Nousukulman laskenta.

Anonyymi

Yritin laskea nousua matkalla ja haluaisin vahvistusta tulokselleni.

Jos tiedetään, että nousukulma on 2% (=kaksi PROSENTTIA) ja matka (hypotenuusa) on 3000 metriä niin paljonko on tällöin nousu ko. matkalla. Itse sain 2 numeroisen täysiä kymppejä sisältävän luvun (pyöristettynä lähimpään täyteen metriin).

Kyseessä juoksumatolla juostu matka nousukulmana kaksi prosenttia.

11

1811

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

60 tuosta tulee ihan pyöristelemättäkin.

• Anonyymi

Korjaan:
        Tavallisesti tuo nousu ilmoitetaan vaakamatkan suhteen, mutta ei tuo 60 kauas satu vaikka olisi kyse vinomatkasta.

• Anonyymi

Kiitos. Laskukaavani on siis oikea.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitos. Laskukaavani on siis oikea.

Ilmeisesti tässä tapauksessa oikea, kun tuo nousuprosentti laskettaneen toisen pään nousumatkan ja juoksumaton pituuden suhteena. Mutta usein tuo nousu ilmoitetaan suhteena vaakasuoraan etäisyyteen.
        Muuten, juoksumatolla juoksu ei vastaa sitä, että juoksisit saman matkan ja nousun maastossa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ilmeisesti tässä tapauksessa oikea, kun tuo nousuprosentti laskettaneen toisen pään nousumatkan ja juoksumaton pituuden suhteena. Mutta usein tuo nousu ilmoitetaan suhteena vaakasuoraan etäisyyteen.
        Muuten, juoksumatolla juoksu ei vastaa sitä, että juoksisit saman matkan ja nousun maastossa.

Mielenkiintoista. Haluatko avata lisää näkemystäsi?
        Itse suosin ulkona/maastossa juoksua, mutta kuntosalilla käydessäni juoksen aina muutaman kilometrin matolla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mielenkiintoista. Haluatko avata lisää näkemystäsi?
        Itse suosin ulkona/maastossa juoksua, mutta kuntosalilla käydessäni juoksen aina muutaman kilometrin matolla.

"Mielenkiintoista. Haluatko avata lisää näkemystäsi?
        Itse suosin ulkona/maastossa juoksua, mutta kuntosalilla käydessäni juoksen aina muutaman kilometrin matolla."

AP:na (ja yo. kommentin kirjoittajana) lisäisin tähän vielä, että suoritukset ovat selvästi parempia raittiissa ulkoilmassa. Mutta mitä sinä mahdoit tarkoittaa...?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Varmaan tuon maton voi viedä uloskin ja asettaa sen siellä sopivaan kulmaan niin kaikki ehdot täyttyvät.

• Anonyymi

Ajatellaanpa juoksua mäessä. Silloin joka asekeleella joutuu nostamaan painopistettä ylöspäin askeleen mitan mukaista vastaavasti. Kun vie toisen jalan eteen, joutuu jalan ojentamisella tekemään tuon työn.
      Kun on juoksumatolla, jossa on sama jyrkkyys kuin mäessä, vie jalan eteenpäin aluksi vastaavalle korkeudelle. Mutta kun jalkaa ojentaa, matto liukuu alaspäin ja samalla korkeus vähenee. Painopisteen nousua tulee ehkä vain puolet siitä kuin mäessä juostaessa.

• Anonyymi

Tuossa saa kyllä tällainen tavallinen tallaaja järkeillä, että oivaltaa tuon painopistejutun, mutta toisaalta kyllä tuossa on varmasti järkeä, kun ajattelee että juoksumatto "työntää"/rullaa mattoa jatkuvasti juoksijan alle...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuossa saa kyllä tällainen tavallinen tallaaja järkeillä, että oivaltaa tuon painopistejutun, mutta toisaalta kyllä tuossa on varmasti järkeä, kun ajattelee että juoksumatto "työntää"/rullaa mattoa jatkuvasti juoksijan alle...

Vaaka-asennossa juoksumatto vastaa aika hyvin tasamaalla juoksua. Liikkeen jatkuvuus vie samalla tavoin tietä jalan alta. Ilmanvastusta ei kuitenkaan ole juoksumatolla.
        Mutta jos haluaa simuloida mäkijuoksua, parempi laittaa tuplajyrkkyys juoksumattoon.

• Anonyymi

Nyt taitavat olla fysiikan alkeet aikalailla hakusessa.
        Jos kiivettäisiin tikapuita pitkin ja tikapuut valuisivat alaspäin samalla nopeudella kuin kiivetään niin kulutetaanko vähemmän energiaa kuin kiinteitä tikkaita pitkin kiivetessä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      76
      3418
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3137
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3012
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2671
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1739
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1705
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1689
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1628
    Aihe