Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Onko (terveyskeskus)lääkärisi kirjoitellut omia vääriä tulkintojaan

Anonyymi

sinun potilastietoihisi ? Minulla on lääkäri, joka ei kysy, ei kuuntele ja jos kysyy, vastaa itse ja olen saanut lukea raivostuttavia vääriä tietoja omakanta.fi:stä. Niitä on lähes mahdotonta saada oikaistuksi.

71

738

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      On ja usein. V*ituttaa. Niitä läkärin "tulkintoja" ei saa korjatuksi.
      Seuraava tietoja katsova lääkäri saa väärän käsityksen.

      • Anonyymi

        Just näin. Ja s#atana sentään näitä lakipykälien tulkitsijoita on lähes kaikki Suomen valvovat tahot pullollaan. Että voivat ns. tulkita Suomen perustuslakiakin uusiksi. Että mietipä siitä, miten pohjalla voidaan olla. Oksennus lentää ja taas nurkkaan ahdistettuna. Että ne niistä ihmisoikeuksista sitten!


      • Anonyymi

        Tulkinnut tehdään lääketieteellisestä arvioinnista , ei siis siitä mitä itse kuvittelet että podet.
        Usein tavis tulkitsee hieman omalla tyylillään asiat ja sanoo ettei lääkäri kuuntele häntä, vaikka lääkäri selvästi näkee asiat lääketieteellisestä perspektiivistä .
        Niin että näitä ihmisiä on paljon ” joita ei kuka kuunnella” ja luulot sen mukaisia.
        Kukaan ei pakota menemään lääkäriin etenkin jos itse tietää syyt ja seuraukset sairauteensa , niin miksi sitten mennään lääkäriin yleensä ollenkaan .
        Moni vaan ei hyväksy diagnoosiaan vaan havittelee jotain sopivampaa jostain syystä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulkinnut tehdään lääketieteellisestä arvioinnista , ei siis siitä mitä itse kuvittelet että podet.
        Usein tavis tulkitsee hieman omalla tyylillään asiat ja sanoo ettei lääkäri kuuntele häntä, vaikka lääkäri selvästi näkee asiat lääketieteellisestä perspektiivistä .
        Niin että näitä ihmisiä on paljon ” joita ei kuka kuunnella” ja luulot sen mukaisia.
        Kukaan ei pakota menemään lääkäriin etenkin jos itse tietää syyt ja seuraukset sairauteensa , niin miksi sitten mennään lääkäriin yleensä ollenkaan .
        Moni vaan ei hyväksy diagnoosiaan vaan havittelee jotain sopivampaa jostain syystä

        Joskus on oikeus sanoa, ettei lääkäri kuuntele.
        Itselleni kävi niin juuri äskettäin.

        Kävin lääkärin luona, joka ei tosiaankaan edes halunnut kuulla, miksi olin sinne mennyt.
        Pikainen käynti, " ei akuuttia ", ja kotiin.
        Vajaat kaksi päivää myöhemmin menin lääkäriin uudestaan, ja tällä kertaa oli lääkäri, joka kuunteli oireitani.
        Laittoi minut röntgeniin, ja ups, löytyikin keuhkokuume.

        Jos tämä edellinen lääkäri olisi otattanut röntgenin, sairaus olisi paljastunut jo pari päivää aiemmin. Mutta eihän hän sitä otattanut, kun ei tosiaankaan halunnut kuulla oireitani, ja miksi ylipäänsä lääkäriin olin hakeutunut.

        En nyt viilaa pilkkua, eikä asialle mitään voi, mutta kerroin vain, että ei ne aina kuuntele, se on karvas totuus.
        Itselleni on pääasia, että vaiva saatiin selville, ja lääkitys siihen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joskus on oikeus sanoa, ettei lääkäri kuuntele.
        Itselleni kävi niin juuri äskettäin.

        Kävin lääkärin luona, joka ei tosiaankaan edes halunnut kuulla, miksi olin sinne mennyt.
        Pikainen käynti, " ei akuuttia ", ja kotiin.
        Vajaat kaksi päivää myöhemmin menin lääkäriin uudestaan, ja tällä kertaa oli lääkäri, joka kuunteli oireitani.
        Laittoi minut röntgeniin, ja ups, löytyikin keuhkokuume.

        Jos tämä edellinen lääkäri olisi otattanut röntgenin, sairaus olisi paljastunut jo pari päivää aiemmin. Mutta eihän hän sitä otattanut, kun ei tosiaankaan halunnut kuulla oireitani, ja miksi ylipäänsä lääkäriin olin hakeutunut.

        En nyt viilaa pilkkua, eikä asialle mitään voi, mutta kerroin vain, että ei ne aina kuuntele, se on karvas totuus.
        Itselleni on pääasia, että vaiva saatiin selville, ja lääkitys siihen.

        Jos lääkäri ei kuuntele pitää antaa suoraa palautetta tai muistutus lääkärin esimiehelle tai voi tehdä kantelun


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos lääkäri ei kuuntele pitää antaa suoraa palautetta tai muistutus lääkärin esimiehelle tai voi tehdä kantelun

        Palautetta on laitettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joskus on oikeus sanoa, ettei lääkäri kuuntele.
        Itselleni kävi niin juuri äskettäin.

        Kävin lääkärin luona, joka ei tosiaankaan edes halunnut kuulla, miksi olin sinne mennyt.
        Pikainen käynti, " ei akuuttia ", ja kotiin.
        Vajaat kaksi päivää myöhemmin menin lääkäriin uudestaan, ja tällä kertaa oli lääkäri, joka kuunteli oireitani.
        Laittoi minut röntgeniin, ja ups, löytyikin keuhkokuume.

        Jos tämä edellinen lääkäri olisi otattanut röntgenin, sairaus olisi paljastunut jo pari päivää aiemmin. Mutta eihän hän sitä otattanut, kun ei tosiaankaan halunnut kuulla oireitani, ja miksi ylipäänsä lääkäriin olin hakeutunut.

        En nyt viilaa pilkkua, eikä asialle mitään voi, mutta kerroin vain, että ei ne aina kuuntele, se on karvas totuus.
        Itselleni on pääasia, että vaiva saatiin selville, ja lääkitys siihen.

        Näinhän se voi olla, itse menin vatsavaivoista lääkäriin ja lääkäri katseli vaan tietsikkaa koko ajan , ja kun kysyin kuunteleeko hän niin vastaus oliöhöh niin mitä sanoit, sekin vieraalla kielellä. Siitä paikasta vaihdoin toiseen terveyskeskukseen ja siellä tutkittiin kunnolla vatsa ja sain lääkkeet jotka auttoivat.
        Itselläni ei ole ennakkoluuloja lääkäreitä kohtaan ja tiedän että heillä on paljon töitä, mutta jos potilasta ei edes kuunnella maksetusta ajasta niin pitää vaihtaa sinne missä kuunnellaan
        Ja saadaan tarpeellinen hoito .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näinhän se voi olla, itse menin vatsavaivoista lääkäriin ja lääkäri katseli vaan tietsikkaa koko ajan , ja kun kysyin kuunteleeko hän niin vastaus oliöhöh niin mitä sanoit, sekin vieraalla kielellä. Siitä paikasta vaihdoin toiseen terveyskeskukseen ja siellä tutkittiin kunnolla vatsa ja sain lääkkeet jotka auttoivat.
        Itselläni ei ole ennakkoluuloja lääkäreitä kohtaan ja tiedän että heillä on paljon töitä, mutta jos potilasta ei edes kuunnella maksetusta ajasta niin pitää vaihtaa sinne missä kuunnellaan
        Ja saadaan tarpeellinen hoito .

        Ennakkoluulot ovatkin tavallaan ihan turhia.
        Koska jos yksi lääkäri ei ole ollut hyvä, asiallinen, se ei tarkoita, etteikö joku toinen sitten olisi.
        Jos menee lääkärille, jota ei ole koskaan ennen tavannut, on turhaa luoda minkäänlaisia ennakkoluuloja tai odotuksia suuntaan tai toiseen.
        Vastaanotollahan se selviää, minkälaisesta lääkäristä on kyse.

        Ihan sama, jos vaikka joku tuttu on aiemmin käynyt sellaisen lääkärin luona, jolle on ehkä itse menossa, ja tuttu on saattanut haukkua, tai kehua, lääkäriä oman kokemuksensa pohjalta, silloinkin on omat ennakkoluulot turhia.
        Ylipäänsä kenestäkään ei voi luoda omaa näkemystään jonkun toisen kertoman perusteella, oli kyseessä sitten lääkäri, tai kuka muu tahansa.


    • Anonyymi

      Mulla yksi yleislääkäri kirjoitti muutama vuosi sitten että " kyseessä ehkä alkava psykoosi ". Jälkeenpäin kun sen näin ja olin sitten lääkäriin yhteydessä niin kysyin häneltä että mikä hänet oli saanut päättelemään niin. Hän väitti ettei ollut kirjoittanut sillä tavalla. Ja oli poistanut myöhemmin tekstistä kyseisen lauseen.
      Tiedän asian koska kyseisessä tapauksessa oli toisen lääkärin maininta samaisesta tekstistä.
      Että näinkin voi käydä vaikka olen aina luullut etteivät lääkärit voi jälkeenpäin tekstejä poistella tai muutella.

    • Anonyymi

      Tämä on todella outoa, että toinen ihminen voi kirjoittaa mielensä, halunsa mukaisia juttuja potilaan terveys-, sairaustietoihin, joita asianomaisen on kovin hankalaa tarkistaa ja oikeaksi todeta.
      Nämä kirjoitukset sitten seuraavat potilasta kuin "hai laivaa", menipä hän minne tahansa vaivoistaan valittamaan ja apua hakemaan.
      Niiden vanhojen tietojen perusteella potilasta ruvetaan taas tarkastelemaan.

      • Anonyymi

        terveyskeskuslääkärit on ihan omassa "maineessaan".

        ei lääkärit yleensäkään mitään kuuntele !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        terveyskeskuslääkärit on ihan omassa "maineessaan".

        ei lääkärit yleensäkään mitään kuuntele !

        Harvemminhan he kuuntelevat potilaiden omia diagnooseja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        terveyskeskuslääkärit on ihan omassa "maineessaan".

        ei lääkärit yleensäkään mitään kuuntele !

        Kyllä ne kuuntelee , mutta katsos kun heille tuodaan sama kertomus joka päivä eri ihmisiltä niin tietävät jo oireista mistä on kysymys, ja verikokeet sitten näyttää jos on jotain hälyttävää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        terveyskeskuslääkärit on ihan omassa "maineessaan".

        ei lääkärit yleensäkään mitään kuuntele !

        Silloin vaihdetaan lääkärin jos tuntuu ettei kuunnella . Mutta samalla on muistettava että se kuunteleminen lääkärin vastaanotolla ei saa kestää tuntikaupalla sillä potilaita on jonossa odottamassa vuoroaan . Joten selvitä asiasi lyhyesti ja asiallisesti että saat parhaan hoidon


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silloin vaihdetaan lääkärin jos tuntuu ettei kuunnella . Mutta samalla on muistettava että se kuunteleminen lääkärin vastaanotolla ei saa kestää tuntikaupalla sillä potilaita on jonossa odottamassa vuoroaan . Joten selvitä asiasi lyhyesti ja asiallisesti että saat parhaan hoidon

        Eipä siellä lääkärin luona tuntikaupalla kukaan edes voi olla.
        Ajanvaraus on tehty niin, että potilaalla on tietty aika, minkä verran käyntiin on varattu.

        Nyt kuluneen vuoden aikana olen kuullut kahdesta tapauksesta ikäihmisten kohdalla, että terveyskeskuslääkäri ( siis 2 eri lääkäriä ) oli tylysti heittänyt nuo ihmiset huoneistaan ulos, kun heidän mielestään " vastaanottoaika loppui ".

        On se aika tylyä, että noin käy, vaikka iäkkäällä ihmisellä on esim. sydänongelmia, ja on niitä ollut selvittelemässä siellä lääkärillä.
        Eli jätetäänkö sydänongelmien hoito kesken johtuen rajallisesta ajasta.
        Eihän se lääkäriltä ole pois, kuinka tällaiselle ikäihmiselle lopulta voi käydä, ja usein valitettavasti käykin.
        Vanhuuskin pitäisi saada elää arvokkaasti, arvostetusti, eikä pelkkänä kulueränä.


    • Anonyymi

      Ei tarvitsisikaan kuunnella potilaiden ehdotuksia, JOS osaisivat omin päin kirjoittaa niitä OIKEITA diagnooseja, eikä vain pillerien myyntiä edistäviä diagnooseja!

      • Anonyymi

        Niinpä, miksihän nuo yleensäkään käyvät lääkärissä, kun tuntuvat tietävän jo mennessään diagnoosin vaivastaan. Se onkin sitten eri juttu saavatko haluamiaan lääkkeitä omiin diagnooseihinsa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä, miksihän nuo yleensäkään käyvät lääkärissä, kun tuntuvat tietävän jo mennessään diagnoosin vaivastaan. Se onkin sitten eri juttu saavatko haluamiaan lääkkeitä omiin diagnooseihinsa.

        Kyllä lääkärin on tärkeää kuunnella, mitä oireita asiakkaalla on. Jokainen kumminkin tuntee itsensä sen verran hyvin, että tietää, mikä olo itsellä on normaalia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä lääkärin on tärkeää kuunnella, mitä oireita asiakkaalla on. Jokainen kumminkin tuntee itsensä sen verran hyvin, että tietää, mikä olo itsellä on normaalia.

        Tottakai he kuuntelevat, mutta ei tuntikaupalla , sillä kyllä he näkevät jo potilaan sepustuksesta mistä on kysymys


      • Anonyymi

        Aina vaan välinpitämättömyyttä, potilaan vähättelyä ja vääriä diagnooseja!


    • Anonyymi

      Todellakin on! Eräs lääkäri on määritellyt minut erikoiseksi. En tiedä mitä sillä tarkoittanee, mutta ei varmaan kuulu yleislääkärin tehtäviin. Sitten kommentoi vuosia aiemmin sairastamani viruksen alkuperää, jonka vuoksi en vastaanotolle mennyt. Teki jollain käsittämättömällä kaavalla omia todennäköisyyslaskelmiaan. Kun sitten seuraavalle tuontilääkärille asiasta huomautin, oli tämä kieli edellisen rectumissa taas kirjaillut sinne omiaan ja väittää minun vieläpä olevan erityisen impulsiivinen, mikä suorastaan naurattaa kaikkia ja vieläpä väittää sen edellisen kommentoijan olevan tohtori. Minkäköhän alan?

      • Anonyymi

        Mutta toisaalta,mitä väliä kun sitten niitä ei kuitenkaan myöhemmin kukaan kuitenkaan lue, korjaamisesta tai väärien diagnoosien poistamisesta puhumattakaan. Tuo viimeinen määritteli minulla olevan alkoholin käytöstä johtuva ahdistus ja määräsi Ketipinoria unettomuuteen, jonka vuoksi siellä ramppasin, koska lopettivat Diapamin antamisen. Ei minulle kuitenkaan maistunut sellainen shaisse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta toisaalta,mitä väliä kun sitten niitä ei kuitenkaan myöhemmin kukaan kuitenkaan lue, korjaamisesta tai väärien diagnoosien poistamisesta puhumattakaan. Tuo viimeinen määritteli minulla olevan alkoholin käytöstä johtuva ahdistus ja määräsi Ketipinoria unettomuuteen, jonka vuoksi siellä ramppasin, koska lopettivat Diapamin antamisen. Ei minulle kuitenkaan maistunut sellainen shaisse.

        Kiva kun kerroit syyn siihen mielesi pahoittamiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta toisaalta,mitä väliä kun sitten niitä ei kuitenkaan myöhemmin kukaan kuitenkaan lue, korjaamisesta tai väärien diagnoosien poistamisesta puhumattakaan. Tuo viimeinen määritteli minulla olevan alkoholin käytöstä johtuva ahdistus ja määräsi Ketipinoria unettomuuteen, jonka vuoksi siellä ramppasin, koska lopettivat Diapamin antamisen. Ei minulle kuitenkaan maistunut sellainen shaisse.

        Mulla on kirjattu asioita joiden vuoksi en ole mennyt lääkäriin ja itse asia jonka vuoksi menin niin siitä ei mitää eikä annettu edes hoitoa.

        Kyllä ne niitä lukee, mä oon tarkastanut joka kerta että esim ajanvaajat joilla ei olisi valtuuksia on avanneet usein kaikki mahdolliset tiedot uteliaisuuttaan.


    • Anonyymi

      On huono juttu, että lääkäreillä ei ole aikaa tai kiinnostusta kuunnella potilasta.
      Eräs lääketieteen professori kertoi, että hän aina tähdentää lääketieteen opiskelijoille sitä, että kuunnelkaa potilasta kunnolla. Sieltä se diagnoosi tulee.

    • Anonyymi

      Nykyisin on yleistä kun ihmiset menevät valittamaan pikkusenkin oudompaa vaivaa joka ei välttämättä edes näy päällepäin, niin heti on vika korvien välissä.
      Todella paljon kuulee ihmisten puhuvan tuollaisesta kohtelusta.
      Yhdessä terveyskeskuksessa oli lääkäri sanonut yli 90-vuotiaalle rouvalle että " ei vanhuksia kannata hoitaa". Kyllä pisti vihaksi kun kuulin tästä, ensin tutummalta saman ikäiseltä rouvalta ja myöhemmin tältä asianosaiselta itseltään.

    • Anonyymi

      Hoito- ja diagnoosivirheet ovat yleisiä erikoistumattomilla yleislääkäreillä sekä yksityisellä että yksityisellä puolella. Kyllä niitä erikoistuneillekin lääkäreille sattuu. Omaan osaamiseen ei tulisi luottaa aina sokeasti. Lääkäreille tulee myös potilaskertomuksiin välillä asiavirheitä, jos kuuntelevat ja kirjoittavat huolimattomasti tai jos eivät perehdy potilaan asiaan tarpeeksi.

      Lääkereille voi käydä myös näppäilyvirheitä (väärä diagnoosi tulee huolimattomuusvirheen vuoksi). Lääkärilehdessäkin tuo mainittiin mutta ei otettu kantaa jatkotoimenpiteisiin, mikä on hyvin erikoista. Tällöin potilas voi kuitenkin ottaa yhteyttä kyseisen sairaanhoitopiirin tai sairaalan rekisterin pitäjään ja pyytää poistamista, jolloin virhe korjataan ja viivataan yli. Jotkut lääkärit rikkovat myös vaitiolovelvollisuutta. Hoitava lääkärihän ei saisi puhua potilaastaan muuten kuin nimettömänä apua pyytäen. Mitään diagnoosi- ja tunnistustietoa ei saisi antaa.

    • Anonyymi

      Mä olin kerran päivystyksessä ja katsoin jälkeenpäin lääkärin tekstin, oli kirjoittanut:
      " Suositellaan tupakan polttoa ". Kyllä huvitti. Hänellä oli varmaan ajatus ollut jo seuraavassa asiassa kirjoittaessaan. Luultavimmin oli tarkoituksena kirjoittaa että suositellaan tupakan polton lopettamista.
      Onpahan ainakin lääkärin suositus jos joku alkaa puhua lopetuksesta.

      Kerran myös vatsakivun takia olin lääkärissä eikä lääkäri edes painellut tai koskenut vatsaani, roikotti vain kumihanskaa sormissaan. Hän oli kirjoittanut tarkan kuvauksen miten hän oli painellut ja mitä huomioinut.
      Se oli jo hyvin että ajatuksen voimalla, varmaan jollain laser-katseella, hän tiesi kaiken.

      • Anonyymi

        mun mielestä, lääkärit ei yleensäkään kuuntele, potilasta !!
        Ajattelinkin, seuraavaksi, KIRJOITTAA, - kaikki toteamani oireilut, ja JÄTÄN sen paperin, - kai vielä parempi, että, - Omalla allekirjoituksella, ja päivämäärällä, ehkä vielä myös "hetu", niin menisi tiedot sitten ehkä paremmin ymmärrettäväksi ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mun mielestä, lääkärit ei yleensäkään kuuntele, potilasta !!
        Ajattelinkin, seuraavaksi, KIRJOITTAA, - kaikki toteamani oireilut, ja JÄTÄN sen paperin, - kai vielä parempi, että, - Omalla allekirjoituksella, ja päivämäärällä, ehkä vielä myös "hetu", niin menisi tiedot sitten ehkä paremmin ymmärrettäväksi ?

        Usein on niinkin, että potilas mielestään sairastaa jotain aivan muuta kuin mihin päätökseen lääkäri tulee potilaan oireiden kuvausten perusteella. Silloin helposti uskotaan, ettei lääkäri ole kuunnellut potilasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mun mielestä, lääkärit ei yleensäkään kuuntele, potilasta !!
        Ajattelinkin, seuraavaksi, KIRJOITTAA, - kaikki toteamani oireilut, ja JÄTÄN sen paperin, - kai vielä parempi, että, - Omalla allekirjoituksella, ja päivämäärällä, ehkä vielä myös "hetu", niin menisi tiedot sitten ehkä paremmin ymmärrettäväksi ?

        Minulla on tapana kirjoittaa asiani paperille muistiin etten unohda mitä pitää ottaa puheeksi vastaanotolla.
        Muutamia vuosia sitten yksi yleislääkäri oikein kehui sitä systeemistä, sanoi että on hyvä kun kirjoitat ylös.
        Se on muistilista itseäni varten, en jätä sitä lääkärille.


    • Anonyymi

      näitä ongelmia on ainakin v.......lla.

    • Anonyymi

      Mutta eikös se potilas, asiakas ole välttämätön paha tässä toiminnassa?
      Paljon hauskempaa olisi jos niitä potilaita ei olisi päivää pilaamassa!

      • Anonyymi

        Jos ajattelee että potilaat pilaavat päivän niin ei ole mitään järkeä edes lääkäriksi opiskella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ajattelee että potilaat pilaavat päivän niin ei ole mitään järkeä edes lääkäriksi opiskella.

        Ilman potilaita ei ole tulojakaan yksityisellä puolella. Siihenhän se perustuu ainakin yksityisillä ammatinharjoittajilla. Jokainen potilas maksaa käynnistään. Ei varmaan terveyskeskukseenkaan palkattaisi lisää lääkäreitä, jos ei olisi tarve. Jos lääkäri ei pidä potilastyöstä, voi vaihtaa tutkijapuolelle. Ne lääkärit, jotka menettävät lääkärin toimilupansa joutuvat miettimään jatkoksi muuta kuin potilastyötä. Lääkärin luvat menettää, jos tekee esim. päihtyneenä töitä ja jää siitä kiinni. Lääketiedettä alana rahoitetaan enemmän kuin mitään muuta. Voi toimia myös opettajana yliopistolla tai keksiä jotain muuta. Vaihtoehtoja löytyy. Sairaalat ovat hierarkisia monien lääkäreiden ja muiden hoitoalalla toimivien mielestä, joten ne ei houkuttele kaikkia ellei kyseessä ole ylilääkärin paikka. Sairaaloissa on eniten kilpailua ja virat ovat kilpailtuja. Tosin virkojakin on paljon.

        Lääkärin koulutus on kaikkein kallein koulutus yliopistossa. Helsingissä se maksaa enemmän kuin Turussa, Tampereella, Kuopiossa tai Oulussa. Jokaisen valtion kouluttaman lääkärin tulisi työskennellä julkisella puolella 3-5 vuotta tai maksaa tutkintonsa valtiolle tai ainakin se ylimääräinen osa, joka on yli keskiverto maisterin tutkinnon, joka maksaa 36500 euroa. Kaikille valtion kustantamille tutkinnoille voisi määritellä esim. 40 000-45 000 euron katon. Opiskelija voisi saada valtion takaaman lainan koulutukselle. Joutuvathan opiskelijat maksamaan tutkinnoistaan muuallakin maailmassa. Lääkärin koulutus maksaa Helsingissä 180 000, Turussa 80 000-90 000. Muun alan maisteritutkinnot maksavat keskimäärin 36 5000. Taidealat on kalliimpia ja hinta voi olla jopa n. 147 000. Joku tolkku pitäisi tähänkin saada, kun eihän kaikilla kansalaisilla ole edes toisen asteen koulutusta käytynä, tosin kaikilla on mahdollista Suomessa opiskella tohtorin hattuun itse mutta jatko-opinnot tulee rahoittaa ilman opintotukea itse tai saada rahoitus.
        https://www.mediuutiset.fi/uutiset/laakarikoulutus-on-kalleinta-helsingissa/722737f0-5ee7-3040-91c1-c4d1bea728b4
        https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tarjouksessa-diplomi-insinoori-44000-euroa/49a3b702-a6b5-3053-91ac-49d5c5dff956


    • Anonyymi

      Taidan mennä seuraavaksi eläinlääkärille.

      • Anonyymi

        Hyvä kommentti. Eläimet saavatkin parempaa hoitoa.
        Niille ei sanota, että tossa on pilleri, hyvästi.
        Tule uudestaan kolmen viikon päästä, jos ei ole mennyt ohi.
        Pitäis leikkiä vissiin mykkää ja kirjoitustaidotonta,
        että lääkäri joutuisi etsimään viat/sairaudet väkisin.


    • Anonyymi

      On ja tututkin kertoi samaa,lisätty asioita mitä ei edes tutkittu .Kirjotettu väärin vanhoista papereista ,tosi törkeitä lääkärikäyntejä aina joku aik.perheenjäsen mukana.Samaa ajattelin itsekkin.Pitää olla saattaja.Joka kaiken kuuntelee mitä puhutaan eli luotettava.Kuulin myös kuinka säästetään,tän terv.kesk.eihän se hoida lainkaan ihmistä raha tärkein, aika kello tärkeä saada asiakas ulos.Ei tutkita jutellaa konetta tuijotetaan.Tää kysy resepti uusittava ei näy koneel,ei aika tuli vastaan sano lääkäri.Painoa lisätty 10kg.Kaikkee naurettavaa vanhat keuhkokuumeet jätti jäljet niistä tuli rasva,samoin liikkujan sydämeen tuli yht.äkkiu rasvaa ei edes tutkita.Kait ne odottaa sitä äkkikuolemaa.Näin meillä hoidetaan terveys.Eihän sinne uskalla mennä edes.Turhaa rahastusta.

      • Anonyymi

        Ei terveyskeskusmaksu lisää lääkärin palkkaa. palkkaa.


    • Anonyymi

      On aika ihmeellistä jos psykiatrian lääkäri kirjoittaa potilastietoihin OMIA OLETTAMUKSIA, siis ilman minkäänlaista tietoa? Potilaasta kirjoittanut omakantaan miten potilas arkena toimii ja millaine hänen mielialansa on??? Lääkäri ei ole ikinä potilaalta kysynyt miten arki sujuu, eikä hän ole missään tilanteessa ollut katsomassa arjen sujumista, eikä ole ollut kukaan muukaan terveydenhuollon "ammattilainen!" Lääkärillä on "must tuntuu"- kirjaamisia, ja se on todella ällistyttävää ja pistää vihaksi!

      • Anonyymi

        Ja ne lukee muiden lääkärien aiempia tekstejä, ja tekevät olettamuksensa ja päätelmänsä potilaista niiden perusteella.
        Sekä psykiatrian, että somaattisen puolen lääkärit eivät todellakaan näe potilasta kuin hetken ajan, minkä vastaanottokäynti kestää.
        Heillä ei ole mitään käsitystä, millaista ihmisen arki on päivästä, viikosta, kuukaudesta, vuodesta toiseen.
        Ja kuitenkin muka tietävät vaikka kuinka paljon potilaansa asioista.


      • Anonyymi

        Kyllä. Tämä tiedon jalostaja olisi syytä potkaista KAIKISTA luottamustehtävistään välittömästi. Ei Valta- ja uimataidon kanisteri, joka on voinut joskus suorittaa uimamaisterin tutkinnon, voi suu vaahdossa selittää p*skaa ja VALEHDELLA ja syrjiä yhtä ammattikuntaa asettaen sen orjan asemaan. MITEN V#tussa tämmöstä voi tapahtua Suomessa. Että ORJAKAUPPAAN RYHTYIVÄT. Ja sanktiotta. Poliisin pitäisi välittömästi ottaa asia tutkittavakseen. Todisteet valehtelusta kun kerran löytyivät aka ”hiuspohjan” ongelmat. Näistä sekä tirehtöörin että kanisterin olisi pitänyt olla tietoisia. Virkamiesvastuu! Tiedon puute ei voi olla selityksenä. Potkua vaan persauksille.


    • Anonyymi

      En ole oma kanta.Kyllä värn tiedon kirjoitti terveyskeskus läkäri minusta ,joka ei olut kanta suomalinen. Kun hänellä olin käynyt.Menin noin viikon päästä terveysasemalle pytää A4 tulostetun paerin mitä kirjotanut käyntin.Sain se sitä ajan varus. Kotona tarkistin.Laitoin käsin kirjotetun oikaisu pyynnön ja osoiten hallinto vastaava terveyskeskus lääkäri.Postitin postin kautta sen. 1kk pästä meni pytää uudelen version ja se oli korjattu.Taisi lukea korjattu sinä.Johonkin mittä en näe kun pydän tuostetun version.On laitanut muille läkäreille tai laitettu Valitanut läkäristä, Koska toinen läkäri kysyi miksi olet valittanut lääkäri. Sitäkin laitoin notin.Kaiki kun ei vaan tule toimen toisten kanssa oli kyse läkäri tai ex mies esimerkikis. Luki häiriöni takia suote anteksi tekstin virheet. Terveisä Itä Helsingistä akka ja vanha..

    • Anonyymi

      Lääkäri kirjoitti minulla olevan sukurasite sydäntautiin, käytti Finriskitestiä vahvistuksenaan, mutta ei ilmeisesti tehnyt sitä koko testiä osaltani, huiskasi vain kovat arvot. Ei suostu korjaamaan huiskaustaa. Näin tietoihini jää väärät lähtötiedot jotka vaikeuttavat jatkohoitoa. On se vaikeaa kun ei suostu myöntämään olleensa väärässä vaikka olen jo saanut vahvistuksen siitä THL:stä.

      • Anonyymi

        Mielestäni siinä ei ole mitään väärää, jos on sydäntaudit todettu sukurasitteeksi.
        Osaapahan toisetkin lääkärit tarpeen tullen hoitaa oikein, jos vaikka jokin ongelma tulisi liittymään sydämeen.

        Omalla kohdallani ei ole mitään riskitehtiä tehty, mutta on muuten kyllä tiedossa, että sydänsairaudet ovat sukurasitteena omallakin kohdalla.
        Jos suurin osa sukulaisista on kuollut sydänongelmien takia, niin eiköhän se jo kerro aika paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielestäni siinä ei ole mitään väärää, jos on sydäntaudit todettu sukurasitteeksi.
        Osaapahan toisetkin lääkärit tarpeen tullen hoitaa oikein, jos vaikka jokin ongelma tulisi liittymään sydämeen.

        Omalla kohdallani ei ole mitään riskitehtiä tehty, mutta on muuten kyllä tiedossa, että sydänsairaudet ovat sukurasitteena omallakin kohdalla.
        Jos suurin osa sukulaisista on kuollut sydänongelmien takia, niin eiköhän se jo kerro aika paljon.

        MItä sinä höpiset. Kun minulla ei ole sukurasitetta. Ei sitä silloin ole oikein laittaa, että sellainen olisi. Vanhemmat tervaskantoja ja elivät vanhoiksi.
        Finnriskitestistä lääkäri huiskaisi 12 % todennäköisyyden saada infarkti, eikä suostu korjaamaan. THL:sta, jonne laitoin testiin tarvittavat todelliset arvoni verenpaineestani, kolesterolistani ja vanhemmistani (joilla EI siis ole ollut sydän- eikä aivoinfarktia), sanottiin diplomaattisesti että se on ehkä kirjoitusvirhe.


    • Anonyymi

      Kyllä lääkärit tekevät diagnoosit oireiden perusteella , lääketiede on ihan eri asia kun taviksen luulot.
      Joten ihmeellistä touhua, miksi mennään lääkäriin yleensä jos osaa ihan itse laittaa oman diagnoosinsa .
      Minun tuttu kärsi selkäkivuista , välillä ei pystynyt edes kävelemään , lääkäri sanoi hänelle että hänellä on vakava masennus meneillään, siitäkös tämä vimmastui että ” hulluksiko”
      Häntä luullaan ja kieltäytyi lääkkeistä .
      Selkäsäryt jatkuivat ja viimein ystävä sai vakavan psykoosin ja joutui mielisairaalaan. Josta tuli terveenä kotiin heidän kirjoittamien lääkkeiden kanssa , ja selkäkin oli ihan normaalisti toimiva taas,
      Niin että jos ihmisillä on väärä käsitys psyykkisistä sairauksista ja luulevat että se on hulluutta jos on masennus niin ollaan väärillä jäljillä.
      Masennus on yleinen sairaus ja kun sen hoitaa niin olo on taas elämisen arvoista . Joten psyykkiset sairaudet ilmenevät usein fyysisinä vaivoina. Mutta kun ei tiedetä mitään niin jo ollaan syyttelemässä lääkäriä että hän on muka tehnyt väärän diagnoosin . Vaikka hän on sen tehnyt sillä pohjalla kun oireet on kerrottu.

    • Anonyymi

      En ole kanssasi samaa mieltä 13:33:37 kirjoittaja.
      Itselläni on täysin erilainen kokemus 7:stä eri tk-lääkäristä ja yhdestä poliklinikan lääkäristä.
      Ongelma oli päällä liki 3 vuotta ennen kuin diagnoosi tuli, eikä olisi tullut sittenkään ellen olisi saanut epileptistä kohtausta työpaikalla.
      Jokaikinen tapaamani lääkäri, osa niistä ei kyllä ollut lääkäreitä ollenkaan vaan jotain koululaisia, totesi että ei sinussa mitään vakavaa vikaa voi olla kun ei kerran kokoajan satu. Sinulla on lihasjumeja, mene jumppaan, käy hierojalla, lisää liikuntaa, käy fysioterapiassa.
      Yritin epätoivoisesti löytää omin avuin syytä kipuihin ja etsiä sellaista lääkäriä joka olisi ottanut oireeni tosissaan.
      Viimeisellä käyntikerralla kyllästyneen näköinen tk-lääkäri suositteli mielialalääkkeitä, sanoin kiitos ei ja lähdin kyynel silmässä pois.
      Muutama viikko tuosta lääkärikäynnistä sain epileptisen kohtauksen työpaikalla.
      Siitä lanssilla suoraan päivystyssairaalaan, siitä muutaman tunnin päästä pään varjoainekuvauksiin. Aivoissa oli kasvain joka painoi määrättyjä hermoja. Pystyssä ollessa hermoon kohdistui vähemmän painetta kuin pitkällään ollessa.
      Leikkaus, kasvainta ei saatu kokonaan pois, eikä sitä voi sädettäkään. Toinen puoli oli halvaantunut, minusta tuli loppuelämäkseni eläkeläinen. Leikannut kirurgi ei viitsinyt edes käydä kertomassa mitä oli tehnyt.
      Sairaanhoitaja pahoitteli että osastolla on nyt kovasti kiirettä, kertoi jatkohoidosta, oli empaattinen ja mukava. Totesi että harmi kun kasvainta ei löydetty aikaisemmin, nyt se pääsi niin pahasti hermoratoihin kiertymään ettei ennuste topimisen kannalta ole valitettavasti kovin hyvä.
      Siitä kuntoutukseen joka lopetettiin kun -valitettavasti ennuste ei ole kovin hyvä parantua.
      Olen yhä katkera jokaikiselle puoskarille joka ei ottanut oireitani vakavasti.
      Enkä ole ainoa jolle näin on käynyt.

      Nykyään ei uskota tai vähätellään potilaan kertomia oireita, ei tutkita kun eihän kellään voi olla tuollaista tai tällaista vikaa, koska lääkäri itse ei ole sellaisesta ikinä kuullut. Oikeasti eihän näitä lääkäreitä edes kiinnosta potilas, lääkäri on tk:ssa töissä tai harjoittelemassa vain koska sen on pakko.
      Kuvantamiset ovat kalliita, tk-lääkäri ei voi niitä määrätä, ei niitä voi käyttää vaikka potilas polvillaan rukoillen sellaista pyytäisi.
      Nykyiselle terveydenhuollolle on edullisempaa jos ja kun potilas kuolee pois vähin äänin systeemiä rasittamasta.

    • Anonyymi

      No joo, kaikenlaista piipertäjää on kyllä noissa puoskareissakin, välillä ihan pöhnässäkin tuntuvat olevan, että voisi vastaavasti olla joku konitohtorikanta minne laittaa näistä vähän palautetta.

    • Anonyymi

      Toki ihmisellä voi olla mielenterveyteen liittyviä ongemiakin jos arvauskeskuksessa joutuu vaivojaan hoidattamaan, mutta kai nyt kuitenkin pitäisi edes yrittää poissulkea mahdollisia fyysisiä vaivoja. Vai ovatko arvauskeskuksen asiakkaat niin turhaa joukkoa että heihin ei kannata enää panostaa pennin vertaa. Tulee omituinen olo kun epäillään heti ovesta sisään astuessa joksikin luulotautiseksi. Sitä siinä varmasti sitten alkaa itsekin epäilllä koko siellä olemisen oikeutustaan. Ja hermostuneena unohtaa kertoakin jotain diagnoosin kannalta olennaista. Jos tuolla nyt yleensä mitään diagnooseja yritetäänkään enää saada aikaan. Hullun kirjojen lisäksi. Oireenmukaista ja näitä käsikaupparohtoja, käsketään käydä hakemassa. Netistä kaikenlaisia itseparannuskonsteja myös. Jeesusteipistä lähtien.

      • Anonyymi

        Noita pot.kertomuksia kun jälkeenpäin olen lukenut . Lekurit aivan kakara -älyisiä . Esim. minun kohdalla aivan tarpeettomia asiattomia nälvimisiä . Sietäs hävetä !


    • Anonyymi

      Joskus lääkäri kyseli alkoholinkäytöstäni, kun oli kuulemma ongelma. Joku aiempi lääkäri oli kuulemma kirjannut tämän ylös. Hupaisinta asiassa on se, että olen raitis. Ehkä oli tapahtunut sekaannus, kirjattu väärälle henkilölle.

      • Anonyymi

        Ja minut laittoi tupakoivaksi vaikka en tupakoi.


      • Anonyymi

        Minulla ystävätär oli lääkärissä kun maksa arvot olivat korkealla , lääkäri vaati häntä lopettamaan viinan juonnin kokonaan. Ja journaaleissa lukee että hän juo.
        Mutta totuus on se ettei hän ole koskaan juonut viinaa ,
        Potilas meni lukkoon tästä kehoituksesta eikä saanut sanotuksi ettei hän juo eikä ole koskaan juonut edes .
        Niin että hänen journaaleissaan lukee väärä tieto , ja pelokas kun on ei uskalla edes ehdottaa korjaamista .niin että kaikkea voi tapahtua koska ihmiset ovat niin erinlaisia , toiset ovat tekemässä omia diagnooseja ja toiset saavat diagnoosin juomisesta vaikkeivät ole koskaan maistaneet edes viinaa.
        Niin että pitää olla asiallinen kun menee lääkäriin , ja kertoa asiansa niin ettei kertominen ota jonkun toisen potilaan aikaa kun toiset eivät lopeta sitä kertomistaan koskaan. Vaan jatkavat ilman ajatusta että joku toinen odottaa vuoroaan oven takana


    • Anonyymi
      • Anonyymi

    • Anonyymi

      No tämä juuri, ongelmia molempiin suuntiin. Vanhat tiedot ja virheet kertaantuu, kun kopypaste toimii, ja ovat osana aiheuttamassa tai lisäämässä henkilölle PTSD:tä. Toisaalta myös liian utelias ei saa olla, mut mä en esimerkiksi haluaisi alkaa selvittää, ketkä kaikki meikäläisen tietojakin on sorkkineet. Mulle riitti tämä täysin epäpätevän hoitajan (ja hänen esimiehensä) oma-arvio mun terveydentilasta, kun sain paniikkikohtauksen, kun he toimi väärin ja iski vielä vastuun toisen ammattiryhmän päälle. V##tu, mikä keskustelu oikeasti ja millä helvetin pätevyydellä niitäkään arvioita tekee muu kuin hoitava lääkäri. Mt-rasismi jyllää vahvana ja jotenkin huomaamatta joutuu toistuvasti tilanteisiin, joissa voidaan pelkällä vihjaisulla mt-ongelmiin liittyen kyseenalaistaa koko toisen arvostelukyky kokonaan. Oksennus meinasi tulla ja helv###llinen ahdistus tuli, kun jouduin hänetkin näkemään muutama viikko sitten.

      • Anonyymi

        Juurikin näin.
        Vaikka mt-ongelmat olisi diagnosoitu yli 20 vuotta sitten, niin vanhojen tietojen mukaan kohdellaan samalla tavalla, kuin olisi samat ongelmat edelleen olemassa.


    • Anonyymi

      Tuota sivua pidemmälle en jakasanut kaivella saadakseni selville kunka paljon / pitkälle tietojen luovuttamista voi rajoittaa, eli voiko estää niin etteivät eri lääkärit näe kollegoidensa analyysejä.

      Toisaalta, en tiedä onko tuonne koottu infoa tapahtumista jo ennen tuon kannan perustamista. ps. En ole ollut "vuositunhanteen" suomalaisen terveydenhoidon piirissä, asiakkaana.

      Vaikuttaa muuten tietoturvan kannalta melkoisen huolestuttavalta systeemiltä, sillä tuo kun korkataan, niin hyvin arkaluotoista tietoa päätyy ties minkä cyberrikollisen käsiin.

      "Voit itse vaikuttaa tietojesi käyttöön terveydenhuollossa. Antamalla luovutusluvan varmistat, että kaikissa hoitopaikoissasi on riittävät ja ajantasaiset tiedot sinusta."

      "Halutessasi voit rajoittaa Kantaan tallennettujen tietojesi käyttöä potilastietojen luovutuskiellolla ja reseptitietojen luovutuskiellolla."

      - https://www.kanta.fi/omakanta

      • Anonyymi

        Joo ei tämä kovin järjevää ole näin kyverhyökkäyksuen ja tietomurtojen lisääntymisen ajalla.
        Tämä ei myöskään paranna potilaan yksityisyyttä vaan heikentää sitä. Lähtökohtaisesti yksityisyyttä tulisi kunnioittaa mutta Kela ei välitä ja aina turhia eteilaita stalkkereita löytyy niinkun nytkin on saanut jo lukea Iltapäiväledistä.


    • Anonyymi

      Mulla oli kuulemma bulimia josta olen parantunut. Ikinä en ole oksentanut ruokailun jälkeen ja olen laihduttanut mutta ei mulla bulimiaa ole.Yllätyin kun sain lääkärinlausunnosta parantuneeni bulimiasta.Niin varmasti olen parantunut kun sitä ei ikinä ole ollut.

      • Anonyymi

        Kävin kuvataideterapiassa yhden vuoden ja lausunnossa lukee kolme vuotta.Ohan näitä virheitä,mutta näillä virheillä pääsin eläkkeelle. Terveydenhuollossa kaksi vuotta on varmaan lyhyt aika kun piti lisätä kaksi olematonta terapiavuotta lausuntoon.Ihme ettei enempää lisänneet.


    • Anonyymi

      Kyllä kai sitä voi kieltää mitä vaan, mutta on sitten eri asia, mihin ja kehen voi luottaa.
      Mikään ei ole niin varmaa kuin epävarma.
      Jos joku haluaa tietoja kaivaa, niin tekee ne sen kielloista huolimatta.

      • Anonyymi

        Sellaisen ei pitäisi voida olla mahdollista!
        Sitten tulisi myös voida urkkia heidän tiedot.


    • Anonyymi

      Kyllä on kirjoittanut vääriä tulkintoja. Suorastaan on poistanut asiayhteyksiä!
      On kumma kun jotkut terveyskeskuslääkärit tuijottaa vaan epärelevantteja 10-vuotta vanhoja digitaalisia tietoja eikö puhu potilaalle tai kysy mitään potilaalta.

      Oli kiire laittaa kipsi ja tää vaan katto jotain muuta.

    • Anonyymi

      Lääkärit ovat suomen julkisimpia rikollisia, joita ei pidetä rikollisina. Ne saavat tehdä virheitä, ne saavat ottaa hengen pois, ne saavat vehkeillä keskenään joutuessaan syytteeseen.
      Lääkärit valehtelevat työkseen, ja kirjoittavat potilaista mitä tahansa valheita päästäkseen syytteistä tai syytöksistä. He eivät koskaan myönnä virheitään, ja heitä ei saa syytteeseen.
      Lääkärit on poliisin jälkeen vihoviimeinen ihmisryhmä tässä maassa johon luotan.

    • Anonyymi

      Kertokaa tyhmemmälle miksi aika psykiatriselle sairaanhoitajalle peruttiin ja muuttui puhelinajaksi.Voinko tehdä johtopäätöksen että asiaani menee vain muutama minuutti koska sama aikahan se menis vastaanotolla jos puhelinaika olis esim puoli tuntia.

      • Anonyymi

        Jos aika on muutettu puhelinajaksi, niin kyllä se hoitaja juttelee pitemmän aikaa, kuin muutaman minuutin.
        Varmaankin samat asiat puhelimessa, mitä puhuisitte vastaanotollakin.
        Johtopäätöksiä on turha vedellä, sittenhän se selviää, kun puhelu on ajankohtainen.


    • Anonyymi

      SÄ OLET NÄKYMÄTÖN HOMO!
      =>

      SIIRRÄN SUT SUORAAN ROMANIAN GHETTOAIKAAN!

      =>

      SULLA ON PUNATAUTI JA ELINAIKAA NOIN 30 päivää

      =>

      NOW SOMETHING IN YOUR OWN LANGUAGE:
      Genoschial Depart tou APART!

      =>
      DIE!


      =>

      YOU SHALL BE BURIED IN THE ÄMMÄSSUO KOLME, FINLAND.


      ....


      *Curse*


      -John-

    • Anonyymi

      "ihminen" eli elikko, josta ei kukaan pidä. Syntynyt Estoniassa eli Eestissä, keskellä Tallinnaa. ÄITI JA ISÄ Olympiahotellin siivoojapariskunta.
      VALEHTELEE OLEVANSA: SUOMALAINEN TAI KORKEINTAAN: RUOTSALAINEN.

    • Anonyymi

      NINA LAMMI ON:
      "ihminen" eli elikko, josta ei kukaan pidä. Syntynyt Estoniassa eli Eestissä, keskellä Tallinnaa. ÄITI JA ISÄ Olympiahotellin siivoojapariskunta.
      VALEHTELEE OLEVANSA: SUOMALAINEN TAI KORKEINTAAN: RUOTSALAINEN.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      93
      2454
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2153
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1808
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1601
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1566
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1535
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1488
    8. 54
      1350
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      89
      1309
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      31
      1227
    Aihe