Pyöräily asfalti-ja hiekkatiet

Anonyymi

Moro vaan ...Tarkoitus/aloittelen maantiellä pyöräilyn ja tarkoitus kuulua "kaikki" tiet eli seka päällysteet :)... Myöhästähän se on enään kysellä , mutta hommasin Kona Roven siinä on claris vaihteet 2 kertaa 8 ....onko nuo vaihteen "toimivat" olen aivan noviisi maantiellä ( myös kirjoittamaan kun ei oli 11:sta sormea) . Renkaathan on hiukan leveämmät ja karkeat. Vielä kun olen lukenut "lukko polkimista",onko ne oikeasti oltava....tuntuu ajatus kaatavan mut heti turvalleen ....Olen ihan oikeasti kyselemässä vinkkejä kaikista siihen liittyvää,olen varma että tietoa on....ainakin on pyöräilijöitä runsaasti suur-Helsingin alueella. Ok kausihan on ohi tulee sateenliitistä mutta elämä jatkuu ....kiitos pirusti heti nyt yst. vastauksistä ...t.rapa

5

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hyvä pyörä :)

      Hiero siihen ensialkuun asento kohdilleen, että voit ajella "loputtomasti".

      Sitten opettele oikea kadenssi, niin jalat kestää "loputtomasti" ajoa.

      Sitten hanki jostain lajin mukainen vaatetus. Halvat on ihan hyviä, vaikka lidlistä.

      Voit hankkia myös lukot ja niihin kengän suojat. Lukoilla on parempi pyörittää.

      Tervetuloa mukavaan harrastukseen :)

      • Anonyymi

        Kiitos heti...juu olen jo pitkäääään harkinnut aloittavani kun pyörällä näkee maisemia huomattavasti nopeammin... tähän asti se on jäännyt kauppa pyöräilyksi mutta olen aina tykännyt kunnostaa pyöriä. Kerran eräs valmentaja sanoi mulle .."kuulepas yksikin liike on parempi ku ei yhtää" minun mielestä aika kauniisti. Kyllähän se pyöräilyssäkin taitaa olla niin että vauhti tappaa ennemmin kuin matka....rapakuntoinen :)


    • Anonyymi

      Kannattaa heti satsata kunnon varusteisiin. Laitan tähän esimerkin polkupyörästä Serious Grafix Elite, black/rainbow https://m.bikester.fi/serious-grafix-elite-blackrainbow-983666.html jonka kaltainen voi olla hyvä valinta. Tuollainen 1x11 vaihdejärjestelmä voi olla hyvä valinta. Myös 35 milliä leveät renkaat on hyvät varsinkin soralla. Jos valitset hydraulisen jarrujärjestelmän, muista että jarruletkuissa kulkee neste, ja niitä ei kannata mennä omin neuvoin avaamaan, jos ei tiedä mitä on tekemässä. Mekaanisissa on se vaijeri sisällä. Hydraulisissa jarruissa on paljon hyviä puolia. Paljon säätövapaampi kuin hydrauliset. Jarruttaa tarkasti ja tehokkaasti, mutta kun irroitat kiekot muista laittaa jarrupalojen väliin joitain muovinpaloja jotta palat ei tahattomasti putoa sijoiltaan. Mekaaniset ei sellaisia kaipaa.

      Pukeutumiseen kannattaa myös kiinnittää erityistä huomiota. Liiteristä voi toisinaan löytää hyvää ja halpaa. Kuitenkin pyöräilyhousut haarapehmusteella on tarpeellinen varuste. Kesällä myös shortsit. Niillä jaksaa sotkea huomattavasti pitempään persuksen puuttumatta. Hyvä ja kevyt tuulitakki on myös ehdoton. Endura vaatemerkillä on siihen hyviä vaihtoehtoja. Oikealla vaatetuksella on paljon merkitystä myös tuulenvastukseen, joka on pyöräilyn suurin riesa. Varaudu myös satulan hankkimiseen. Harvoin polkupyörän mukana tuleva on sopiva omalle persukselle.

      Lukkopolkimet voi hankkia kun on ensin totutellut pyörään. Niitä ei tarvitse pelätä. Irtoavat kyllä kevyesti nilkkaa kiertämällä. Tietysti niihin klosseilla pyöräilykengät kun ensin on kiinnittänyt. Pienen harjoittelun jälkeen niistä tulee niin luonteva osa polkupyöräilyä, että siitä "nelivedon" tunteesta ei enää luovu.

      • Anonyymi

        Lukoissa kannattaa hankkia "multi release" mallit ja säätää ne löysälle. Lähtee pois ihan vaan riuhtaisemalla mihin suuntaan vaan, mutta pysyy hyvin normaalissa ajossa kiinni.

        Koodi oli sm-sh56


    • Anonyymi

      Alumiini on kovin materiaali. Teräs ja hiili paljon joustavampia. Titaani voi olla joustavin. Pankaa paljon suolaa lihaan kun lähetätte. Täällä voi olla kohta kovat paikat. Voikaa hyvin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      42
      2217
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      51
      1738
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      40
      1553
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      43
      1511
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1469
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1454
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1440
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      3
      1371
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1281
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      8
      1245
    Aihe