Rikkoi äänivallin

Anonyymi

Muistatteko "vanhemmat lukijat" kuinka joskus 60 luvulla kun neuvostiliittolaiset hävittäjät lensivät ainakin pohjanmaan ylitse joka päivä.
Sen provoisoivan ja agressiivisen käyttäytymisen syytä en kysele, mutta kysyn, mikseivät nykyiset armeijan koneet aiheuta sellaista pamausta, jota vasta sitten seuraa lentokoneen oma ääni? Onko nykyään kielletyä rikkoa äänivalli?

18

314

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      onon

    • "Neuvostoliittolaiset hävittäjät" olivat Suomen ilmavoimien Neuvostoliitossa valmistettuja Mig 21 -hävittäjiä.

      Kun lentokoneen nopeus ylittää äänennopeuden, kuuluu voimakas pamaus. Pohjanmaalla oli paljon minkkitarhoja. Pamauksen johdosta minkit hätääntyivät niin, että söivät omat poikasensa. Ilmeisesti kyseessä on biologisesti selitettävissä oleva reaktio.

      Pamaus oli niin voimakas, että minkit luulivat, ettei mitään ollut enää tehtävissä poikasten pelastamiseksi, mutta syömällä ne, ainakin energiansaanti oli varmempi kuin muuten.

      Valtio joutui maksamaan tuhokorvauksia, kunnes saatiin määräys, että äänivallin murtaminen tuli tapahtua niin korkealla, ettei äänihaittaa enää ollut ja ettei minkkitarhojen yllä muutenkaan lennetty säädettyä korkeutta matalammalla.

    • Anonyymi

      Muistaako vanhimmat palstalaiset, kun vielä 70-luvulla neuvostoliittolaiset autot ajelivat maamme teitä ristiin rastiin?

      • Anonyymi

        En muista muita kuin Neuvostoliiton suurlähettilään mustan Volgan. Turisteina ei ollut. Ryskylässä valmistettuja oli esim. Gaz, jolla tuli ajettua.


      • Muistaapa hyvin. Kouluun oli 50-luvulla 2 km. Melkein kaikki henkilöautot matkan varrella oli neuvostolaisia merkkiään Pobeda. Naapurillakin oli sellainen.

        Vielä oma poikanikin huruutteli avolavapaketilla ИЖ eli IŽ. Oli tehty Iževskissä, missä ensimmäiset suomalaiset sähköveturitkin. Samalla nokalla olevaa henkilöautoa markkinoitiin nimellä Elite. Sitä taas valmisti moskovalainen autotehdas Moskvitš.


      • Anonyymi

        " . . . autot ajelivat maamme teitä . . ."
        Onnitteluni siitä, että rohkenit ottaa autot puheeksi, kun oli avattu palsta lentokoneista.

        Sivujen säännöissä taisi kuitenkin olla vinkki hyvästä keskustelusta, johon liittyy aiheessa pysyminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " . . . autot ajelivat maamme teitä . . ."
        Onnitteluni siitä, että rohkenit ottaa autot puheeksi, kun oli avattu palsta lentokoneista.

        Sivujen säännöissä taisi kuitenkin olla vinkki hyvästä keskustelusta, johon liittyy aiheessa pysyminen.

        Maassamme on monia asioita joihin neuvostoliittolaiset voi liittyä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " . . . autot ajelivat maamme teitä . . ."
        Onnitteluni siitä, että rohkenit ottaa autot puheeksi, kun oli avattu palsta lentokoneista.

        Sivujen säännöissä taisi kuitenkin olla vinkki hyvästä keskustelusta, johon liittyy aiheessa pysyminen.

        Et ymmärtänyt että aloituksen pointti oli Neuvostoliitto, ei lentokoneet.


      • Anonyymi

        Lada, Volga ja Mosse olivat aikaansa nähden hinta/laatu-suhteessa ihan kelpo autoja.. Toimivat pakkasellakin. Mossen laturissa oli niin hirveä vottimäärä, että olisi startannut varmaan, vaikka tankissa olisi ollut vettä ;-). Volgassa piti ekaksi tarkistaa, ottavatko jarrupalat ollenkaan kiinni jarulevyihi; iso maa - isot toleranssit. Ovetkin menivät neukkuautoissa yleensä kiinni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lada, Volga ja Mosse olivat aikaansa nähden hinta/laatu-suhteessa ihan kelpo autoja.. Toimivat pakkasellakin. Mossen laturissa oli niin hirveä vottimäärä, että olisi startannut varmaan, vaikka tankissa olisi ollut vettä ;-). Volgassa piti ekaksi tarkistaa, ottavatko jarrupalat ollenkaan kiinni jarulevyihi; iso maa - isot toleranssit. Ovetkin menivät neukkuautoissa yleensä kiinni.

        Tuskin oli Volgassa levyjarruja.


    • Anonyymi

      Mig-koneet siis oli valmistettu Neuvostoliitossa. Koneet olivan kuitenkin Suomen ilmavoimien koneita.

      Muita konetyyppejä oli Fouga Magister ja myöhemmin Draken.

      Pamaukset muistan, ja äänivallin rikkomisestahan on nykyisin tarkat säännöt. Vaikuttava äänivallin rikkoja oli Concorde-matkustajakone Atlantin yllä.

      • Fouga Magister oli ranskalaista suunnittelua, mutta rakennettiin Suomessa. Kun luokkamatkalla piipahdimme vuonna 1962 Tampereen lentokonetehtaalla, siellä oli juuri meneillään Fugien kokoamineen.

        Kun British Airways avasi lentoreitin Suomeen, se tehtiin Concordella. Kun kuulimme asiasta varasin pojalleni heti lipun. Pohjanmeren yllä kone oli ylittänyt kaksinkertaisen äänennopeuden. Muut matkustajat, pääasiassa liikemiehiä, yrittivät viilipyttyillä, mutta silloin repesi. Pukumiehet olivat olleet kuin pikkupoikia. Minulla on edelleen kaapisssani pieni purkki poikani tuomaa "yliäänihilloa".


    • Anonyymi

      Hidas tuo ääni

    • Anonyymi

      Neuvostoliittolaisten koneiden vierailuista suomen alueella menneinä vuosikymmeninä on näyttöä.Savon Sanomat kirjoitti muutama vuosi sitten jutun,jossa haastateltiin Kuopion Rissalan lentokentällä toiminutta henkilöä.Hän kertoi tapahtumista,joissa "tuntematon lentokone havaittiin"ja josta raportoitiin Helsinkiin,sen aikaiset naapurisuhteet eivät aiheuttaneet enempää aihetta tutkia.Sinänsä ymmärrettävää kun nykyäänkin ilmatilaloukkauksia on venäjän puolelta,miksei silloin kun nykyäänkin.savon sanomat arkistosta varmaan juttu löytyy.Joten jos ei meidän taivaalla lennä omat koneet,niin sitten toisten valtioiden.

    • Anonyymi

      Varmaan kannattaisi käydä korjaamassa äänivalli ettei se kokonaan luhistu. On se sentään aika monesta kohdasta puhkaistu.

      • Anonyymi

        Mitä luulet purjekoneiden tekevän, ne kiertelevät paikkailemassa äänivallia...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä luulet purjekoneiden tekevän, ne kiertelevät paikkailemassa äänivallia...

        Juu. kyl me niinku paikkaillaan, mut me nykyään lennetään enämpi rooneilla. 👻


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä luulet purjekoneiden tekevän, ne kiertelevät paikkailemassa äänivallia...

        Juu, purjekankaasta saa hyvät paikat.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      135
      1422
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      110
      1173
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1023
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      964
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      861
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      823
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      712
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      658
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      634
    Aihe