Yritin laskea nousua matkalla ja haluaisin vahvistusta tulokselleni.
Jos tiedetään, että nousukulma on 2% (=kaksi PROSENTTIA) ja matka (hypotenuusa) on 3000 metriä niin paljonko on tällöin nousu ko. matkalla. Itse sain 2 numeroisen täysiä kymppejä sisältävän luvun (pyöristettynä lähimpään täyteen metriin).
Kyseessä juoksumatolla juostu matka nousukulmana kaksi prosenttia.
Nousukulman laskenta.
11
1811
Vastaukset
- Anonyymi
60 tuosta tulee ihan pyöristelemättäkin.
- Anonyymi
Korjaan:
Tavallisesti tuo nousu ilmoitetaan vaakamatkan suhteen, mutta ei tuo 60 kauas satu vaikka olisi kyse vinomatkasta. - Anonyymi
Kiitos. Laskukaavani on siis oikea.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos. Laskukaavani on siis oikea.
Ilmeisesti tässä tapauksessa oikea, kun tuo nousuprosentti laskettaneen toisen pään nousumatkan ja juoksumaton pituuden suhteena. Mutta usein tuo nousu ilmoitetaan suhteena vaakasuoraan etäisyyteen.
Muuten, juoksumatolla juoksu ei vastaa sitä, että juoksisit saman matkan ja nousun maastossa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ilmeisesti tässä tapauksessa oikea, kun tuo nousuprosentti laskettaneen toisen pään nousumatkan ja juoksumaton pituuden suhteena. Mutta usein tuo nousu ilmoitetaan suhteena vaakasuoraan etäisyyteen.
Muuten, juoksumatolla juoksu ei vastaa sitä, että juoksisit saman matkan ja nousun maastossa.Mielenkiintoista. Haluatko avata lisää näkemystäsi?
Itse suosin ulkona/maastossa juoksua, mutta kuntosalilla käydessäni juoksen aina muutaman kilometrin matolla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mielenkiintoista. Haluatko avata lisää näkemystäsi?
Itse suosin ulkona/maastossa juoksua, mutta kuntosalilla käydessäni juoksen aina muutaman kilometrin matolla."Mielenkiintoista. Haluatko avata lisää näkemystäsi?
Itse suosin ulkona/maastossa juoksua, mutta kuntosalilla käydessäni juoksen aina muutaman kilometrin matolla."
AP:na (ja yo. kommentin kirjoittajana) lisäisin tähän vielä, että suoritukset ovat selvästi parempia raittiissa ulkoilmassa. Mutta mitä sinä mahdoit tarkoittaa...? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muuten, juoksumatolla juoksu ei vastaa sitä, että juoksisit saman matkan ja nousun maastossa.Varmaan tuon maton voi viedä uloskin ja asettaa sen siellä sopivaan kulmaan niin kaikki ehdot täyttyvät.
- Anonyymi
Ajatellaanpa juoksua mäessä. Silloin joka asekeleella joutuu nostamaan painopistettä ylöspäin askeleen mitan mukaista vastaavasti. Kun vie toisen jalan eteen, joutuu jalan ojentamisella tekemään tuon työn.
Kun on juoksumatolla, jossa on sama jyrkkyys kuin mäessä, vie jalan eteenpäin aluksi vastaavalle korkeudelle. Mutta kun jalkaa ojentaa, matto liukuu alaspäin ja samalla korkeus vähenee. Painopisteen nousua tulee ehkä vain puolet siitä kuin mäessä juostaessa.- Anonyymi
Tuossa saa kyllä tällainen tavallinen tallaaja järkeillä, että oivaltaa tuon painopistejutun, mutta toisaalta kyllä tuossa on varmasti järkeä, kun ajattelee että juoksumatto "työntää"/rullaa mattoa jatkuvasti juoksijan alle...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuossa saa kyllä tällainen tavallinen tallaaja järkeillä, että oivaltaa tuon painopistejutun, mutta toisaalta kyllä tuossa on varmasti järkeä, kun ajattelee että juoksumatto "työntää"/rullaa mattoa jatkuvasti juoksijan alle...
Vaaka-asennossa juoksumatto vastaa aika hyvin tasamaalla juoksua. Liikkeen jatkuvuus vie samalla tavoin tietä jalan alta. Ilmanvastusta ei kuitenkaan ole juoksumatolla.
Mutta jos haluaa simuloida mäkijuoksua, parempi laittaa tuplajyrkkyys juoksumattoon. - Anonyymi
Nyt taitavat olla fysiikan alkeet aikalailla hakusessa.
Jos kiivettäisiin tikapuita pitkin ja tikapuut valuisivat alaspäin samalla nopeudella kuin kiivetään niin kulutetaanko vähemmän energiaa kuin kiinteitä tikkaita pitkin kiivetessä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 763418
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753137Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.683012On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662671Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442182- 611739
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251707- 351705
Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181689- 601628