päivän pituuden vaihtelu

puer86

Tarvitsen vähän tietoa päivän pituuden vaihtelusta vuoden kuluessa eri leveyspiireillä...
Sanotaanko vaikka että otetaan joka kymmenes piiri. Kuinka pitkä on kunkin kuukauden ensimmäinen päivä?

5

644

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paperipää

      Jarmo Lammin laskin on ihan hyvä väline antamaan vastauksen kysymykseesi.
      http://www.sci.fi/~benefon/sun.php3

      Laskimen alla on ansiokas lyhyt selvitys teoriasta miten auringonnousu, auringonlasku, hämärän alku ja hämärän päättyminen määritellään auringon sijainnista horisonttiin

    • päivänpituuksille
      • paperipää

        J. Lammi on ystävällisesti liittänyt lähdekoodit ohjelmaan ja ne löytyvät:

        C lähdekoodi:
        http://personal.inet.fi/cool/jjlammi/rscalc_cpp.html

        C lähdekoodi:
        http://personal.inet.fi/cool/jjlammi/rscalc.c


        Testasin C lähdekoodia Borlandin C kääntäjällä ja hyvinhän tuo kääntyi, kunhan määritteli pi :n Borlandin tapaan (extern double pi=M_PI;). Suoritin käännetyn ohjelman ja sain seuraavan tuloksen:

        Input latitude, longitude and timezone
        24 60 2
        GMST0 = 12.199 hours
        SIDTIME = 26.5657 hours

        Sunrise and set times
        ===============
        year : 2005
        month : 3
        day : 25

        time : Fri Mar 25 12:22:53 2005

        Days until Y2K : 1911
        Latitude : 24.00, longitude: 60.00
        Timezone : 2.00

        Declination : 1.94
        Daylength : 12:09 hours
        Sunrise : 04:01
        Sun altitude at noontime 10:05 = 67.94 degrees (S)
        Sunset : 16:10

        SUNPOSITION AT THIS MOMENT
        Azimuth= 241.30 degr
        Altitude= 50.41 degr

        Käyhän se näinkin.


      • paperipää
        paperipää kirjoitti:

        J. Lammi on ystävällisesti liittänyt lähdekoodit ohjelmaan ja ne löytyvät:

        C lähdekoodi:
        http://personal.inet.fi/cool/jjlammi/rscalc_cpp.html

        C lähdekoodi:
        http://personal.inet.fi/cool/jjlammi/rscalc.c


        Testasin C lähdekoodia Borlandin C kääntäjällä ja hyvinhän tuo kääntyi, kunhan määritteli pi :n Borlandin tapaan (extern double pi=M_PI;). Suoritin käännetyn ohjelman ja sain seuraavan tuloksen:

        Input latitude, longitude and timezone
        24 60 2
        GMST0 = 12.199 hours
        SIDTIME = 26.5657 hours

        Sunrise and set times
        ===============
        year : 2005
        month : 3
        day : 25

        time : Fri Mar 25 12:22:53 2005

        Days until Y2K : 1911
        Latitude : 24.00, longitude: 60.00
        Timezone : 2.00

        Declination : 1.94
        Daylength : 12:09 hours
        Sunrise : 04:01
        Sun altitude at noontime 10:05 = 67.94 degrees (S)
        Sunset : 16:10

        SUNPOSITION AT THIS MOMENT
        Azimuth= 241.30 degr
        Altitude= 50.41 degr

        Käyhän se näinkin.

        Nimimerkki 'Paperipää' on tarkoitushakuinen ja viittaa meikäläisen nupin toimintojen hataruuteen.
        Pitäisi ensin tarkkaan lukea mitä tarjoaa muille luettavaksi, ettei käy kuten edellä, että koordinaatit osoitti ties minne muualla kuin mihin oli tarkoitettu.
        Tässä on laskettu Helsingin alueelle osuvilla koordinaateilla sama uudelleen.(Latitudi 60,25 Longitudi 24,95)

        Input latitude, longitude and timezone
        60.25 24.95 2
        GMST0 = 12.2081 hours
        SIDTIME = 27.5715 hours

        Sunrise and set times
        ===============
        year : 2005
        month : 3
        day : 25

        time : Fri Mar 25 15:42:15 2005

        Days until Y2K : 1912
        Latitude : 60.25, longitude: 24.95
        Timezone : 2.00

        Declination : 1.99
        Daylength : 12:39 hours
        Sunrise : 06:06
        Sun altitude at noontime 12:26 = 31.74 degrees(S)
        Sunset : 18:45

        SUNPOSITION AT THIS MOMENT
        Azimuth= 233.77 degr
        Altitude= 20.84 degr


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1278
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      934
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      95
      932
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      887
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      293
      770
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      95
      748
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      656
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      648
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      581
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      134
      579
    Aihe