Mitä mieltä herättää ihminen, joka on ollut mielisairaalassa?
Kuinka moni teistä on ollut oikeasti mielisairaalassa?
56
422
Vastaukset
- Anonyymi
En ole ollut hoidettavana, tuskin käynyt muuta kuin kerran pari katsomassa sairastunutta sukulaistani.
Ihminen joka on esim itse pystynyt hakeutumaan hoitoon, on hatun noston arvoinen.
Muitakaan väheksymättä.
Valitettavasti kaikki eivät saa tarvitsemaansa apua, vaan heidät kotoutetaan kesken kaiken, siitä ei useinkaan hyvä seuraa,
Tsempit kaikille sairastuneille ja toivon terveyttä! - Anonyymi
En ole itse ollut mutta muutama tuttuni on ollut.
Tilanne on heillä ollut jostain syystä niin paha, että jonkin aikaa osastolla on ollut tarpeen. Nyt kahdella heistä menee ihan hyvin, tosin elämään kuuluu isommat tai pienemmät vaikeudet myöskin. Yhdellä on skitsofrenia, joten jaksot osastolla liittyvät siihen. Eipä ole tullut oltua mutta ei kai siinä mitään, sairaaloitahan ne on siinä missä muutkin ja hoitoahan niissä ollaan saamassa, se on vaan hyvä jos toimii ja auttaa. Tietenkään en pidä sellaisista sekopäistä jotka hoidossa on vaikka jonkun murhan tehtyään mutta onhan niissä ihan tavallisiakin ihmisiä saamassa apua ongelmiinsa. Toki jos joku uusi tuttavuus kertoisi olleensa se vähän kiinnostaisi että minkä vuoksi on joutunut, jos syy ihan hyväksyttävä ja tullut sitten kuntoon niin asiahan on ihan ok.
- Anonyymi
Mikä mahtaisi olla mielestäsi "hyväksyttävä syy" ?
- Anonyymi
Sillä murhan tehneellä "sekopäällä" varmaan on oikea mielenterveydellinen syy olla siellä hoidossa. Olisko muka parempi, että liikkuis vapaana??
Onhan niitä avohoidossa, ja esim. jokunen vuosi sitten yksi tappoi kirveellä metrossa jonkun satunnaisen nuoren miehen. Anonyymi kirjoitti:
Mikä mahtaisi olla mielestäsi "hyväksyttävä syy" ?
Juurikin tuo väkivaltaisuus, en sellaisen kanssa haluaisi olla tekemisissä vaikka olisi olevinaan "parantunut", ei koskaan kuitenkaan tietäisi milloin taas kilahtaa.
Anonyymi kirjoitti:
Sillä murhan tehneellä "sekopäällä" varmaan on oikea mielenterveydellinen syy olla siellä hoidossa. Olisko muka parempi, että liikkuis vapaana??
Onhan niitä avohoidossa, ja esim. jokunen vuosi sitten yksi tappoi kirveellä metrossa jonkun satunnaisen nuoren miehen.Niin monella ehkä onkin, on siellä varmaan myös semmoisia jotka on mielentilatutkimukseen menneet välttääkseen tuomion. Ja nimenomaan ne oikeasti kahelit pitäisi siellä pakkohoidossa pitää eikä laittaa ihmisten pariin, liian paljon on on avohoidossa ihan täyskaheleita.
- Anonyymi
Harmaaritari kirjoitti:
Niin monella ehkä onkin, on siellä varmaan myös semmoisia jotka on mielentilatutkimukseen menneet välttääkseen tuomion. Ja nimenomaan ne oikeasti kahelit pitäisi siellä pakkohoidossa pitää eikä laittaa ihmisten pariin, liian paljon on on avohoidossa ihan täyskaheleita.
En oikein pidä taaskaan asenteestasi...Esim. skitsofreniaan ei varmaan kukaan sairastu vapaaehtoisesti mutta se on juuri sellainen sairaus, että hoitamattomana saattaa "pään sisäiset äänet" käskeä tappamaan jonkun satunnaisen vastaantulijan.
Onhan niitäkin jotka ovat päihteillä sekottaneet päänsä. Ja varmasti on niitäkin, jotka yrittää vedota mielentilaan vaikka olisivat muuten vaan psykopaatteja. Sairaus se sekin on. - Anonyymi
Harmaaritari kirjoitti:
Juurikin tuo väkivaltaisuus, en sellaisen kanssa haluaisi olla tekemisissä vaikka olisi olevinaan "parantunut", ei koskaan kuitenkaan tietäisi milloin taas kilahtaa.
Olisihan se tarkkaan harkittava paikka, tuskin minustakaan olisi … tuota noin, ei olisi.
Anonyymi kirjoitti:
En oikein pidä taaskaan asenteestasi...Esim. skitsofreniaan ei varmaan kukaan sairastu vapaaehtoisesti mutta se on juuri sellainen sairaus, että hoitamattomana saattaa "pään sisäiset äänet" käskeä tappamaan jonkun satunnaisen vastaantulijan.
Onhan niitäkin jotka ovat päihteillä sekottaneet päänsä. Ja varmasti on niitäkin, jotka yrittää vedota mielentilaan vaikka olisivat muuten vaan psykopaatteja. Sairaus se sekin on.Niin, skitsofreenikkohan kuuluu sinne juurikin hoitoon, eikös me olla ihan samaa mieltä siitä? ja mielellään myös pidettävä siellä eika laitettava mihinkään avohoitoon jossa olisi vaaraksi itselleen ja muille. Sitten taas joku murhamiespsykopaatti kuuluu vankilaan, tai mieluummin monttuun, eikös se ole aika selkeää.
- Anonyymi
Harmaaritari kirjoitti:
Ei kaikki suljetulla osastolla olleet ole väkivaltaisia.
Minä siis tiedä kolme naista, jotka siellä ovat ollee ja kukaan heistä ei ole väkivaltainen. Ehkä itseään kohtaan joku heistä mutta ei muita kohtaan. Kaikki ovat mielestäni kilttejä ihmisiä. Anonyymi kirjoitti:
Minä siis tiedä kolme naista, jotka siellä ovat ollee ja kukaan heistä ei ole väkivaltainen. Ehkä itseään kohtaan joku heistä mutta ei muita kohtaan. Kaikki ovat mielestäni kilttejä ihmisiä.No enpä minä tuossa väittänytkään että kaikki olisi, voihan siellä olla ja varmaan paljon onkin semmoisia jotka on siellä oman turvallisuutensa tähden, vaikkapa semmoiset jota itsaria yrittäneet, viillelleet itseään jne.
- Anonyymi
Harmaaritari kirjoitti:
Niin, skitsofreenikkohan kuuluu sinne juurikin hoitoon, eikös me olla ihan samaa mieltä siitä? ja mielellään myös pidettävä siellä eika laitettava mihinkään avohoitoon jossa olisi vaaraksi itselleen ja muille. Sitten taas joku murhamiespsykopaatti kuuluu vankilaan, tai mieluummin monttuun, eikös se ole aika selkeää.
En ole samaa mieltä siitä, että skitsofreenikon kuuluu viettää koko elämänsä sairaalassa. En niin hyvin tunne sairautta ja siinä on varmaan eri tasoja...Mutta tiedän, että sen kanssa pärjää kotona kunhan huolehtii lääkityksestä ja itsestään ja tarkkailee olojaan. Tuon verran tiedän, koska yksi tuttu nainen sitä on jo yli 30 vuotta sairastanut.
- Anonyymi
Sä Harmis muuten varmaan nyt ajattelet vain vankimielisairaaloita, etkä sellaisia osastoja mihin "ihan tavan tallaajakin" voi joutua/päästä joksikin aikaa kun ei muuten selviä.
Anonyymi kirjoitti:
En ole samaa mieltä siitä, että skitsofreenikon kuuluu viettää koko elämänsä sairaalassa. En niin hyvin tunne sairautta ja siinä on varmaan eri tasoja...Mutta tiedän, että sen kanssa pärjää kotona kunhan huolehtii lääkityksestä ja itsestään ja tarkkailee olojaan. Tuon verran tiedän, koska yksi tuttu nainen sitä on jo yli 30 vuotta sairastanut.
Jotenkinhan se olisi kuitenkin oltava kontrolloitavissa ettei ainakaan murhia sitten tee yllättäen. Ei se ainakaan minusta hyvä ole jos joku toistuvasti päästetään vapaaksi ja aina kun pääsee jonkin ajan päästä joku viaton joutuu siitä maksamaan hinnan syyllä "ei muistanut ottaa lääkkeitään" .
- Anonyymi
Harmaaritari kirjoitti:
Jotenkinhan se olisi kuitenkin oltava kontrolloitavissa ettei ainakaan murhia sitten tee yllättäen. Ei se ainakaan minusta hyvä ole jos joku toistuvasti päästetään vapaaksi ja aina kun pääsee jonkin ajan päästä joku viaton joutuu siitä maksamaan hinnan syyllä "ei muistanut ottaa lääkkeitään" .
Sulla on selvästi persoonallisuushäiriö:
https://www.mtkl.fi/mika-askarruttaa/yleisia-mielenterveyden-hairioita/persoonallisuushairiot/ - Anonyymi
Harmaaritari kirjoitti:
Niin, skitsofreenikkohan kuuluu sinne juurikin hoitoon, eikös me olla ihan samaa mieltä siitä? ja mielellään myös pidettävä siellä eika laitettava mihinkään avohoitoon jossa olisi vaaraksi itselleen ja muille. Sitten taas joku murhamiespsykopaatti kuuluu vankilaan, tai mieluummin monttuun, eikös se ole aika selkeää.
Sinulla menee puurot ja vellit ja muutkin nyt ihan sekaisin. Ilmeisesti et tunne alaa etkä potilaita. Sinun ennakkoasenteesi ovat aika järkyttäviä. Vastasin tuonne alas pidemmin aiheesta. Vankimielisairaalat ovat eri asia kuin mielisairaalat. Vankimielisairaalaan joutuu ihminen, joka tekee vakavan rikoksen ja ei ymmärrä rikostaan eikä halua ottaa siitä vastuuta. Tietysti vankiloissakin on tällaisia vastuuntunnottomia vankeja, eiväthän he sinne olisi joutuneet, jos eivät olisi syyllistyneet rikokseen (eri asia sitten jotkut syyttömänä joutuneet, joita voi myös olla muutamia). Vankimielisairaalaan joutuu usein psykopaatit ja sosiopaatit, jos ne rikokset ovat vakavia ja heiltä puuttuu ymmärrys eikä heitä voi päästää toisten ihmisten kanssa tekemisiin. Vakavasti häiriintyneillä, siis vakavasti luonnehäiriöisillä, voi kyllä esiintyä muitakin (mieli)sairauksia, esim. psykoottisuutta. Tavallisissa vankiloissa olevilla vangeillakin saattaa olla luonnehäiriön lisäksi muita mt-ongelmia.
Vankiloissa ja vankimielisairaaloissakin tapahtuu potilailla tervehtymistä hyvään suuntaan. Sehän sen avun tarkoitus on. Suosittelen lukemaan esim. H. Lauerman teoksia ja haastatteluja aiheesta. Hän on hyvin viisas ihminen ja tuntee alan. Anonyymi kirjoitti:
Sulla on selvästi persoonallisuushäiriö:
https://www.mtkl.fi/mika-askarruttaa/yleisia-mielenterveyden-hairioita/persoonallisuushairiot/Sovitaan niin, ehkä ne tulee hakemaan sitten hoitoon :)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä siis tiedä kolme naista, jotka siellä ovat ollee ja kukaan heistä ei ole väkivaltainen. Ehkä itseään kohtaan joku heistä mutta ei muita kohtaan. Kaikki ovat mielestäni kilttejä ihmisiä.Varmaan ihan pieni prosentti koskaan mielisairaalassa olleista on väkivaltaisia. Siellä väkivaltaisuuden takana on usein impulsiivisuus, joka voi olla osa joitakin luonnehäiriötä. Pitää muistaa, että suurimmalla osalla ihmisistä on mt-ongelmia elämänsä aikana, usein ohimeneviä. Joillakin sairaudet voi olla pysyviäkin. Mielisairaus ei ole yhtä kuin pahuus tai väkivaltainen luonne, jonka vuoksi ihminen pitäisi sulkea loppuelämäksi sairaalaan. Ei edes vakavien pysyvien mielisairauksien kohdalla. Usein sellaiset ihmiset kärsivät jos sen sairauden takia paljon. Olisi ihmisoikeusrikos eristää mielisairas sairaalaan loppuelämäksi. Ajatuksena myös ihan käsittämättömän järkyttävä. Usein sairaskin pärjää itse, kaipaa ja tarvitsee terveitä elämänsisältöjä, tavallista elämää ja sosiaalista elämää niin kuin muutkin - ja on oikeutettu niihin niin kuin muutkin. Mt-ongelmainen ei ole toisen luokan kansalainen, jota voi sorsia miten vain. Sellaisellakin ihmisellä on oikeus täyteen elämään ja itsensä toteuttamiseen, vapauteen ja aitoon iloon elämässä. Toivottavasti jokainen taukki nyt ymmärtää tämän!
On surullista, että tämä aihe edelleen ymmärretään ainakin ei-ammattilaisten tai sellaisten, joilla ei ole kokemusta itsellään tai lähipiiristä aiheesta, näin väärin. Toki niissäkin ihmisissä, joilla ei ole koskaan ollut mitään diagnoosia, voi esiintyä mt-ongelmia ja luonnehäiriöitä, joka siis tarkoittaa sairasta persoonaa. Usein luonnehäiriöisillä ei ole mitään sairauden tunnetta, joten he eivät hakeudu hoitoon. Itse olen yhteiskunnan näkökulmasta kaikkein huolissani vakavasti luonnehäiriöisistä, jotka tekevät tuhoaan jäämättä kiinni ja joita ei ole saatu hoidon ja avun piiriin. Harmaaritari kirjoitti:
Sovitaan niin, ehkä ne tulee hakemaan sitten hoitoon :)
Noh minä olen kaksi kertaa ollutparisuhteen vuoksi
Itseni satuttamisen vuoksi kunnjouduin jäämään suhteeseen ja teinmiehen pyynnöstä raskauden keskeytyksen ja siitä myöhemmin ne halusi tutkia minua 3 kk sairaalajakso
ja toisella kertaa sen vuoksi kun etsin” uutta miestä” tottakai valehtelin sille koska minua se oli satuttanut niin paljon ja lähdin sillä kertaa menee ihan yksin viihteelle ja join limpsaa.
Mies meni seuraavana päivänä minun ajallani ja sieltä tultaessa suutuin sille kun minun piti mennä päivystykseen tiettyyn aikaa josta en ollut ollut tietoinen päätin etten mene sen kanssa ja kun en mennyt niin poliisit haki päivystykseen tiettyyn aikaan ja jouduin m1 lähetteellä pakkohoitoon koska uhkasin pistää ne miekkarista oikeuteen.
3päivää olin jos mies ei olisi todistanut en olisi päässyt ollenkaan.
Eli yksinkertaisesti
Minulta on viety jo tahdonvastainen 🙄
Ne ei mitään uskonut mitä kerroin ja jatkoilla sairaalassa jatkoi käynnit kun meillä oli yhteinen aika, ne uskoi meillä on vain parisuhderiitoja ja miekkarin lopetin siihen paikkaan koska ne ei uskonut mitään.
Eli minusta etsittiin ongelmaa.🙄Harmaaritari kirjoitti:
Sovitaan niin, ehkä ne tulee hakemaan sitten hoitoon :)
Muutenkin oon niin liitoksissa tuohon mieheen ilman sitä en saa edes puhtaaksi menneisyyttäni.
Kaikki diagnoosit jäi joten minut kiikutetaan nopeasti tahdonvastainen hoitoon, jos oon erimieltä lääkäreiden kanssa.- Anonyymi
Harmaaritari kirjoitti:
Niin monella ehkä onkin, on siellä varmaan myös semmoisia jotka on mielentilatutkimukseen menneet välttääkseen tuomion. Ja nimenomaan ne oikeasti kahelit pitäisi siellä pakkohoidossa pitää eikä laittaa ihmisten pariin, liian paljon on on avohoidossa ihan täyskaheleita.
Ei mielentilatutkimuksessa pysty huijaamaan. Jos ei oikeasti ole kaheli, passitetaan vankilaan mielisairaalan sijaan.
valtakunta kirjoitti:
Muutenkin oon niin liitoksissa tuohon mieheen ilman sitä en saa edes puhtaaksi menneisyyttäni.
Kaikki diagnoosit jäi joten minut kiikutetaan nopeasti tahdonvastainen hoitoon, jos oon erimieltä lääkäreiden kanssa.Juu, sulla on ihan hyväksyttävä syy. Ne varmaan yyritti vaan suojella tosiaan ettet itsellesi tekisi mitään tavallaanhan se osoittaa että syteemi toimii. Se vaan tosiaan harmi että jos tulee hankausta voivat tehdä sitten uusiksikin vaikkei olisi oikeaa syytäkään.Joskus luin sen moottorisahajonglöörin kertomuksen kun oli laittaneet tahdonvastaiseen, aika hurja juttu.
https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2016022821190435Anonyymi kirjoitti:
Ei mielentilatutkimuksessa pysty huijaamaan. Jos ei oikeasti ole kaheli, passitetaan vankilaan mielisairaalan sijaan.
Luulenpa että aika helpostikin pystyy jos vain on johdonmukainen tarinoissaan.
Harmaaritari kirjoitti:
Juu, sulla on ihan hyväksyttävä syy. Ne varmaan yyritti vaan suojella tosiaan ettet itsellesi tekisi mitään tavallaanhan se osoittaa että syteemi toimii. Se vaan tosiaan harmi että jos tulee hankausta voivat tehdä sitten uusiksikin vaikkei olisi oikeaa syytäkään.Joskus luin sen moottorisahajonglöörin kertomuksen kun oli laittaneet tahdonvastaiseen, aika hurja juttu.
https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2016022821190435no ei todellakaan kun ei ne mitään uskonut
Mitä mies teki.
Kyllä voin sanoa ettei se mies silti ymmärtänyt vaikka se ilmi tuli, oli lapsia aloin suunnitteleen että lapsi säilyy mutta minä kuolen .
ongelma on, ettei ne hoitanut syytä parisuhdetta vaan oiretta. Oiretta ne hoitaa koulussakin mutta eivät syytä eli kuntouta lapsia pärjäämään.Loppu elämän ne miekkarissa istuu vielä.
Olisi antanut kuolla eipä olisi tarvinut kantaa noita sisällä kuinka huonosti kohtelee ihmisiä yhteiskunta kun niin lyhytnäköisesti hoitaa ihmisiä.
Ihminen pystyy paremmin keskittää oikeaan asiaa kun hoidetaan ongelmaa , ei oiretta kun oireen kantaja pystyy hyväksyy ongelman kun tietää mistä johtuu.
Niiden lääkäreiden pitäisi ymmärtää ongelma ydin mutta ei.
Pahuksen ihmiset kun pakkohoidattaa ihmisiä vääristä syistä.- Anonyymi
valtakunta kirjoitti:
Noh minä olen kaksi kertaa ollutparisuhteen vuoksi
Itseni satuttamisen vuoksi kunnjouduin jäämään suhteeseen ja teinmiehen pyynnöstä raskauden keskeytyksen ja siitä myöhemmin ne halusi tutkia minua 3 kk sairaalajakso
ja toisella kertaa sen vuoksi kun etsin” uutta miestä” tottakai valehtelin sille koska minua se oli satuttanut niin paljon ja lähdin sillä kertaa menee ihan yksin viihteelle ja join limpsaa.
Mies meni seuraavana päivänä minun ajallani ja sieltä tultaessa suutuin sille kun minun piti mennä päivystykseen tiettyyn aikaa josta en ollut ollut tietoinen päätin etten mene sen kanssa ja kun en mennyt niin poliisit haki päivystykseen tiettyyn aikaan ja jouduin m1 lähetteellä pakkohoitoon koska uhkasin pistää ne miekkarista oikeuteen.
3päivää olin jos mies ei olisi todistanut en olisi päässyt ollenkaan.
Eli yksinkertaisesti
Minulta on viety jo tahdonvastainen 🙄
Ne ei mitään uskonut mitä kerroin ja jatkoilla sairaalassa jatkoi käynnit kun meillä oli yhteinen aika, ne uskoi meillä on vain parisuhderiitoja ja miekkarin lopetin siihen paikkaan koska ne ei uskonut mitään.
Eli minusta etsittiin ongelmaa.🙄Mikä on miekkari?
Anonyymi kirjoitti:
Sinulla menee puurot ja vellit ja muutkin nyt ihan sekaisin. Ilmeisesti et tunne alaa etkä potilaita. Sinun ennakkoasenteesi ovat aika järkyttäviä. Vastasin tuonne alas pidemmin aiheesta. Vankimielisairaalat ovat eri asia kuin mielisairaalat. Vankimielisairaalaan joutuu ihminen, joka tekee vakavan rikoksen ja ei ymmärrä rikostaan eikä halua ottaa siitä vastuuta. Tietysti vankiloissakin on tällaisia vastuuntunnottomia vankeja, eiväthän he sinne olisi joutuneet, jos eivät olisi syyllistyneet rikokseen (eri asia sitten jotkut syyttömänä joutuneet, joita voi myös olla muutamia). Vankimielisairaalaan joutuu usein psykopaatit ja sosiopaatit, jos ne rikokset ovat vakavia ja heiltä puuttuu ymmärrys eikä heitä voi päästää toisten ihmisten kanssa tekemisiin. Vakavasti häiriintyneillä, siis vakavasti luonnehäiriöisillä, voi kyllä esiintyä muitakin (mieli)sairauksia, esim. psykoottisuutta. Tavallisissa vankiloissa olevilla vangeillakin saattaa olla luonnehäiriön lisäksi muita mt-ongelmia.
Vankiloissa ja vankimielisairaaloissakin tapahtuu potilailla tervehtymistä hyvään suuntaan. Sehän sen avun tarkoitus on. Suosittelen lukemaan esim. H. Lauerman teoksia ja haastatteluja aiheesta. Hän on hyvin viisas ihminen ja tuntee alan.Tjoo, no tämmöistä se sitten on kun niitä väkivaltaisia avohoidatetaan, taisi jäädä läääkkeet ottamatta:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tunnettu-triathlonisti-kaisa-sari-kertoo-joutuneensa-puukotuksen-uhriksi-ventovieras-hyokkasi-kimppuun-omalla-takapihalla/7711872#gs.vb3rfh
vai olisiko tuokin sitten vastaava juttu kuin siellä lontoossa tänään?Harmaaritari kirjoitti:
Tjoo, no tämmöistä se sitten on kun niitä väkivaltaisia avohoidatetaan, taisi jäädä läääkkeet ottamatta:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tunnettu-triathlonisti-kaisa-sari-kertoo-joutuneensa-puukotuksen-uhriksi-ventovieras-hyokkasi-kimppuun-omalla-takapihalla/7711872#gs.vb3rfh
vai olisiko tuokin sitten vastaava juttu kuin siellä lontoossa tänään?Epäilen että on ollut päihteet käytössä.
Miksi pitäisi tappaa, lihalliset nautinnot on kuitenkin mukavammat kuin toisen tuhoaminen.
- Anonyymi
Riippuu vähän siitä missäpäin suomea ollaan.. jos olet VANTAALLA, se on suorastaan sulka hatussa, varsinkin jos olet ollut siellä PÄIHTEIDEN takia.. jos kuljet päivät pitkät VANTAALLA subutex tai metadonipöhnässä, juot olutta ja olet ollut katkoilla ja sosiaalisairaaloissa muutamaan kymmeneen otteeseen, sinulla on naisia joka sormelle.. Vantaata sanotaan PäihdeOngelmaisenEedeniksi..
Vieraana Hattelmalassa ja Kellokoskella, Phks osastolla.
Työharjoittelussa/työntekijänä mielenterveyskuntoutujien eri asumisyksiköissä. Potilaana nimimerkistä johtuen tai riippumatta en ole ainakaan vielä jouta(u)nut olemaan.Mitä mieltä jäi vastaamatta. Hyvä, että mielenterveyttä tuetaan ja ihmisen vointia yritetään helpottaa.
- Anonyymi
On hyvin ikävää, että tässä ketjussa moni leimaa aivan väärin mielisairaita ja mielisairauksia. Mielisairaus, vakavaan, ei tarkoita pahuutta. M1-lähetteen voi saada oikeastaan kuka vain, jos se elämäntilanne on sellainen, että jostain syystä ei pärjää kotona. Ihminen voi olla traumatisoitunut jostain tapahtumasta, joka on aiheuttanut tilan, jota terveysviranomaiset pitävät sellaisena, että sitä pitää tutkia enemmän. Itsemurhayrityksestä joutuu, jos se terveysviranomaisten tietoon menee, myös mielisairaalaan. Syömishäiriöistä voi joutua mielisairaalaan, jos se on hallitsematonta. Rikoksen uhri ahdistuneena voi joutua sairaalaan, jos ei kykene olemaan kotona. Monesta syystä voi siis joutua mielisairaalaan. Jokaisen potilaan tilanne on yksilöllinen ja ainutlaatuinen.
Mitä sitten tulee tuohon skitsofreniaan. Kannattaa oikeasti opiskella ennen kuin tulee tänne kommentoimaan ja väärin leimaamaan. Tunnen joitakin tapauksia. Kukaan ei ole väkivaltainen. Kukaan heistä ei ole pysyvässä laitoshoidossa. Joillakin on osastohoitoa takana, ei kaikilla. Skitsofrenia ei ole yhtä kuin pahuus. Skitsofrenia ei ole myöskään yhtä kuin vakava luonnehäiriö, joista vakavimpana psykopatia ja sosiopatia, joihin oikeasti liittyy persoonan pahuus (sairas, kieroutunut persoonallisuus, jota on vaikea parantaa). Psykiatrian kurssilla yliopistolla (luennoitsija oli psykiatrian erikoislääkäri) meille ainakin opetettiin, että 1/3 tapauksista paranee kokonaan tavalliseen elämään (ei lääkkeitä eikä avohoidolle tarvetta myöhemmin, käyvät töissä jne), 1/3 pärjää lääkkeillä ja avohoidolla (ilman sairaalahoitoa, voivat olla töissä ja parisuhteissa) ja 1/3 laitostuu (ei työkykyä eikä voi olla kotona itse). En ole tutustunut sairauteen niin tarkkaan, että pystyisin niitä alalajeja tässä tarkkaan ruotimaan.
Tuohon kysymykseen. Kuka vain voi joutua tilanteeseen, jolloin voi joutua sairaalaan, jonne voi joutua monista eri syistä. Suurin osa ilmeisesti paranee. Tavallisia ihmisiä, joilla tasan tarkkaan sama ihmisarvo kuin muilllakin. Osasta tulee myös vertaisauttajia, osasta jopa ammattilaisia psykiatrian alalla. Oma kokemus antaa usein syvemmän näkökulman.Niin minäkin olen joutunut M1 lähetteellä.
Se johtui vielä siitä pidettiin itselleni vaarallisena.
- Anonyymi
Kyll maar mää ole ollu pöpiläs mont kertaa.
Mää sain psyyke-eläkkee ja ketipinor resepti.
Enpä ol ennää pöpilää joutunu.
Viime reissust o jo 13 vuatt. - Anonyymi
Minä olin kerran suljetulla osastolla, mutta sain potkut sieltä.... nahkatakkinen kaveri tuli sitten hakemaan autonkyytiin :D
Tämä on totta, kyllä, olen liian mielentäyteinen ollakseni missään sairaalassa, totesivat suljetulla, tuli potkut suljetulta :D- Anonyymi
Jotain puoli vuorokautta ehdin olla siellä ja jotkut hoitajat ihmettelivät että: mitä sinä täällä teet? Sitten jo ennen yötä tuli nahkatakkinen äijä hakemaan pois koko paikasta :D
- Et sinä tänne kuulu muutenkaan hoitajat sanoivat :D Anonyymi kirjoitti:
Jotain puoli vuorokautta ehdin olla siellä ja jotkut hoitajat ihmettelivät että: mitä sinä täällä teet? Sitten jo ennen yötä tuli nahkatakkinen äijä hakemaan pois koko paikasta :D
- Et sinä tänne kuulu muutenkaan hoitajat sanoivat :DNe tais tykätä sinusta.🥰💕✨😁
- Anonyymi
valtakunta kirjoitti:
Ne tais tykätä sinusta.🥰💕✨😁
Olet terve et tänne kuulu,... jotain sellaista mutta että: jos se kaverisi ei tule hakemaan niin jäät tänne sitten yöksi nukkumaan, siis suljetulle osastolle, noniin kaveri tuli ja mentiin :D
- Joo en ollut toivottu vieras sellaisessa silloin, uhkailivatkin jo pakottamalla pakkaseenkin lähtemään ilman mitään kyytiä :D Anonyymi kirjoitti:
Olet terve et tänne kuulu,... jotain sellaista mutta että: jos se kaverisi ei tule hakemaan niin jäät tänne sitten yöksi nukkumaan, siis suljetulle osastolle, noniin kaveri tuli ja mentiin :D
- Joo en ollut toivottu vieras sellaisessa silloin, uhkailivatkin jo pakottamalla pakkaseenkin lähtemään ilman mitään kyytiä :DOnneksi ne tajusi ettet kuulu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
- Joo en ollut toivottu vieras sellaisessa silloin, uhkailivatkin jo pakottamalla pakkaseenkin lähtemään ilman mitään kyytiä :DSuljetulla tarkkailuaika on 4pv. Sitä ennen kukaan ei pääse pois.
Anonyymi kirjoitti:
Suljetulla tarkkailuaika on 4pv. Sitä ennen kukaan ei pääse pois.
Oon kuullut myös samaa ennen muistaakseni oli 3 päivää ainakin minun kohdalla mutta siitä on aikaa 10 vuotta jo
- Anonyymi
Riippuu ihan siitä ihmisestä, sen persoonasta ja myös syystä miksi sinne on päätynyt.
xLiner- Anonyymi
Minä jouduin suljetulle jossa tosiaan sanoivat silloin syystä: kun sanoin tupakoivalle hoitajalle tupakkahuoneessa kun hän oli, että juuri nyt suututtaa niin paljon että tekisi mieli kaataa tuo tumppikumppi sinun päähäsi :D
Pelkästään tuollaisesta sanonnasta sitten hahahha, eivät hyväksyneet sitten suljetulle kovin mielelläänkään ollenkaan, siellä taisi olla joku mieshoitajakin joka sanoi että tuo ei kyllä kuulu ollenkaan...
Mitä nyt tässä pari kuukautta sitten lääkärin määräämät lääkkeet saivat nupin niin sekaisin, että meinasin tappaa itseni. Pyysin itse päästä osastolle turvaan itseltäni. Siellä kyllä näki monenlaista hullua. No ei mitään, vaihdettiin sopivat lääkkeet ja nyt arki sujuu taas normaalisti 🤣
- Anonyymi
Jooh, oli kyllä hyvä osaltani tuollainen: potkut mielisairaalasta, aivan totta.... itselleni sattuu, kun urheilen aika paljon mitä nyt pystyn milloinkin... aina jotain pieniä luunmurtumia tai isompiakin, jolloin pitää käydä sairaalassa tarkistuttamassa itsensä.
Oikeasti jos tekee tietokone, elektroniikka, optisia laseroptisia, tarkkojajuttuja digitaalielektroniikan suunnittelua sekä matalan tason laitteistoajureiden kehittelyä, kuten minä, on hyvä urheillakin välillä :D Anonyymi kirjoitti:
Jooh, oli kyllä hyvä osaltani tuollainen: potkut mielisairaalasta, aivan totta.... itselleni sattuu, kun urheilen aika paljon mitä nyt pystyn milloinkin... aina jotain pieniä luunmurtumia tai isompiakin, jolloin pitää käydä sairaalassa tarkistuttamassa itsensä.
Oikeasti jos tekee tietokone, elektroniikka, optisia laseroptisia, tarkkojajuttuja digitaalielektroniikan suunnittelua sekä matalan tason laitteistoajureiden kehittelyä, kuten minä, on hyvä urheillakin välillä :DMiten onnistuit lentämään ulos mielisairaalasta?
- Anonyymi
Partakaweri kirjoitti:
Miten onnistuit lentämään ulos mielisairaalasta?
Olin vähän vahingossakin siellä, eivät huolineet sinne sanoivat jotain sellaistakin sitten ne hoitajat että: tämä ei ole mikään terveiden ihmisten ilmaishoitolaitos tai vastaavaa jossa voisit vain majailla kuten hotellissa.... jotain tuollaista.
- Anonyymi
Partakaweri kirjoitti:
Miten onnistuit lentämään ulos mielisairaalasta?
Tuo juttu oli ensinnäkin jouduinkin väärään sairaalaan ja pelasin biljardia ja sitten vihastutin jotain mielenvikaista itseriittoista hoitajaa sanomalla suorat sanat tälle opel cabrio-hoitajalle - sitten kun tämä hoitaja valehteli ja ihmettelivät että miksi olet täällä, kun pitäisi olla normaalissa sairaalassa?
Silloin tosiaan sain soittaa kaverille, tuli pitkä nahkatakkinen hakemaan, kun muutenkaan et tänne kuulu oli vain tuon Opel Caliber vai mikä olikaan mielenvikaisuutta:D - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo juttu oli ensinnäkin jouduinkin väärään sairaalaan ja pelasin biljardia ja sitten vihastutin jotain mielenvikaista itseriittoista hoitajaa sanomalla suorat sanat tälle opel cabrio-hoitajalle - sitten kun tämä hoitaja valehteli ja ihmettelivät että miksi olet täällä, kun pitäisi olla normaalissa sairaalassa?
Silloin tosiaan sain soittaa kaverille, tuli pitkä nahkatakkinen hakemaan, kun muutenkaan et tänne kuulu oli vain tuon Opel Caliber vai mikä olikaan mielenvikaisuutta:D... todellakin olin aivan vain hetken aikaa, eivät edes tutkineet kasseja mitä olisi sitten jo tulikin natsitakkinen noutaja, muuten olisin jäänyt asumaan sinne: isännät katselivat telkkkaria jne... siellä, tavallista toimintaa...
- Anonyymi
Tuollaisessa jos on vahingossa mielisisairaalassa, k,uten joku Ohisalo on nyt eduskunnassa, niin... Espanjan pakkasilla tulee nopeasti joku skin-tyyppinen nahkatakki hoitamaan hommat ja ottamaan kyytiin, jotta ei tarvitse kärvistellä eduskunnan BORDELLIAKAAN... heh.
- Anonyymi
... joo tuolloin kaveri sanoi ensin että: mennääkö? Mustalla nahkatakilla, sanoi että: teillä näyttää olevan aika hauskaakin kun on telkkarit ja kaikki.... :D
- Anonyymi
Partakavia eikä Valtakuntaa ollenkaan yrittäistä pakottamalla pois, kun heidän osastonsa on kai suljettu aina.
- Anonyymi
Todellakin kaveri sanoi kun tuli hakemaan että: teillähän on aivan mukavat olot täällä... mutta noniin mennäänkö... _:D
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu564406Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti182901- 1402633
Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett152093- 151553
- 1151467
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis731377Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks1601106- 951087
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon211038