Rautatie- tai raitiovaunukiskojen tunnistus etäältä sähkömagneettisesti ?

Anonyymi

Onko mahdollista tunnistaa etäältä rautatie- tai raitiovaunukiskoja sähkömagneettisesti ?

Käyttöesimerkki:

Autossa on varkaudenestämistoiminto, joka estää käynnistyksen, jos avain ei ole autossa. Rikolliset ovat oppineet kiertämään näitä avaimen kantomatkan laajentimella (erillinen laitepari, joka on autovarkaan hallussa).

Entä, jos auton varkaudenestämistoimintoa parannettaisiin siten, että jos ajon aikana avain joutuu liian kauaksi autosta, niin tulee voimaan auton oma sisäinen pakotettu nopeusrajoitus, joka laskee tasaisesti auton senhetkisestä ajonopeudesta kohti nollaa.

MUTTA:
Et silti halua, että autosi pakkopysäköi itsensä rautatie- tai raitiovaunukiskojen päälle. Siksi olisi tarpeen tunnistaa, jos auto on rautatie- tai raitiovaunukiskojen päällä, ja tällöin sallia ajaminen pois kiskojen päältä silloinkin, kun varkaudenestämistoiminto on laukaissut tuon sisäisen pakotetun nopeusrajoituksen.

Millainen tunnistin auton pohjaan pitäisi asentaa, jotta auto kykenisi tunnistamaan, jos auto on rautatie- tai raitiovaunukiskojen yläpuolella, ja tässä tapauksessa sallia ajo pois kiskoilta, vaikka varkaudenestämistoiminto muuten olisikin lauennut?

Kiskot ovat terästä, jossa suurin osa on rautaa, ja rautahan on magneettiin tarttuva materiaali. Eli sähkömagnetismia tässä pitäisi pyrkiä hyödyntämään tunnistustekniikan luomiseksi.

6

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Kehittyneemmät kaukoavaimet toimivat siten, että yhteys on salattu ja salasana vaihtuva joka käynnistyskerralla. Vanhalla koodilla ei tee mitään.

      • Anonyymi

        "Kehittyneemmät kaukoavaimet toimivat siten, että yhteys on salattu ja salasana vaihtuva joka käynnistyskerralla. Vanhalla koodilla ei tee mitään."

        No, ainakin yhdessä tapauksessa autonvalmistaja on suunnitellut avaimensa näin:

        Samassa avaimessa on KOLME eri komponettia:

        1) mekaaninen avain (kopioitavissa missä tahansa pikasuutarilla)

        2) ajonestosiru, joka saa tarvitsemansa energian langattomasti auton kojelaudassa olevasta lähettimestä, eli auton saa käyntiin aina, tähän ei tarvita avaimessa olevaa CR2032 -nappiparistoa.

        3) Ovien lukituksen kauko-ohjain, joka toimii avaimessa olevalla CR2032 -nappiparistolla.

        Tuo ovien lukituksen kauko-ohjain käyttää vaihtuvaa koodia, MUTTA: tässä autonvalmistaja on möhlinyt: JOS "avaa" nappia painaa tarpeeksi monta kertaa kantoalueen ulkopuolella, niin avain ja auto joutuvat epäsynkroniin keskenään, jolloin kauko-ohjain pitää uudelleensynkronoida auton omistaja käsikirjassa kerrotulla tavalla (vaatii pääsyä autoon esim. mekaanisella avaimella).

        Kysmys: MIKSI ????

        Itse olisin suunnitellut asian näin (jolloin mitään epäsynkronimahdollisuutta ei ole olemassa, eikä uudelleensynkronointia koskaan tarvita):

        Kun nappia painetaan, avain lähettää seuraavanlaisen datapaketin autolle:

        1) Avaimen sarjanumero ( EI ole salaisuus )

        2) 64-bittinen laskuri, joka kasvaa yhdellä joka kerta, kun nappia painetaan

        3) 64-bittinen satunnaisluku, uusi satunnaisluku generoidaan joka kerta, kun nappia painetaan

        4) Tätä koodia EI lähetetä: Avaimen ja auton välinen "jaettu salaisuus". Jokaisella avaimella on omansa, ja jos autoon käy useampi avain, auton tietokoneeseen on tallennettu jokaista autoon käyvää avainta kohden sekä Avaimen sarjanumero että tässä mainittu "jaettu salaisuus". Koska tätä jaettua salaisuutta EI koskaan lähetetä, autovaras ei sitä voi myöskään radiosignaalia salakuuntelemalla kaapata.

        5) Toimintokoodi, esim: 1=avaa lukitus, 2=sulje lukitus, 3=aktivoi varashälytin (normaali), 4=aktivoi varashälytin (ilman sisätilatutkaa; käytetään jos käytetään auton sisätilanlämmitintä, joka muuten voisi tahattomasti laukaista sisätilatutkahälytyksen)

        6) SHA256 -tarkiste, joka lasketaan kohdista 1-5.

        Auton tietokone tarkistaa aina koko paketin ja että SHA256 -tarkiste on oikea. Jos tarkiste on väärä, koko paketti hylätään, eikä hylätty paketti aiheuta mitään toimenpiteitä.

        Näin mitään uudelleensynkronointeja ei tarvita.

        Tuo avaimen "jaettu salaisuus" pitäisi toimia näin:
        Avaimen osalta tuo "jaettu salaisuus" on WRITE-ONLY, eli uuden voi avaimeen kirjoittaa, mutta olemassaolevaa ei voi lukea (poikkeus: avaimen sisäinen laskentakoodi voi lukea, mutta se käyttää luettua dataa vain SHA256 -tarkisteen laskemiseen ja tuhoaa luetun kopion kun laskenta on valmis.)

        JOS avain halutaan uudelleenkoodata, niin:

        Auton tietokone lukee avaimen sarjanumeron ja arpoo pyynnöstä uuden "jaetun salaisuuden" ja kirjoittaa sen avaimeen ja tallentaa (avaimen sarjanumeron kanssa parina) auton tietokoneen pysyväismuistiin.

        Näin tehtynä mitään synkronointiongelmaa ei synny.
        Ja koska tuo SHA-256 tarkiste on joka painalluksella eri, niin autovaras ei hyödy tuon tarkisteen kaappaamisesta / kopioinnista mitenkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kehittyneemmät kaukoavaimet toimivat siten, että yhteys on salattu ja salasana vaihtuva joka käynnistyskerralla. Vanhalla koodilla ei tee mitään."

        No, ainakin yhdessä tapauksessa autonvalmistaja on suunnitellut avaimensa näin:

        Samassa avaimessa on KOLME eri komponettia:

        1) mekaaninen avain (kopioitavissa missä tahansa pikasuutarilla)

        2) ajonestosiru, joka saa tarvitsemansa energian langattomasti auton kojelaudassa olevasta lähettimestä, eli auton saa käyntiin aina, tähän ei tarvita avaimessa olevaa CR2032 -nappiparistoa.

        3) Ovien lukituksen kauko-ohjain, joka toimii avaimessa olevalla CR2032 -nappiparistolla.

        Tuo ovien lukituksen kauko-ohjain käyttää vaihtuvaa koodia, MUTTA: tässä autonvalmistaja on möhlinyt: JOS "avaa" nappia painaa tarpeeksi monta kertaa kantoalueen ulkopuolella, niin avain ja auto joutuvat epäsynkroniin keskenään, jolloin kauko-ohjain pitää uudelleensynkronoida auton omistaja käsikirjassa kerrotulla tavalla (vaatii pääsyä autoon esim. mekaanisella avaimella).

        Kysmys: MIKSI ????

        Itse olisin suunnitellut asian näin (jolloin mitään epäsynkronimahdollisuutta ei ole olemassa, eikä uudelleensynkronointia koskaan tarvita):

        Kun nappia painetaan, avain lähettää seuraavanlaisen datapaketin autolle:

        1) Avaimen sarjanumero ( EI ole salaisuus )

        2) 64-bittinen laskuri, joka kasvaa yhdellä joka kerta, kun nappia painetaan

        3) 64-bittinen satunnaisluku, uusi satunnaisluku generoidaan joka kerta, kun nappia painetaan

        4) Tätä koodia EI lähetetä: Avaimen ja auton välinen "jaettu salaisuus". Jokaisella avaimella on omansa, ja jos autoon käy useampi avain, auton tietokoneeseen on tallennettu jokaista autoon käyvää avainta kohden sekä Avaimen sarjanumero että tässä mainittu "jaettu salaisuus". Koska tätä jaettua salaisuutta EI koskaan lähetetä, autovaras ei sitä voi myöskään radiosignaalia salakuuntelemalla kaapata.

        5) Toimintokoodi, esim: 1=avaa lukitus, 2=sulje lukitus, 3=aktivoi varashälytin (normaali), 4=aktivoi varashälytin (ilman sisätilatutkaa; käytetään jos käytetään auton sisätilanlämmitintä, joka muuten voisi tahattomasti laukaista sisätilatutkahälytyksen)

        6) SHA256 -tarkiste, joka lasketaan kohdista 1-5.

        Auton tietokone tarkistaa aina koko paketin ja että SHA256 -tarkiste on oikea. Jos tarkiste on väärä, koko paketti hylätään, eikä hylätty paketti aiheuta mitään toimenpiteitä.

        Näin mitään uudelleensynkronointeja ei tarvita.

        Tuo avaimen "jaettu salaisuus" pitäisi toimia näin:
        Avaimen osalta tuo "jaettu salaisuus" on WRITE-ONLY, eli uuden voi avaimeen kirjoittaa, mutta olemassaolevaa ei voi lukea (poikkeus: avaimen sisäinen laskentakoodi voi lukea, mutta se käyttää luettua dataa vain SHA256 -tarkisteen laskemiseen ja tuhoaa luetun kopion kun laskenta on valmis.)

        JOS avain halutaan uudelleenkoodata, niin:

        Auton tietokone lukee avaimen sarjanumeron ja arpoo pyynnöstä uuden "jaetun salaisuuden" ja kirjoittaa sen avaimeen ja tallentaa (avaimen sarjanumeron kanssa parina) auton tietokoneen pysyväismuistiin.

        Näin tehtynä mitään synkronointiongelmaa ei synny.
        Ja koska tuo SHA-256 tarkiste on joka painalluksella eri, niin autovaras ei hyödy tuon tarkisteen kaappaamisesta / kopioinnista mitenkään.

        Voiko tuommoisella kaukoavaimella tunnistaa raitiovaunukiskot?


    • Anonyymi

      Ratikkakiskot on varmaan helppo havaita metallinilmaisimella koska kiskot on kytketty yhteen muutaman metrin välein poikittaisilla sideraudoilla ja raide muodostaa tavallaan yhtenäisen metallilaatan.
      Rautatien tunnistaminen voi olla haasteellisempaa koska kiskot ovat toisistaan erotetut niin että kiskot joutuu tunnistamaan yksin kappalein. Varmaan tuokin onnistuu kun näpertää riittävän monimutkaisen systeemin.

    • Anonyymi

      Jotta aloituksessa esitetyt vaatimukset toteutuisivat pitäisi kiskojen olemassaolo tunnistaa myös silloin, kun auton nokka, kulmat, sivupeilit tai perä voisi osua ohittavaan junaan.

      Kiskojen yläpintojen sisäreunojen välinen etäisyys Suomen rataverkossa 1520mm eli kiskon profiili huomioiden kiskometallia on luokkaa 1700 mm päässä toisistaan.

      Intercity - junanvaunun leveys 3200 mm.

      Jo tuon perusteella tavanomaisen junanvaunun ulkoseinä kulkisi ainakin 750 mm päässä ratakiskon metalliosien ulkopuolella.

      Jotta aloituksessa esitetty ajatus toimisi olisi kisko pystyttävä tunnistamaan reilusti kauempaa kuin 75 cm päässä auton ulkopinnan äärirajoista. Mikään auton alle asennettu rakenne ei tähän pystyisi kun tuon yli 75 cm tunnistusetäisyyden pitäisi toimia luotettavasti joka suuntaan.

      Jos tunnistus jotenkin olisi toteutettavissa niin auton ajonestojärjestelmä olisi ohitettavissa kiinnittämällä auton eteen puskurin alle pätkä lattarautaa huijaamaan tunnistinta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3839
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2298
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2121
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2015
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1694
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      301
      1228
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe