Taulukkolaskentaohjelmistot help

Anonyymi

Millä taulukkolaskentaohjelmistolla voisi tutkia todennäköisyyksiä? esim. epäyhtälö on kombinaatio(n yli kahden) * 0,001^2 * 0,999^(n-2) > 0,02 ja pitäisi selvittää ensimmäinen n:än arvo, jolla epäyhtälö toteutuu

8

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tarkoitatko viimeinen n:än arvo (tai että epäyhtälö on toisin päin)?
      Eiköhän tuo onnistu millä vaan taulukko-ohjelmalla kunhan siitä löytyy kombinaatio-funktio. Esim OpenOfficen Calc:illa voisi tehdä tällasen laskelman: https://aijaa.com/C3hdT4 . Viimeinen sarake on vaan sitä varten että ei tarvitse itse metsästää missä kohtaa se hyppy 0:sta 1:een tapahtuu.

      Olisihan tuon kaavan voinut kirjoittaa myös kokonaan vain yhteen sarakkeeseen mutta tuli nyt tehtyä noin paloissa. Siellä olisi ollut myös valmis funktio BINOMDIST ja nyt tajusinkin miksi en aluksi saanut sitä toimimaan (laitoin desimaalipisteen, kun pitäisi käyttää pilkkua). Kaava on

      =BINOMDIST(2;A2;0,001;0)

      (viimeinen parametri on sitä varten haluaako kumulatiivisen todennäköisyyden 0=ei).

      • Eikun siiis ensimmäin n:n arvo ihan oikein, mitä mä nyt sekoilen?!?!


    • Anonyymi

      excelillä

    • Anonyymi

      Pythonilla onnistuu helpoiten.

      • Anonyymi

        Onko python-niminen taulukkolaskentaohjelma olemassa?


      • Kyllä Sagella on vielä helpompi (kun binomial() on valmiina :D):

        print (min(n for n in range(2,500) if binomial(n,2)*0.001^2*0.999^(n-2)>0.02))
        #224


      • minkkilaukku kirjoitti:

        Kyllä Sagella on vielä helpompi (kun binomial() on valmiina :D):

        print (min(n for n in range(2,500) if binomial(n,2)*0.001^2*0.999^(n-2)>0.02))
        #224

        Nyt muuten huomasinkin, että laitoin tuohon taulukkoversiooni 0.999: n potenssiin n enkä n-2 ja siitähän tuo pieni ero tuli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko python-niminen taulukkolaskentaohjelma olemassa?

        Kyllä on. Keksi joku lasku, jota ei sillä saisi ratkaistua. Jos keksit, et ymmärrä matematiikasta yhtikäs mitään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      11
      1885
    2. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      30
      1640
    3. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      77
      1565
    4. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      151
      1422
    5. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      310
      1368
    6. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      121
      1192
    7. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      5
      1119
    8. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      1009
    9. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      42
      997
    10. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      238
      894
    Aihe