Onko (terveyskeskus)lääkärisi kirjoitellut omia vääriä tulkintojaan

Anonyymi

sinun potilastietoihisi ? Minulla on lääkäri, joka ei kysy, ei kuuntele ja jos kysyy, vastaa itse ja olen saanut lukea raivostuttavia vääriä tietoja omakanta.fi:stä. Niitä on lähes mahdotonta saada oikaistuksi.

26

141

Vastaukset

• On ja usein. V*ituttaa. Niitä läkärin "tulkintoja" ei saa korjatuksi.
      Seuraava tietoja katsova lääkäri saa väärän käsityksen.

• Mulla yksi yleislääkäri kirjoitti muutama vuosi sitten että " kyseessä ehkä alkava psykoosi ". Jälkeenpäin kun sen näin ja olin sitten lääkäriin yhteydessä niin kysyin häneltä että mikä hänet oli saanut päättelemään niin. Hän väitti ettei ollut kirjoittanut sillä tavalla. Ja oli poistanut myöhemmin tekstistä kyseisen lauseen.
      Tiedän asian koska kyseisessä tapauksessa oli toisen lääkärin maininta samaisesta tekstistä.
      Että näinkin voi käydä vaikka olen aina luullut etteivät lääkärit voi jälkeenpäin tekstejä poistella tai muutella.

• Tämä on todella outoa, että toinen ihminen voi kirjoittaa mielensä, halunsa mukaisia juttuja potilaan terveys-, sairaustietoihin, joita asianomaisen on kovin hankalaa tarkistaa ja oikeaksi todeta.
      Nämä kirjoitukset sitten seuraavat potilasta kuin "hai laivaa", menipä hän minne tahansa vaivoistaan valittamaan ja apua hakemaan.
      Niiden vanhojen tietojen perusteella potilasta ruvetaan taas tarkastelemaan.

• terveyskeskuslääkärit on ihan omassa "maineessaan".

ei lääkärit yleensäkään mitään kuuntele !

• Anonyymi kirjoitti:

terveyskeskuslääkärit on ihan omassa "maineessaan".

ei lääkärit yleensäkään mitään kuuntele !

Harvemminhan he kuuntelevat potilaiden omia diagnooseja.

• Ei tarvitsisikaan kuunnella potilaiden ehdotuksia, JOS osaisivat omin päin kirjoittaa niitä OIKEITA diagnooseja, eikä vain pillerien myyntiä edistäviä diagnooseja!

• Niinpä, miksihän nuo yleensäkään käyvät lääkärissä, kun tuntuvat tietävän jo mennessään diagnoosin vaivastaan. Se onkin sitten eri juttu saavatko haluamiaan lääkkeitä omiin diagnooseihinsa.

• Anonyymi kirjoitti:

Niinpä, miksihän nuo yleensäkään käyvät lääkärissä, kun tuntuvat tietävän jo mennessään diagnoosin vaivastaan. Se onkin sitten eri juttu saavatko haluamiaan lääkkeitä omiin diagnooseihinsa.

Kyllä lääkärin on tärkeää kuunnella, mitä oireita asiakkaalla on. Jokainen kumminkin tuntee itsensä sen verran hyvin, että tietää, mikä olo itsellä on normaalia.

• Todellakin on! Eräs lääkäri on määritellyt minut erikoiseksi. En tiedä mitä sillä tarkoittanee, mutta ei varmaan kuulu yleislääkärin tehtäviin. Sitten kommentoi vuosia aiemmin sairastamani viruksen alkuperää, jonka vuoksi en vastaanotolle mennyt. Teki jollain käsittämättömällä kaavalla omia todennäköisyyslaskelmiaan. Kun sitten seuraavalle tuontilääkärille asiasta huomautin, oli tämä kieli edellisen rectumissa taas kirjaillut sinne omiaan ja väittää minun vieläpä olevan erityisen impulsiivinen, mikä suorastaan naurattaa kaikkia ja vieläpä väittää sen edellisen kommentoijan olevan tohtori. Minkäköhän alan?

• Mutta toisaalta,mitä väliä kun sitten niitä ei kuitenkaan myöhemmin kukaan kuitenkaan lue, korjaamisesta tai väärien diagnoosien poistamisesta puhumattakaan. Tuo viimeinen määritteli minulla olevan alkoholin käytöstä johtuva ahdistus ja määräsi Ketipinoria unettomuuteen, jonka vuoksi siellä ramppasin, koska lopettivat Diapamin antamisen. Ei minulle kuitenkaan maistunut sellainen shaisse.

• Anonyymi kirjoitti:

Mutta toisaalta,mitä väliä kun sitten niitä ei kuitenkaan myöhemmin kukaan kuitenkaan lue, korjaamisesta tai väärien diagnoosien poistamisesta puhumattakaan. Tuo viimeinen määritteli minulla olevan alkoholin käytöstä johtuva ahdistus ja määräsi Ketipinoria unettomuuteen, jonka vuoksi siellä ramppasin, koska lopettivat Diapamin antamisen. Ei minulle kuitenkaan maistunut sellainen shaisse.

Kiva kun kerroit syyn siihen mielesi pahoittamiseen.

• On huono juttu, että lääkäreillä ei ole aikaa tai kiinnostusta kuunnella potilasta.
      Eräs lääketieteen professori kertoi, että hän aina tähdentää lääketieteen opiskelijoille sitä, että kuunnelkaa potilasta kunnolla. Sieltä se diagnoosi tulee.

• Nykyisin on yleistä kun ihmiset menevät valittamaan pikkusenkin oudompaa vaivaa joka ei välttämättä edes näy päällepäin, niin heti on vika korvien välissä.
      Todella paljon kuulee ihmisten puhuvan tuollaisesta kohtelusta.
      Yhdessä terveyskeskuksessa oli lääkäri sanonut yli 90-vuotiaalle rouvalle että " ei vanhuksia kannata hoitaa". Kyllä pisti vihaksi kun kuulin tästä, ensin tutummalta saman ikäiseltä rouvalta ja myöhemmin tältä asianosaiselta itseltään.

• Hoito- ja diagnoosivirheet ovat yleisiä erikoistumattomilla yleislääkäreillä sekä yksityisellä että yksityisellä puolella. Kyllä niitä erikoistuneillekin lääkäreille sattuu. Omaan osaamiseen ei tulisi luottaa aina sokeasti. Lääkäreille tulee myös potilaskertomuksiin välillä asiavirheitä, jos kuuntelevat ja kirjoittavat huolimattomasti tai jos eivät perehdy potilaan asiaan tarpeeksi.

Lääkereille voi käydä myös näppäilyvirheitä (väärä diagnoosi tulee huolimattomuusvirheen vuoksi). Lääkärilehdessäkin tuo mainittiin mutta ei otettu kantaa jatkotoimenpiteisiin, mikä on hyvin erikoista. Tällöin potilas voi kuitenkin ottaa yhteyttä kyseisen sairaanhoitopiirin tai sairaalan rekisterin pitäjään ja pyytää poistamista, jolloin virhe korjataan ja viivataan yli. Jotkut lääkärit rikkovat myös vaitiolovelvollisuutta. Hoitava lääkärihän ei saisi puhua potilaastaan muuten kuin nimettömänä apua pyytäen. Mitään diagnoosi- ja tunnistustietoa ei saisi antaa.

• Mä olin kerran päivystyksessä ja katsoin jälkeenpäin lääkärin tekstin, oli kirjoittanut:
      " Suositellaan tupakan polttoa ". Kyllä huvitti. Hänellä oli varmaan ajatus ollut jo seuraavassa asiassa kirjoittaessaan. Luultavimmin oli tarkoituksena kirjoittaa että suositellaan tupakan polton lopettamista.
      Onpahan ainakin lääkärin suositus jos joku alkaa puhua lopetuksesta.

Kerran myös vatsakivun takia olin lääkärissä eikä lääkäri edes painellut tai koskenut vatsaani, roikotti vain kumihanskaa sormissaan. Hän oli kirjoittanut tarkan kuvauksen miten hän oli painellut ja mitä huomioinut.
      Se oli jo hyvin että ajatuksen voimalla, varmaan jollain laser-katseella, hän tiesi kaiken.

• mun mielestä, lääkärit ei yleensäkään kuuntele, potilasta !!
        Ajattelinkin, seuraavaksi, KIRJOITTAA, - kaikki toteamani oireilut, ja JÄTÄN sen paperin, - kai vielä parempi, että, - Omalla allekirjoituksella, ja päivämäärällä, ehkä vielä myös "hetu", niin menisi tiedot sitten ehkä paremmin ymmärrettäväksi ?

• Anonyymi kirjoitti:

mun mielestä, lääkärit ei yleensäkään kuuntele, potilasta !!
        Ajattelinkin, seuraavaksi, KIRJOITTAA, - kaikki toteamani oireilut, ja JÄTÄN sen paperin, - kai vielä parempi, että, - Omalla allekirjoituksella, ja päivämäärällä, ehkä vielä myös "hetu", niin menisi tiedot sitten ehkä paremmin ymmärrettäväksi ?

Usein on niinkin, että potilas mielestään sairastaa jotain aivan muuta kuin mihin päätökseen lääkäri tulee potilaan oireiden kuvausten perusteella. Silloin helposti uskotaan, ettei lääkäri ole kuunnellut potilasta.

• Anonyymi kirjoitti:

mun mielestä, lääkärit ei yleensäkään kuuntele, potilasta !!

Minulla on tapana kirjoittaa asiani paperille muistiin etten unohda mitä pitää ottaa puheeksi vastaanotolla.
        Muutamia vuosia sitten yksi yleislääkäri oikein kehui sitä systeemistä, sanoi että on hyvä kun kirjoitat ylös.
        Se on muistilista itseäni varten, en jätä sitä lääkärille.

• näitä ongelmia on ainakin v.......lla.

• Mutta eikös se potilas, asiakas ole välttämätön paha tässä toiminnassa?
      Paljon hauskempaa olisi jos niitä potilaita ei olisi päivää pilaamassa!

• Jos ajattelee että potilaat pilaavat päivän niin ei ole mitään järkeä edes lääkäriksi opiskella.

• Anonyymi kirjoitti:

Jos ajattelee että potilaat pilaavat päivän niin ei ole mitään järkeä edes lääkäriksi opiskella.

Ilman potilaita ei ole tulojakaan yksityisellä puolella. Siihenhän se perustuu ainakin yksityisillä ammatinharjoittajilla. Jokainen potilas maksaa käynnistään. Ei varmaan terveyskeskukseenkaan palkattaisi lisää lääkäreitä, jos ei olisi tarve. Jos lääkäri ei pidä potilastyöstä, voi vaihtaa tutkijapuolelle. Ne lääkärit, jotka menettävät lääkärin toimilupansa joutuvat miettimään jatkoksi muuta kuin potilastyötä. Lääkärin luvat menettää, jos tekee esim. päihtyneenä töitä ja jää siitä kiinni. Lääketiedettä alana rahoitetaan enemmän kuin mitään muuta. Voi toimia myös opettajana yliopistolla tai keksiä jotain muuta. Vaihtoehtoja löytyy. Sairaalat ovat hierarkisia monien lääkäreiden ja muiden hoitoalalla toimivien mielestä, joten ne ei houkuttele kaikkia ellei kyseessä ole ylilääkärin paikka. Sairaaloissa on eniten kilpailua ja virat ovat kilpailtuja. Tosin virkojakin on paljon.

Lääkärin koulutus on kaikkein kallein koulutus yliopistossa. Helsingissä se maksaa enemmän kuin Turussa, Tampereella, Kuopiossa tai Oulussa. Jokaisen valtion kouluttaman lääkärin tulisi työskennellä julkisella puolella 3-5 vuotta tai maksaa tutkintonsa valtiolle tai ainakin se ylimääräinen osa, joka on yli keskiverto maisterin tutkinnon, joka maksaa 36500 euroa. Kaikille valtion kustantamille tutkinnoille voisi määritellä esim. 40 000-45 000 euron katon. Opiskelija voisi saada valtion takaaman lainan koulutukselle. Joutuvathan opiskelijat maksamaan tutkinnoistaan muuallakin maailmassa. Lääkärin koulutus maksaa Helsingissä 180 000, Turussa 80 000-90 000. Muun alan maisteritutkinnot maksavat keskimäärin 36 5000. Taidealat on kalliimpia ja hinta voi olla jopa n. 147 000. Joku tolkku pitäisi tähänkin saada, kun eihän kaikilla kansalaisilla ole edes toisen asteen koulutusta käytynä, tosin kaikilla on mahdollista Suomessa opiskella tohtorin hattuun itse mutta jatko-opinnot tulee rahoittaa ilman opintotukea itse tai saada rahoitus.
        https://www.mediuutiset.fi/uutiset/laakarikoulutus-on-kalleinta-helsingissa/722737f0-5ee7-3040-91c1-c4d1bea728b4
        https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tarjouksessa-diplomi-insinoori-44000-euroa/49a3b702-a6b5-3053-91ac-49d5c5dff956

• Taidan mennä seuraavaksi eläinlääkärille.

• Hyvä kommentti. Eläimet saavatkin parempaa hoitoa.
        Niille ei sanota, että tossa on pilleri, hyvästi.
        Tule uudestaan kolmen viikon päästä, jos ei ole mennyt ohi.
        Pitäis leikkiä vissiin mykkää ja kirjoitustaidotonta,
        että lääkäri joutuisi etsimään viat/sairaudet väkisin.

• On ja tututkin kertoi samaa,lisätty asioita mitä ei edes tutkittu .Kirjotettu väärin vanhoista papereista ,tosi törkeitä lääkärikäyntejä aina joku aik.perheenjäsen mukana.Samaa ajattelin itsekkin.Pitää olla saattaja.Joka kaiken kuuntelee mitä puhutaan eli luotettava.Kuulin myös kuinka säästetään,tän terv.kesk.eihän se hoida lainkaan ihmistä raha tärkein, aika kello tärkeä saada asiakas ulos.Ei tutkita jutellaa konetta tuijotetaan.Tää kysy resepti uusittava ei näy koneel,ei aika tuli vastaan sano lääkäri.Painoa lisätty 10kg.Kaikkee naurettavaa vanhat keuhkokuumeet jätti jäljet niistä tuli rasva,samoin liikkujan sydämeen tuli yht.äkkiu rasvaa ei edes tutkita.Kait ne odottaa sitä äkkikuolemaa.Näin meillä hoidetaan terveys.Eihän sinne uskalla mennä edes.Turhaa rahastusta.

• Ei terveyskeskusmaksu lisää lääkärin palkkaa. palkkaa.

suomi24-logo

Osallistu keskusteluun

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies pimittää rahankäyttöään

Sain selville, että mieheni on jo kuukausia käyttänyt isoja summia rahaa tietämättäni harrastuksiinsa. Samaan aikaan hän on kertonut, ettei hänellä ty
      Parisuhde
      96
      5827
    2. Niko Ranta-Aho kaulailee illallisella Bandidos pomon kanssa Espanjassa

Noniiiin. Niko pääs oottaa vankilatuomiota vapaalle. Läks Espanjaan. Nyt laitto kuvaa, kaulailee bandidos rikollisjärjestön pomon kanssa ja 2 muun kar
      Kotimaiset julkkisjuorut
      84
      1193