumilla on turha odottaa asiallisia vastauksia.

• Jos menet hoitotöihin nurgamiin niin kannattaa opiskella norjan kieltä. Taitaa kaikki sen alan osaajat Nuorgamistakin olla norjassa töissä. Puolipäivätöissä saa sieltä saman palkan kun suomesta kokopäiväisenä ja voit silti asua Nuorgamissa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.