Olen yli 20 vuotta nostanut työttömyyskorvausta (KELA) yhtäjaksoisesti.
Mistä tiedän kuulunko TYP-palveluihin vai TE-palveluihin?
Yritin googlata, mutta ei selvinnyt. Voisiko joku vääntää minulle asian "rautalangasta" ja mahdollisimman lyhyesti, että minäkin ymmärtäisin?
Mikä ihmeen TYP-palvelu vs. työvoimatoimisto?
17
135
Vastaukset
- Anonyymi
TE-palvelun piiriin kuuluvat työttömät työnhakijat ja TYP-palveluihin henkilöt, jotka eivät ole työnhaun piirissä.
TE-työttömät nostavat työttömyyskorvausta ja voivat tarvittaessa hakea myös asumistukea ja toimeentulotukea
TYPin piiriin kuuluvat eivät saa työttömyyskorvausta, joten heidän ensisijainen tulonlähteensä on toimeentulotuki ja asumistuki, sekä 9 euroa, jos osallistuvat työvoimapoliittisiin toimenpiteisiin, esim. kuntouttavaan toimintaan- Anonyymi
Työllistymistä edistävät palvelut ja kulukorvaus
TE-toimistot tarjoavat monipuolisesti palveluita, jotka tukevat työllistymistä ja koulutusta ammattiin.
Työllistymistä edistäviä palveluita ovat:
työnhakuvalmennus
uravalmennus
koulutuskokeilu
ammatillinen työvoimakoulutus
omaehtoinen opiskelu työttömyysetuudella tuettuna
työkokeilu
maahanmuuttajien kotoutumispalvelut
kuntouttava työtoiminta.
Palvelujen ajalta saat työttömyysturvaa ja kulukorvausta.
https://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyonhakijalle/tukea_tyollistymiseen/tyollistymista_edistavat_palvelut_ja_kulukorvaus/index.html - Anonyymi
Mistä sinä tuon nykäisit, ettei TYP - palveluihin joutuva olisi enää Kelan peruspäivärahalla tai työmarkkinatuella vaan siirtyisi kokonaan toimeentulotukiasiakkaaksi?
Kuka tietää, miten tämän asian kanssa on ja jos olisi laittaa linkkiä tai kopiota aiheesta, en ainakaan itse sitä onnistunut löytämään netistä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Työllistymistä edistävät palvelut ja kulukorvaus
TE-toimistot tarjoavat monipuolisesti palveluita, jotka tukevat työllistymistä ja koulutusta ammattiin.
Työllistymistä edistäviä palveluita ovat:
työnhakuvalmennus
uravalmennus
koulutuskokeilu
ammatillinen työvoimakoulutus
omaehtoinen opiskelu työttömyysetuudella tuettuna
työkokeilu
maahanmuuttajien kotoutumispalvelut
kuntouttava työtoiminta.
Palvelujen ajalta saat työttömyysturvaa ja kulukorvausta.
https://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyonhakijalle/tukea_tyollistymiseen/tyollistymista_edistavat_palvelut_ja_kulukorvaus/index.htmlOk. Tuo luettelo vaikuttaa ihan "pätevältä", ja onhan siinä muutakin kuin sitä kaikkien haukkumaa kuntouttavaa toimintaa. Minulle ei ole tarjottu näitä mahdollisuuksia enkä ole niitä osannut itse edes hakea. Ovat vain sanoneet, että yritä hakea työkyvyttömyyseläkkeelle kun ei muutakaan mahdollisuutta ole työllistymisen kannalta.
- Anonyymi
Kyllä minä vaan saan työmarkkinatukea vaikka olen typin asiakas ollut jo reilu 2,5vuotta. Työkkäristä siirsivät typpiin kun olin ollut liian kauan työttömänä.
Tulo lähteenä on työmarkkinatuki toimeentulotuki asumistuki. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä minä vaan saan työmarkkinatukea vaikka olen typin asiakas ollut jo reilu 2,5vuotta. Työkkäristä siirsivät typpiin kun olin ollut liian kauan työttömänä.
Tulo lähteenä on työmarkkinatuki toimeentulotuki asumistuki.sama juttu,, työtön te asiakas jossain vaiheessa siirretään typ asiakkaaksi automaattisesti.
Ja jos ei siirretä, niin kai on toivoton tapaus, tai täyttää jonkun työllistymis jutun, tai on ollu esim. pätkätöissä,, tmss. eri syitä...
Typ toimisto käynnit ja typ suunnitelmat kohdallani on olleet samanlaisiai, kuin tehtiin te toimistossa. Ja en ymmärrä, mitä eroa näissä on,, kun on samaa tyhjäntoimitusta, kuin te toimistossa, ja sama jatkuu typ toimistossa. Erona on vain se, että typ toimiston ulko-ovi on lukossa, ja ovimies päästää sisään. Siis suljettu laitos ?
Mutta ilmeisesti typ toimistot työllistää paljon enemmän virakailijoita. Asiakkaana havainnoiden siltä vaikuttaa. Jotta kallista on ne tilat ja paljo henkilökunta.
Itse olen ollut aluksi 2kpl virkailijoita typ istinnossa, sitten 1 kpl virkailijoita typ istunnossa, sitten 2 kpl virkailijoita typ istunnossa ja sitten huippuna 4kpl typ virkailijoita istunnoissa. Ilmeisesti jakavat vastuuta, kukaan ei ota vastuuta, ja aika menee näin modernisti kokoustaessa. Ja voi olal että on pyrkimys on sosiaaliseen, tai ryhmäpaineeseen, tms. Mutta asiakastra pyöritetään, ja typ,työparit vaihtuu ja sitten taas tehdään uutta suunnitelmaa.. Voi olla, että niillä on keinoja painostaakkin, esim karenssin uhalla johonkin kuntotumaan, tms. turhatoimintaan, ( turhatoiminta on jotain puuhaa ilman palkkaa, ja ilman työterv. huoltoa ja työsuhdetta..jne..).
Tietysti esim. nuori tai mielen terv,rv. kuntoutuja voi tarvitakkin jotain ajankäytön ohjausta ja tuki toimintaa ja päiväkotia turvakseen. Uskon että silloin eri toiminnoista on hyötyä asiakkaallle. Tai alkoholisti tai huume hörhö, ne tarvitsee holhousta,,,päiväkoti toimintaa tms.. kun eivät itse pärjää....arjesta.
Mutta suuri ongelma on se, että typ asikkaina on myös täysin terveitä ihmisiä, tai työmarkkinoille liian vanhoja, joita sitten yritetään typ halpa mielenterv. palveluiden avulla "tervehdyttää". Mutta eihän se vanha esim nuorru, vaikka kuntoutettaisiin !!!
Ja kohdallani samaa suunnitelmaa eri nimikkeillä, on tehty. Ja ei siellä ole mitään "viisastenkiveä "" Vaan tehdään samoja suunnitelmia.
Kun ei oikeasti ole keinoja järkeviin palkka-töihin, tai ei ole keinoja päästä eläkkeelle,,,
niin tämä typ show vaan jatkuu.
Työt ja tulot ja eläkkeelle pääsy ei yhtään helpota, vaikka miten istuttaisiin ja monen henlilön voimin typ toimistossa. - ei sii ole keinoja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
sama juttu,, työtön te asiakas jossain vaiheessa siirretään typ asiakkaaksi automaattisesti.
Ja jos ei siirretä, niin kai on toivoton tapaus, tai täyttää jonkun työllistymis jutun, tai on ollu esim. pätkätöissä,, tmss. eri syitä...
Typ toimisto käynnit ja typ suunnitelmat kohdallani on olleet samanlaisiai, kuin tehtiin te toimistossa. Ja en ymmärrä, mitä eroa näissä on,, kun on samaa tyhjäntoimitusta, kuin te toimistossa, ja sama jatkuu typ toimistossa. Erona on vain se, että typ toimiston ulko-ovi on lukossa, ja ovimies päästää sisään. Siis suljettu laitos ?
Mutta ilmeisesti typ toimistot työllistää paljon enemmän virakailijoita. Asiakkaana havainnoiden siltä vaikuttaa. Jotta kallista on ne tilat ja paljo henkilökunta.
Itse olen ollut aluksi 2kpl virkailijoita typ istinnossa, sitten 1 kpl virkailijoita typ istunnossa, sitten 2 kpl virkailijoita typ istunnossa ja sitten huippuna 4kpl typ virkailijoita istunnoissa. Ilmeisesti jakavat vastuuta, kukaan ei ota vastuuta, ja aika menee näin modernisti kokoustaessa. Ja voi olal että on pyrkimys on sosiaaliseen, tai ryhmäpaineeseen, tms. Mutta asiakastra pyöritetään, ja typ,työparit vaihtuu ja sitten taas tehdään uutta suunnitelmaa.. Voi olla, että niillä on keinoja painostaakkin, esim karenssin uhalla johonkin kuntotumaan, tms. turhatoimintaan, ( turhatoiminta on jotain puuhaa ilman palkkaa, ja ilman työterv. huoltoa ja työsuhdetta..jne..).
Tietysti esim. nuori tai mielen terv,rv. kuntoutuja voi tarvitakkin jotain ajankäytön ohjausta ja tuki toimintaa ja päiväkotia turvakseen. Uskon että silloin eri toiminnoista on hyötyä asiakkaallle. Tai alkoholisti tai huume hörhö, ne tarvitsee holhousta,,,päiväkoti toimintaa tms.. kun eivät itse pärjää....arjesta.
Mutta suuri ongelma on se, että typ asikkaina on myös täysin terveitä ihmisiä, tai työmarkkinoille liian vanhoja, joita sitten yritetään typ halpa mielenterv. palveluiden avulla "tervehdyttää". Mutta eihän se vanha esim nuorru, vaikka kuntoutettaisiin !!!
Ja kohdallani samaa suunnitelmaa eri nimikkeillä, on tehty. Ja ei siellä ole mitään "viisastenkiveä "" Vaan tehdään samoja suunnitelmia.
Kun ei oikeasti ole keinoja järkeviin palkka-töihin, tai ei ole keinoja päästä eläkkeelle,,,
niin tämä typ show vaan jatkuu.
Työt ja tulot ja eläkkeelle pääsy ei yhtään helpota, vaikka miten istuttaisiin ja monen henlilön voimin typ toimistossa. - ei sii ole keinoja.Kuinka kauan pitää olla työttömänä, jotta siirretään Typin asiakkaaksi - jos kerran automaattisesti näin käy? Minulla on 20 vuotta yhtäjaksoista työttömyyttä, mutta ei vielä ole tullut siirtoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuinka kauan pitää olla työttömänä, jotta siirretään Typin asiakkaaksi - jos kerran automaattisesti näin käy? Minulla on 20 vuotta yhtäjaksoista työttömyyttä, mutta ei vielä ole tullut siirtoa.
jos sulla on joku syy tms.. miksi ei siirretä, tai ei merkitystä? tai toivoton tapaus? tms?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuinka kauan pitää olla työttömänä, jotta siirretään Typin asiakkaaksi - jos kerran automaattisesti näin käy? Minulla on 20 vuotta yhtäjaksoista työttömyyttä, mutta ei vielä ole tullut siirtoa.
Alueellisia eroja on. esim. Jos alueellasi ei ole typ toimintoja?
tai olet unhoitettu jonnekin te arkistoon? 20v te dragulana pölyttynyt sinne?
Ja sehän on hieno juttu. jos olet säästynyt typ asiantuntijapalveluilta
ja saanut vain te toimiston asiantuntijapalveluita 20v ajan..... - Anonyymi
Ihan normaalisti saa Kelan peruspäivärahaa/työmarkkinatukea myös TYP - kyykytyksessä. Asia tarkistettu Kelasta.
- Anonyymi
Kalastus on palvelua, ainakin itsepalvelua.
- Anonyymi
Typ mielenterveys kuntoutujan marssi, ( trad.),;
Kuntoutumaan, kuntoutumaan, marssimme näin.
Johtajiamme nerokkaita ylistämme näin.
Kuntoutumaan, kuntoutumaan, marssimme näin. - Anonyymi
Olen Typin asiakas, saan liiton työttömyyspäivärahaa, en saa Kelalta mitään asumis-toimeentulo tms. tukia. En ole päässyt mihinkään 9 euron töihin, vaikka olisin halunnut, ihan vaan tavatakseni muita ihmisiä.
- Anonyymi
tapaahan näitä ihmisiä kaikkialla muuallakin ja aivan liikaa useinkin....
- Anonyymi
Eikö ihmisiä tapaa hyvinki monenlaisissa arkisissa yhteyksissä?..Kaupassa,apteekissa,kirjastossa,kirpputoreilla,uimahalleissa,kahviloissa ja esim kansalaisopiston kurssit,siellä on ihmisiä.Pitää lähteä kotoa johonki,niinku töihinki mennään.Nyt virusepidemian aikana ei niin väliä vaikka on kotona.
- Anonyymi
Monialaisen yhteispalvelun tavoitteena on edistää työttömien työllistymistä tarjoamalla heille heidän palvelutarpeensa mukaisia julkisia työvoimapalveluja sekä sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalveluja. Palvelujen tarjoamisesta säädetään erikseen.
Työttömällä on monialaisen yhteispalvelun tarve, jos hänen työllistymisensä edistäminen edellyttää työ- ja elinkeinotoimiston, kunnan ja Kansaneläkelaitoksen järjestämisvastuulle tarkoitettujen palvelujen yhteensovittamista.
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2014/20141369
Työtön päättää itse mitä tekee ja mihin ehdotuksiin suostuu. Virkailijan tehtävä on palvella ja toteuttaa työttömän käskemät työt. Mitään sellaista ei tietenkään kukaan täysipäinen tee, mistä ei saa palkkaa ja mikä ei ole työehtosopimuksien mukaista palkkatyötä. Palkaton pakkotyö on aina rikos.
Monialainen työllistymissuunnitelma on laadittu, kun työtön ja suunnitelman laatimiseen osallistuneet viranomaiset ovat hyväksyneet suunnitelman. Suunnitelma hyväksytään allekirjoittamalla tai sähköisesti siihen tarkoitetussa verkkopalvelussa.
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2014/20141377- Anonyymi
Jätit sitten ottamatta mirtatzäpinät, kun piti yöllä ruveta julistamaan.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1073195GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431177- 831152
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja521075Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351022- 67878
- 45867
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39862- 53857
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24831