Rikkoi äänivallin

Anonyymi

Muistatteko "vanhemmat lukijat" kuinka joskus 60 luvulla kun neuvostiliittolaiset hävittäjät lensivät ainakin pohjanmaan ylitse joka päivä.
Sen provoisoivan ja agressiivisen käyttäytymisen syytä en kysele, mutta kysyn, mikseivät nykyiset armeijan koneet aiheuta sellaista pamausta, jota vasta sitten seuraa lentokoneen oma ääni? Onko nykyään kielletyä rikkoa äänivalli?

18

208

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      onon

    • "Neuvostoliittolaiset hävittäjät" olivat Suomen ilmavoimien Neuvostoliitossa valmistettuja Mig 21 -hävittäjiä.

      Kun lentokoneen nopeus ylittää äänennopeuden, kuuluu voimakas pamaus. Pohjanmaalla oli paljon minkkitarhoja. Pamauksen johdosta minkit hätääntyivät niin, että söivät omat poikasensa. Ilmeisesti kyseessä on biologisesti selitettävissä oleva reaktio.

      Pamaus oli niin voimakas, että minkit luulivat, ettei mitään ollut enää tehtävissä poikasten pelastamiseksi, mutta syömällä ne, ainakin energiansaanti oli varmempi kuin muuten.

      Valtio joutui maksamaan tuhokorvauksia, kunnes saatiin määräys, että äänivallin murtaminen tuli tapahtua niin korkealla, ettei äänihaittaa enää ollut ja ettei minkkitarhojen yllä muutenkaan lennetty säädettyä korkeutta matalammalla.

    • Anonyymi

      Muistaako vanhimmat palstalaiset, kun vielä 70-luvulla neuvostoliittolaiset autot ajelivat maamme teitä ristiin rastiin?

      • Anonyymi

        En muista muita kuin Neuvostoliiton suurlähettilään mustan Volgan. Turisteina ei ollut. Ryskylässä valmistettuja oli esim. Gaz, jolla tuli ajettua.


      • Muistaapa hyvin. Kouluun oli 50-luvulla 2 km. Melkein kaikki henkilöautot matkan varrella oli neuvostolaisia merkkiään Pobeda. Naapurillakin oli sellainen.

        Vielä oma poikanikin huruutteli avolavapaketilla ИЖ eli IŽ. Oli tehty Iževskissä, missä ensimmäiset suomalaiset sähköveturitkin. Samalla nokalla olevaa henkilöautoa markkinoitiin nimellä Elite. Sitä taas valmisti moskovalainen autotehdas Moskvitš.


      • Anonyymi

        " . . . autot ajelivat maamme teitä . . ."
        Onnitteluni siitä, että rohkenit ottaa autot puheeksi, kun oli avattu palsta lentokoneista.

        Sivujen säännöissä taisi kuitenkin olla vinkki hyvästä keskustelusta, johon liittyy aiheessa pysyminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " . . . autot ajelivat maamme teitä . . ."
        Onnitteluni siitä, että rohkenit ottaa autot puheeksi, kun oli avattu palsta lentokoneista.

        Sivujen säännöissä taisi kuitenkin olla vinkki hyvästä keskustelusta, johon liittyy aiheessa pysyminen.

        Maassamme on monia asioita joihin neuvostoliittolaiset voi liittyä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " . . . autot ajelivat maamme teitä . . ."
        Onnitteluni siitä, että rohkenit ottaa autot puheeksi, kun oli avattu palsta lentokoneista.

        Sivujen säännöissä taisi kuitenkin olla vinkki hyvästä keskustelusta, johon liittyy aiheessa pysyminen.

        Et ymmärtänyt että aloituksen pointti oli Neuvostoliitto, ei lentokoneet.


      • Anonyymi

        Lada, Volga ja Mosse olivat aikaansa nähden hinta/laatu-suhteessa ihan kelpo autoja.. Toimivat pakkasellakin. Mossen laturissa oli niin hirveä vottimäärä, että olisi startannut varmaan, vaikka tankissa olisi ollut vettä ;-). Volgassa piti ekaksi tarkistaa, ottavatko jarrupalat ollenkaan kiinni jarulevyihi; iso maa - isot toleranssit. Ovetkin menivät neukkuautoissa yleensä kiinni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lada, Volga ja Mosse olivat aikaansa nähden hinta/laatu-suhteessa ihan kelpo autoja.. Toimivat pakkasellakin. Mossen laturissa oli niin hirveä vottimäärä, että olisi startannut varmaan, vaikka tankissa olisi ollut vettä ;-). Volgassa piti ekaksi tarkistaa, ottavatko jarrupalat ollenkaan kiinni jarulevyihi; iso maa - isot toleranssit. Ovetkin menivät neukkuautoissa yleensä kiinni.

        Tuskin oli Volgassa levyjarruja.


    • Anonyymi

      Mig-koneet siis oli valmistettu Neuvostoliitossa. Koneet olivan kuitenkin Suomen ilmavoimien koneita.

      Muita konetyyppejä oli Fouga Magister ja myöhemmin Draken.

      Pamaukset muistan, ja äänivallin rikkomisestahan on nykyisin tarkat säännöt. Vaikuttava äänivallin rikkoja oli Concorde-matkustajakone Atlantin yllä.

      • Fouga Magister oli ranskalaista suunnittelua, mutta rakennettiin Suomessa. Kun luokkamatkalla piipahdimme vuonna 1962 Tampereen lentokonetehtaalla, siellä oli juuri meneillään Fugien kokoamineen.

        Kun British Airways avasi lentoreitin Suomeen, se tehtiin Concordella. Kun kuulimme asiasta varasin pojalleni heti lipun. Pohjanmeren yllä kone oli ylittänyt kaksinkertaisen äänennopeuden. Muut matkustajat, pääasiassa liikemiehiä, yrittivät viilipyttyillä, mutta silloin repesi. Pukumiehet olivat olleet kuin pikkupoikia. Minulla on edelleen kaapisssani pieni purkki poikani tuomaa "yliäänihilloa".


    • Anonyymi

      Hidas tuo ääni

    • Anonyymi

      Neuvostoliittolaisten koneiden vierailuista suomen alueella menneinä vuosikymmeninä on näyttöä.Savon Sanomat kirjoitti muutama vuosi sitten jutun,jossa haastateltiin Kuopion Rissalan lentokentällä toiminutta henkilöä.Hän kertoi tapahtumista,joissa "tuntematon lentokone havaittiin"ja josta raportoitiin Helsinkiin,sen aikaiset naapurisuhteet eivät aiheuttaneet enempää aihetta tutkia.Sinänsä ymmärrettävää kun nykyäänkin ilmatilaloukkauksia on venäjän puolelta,miksei silloin kun nykyäänkin.savon sanomat arkistosta varmaan juttu löytyy.Joten jos ei meidän taivaalla lennä omat koneet,niin sitten toisten valtioiden.

    • Anonyymi

      Varmaan kannattaisi käydä korjaamassa äänivalli ettei se kokonaan luhistu. On se sentään aika monesta kohdasta puhkaistu.

      • Anonyymi

        Mitä luulet purjekoneiden tekevän, ne kiertelevät paikkailemassa äänivallia...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä luulet purjekoneiden tekevän, ne kiertelevät paikkailemassa äänivallia...

        Juu. kyl me niinku paikkaillaan, mut me nykyään lennetään enämpi rooneilla. 👻


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä luulet purjekoneiden tekevän, ne kiertelevät paikkailemassa äänivallia...

        Juu, purjekankaasta saa hyvät paikat.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Toiselle puolikkaalleni

      Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      49
      2338
    2. Pysy kaukana musta

      Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      26
      2233
    3. Näin susta unta

      Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      16
      1554
    4. Katu täyttyy askelista...

      Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1545
    5. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      124
      1447
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

      Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      19
      1093
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

      Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      984
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

      Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      118
      963
    9. Mikset päästä irti ja hae apua

      Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      89
      944
    10. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

      Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      893
    Aihe