Turha käynti venemessuilla

Anonyymi

Purjeveneitä oli peräti puolenkymmentä, ja niistäkin vain kolme normiveneitä. Messujen järjestäjää ei voi kehua rehelliseksi, sillä tällaisesta poikkeuksesta olisi jo pitänyt kertoa.

79

803

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olisitko ostanut messuilta purjeveneen, jos niitä olisi ollut enemmän ?

      • Anonyymi

        Tuohon kysymykseen voin yhtyä. Ja sésittää jatkokysymyksen, pystyikö purjevenetarjonta todellakin tulemaan yllätyksenä runsaan uutisoinnin jälkeen?


    • Anonyymi

      Poikkeus? Sehän on ollut kehityksen suunta jo pitkään. Suomessa on kutakuinkin riittävästi purjeveneitä käytettyjen markkinoilla tai ne tuodaan ulkomailta. Joitain viitteitä on trendin kääntymisestä mutta ei se heti heijastu messutarjontaan.

    • Viime vuonna myytyjen veneiden määrä tuplaantui. Ehkä tänä uskaltaa jo muutkin markkinoida muutamilla euroilla. Jos ei markkinoi, ei myy.

      • Anonyymi

        Mistä löysit myyntitilastot? Ensirekisteröityjen purjeveneiden määrä kaksinkertaistui, lukumäärällisesti 25 kpl. Tilasto ei kerro kuinka moni näistä on tuotu omatoimisesti maahan uutena tai käytettynä. Lukumäärät ovat niin pieniä että tuplaantuminen tai puolittuminen tapahtuu helposti. Toisin on moottorivenemarkkinoilla, moottoriveneitä rekisteröitiin 2773 kpl, vesijettejä 1086 kpl jne (ribit ja muut erikoisemmat tilastoidaan erikseen). Moottoripurjehtijoissa mentiin takapakkia 66,7%.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mistä löysit myyntitilastot? Ensirekisteröityjen purjeveneiden määrä kaksinkertaistui, lukumäärällisesti 25 kpl. Tilasto ei kerro kuinka moni näistä on tuotu omatoimisesti maahan uutena tai käytettynä. Lukumäärät ovat niin pieniä että tuplaantuminen tai puolittuminen tapahtuu helposti. Toisin on moottorivenemarkkinoilla, moottoriveneitä rekisteröitiin 2773 kpl, vesijettejä 1086 kpl jne (ribit ja muut erikoisemmat tilastoidaan erikseen). Moottoripurjehtijoissa mentiin takapakkia 66,7%.

        Tarkoitin juurikin purjeveneitä. Rekisterit on laskettu molempina vuosina samalla tavalla. Trafin ensirekisteröintitilastossa on mukana vain uutena rekisteröidyt veneet. Käytetyt veneet on käytettyjä, ja niitä nyt joka tapauksessa tuotiin varmasti maahan enemmän kuin nuo.

        https://www.traficom.fi/fi/ajankohtaista/rekisterissa-olevista-veneista-valtaosa-moottoriveneita-purjeveneet-nousussa


      • Anonyymi
        Bossu kirjoitti:

        Tarkoitin juurikin purjeveneitä. Rekisterit on laskettu molempina vuosina samalla tavalla. Trafin ensirekisteröintitilastossa on mukana vain uutena rekisteröidyt veneet. Käytetyt veneet on käytettyjä, ja niitä nyt joka tapauksessa tuotiin varmasti maahan enemmän kuin nuo.

        https://www.traficom.fi/fi/ajankohtaista/rekisterissa-olevista-veneista-valtaosa-moottoriveneita-purjeveneet-nousussa

        Myös uusia käyttämättömiä veneitä maahantuodaan yksityisesti. Itse toin alle vuosi sitten suomalaisvalmisteisen käyttämättömän veneen Ruotsista, se ei ole Suomen myyntitilastoissa mutta se on ensirekisteröintitilastoissa. Käytetynkin voi ensirekisteröidä uutena kun se ei ole ulkomailla ollut rekisterissä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Myös uusia käyttämättömiä veneitä maahantuodaan yksityisesti. Itse toin alle vuosi sitten suomalaisvalmisteisen käyttämättömän veneen Ruotsista, se ei ole Suomen myyntitilastoissa mutta se on ensirekisteröintitilastoissa. Käytetynkin voi ensirekisteröidä uutena kun se ei ole ulkomailla ollut rekisterissä.

        Rajana on kaksi vuotta. Eli jos tänä vuonna tuot maahan veneen, jonka valmistusvuosi on 2018, se katsotaan uudeksi ja päätyy ensirekisteröintitilastoon. Vuoden 2017 vene ei päädy. Asia selviää, kun katselee linkkejä yllä linkkaamani jutun lopusta.


      • Anonyymi
        Bossu kirjoitti:

        Rajana on kaksi vuotta. Eli jos tänä vuonna tuot maahan veneen, jonka valmistusvuosi on 2018, se katsotaan uudeksi ja päätyy ensirekisteröintitilastoon. Vuoden 2017 vene ei päädy. Asia selviää, kun katselee linkkejä yllä linkkaamani jutun lopusta.

        Tilasto ei kerro todellista markkinatilannetta koska varsin moni käyttämättömänä Suomessakin ostettu "uusi" vene on rungoltaan ja runkonumeroltaan valmistettu yli kaksi vuotta aikaisemmin. Sen verran vanhaa varastoa löytyy monelta jälleenmyyjältä eikä sillä ole käytännön merkitystä koska vuosimallikohtaisia eroja ei välttämättä ole ollenkaan ja vene myydään tehtaan paketissa täydellä takuulla asiakkaan valitsemalla moottorilla. Yli kaksi vuotta valmistuksesta myydyt valuvat vaivihkaa tilastoihin ja niiden markkinaosuus voi olla merkittävä. Kun myynti on ollut muutaman vuoden heikkoa ovat varastot täyttyneet ja valmistusmäärät laskeneet. Markkinoiden piristyessä myydään vanhaa varastoa ja tilastokäyrä lähtee nousuun viiveellä ja vasta jos se kestää riittävän pitkään.

        Vanhemmatkin käyttämättömät uutena ensirekisteröidyt veneet päätyvät tilastoitaviksi (esim. viisi vuotta vanhana ensirekisteröidyn veneen ensirekisteröintiajankohta on ja pysyy kirjattuna valmistusajankohdasta riippumattomana eikä sitä tietoa mihinkään hukata), siitä vaan rajataan yli kaksi vuotta vanhat pois markkinakatsaustilastoon tai miksi sitä halutaan kutsua (Trafi kutsuu sitä hieman harhaanjohtavasti ensirekisteröintitilastoksi). Rajauskäytäntö vaikuttaa tyhmältä koska uusi/käytetty status tilastoidaan kuitenkin erikseen. En löytänyt tietoa määritelläänkö valmistusajankohta ilmoitetun tiedon perusteella vai tarkistetaanko se ilmoitetusta sarjanumerosta. Ellei itse maahantuodun käyttämättömän venepaketin venerungon valmistusvuotta tiedä varmuudella ( eikä ymmärrä sitä sarjanumerosta lukea) saattaa siihen kenttään herkästi livahtaa moottorin valmistusvuosi joka on tiedossa. Ensirekisteröintitilanteessa merkitään onko vene käytetty vai uusi (valmistusajankohdasta riippumatta) ja ainoastaan käytetyn osalta ilmoitetaan maa josta vene on ostettu. Toki ostopaikkatieto löytyy kauppakirjasta, mutta ei sitä rekisteriin tallenneta.

        Myyntitilastot olisivat tarkempia jos ne saataisiin jälleenmyyjäorganisaatioilta eikä Trafilta. Nyt tilasto kertoo rekisteröintikehityksen, ei myyntikehitystä sillä tarkkuudella kuin tilastoa herkästi luetaan. Myynti voi olla kasvanut vaikka tilaston luvut eivät nouse, ja uusien veneiden ensirekisteröinnit saattavat kääntyä nousuun vaikka venemessuilla valikoimiaan esittelevien (tai kaikkien kotimaisten jälleenmyyjien) myynti kääntyisi laskuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myös uusia käyttämättömiä veneitä maahantuodaan yksityisesti. Itse toin alle vuosi sitten suomalaisvalmisteisen käyttämättömän veneen Ruotsista, se ei ole Suomen myyntitilastoissa mutta se on ensirekisteröintitilastoissa. Käytetynkin voi ensirekisteröidä uutena kun se ei ole ulkomailla ollut rekisterissä.

        Eikä muuten uuden suomalaisvalmisteisen veneen osto Ruotsista tullut yhtään Suomea edullisemmaksi, enkä hintakilpailun takia Ruotsista hakenut. Suomessa myytiin eioota, eli loppuunmyyty varastoista, eikä vastaava kilpaileva venemalli tai käytettyjen yksilöiden kovat pyyntihinnat houkutelleet ja samaksi kesäksi piti saada vesille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä muuten uuden suomalaisvalmisteisen veneen osto Ruotsista tullut yhtään Suomea edullisemmaksi, enkä hintakilpailun takia Ruotsista hakenut. Suomessa myytiin eioota, eli loppuunmyyty varastoista, eikä vastaava kilpaileva venemalli tai käytettyjen yksilöiden kovat pyyntihinnat houkutelleet ja samaksi kesäksi piti saada vesille.

        Tässä ne 25 viime vuonna ensirekisteröityä purjevenettä. En lähtisi tämän tilaston perusteella povaamaan uutta nousua! Silmiinpistävää, ettei listalla ole yhtään ranskista. Ihan kansanveneistä löytyy vain 3 Hansea. Tosin jo 38-jalkainen Hanse taisi olla uutena n. 270 teur. Eikä todellakaan näytä siltä, että uudet harrastajat olisivat lähteneet ostamaan joukolla edullisia ensiveneitä. Toki joku voi aloittaa harrastuksen suoraan XC 45:lla, mutta saanen epäillä.

        Omavalmist Omavalmiste 6
        Hanse muut 3
        Lagoon muut 3
        Muu muut 2
        X-Yachts muut 2
        Arcona muut 1
        Dehler 38 1
        Hallberg-R Hallberg-Rassy 1
        Hobie Cat Hobie Mirage Tan 1
        Lagoon 42 1
        Muu 1
        Petticrows Dragon 1
        Van de Sta Van de Stadt 1
        X-Yachts Xc 45 1


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tilasto ei kerro todellista markkinatilannetta koska varsin moni käyttämättömänä Suomessakin ostettu "uusi" vene on rungoltaan ja runkonumeroltaan valmistettu yli kaksi vuotta aikaisemmin. Sen verran vanhaa varastoa löytyy monelta jälleenmyyjältä eikä sillä ole käytännön merkitystä koska vuosimallikohtaisia eroja ei välttämättä ole ollenkaan ja vene myydään tehtaan paketissa täydellä takuulla asiakkaan valitsemalla moottorilla. Yli kaksi vuotta valmistuksesta myydyt valuvat vaivihkaa tilastoihin ja niiden markkinaosuus voi olla merkittävä. Kun myynti on ollut muutaman vuoden heikkoa ovat varastot täyttyneet ja valmistusmäärät laskeneet. Markkinoiden piristyessä myydään vanhaa varastoa ja tilastokäyrä lähtee nousuun viiveellä ja vasta jos se kestää riittävän pitkään.

        Vanhemmatkin käyttämättömät uutena ensirekisteröidyt veneet päätyvät tilastoitaviksi (esim. viisi vuotta vanhana ensirekisteröidyn veneen ensirekisteröintiajankohta on ja pysyy kirjattuna valmistusajankohdasta riippumattomana eikä sitä tietoa mihinkään hukata), siitä vaan rajataan yli kaksi vuotta vanhat pois markkinakatsaustilastoon tai miksi sitä halutaan kutsua (Trafi kutsuu sitä hieman harhaanjohtavasti ensirekisteröintitilastoksi). Rajauskäytäntö vaikuttaa tyhmältä koska uusi/käytetty status tilastoidaan kuitenkin erikseen. En löytänyt tietoa määritelläänkö valmistusajankohta ilmoitetun tiedon perusteella vai tarkistetaanko se ilmoitetusta sarjanumerosta. Ellei itse maahantuodun käyttämättömän venepaketin venerungon valmistusvuotta tiedä varmuudella ( eikä ymmärrä sitä sarjanumerosta lukea) saattaa siihen kenttään herkästi livahtaa moottorin valmistusvuosi joka on tiedossa. Ensirekisteröintitilanteessa merkitään onko vene käytetty vai uusi (valmistusajankohdasta riippumatta) ja ainoastaan käytetyn osalta ilmoitetaan maa josta vene on ostettu. Toki ostopaikkatieto löytyy kauppakirjasta, mutta ei sitä rekisteriin tallenneta.

        Myyntitilastot olisivat tarkempia jos ne saataisiin jälleenmyyjäorganisaatioilta eikä Trafilta. Nyt tilasto kertoo rekisteröintikehityksen, ei myyntikehitystä sillä tarkkuudella kuin tilastoa herkästi luetaan. Myynti voi olla kasvanut vaikka tilaston luvut eivät nouse, ja uusien veneiden ensirekisteröinnit saattavat kääntyä nousuun vaikka venemessuilla valikoimiaan esittelevien (tai kaikkien kotimaisten jälleenmyyjien) myynti kääntyisi laskuun.

        Niin, ei se ihan tarkka tilasto ole. Mutta kun se lasketaan joka vuosi samalla tavalla, se antaa summittaisen kuvan markkinoiden tilanteesta. Alla olleesta listasta laskeskelin reilut kymmenen uutta matkavenettä. Omavalmisteista ei voi sanoa, mitä ne on. Eli joka tapauksessa näinkin laskien huomattava parannus viime vuoteen. Ensi vuonna nähdään, oliko kyseessä tilastopiikki vai todellinen muutos.

        Beneteaun myyjä on pannut paljon panoksia markkinointiin tänä vuonna, joten eiköhän ne jonkun veneen saa myytyä. Katetta varmasti on paljon veneen hinnassa, joten tuskin täytyy montaa venettä myydä, jotta saa omansa pois, jos pitää firman ja kiinteät kulut pienenä. Ymmärsin sen jutuista Facebookissa, ettei se omista niitä esittelyveneitä, vaan ne on myytyjä. Kuitenkaan tilastossa ei näy Beneteauta? Ehkä ne rekisteröidään vasta tänä vuonna?


      • Bossu kirjoitti:

        Niin, ei se ihan tarkka tilasto ole. Mutta kun se lasketaan joka vuosi samalla tavalla, se antaa summittaisen kuvan markkinoiden tilanteesta. Alla olleesta listasta laskeskelin reilut kymmenen uutta matkavenettä. Omavalmisteista ei voi sanoa, mitä ne on. Eli joka tapauksessa näinkin laskien huomattava parannus viime vuoteen. Ensi vuonna nähdään, oliko kyseessä tilastopiikki vai todellinen muutos.

        Beneteaun myyjä on pannut paljon panoksia markkinointiin tänä vuonna, joten eiköhän ne jonkun veneen saa myytyä. Katetta varmasti on paljon veneen hinnassa, joten tuskin täytyy montaa venettä myydä, jotta saa omansa pois, jos pitää firman ja kiinteät kulut pienenä. Ymmärsin sen jutuista Facebookissa, ettei se omista niitä esittelyveneitä, vaan ne on myytyjä. Kuitenkaan tilastossa ei näy Beneteauta? Ehkä ne rekisteröidään vasta tänä vuonna?

        Beneteau-purjeveneitä on rekisteröity 6 kpl vuodesta 2015 lähtien. Viimeisin vuonna 2016.

        http://trafi2.stat.fi/PXWeb/sq/f569a14f-528f-40e5-b126-a9a6ddeabb23


      • Anonyymi
        Bossu kirjoitti:

        Niin, ei se ihan tarkka tilasto ole. Mutta kun se lasketaan joka vuosi samalla tavalla, se antaa summittaisen kuvan markkinoiden tilanteesta. Alla olleesta listasta laskeskelin reilut kymmenen uutta matkavenettä. Omavalmisteista ei voi sanoa, mitä ne on. Eli joka tapauksessa näinkin laskien huomattava parannus viime vuoteen. Ensi vuonna nähdään, oliko kyseessä tilastopiikki vai todellinen muutos.

        Beneteaun myyjä on pannut paljon panoksia markkinointiin tänä vuonna, joten eiköhän ne jonkun veneen saa myytyä. Katetta varmasti on paljon veneen hinnassa, joten tuskin täytyy montaa venettä myydä, jotta saa omansa pois, jos pitää firman ja kiinteät kulut pienenä. Ymmärsin sen jutuista Facebookissa, ettei se omista niitä esittelyveneitä, vaan ne on myytyjä. Kuitenkaan tilastossa ei näy Beneteauta? Ehkä ne rekisteröidään vasta tänä vuonna?

        Viime vuosina on lähinnä ensirekisteröity kallita ja todella kallita purjeveneitä. Niitä voivat ostaa vain varakkaat henkilöt. Ilmeisesti tavallisen tallaajan on vaikeaa saada purjeveneeseen kohtuuhintaista rahoitusta. Se tietenkin estää tehokkaasti venekuumetta. Harvalla on mahdollisuutta rahoittaa n. 200 teur 35-jalkainen pelkillä säästöillä. Mukaan pitäisi saada rahoitusta, mutta pankit tarjoavat vain vakuudetonta kulutusluottoa lähes 10 % korolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä ne 25 viime vuonna ensirekisteröityä purjevenettä. En lähtisi tämän tilaston perusteella povaamaan uutta nousua! Silmiinpistävää, ettei listalla ole yhtään ranskista. Ihan kansanveneistä löytyy vain 3 Hansea. Tosin jo 38-jalkainen Hanse taisi olla uutena n. 270 teur. Eikä todellakaan näytä siltä, että uudet harrastajat olisivat lähteneet ostamaan joukolla edullisia ensiveneitä. Toki joku voi aloittaa harrastuksen suoraan XC 45:lla, mutta saanen epäillä.

        Omavalmist Omavalmiste 6
        Hanse muut 3
        Lagoon muut 3
        Muu muut 2
        X-Yachts muut 2
        Arcona muut 1
        Dehler 38 1
        Hallberg-R Hallberg-Rassy 1
        Hobie Cat Hobie Mirage Tan 1
        Lagoon 42 1
        Muu 1
        Petticrows Dragon 1
        Van de Sta Van de Stadt 1
        X-Yachts Xc 45 1

        Tä, ei yhtään Bavariaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myös uusia käyttämättömiä veneitä maahantuodaan yksityisesti. Itse toin alle vuosi sitten suomalaisvalmisteisen käyttämättömän veneen Ruotsista, se ei ole Suomen myyntitilastoissa mutta se on ensirekisteröintitilastoissa. Käytetynkin voi ensirekisteröidä uutena kun se ei ole ulkomailla ollut rekisterissä.

        Purjevene tai moottorivene...tilastoissa ne näkyy jollain tavalla !!


    • Anonyymi

      Tällainen keskituloinen purjehtija ei jaksa muutaman purkkarin takia messuille lähteä.

      Ihan oikeasti, viiden tonnin bruttotuloilla (muija tienaa tonnin enemmän), omakotitalollisena, kaksi autoa, kolme lasta ja kaksi koiraa, se on morjens uusien purjeveneiden hankinnalle.

      Niin ja ikä on 50, eli eipä taida ehtiä sitä kapitaalia haalia ostaakseen koskaan uutta venettä. Vene on, mutta ei uusi. Ja eläkepäiviksi sen kanssa pitänee siirtyä halvemman verotuksen ja lämpimämmän ilmanalan alueelle.

      Että se messuista.

      • Anonyymi

        Älä höpötä, sinä etkä taloutesi ei ole mikään keskituloinen 11000 euron bruttotuloilla, keskituloinen tienaa noin 3500€ bruttona. Sulla ja muijallasi on yhteensä aikamoisen hyvä tulot, älä ruikuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä höpötä, sinä etkä taloutesi ei ole mikään keskituloinen 11000 euron bruttotuloilla, keskituloinen tienaa noin 3500€ bruttona. Sulla ja muijallasi on yhteensä aikamoisen hyvä tulot, älä ruikuta.

        En minä mitään "ruikuta".

        Kunhan vain totean, että eipä ole näillä(kään) tuloilla mitään mahdollisuutta uuteen purjeveneeseen - edes "aloituskoon" 30-jalkaiseen.

        Pankkilaina ei kiinnosta (nollakorkojen aika ei ole ikuinen) eikä osamaksurahoitus lähes kymmenen prosentin korkoineen tule kysymykseenkään.

        Ongelma on, että uudet purjeveneet ovat yksinkertaisesti aivan liian kalliita lapsiperheelle, jonka käteen jäävät tulot (talo on maksettu) ovat seitsemisen tonnia kuussa.

        On näet niin, että kolmen kakaran ja elämiskulujen (emme käy joka vuosi Thaimaasessa emmekä muuallakaan ulkomailla) jälkeen on kiva, että tilille jää vielä vähän, autot kun pitää aikanaan vaihtaa, talokin vaatii joskus ylläpitokorjauksia (10v vanha tällä hetkellä) ja pennut pitää kouluttaa kunnon ammatteihin, jotta voivat tarvittaessa muuttaa muualle tästä himoverolandiasta.

        En todellakaan ruikuta, vaan totean, että viisihenkisen omakotitalossa asuvan perheen seitsemän tonnin nettotulot eivät nekään mahdollista 150 tonnin uutta purjevenettä.

        Kuten itse keskitulotason tuohon nyt laitoit, siinä valossa voit miettiä, MIKSI KAUPPA EI KÄY JA MIKSI MESSUT EIVÄT KIINNOSTA.

        Hyvätuloinen ja hyvätuloinen. Kaikkea ei voi saada, eikä "hyvätuloisellakaan" ole uusiin purkkareihin varaa, joten se siitä :).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En minä mitään "ruikuta".

        Kunhan vain totean, että eipä ole näillä(kään) tuloilla mitään mahdollisuutta uuteen purjeveneeseen - edes "aloituskoon" 30-jalkaiseen.

        Pankkilaina ei kiinnosta (nollakorkojen aika ei ole ikuinen) eikä osamaksurahoitus lähes kymmenen prosentin korkoineen tule kysymykseenkään.

        Ongelma on, että uudet purjeveneet ovat yksinkertaisesti aivan liian kalliita lapsiperheelle, jonka käteen jäävät tulot (talo on maksettu) ovat seitsemisen tonnia kuussa.

        On näet niin, että kolmen kakaran ja elämiskulujen (emme käy joka vuosi Thaimaasessa emmekä muuallakaan ulkomailla) jälkeen on kiva, että tilille jää vielä vähän, autot kun pitää aikanaan vaihtaa, talokin vaatii joskus ylläpitokorjauksia (10v vanha tällä hetkellä) ja pennut pitää kouluttaa kunnon ammatteihin, jotta voivat tarvittaessa muuttaa muualle tästä himoverolandiasta.

        En todellakaan ruikuta, vaan totean, että viisihenkisen omakotitalossa asuvan perheen seitsemän tonnin nettotulot eivät nekään mahdollista 150 tonnin uutta purjevenettä.

        Kuten itse keskitulotason tuohon nyt laitoit, siinä valossa voit miettiä, MIKSI KAUPPA EI KÄY JA MIKSI MESSUT EIVÄT KIINNOSTA.

        Hyvätuloinen ja hyvätuloinen. Kaikkea ei voi saada, eikä "hyvätuloisellakaan" ole uusiin purkkareihin varaa, joten se siitä :).

        Perheen nettotulot ovat puolet tuosta. Lapsia on vähemmän ja ehkä kuluttavatkin vähemmän. Mutta veneitä on kaksi, joista toista pidetään erittäin hyvässä kilpailukunnossa, toista hyvin päivitettynä C/R-veneenä, R-osuutta korostaen. Omakotitalo on 75-vuotta vanha, auto melkein uusi. Kyllä minä tuplatuloilla voisin ostaa uuden veneen, kysymys olisi ainoastaan siitä, ajattelisinko saavani uudessa veneessä jotain enemmän kuin vanhassa.


      • Anonyymi

        Valinnoistahan tässä on kyse. Sinä olet valinnut käyttää perheenne suuret tulot taloon, autoihin, lapsiin ja koiriin. Minä taas olen valinnut veneen.

        Sitäpaitsi: miksi se vene pitäisi käteisellä maksaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä höpötä, sinä etkä taloutesi ei ole mikään keskituloinen 11000 euron bruttotuloilla, keskituloinen tienaa noin 3500€ bruttona. Sulla ja muijallasi on yhteensä aikamoisen hyvä tulot, älä ruikuta.

        Jos tienaat ton verran olet työttömästä seuraava,et keskituloinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tienaat ton verran olet työttömästä seuraava,et keskituloinen.

        Älä höpötä


    • Anonyymi

      Tod.näk. skenaario Noi nyt esillä olleet on sitten nyt 2-3 vuotta esillä uivilla ja taas hallisssa Vene2021:ssä. Niihin ajetaan kesinä muutama sata tuntia koneella ja sitten ne myydään jollekkin 'uutena' ja 'hyvällä alennuksella'.

    • Anonyymi

      Beneteaun kuten myös Jeanneaun myynti - on viime vuosina ollut täysin juntturassa ja sehän kaatoi myös Karlssonin bisnekset.

      Messuveneitä kun ei tehdas lahjoita jälleenmyyjälle, vaan ne pitää maksaa tehtaalle viimeistä senttiä myöten, päälle rahti ja kulut.

      Riskit ovat aikamoiset ja ei se jälleenmyyjän kate nyt varmaankaan mikään kauhean iso ole.
      Liian kallista sekä myyjille että ostajille.

    • Anonyymi

      "Tällainen keskituloinen purjehtija ei jaksa muutaman purkkarin takia messuille lähteä.

      Ihan oikeasti, viiden tonnin bruttotuloilla (muija tienaa tonnin enemmän), omakotitalollisena, kaksi autoa, kolme lasta ja kaksi koiraa, se on morjens uusien purjeveneiden hankinnalle."

      Et ole lähelläkään keskituloista, saati perheesi, vaan kuulut palkansaajien ehdottomaan kärkeen.

      Olemme opettajapariskunta. Tienaamme merkittävästi vähemmän kuin te, mutta mekin kuulumme hyvätuloisiin.

      Onkohan todellisuudentajusi vääristynyt?

      Tuossa on myös syy, miksi purjehdus kuolee. Duunari pystyy ostamaan palkallaan puhtaat lakanat ja hyvän palvelun hotellista ja ravintolasta kaukomailla. Sen sijaan hänen rahansa riittävät vain pieneen ja kuluneeseen veneeseen.

      Kun duunari sitten rupeaa miettimään, millä elämäänsä sisältöä loisi, ei purjehdus näyttäydy millään tavalla rationaalisena vaihtoehtona.

      • Anonyymi

        Todellisuudentajuni todennäköisesti on vinksallaan, kun en pysty ostamaan näillä tuloilla uutta nykymittapuulla "pientä" purjevenettä :).

        No, kaikkea ei voi saada, eikä toki pidäkään. Mutta ajatus lähti siitä, miksei Suomessa uusien purjeveneiden kauppa käy.

        Normikansalaisella palaa kaikki raha työssäkäyntiin, asumiseen ja lasten koulutukseen, jos mielii tehdä heistä itsenäisiä ja oikeasti vapaita kansalaisia.

        Tämä nyt on näin Suomessa vuonna 2020, ja lisää veroja on suunnitteilla.
        Ja kun todennäköisesti kun itse olen eläkeiässä 15 vuoden päästä, mitään vanhuudenturvaa tuskin on enää olemassa, joten on pakko yrittää kerätä itselleen jotain selkänojaa eläkepäiviksi.

        Ostamalla uuden purjeveneen sitä ostaa betonikengät jalkaansa, mikäli ei aio muuttaa siihen veneeseensä asumaan myöhemmin (sekään ei ole ollenkaan huono vaihtoehto).

        Purjehdushan ei ole mikään persaukisten laji ikinä ollutkaan, mutta nyt hintataso ja veneiden koon kasvun myötä myös ylläpitokulut ampuvat ulkoavaruuteen.

        Ja perintörahoja on turha odotella, suuret ikäloput tulevat (joutuvat) polttamaan omaisuutensa omaan hoivaansa lähivuosina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todellisuudentajuni todennäköisesti on vinksallaan, kun en pysty ostamaan näillä tuloilla uutta nykymittapuulla "pientä" purjevenettä :).

        No, kaikkea ei voi saada, eikä toki pidäkään. Mutta ajatus lähti siitä, miksei Suomessa uusien purjeveneiden kauppa käy.

        Normikansalaisella palaa kaikki raha työssäkäyntiin, asumiseen ja lasten koulutukseen, jos mielii tehdä heistä itsenäisiä ja oikeasti vapaita kansalaisia.

        Tämä nyt on näin Suomessa vuonna 2020, ja lisää veroja on suunnitteilla.
        Ja kun todennäköisesti kun itse olen eläkeiässä 15 vuoden päästä, mitään vanhuudenturvaa tuskin on enää olemassa, joten on pakko yrittää kerätä itselleen jotain selkänojaa eläkepäiviksi.

        Ostamalla uuden purjeveneen sitä ostaa betonikengät jalkaansa, mikäli ei aio muuttaa siihen veneeseensä asumaan myöhemmin (sekään ei ole ollenkaan huono vaihtoehto).

        Purjehdushan ei ole mikään persaukisten laji ikinä ollutkaan, mutta nyt hintataso ja veneiden koon kasvun myötä myös ylläpitokulut ampuvat ulkoavaruuteen.

        Ja perintörahoja on turha odotella, suuret ikäloput tulevat (joutuvat) polttamaan omaisuutensa omaan hoivaansa lähivuosina.

        "Todellisuudentajuni todennäköisesti on vinksallaan, kun en pysty ostamaan näillä tuloilla uutta nykymittapuulla "pientä" purjevenettä :)."

        Kyllä sinä pystyisit kun mekin pystyisimme paljon pienemmillä tuloilla samankaltaisessa elämäntilanteessa.

        Sinä et vain halua. Käytät rahasi muuhun. Usein se kuluu hyvätuloisilla jonninjoutavuuksiin, jotka eivät lisää elämänlaatua tuon taivaallista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Todellisuudentajuni todennäköisesti on vinksallaan, kun en pysty ostamaan näillä tuloilla uutta nykymittapuulla "pientä" purjevenettä :)."

        Kyllä sinä pystyisit kun mekin pystyisimme paljon pienemmillä tuloilla samankaltaisessa elämäntilanteessa.

        Sinä et vain halua. Käytät rahasi muuhun. Usein se kuluu hyvätuloisilla jonninjoutavuuksiin, jotka eivät lisää elämänlaatua tuon taivaallista.

        No,

        -onko elämäntilanteesi samanlainen
        -mikset jo ostanut uutta venettä

        Väitän, että matematiikkaa kannattaisi harrastaa vähän enemmän.
        Aika yksinkertaisella laskutoimituksella pystyy toteamaan, ettei 150 tuhatta ole revittävissä uuteen veneeseen ilman velkarahoitusta.

        Seitsemästä tonnista kuussa jää kuukausittain kaikkien kulujen jälkeen vajaat kaksi tonnia käteen, kun on maksettu ruoka, polttoaineet, sähkö, vakuutukset, lasten harrastukset, omat ja kakaroiden vaatteet, uusittu hajonneet kodinkoneet/kalusteet/koneet/laitteet (aina jotain hajoaa, vaikkakaan ei välttämättä kuukausittain).

        Kun lisäksi olemassa on jo vene, josta siitäkin on maksettava kesäisin venepaikka, talvisäilytys ja jotain on uusittava vuosittain, ei sitä rahaa kuule mihinkään 150 tontun veneisiin ole.

        Laske itse, ei sitä käteenjäävää kahta tonnia voi viimeistä senttiä myöten pistää uuden veneen lyhennyksiin, pakko (ainakin minun mielestäni) on jotain jäädä säästöönkin, jos mielii joskus vaihtaa autoja uusiin tai vaikka sattuu joku haaveri, josta syystä toisen tulot putoavat.

        Tonni kuussa korko ja ollaan hyvin nopeasti 10 vuoden velkakairassa perseeessä jonkun purkkarin takia. Kamoon. 10 vuoden päästä kun vene on viimein maksettu, sen ylläpitoon on palanut kymmeniätuhansia ja sen myyntiarvo on puolet uushankintahinnasta.

        Pystytkö todella siihen ja ennen kaikkea - HALUATKO?

        Eläminen maksaa. Ja alv on edelleen 24% - käytännössä ihan kaikesta.

        Jos uusien purjeveneiden osto on noin helppoa kuin väität, MIKSI PURSISEUROILLA EI OLE KYMMENITTÄIN UUSIA VENEITÄ?

        Syy lienee, että aika moni ei pysty yhtäkkiä muuttamaan telttaan ja ulkoistamaan asumis- ja lastenkasvatuskuluja muualle voidakseen pistää sen seitsemän tonnia kuussa veneeseen.

        Voin toki olla aivan väärässä.
        Tililläni on tällä hetkellä 25 tonttua, autot pitää parin vuoden päästä vaihtaa uusiin, enkä todellakaan aio ottaa velkaa jonkun tavis- E-Mersun takia.
        Ässään ei ole varaa ja Skodaa ei tähän taloon tule. Missään olosuhteissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No,

        -onko elämäntilanteesi samanlainen
        -mikset jo ostanut uutta venettä

        Väitän, että matematiikkaa kannattaisi harrastaa vähän enemmän.
        Aika yksinkertaisella laskutoimituksella pystyy toteamaan, ettei 150 tuhatta ole revittävissä uuteen veneeseen ilman velkarahoitusta.

        Seitsemästä tonnista kuussa jää kuukausittain kaikkien kulujen jälkeen vajaat kaksi tonnia käteen, kun on maksettu ruoka, polttoaineet, sähkö, vakuutukset, lasten harrastukset, omat ja kakaroiden vaatteet, uusittu hajonneet kodinkoneet/kalusteet/koneet/laitteet (aina jotain hajoaa, vaikkakaan ei välttämättä kuukausittain).

        Kun lisäksi olemassa on jo vene, josta siitäkin on maksettava kesäisin venepaikka, talvisäilytys ja jotain on uusittava vuosittain, ei sitä rahaa kuule mihinkään 150 tontun veneisiin ole.

        Laske itse, ei sitä käteenjäävää kahta tonnia voi viimeistä senttiä myöten pistää uuden veneen lyhennyksiin, pakko (ainakin minun mielestäni) on jotain jäädä säästöönkin, jos mielii joskus vaihtaa autoja uusiin tai vaikka sattuu joku haaveri, josta syystä toisen tulot putoavat.

        Tonni kuussa korko ja ollaan hyvin nopeasti 10 vuoden velkakairassa perseeessä jonkun purkkarin takia. Kamoon. 10 vuoden päästä kun vene on viimein maksettu, sen ylläpitoon on palanut kymmeniätuhansia ja sen myyntiarvo on puolet uushankintahinnasta.

        Pystytkö todella siihen ja ennen kaikkea - HALUATKO?

        Eläminen maksaa. Ja alv on edelleen 24% - käytännössä ihan kaikesta.

        Jos uusien purjeveneiden osto on noin helppoa kuin väität, MIKSI PURSISEUROILLA EI OLE KYMMENITTÄIN UUSIA VENEITÄ?

        Syy lienee, että aika moni ei pysty yhtäkkiä muuttamaan telttaan ja ulkoistamaan asumis- ja lastenkasvatuskuluja muualle voidakseen pistää sen seitsemän tonnia kuussa veneeseen.

        Voin toki olla aivan väärässä.
        Tililläni on tällä hetkellä 25 tonttua, autot pitää parin vuoden päästä vaihtaa uusiin, enkä todellakaan aio ottaa velkaa jonkun tavis- E-Mersun takia.
        Ässään ei ole varaa ja Skodaa ei tähän taloon tule. Missään olosuhteissa.

        Viimeinen rivi paljastaakin, että olet väärässä. Otat sen Skodan ja veneestä onkin jo iso osa maksettu. Nyt on jo useamman vuoden kokemus Skodasta, enkä enää ikipäivinä tuhlaisi rahaa sen enempää sellaiseen turhakkeeseen kuin auto. Mersu omasta pussista ostettuna on pelkkää turhamaisuutta, josta kärsii huonomman veneen muodossa. Melko varmasti samaa turhamaisuutta on sitten muissakin valinnoissa.

        Vaihdoin muuten Skodaan VW:sta, enkä ole huomannut mitään eroa. Naapurilla on aina ollut mersuja ja paljon enemmän niissä on ollut pientä laittamista. Ja mersussa pienikin laittaminen on kallista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No,

        -onko elämäntilanteesi samanlainen
        -mikset jo ostanut uutta venettä

        Väitän, että matematiikkaa kannattaisi harrastaa vähän enemmän.
        Aika yksinkertaisella laskutoimituksella pystyy toteamaan, ettei 150 tuhatta ole revittävissä uuteen veneeseen ilman velkarahoitusta.

        Seitsemästä tonnista kuussa jää kuukausittain kaikkien kulujen jälkeen vajaat kaksi tonnia käteen, kun on maksettu ruoka, polttoaineet, sähkö, vakuutukset, lasten harrastukset, omat ja kakaroiden vaatteet, uusittu hajonneet kodinkoneet/kalusteet/koneet/laitteet (aina jotain hajoaa, vaikkakaan ei välttämättä kuukausittain).

        Kun lisäksi olemassa on jo vene, josta siitäkin on maksettava kesäisin venepaikka, talvisäilytys ja jotain on uusittava vuosittain, ei sitä rahaa kuule mihinkään 150 tontun veneisiin ole.

        Laske itse, ei sitä käteenjäävää kahta tonnia voi viimeistä senttiä myöten pistää uuden veneen lyhennyksiin, pakko (ainakin minun mielestäni) on jotain jäädä säästöönkin, jos mielii joskus vaihtaa autoja uusiin tai vaikka sattuu joku haaveri, josta syystä toisen tulot putoavat.

        Tonni kuussa korko ja ollaan hyvin nopeasti 10 vuoden velkakairassa perseeessä jonkun purkkarin takia. Kamoon. 10 vuoden päästä kun vene on viimein maksettu, sen ylläpitoon on palanut kymmeniätuhansia ja sen myyntiarvo on puolet uushankintahinnasta.

        Pystytkö todella siihen ja ennen kaikkea - HALUATKO?

        Eläminen maksaa. Ja alv on edelleen 24% - käytännössä ihan kaikesta.

        Jos uusien purjeveneiden osto on noin helppoa kuin väität, MIKSI PURSISEUROILLA EI OLE KYMMENITTÄIN UUSIA VENEITÄ?

        Syy lienee, että aika moni ei pysty yhtäkkiä muuttamaan telttaan ja ulkoistamaan asumis- ja lastenkasvatuskuluja muualle voidakseen pistää sen seitsemän tonnia kuussa veneeseen.

        Voin toki olla aivan väärässä.
        Tililläni on tällä hetkellä 25 tonttua, autot pitää parin vuoden päästä vaihtaa uusiin, enkä todellakaan aio ottaa velkaa jonkun tavis- E-Mersun takia.
        Ässään ei ole varaa ja Skodaa ei tähän taloon tule. Missään olosuhteissa.

        Sijoitin 17 vuotta sitten 20 tonnia uuden auton sijasta tietämättömänä vain keskinkertaiseen osakerahastoon mutta silti arvo nyt 85 tonnia, ja olen ajellut vaatimattomammalla autolla. Toisinpäin tehden käy toisinpäin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sijoitin 17 vuotta sitten 20 tonnia uuden auton sijasta tietämättömänä vain keskinkertaiseen osakerahastoon mutta silti arvo nyt 85 tonnia, ja olen ajellut vaatimattomammalla autolla. Toisinpäin tehden käy toisinpäin.

        Arvo realisoituu vasta kun myyt omistuksesi. Laskennallinen arvo voi romahtaa markkiniden mukana niin, ettet saa senttiäkään ulos rahastoista.

        Näin kävi monelle 2008 romahduksessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Arvo realisoituu vasta kun myyt omistuksesi. Laskennallinen arvo voi romahtaa markkiniden mukana niin, ettet saa senttiäkään ulos rahastoista.

        Näin kävi monelle 2008 romahduksessa.

        Onhan sen arvo kuluneen 17 vuoden aikanakin romahtanut isosti jo kahdesti, mutta aina se nousee siitä entistä korkeammalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No,

        -onko elämäntilanteesi samanlainen
        -mikset jo ostanut uutta venettä

        Väitän, että matematiikkaa kannattaisi harrastaa vähän enemmän.
        Aika yksinkertaisella laskutoimituksella pystyy toteamaan, ettei 150 tuhatta ole revittävissä uuteen veneeseen ilman velkarahoitusta.

        Seitsemästä tonnista kuussa jää kuukausittain kaikkien kulujen jälkeen vajaat kaksi tonnia käteen, kun on maksettu ruoka, polttoaineet, sähkö, vakuutukset, lasten harrastukset, omat ja kakaroiden vaatteet, uusittu hajonneet kodinkoneet/kalusteet/koneet/laitteet (aina jotain hajoaa, vaikkakaan ei välttämättä kuukausittain).

        Kun lisäksi olemassa on jo vene, josta siitäkin on maksettava kesäisin venepaikka, talvisäilytys ja jotain on uusittava vuosittain, ei sitä rahaa kuule mihinkään 150 tontun veneisiin ole.

        Laske itse, ei sitä käteenjäävää kahta tonnia voi viimeistä senttiä myöten pistää uuden veneen lyhennyksiin, pakko (ainakin minun mielestäni) on jotain jäädä säästöönkin, jos mielii joskus vaihtaa autoja uusiin tai vaikka sattuu joku haaveri, josta syystä toisen tulot putoavat.

        Tonni kuussa korko ja ollaan hyvin nopeasti 10 vuoden velkakairassa perseeessä jonkun purkkarin takia. Kamoon. 10 vuoden päästä kun vene on viimein maksettu, sen ylläpitoon on palanut kymmeniätuhansia ja sen myyntiarvo on puolet uushankintahinnasta.

        Pystytkö todella siihen ja ennen kaikkea - HALUATKO?

        Eläminen maksaa. Ja alv on edelleen 24% - käytännössä ihan kaikesta.

        Jos uusien purjeveneiden osto on noin helppoa kuin väität, MIKSI PURSISEUROILLA EI OLE KYMMENITTÄIN UUSIA VENEITÄ?

        Syy lienee, että aika moni ei pysty yhtäkkiä muuttamaan telttaan ja ulkoistamaan asumis- ja lastenkasvatuskuluja muualle voidakseen pistää sen seitsemän tonnia kuussa veneeseen.

        Voin toki olla aivan väärässä.
        Tililläni on tällä hetkellä 25 tonttua, autot pitää parin vuoden päästä vaihtaa uusiin, enkä todellakaan aio ottaa velkaa jonkun tavis- E-Mersun takia.
        Ässään ei ole varaa ja Skodaa ei tähän taloon tule. Missään olosuhteissa.

        Onhan monella mökki. Mökki on yleensä arvokkaampi kuin uusi 11-metrinen vene. Ihmisellä, jolla on mökki, on siis yleensä rahaa uuteen veneeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No,

        -onko elämäntilanteesi samanlainen
        -mikset jo ostanut uutta venettä

        Väitän, että matematiikkaa kannattaisi harrastaa vähän enemmän.
        Aika yksinkertaisella laskutoimituksella pystyy toteamaan, ettei 150 tuhatta ole revittävissä uuteen veneeseen ilman velkarahoitusta.

        Seitsemästä tonnista kuussa jää kuukausittain kaikkien kulujen jälkeen vajaat kaksi tonnia käteen, kun on maksettu ruoka, polttoaineet, sähkö, vakuutukset, lasten harrastukset, omat ja kakaroiden vaatteet, uusittu hajonneet kodinkoneet/kalusteet/koneet/laitteet (aina jotain hajoaa, vaikkakaan ei välttämättä kuukausittain).

        Kun lisäksi olemassa on jo vene, josta siitäkin on maksettava kesäisin venepaikka, talvisäilytys ja jotain on uusittava vuosittain, ei sitä rahaa kuule mihinkään 150 tontun veneisiin ole.

        Laske itse, ei sitä käteenjäävää kahta tonnia voi viimeistä senttiä myöten pistää uuden veneen lyhennyksiin, pakko (ainakin minun mielestäni) on jotain jäädä säästöönkin, jos mielii joskus vaihtaa autoja uusiin tai vaikka sattuu joku haaveri, josta syystä toisen tulot putoavat.

        Tonni kuussa korko ja ollaan hyvin nopeasti 10 vuoden velkakairassa perseeessä jonkun purkkarin takia. Kamoon. 10 vuoden päästä kun vene on viimein maksettu, sen ylläpitoon on palanut kymmeniätuhansia ja sen myyntiarvo on puolet uushankintahinnasta.

        Pystytkö todella siihen ja ennen kaikkea - HALUATKO?

        Eläminen maksaa. Ja alv on edelleen 24% - käytännössä ihan kaikesta.

        Jos uusien purjeveneiden osto on noin helppoa kuin väität, MIKSI PURSISEUROILLA EI OLE KYMMENITTÄIN UUSIA VENEITÄ?

        Syy lienee, että aika moni ei pysty yhtäkkiä muuttamaan telttaan ja ulkoistamaan asumis- ja lastenkasvatuskuluja muualle voidakseen pistää sen seitsemän tonnia kuussa veneeseen.

        Voin toki olla aivan väärässä.
        Tililläni on tällä hetkellä 25 tonttua, autot pitää parin vuoden päästä vaihtaa uusiin, enkä todellakaan aio ottaa velkaa jonkun tavis- E-Mersun takia.
        Ässään ei ole varaa ja Skodaa ei tähän taloon tule. Missään olosuhteissa.

        Käytettykin Skoda tarjoaa saman funktionalisuuden kuin mersu, vain statusarvo on alhaisempi. Veneissä uusi sarjatuote ei tosin sitten tarjoakaan läheskään samaa statusta kuin halvempi vanha klassikko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No,

        -onko elämäntilanteesi samanlainen
        -mikset jo ostanut uutta venettä

        Väitän, että matematiikkaa kannattaisi harrastaa vähän enemmän.
        Aika yksinkertaisella laskutoimituksella pystyy toteamaan, ettei 150 tuhatta ole revittävissä uuteen veneeseen ilman velkarahoitusta.

        Seitsemästä tonnista kuussa jää kuukausittain kaikkien kulujen jälkeen vajaat kaksi tonnia käteen, kun on maksettu ruoka, polttoaineet, sähkö, vakuutukset, lasten harrastukset, omat ja kakaroiden vaatteet, uusittu hajonneet kodinkoneet/kalusteet/koneet/laitteet (aina jotain hajoaa, vaikkakaan ei välttämättä kuukausittain).

        Kun lisäksi olemassa on jo vene, josta siitäkin on maksettava kesäisin venepaikka, talvisäilytys ja jotain on uusittava vuosittain, ei sitä rahaa kuule mihinkään 150 tontun veneisiin ole.

        Laske itse, ei sitä käteenjäävää kahta tonnia voi viimeistä senttiä myöten pistää uuden veneen lyhennyksiin, pakko (ainakin minun mielestäni) on jotain jäädä säästöönkin, jos mielii joskus vaihtaa autoja uusiin tai vaikka sattuu joku haaveri, josta syystä toisen tulot putoavat.

        Tonni kuussa korko ja ollaan hyvin nopeasti 10 vuoden velkakairassa perseeessä jonkun purkkarin takia. Kamoon. 10 vuoden päästä kun vene on viimein maksettu, sen ylläpitoon on palanut kymmeniätuhansia ja sen myyntiarvo on puolet uushankintahinnasta.

        Pystytkö todella siihen ja ennen kaikkea - HALUATKO?

        Eläminen maksaa. Ja alv on edelleen 24% - käytännössä ihan kaikesta.

        Jos uusien purjeveneiden osto on noin helppoa kuin väität, MIKSI PURSISEUROILLA EI OLE KYMMENITTÄIN UUSIA VENEITÄ?

        Syy lienee, että aika moni ei pysty yhtäkkiä muuttamaan telttaan ja ulkoistamaan asumis- ja lastenkasvatuskuluja muualle voidakseen pistää sen seitsemän tonnia kuussa veneeseen.

        Voin toki olla aivan väärässä.
        Tililläni on tällä hetkellä 25 tonttua, autot pitää parin vuoden päästä vaihtaa uusiin, enkä todellakaan aio ottaa velkaa jonkun tavis- E-Mersun takia.
        Ässään ei ole varaa ja Skodaa ei tähän taloon tule. Missään olosuhteissa.

        Herra statussymboli valittaa kun ei mitkään tulot riitä ja kaikki rahat menee, niin, miksiköhän


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No,

        -onko elämäntilanteesi samanlainen
        -mikset jo ostanut uutta venettä

        Väitän, että matematiikkaa kannattaisi harrastaa vähän enemmän.
        Aika yksinkertaisella laskutoimituksella pystyy toteamaan, ettei 150 tuhatta ole revittävissä uuteen veneeseen ilman velkarahoitusta.

        Seitsemästä tonnista kuussa jää kuukausittain kaikkien kulujen jälkeen vajaat kaksi tonnia käteen, kun on maksettu ruoka, polttoaineet, sähkö, vakuutukset, lasten harrastukset, omat ja kakaroiden vaatteet, uusittu hajonneet kodinkoneet/kalusteet/koneet/laitteet (aina jotain hajoaa, vaikkakaan ei välttämättä kuukausittain).

        Kun lisäksi olemassa on jo vene, josta siitäkin on maksettava kesäisin venepaikka, talvisäilytys ja jotain on uusittava vuosittain, ei sitä rahaa kuule mihinkään 150 tontun veneisiin ole.

        Laske itse, ei sitä käteenjäävää kahta tonnia voi viimeistä senttiä myöten pistää uuden veneen lyhennyksiin, pakko (ainakin minun mielestäni) on jotain jäädä säästöönkin, jos mielii joskus vaihtaa autoja uusiin tai vaikka sattuu joku haaveri, josta syystä toisen tulot putoavat.

        Tonni kuussa korko ja ollaan hyvin nopeasti 10 vuoden velkakairassa perseeessä jonkun purkkarin takia. Kamoon. 10 vuoden päästä kun vene on viimein maksettu, sen ylläpitoon on palanut kymmeniätuhansia ja sen myyntiarvo on puolet uushankintahinnasta.

        Pystytkö todella siihen ja ennen kaikkea - HALUATKO?

        Eläminen maksaa. Ja alv on edelleen 24% - käytännössä ihan kaikesta.

        Jos uusien purjeveneiden osto on noin helppoa kuin väität, MIKSI PURSISEUROILLA EI OLE KYMMENITTÄIN UUSIA VENEITÄ?

        Syy lienee, että aika moni ei pysty yhtäkkiä muuttamaan telttaan ja ulkoistamaan asumis- ja lastenkasvatuskuluja muualle voidakseen pistää sen seitsemän tonnia kuussa veneeseen.

        Voin toki olla aivan väärässä.
        Tililläni on tällä hetkellä 25 tonttua, autot pitää parin vuoden päästä vaihtaa uusiin, enkä todellakaan aio ottaa velkaa jonkun tavis- E-Mersun takia.
        Ässään ei ole varaa ja Skodaa ei tähän taloon tule. Missään olosuhteissa.

        Miksi mersut koreilevat katsastustilaston vikapäässä ja Skodat viattomassa päässä juuri julkaistussa kolmevuotiaiden tilastossa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi mersut koreilevat katsastustilaston vikapäässä ja Skodat viattomassa päässä juuri julkaistussa kolmevuotiaiden tilastossa?

        Aja poika Skodalla hahahhaha!!!!

        Itseään voi kusettaa niin monella tavalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aja poika Skodalla hahahhaha!!!!

        Itseään voi kusettaa niin monella tavalla.

        Kusetettu hölmöhän on juuri statussymboleihin rahansa laittava, se on iso kusetus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kusetettu hölmöhän on juuri statussymboleihin rahansa laittava, se on iso kusetus.

        Siitähän statussymbolissa pitkälti on kyse. Kellä on varaa ylikallisiin huoltoihin ja kellä ei. Minulla ei, joten joudun tyytymään kalliiseen japsiversiooon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aja poika Skodalla hahahhaha!!!!

        Itseään voi kusettaa niin monella tavalla.

        Jos olisit aikanasi sijoittanut ne kaikki statussymboleihisi laittamasi rahat, olisit nyt oikeasti varakas, sensijaan että saat aina vaan juuri hankittua sen uuden nopeasti arvonsa menettävän statussymbolin jonka avulla vain näytät varakkaalta.
        Meille sijoittajille tosin sinunlaisesi ovat hyödyllisiä.


    • Anonyymi

      Näytteilleasettajat on listattu ja näyttelytuotteen ryhmittän. Kun tietoihin voi tutustua kauan ennen messuja, niin ei ole minun mielestäni epärehellistä.

    • Anonyymi

      Ihan turhat messut, pitkä matka, pysäköinti ja lippu messuille. Ei mitään nähtävää tai koettavaa.

      Saman ja enemmän saa kotisohvalla surfaamalla varusteita, veneitä yms. Veneilyyn liittyvää.

      Tämä vain minun mielipide ensimäisillä venemessuilla jo Turun kupittaan urheiluhallissa / piha-alueella joten hieman on näkemystä missä mennään.

      Jos haluaa nähdä uutta ja saada fiilistä on saksan messut.

    • Anonyymi

      Pärjään hyvin käytetyn purjeveneen kanssa. Minulle nuo venemessut ovat paikka vilkuilla veneitä, venetarvikkeita ja siellä käyviä ihmisiä. Tuo on myös paikka katsella alan uusia juttuja. Paljon nähnyt tuttuja ja on ollut mukavia rupatteluja. Vuosi sitten siellä oli erään maahantuojan ständillä kivat bileet ja useampikin drinksu/sidukka tuli nautittua mukavan hengailun kanssa.
      Krääsäkauppiaat laittavat ihan hyviä tarjouksia ja olen sieltä jonkinverran erilaisia tavaroita hommannut. Mieleen tulee paukkuliivejä. aurinkokenno, sadepuku....
      Ensi lauantaina tarkoitus tutustua tutkiin. Löytyisiköhän sieltä tutkaa jonka voi liittää samaan monitoriin vaikkapa jollain standardi hdmi kaapelilla. Siis monitoriin jossa jo on kartta ja navigaattori? Kuvat kahdesta lähteestä samassa monitorissa. Mietinnässä siis köyhänmiehen ECDIS ;-)

    • Anonyymi

      itkette kuin lapset Linnanmäellä, ruikuttavia hiekankantajia.

      • Anonyymi

        Kirjoititko mielestäsi rakentavan kommentin?

        Jos et pysty keskustelemaan asiallisin argumentein, voisit mieluummin olla ottamatta osaa koko ketjuun. Säilyisi jonkinlainen taso näissäkin.

        Kiitos ja kaikella kunnioituksella. Ja anteeksi.


    • Anonyymi

      Menetkö sinäkin katsomaan näitä persujen huvikuunareita.

      Mitens Sanna, laitatko maksumääräyksiä Schenkerillä jakoon. Postiin älä luota.

    • Anonyymi

      Onhan tuo moottorivenepuoli kuin raikas tuulahdus kultaisen 80-luvun parhailta juppivuosilta! Perämoottorien koot vain kasvavat ja kilpaillaan yhdistelmien huippunopeuksilla. Bensalaskut ovat aivan tähtitieteellisiä. Vanhan ajan matkaveneet ovat väistyneet daycruisereiden ja ahtaiden ja äärimmäisen kalliden keskihyttiveneiden tieltä. Motskaripuoli on mielestäni turhakkeiden näyttämö. Parasta olisi kieltää koko messuaminen!

      • Anonyymi

        Samaa mieltä. Siellä se hiilivety etsii kavereitaan.


    • Anonyymi

      Samankaltainen meno oli 1989 niin vene- kuin asuntomarkkinoillakin.
      Vaan kuinkas sitten kävikään.... :).

      Suuri osa nykypäivän Instagram-kohkaajista ei ollut syntynytkään, kun paska viimeksi osui kunnolla tuulettimeen.

      Epäilen, ettei tälläkään kertaa nousu ollut ikuista hahahah!!!

    • Anonyymi

      Hämmästyttäviä kirjoituksia edellä ja sama valitus vuodesta toiseen, "purkkareita ei messuilla". Purjehtijat ovat marginaaliveneilijöitä, se pitää Tsadin messuilla muistaa.

      • Anonyymi

        No, marginaalista on uusien purjeveneiden kauppakin, joten missä on pihvi?

        Purjeveneily on marginaalihommaa ->Uusien kauppa on marginaalista -> Purkkareita ei messuilla.

        Tästä herää kysymys, miksi?
        Ovatko uudet purjeveneet liian kalliita, vai ovatko ostajat liian köyhiä?
        Kai niitä joku ostaa, kun valmistajat niitä tekevätkin ja 50-jalkainen alkaa olla perusmallia keskinkertaisine viimeistelyineen (pyöristämättömiä kulmia kalusteissa, kaapistot viilutettua lastulevyä, saranat sitä samaa mitä Ikean bulkkikomeroissa ja kaapistoissa).

        Tuli mieleen, voisiko olla niinkin, että rahoistaan tarkka ei mene lastulevystä maksamaan umpipuun hintaa ja haluaisi valetut saranat mustasta pellistä prässättyjen sijasta?

        Kiinalaiset kylmäkoneikot ja samassa paikassa tehdyt mittaristot eivät tee luksustuotetta.
        Bulkkia isossa koossa?

        CNC-koneistetut lastulevyt eivät kyllä mitään arvotavaraa ole. Kaapinovetkin ovat pinnassa, eivät upotettu useinkaan kalusteisiin ja aivan käsittämättömiä rakenneratkaisuja noista löytyy.
        Moni uusi kalliskin vene näyttää lähinnä polyesterikuoreen liimatulta Ikean kalusteelta.

        Eihän sellainen mikään arvoesine ole - ja taivas varjele, kun sisusta on kymmenen-viidentoista vuoden ikäinen?

        Jossain Finngulfeissa oli oikeaa käsityön jälkeä, se näkyi myös jälleenmyyntiarvossa.
        Paha vain, että ne katosivat ennen kuin niihin ehti ilmestyä ihmisten nykyään vaatimia kylppäreitä suihkuineen.

        No, ainahan voi teettää vanhaan venepuusepällä uuden sisustan. Tai rahamies teettää uuteen. Tai sitten pistää saman rahan huvilaan lämpimässä ja vuokraa kipon kesälomaksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No, marginaalista on uusien purjeveneiden kauppakin, joten missä on pihvi?

        Purjeveneily on marginaalihommaa ->Uusien kauppa on marginaalista -> Purkkareita ei messuilla.

        Tästä herää kysymys, miksi?
        Ovatko uudet purjeveneet liian kalliita, vai ovatko ostajat liian köyhiä?
        Kai niitä joku ostaa, kun valmistajat niitä tekevätkin ja 50-jalkainen alkaa olla perusmallia keskinkertaisine viimeistelyineen (pyöristämättömiä kulmia kalusteissa, kaapistot viilutettua lastulevyä, saranat sitä samaa mitä Ikean bulkkikomeroissa ja kaapistoissa).

        Tuli mieleen, voisiko olla niinkin, että rahoistaan tarkka ei mene lastulevystä maksamaan umpipuun hintaa ja haluaisi valetut saranat mustasta pellistä prässättyjen sijasta?

        Kiinalaiset kylmäkoneikot ja samassa paikassa tehdyt mittaristot eivät tee luksustuotetta.
        Bulkkia isossa koossa?

        CNC-koneistetut lastulevyt eivät kyllä mitään arvotavaraa ole. Kaapinovetkin ovat pinnassa, eivät upotettu useinkaan kalusteisiin ja aivan käsittämättömiä rakenneratkaisuja noista löytyy.
        Moni uusi kalliskin vene näyttää lähinnä polyesterikuoreen liimatulta Ikean kalusteelta.

        Eihän sellainen mikään arvoesine ole - ja taivas varjele, kun sisusta on kymmenen-viidentoista vuoden ikäinen?

        Jossain Finngulfeissa oli oikeaa käsityön jälkeä, se näkyi myös jälleenmyyntiarvossa.
        Paha vain, että ne katosivat ennen kuin niihin ehti ilmestyä ihmisten nykyään vaatimia kylppäreitä suihkuineen.

        No, ainahan voi teettää vanhaan venepuusepällä uuden sisustan. Tai rahamies teettää uuteen. Tai sitten pistää saman rahan huvilaan lämpimässä ja vuokraa kipon kesälomaksi.

        Käytettyjen veneiden myyjä arveli, että isojen ikäluokkien ukot myy nyt pois veneitään. Ne ovat kyllästäneet markkinat ja kilpailleet uudet veneet pois markkinoilta.


      • Anonyymi
        Bossu kirjoitti:

        Käytettyjen veneiden myyjä arveli, että isojen ikäluokkien ukot myy nyt pois veneitään. Ne ovat kyllästäneet markkinat ja kilpailleet uudet veneet pois markkinoilta.

        Minulla on asiasta sama käsitys. Käytettyjen markkinakaan ei kyllä mitenkään kuumana hehku.

        Eikä mikään viittaa siihen, että homma tästä vilkastuisi.


      • Anonyymi

        Se johtuu siitä,että Purjehtiminen vaatii paljon osaamista ja taitoa!Moottoriveneilijän ei tarvitse tehdä muuta kun painaa kaasukahva pohjaan!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se johtuu siitä,että Purjehtiminen vaatii paljon osaamista ja taitoa!Moottoriveneilijän ei tarvitse tehdä muuta kun painaa kaasukahva pohjaan!!!

        Niinhän sitä voisi tyhmempi luulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinhän sitä voisi tyhmempi luulla.

        Tyhmempi luulee mitä vaan, mutta kokenut tietää. Todella yksinkertaista on ratin ja kaasukahvan kanssa pelailu. Eri juttu sitten, kun lähdetään kilpailemaan tai edes ulosmittaamaan perheveneenkin suorituskyky tappiin saakka.


    • Anonyymi

      Kunhan valtio sössii auto- ja polttoainepolitiikan häipyvät ökymoottoriveneet messuilta, koko moottoriveneala ajautuu ogelmiin kun ei varteenotettavaa polttomoottorikorviketta ole, Tavallinen kansa ostaa sähköperämoottorilla varustettuja pieniä moottoriveneitä ja purjeveneiden suosio kasvaa. Tietyissä piireissä vaan pitää olla se kallis vene jolla brassailla, mutta sehän ei onnistu ellei sillä ole varaa ajella. Ne joilla on varaa ajella polttoainehinnasta riippumatta bähenevät lukumäärällisesti mutta ostavat entistä isompia veneitä, eikä niitä katsella missään messuillavaan yksityisnäytöillä.

      • Anonyymi

        Polttoaineen hinta varmasti rokottaa venealaa, mutta vielä enemmän rokottaa väestön ikääntyminen ja tulotason lasku eläkkeelle siirryttäessä.

        En ole vakuuttunut purjehduksen uudesta tulemisesta polttoaineen hinnan nousun takia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttoaineen hinta varmasti rokottaa venealaa, mutta vielä enemmän rokottaa väestön ikääntyminen ja tulotason lasku eläkkeelle siirryttäessä.

        En ole vakuuttunut purjehduksen uudesta tulemisesta polttoaineen hinnan nousun takia.

        Purjeveneessä ei polttoaineen hinnalla ole mitään väliä. Ja saasteita tulee veneilystä alle prosentin luokkaa.


    • Anonyymi

      Kyllä asumisen hinta ja puhelimiaan tuijottavat, pariutumiskyvyttömät nuoret yhdessä suurten ikäluokkien kuoleman kanssa tulevat hävittämään tästä maasta sekä maksukykyiset että venealan.

      Ihan ensimmäisenä listalla tulee olemaan suurten kaupunkien asuntokupla, joka pamahtaa heti kun talous kääntyy kunnolla pakkaselle.

      Aika moni taho rummuttaa muuttoliikettä kaupunkiin - ja useimmiten kovinta ääntä pitävät ne, jotka uppoavat ensimmäisinä sijoitusasuntoineen, antolainauksineen ja järjettömine asuntovelkoineen.

      Isoissa kaupungeissa seiniin "sijoitettuja" velkaeuroja ei todellisuudessa ole missään. On vain jumalaton velka, joka pitäisi maksaa pankille, joka on myynyt sen velan eteenpäin ja jakanut omistajilleen.

      Vaan on nähty ennenkin, miten olemattomalla rahalla pelaamisesta lopulta tulee karmea krapula.
      Meillä on taas pari sukupolvea (joista yksi tällä hetkellä hallituksessa), jotka eivät tiedä koko jutusta muuten kuin historiantunneilta.

      Jälki tulee olemaan karseaa ja veneily/autoilu/mökkeily lähtee ensimmäisinä, sitten lähtee se velkainen asunto, sitten lähtee takaajat ja lopulta pankki.

    • Anonyymi

      Itselle messujen purjeveneet ovat vaan käyneet vuosi vuodelta vastemielisemmiksi. Jos todellista intoa olisi, uuden veneen hinnan saisi juuri ja juuri revittyä omaisuutta myymällä. Ei vaan ole siihen mitään haluja. Veneiden myyntisivut meillä ja maailmalla ovat pullollaan hienoja vanhoja kaunottaria. Niitä kelpaa ihastella ja jonain päivänä oma vanha kaunotar saattaakin vaihtua uuteen vanhaan kaunottareen.

      Skippasin venemessut - luultavasti ensi vuonnakin

    • Anonyymi

      No voivoi että harmittaa aloittajan turha käynti venemessuilla, kun pettyi niin..
      Itse ottaisin etukäteen selvää että löytyykö jotain mikä kiinnostaa. Jos oisin vaikka ostamassa uutta purkkaria niin en jättäis venemessujen varaan, sillai että lähtisin messuille fiiliksellä ”nyt on rahat mukana ja eikun messuilta valitsemaan sopivaa”!? Siinä meni max 20€ mahd narikka 3€ ihan hukkaan. Toki jos lähtee jostain sisämaasta reissuun ihan sokkona niin matkakulut päälle. No eikun tsägällä hakemaan seuraavaa jostain ja pykälää halvempaa jos osa budjetista suli jo näihin turhiin messuihin..

    • Anonyymi

      Perseestä koko messut.
      Kuka ostaa uutta autoa tai asuntoakaan messuilta?

      No asuntoja joku pässi joskus osti. Eikä ikinä omiaan pois saa hahaha!

    • Anonyymi

      Kommenteista päätellen kannattaisikin aloittaa yleisöä vetävät Perseestä-messut.

    • Anonyymi

      Oli tosi hyviä tarjouksia taas messuilla. Esim. Muston vaatteita älyttömästi -70%.
      Väkeä oli pirusti ja olut näytti maistuvan. Eräällä urholla oli kuppilan nurkkapöydässä oma Tapio-viinapullo mukana.

      • Anonyymi

        Miksei ole Urho-viinaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksei ole Urho-viinaa?

        Niin tiukkaa viinaa jotta tukka lähtee


    • Anonyymi

      Känni päälle ja himaan vetämään muijaa kuonoon.
      Se venemessuista.

      • Anonyymi

        Ihan päätöntä jos päissään ei erottaisi pältäkään


    • Anonyymi

      Viimeisen 20-30 vuoden aikana valmistetuista purjeveneistä suurin osa on edelleen käytössä ja hyväkuntoisina pidetyt vaihtavat omistajaa käypään hintaan. Toisin sanoen aloittava purjehtija voi löytää uusiin verrattuna erittäin hyvän hinta / laatusuhteen.

      Itse ostin juuri käytetyn, kivan kokoisen ja hyvin pidetyn veneen (tunnen sen omistajan ja historian). Hinta oli hupaisan edullinen verrattuna uuteen vastaavaan - joka ei ole mitenkään erityisesti muuttunut vuosien saatossa.

      Markkinoiden saturaatiolla voi olla siis osuutensa uusien nihkeään kauppaan.

    • Anonyymi

      Käypä hinta = 1/3 alle pyyntihinnan.

      Muuten ei tule kauppoja. Toiset eivät pudota hintaa ja veneet roikkuvat Nettiveneessä ja nyt Båtagentilla vuodesta toiseen.

      Eihän siinä mitään. Mutta käytetyn hinta ei ajan myötä ainakaan nouse vaan laskee. Ja miten pidempään vene on myynnissä, sitä pahemmin se ostajakandidaattien mielessä happanee.

      "Ai tuo on taas tuo. Vieläkin myymättä. Ei kiinnosta".

      • Anonyymi

        Pata kattilaa soimaa, vanha vene kummallakin!


      • Anonyymi

        Tuskin mielenkiinto kuitenkaan on kiinni siitä, että on ollut pidempään myymättä. Jos tunnistaa "taas vielä tuon", se tarkoittaa, että olet ennenkin myyntilistoja katsellut, eikä se kiinnostanut sinua ensimmäisen kerran nähtynäkään.


    • Anonyymi

      Käykääpäs köyhät messuilla haistamassa uuden veneen tuoksua, voi olla elämänne ainoa mahdollisuus. Ei pilssiveden, homeen, septin, dieselin, pakokaasun ja jääkaapin pohjalietteen ummehtunutta cocktailia.

      • Anonyymi

        Messut menivät jo. Ei se uusi vene kauaa uudelta tuoksu.
        Kuukausi vesillä ja se siitä "uudesta". Se on uusi vain vesillelaskuun saakka.

        Uudesta Mersustakin lähti uuden auton tuoksu muutamassa viikossa. Nyt se on puoli vuotta vanha ja pian teknis-taloudellisen käyttöikänsä päässä.

        Mutta yritäpä päästä nuuhkimaan 22v tussua. Ei onnistu messuilla eikä muuallakaan.
        Sitten tunget nenäsi oman muijasi harmaantuneeseen toosaan ja kuvittelet haistelevasi uutta venettä - jota sinulla(kaan) ei ollut mahdollisuutta hankkia.

        Hyvää kevään odotusta!


      • Anonyymi

        Tuleepa mieleen se havainto, kun käytiin katsomassa nykyistä venettä. Se oli silloin kymmenvuotias ja erittäin tarkkanenäinen vaimoni totesi, ettei veneessä ollut minkäänlaista hajua. Olihan se yksi hyvä lisäperuste monen muun ohella ostopäätöksen tekoon. Siitä on jo 25 v, eikä veneessä saman nenän perusteella ole edelleenkään mitään "veneenhajuja". Ei ole iästä kiinni.


    • Anonyymi

      Mä kävin kolme kertaa. Frendin kanssa saapasteltiin pari kertaa, vaimon kanssa kerran. Laituriosastolle oli paljon asiaa kun frendi aloittaa laiturinrakennuksen. Mä aion uusia veneen kannen, flexiteekin osastolla poristiin pitkään. Ostin aurinkopaneeleja pari kappaletta, perinteisen keräilykappale -majakkamukin ja metrilakua, kuinkas muuten.
      Mielelläni haistelen trimmatun viiskymppisen toosaa. Sen ikäinen tietää mitä tahtoo ja osaa myös sanoa sen.

      • Anonyymi

        Hyvä yhteenveto ja loppuhuipennus. Amen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2052
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      46
      1591
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1471
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      20
      1451
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1227
    Aihe