Tätä tavoitellaan meillekin

11

156

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tämä meinasi unohtua.

      Johan meillä tosiaan ollaan valmiudessa.
      Ylen toimittelija tuntuu tietävän jo nyt, että muutaman vuoden kuluttua meilläkin on tarpeen katkoa lämpöjä asuinrakennuksista pakkasilla, kun sähköverkko tulee muuten kaatumaan.

      https://yle.fi/uutiset/3-11191581

      "Lähivuosina tulee tarpeen säädellä sähköverkon tehontarvetta, jolloin kulutushuipun aikana järjestelmiä joudutaan pysäyttämään."

      "Mikäli sähköverkko olisi ylikuormittumassa, lämpöpumppuja voitaisiin pysäyttää internetin kautta. Tuolloinkaan asunnot eivät ehtisi viilentyä, sillä lämpöä on varastoituneena varaajien lisäksi myös talon rakenteisiin."

      Melkoisia suunnitelmia poistaa asuinrakennusten lämmitys päältä pakkasilla.
      Tuollaista se tuuli- ja aurinkovoimaan luottaminen aiheuttaa väistämättä.
      Tuo Saksa on hyvä esimerkki mitä kohden ollaan menossa.
      Mutta tämähän on se vihreä tavoite jota kohden kaikkien on pyristeltävä hinnalla millä hyvänsä.

      • Anonyymi

        Entäpä jos suomen päälle jymähtää korkeapaine kovine pakkasineen vaikka pariksi viikoksi, eikä tuule? Mistä se sähkö silloin otetaan?
        Aivan oikein, ei mistään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäpä jos suomen päälle jymähtää korkeapaine kovine pakkasineen vaikka pariksi viikoksi, eikä tuule? Mistä se sähkö silloin otetaan?
        Aivan oikein, ei mistään.

        Sähköä saadaan lähimaista niin kuin nytkin ja se tuetetaan millä tuetetaan.
        Pahin skenaario on pohjoisessa jossa on kylmät talvet. Sielä saattaa kovan myrskyn jälkeen katketa puita sähköjohdoille ja katkaista sähköt jolloin sähkölämmitystalot ovat ns lirissä.

        Parempi on haja-asutusalueilla öljylämmitys ja esim aurinkopaneeleilla lisävarustettuna ja maalämmöllä varmistettuna.
        Autot tietysti polttomoottorikäyttöisiä varmuuden vuoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköä saadaan lähimaista niin kuin nytkin ja se tuetetaan millä tuetetaan.
        Pahin skenaario on pohjoisessa jossa on kylmät talvet. Sielä saattaa kovan myrskyn jälkeen katketa puita sähköjohdoille ja katkaista sähköt jolloin sähkölämmitystalot ovat ns lirissä.

        Parempi on haja-asutusalueilla öljylämmitys ja esim aurinkopaneeleilla lisävarustettuna ja maalämmöllä varmistettuna.
        Autot tietysti polttomoottorikäyttöisiä varmuuden vuoksi.

        Akuankka-linkkiä pukkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköä saadaan lähimaista niin kuin nytkin ja se tuetetaan millä tuetetaan.
        Pahin skenaario on pohjoisessa jossa on kylmät talvet. Sielä saattaa kovan myrskyn jälkeen katketa puita sähköjohdoille ja katkaista sähköt jolloin sähkölämmitystalot ovat ns lirissä.

        Parempi on haja-asutusalueilla öljylämmitys ja esim aurinkopaneeleilla lisävarustettuna ja maalämmöllä varmistettuna.
        Autot tietysti polttomoottorikäyttöisiä varmuuden vuoksi.

        Eihän se öljylämmityskään toimi jos on sähköt poikki. Öljypoltin toimii sähköllä ja samoin kiertovesipumppu. ja kyllä se maalämpökin vaatii sähköä. Aurinkopaneeli on melko onneton sähköntuottaja joulu-tammikuussa, kun aurinko on horisontissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän se öljylämmityskään toimi jos on sähköt poikki. Öljypoltin toimii sähköllä ja samoin kiertovesipumppu. ja kyllä se maalämpökin vaatii sähköä. Aurinkopaneeli on melko onneton sähköntuottaja joulu-tammikuussa, kun aurinko on horisontissa.

        Kiertovesipumppu saadaan toimimaan akulla tai egrekaatilla. Helppoa vai mitä?
        Aurinko paneelit tietysti toimivat kesällä, helppoa vai mitä?
        Polttomoottoriautot ovat toimintavarmoja myrskyn jälkeenkin ja pitemmillä matkoilla.


    • Anonyymi

      Lisää tuurivoimaa.

      Onkohan kukaan laskenut sähkökatkojen hintaa.

      • Anonyymi

        Sähkön tärkein laatukriteeri on saatavuus. Vasta sitten tulevat taajuus ja jännite.


      • Anonyymi

        Jospa vihreät sitten menevät sairaaloihin kertomaan koronavirustaudin kourissa hengityslaitteissa oleville, että nyt tulee tyyni hetki, joten koitappa nyt pidätellä hengitystäsi seuraavat pari tuntia.


      • Anonyymi

        Niinpä, kaikki kaupankäynti pysähtyy, et saa ostettua mitään mistään, etkä saa rahaa mistään, ja juna- ja lentoliikenne pysähtyy, tai taitaa lentokentillä olla sen verran kerosiinia, että saavat generaattoreilla laskeutumisvalot palamaan ja lennonjohtoon yhden tietsikan pysymään päällä.
        Mutta ei kulje metrot eikä ratikat.
        Joten aika hiljaista taitaa silloin olla.
        Asunnot alkavat jäähtyä, kun ei kaukolämpökään ilman kiertopumppuja pelaa.
        Ja jos ei ole jotain retkikeitintä kotona, niin viileää evästä saa popsia, sikäli kun sitä on kaapissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä, kaikki kaupankäynti pysähtyy, et saa ostettua mitään mistään, etkä saa rahaa mistään, ja juna- ja lentoliikenne pysähtyy, tai taitaa lentokentillä olla sen verran kerosiinia, että saavat generaattoreilla laskeutumisvalot palamaan ja lennonjohtoon yhden tietsikan pysymään päällä.
        Mutta ei kulje metrot eikä ratikat.
        Joten aika hiljaista taitaa silloin olla.
        Asunnot alkavat jäähtyä, kun ei kaukolämpökään ilman kiertopumppuja pelaa.
        Ja jos ei ole jotain retkikeitintä kotona, niin viileää evästä saa popsia, sikäli kun sitä on kaapissa.

        Onhan tuossa se hyvä puoli että kalja on kylmää. Ainakin talvella.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1258
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      924
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      94
      904
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      23
      847
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      286
      746
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      727
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      638
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      636
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      571
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      129
      550
    Aihe