Kunta torppaa suojelualueet

Anonyymi

Meän Tornionlaakson lehtijutun mukaan kunta yrittää estää uusien suojelualueiden perustamisen kunnan valtion maille mm. Pelokas 3500ha. Perusteluina yrittäjien ja Meltosjärven kyläyhdistyksen vastustus. Erikoisin peruste oli kunnan asukkaiden huoli? En todellakaan ole huolissani suojelualueista, tästä toiminnasta kylläkin erittäin huolissani. En muista kuulleenikaan kunnan taholta ko. jutusta.

21

574

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sabotoivat kuulemma Aavasaksan suojelualuettakin. Ainoa asia, tasan ainoa, on se jäljellä oleva luonto, joka turistin sinne vetää. Jos oikein ymmärsin, suojelu rajoittaa Aavasaksan kehittämistä. Aikuisten oikeasti alueen kehittämistä rajoittaa kunnan veronmaksajien kyky rahoittaa ko. kehittämistä.

    • Anonyymi

      taitaa pukata kaivosta

      • Anonyymi

        Kunnan asukkaana olen huolestuneena seurannut ko. suojeluhankkeeseen sisältyvän Airiselän suojelua. Vaikka alue on vain kaksi hehtaaria muinaismuistoalueen ympärillä, siltikin. Ties vaikka malmia syvällä. Kysynkin.. ovathan Ylitornion Yrittäjät ja Meltosjärven kyläyhdistys valppaana. Mikään saamelaismuisto ei saa vaarantaa elinkeinotoimintaa. 😁


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kunnan asukkaana olen huolestuneena seurannut ko. suojeluhankkeeseen sisältyvän Airiselän suojelua. Vaikka alue on vain kaksi hehtaaria muinaismuistoalueen ympärillä, siltikin. Ties vaikka malmia syvällä. Kysynkin.. ovathan Ylitornion Yrittäjät ja Meltosjärven kyläyhdistys valppaana. Mikään saamelaismuisto ei saa vaarantaa elinkeinotoimintaa. 😁

        Olen karkkikauppaa suunnitellu ja viehren olis hyvä hammaslääkäri saaha. Suojeluhankheet ahistavat. Miten täälä voi ellää, kaikki suojelhan. Järvissäki on vielä kaloja, veet on vasta teen värisiä. Toleransseissa riittää. Muutako menoksi, turvetuotantoa, ojituksia, aurauksia, kaivoksia, tehometsätaloutta lisää. Tet oletta hienoa sakia. 😁


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kunnan asukkaana olen huolestuneena seurannut ko. suojeluhankkeeseen sisältyvän Airiselän suojelua. Vaikka alue on vain kaksi hehtaaria muinaismuistoalueen ympärillä, siltikin. Ties vaikka malmia syvällä. Kysynkin.. ovathan Ylitornion Yrittäjät ja Meltosjärven kyläyhdistys valppaana. Mikään saamelaismuisto ei saa vaarantaa elinkeinotoimintaa. 😁

        Kun ei ajatella tulevia tulevia sukupolvia vaan tyydytetään omaa loputonta ahneutta, niin näkökulmahan on juuri tuo, että revitään rahat ja yritystuet ihan mistä tahansa saastuttavasta ja ympäristöä tuhoavasta bisneksestä. Koska mä voin. Minä minä minä. Ja muutama muu. Sekö on sitten rohkeaa? Melko yksinkertaista katsoa asioita vaan avaimenreiästä. Jos aukaisee koko oven löytyy kestävän kehityksen kauttakin bisnestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun ei ajatella tulevia tulevia sukupolvia vaan tyydytetään omaa loputonta ahneutta, niin näkökulmahan on juuri tuo, että revitään rahat ja yritystuet ihan mistä tahansa saastuttavasta ja ympäristöä tuhoavasta bisneksestä. Koska mä voin. Minä minä minä. Ja muutama muu. Sekö on sitten rohkeaa? Melko yksinkertaista katsoa asioita vaan avaimenreiästä. Jos aukaisee koko oven löytyy kestävän kehityksen kauttakin bisnestä.

        Sinäpä sen sanoit.


    • Anonyymi

      Tuo alue on papereissa Palokas. Käykääpä alueella, poikkeaa kunnan "talousmetsistä"? Suojeltavia kohteita oli muitakin. Paikallisille erittäin tärkeitä. Surullinen tarina, en tiedä motiivejansa? Kellarissa en ole kasunu. 😁

    • Anonyymi

      Olivat ympäristöministeriössäkin käyneet itkemässä suojelun tuhoavan kunnan?? Missään ei ole kyllä suojeltu, elettykö siat vatukossa (sian olen nähnyt kuvissa). Maksoiko yrittäjät ja kyläyhdistys reisun. Mahtaako saldo riittää?

      • Anonyymi

        Hyvä että kävivät kertomassa tosiasioita ministeriöön.
        jatkakaa tomerasti kuntamme elinmahdollisuuksien puolustamista suojeluintoilijoilta, jotka lisäksi vielä haukkuvat täälläkin palstalla vastuuta kantavia luottamushenkilöitä, ja ylitornion asukkaita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä että kävivät kertomassa tosiasioita ministeriöön.
        jatkakaa tomerasti kuntamme elinmahdollisuuksien puolustamista suojeluintoilijoilta, jotka lisäksi vielä haukkuvat täälläkin palstalla vastuuta kantavia luottamushenkilöitä, ja ylitornion asukkaita.

        Kerroppa yks asia, joka tässä kunnassa on suojeltu niin saat karkin....... Liian helppo luonnonsuojeluvastaisuushan se on. Ei ole kivaa. Miksihän tässä kunnassa kaikki on sopivia, ei päteviä. Se on aina ollut niin. Joku sanoi, että tässä kunnassa on ollut yksi kunnanjohtaja... Jussila? 😁


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä että kävivät kertomassa tosiasioita ministeriöön.
        jatkakaa tomerasti kuntamme elinmahdollisuuksien puolustamista suojeluintoilijoilta, jotka lisäksi vielä haukkuvat täälläkin palstalla vastuuta kantavia luottamushenkilöitä, ja ylitornion asukkaita.

        Kenen valtuutuksella kävivät. Kukaan ole kuullutkaan. Ihmeporukkaa? Mitä kuntalaisten edustajia luuletta olevanne. Pittää kysyä muiltaki ko yrittäjiltä ja jonku elinvoimaselta kylältä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä että kävivät kertomassa tosiasioita ministeriöön.
        jatkakaa tomerasti kuntamme elinmahdollisuuksien puolustamista suojeluintoilijoilta, jotka lisäksi vielä haukkuvat täälläkin palstalla vastuuta kantavia luottamushenkilöitä, ja ylitornion asukkaita.

        Kenen kannalta ja mistä näkökulmasta niitä tosiasioita on käyty kertomassa? Sekö se on ainoa tie, että Ylitorniostakin tulee yhtä saastunutta kraatteria? Kaivostoiminta pilaa vesistöt laajalta alueelta pysyvästi. Pitääkö luonnonvarat tosiaan antaa ilmaiseksi yksityisille tai ulkomaisille toimijoille? Moneksiko vuodeksi sillä taataan työpaikkoja ulkopaikkakuntalaisille, sillä paikallisia ne eivät palkkaa, eihän niillä ole ammattitaitoa, sehän on selvä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kenen kannalta ja mistä näkökulmasta niitä tosiasioita on käyty kertomassa? Sekö se on ainoa tie, että Ylitorniostakin tulee yhtä saastunutta kraatteria? Kaivostoiminta pilaa vesistöt laajalta alueelta pysyvästi. Pitääkö luonnonvarat tosiaan antaa ilmaiseksi yksityisille tai ulkomaisille toimijoille? Moneksiko vuodeksi sillä taataan työpaikkoja ulkopaikkakuntalaisille, sillä paikallisia ne eivät palkkaa, eihän niillä ole ammattitaitoa, sehän on selvä.

        Käykää tutustumassa Kittilän kaivokseen, joka on aivan Levin välittömässä läheisyydessä. Ei haittaa hiukkaakaan turismia tai turisteja, eikä ole pilannut vesistöä tai muuta ympäristöä. Lisäksi itse kaivos työllistää yli 700 henkilöä ja välillisesti lähes 3000 ihmistä. Hyvä, että kunta taistelee juuri Aavasaksan ja Rompaksen alueen järjetöntä suojelua vastaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käykää tutustumassa Kittilän kaivokseen, joka on aivan Levin välittömässä läheisyydessä. Ei haittaa hiukkaakaan turismia tai turisteja, eikä ole pilannut vesistöä tai muuta ympäristöä. Lisäksi itse kaivos työllistää yli 700 henkilöä ja välillisesti lähes 3000 ihmistä. Hyvä, että kunta taistelee juuri Aavasaksan ja Rompaksen alueen järjetöntä suojelua vastaan.

        Suurkuusikosta linnuntietä Leville on vajaat 30 kilometriä. Ei kai Seurujokea saastuneeksi (vielä ainakaan) väitetä. Lupaehdoissa on arvioitu mitä joki sietää. Se on sitten tulkintaa, mitä joen tulisi sietää? Onhan Pohjanmaallakin jokia, joissa emme antaisi lastemme uida, mutta paikalliset kirjoittavat niistä jopa runoja? Kivien Seurujoessa sanovat olevan vitivalkeita, kun vesipinta laskee. Entisellään joki ei kuitenkaan ole, kalastajat vähissä. Rompaksen aluetta valtio ei ole esittänyt suojeltavaksi. Alueella kyllä on jo pari pientä suojelualuetta. Palokas on se alue, jota esitetään suojeltavaksi. Sijaitsee vasten Rovaniemen rajaa.


    • Anonyymi

      Kaikki kunnia viranhaltijoille ja kuntapäättäjille, vaikka emme linjausta tässä suojeluasiassa ymmärräkään. Kyllä me varmaan kaikki tajuamme, että kunnan tulevaisuuden näkymät ovat synkät. Ei teollisuutta, maatalouskin vähenee ja keskittyy, metsät ovat mitä ovat ja matkailu ainakin vielä suht vähäistä. Kuitenkin tuo matkailu on mielestämme ainoa järkevä tapa selvitä tulevaisuuden haasteista. Matkailu ei kuitenkaan saa olla pelkkä Aavasaksa. Järvialue on käytännössä hyödyntämätön voimavara. Muutama menestyvä yritys kuitenkin.

    • Anonyymi

      Kepun lyhytnäköseen politikointhiin on näköhjään lähtenheet mukhaan jo kunnanhallituksen kaks vassuaki joita pietin ennen iha tolkun ihmisinä. Ostettavissakos netki oli. Naurattaa nämä perustelut. Asukhaita ja työpaikkoja muka. Kaivokselta olis Muurolhaan kutakuinki 30km, Roin keskustaan reilut 50km ja Ylitornion keskustaan 60km. Mihinkäs luuletta työntekijöitten asuhmaan muuttavan? Toimistoki tällä maasonilla kuulema jo Roissa. Nii varmastihan net oikein perheihneen kaikki tahtoo uraanikaivoksen nurkile, 20km päähän mettikhoon Meltosjärvele. Jo vain.

      • Anonyymi

        Noita vasemmistoliittolaisia ohjaa vielä oppi-isä Evgeni taustalla. Enemmän tässä järkyttää Mellakosken oman pojan takinkääntö kaivosasiassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noita vasemmistoliittolaisia ohjaa vielä oppi-isä Evgeni taustalla. Enemmän tässä järkyttää Mellakosken oman pojan takinkääntö kaivosasiassa.

        entäs lohijärvelä jupakka ukko eikhään ole oikeus asia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noita vasemmistoliittolaisia ohjaa vielä oppi-isä Evgeni taustalla. Enemmän tässä järkyttää Mellakosken oman pojan takinkääntö kaivosasiassa.

        mitenkä naapuri kylän ukko reakoittee


    • Anonyymi

      no mites muut reakoittee

    • Anonyymi

      tulleekhaan mittään

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    6. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    7. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    8. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    9. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    10. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    Aihe