Pakkausjäte

Anonyymi

Pakkausteollisuus tuottaa jätettä valtavat määrät , mikä merkitys sillä on ilmastonmuutokseen ? Ravintoa eli ruokaa me tarvitsemme joka tapauksessa. Eikö voitaisi poistaa sen ympäriltä kaikki ylimääräinen. Kehitetään ruoan myyntiä niin ettei tarvitse pakata ja saamme ostaa ruokamme ilman pakkauksia. Kait se nykyajan tekniikalla onnistuu, turha vedota hygieniaan. Suomellakin valtava pakkausteollisuus, ei vain halua luopua siitä.

20

61

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei kai ruokatarvikkeita voi kuljettaa pakkaamatta ?

      Pakkausten merkitys on ilmaston kannalta marginaalinen, biomassasta tehty pakkausaine on itsestään kierrättyvä ja öljyperäisten haitta on muualla kuin ilmastossa.

    • Anonyymi

      Tällä hetkellä ainoa tunnettu pakkausmateriaali jonka voi syödä käytön jälkeen on jäätelön ympärillä oleva vohveli

      • Anonyymi

        Miten tuo syöntikelpoisuus liittyy ilmaston tilaan ?


    • Anonyymi

      Tuskinpa pakkausteollisuus jätettä tarkoituksella tuottaa. Kyllä kaikki materiaali pyritään käyttämään valmiiseen tuotteeseen eli pakkausmateriaaliin.

    • Anonyymi

      Elintarvikkeiden pakkaaminen on tasapainottelua pakkausjätteen tuottamisen sekä elintarvikkeiden säilyvyyden ja hukan kanssa. Kun tähän vielä otetaan mukaan energiankäytön sekä hiilipäästöjen minimointi elintarvikkeita tuotettaessa ja kuljetettaessa ollaan melkoisen vaikeiden yhtälöiden ratkaisemisessa.

      Peruskysymys on näin se, mihin saakka elintarvikkeiden säilyvyyttä kannattaa parantaa pakkaamisella, ilman että pakkaaminen heikentää tuotteen hiili- ja energiatasetta.

      • Anonyymi

        "ilman että pakkaaminen heikentää tuotteen hiili- ja energiatasetta."
        Jonkun puu- tai kivihiilen pakkaminen tuskin vaikuttaa hiilitaseesee. Kasvis- ja lihatuotteissa taas asianmukainen pakkaaminen on elintärkeää. Säilykepurkkeihin pakattu tonnikala tai sikanauta tai silli kestää hyvin vuodenkin mutta pakkaamattomana muuttuu hiildioksidiksi ja muiksi myrkyiksi hyvin nopesti. Ihan niinkuin paprikat ja herneet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "ilman että pakkaaminen heikentää tuotteen hiili- ja energiatasetta."
        Jonkun puu- tai kivihiilen pakkaminen tuskin vaikuttaa hiilitaseesee. Kasvis- ja lihatuotteissa taas asianmukainen pakkaaminen on elintärkeää. Säilykepurkkeihin pakattu tonnikala tai sikanauta tai silli kestää hyvin vuodenkin mutta pakkaamattomana muuttuu hiildioksidiksi ja muiksi myrkyiksi hyvin nopesti. Ihan niinkuin paprikat ja herneet.

        Nyt kyllä kommentoit sekundaarista asiaa. Elintarvikkeen energia- ja hiilitaseen valtaosa tulee elintarvikkeen tuottamisesta, ei elintarvikejätteestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt kyllä kommentoit sekundaarista asiaa. Elintarvikkeen energia- ja hiilitaseen valtaosa tulee elintarvikkeen tuottamisesta, ei elintarvikejätteestä.

        Höpöhöpö.
        Ketjussa on nimenomaan pakkausteollisuuden tuotoksista, ei mistään elintarvikkeiden tuottamisesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpöhöpö.
        Ketjussa on nimenomaan pakkausteollisuuden tuotoksista, ei mistään elintarvikkeiden tuottamisesta.

        Mutta elintarvikkeissakin kokonaisuus ratkaisee, ei pakkaus eikä elintarvike yksinään.

        Sama pätee muihinkin tuotteisiin, jos ajattelisit asiaa aivan perille saakka. Lokaali optimointi on suoraan perkeleestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta elintarvikkeissakin kokonaisuus ratkaisee, ei pakkaus eikä elintarvike yksinään.

        Sama pätee muihinkin tuotteisiin, jos ajattelisit asiaa aivan perille saakka. Lokaali optimointi on suoraan perkeleestä.

        Olet aivan oikeassa. On kokonaisuuden kannalta eri asia tuotetaanko pihvejä siasta, naudasta vai soijasta.
        Lokaali tuottaminen on perkeleestä. Parasta on tuottaa elintarvikkeet globaalisti ja pakata tuotteet valmiiksi Brasiliassa ja Argentiinassa ja Kiinassa.
        Kalifornialaisen viinin voisi toimittaa tankkilaivalla suoraan satamaan ja ihmiset voisivat juoda suoraan letkusta.
        Kossua varten tietysti lakisääteinen putki ja hana sähköauton latauspisteen viereen.
        Ja maailma pelastuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet aivan oikeassa. On kokonaisuuden kannalta eri asia tuotetaanko pihvejä siasta, naudasta vai soijasta.
        Lokaali tuottaminen on perkeleestä. Parasta on tuottaa elintarvikkeet globaalisti ja pakata tuotteet valmiiksi Brasiliassa ja Argentiinassa ja Kiinassa.
        Kalifornialaisen viinin voisi toimittaa tankkilaivalla suoraan satamaan ja ihmiset voisivat juoda suoraan letkusta.
        Kossua varten tietysti lakisääteinen putki ja hana sähköauton latauspisteen viereen.
        Ja maailma pelastuu.

        Ja sinulla ei ole näköjään mitään ymmärrystä siitä, mitä tarkoitetaan lokaalilla tai globaalilla optimoinnilla. Kysymys ei todellakaan ole maantieteestä, vaan tarkastelualueen suuruudesta, katsotaanko yhtä osa-aluetta vai tuotteen koko ketjua.

        UTFG!


    • Liikaa tuotteita liikaa pakkauksia, selvä se. Mutta ensin on lopetettava sodat, hävitettävä aseet, lopetettava auto ym kilpaurheilu, ja tietenkin viihdeteollisuus jne. Työttömiä tulee mutta maailma pelastuu. Ei taida kukaan päättävässä asemassa oleva tosissaan uskoa AGW ilmastonmuutokseen, kun mitään ei tehdä, eikä vastuuta voisi missään olosuhteissa laittaa kansalaisten harteille, tiede ja päättäjät yksin vastaa pelastuuko maailma vai ei.

      • Anonyymi

        Maailma menee kulkuaan aivan riippumatta siitä, onko maapallon pinnalla ihmiskuntaa vai ei. Todennäköisesti tovin aikaa nykyistä paremmin, jos ihmiskuntaa ei olisi.

        Jos "älykäs" laji ei ymmärrä olla lisääntymättä eikä kuluttamatta liikaa, on lajin aika mennä.


    • Anonyymi

      Väestönkasvulla on merkitystä, jokainen uusi ihminen kuluttaa, ja myös pakkausjätettä syntyy väestön kasvun myötä enemmän... ja co2 päästöjä.

      Tätä alarmistit eivät myönnä.

    • Anonyymi

      Saattaa pakkausteollisuudeltakin tulla jonkun verran jätettä, mutta tuskin mitään valtavia määriä, koska toiminta ei olisi silloin kannattavaa. Jätettä voisi kuvitella syntyvän lähinnä tuotteeenvaihdon yhteydessä, kun valmistusprosessia ajetaan ylös ja alas.

    • Anonyymi

      Ainakin kuplamuovi menee meidän firmassa 100% uusiokäyttöön.

      • Anonyymi

        Entä sen jälkeen kun kaikki kuplat on kahviterapiataukojen aikana poksautettu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä sen jälkeen kun kaikki kuplat on kahviterapiataukojen aikana poksautettu?

        Pitäisikö 100% uusiokäytön jälkeen tehdä vielä joku temppu että saataisiin esimerkiksi 110% uusiokäyttöaste. Kuulostaa hiukan vanhalta itäeurooppalaiselta systeemiltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäisikö 100% uusiokäytön jälkeen tehdä vielä joku temppu että saataisiin esimerkiksi 110% uusiokäyttöaste. Kuulostaa hiukan vanhalta itäeurooppalaiselta systeemiltä.

        Tai sitten käyttää vanhalla tavalla. Aina ei ole pakko keksiä uutta käyttöä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai sitten käyttää vanhalla tavalla. Aina ei ole pakko keksiä uutta käyttöä.

        Niinpä. Semmoinen 30 x 100 mm^3 kupla uusiokäytössä antaa ihan kohtuullisen efektin. Kun suljetussa hallissa sellaisen uusiokäyttää, niin sen huomaa aika moni.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1074
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      263
      593
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      521
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      502
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      466
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    Aihe