Sotapojat eivät tunnistaneet tankkeria, ajoivat päin

Anonyymi

Jätkiä laitetaan leikkimään pienellä kokemuksella huippukalliisiin vehkeisiin. Tulos on tämä. Sotapojat eivät tunnistaneet tankkeria ja ajoivat päin. Luulivat paikallaan olevaksi kohteeksi.

https://youtu.be/1zsp-lHm_JM

33

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Siis luulivat saareksi ja ajoivat tahallaan sitä päin?
      Niinkö sinä teet?

    • Anonyymi

      "Jätkät" bryggalla taisivat olla osin naisia.
      Eye ball navigation yöllä ansaitsee muutaman kommentin. Monissa laivoissa on niin paljon valoja, ettei navigaatiovaloja simällä eroita. Yökiikarillakin vaivoin. Tuon animaation tankkerin valonheittäjät eteenpäin on typeryyttä. Tankkeri itsekään ei voi navigoida valaistulla alueella.
      Toinen vaikeus on taustan valojen määrä. Jo Helsinginkin ulkopuolella vaikeuttaa silmänavigointia. Varsin usein kaupunkien satamiin yöllä saapuessa on todella vaikeaa kirkkaista taustavaloista nähdä poijujen ja sataman suun majakoiden heikkoja vilkkuja tai alusten valoja. Yksi paha valomeri on Gibraltarin lahti, missä on palon ankkuroituneita ja liikkuvia aluksia taustavalojen seassa. Kun itsekin liikkuu niin mikään ei ole paikallaan.
      Sähköinen navigointi helpottaa paljon.
      seppomartti.

      • Anonyymi

        Helsingin edustankin valosaaste on sitä luokkaa, että optinen navigointi on varsin haastavaa. Tuossa kuva Länsisatamaa lähestyttäessä: https://aijaa.com/RYrPav . Toki kuva on jonkin verran ylivalottunut, mutta antaa kuvan valoisan taustan vaikutuksesta poijujen ja linjataulujen valojen löytymiseen.

        Tuollainen kansivalaistun tankkerin olen kerran nähnyt yöllä Ugin edustalla. Pohjoisesta kun tulin niin pitkään luulin sitä Isokarin majaksi. Se oli aivan mieletön valonlähde pimeydessä. Vasta lähempää tunnistin laivaksi. Kulkusuunta sillä oli poikittainen omaani nähden. Mikäli olisi tullut suoraan kohti, olisi varmasti ollut todella vaikea tunnistaa mikä oikein tulee vastaan.

        R33BlueEyes


      • Anonyymi kirjoitti:

        Helsingin edustankin valosaaste on sitä luokkaa, että optinen navigointi on varsin haastavaa. Tuossa kuva Länsisatamaa lähestyttäessä: https://aijaa.com/RYrPav . Toki kuva on jonkin verran ylivalottunut, mutta antaa kuvan valoisan taustan vaikutuksesta poijujen ja linjataulujen valojen löytymiseen.

        Tuollainen kansivalaistun tankkerin olen kerran nähnyt yöllä Ugin edustalla. Pohjoisesta kun tulin niin pitkään luulin sitä Isokarin majaksi. Se oli aivan mieletön valonlähde pimeydessä. Vasta lähempää tunnistin laivaksi. Kulkusuunta sillä oli poikittainen omaani nähden. Mikäli olisi tullut suoraan kohti, olisi varmasti ollut todella vaikea tunnistaa mikä oikein tulee vastaan.

        R33BlueEyes

        Minäkin tulin kerran yöllä Raumalta Paraisille. Eteläisellä Airistolla huomasin, että rahtilaiva Ukin suunnasta lähestyy takaa, mutta olin poissa sen väylältä, enkä sitä sen enempää seurannut. Hetken päästä se oli jo sivulla ja pitkään luulin sitä väsyneenä lossilaituriksi, kun siinä oli kansivalot päällä, enkä pilkkopimeässä ja aallokossa huomannut sen liikkuvan. Sitten aloin pohtia, ettei Seilissä ole tuollaista laituria. Jonkun ajan päästä tajusin sen laivaksi. Laiva ei oikein näytä laivalta yöllä, jos sillä on kaikki valot päällä.


    • Anonyymi

      Mutta miksi täytyy mennä silmän varassa, kun vehkeissä on ties millaista pilliä ja ruutua, jotka kertovat, jos jokin on vialla?

      Luulisi yleensäkin tuolla tasolla toimivien ihmisten tietävän, että laivojen kannella tehdään laivan lähtiessä usein vielä töitä, jolloin kirkkaat valot ovat käytössä.

      • Anonyymi

        Tässä meni useampi postaus, ennenkuin tuli tämä kaiken kattava viesti tähän keskusteluun.
        Ilmeisesti tuon kirjoittaja ei ole koskaan navigoinut pimeässä - eikä ainakaan minkään laivaväylän ääressä.
        Tuollainen kirjoitustyyli on äärettömän vastenmielinen, eikä millään tavalla edistä miellyttävää keskusteluympäristöä.
        Tuolle kirjoittajalle ehdottaisin, että etsii kaltaistensa seuraa muualta ja antaa asiantuntemuksensa loistaa siellä.

        Tämän neuvon antoi Provon tarkastaja


    • Anonyymi

      Mitä provoa on siinä, kun ihmettelee, miksi käytettävissä olevaa onnettomuudet estävää tekniikkaa ei käytetä?

      Kun pimeässä toimimisen haasteellisuus tiedetään, niin miksi ei hyödynnetä keinoja, joilla turvallisuutta voidaan lisätä?

      Annetaanko seuraavankin onnettomuuden tapahtua vain siksi, ettei maalla sovi olla viisas ja jatkossakin järjestelmät jätetään hyödyntämättä?

      • Anonyymi

        Joo ei! Paperikartta ja kompassi vaan ovat sallittuja! No harppi ja viivoitin myös.
        Tosimies


      • Mäkin olin tosta ymmärtävinäni, ettei sotalaivalla huomattu tankkerin AIS-signaalia. Luulisi, että olisi katsottu, mikä AIS-alus siinä keulan edessä on. Se olisi onnistunut jopa mun parin tuhannen euron vene-ekektroniikalla.


      • Anonyymi
        Bossu kirjoitti:

        Mäkin olin tosta ymmärtävinäni, ettei sotalaivalla huomattu tankkerin AIS-signaalia. Luulisi, että olisi katsottu, mikä AIS-alus siinä keulan edessä on. Se olisi onnistunut jopa mun parin tuhannen euron vene-ekektroniikalla.

        Siihen olisi riittänyt kännykkä appikin tai muutaman satasen kiinteä laitteisto, mutta ei kuulu selvästikään laivastojen protokollaan katsoa AISia. Tuttu laivastoupseeri sanoi, että AIS on helppo väärentää ja laivastossa ei siihen luoteta. Voisi sitä kuitenkin katsoa ja sitten varmistaa silmin ja tutkalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siihen olisi riittänyt kännykkä appikin tai muutaman satasen kiinteä laitteisto, mutta ei kuulu selvästikään laivastojen protokollaan katsoa AISia. Tuttu laivastoupseeri sanoi, että AIS on helppo väärentää ja laivastossa ei siihen luoteta. Voisi sitä kuitenkin katsoa ja sitten varmistaa silmin ja tutkalla.

        Väärentämispelko ei ole järkevä peruste olettaa, että paikassa, jossa AIS-tieto väittää jonkin aluksen olevan liikkeellä, ei mitään olisi. Jos joku väärentelee, niin sehän tekee luultavasti päinvastoin: väittää olevansa jotain muuta kuin on.


    • Anonyymi

      Sekä tämä, että useamman US-sotalaivan törmäys lähivuosina olisi helposti estetty sillä, että sotalaivassa olisi katsottu AISia. Siis kaikissa näissä oli yhteyistä se, että väistämisvelvollinen sotalaiva ajoi ison suoraan ajavan laivan eteen tajuamatta mitä oli tekemässä. AIS olisi varoittanut tuosta, mutta laivastossa ilmeisesti jotenkin katsotaan pahasti AISia. Luulisi, että moderneissa sotalaivoissa saisi myös tutkalle seurantaan isot laivat. Varsinkin niissä US-laivoissa, jotka oli tarkoitettu ohjusten seuraamiseen tutkalla...

      Seuraava askel olisi ilmoittaa oma sijainti AISilla, mutta sille tietysti on jonkinlainen kynnys. Olisi syy tuokin kynnys ylittää liikuttaessa vilkkailla vesillä.

      • Anonyymi

        Yli 300 t alukset määräysten mukaan lähettävät AIS tiedot. Ei kai sotalaivat rauhanmaisessa toiminnassa toimi vastoin kansainvälisiä määräyksiä. No yksi tapaus 70-luvulta sattui sosialistiseen Puolaan mennessä. Hävittäjä ajoi pimeäs pimeänä perän takaa kovaa ja säikäytti perin juurin. Ei ollut läheltä piti, olivat varmaan tutkalla havainneet.
        sepponartti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yli 300 t alukset määräysten mukaan lähettävät AIS tiedot. Ei kai sotalaivat rauhanmaisessa toiminnassa toimi vastoin kansainvälisiä määräyksiä. No yksi tapaus 70-luvulta sattui sosialistiseen Puolaan mennessä. Hävittäjä ajoi pimeäs pimeänä perän takaa kovaa ja säikäytti perin juurin. Ei ollut läheltä piti, olivat varmaan tutkalla havainneet.
        sepponartti

        Sotalaivat eivät usein lähetä AISia, mutta onnettomuusraporttien mukaan eivät myöskään katso vastaanottamaansa AISia. Nillä lienee poikkeuslupa olla lähettämättä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yli 300 t alukset määräysten mukaan lähettävät AIS tiedot. Ei kai sotalaivat rauhanmaisessa toiminnassa toimi vastoin kansainvälisiä määräyksiä. No yksi tapaus 70-luvulta sattui sosialistiseen Puolaan mennessä. Hävittäjä ajoi pimeäs pimeänä perän takaa kovaa ja säikäytti perin juurin. Ei ollut läheltä piti, olivat varmaan tutkalla havainneet.
        sepponartti

        Suomalaisetkaan laivaston alukset eivät lähetä AIS-tietoa, eivät myöskään Merivartioston vartiolaivat. Yhden kerran olen nähnyt MV:n partioveneen lähettämän AIS-tiedon ruudulla (partioveneethän eivät koonkaan puolesta kuulu pakollisesti lähettäviin).

        En minä tosin osaa arvioida, miten iso sellainen 300 BRT alus on, mutta ainakin Turva ja ne laivaston operoimat öljyntorjunta-alukset ylittävät sen virallisten tietojen mukaan.

        Taisi olla toissa kesänä, kun olin tulossa Kuivan Hevosen vierestä kaakko-luode -suunnassa kulkevaa väylää, aloin ihmetellä, näenkö harhoja, kun näytti kuin harmaa hahmo olisi tullut vastaan vaikkei AIS näyttänyt mitään. No, kun kun tuli vähän lähemmäs, niin laivastohan siinä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Yli 300 t alukset määräysten mukaan lähettävät AIS tiedot. Ei kai sotalaivat rauhanmaisessa toiminnassa toimi vastoin kansainvälisiä määräyksiä. No yksi tapaus 70-luvulta sattui sosialistiseen Puolaan mennessä. Hävittäjä ajoi pimeäs pimeänä perän takaa kovaa ja säikäytti perin juurin. Ei ollut läheltä piti, olivat varmaan tutkalla havainneet.
        sepponartti

        Kyllä mun veneen AISissa laivaston aluksia näkyy ainakin joskus. Marinetrafficissa huonommin.


      • Anonyymi
        Bossu kirjoitti:

        Kyllä mun veneen AISissa laivaston aluksia näkyy ainakin joskus. Marinetrafficissa huonommin.

        Välillä lähettävät ja välillä eivät. En tiedä lähettävätkö joskus todella pitkällä välillä vai mitä tapahtui, kun alus aina välillä näkyi plotterissa ja sitten taas katosi. Noin tapahtui ueita kertoja peräkkäin.


      • Anonyymi

        Tietenkin laivaston rutiineihin kuuluu navigointi omin välinein, niin pärjäävät sitten silloinkin, kun gps, ais ym. ovat pois pelistä.

        Ehkä ovat ottaneet tosissaan nykylaitteiden standardiklausuulin ”ei saa käyttää navigointiin”.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomalaisetkaan laivaston alukset eivät lähetä AIS-tietoa, eivät myöskään Merivartioston vartiolaivat. Yhden kerran olen nähnyt MV:n partioveneen lähettämän AIS-tiedon ruudulla (partioveneethän eivät koonkaan puolesta kuulu pakollisesti lähettäviin).

        En minä tosin osaa arvioida, miten iso sellainen 300 BRT alus on, mutta ainakin Turva ja ne laivaston operoimat öljyntorjunta-alukset ylittävät sen virallisten tietojen mukaan.

        Taisi olla toissa kesänä, kun olin tulossa Kuivan Hevosen vierestä kaakko-luode -suunnassa kulkevaa väylää, aloin ihmetellä, näenkö harhoja, kun näytti kuin harmaa hahmo olisi tullut vastaan vaikkei AIS näyttänyt mitään. No, kun kun tuli vähän lähemmäs, niin laivastohan siinä.

        Merivartiolaivoja ei todellakaan AISissa näe. Hangon läntisellä, veneväylän eteläpuolella kerran satunnaisesti näkyi yksi, vaikka paikalla oli useampikin MV-alus. Se yksi lähetti silloin tällöin tietoa, jossa aluksen tilana ilmoitettiin olevan "ohjailukyvytön". Ei ihme, se nyt myytävänä oleva Merikarhu, oli kivellä takakulma metrin koholla ja ne muut vetämässä sitä pois karilta. Seuraavan päivä lehdessä kerrottiin tuntemattomasta syystä tapahtuneesta pohjakosketuksesta. Kaikkia navigointivälineitä ei kai Merikarhullakaan katseltu, ihan karttaan merkityllä kivellä se siellä oli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yli 300 t alukset määräysten mukaan lähettävät AIS tiedot. Ei kai sotalaivat rauhanmaisessa toiminnassa toimi vastoin kansainvälisiä määräyksiä. No yksi tapaus 70-luvulta sattui sosialistiseen Puolaan mennessä. Hävittäjä ajoi pimeäs pimeänä perän takaa kovaa ja säikäytti perin juurin. Ei ollut läheltä piti, olivat varmaan tutkalla havainneet.
        sepponartti

        "Yli 300 t alukset määräysten mukaan lähettävät AIS tiedot. Ei kai sotalaivat rauhanmaisessa toiminnassa toimi vastoin kansainvälisiä määräyksiä"

        Sotalaivojen ja mm. Rajavartiolaitoksen aluseten ei tarvitse käyttää AIS:iä.

        Asian ongelma on tiedostettu ja Onnettomuustutkintakeskus on asiaan kiinnittänyt huomion. Otkes on antanut jopa suosituksen aiheesta. Tässä tutkinnassa on aihetta (aluksen näkyminen pimeässä vasten mantereen valoja jne) käsitelty ja otettu kantaa myös AIS:in ja vastaavan käyttöön:

        M2018-04 Luotsiveneen ja ohjusveneen vaaratilanne Emäsalon edustalla

        https://turvallisuustutkinta.fi/fi/index/tutkintaselostukset/vesiliikenneonnettomuuksientutkinta/tutkintaselostuksetvuosittain/2018/m2018-04luotsiveneenjaohjusveneenvaaratilanneemasalonedustalla.html

        "Vastaavanlaisten onnettomuuksien välttämiseksi ja niiden seurausten vähentämiseksi Onnet-tomuustutkintakeskus suosittaa, että

        - Merivoimat laatii riskiarvioinnin oman toimintansa huomaamattomuuden merkityksestä omien ja muiden alusten turvallisuudelle sekä VTS:n mahdollisuuksille valvoa alueensa meriliikenteen yleistä turvallisuutta ja ohjeistaa tarvittavat toimenpiteet tunnistettujen riskien hallitsemiseksi."

        "2.7.2Automaattinen tunnistusjärjestelmäLiikenne-ja viestintäviraston määräyksen10mukaan automaattinen tunnistusjärjestelmä (AIS) on pakollinen varustus kansainvälisessä liikenteessä liikennöivillä bruttovetoisuudel-taan vähintään 500 tn olevilla lastialuksilla, kotimaan liikenteessä liikennöivillä bruttovetoi-suudellaan vähintään 300 tn olevilla lastialuksilla, yli 24 metriä pitkillä matkustaja-aluksilla, yli 15 metriä pitkillä kalastusaluksilla sekä tietyillä hinaajilla.Puolustusvoimien alustenja luotsiveneiden varustaminen AIS-laitteilla ja niiden käyttäminen on vapaaehtoista."


    • Anonyymi

      En voi kommentoida kotimaisten sotalaivojen ais- käytäntöä koska omia havaintoja ei ole. Oletin, että normaaleja sääntöjä maalla, metellä ja ilmassa noudatetaan ellei ole harjoitus tai kuulu tehtävään. Jos Rissalasta hornetti yrittää keritä kuvaamaan aluerajan rikkomuksen 1-2 minuutin ajan Emsalon eteläpuolella voi tehtävään kuulua lentää transponderi poiskytkettynä tutkakatveessa alle sallitun 150m ja ylittää suurin sallittu 450km//h. Varmaan laivastollakin on omat harjoituksensa, jolloin keltaisten laivasto yrittää pysyä näkymättömänä sinisten merivalvonnalle. Olisikohan siinä selitys ais näkyy/ ei näy havainnoille?.
      Mutta aiheeseen eli aloitukseen palatakseni, tankkialuksen ais ja tutkamaali on ollut törmäilevän fregatin nähtävissä esim puoli tuntia jos silmillä ei pysty valomerestä navivaloja näkemään. Käsittämätön moka, fregattihan upposi ja ensimmäisessä pelastuyrityksessä putosi syvemmälle. Norjan rannikolla voi pintakivi ja 600m syvyys olla vierekkäin.
      seppomartti

      • Anonyymi

        Noista US-sotalaivojen törmäilyistä on hyvin yksityiskohtaiset onnettomuusraportit. Niistä selviää, että AISia ei lähetetty ja ettei AIS-kohteita näy komentosillan tai tutkakeskuksen näytöillä.

        Ainakin osa ajoi myös ilman kulkuvaloja.

        Tästä norjalaisesta ei kai vielä ole raporttia?


    • Anonyymi

      Turhaa keskustelua AIS:ista ja muusta. On ihan sama mitä laitteita siellä on jos perustaidot merenkulusta puuttuu. Esim. keskiverto jenkkimatruusi on täysin onneton tunari ja ei osaisi ohjata edes pientä avovenettä. Lisäksi puuttuu täysin oma-aloitteisuus jota tietysti estää myös armeijan hierarkisuus. Siihen lisää vielä Yhdysvaltain armeijan ylimielisyyden ja yleisen yleissivistyksen puutteen johon kuuluu esim. jonkinlainen tietämys muiden maiden oloista yms. ja katastrofi on valmis. Toki sitten koulutuksen edistyessä jonkinlainen osaaminen on saavutettu.
      Sama tässä Norjan tapauksessa. Sekä päällystö että miehistö olivat pihalla kuin lumiukko merenkulun perussäännöistä, joihin kuuluu mm. tähystys sekä elektronisilla apulaitteilla että ilman sekä tietysti kommunikointi lähellä olevien alusten että väylästä/satamasta vastaavan viranomaisen kanssa.

      • Anonyymi

        AIShan on kuitenkin tehty juuri estämään tuollainen törmäys. Videon mukaan kumpikaan ei tiennyt mikä se toinen oli. AIS olisi kertonut ja varoittanut hyvissä ajoin törmäysvaarasta. Sotalaivalla luultiin laivaa paikallaan olevaksi lautauksi/laituriksi ja laivalla ihmeteltiin lähestyviä kulkuvaloja. Sitten vielä kummunikoinnissakin sotalaivalla luultiin, että puhuttiin jonkun muun kanssa.

        Tietysti ilman AISiakin olisi pitänyt selvitä, mutta miksi sitä ei voi hyödyntää. Jos sotalaivalla on pakottava tarve mukamas salata sijaintinta, voi se ainakin katsoa muiden lähettämää dataa.

        En tiedä miten asia Norjassa ja Jenkeissä on, mutta kyllä Suomessa muutama tuntemani meriupseeri osaa merellä liikkua.


      • Anonyymi

        Oletko sinä kommunisti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        AIShan on kuitenkin tehty juuri estämään tuollainen törmäys. Videon mukaan kumpikaan ei tiennyt mikä se toinen oli. AIS olisi kertonut ja varoittanut hyvissä ajoin törmäysvaarasta. Sotalaivalla luultiin laivaa paikallaan olevaksi lautauksi/laituriksi ja laivalla ihmeteltiin lähestyviä kulkuvaloja. Sitten vielä kummunikoinnissakin sotalaivalla luultiin, että puhuttiin jonkun muun kanssa.

        Tietysti ilman AISiakin olisi pitänyt selvitä, mutta miksi sitä ei voi hyödyntää. Jos sotalaivalla on pakottava tarve mukamas salata sijaintinta, voi se ainakin katsoa muiden lähettämää dataa.

        En tiedä miten asia Norjassa ja Jenkeissä on, mutta kyllä Suomessa muutama tuntemani meriupseeri osaa merellä liikkua.

        Suurin osa laivaston ja merivartioston väestä on varmaan kokenutta merelläliikkujaa. Hämmästyin kerran, kun luin erään nuoren naismerivartijan haastattelun. Hän oli Sisä-Suomesta, ei ollut kokemusta järvistä eikä merestä. Hän halusi kuitenkin merivartijaksl, kävi koulutuksen ja sijoitettiin Länsi-Suomen johonkin merivartioasemaan. Hän oli iloinen, kun pääsi vihdoin keräämään kokemusta merellä liikkumisesta. Se oli jotenkin pelottavaa. Mitenköhän siltä sujuu yönavigointi ahtaalla väylällä, kun vastaan ja takaa tulee aluksia, sataa räntää ja tuulee?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurin osa laivaston ja merivartioston väestä on varmaan kokenutta merelläliikkujaa. Hämmästyin kerran, kun luin erään nuoren naismerivartijan haastattelun. Hän oli Sisä-Suomesta, ei ollut kokemusta järvistä eikä merestä. Hän halusi kuitenkin merivartijaksl, kävi koulutuksen ja sijoitettiin Länsi-Suomen johonkin merivartioasemaan. Hän oli iloinen, kun pääsi vihdoin keräämään kokemusta merellä liikkumisesta. Se oli jotenkin pelottavaa. Mitenköhän siltä sujuu yönavigointi ahtaalla väylällä, kun vastaan ja takaa tulee aluksia, sataa räntää ja tuulee?

        No höh, jokainen niistä MV:n ja laivastonkin tyypeistä on joskus aloittanut. Ei kukaan ole kokenut syntyessään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No höh, jokainen niistä MV:n ja laivastonkin tyypeistä on joskus aloittanut. Ei kukaan ole kokenut syntyessään.

        Siellä oli kuitenkin MV-aluksessa tyyppi, jolla ei ollut juuri mitään osaamista merellä liikkumisesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siellä oli kuitenkin MV-aluksessa tyyppi, jolla ei ollut juuri mitään osaamista merellä liikkumisesta.

        Väitätkö hänen olleen yksin vastuussa aluksesta? En usko. Jokainen on joskus joutunut aloittamaan nollasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurin osa laivaston ja merivartioston väestä on varmaan kokenutta merelläliikkujaa. Hämmästyin kerran, kun luin erään nuoren naismerivartijan haastattelun. Hän oli Sisä-Suomesta, ei ollut kokemusta järvistä eikä merestä. Hän halusi kuitenkin merivartijaksl, kävi koulutuksen ja sijoitettiin Länsi-Suomen johonkin merivartioasemaan. Hän oli iloinen, kun pääsi vihdoin keräämään kokemusta merellä liikkumisesta. Se oli jotenkin pelottavaa. Mitenköhän siltä sujuu yönavigointi ahtaalla väylällä, kun vastaan ja takaa tulee aluksia, sataa räntää ja tuulee?

        Niin, hänen olisi tullut aloittaa merielementtiin tutustuminen NJK:n optimistijollaleiriltä 4-vuotiaana. Lisäksi hänen isoisänsä olisi tullut olla merikapteeni Inkoosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, hänen olisi tullut aloittaa merielementtiin tutustuminen NJK:n optimistijollaleiriltä 4-vuotiaana. Lisäksi hänen isoisänsä olisi tullut olla merikapteeni Inkoosta.

        He, jotka ovat alukseensa ottaneet kokemattoman gastin ja vielä sisämaasta, tietävät kyllä minkälaisesta riskistä puhutaan. Kyllä noihin koulutuksiin pitäisi olla vähintäänkin purjehdus- ja soututestit. Partiovene ei ole oikea paikka harjoitella perusteita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        He, jotka ovat alukseensa ottaneet kokemattoman gastin ja vielä sisämaasta, tietävät kyllä minkälaisesta riskistä puhutaan. Kyllä noihin koulutuksiin pitäisi olla vähintäänkin purjehdus- ja soututestit. Partiovene ei ole oikea paikka harjoitella perusteita.

        Jaa, monikohan "konkari" on purjehtinut tai soutanut partiovenettä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa, monikohan "konkari" on purjehtinut tai soutanut partiovenettä?

        Kai sillä on jotakin merkitystä jos jotkut ovat aloittaneet aktiivisen merellä liikkumisen jo äitinsä kohdussa.
        Tuota meren/järven kulkua on sitten harjoitettu koko ajan siihen ammatin valintaan asti.
        On minullakin ollut remonttitöissä apumiehinä kavereita, joille täytyy jokainen avaimen nimi ja käyttö opettaa kädestä pitäen.
        On myös ollut kavereita, jotka ovat olleet siellä korjaamolla jo potkuhousu ikäisenä ja jatkaneet hommia siitä eteenpäin.
        Jokainen voi miettiä kenet uskaltaa jättää yksin vaikkapa koneen kantta vaihtamaan.
        En tietenkään väitä etteikö näitä asioita voi oppimishaluiselle opettaa, mutta aina siellä taustalla on jotakin, joka saattaa jossakin tilanteessa vaikuttaa asioiden kulkuun.
        Remontti Masa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6729
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4360
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2783
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2090
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1643
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1437
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1141
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1114
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1081
    Aihe