Raamatussa ei ole jouluevankelnumia

Anonyymi

Maailman paras forum uskonaskel kertaa vaisuliini kautta ettei raamattu kerro Jeesuksen syntymasta jouluna. Vain pyhä Henki kertoo sen.

36

136

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Raamatussa ei lue missää, että Jeesus olisi syntynyt 25.12. Katolinen kirkko asetti kyseisen päivän Jeesuksen syntymäjuhlaksi, koska Roomassa juhlittiin silloin monien epäjumalian syntymäpäiviä. Länsimainen versio kristinuskosta perustuu pitkälti roomalaisten pakanauskontojen tapoihin ja oppeihi, ei niinkään Raamattun opetukseen.

      Aamulehti kirjoitti taannoin asiasta mielenkiintoisen artikkelin:

      Juhlitaanko joulua sittenkin väärään vuodenaikaan? Tästä voi päätellä Jeesuksen oikean syntymäajan

      "Lähdetään liikkeelle siitä, mitä Raamatussa kirjoitetaan. Missään kohtaa ei ensinnäkään mainita, että Jeesus olisi syntynyt keskellä talvea.

      Sen sijaan Luukaksen evankeliumissa (2:8.) kerrotaan, kuinka paimenia oli kedolla vartioimassa yöllä lampaita. Joulukuussa Juudeassakin sää on Suomen tapaan kehno, ja olisi todennäköisempää, että paimenet yöpyisivät ulkosalla loppukesästä tai alkusyksystä kuin vuoden pimeimpään aikaan sateessa ja koleudessa. Esimerkiksi ensi yönä Betlehemissä lämpötila laskee 4 asteeseen ja sadetta on luvassa ensi viikolla useana päivänä.

      Toinen todiste liittyy Raamatussa mainittuun verollepanoon eli todennäköiseen väestönlaskentaan. Miksi virkavalta ryhtyisi moiseen urakkaan keskellä talvea, jolloin sää on kehno ja tiet kurjassa kunnossa? Toisaalta jos käsky on tullut itseltään keisarilta, väestönlaskennan hankaluus tuskin on ollut pätevä vasta-argumentti jättää työ tekemättä.

      Vahvin todiste Jeesuksen syntymän ajankohdasta löytyy Luukkaan evankeliumin ensimmäisestä luvusta ( jakeet 5–13. Viidennessä jakeessa kerrotaan, että Johannes Kastajan isä Sakarias kuului Abian pappisosastoon. Vanhan testamentin aikakirjoissa kerrotaan, että Abian papit kokoontuivat vain kesäkuun puolivälissä. Kahdeksannessa jakeessa kerrotaan, kuinka Sakarias oli vuorollaan toimittamassa papin tehtäviä.

      Miten tämä nyt siis liittyy Jeesuksen syntymään? Nyt tarkkana.

      Raamatun mukaan pappispalveluksen aikana Sakariaalle ilmestyi Herran enkeli Gabriel, joka ilmoitti, että Sakariaan iäkäs ja hedelmätön vaimo Elisabet tulee pian raskaaksi. Näin tapahtui.

      Tämä tarina kytkeytyy Jeesuksen syntymään siten, että kun Elisabet oli kuudennella kuullaan raskaana, Jumala lähetti enkeli Gabrielin vuorostaan Jeesuksen tulevan äidin Marian luo ja sanoi kuten tunnettua on: ”Sinä tulet raskaaksi ja synnytät pojan, ja sinä annat hänelle nimeksi Jeesus.”

      Jos voimme olettaa, että Maria tuli raskaaksi pian enkelin ilmoituksen jälkeen, Jeesuksen on täytynyt syntyä noin yhdeksän kuukauden kuluttua ilmoituksesta.

      Eli yhteen laskettuna Maria tuli raskaaksi kuusi kuukautta kesäkuun pappispalvelun jälkeen ja kantoi Jeesusta yhdeksän kuukautta eli joulukuun puolivälistä syyskuun puoliväliin."

      https://www.aamulehti.fi/a/24163941

      • Anonyymi

        Näinhän tämä David Pavson TV7 opetti kolmessa raamattutunnissa samaa- että joulua ei ole meille Jeesuksen syntymän suhteen totta.
        Mutta, onhan se herkullista kristityillä, että on omat perinneopit ja juhlat, sekä pyhät.
        Kun sitten mitataan arvokkaasti juutalaisia malka silmässämme, niin onhan siinä hauskaa ottaa rikkaa heidän silmästä.
        Näin lakikin saadaan mitätöityä ja ei hoksatakaan sanan kokokaisuutta sekä oppia sijaisuhrista.
        Saamme oman uskonnon, omanäköisen jumalan, sekä kirkkokunnat jossa kukin sitten omaa sen oikean opin. Jäsenrekisteri on IN. kasteen muodot on IN. sekä perinnejutut.

        On se niin mukavaa tämä joulukin. Vieläpä nyt on kaupallisuus niin vienyt siitä lopunkin herkun kirkkojuhliin, että sekin vielä sopassa on rusinana


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näinhän tämä David Pavson TV7 opetti kolmessa raamattutunnissa samaa- että joulua ei ole meille Jeesuksen syntymän suhteen totta.
        Mutta, onhan se herkullista kristityillä, että on omat perinneopit ja juhlat, sekä pyhät.
        Kun sitten mitataan arvokkaasti juutalaisia malka silmässämme, niin onhan siinä hauskaa ottaa rikkaa heidän silmästä.
        Näin lakikin saadaan mitätöityä ja ei hoksatakaan sanan kokokaisuutta sekä oppia sijaisuhrista.
        Saamme oman uskonnon, omanäköisen jumalan, sekä kirkkokunnat jossa kukin sitten omaa sen oikean opin. Jäsenrekisteri on IN. kasteen muodot on IN. sekä perinnejutut.

        On se niin mukavaa tämä joulukin. Vieläpä nyt on kaupallisuus niin vienyt siitä lopunkin herkun kirkkojuhliin, että sekin vielä sopassa on rusinana

        Piti kirjoittaa David Pawson https://www.tv7.fi/vod/player/49083/
        https://www.tv7.fi/vod/player/49084/
        https://www.tv7.fi/vod/player/49085/
        Jouluun liittyvät perinteet

        Tervetuloa, minua on pyydetty kertomaan ajatuksia joulusta.
        Haluan antaa kaksi puhetta.
        Ensin historiallisen; mistä kaikki alkoi ja mistä se on peräisin?
        Toiseksi; katsomme Raamattua ja todellista Kristuksen syntymää,
        ja kuinka se kaikki sopii yhteen.
        Tai sopiiko se kaikki edes yhteen?

        Suurin osa teistä luultavasti tietää ettei joulu ole kristillinen juhla. Se alkoi kauan ennen Jeesuksen syntymää. Alun perin se oli pakanallinen hedelmällisyyskultti.
        jne.
        JEESUS JA JOULU - Osa 2/3:
        Seurakunta ja joulu
        No niin, olemme nähneet, että joulusta tuli keskiajalla virallinen "kristillinen" instituutio. Ja seurakunta antoi täyden tukensa. Huomattavan suuri osa joulun pakanallisista tavoista jatkui. Vielä niinkin myöhään kuin 1300-luvulla oli 'Valtiaiden' (Lord of misrule) valintaa, -hallitsemaan 12 päivän ajaksi. Joten meillä on ajanjakso jonka aikana pakanalliset tavat ja kristillinen hyväksyntä valettiin yhteen, niiden jatkuessa rinnakkain.
        jne. katsokaapa.


        JEESUS JA JOULU - Osa 3/3:
        Mitä Raamattu sanoo joulusta?
        Katsotaanpa faktoja Herramme syntymästä, ja ensimmäinen on; se ettei Hän syntynyt joulukuussa. Hän syntyi jossain kohti syyskuun loppua tai lokakuun alkua, sillä seitsemäs kuukausi juutalaisessa kalenterissa yhdistyy meillä syys- ja lokakuun välissä. Ja siihen aikaan vietettiin lehtimajanjuhlaa. Raamatusta käy varsin selkeästi ilmi, että Jeesus syntyi lehtimajanjuhlan aikaan. jne.
        Näin Pawson.
        Aikoinaan kun pidin joulukirkon - kerroin totuuden seurakunnalle joulusta.
        Miten otettiin vastaan? Jopa seurakunnan iältään vanhin tuli kiittämään, että joku kertoo totuuden. Eli asia on tiedossa.
        Mutta, se perinne kaipaa kaikenkarvaista perinnoppia ja kirkonmenoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näinhän tämä David Pavson TV7 opetti kolmessa raamattutunnissa samaa- että joulua ei ole meille Jeesuksen syntymän suhteen totta.
        Mutta, onhan se herkullista kristityillä, että on omat perinneopit ja juhlat, sekä pyhät.
        Kun sitten mitataan arvokkaasti juutalaisia malka silmässämme, niin onhan siinä hauskaa ottaa rikkaa heidän silmästä.
        Näin lakikin saadaan mitätöityä ja ei hoksatakaan sanan kokokaisuutta sekä oppia sijaisuhrista.
        Saamme oman uskonnon, omanäköisen jumalan, sekä kirkkokunnat jossa kukin sitten omaa sen oikean opin. Jäsenrekisteri on IN. kasteen muodot on IN. sekä perinnejutut.

        On se niin mukavaa tämä joulukin. Vieläpä nyt on kaupallisuus niin vienyt siitä lopunkin herkun kirkkojuhliin, että sekin vielä sopassa on rusinana

        Joulua on paras viettää joulukuussa, koskakeväällä on niin paljon kristittyjen juhlia.


    • Anonyymi

      jouluevankeliumini on:

      "sillä niin hän rakasti maailmaa, että antoi ainokaisen poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä"

      siis: hän rakasti maailmaa !! (ei ainoastaan "uskovia" ??)

    • Me kaikki kristityt vietämme Joulua Jeesuksen kunniaksi. Juutalaisilla on omat bileet.

      • Anonyymi

        Keksikää nyt jeesuksenne syntymäpäivälle joku muu nimi kuin panallinen "joulu"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keksikää nyt jeesuksenne syntymäpäivälle joku muu nimi kuin panallinen "joulu"

        Mitä väliä sillä on milloin joulua vietetään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keksikää nyt jeesuksenne syntymäpäivälle joku muu nimi kuin panallinen "joulu"

        Miksi? Juhlan nimi "joulu" mainitaan jouluevankeliumissa jakeessa Luuk. 2:18 ihan oikeassa asiayhteydessään (sanan "joulu" kirjaimet isolla):

        ”Ja kaikki, JOtka sen kUULivat, ihmetteLivät sitä, mitä paimenet heiLLe pUhUivat.”

        JJOUULLLLUU = JOULU

        Paimenet puhuivat JOULUSTA, Jeesuksen syntymästä.


      • Anonyymi

        Eli vuodesta toiseen rillutellaan Jeesus lapsi, sitä ja tätä, seimi siellä ja seimi täällä. Ja kun se lapsi on niin ihana - se ei vaikuta missään. Ja kun joulu on ohi, pannaan kirjankannet kiinni ja odotetaan seuraavaa joulua TAAS lapsen ääressä, mutta lihalle ei tapahdu mitään.

        Mutta, jos Musti hintikka tykkää, niin katselkaa aina sinun vauvakuvia, - voi kuinka ihana sitä ja tätä, ja kukaan ei hokaa, että olet jo aikuinen. Vauvaa vain.

        Jeesus on Ylipappina taivaassa ja tulee Kuninkaana. Kukaan ei sitä hokaa, kun perinneoppi ja joulu sekottaa pään.

        Raamatussa ei ole tavallaan muita juhlia, kuin Herran kuoleman muisto-ateria- kastejuhla, lepopäivä ja se on siinä.
        Kaikenkarvaiset kirkkopyhät, ne on perinneoppien saattamaa kertomusta.


      • Anonyymi

        >> Me kaikki kristityt vietämme Joulua Jeesuksen kunniaksi. Juutalaisilla on omat bileet. <<

        Eivät kaikki kristitytkään kyllä joulua enää vietä, ainakaan Kristuksen syntymäpäivänä, koska tieto siitä, ettei Jeesus ole syntynyt jouluna, on alkanut yleistyä kristikunnassa. David Pawsonista lähtien löytyy opettajia, jotka opettavat Jeesuksen syntymän noudattaneen raamatussa mainittuja Jumalan juhlia, ja että lehtimajanjuhla olisi oikea ajankohta syntymälle.

        Tosin osa messiaanisista juutalaisista on tästäkin eri mieltä, ja he uskovat, että Jeesus sekä syntyi että kuoli ristillä pääsiäisenä.

        Raamattu itse ei kehota Jeesuksen syntymää juhlimaan lainkaan, joten siinä mielessä syntymän ajasta on turha kättä vääntää. Sen sijaan raamattu pitää tärkeimpänä Jeesuksen ristinkuolemaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi? Juhlan nimi "joulu" mainitaan jouluevankeliumissa jakeessa Luuk. 2:18 ihan oikeassa asiayhteydessään (sanan "joulu" kirjaimet isolla):

        ”Ja kaikki, JOtka sen kUULivat, ihmetteLivät sitä, mitä paimenet heiLLe pUhUivat.”

        JJOUULLLLUU = JOULU

        Paimenet puhuivat JOULUSTA, Jeesuksen syntymästä.

        >> Ja kaikki, JOtka sen kUULivat, ihmetteLivät sitä, mitä paimenet heiLLe pUhUivat.” JJOUULLLLUU = JOULU <<

        Kappas, olet sitten oikein pohdinnan ja koodaamisen kautta saanut sen joulu-sanan sitten esiin raamatusta. Kyllä tästä nyt taitaa alkaa ihan viralinen teologia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >> Me kaikki kristityt vietämme Joulua Jeesuksen kunniaksi. Juutalaisilla on omat bileet. <<

        Eivät kaikki kristitytkään kyllä joulua enää vietä, ainakaan Kristuksen syntymäpäivänä, koska tieto siitä, ettei Jeesus ole syntynyt jouluna, on alkanut yleistyä kristikunnassa. David Pawsonista lähtien löytyy opettajia, jotka opettavat Jeesuksen syntymän noudattaneen raamatussa mainittuja Jumalan juhlia, ja että lehtimajanjuhla olisi oikea ajankohta syntymälle.

        Tosin osa messiaanisista juutalaisista on tästäkin eri mieltä, ja he uskovat, että Jeesus sekä syntyi että kuoli ristillä pääsiäisenä.

        Raamattu itse ei kehota Jeesuksen syntymää juhlimaan lainkaan, joten siinä mielessä syntymän ajasta on turha kättä vääntää. Sen sijaan raamattu pitää tärkeimpänä Jeesuksen ristinkuolemaa.

        >>>Tosin osa messiaanisista juutalaisista on tästäkin eri mieltä, ja he uskovat, että Jeesus sekä syntyi että kuoli ristillä pääsiäisenä.<<<

        Yleinen käsitys messiaanisten juutalaisten keskuudessa on, että Jeesus syntyi syksyn juhlien aikana juutalaiskaltenterissa 7. kk aikana, mikä vastaa syykuuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >>>Tosin osa messiaanisista juutalaisista on tästäkin eri mieltä, ja he uskovat, että Jeesus sekä syntyi että kuoli ristillä pääsiäisenä.<<<

        Yleinen käsitys messiaanisten juutalaisten keskuudessa on, että Jeesus syntyi syksyn juhlien aikana juutalaiskaltenterissa 7. kk aikana, mikä vastaa syykuuta.

        En tiedä kuinka yleinen mikäkin käsitys on, mutta osa kannattaa myös pääsiäistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä kuinka yleinen mikäkin käsitys on, mutta osa kannattaa myös pääsiäistä.

        >>En tiedä kuinka yleinen mikäkin käsitys on, mutta osa kannattaa myös pääsiäistä.<<

        Voi olla, mutta se ei ole yleinen käsitys messiaanisten juutalaisten keskuudessa.

        Tässä on yksityiskohtainen artikkeli, jossa on heidän suuntainen käsitys Jeesuksen syntymäajankohdasta. Artikkeli on yleisesti ottaen hyvin laadukas ja sen mukaan Jeesus syntyi 11.9.3 eaa, mutta tässä pitää ottaa huomioon eräs virhe, joka johtuu keskiajalla tehdystä kalenteripäivämäärien korjauksesta, joten oikea päivä olisi Jeesuksen syntymälle 20.9.3 eaa, joka on juutalaiskalenterissa 7. kuukauden 1. päivä eli pasuunansoitonjuhla. Artikkeli päätyy myös pasuunansoitonjuhlaan, mutta päivämääräero johtuu gregoriaaninen kanterin muuntamisessa käytetystä ohjelmistoista, jotka ottavat eri tavalla huomioon kalenterimuutoksen keskiajalla.

        http://www.askelm.com/star/star006.htm


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >>En tiedä kuinka yleinen mikäkin käsitys on, mutta osa kannattaa myös pääsiäistä.<<

        Voi olla, mutta se ei ole yleinen käsitys messiaanisten juutalaisten keskuudessa.

        Tässä on yksityiskohtainen artikkeli, jossa on heidän suuntainen käsitys Jeesuksen syntymäajankohdasta. Artikkeli on yleisesti ottaen hyvin laadukas ja sen mukaan Jeesus syntyi 11.9.3 eaa, mutta tässä pitää ottaa huomioon eräs virhe, joka johtuu keskiajalla tehdystä kalenteripäivämäärien korjauksesta, joten oikea päivä olisi Jeesuksen syntymälle 20.9.3 eaa, joka on juutalaiskalenterissa 7. kuukauden 1. päivä eli pasuunansoitonjuhla. Artikkeli päätyy myös pasuunansoitonjuhlaan, mutta päivämääräero johtuu gregoriaaninen kanterin muuntamisessa käytetystä ohjelmistoista, jotka ottavat eri tavalla huomioon kalenterimuutoksen keskiajalla.

        http://www.askelm.com/star/star006.htm

        En väitä, etteikö asia olisi näin. Mutta se, kuinka suosittua tai yleistä joku käsitys on, ei yksistään puolla sitä, että asia olisi totta. Onhan jouluunkin uskottu ylivoimaisesti suurimmassa osassa kristikuntaa vuosisatoja oikeana Kristuksen ajankohtana. Ja tänäkin jouluna se kuullaan ja nähdään, että näin on.

        Väittelijät eivät myöskään ole tehneet mitään galluppia asiasta juutalaisten keskuudessa, kenties eivät ole tutkineet asiaa itse edes raamatusta, vaan toistavat vain toisten tutkimustuloksia. Samalla tavalla kristikunnassa kaikki muutkin käsitykset ovat levinneet: yksi väittää jotain ja sitten muut seuraavat perästä ja yhtäkkiä se onkin ainut oikea totuus.

        Totuus Jeesuksen syntymästä on se, että sitä ei kehoteta viettämään Jumalan määräämänä juhlana ja ettei syntymän ajankohtaa ole raamatussa suoraan kerrottu niin kuin monet asiat on kerrottu. Siitäkin tietää, ettei syntymästä pitänyt tulla mitään kristikunnan suurinta juhlaa ja kädenvääntöä, koska Jeesus on synytynyt, niin kuin on tullut, vaan ristintyö on se, jota Jumala haluaa meidän juhlivan ja muistavan.


    • Anonyymi

      laittomuuden kristittyjen eksytyksen kolminaisuus opin pyhätön henki ei ole raamatun Pyhä Isän ja Pyhän Pojan muodostama "Me olemme yhtä" Pyhä Henki.
      Ei saa antaa väärää todistusta.
      -
      Jeesuksen evankeliumia Johanneksen mukaan:
      10:30 "Minä ja Isä olemme yhtä."
      Ilman Pyhää Isää ja ilman Pyhää Poikaa ei ole Pyhää Henkeä!

    • Anonyymi

      Joulu soveltuu hyvin pimeimpään vuoden aikaan syrjäyttäen pakanallisen juhlan

    • Niin mun Pyhässä Raamatussa ei löydy sana jouluevankeliumi. Ja sitä paitsi suurempi Juhla on kun Jeesus Kuoli ja nousi Kuolemasta että me Hänessä saisimme elää. Ei hyödy mitään joulu kenelle jos ei löydy että uskova pitäisi löytää ristin Voima joka vie Kuoleman sisään Valtakuntaan ?

      • Anonyymi

        Juuri niin. Tottakai totuutta saa kaikissa asioissa tuoda esiin, syntymästäkin, jos totuuden luulee ymmärtävänsä.

        Mutta varma totuus on se, että Jeesuksen syntymää ei kehoteta viettämään Jumalan määräämänä juhlana lainkaan ja ettei syntymän ajankohtaa ei ole raamatussa suoraan kerrottu.

        Syntymän ei pitäisi olla kristikunnan suurin juhla, eikä syntymästä kuuluisi vääntää kättä, koska Jeesuksen ristintyö on se, jota Jumala haluaa meidän juhlivan ja muistavan kaikista suurimpana.


    • Anonyymi

      Pakanallista Saturnalia-juhlaa vietetään tänä vuonna parhaillaan eli 17.-23.12.
      Juutalaista Hanukkaa taas vietetään tänä vuonna 23.-30.12.

      • Anonyymi

        Saturnalia juhla yritti syrjäyttää Kristuksen Jeesuksen syntymäjuhlan.


    • Anonyymi

      Käsittääkseni Saturnalia-juhla ei ole mihinkään kuollut ja historiaan häipynyt, niin kuin ei muutkaan pakanalliset asiat, vaan uuspakanuus on sen säilyttänyt. Ainakin wiccalaiset (uusnoidat) juhlivat sitä.

      • Anonyymi

        ainakaan itse Jeesuksen vastustaja: Paholainen, Perkele (montaa nimeä), EI voi sietää Jeesuksen Kristuksen, Vapahtajamme, Syntymäjuhlaa ! se nyt varma.


    • Anonyymi

      Varhaiset juutalaiset lähteet viittaavat siihen, että Betlehemin ympäristössä olevat lampaat olivat ympäri vuoden. Joten 25. joulukuuta sopii hyvin sekä perinteille että raamatulle kertomukselle.

      Jeesuksen syntymä alkoi samana vuodenajan päivänä 25 maaliskuuta kuin myös hänen kuolemansa.
      Myös Beetlehemin alueella kasvaneet lampaat kokivat pääsiäisteurastuksen.

      Sekä pohjois Ahfrikan kristityt ovat tienneet jo paljon ennen Rooman kirkon 25 joulukuuta Jeesuksen syntymäpäiväksi.

      Sakariaan palveluvuoro on siten jatkunut kuukausia, ja että Luuk.1:24 Noiden päivien jälkeen ...Elisabet tuli raskaaksi.
      Sakariaan palveluvuoronsa jälkeen, sanamuotoon sisältynee siten useita päiviä.

      Jeesuksen syntymää kannattaa juhlia olipa hänen syntymänsä vaikka jokin toinen, saa maailma nähdä kuulla evankeliumin iankaikkisia arvoja.

      • Anonyymi

        >>>Varhaiset juutalaiset lähteet viittaavat siihen, että Betlehemin ympäristössä olevat lampaat olivat ympäri vuoden.<<<

        Mitkä lähteet? Tämä on pelkkä huhu. Asiallinen lähdekritiikki on aina paikallaan. Tieteessäkin tutkimusraportit tarkastetaan ja niitä verrataan muihin vastaaviin tutkimuksiin.

        Israelissa rakennettiin talleja eläimiä varten, jotta ne voidaan vielä talveksi suojaan. Jos eläimiä pidettiin ulkosalla ympärivuoden, niin miksi ihmeessä talleja rakennettiin?

        Talvella talleissa ei ollut tilaa ihmisten majoittua, mutta syksyllä tallit olivat tyhjillään ja sen takia Jeesuksen perhe sai tallista majapaikan.

        >>>Sakariaan palveluvuoro on siten jatkunut kuukausia<<<

        Tässä on toinen emävalhe. Raamattu ilmoittaa palvelusvuoron pituudeksi yhden viikon, joka kesti sapatista toiseen sapattiin.

        "Leeviläiset ja koko Juuda tekivät kaiken, mitä pappi Joojada oli käskenyt heidän tehdä. Kukin heistä otti miehensä, sekä ne, joiden oli mentävä vartionpitoon sapattina, että ne, jotka pääsivät vartionpidosta sapattina, sillä pappi Joojada ei ollut vapauttanut osastoja palveluksesta." (2 Aik 23:8)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >>>Varhaiset juutalaiset lähteet viittaavat siihen, että Betlehemin ympäristössä olevat lampaat olivat ympäri vuoden.<<<

        Mitkä lähteet? Tämä on pelkkä huhu. Asiallinen lähdekritiikki on aina paikallaan. Tieteessäkin tutkimusraportit tarkastetaan ja niitä verrataan muihin vastaaviin tutkimuksiin.

        Israelissa rakennettiin talleja eläimiä varten, jotta ne voidaan vielä talveksi suojaan. Jos eläimiä pidettiin ulkosalla ympärivuoden, niin miksi ihmeessä talleja rakennettiin?

        Talvella talleissa ei ollut tilaa ihmisten majoittua, mutta syksyllä tallit olivat tyhjillään ja sen takia Jeesuksen perhe sai tallista majapaikan.

        >>>Sakariaan palveluvuoro on siten jatkunut kuukausia<<<

        Tässä on toinen emävalhe. Raamattu ilmoittaa palvelusvuoron pituudeksi yhden viikon, joka kesti sapatista toiseen sapattiin.

        "Leeviläiset ja koko Juuda tekivät kaiken, mitä pappi Joojada oli käskenyt heidän tehdä. Kukin heistä otti miehensä, sekä ne, joiden oli mentävä vartionpitoon sapattina, että ne, jotka pääsivät vartionpidosta sapattina, sillä pappi Joojada ei ollut vapauttanut osastoja palveluksesta." (2 Aik 23:8)

        "miksi ihmeessä talleja rakennettiin?"

        Karjatorni, Migdal Eder oli vartiotorni, josta vartioitiin Temppelin laumoja.
        Rasvahäntälampaat pärjäävät karuissa olosuhteissa, jopa puoliaavikolla:
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Rasvahäntälammas ja niiden virheettömät uhrikaritsat kapaloitiin suojaan, samoin kuin Jumalan Karitsa kapaloitiin seimeen.

        Ja niinpä Sakariaan palveluvuoro lienee ollut siten poikkeuksellinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "miksi ihmeessä talleja rakennettiin?"

        Karjatorni, Migdal Eder oli vartiotorni, josta vartioitiin Temppelin laumoja.
        Rasvahäntälampaat pärjäävät karuissa olosuhteissa, jopa puoliaavikolla:
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Rasvahäntälammas ja niiden virheettömät uhrikaritsat kapaloitiin suojaan, samoin kuin Jumalan Karitsa kapaloitiin seimeen.

        Ja niinpä Sakariaan palveluvuoro lienee ollut siten poikkeuksellinen.

        >>Karjatorni, Migdal Eder oli vartiotorni, josta vartioitiin Temppelin laumoja.<<

        Sinulla menee nyt puurot ja vellit pahasti sekaisin. Vartiotorni on ihan eri asia kuin eläintalli. Jeesuksen vuode on seimi, joillaisia on eläintalleissa.

        Jeesuksen aikana karja tuotiin eläintarhoihin ja eläintalleihin suojaan talveksi. Eläimiä ruokittiin sillä rehulla, joka oli otettu kesällä talteen. Sen takia Jeesus ei syntynyt talvella, koska Jeesuksen perheellä ei olisi ollut tilaa majoittua eläintallissa. Syksyllä eläintallit ja seimet olivat tyhjillään, joten he saivat yösijan eläintallista.


    • >>Varhaiset juutalaiset lähteet viittaavat siihen, että Betlehemin ympäristössä olevat lampaat olivat ympäri vuoden.>>

      Hevonpaskaa.

    • Anonyymi

      Petri Paavola on osallistunut somessa keskusteluun julkaisussaan "Jeesuksen syntymäaika ja lehtimajajuhla". Paavolan mukaan Jeesus ei syntynyt jouluna vaan lehtimajajuhlan aikana. Paavola perustaa käsityksensä Abian pappien palveluvuoroon ja tekee siitä oman laskelmansa päätyen lehtimajanjuhlaan 7. kuukauden 15. päivää alkavalle viikolle.

      Paavolan laskelmassa on virhe:

      >>Abian palvelusvuoro, jossa Sakarias palveli oli Sivan kuussa, kolmas kuukausi (touko-kesäkuussa), jonka jälkeen Sakariaan vaimo Elisabeth tuli raskaaksi. Noin kuusi kuukautta sen jälkeen Maria tuli raskaaksi kantaen kohdussaan Jeesusta. Maria tuli raskaaksi Kislev kuussa, yhdeksäs kuukausi ja sen kuukauden loppupuolella (marras-joulukuu). Kun laskemme Maria raskaaksi tulemisesta raskausajan, eli yhdeksän kuukautta juutalaisen kalenterin mukaan, niin Jeesus syntyi Tishri kuussa (syys-lokakuussa), jolloin vietettiin lehtimajanjuhlaa. Lehtimajanjuhla alkoi tishri kuun 15. päivä ja kesti seitsemän päivää. Raamatun todistuksen mukaan lehtimajanjuhla oli Jeesuksen syntymän ajankohta... Tuhatvuotisessa valtakunnassakin, jossa Herra Jeesus hallitsee Jerusalemista käsin ja myös pakanakansojen tähteiden on joka vuosi tultava kumartamaan ja rukoilemaan Kuningas Herraa Sebaotia ja viettämään lehtimajanjuhlaa.<<

      Abian pappisosaston vuoro oli 9. viikko vuoden alusta lukien, koska pääsiäisenä kaikki osastot olivat viikon palveluksessa. Johannes Kastajan äidin raskaus alkoi 3. kuukauden alussa. Kun laskemme tästä 6 9 kuukautta, niin päädymme seuraavan vuoden 6. kuukauden alkuun. Emme voi olla varmoja, olivatko aikamäärät päivälleen annetun kuukausimäärän pituisia, joten laskelmaa ei ole mahdollista edes tehdä päivän tarkkuudella, vaan pikemminkin noin kuukauden tarkkuudella ja silloinkin oletamme, ettei välissä ollut usein esiintyvää karkauskuukautta.

      Pasuunansoitonjuhla on 7. kuukauden 1. päivä ja suuri sovitustenpäivä 10. päivä. Nämä juhlat ovat lähempänä Jeesuksen todennäköistä syntymäaikaa kuin lehtimajanjuhla 15. päivä alkavalla viikolla. Näin ollen Petri Paavolan laskelma siitä, että Abian pappisosastoista voisi laskea Jeesuksen syntymäajaksi nimenomaan lehtimajanjuhla, on virheellinen.

      Paavola on hakenut omalle käsitykselleen tukea etsimällä lehtimajanjuhlan sisällöstä jotain sellaista vertauskuvallisuutta, joka antaisi aiheen ajatella, että Jeesus on syntynyt juuri silloin. Itse en löydä Paavolan selityksestä sellaisia syitä, miksi syntymäpäivä kuuluisi olla lehtimajanjuhlan aikana eikä samassa kuussa oleviin pasuunansoitonjuhlan tai suureen sovitustenpäivän aikana.

      Paavola myös toteaa, että 1000-vuotiskaudella kaikki kansat noudattavat Mooseksen lakia tulemalla kumartamaan Herraa sekä viettämään lehtimajanjuhlaa. Herran juhlat perustuvat lakiin edelleenkin.

      • Anonyymi

        Ei ennen noita paivia vaan noiden paivien jalkeen, lehtimajajuhlan aikoihin tuli Elisabet raskaaksi.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Weijo Lindroos kirjoitti: "Kristinusko on ensimmäisen uskonnon, juutalaisuuden täyttymys, täydelliseksi tuleminen."

        Miksi Weijo Lindroos on hylännyt juutalaisuuden, jos kristinusko on hänen mukaansa täydellisin muoto juutalaisuudesta?

        Kuten Paavali sanoi: "Mutta sen minä sinulle tunnustan, että kuljen sitä tietä, jota he sanovat lahkoksi, ja näin palvelen isieni Jumalaa: kaiken sen, mitä laissa ja profeettojen kirjoissa sanotaan, minä uskon," (Ap.t 24:14)


    • Anonyymi
    • Keskustelun otsikko
      ja avaus hämmentää.

      Mikähän on
      maailman suurin ilosanoma
      tai maailman paras foorumi.

      Tuohon ensimmäiseen vastaisin,
      että se on tämä:
      "Teille on syntynyt Vapahtaja".

      Mutta milloin.
      Se ei ole maailman tärkein asia.

      Varmistuuko asia Raamatusta.

      Jeesuksen syntymän ajankohta
      on määriteltävissä
      Luukkaan evankeliumin avulla.

      Avaintieto on se,
      että Johannes Kastajan isä
      pappi Sakarias oli Abian osastoa.

      Hän sai arvonnassa kunniatehtävän
      mennä temppeliin suitsuttamaan.

      "Silloin ilmestyi hänelle Herran enkeli
      seisoen suitsutusalttarin oikealla puolella.
      Ja hänet nähdessään Sakarias hämmästyi,
      ja hänet valtasi pelko."

      Enkeli ei kuitenkaan tullut ilmoittamaan
      mitään tuomion sanomaa,
      vaan aivan ihmeellisen viestin siitä,
      että Sakariaan rukoukset on kuultu
      ja Elisabet on synnyttävä pojan,
      ja vieläpä aivan erityisen pojan,
      joka on oleva tienraivaaja Messiaalle.

      Virkatoimet kestivät viikon.
      Ja sitten joidenkin päivien perästä
      Elisabet tuli raskaaksi.

      Kun Elisabetin raskautta oli kestänyt
      kuusi kuukautta,
      sama enkeli menee Marian tykö.

      Maria suostuu siihen,
      mitä enkeli hänelle ilmoittaa.

      Jumalan Poika Isän helmasta
      oli siirtynyt Marian kohtuun.

      Jos tiedämme ajankohdan sille,
      milloin Abian osaston palvelusvuoro oli,
      niin tiedämme myös,
      mihin aikaan vuodesta Jeesus syntyi.

      Lainaan nyt teologian tohtorin
      Juha Ahvion tekstiä.

      'Joojaribin papillinen osasto
      oli palveluvuorokierrossa silloin,
      kun roomalaiset tuhosivat
      Jerusalemin temppelin elokuussa
      eli Av-kuussa vuonna 70 jKr.
      Tästä päätellen tiedämme,
      että Abian osastoon kuulunut
      Johannes Kastajan isä, pappi Sakarias,
      suoritti palvelusvuoroaan
      Tisri-kuussa eli syyskuussa,
      jolloin Luukkaan tiedonantojen pohjalta
      niin ikään tiedämme
      Johanneksen saaneen alkunsa
      syyskuussa ja syntyneen kesäkuussa.
      Koska Jeesus oli puoli vuotta
      Johannes Kastajaa nuorempi,
      syntyi Jeesus joulukuussa.'

      https://www.patmos.fi/blogit/onko-joulu-pakanallinen-vai-kristillinen-juhla/

      Meillä on siis hyvin vahvat perusteet sille,
      että Jeesus olisi todellakin syntynyt
      joulukuun 25 päivänä,
      kuten on kristikunnan alkuajoista asti
      ymmärretty,
      sen mukaan kuin kirjalliset dokumentit
      jo 100-luvulta osoittavat.

      Mutta on toinenkin näkemys,
      joka sekin pohjautuu ajankohtaan,
      jolloin enkeli ilmestyi Sakariaalle.

      Ja sen mukaan tuo ajankohta
      onkin aikaisempi,
      mikä johtaa siihen,
      että se mitä juuri tähän aikaan vuodesta,
      jolloin juhlimme Vapahtajan tuloa maailmaan,
      Hän todellakin tuli ...
      mutta vasta Isän Helmasta
      neitsyt Marian kohtuun,
      joka synnytti lapsen yhdeksän kuukautta
      myöhemmin eli Vanhassa testamentissa
      määrätyn Lehtimajanjuhlan aikaan.

      Tätä tukee se,
      että Jeesuksen toiminta-aika
      sen jälkeen,
      kun Hän 30-vuotiaana
      aloitti palvelustehtävänsä,
      kesti mitä ilmeisimmin noin
      kolme ja puoli vuotta
      päätyen ristiinnaulitsemiseen
      Pääsiäisen aikaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa olla aika

      laittaa kirjaimet esille. Kuka kaipaa ja ketä.
      Ikävä
      210
      3045
    2. Tiedäthän että

      Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il
      Ikävä
      17
      2741
    3. Suomella TUNTI ELIN AIKAA jos/ kun SOTA Syttyy NAAPURIN KANSSA!

      Sitten kaikki tärkeät paikat, Komentokeskukset, poliittiset päätöksentekijät, Sotilastukikohdat, Varuskunnat, Liikentee
      Maailman menoa
      367
      1449
    4. Klaukkalan onnettomuus

      Kun kuulin onnettomuudesta,jossa auto oli suistunut sillalta jokeen,en kyllä missään vaiheessa uskonutkaan että kyseess
      Maailman menoa
      21
      1364
    5. Mikset ala

      Vapaan ihmisen kanssa joka tykkää sinusta?
      Ikävä
      90
      1284
    6. Sinulla on kauniit kasvot ja erityisesti kulmakarvat

      Ne yhdistettynä luonteeseen, katseeseen ja ilmeisiin saa pääni pyörälle kyllä. En kestä. Usein päivisin nämä tulevat mie
      Ikävä
      53
      1209
    7. Mitä muuttaisit

      Kaivatussasi?
      Ikävä
      98
      1190
    8. Martinan uudet tuulet

      Alkaa vahvasti vaikuttaa siltä, että ollaan tosiaan palattu sinkkumarkkinoille. Joulu ja uusivuosi ilman kihlattua, vaik
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      1041
    9. Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mielee

      Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mieleen. Turku VOISI LO
      Maailman menoa
      162
      1025
    10. Sopisikohan hänelle ?

      Sopisikohan hänelle naiselle farkkuhame ?
      Ikävä
      131
      942
    Aihe