https://cosmos-production-assets.s3.amazonaws.com/file/spina/photo/9401/0117_LHC_P.jpg
Ovatko tyhjiössä, niin miksi kiertyvät?
Mikä saa hiukkaset spinnaamaan?
10
71
Vastaukset
Perusvuorovaikutus.
https://en.wikipedia.org/wiki/Fundamental_interaction- Anonyymi
Liian huono pito takarenkaissa ja liian raskas kaasujalka. Siitä se kaikki johtuu.
- Anonyymi
Alkeishiukkasten spin on sisäinen matemaattinen vapausaste joka ei tapahdu arkikokemuksemme aika-avaruudessa eli ts. kyseessä ei ole mikään konkreettinen fysikaalinen kiertyminen vaan teoreettinen ja puhtaasti matemaattinen ilmaisu
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Spin_(physics)
Belisario- Anonyymi
Höpöhöpö.
Jos kappale käyttäytyy magneettikentässä niinkuin pyörivä kappale, niin sitten se on pyörivä kappale riippumatta koosta tai alkeellisuudesta tai jostain wikipediasta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpöhöpö.
Jos kappale käyttäytyy magneettikentässä niinkuin pyörivä kappale, niin sitten se on pyörivä kappale riippumatta koosta tai alkeellisuudesta tai jostain wikipediasta."Jos kappale käyttäytyy magneettikentässä niinkuin pyörivä kappale, niin sitten se on pyörivä kappale riippumatta koosta tai alkeellisuudesta tai jostain wikipediasta."
Niin mutta alkeishiukkasten spin ei ole ollenkaan sama asia. Alotuikseen liitetty kuva ei muuten liity mitenkään tähän spin asiaan.
Alkeishiukkasilla voi myös olla puolikkaita spinejä. Alkeishiukkasten spin on vain ja ainoastaan puhtaasti matemaattinen suure eli lähinnä vain kvanttifysiikan kaavojen parametri.
Mutta toisaalta saahan täällä trolli24 palstalla trollata kuka tahansa näköjään melkein miten tahnasa... :D
Belisario
- Anonyymi
https://aijaa.com/dIvhbX
'
Entäs tässä - mitä siinä tapahtuu ja mistä se on?Näyttää olevan törmäytyskiihdyttimen kuplakammiokuva, niinkuin aloituksessakin. Käytössä nykyään on kuplakammioita uudempaa teknologiaa, mutta olen sen verran vanhempaa sorttia, etten oikein tiedä, miltä esim. "Wire Chamber" -kuvat näyttävät vai tekeekö se kuvia lainkaan.
Törmäävien alkeishiukkasten kaareutuvat liikeradat tosiaan johtuvat fysiikan perusvuorovaikutuksista.
Aloituksessa käytetty "spinnaaminen" toki saattaa sekaantua alkeishiukkasten ominaisuuteen Spin, jolla tietääkseni ole yhteyttä näihin kaareutumisiin.- Anonyymi
Kollimaattori kirjoitti:
Näyttää olevan törmäytyskiihdyttimen kuplakammiokuva, niinkuin aloituksessakin. Käytössä nykyään on kuplakammioita uudempaa teknologiaa, mutta olen sen verran vanhempaa sorttia, etten oikein tiedä, miltä esim. "Wire Chamber" -kuvat näyttävät vai tekeekö se kuvia lainkaan.
Törmäävien alkeishiukkasten kaareutuvat liikeradat tosiaan johtuvat fysiikan perusvuorovaikutuksista.
Aloituksessa käytetty "spinnaaminen" toki saattaa sekaantua alkeishiukkasten ominaisuuteen Spin, jolla tietääkseni ole yhteyttä näihin kaareutumisiin.Ymmärrän ja olen pahoillani, että spinnaus sotkee tuo alkeishiukkasen ominaisuutta kuvaavaan käsitteeseen 'spin'. Tarkoitin juurikin kaareutuvaa - ja paremminkin
pyörivää liikerataa.
Jälkimmäisestä kuvasta (se sininen) näkyy, että jokin pyörii ja käsitys olisi, että se mikä pyörii, on epäkeskinen ja pyörii jossain 'näkymättömässä' lillussa, jos sitä 'lillua' ei olisi, niin rata olisi suora ja hiukkanen pyörisi vain oman akselinsa ympäri?
Mikä voima siihen hiukkaseen vaikuttaa ja saa sen spinnaamaan (hyrrä) ?
Semmosta tänään:) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ymmärrän ja olen pahoillani, että spinnaus sotkee tuo alkeishiukkasen ominaisuutta kuvaavaan käsitteeseen 'spin'. Tarkoitin juurikin kaareutuvaa - ja paremminkin
pyörivää liikerataa.
Jälkimmäisestä kuvasta (se sininen) näkyy, että jokin pyörii ja käsitys olisi, että se mikä pyörii, on epäkeskinen ja pyörii jossain 'näkymättömässä' lillussa, jos sitä 'lillua' ei olisi, niin rata olisi suora ja hiukkanen pyörisi vain oman akselinsa ympäri?
Mikä voima siihen hiukkaseen vaikuttaa ja saa sen spinnaamaan (hyrrä) ?
Semmosta tänään:)"Ymmärrän ja olen pahoillani, että spinnaus sotkee tuo alkeishiukkasen ominaisuutta kuvaavaan käsitteeseen 'spin'. Tarkoitin juurikin kaareutuvaa - ja paremminkin
pyörivää liikerataa."
Kai se oli lähinnä minun tulkintamokani kun kiinnitin enemmän huomiota siihen spi-käsitteeseen kuin siihen linkattuun kuvaan.
"Mikä voima siihen hiukkaseen vaikuttaa ja saa sen spinnaamaan (hyrrä) ? "
Vain sähköisesti varautuneet hiukkaset tuottavat "spinnaavan" kierrekuvion kuplakammion magneettikentässä. Perinteiset kuplakammiot on täytetty nestemäisellä vedyllä.
https://en.wikipedia.org/wiki/Bubble_chamber
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kuplakammio
Suurenergisiä hiukkasia eikä varauksettomia hiukkasia ei voi kunnolla tutkia kuplakammio-periaatteella joten kyse on vanhentuneesta tekniikasta.
...
Itse suhtaudun aika skeptisesti tuohon alkeishiukkasfysiikkaan ja sen tuottamaan hiukkasjoukkoon koska havainnot on tehty erikoisolosuhteissa eivätkä ne hiukkaskiihdyttimissä ja kuplakammioissa tuotetut tulokset välttämättä anna realistista kuvaa ns. kvanttimaailmasta.
Vaikuttaa lähinnä siltä että niitä ns. hiukasia löytyy aina enemmän ja enemmän kun hiukkaskiihdyttimien energiatehoja kasvatetaan ja saadut tulokset kertovat lähinnä vain sen miten mikromaailman ilmiöt käyttäytyvät niissä olosuhteissa missä niitä tällä hetkellä ylipäätänsä pystytään tutkimaan eikä välttämättä sitä miten ne hiukkaset toimivat makromaailmassa havaittavissa olosuhteissa.
Analogisesti kyse on vähän samasta asiasta kuin jos tutkittaisiin kännykän tai minkä tahansa muun monimutkaisen laitteen toimintaa räjäyttämällä tai hajoittamalla se tutkimuskohde mahdollisimman pieniksi osiksi ja sitä pienempiä osia saadaan mitä suurempaa räjähdysvoimaa käytetään.
Kyse on mielestäni lähinnä siitä että sotketaan metologinen reduktionismi (joka on sellaisenaan pätevä tutkimusmetodi) ontologiseen reduktionismiin joka taas on puhtaasti filosofinen ja metafysiikaan liittyvä asenne, tukintatapa tai maailmankatsomus.
Belisario - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ymmärrän ja olen pahoillani, että spinnaus sotkee tuo alkeishiukkasen ominaisuutta kuvaavaan käsitteeseen 'spin'. Tarkoitin juurikin kaareutuvaa - ja paremminkin
pyörivää liikerataa."
Kai se oli lähinnä minun tulkintamokani kun kiinnitin enemmän huomiota siihen spi-käsitteeseen kuin siihen linkattuun kuvaan.
"Mikä voima siihen hiukkaseen vaikuttaa ja saa sen spinnaamaan (hyrrä) ? "
Vain sähköisesti varautuneet hiukkaset tuottavat "spinnaavan" kierrekuvion kuplakammion magneettikentässä. Perinteiset kuplakammiot on täytetty nestemäisellä vedyllä.
https://en.wikipedia.org/wiki/Bubble_chamber
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kuplakammio
Suurenergisiä hiukkasia eikä varauksettomia hiukkasia ei voi kunnolla tutkia kuplakammio-periaatteella joten kyse on vanhentuneesta tekniikasta.
...
Itse suhtaudun aika skeptisesti tuohon alkeishiukkasfysiikkaan ja sen tuottamaan hiukkasjoukkoon koska havainnot on tehty erikoisolosuhteissa eivätkä ne hiukkaskiihdyttimissä ja kuplakammioissa tuotetut tulokset välttämättä anna realistista kuvaa ns. kvanttimaailmasta.
Vaikuttaa lähinnä siltä että niitä ns. hiukasia löytyy aina enemmän ja enemmän kun hiukkaskiihdyttimien energiatehoja kasvatetaan ja saadut tulokset kertovat lähinnä vain sen miten mikromaailman ilmiöt käyttäytyvät niissä olosuhteissa missä niitä tällä hetkellä ylipäätänsä pystytään tutkimaan eikä välttämättä sitä miten ne hiukkaset toimivat makromaailmassa havaittavissa olosuhteissa.
Analogisesti kyse on vähän samasta asiasta kuin jos tutkittaisiin kännykän tai minkä tahansa muun monimutkaisen laitteen toimintaa räjäyttämällä tai hajoittamalla se tutkimuskohde mahdollisimman pieniksi osiksi ja sitä pienempiä osia saadaan mitä suurempaa räjähdysvoimaa käytetään.
Kyse on mielestäni lähinnä siitä että sotketaan metologinen reduktionismi (joka on sellaisenaan pätevä tutkimusmetodi) ontologiseen reduktionismiin joka taas on puhtaasti filosofinen ja metafysiikaan liittyvä asenne, tukintatapa tai maailmankatsomus.
BelisarioYmmärrän ja tiedän, mikä sähkömagneettinen kenttä on, mutta - että se saisi hiukkasen pyörivään liikkeeseen, ollen kuitenkin samanlaista kuin perus-sähköoppi sen selittää - voimaviivoineen?
Miksi spinnaa - minulle se kuvan alkeishiukkanen on epäsymmetrinen, siinä kuin vaahteran siemen ilmassa liikkuessaan - se pyörii, mutta vain oman akselinsa ympäri?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "944233Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293213No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452340- 351358
- 10949
- 136936
- 6894
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12832Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124786- 11770