Mikä talvipyöräksi ?

Anonyymi

Talven kovat kelit oat kohta edessä.

Millaisella pyörällä oikesti pärjää, kun yrittää ajaa 18 km työmatkaa joka säässä.

Kaveri yritti ajaa viimetalven fättärillä, mutta luopui ja ryhtyi autoilemaan viimeistään silloin, kun rataspakat ja vaihteet olivat hajonneet usean jäätymisen jälkeen. Myös levyjarrun tukkeutuminen oli laittanut hänet muutaman kerran kävelymieheksi.

Onko niin, että mahdollisimman yksinkertainen peruspyörä on paras ?

39

1283

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Viime talven sotkin Helkama S2 - pyörällä. Hyvin toimi, niin kauan kuin terveyttä riitti. Tulevan talven ajattelin sotkea tuolla Serious Grafix Pro, black-sunrise https://m.bikester.fi/serious-grafix-pro-cyclocross-pyora-musta-712489.html sikäli mikäli vaihteet toimii, hydralinesteet jarruissa ei jäädy. Renkaiksi panen taas Suomi tyres w240 - nastarenkaat. Suuria odotuksia. Saa nähdä.

      Toimintavarmin olisi ehkä joku sinkula tai peräti mummonpyörä.

    • Anonyymi

      Kyllä myös vannejarruihin kertyy lunta, tosin sulaahan tuo lämpimässä pyörävarastossa. Pakkaskeleillä tosin tuokin ongelma on vähäinen.
      Rengaskoko 47-622 nastarenkain on käytännöllinen ellei ole 57-622 eli maasturia.

    • Anonyymi

      Sähköavusteinen maastopyörä nastarenkain.

      • Anonyymi

        18 km suunta työmatka talvella on kova suoritus.

        Oma suositus olisi sähköpyörä ajoasennolla, jossa käsille tulee vain vähän kuormaa. Tämä asento tuo herkkyyttä liukkailla ohjaukseen, pysyy siis paremmin pystyssä. Renkaiksi suomi tyres w240 tai ice spikerit.

        Sähköpyörä tuo vapautta pukeutumiseen ja varustautumiseen. Voi kaahotella toppapuvussa :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        18 km suunta työmatka talvella on kova suoritus.

        Oma suositus olisi sähköpyörä ajoasennolla, jossa käsille tulee vain vähän kuormaa. Tämä asento tuo herkkyyttä liukkailla ohjaukseen, pysyy siis paremmin pystyssä. Renkaiksi suomi tyres w240 tai ice spikerit.

        Sähköpyörä tuo vapautta pukeutumiseen ja varustautumiseen. Voi kaahotella toppapuvussa :)

        Eturenkaallekaan ei sitten tule paljoa painoa joten pito heikkenee ja ohjaus lipsuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        18 km suunta työmatka talvella on kova suoritus.

        Oma suositus olisi sähköpyörä ajoasennolla, jossa käsille tulee vain vähän kuormaa. Tämä asento tuo herkkyyttä liukkailla ohjaukseen, pysyy siis paremmin pystyssä. Renkaiksi suomi tyres w240 tai ice spikerit.

        Sähköpyörä tuo vapautta pukeutumiseen ja varustautumiseen. Voi kaahotella toppapuvussa :)

        Miten mahtaa sähkömoottori ja akut toimia talviolosuhteissa? Varmaan hyvä asia jos saa pyörän lämpimään molemmissa päissä.


    • Anonyymi

      Napamoottorisellä sähköpyörällä pääsee eteenpäin vielä silloinkin, kun ketjut alkavat lyödä tyhjää rattaissa olevan lumen takia.

    • Anonyymi

      Eipä ole kohdalleni vielä kertaakaan osunut sellaista, että olisin joutunut jättämään pyöräilyn kesken sen jäätymisen takia. Ei ole jäätyneet jarrut, navat, ketjut tai takapakat vaikka olen ajellut -30 C pakkasissa. Jos nuo jäätyy, niin öljyt tai muut voiteluaineet ovat väärää mallia. Sellaisia on tullut valitettavan usein vastaan halvemman pään pyörissä. Mutta paremmilla öljyillä ja voiteluaineilla nekin toimivat kylmässäkin kelissä.

      Ja oma mielipiteeni kysymykseen on, että maastopyörä nastarenkailla. Jos ajomatkallasi on usein paljon lunta tai jäätyneitä uria, valitse leveä rengas. Jos väylä on hyvin hoidettu, valitse kapea rengas.

      • Anonyymi

        Itsella on jaatyneet vain vaijerit. Ne voi aina huoltaa tai vaihtaa.

        Isompi ongelma on kylmettynyt kuski. Sita ei voi vaihtaa ;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsella on jaatyneet vain vaijerit. Ne voi aina huoltaa tai vaihtaa.

        Isompi ongelma on kylmettynyt kuski. Sita ei voi vaihtaa ;)

        Kun kelvit on auraamatta, nopeus putoaa lähelle 10 km/h, jos lunta on tullut yli 10 cm. Silloin sähköfättäri nastoin on paras, nousee nuoskan päälle ja sillä pääsee edes jotenkin eteenpäin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun kelvit on auraamatta, nopeus putoaa lähelle 10 km/h, jos lunta on tullut yli 10 cm. Silloin sähköfättäri nastoin on paras, nousee nuoskan päälle ja sillä pääsee edes jotenkin eteenpäin.

        Noissa tilanteissa sähköfättäri lienee paras.

        Sähköfättärin huono puoli taas on kalleus, rajallinen toimintasäde kulkuvastusten vuoksi ja kuskin kuraantuminen verrattuna vaikkapa Helkaman Oivaan.

        Jos kuskilla riittää paukkuja polkea niin 1 vaihteinen Helkama Oiva Ice sSpikereillä olisi kiva :) Äärimmäisen yksinkertainen pyörä hyvällä rungolla/geometrialla/lokasuojilla talviajoon sekä parhaat nastarenkaat mitä rahalla saa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun kelvit on auraamatta, nopeus putoaa lähelle 10 km/h, jos lunta on tullut yli 10 cm. Silloin sähköfättäri nastoin on paras, nousee nuoskan päälle ja sillä pääsee edes jotenkin eteenpäin.

        Kevlarit on aina huonosti aurattu, ainakin meillä päin. Viime talvena väänsin nastarenkailla auraamattomilla kevlareilla satoja kilometrejä. Kyllä se työstä käy. Lukkopolkimet auttaa kyllä huomattavasti, on kuin neliveto siellä uppeluksillakin. Vapaiden kylmettymistä vastaan, vahingosta viisastuneena, hankin tulevaksi talveksi virvon varvon, 45nrth wölwhammer - pyöräilysaappaat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kevlarit on aina huonosti aurattu, ainakin meillä päin. Viime talvena väänsin nastarenkailla auraamattomilla kevlareilla satoja kilometrejä. Kyllä se työstä käy. Lukkopolkimet auttaa kyllä huomattavasti, on kuin neliveto siellä uppeluksillakin. Vapaiden kylmettymistä vastaan, vahingosta viisastuneena, hankin tulevaksi talveksi virvon varvon, 45nrth wölwhammer - pyöräilysaappaat.

        Oot kyllä kova ukko :)

        Tänään oli muuten kovia pyörittäjiä liikkeellä. Pyörittivät lukot jalassa niin kovaa, että tällänen runttaaja jäi kakkoseksi.. Ihan harmitti.. Pitääkin harkita taas tota pyörittämis harjotusta talveksi. Huomenna siis lukot jalkaan ;)

        Talvella muuten nastarenkailla tarvitaan tota teho/painosuhdetta ja kestävyyttä. Ajovastukset kasvaa hurjasti. Olisiko talviluomupyörän yksi kriteeri hyvä pyöritettävyys?

        Millainen on asento, jossa ihmisen on hyvä pyörittää polkimia? Mikä olisi kammen pituus tms?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oot kyllä kova ukko :)

        Tänään oli muuten kovia pyörittäjiä liikkeellä. Pyörittivät lukot jalassa niin kovaa, että tällänen runttaaja jäi kakkoseksi.. Ihan harmitti.. Pitääkin harkita taas tota pyörittämis harjotusta talveksi. Huomenna siis lukot jalkaan ;)

        Talvella muuten nastarenkailla tarvitaan tota teho/painosuhdetta ja kestävyyttä. Ajovastukset kasvaa hurjasti. Olisiko talviluomupyörän yksi kriteeri hyvä pyöritettävyys?

        Millainen on asento, jossa ihmisen on hyvä pyörittää polkimia? Mikä olisi kammen pituus tms?

        Tämä on tottumiskysymys. Pysty oli vielä viimetalvena hyvä. Tulevana talvena otetaan etukeno. Jos se ei toimi, palataan pystytöröön. Totuuden nimissä on sanottava, että joitain kertoja jouduin sotkemaan maantien laitaa, kun kevlari oli aivan tukossa. Sehän ei autoilijoita miellytä ollenkaan. Osoittavat mieltään ajamalla hihan vierestä. Heidän mielestään pyöräilijän kuuluu punnertaa lumessa ja sohjossa.


    • Anonyymi

      Mites jos on maasturissa joustokeula, miten toimii talvella?

      • Anonyymi

        Upottaa syvälle suohon, ei kun lumeen. Teillä jotka on aurattu liian myöhään, siitä voi olla hyötyäkin. Tien pinta tamppaantuu kiiltäväksi ja kovin muhkuraiseksi silloin.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      28" perusfillari rennolla pystyllä ajoasennolla ja hyvällä pehmeällä jousitetulla satulalla. Näet mitä tapahtuu ympärillä eikä talvella hyvin muhkurainen ajoradan pinta täristä käsiä niin pahasti ja pehmeässä muhjussa ohjaaminen on helpompaa kun paino ei nojaa käsien päällä. Ergonomiset kahvatupet (esim. Ergon GP1). Ulkoiset vaihteet, hydrauliset levyjarrut, nastarenkaat eteen ja taakse, rengasleveys noin 42-47 mm ettei hae urissa tai uppoa niin helposti kevätsohjossa mutta rullaa vielä hyvin, noin 500 lumenin etuvalo, hyvä takavalo, etu ja takalokasuojat ja eteen vielä lisäksi leveämpi roiskeläppä ettei kengät ja lahkeet kastu kuralätäköissä ja sohjossa.

      Vältä karkeakuvioisia nappularenkaita, niissä on huono rullaavuus, todella raskas polkea lumessa, ainut hyvä puoli että kestävät tappajasepeliä hyvin. Myös napavaihteiset fillarit kannattaa unohtaa, raskaampia polkea ja vaikea & kallishuoltoisia. Pakkaskeli jumittaa joskus napavaihteet.

      • Anonyymi

        Talvella on myös tuulisia ilmoja, niin että mielestäni perusfillarin pysty ajoasento ei ole paras mahdollinen. Itse olen sinkuloinut maastopyöriä. Nastarengas takana tekee, ainakin minulle, ajon liian raskaaksi, mutta kunnon nastarengas edessä antaa riittävän pidon. Esim. Schwalbe Ice Spiker Pro Performance on melko tuhti.
        Viime talveksi ostin ketjuihin Muc-Off pakkasiin tarkoitettua öljyä.


      • Anonyymi

        Laitatko esimerkin tällaisestä polkupyörästä. Kiinnostaisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laitatko esimerkin tällaisestä polkupyörästä. Kiinnostaisi.

        Joku 29" maasturi vastaa tälläistä pyörää.

        Samoin monet hybridit vastaavat kuvauksen pyörää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laitatko esimerkin tällaisestä polkupyörästä. Kiinnostaisi.

        Kona merkkiä on kehuttu hybridien puolella. Esim. https://www.konaworld.com/dew_deluxe.cfm


    • Anonyymi

      Minä oon aina talvisin luottanu maastopyörään. Nyt laitan nastarenkaan vain eteen. Myräkkä- ja hirmupakkasilmat olen päättänyt kuitenkin jättää suosiolla väliin. Autokin on keksitty.

    • Anonyymi

      Näin Rovaniemen vinkkelistä mikä vaan, missä on lämmitetty koppi

      • Anonyymi

        Kyllä näin on. Melkein mikä vain normaali/yleinen pyörämalli toimii jos pyörä ja kuski ovat kunnossa.

        Sitten vaan talvivaatteet päälle ja talvirenkaat fillariin.


    • Anonyymi

      Talvipyöräni on 70-luvun teräsrunkoisesta Helkama-retkipyörästä rakennettu.

      Vaihdoin napavaihteet (Shimano Nexus 7) ja pienemmän etuhammasrattaan, jotta sain myös hangessa pyöritettävät välitykset. Suora tanko, alkuperäinen etujarru sai jäädä. Takajarru jouti pois kun napavaihteisessa on jalkajarru mukana. Eteen tuli napadynamollinen kiekko 42-millisellä nastarenkaalla. Valot Biltemasta, eikä mitään lumenihirviöitä vaan liikenteeseen tarkoitetut maltilliset. Haluan näkyä, en häikäistä.

      En käytä talvipyörässä lukkopolkimia, joten kunnon talvisaappaat ovat ehdoton valinta. Käteen hanskat, rukkaset tai tarvittaessa molemmat. Kypärän alle päänmyötäinen huppu tai pipo, tai tarvittaessa taas molemmat. Pyöräilyasuksi käy mikä tahansa tuulta ja vähän vettä pitävä, jonka alle voi lisätä kerroksia. Viimeisin hankintani on Jonas hengitysilman lämmitin, jota käytän pakkasen ylittäessä 20 asteen rajan.

      Talvipyöräily on kuitenkin enemmän asenne- kuin varustekysymys.

      • Anonyymi

        Itse menen "mitä sattuu olemaan esillä" lenkkikamoilla.

        Nyt pikku pakkaseen olen todennut hyväksi lidlin kamat. Lidlin kypärähuppu ja juoksupipo päällekkäin. Lidlin alusvaatteet ja lidlin laskettelutakki.

        Lukot on hyvät tommoseen talven raskaskulkuiseen pyörään.


    • Anonyymi

      Nimenomaan asenne kysymys. Sekin, että kun lähtee, lähtee fillarilla, vihamielisten autoilijoiden sekaan. Kerrospukeutuminen talvella on hyvä lähtökohta. Kauan hain sopivaa, ja hengittävää, takkia talveksi. Viime talven sotkin softhell takki päällimmäisenä. Järkyttävä kokemus. Niin kauan menee hyvin kun ei aja itseään hikeen. Kovilla pakkasilla varsinkin hiki kondensoituu takin sisäpinnalle. Lopulta kun takki jäätyy tönköksi, jäykäksi, lakkaa viluttamasta. Itse asiassa olo on kuin iglun sisällä, suorastaan lämmin. Umpinaisen takin jäätymistä odotellessa tulee tosin vilu moneen kertaan.

      Nyt luulen löytäneeni onnen lähtehen, siltä osin. Hankin nimittäin tuon Endura MTR Primaloft-takki Miehet, blue https://m.bikester.fi/endura-mtr-miehet-takki-sininen-920712.html ja ainakin tällä kokemuksella hyvä valinta. Takissa on reijät takana josta kosteus haihtuu tehokkaasti. Peittää hyvin ristiselän, ja kerroksia mahtuu sopivasti alle kun otin XXL. Satakiloiselle äijälle, pituus 183, passeli juuri, ja kevyt. Tänäänkin painelin menemään 55 kilometriä. Melkoisen hyytävä tuuli, mutta takki pitää viiman ulkopuolella kiitettävästi.

      Sotkin vuoden aikana, viime vuoden lokakuusta tämän vuoden syyskuuhun Helkama S2 - polkupyörällä 4653 kilometriä. Nyt kun olen vaihtanut tuohon Serious grafix pro - graaveliin, jäi Helkama telakalle toistaiseksi. Totisesti, tavoitteeni on sotkea tänä vuonna yhteensä kymppitonni, mutta unelmaksi jää. Näyttää siltä, että ei tule kuuttatonniakaan täyteen. Erityiskiitos annettakoon 45nrth wölwhammer - saappaille, joiden ansiosta aion sotkea lukot kiinni tämänkin talven. Näillä keleillä oli vain yhdet sukat jalassa, ja jalkoja suorastaan kuumotti. Todelliset talvisaappaat. Nyt on vain käynyt niin, että oikean jalan saapas on hingannut Seriouksen takahaarukasta keskiöön tulevaan vaakaputkeen paljaan päläntin. Alumiini se sieltä loistaa, mutta vaurio on vain kosmeettinen. Lievästi ihmettelen kyllä, kuinka voikin olla noin heikko maalipinta. Olenhan sotkenut tuolla vasta 830 kilometriä.

      Muutoin hyvä hankinta tuntuu olevan. Olin varma että kevyellä pyörällä keskarit kohoaa silmissä. Kaikki tuntuukin kevyemmältä kuin ennen, jopa hauskemmalta ja nopeammalta. Kuitenkin keskituntinopeudet ovat pysyneet, Helkamaan verrattuna, jokseenkin samoina. Olen hämilläni, sanoi Helenius. 24 kmh tuntuu olevan kova sana. Odotankin mielenkiinnolla, mitä tapahtuu kun lopulta laitan nastakumit alle.

      En olisi myöskään uskonut magnesiumista olevan apua tuskaan ja vaivaan. Nyt kun sotken kippurasarvella, on selkä, niska hartia, vaivat vähentyneet, mutta siitä huolimatta on lenkin jälkeen ollut olo kuin selkään saaneella. Nyt hankin liiteristä, kun sain halvalla, puhdistamon tripla magnesium - kapseleita. Niitä olen nyt nieleskellyt muutamia päiviä ja nivelet on selvästi paremmassa kunnossa. Nyt myös kun hankin joskus apteekista, kallista mutta hyvää balsamia, tohtori Wolff Linola suojaava balsami, on kikkelikin nyt taas hyvässä kunnossa. Ympärileikkaus suoritettiin parikymmentä vuotta sitten, jäkälän vuoksi. Nyt on ollutkin hyvä, mutta ihan viimeaikoina on terskan ja esinahkaan jääneiden poimujen väliin tullut kuin freddie grugerin arpinen naama. Jouduin jopa repimään nahkaa irti terskasta, auts, ja heti nuo reijät vuosivat verta ja vettä. Nyt olen viikon verran laittanut paksulti tohtori Wolffin suojaavaa balsamia reikien päälle, pahuksen riittoisaa muuten tuo tohtori Wolffin suojaava balsami, on iho taas kuin hyvinä parhaina aikoina.

      • Anonyymi

        Kaiken kakkiaan napavaihteiset pyörät, olkoon vaikka yksi vaihde, ovat raskaampia kuin vapaarattaalliset pyörät.
        Joko ulkovaihteinen tai pelkkä sinkula levyjarrujen kera on tämän päivän pyörä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaiken kakkiaan napavaihteiset pyörät, olkoon vaikka yksi vaihde, ovat raskaampia kuin vapaarattaalliset pyörät.
        Joko ulkovaihteinen tai pelkkä sinkula levyjarrujen kera on tämän päivän pyörä.

        Mitä väliä? Jos se toimii ja täyttää käyttäjänsä tarpeet.

        "Yksi vaihde" ei ole naparakenne. Mistä saat siihen enemmän vastusta kuin vapaarattaalliseen ratkaisuun?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä väliä? Jos se toimii ja täyttää käyttäjänsä tarpeet.

        "Yksi vaihde" ei ole naparakenne. Mistä saat siihen enemmän vastusta kuin vapaarattaalliseen ratkaisuun?

        Siinä on jarru.


    • Anonyymi

      Kyllä meikäläinen pitää luotettavimpana kaksipyöräisenä ajokkina perinteistä jalkajarrullista yksivaihteista polkupyörää. Toimii varmasti kuin entisajan junan käymälä, kunhan sen luokse pystyy kahlaamaan lumihangessa.

      • Anonyymi

        Tuommoinen fillari lienee paras valinta jos fillari on aina ulkona ja ajetaan lyhyttä matkaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuommoinen fillari lienee paras valinta jos fillari on aina ulkona ja ajetaan lyhyttä matkaa?

        Joo, postilaatikolle ja takaisin tai lähikauppaan ja takaisin. Siinä hommassa toimii varmasti mainiosti. Vähnään pidemmälle lenkille en tosin tuollaisella lähtisi.

        Jotenkin tuntuu siltä kun tätä palstaa on vähän lukenut, että jollakin henkilöllä on jonkinlainen asennevamma moderneja pyöriä kohtaan.


    • Anonyymi

      DBS on toiminut hyvin, siinä jalkavaihteet eikä jäätyviä vaijereita eikä ylimääräistä. 50 vuoden runkotakuu vain menossa umpeen.

      • Anonyymi

        Pyöräilyolosuhteet ovat muuttuneet mummonpyörien kulta-ajoista. Mummonpyörä, joka sopi olosuhteisiin viisikymmentä vuotta sitten, ei ole enää paras pyörä tämän päivän liikenteeseen.


    • Anonyymi

      Jonkinlainen asennevamma, eikä ainoastaan moderneja pyöriä kohtaan, vaan niillä sotkeviakin kohtaan. Poljin tuolla modernilla Serious grafix pro - polkupyörällä tänään 77- kilometriä. Niin kuin asioista tavallisesti perillä olevat lähteet tietävätkin pyörän omapaino on alle kymmenen kiloa. Yllättävää kyllä, vaihdettuani alle Suomi tyres W240 40-622 - nastarenkaat, tuntuivat nuo mukavemmilta sotkea kuin pyörän mukana tulleet lötkylät nappularenkaat.

      Antoivat niin sanotusti paremman vastineen. Jaa rahalle vai? Jaa pokijalle vai? Nimenomaan pokijalle. Tuntui vahvasti siltä, että niin sanottu kadenssi oli helpompaa pitää yllä. Tasaisempaa, ja keskituntinopeuskin laski vain hieman. Mutta keli oli komia, kuin nastarenkaille tehdyt. Satoi niin sanottua alijäähtynyttä vettä, joka jäätyi mustaksi jääksi asvaltin pintaan. Todella liukasta, ja jälleen saatoin luottaa sata prosenttisesti noihin Suomi tyres W240 40-622 - nastarenkaisiin. Täysillä alamäkiin ja kurveihin. Ooo, ne pureutuvat tiehen kuin tauti.

      Totisesti, kypäri oli aivan jään peitossa, samoin tuo erittäin hyvä endura takki jäähileessä. Niin piti parjaamani noita mumlonpyöräilijöitä, joiden pyörät on viidenkymmenen vuoden takaa. En tiedä, mutta luulen, että he ovat juuri heitä jotka ottavat autoillessaan oikeudekseen olla alaikäisten opettajia, sekä pers pystyssä pyöräilevien opastajia. Ohitellaan muutaman sentin päästä ja pimeällä törötellään vastaan pitkät ja kaikki lisävalot ällöttävästi hehkuen.

      • Anonyymi

        Veivasin myöskin taas tänään 25 km samoilla nokian nastoilla.

        Ovat tasaisen niljakkaat kaikissa keleissä sekä kulkevat huonosti. Toisaalta kestävät loputtomasti ja hirveän turvalliset ajaa. Pääsee hyvin jatkamaan 25 vuotta jatkunutta 0-kaatumisen sarjaa ;)

        Fillarikuntokin tuntuu nousseen kun vaihdoin kevyesti kulkevat kesärenkaat noihin. Hyvät kadenssiharjoitus renkaat. Pääsee pyörittämään koko matkan :) Hiihtokautta odotellessa.

        Veivaan myös huomenna jolloin tulee about sama määrä, 77 km kolmeen päivään.

        Olisi kivaa jos tulisi maa jäähän ja pikkusen lunta. Fillari liikkuisi sitten kevyemmin ja hiljaisemmin. Ihan kuin sukkasillaan. Talvea odotellessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veivasin myöskin taas tänään 25 km samoilla nokian nastoilla.

        Ovat tasaisen niljakkaat kaikissa keleissä sekä kulkevat huonosti. Toisaalta kestävät loputtomasti ja hirveän turvalliset ajaa. Pääsee hyvin jatkamaan 25 vuotta jatkunutta 0-kaatumisen sarjaa ;)

        Fillarikuntokin tuntuu nousseen kun vaihdoin kevyesti kulkevat kesärenkaat noihin. Hyvät kadenssiharjoitus renkaat. Pääsee pyörittämään koko matkan :) Hiihtokautta odotellessa.

        Veivaan myös huomenna jolloin tulee about sama määrä, 77 km kolmeen päivään.

        Olisi kivaa jos tulisi maa jäähän ja pikkusen lunta. Fillari liikkuisi sitten kevyemmin ja hiljaisemmin. Ihan kuin sukkasillaan. Talvea odotellessa.

        Olen itsekin miettinyt jakamista lyhyempiin sivuihin. Päälle seitsemänkympin nastarenkailla on sellaista urheilua, että palautumiseen menee vanhalla ihramahalla hyvinkin kaksi päivää. Toisaalta pitemmän päälle tulee lopulta sellainen flow - tila, jonka aikana häiriötekijät hiljenevät, kunnes lopulla matkaa ahdistuu kovin, kun enää ei meinaa jaksaa matkaa jatkaa. Lumi olisi kiva, tosin irtolumentulo hidastaa noilla Suomi tyres W240 40-622 renkailla etenemistä entisestään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      43
      2240
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      52
      1759
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      41
      1563
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      44
      1520
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1475
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1454
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1451
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      4
      1375
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1294
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      9
      1253
    Aihe