En malta olla kysymättä...

Anonyymi

Tämä on varsinkin teille, palstan kovaäänisimmät julistajat ja Patmoksen tosiystävät:

Pelottaako kotona teitä? Tai se vaihtoehto,että se koituisikin kohtaloksenne?

Minua ei pelota itseni puolesta. Jos sattuisin kuolemaan, se olisi sitten siinä. Olen nähnyt elämässä jo monenmoisia. Luotan siihen, että läheiseni selviäisivät eteenpäin. Tietenkään en toivoisi tartuttavani muita. Itse kuolema ei minua pelota. Epäilen, että mitään ei ole. Jos jotakin on, se on mielenkiintoista. Sitä pikkiriikkisen pelkään, jos kovin pitkään joutuisin kärsimään ennen viimeistä henkäystäni.

Mutta mites asia teillä muilla on? Saavat kaikki tietenkin vastata.

IR (Jep, en jaksanut rekata kun kännyllä tämän heitin).

132

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mielisairaita pelottaa niin, että ovat luoneet paratiisin johon pääsevät.
      Ateistit ovat rohkeita ei heitä kuolema pelota.

      • Anonyymi

        Yleensä ateisteja pelottaa kuolema aika paljonkin.

        Kristittyjä kuolema harvoin pelottaa. Jos kristittyä pelottaa kuolema, liittyy se usein siihen, että pelkää elämän viimeisiä hetkiä, jos pelkää esimerkiksi pitkään jatkuvia kipuja.

        Mielisairasta en tiedä. Eivät varmaan ole sellainen yhtenäinen ryhmä, että mitään yleistystä tämän suhteen voisi tehdä. Heissä on mm. ateisteja ja kristittyjä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Yleensä ateisteja pelottaa kuolema aika paljonkin.

        Kristittyjä kuolema harvoin pelottaa. Jos kristittyä pelottaa kuolema, liittyy se usein siihen, että pelkää elämän viimeisiä hetkiä, jos pelkää esimerkiksi pitkään jatkuvia kipuja.

        Mielisairasta en tiedä. Eivät varmaan ole sellainen yhtenäinen ryhmä, että mitään yleistystä tämän suhteen voisi tehdä. Heissä on mm. ateisteja ja kristittyjä.

        En tiedä mitä ateistit ajattelee.

        Minua ei näytä kuolema pelottavan. Kun ajattelin voivani tällä viikolla kuolla, niin aloin huolehtimaan miten asiat järjestetään kuolemaani jälkeen. Aloin antamaan ohjeita.

        Olen ateisti.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        En tiedä mitä ateistit ajattelee.

        Minua ei näytä kuolema pelottavan. Kun ajattelin voivani tällä viikolla kuolla, niin aloin huolehtimaan miten asiat järjestetään kuolemaani jälkeen. Aloin antamaan ohjeita.

        Olen ateisti.

        Tästäkin jaoit sitten mieIipiteesi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tästäkin jaoit sitten mieIipiteesi.

        Mielipiteesi on rekisteröity ja voit siirtyä eteenpäin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleensä ateisteja pelottaa kuolema aika paljonkin.

        Kristittyjä kuolema harvoin pelottaa. Jos kristittyä pelottaa kuolema, liittyy se usein siihen, että pelkää elämän viimeisiä hetkiä, jos pelkää esimerkiksi pitkään jatkuvia kipuja.

        Mielisairasta en tiedä. Eivät varmaan ole sellainen yhtenäinen ryhmä, että mitään yleistystä tämän suhteen voisi tehdä. Heissä on mm. ateisteja ja kristittyjä.

        Hartain kristittykään ei kuitenkaan koskaan pidä mitään kiirettä sen kuolemisen kanssa vaikka.... vaan halutaan mahdollisimman pitkään elää juuri täällä maan päällä ja lisä aikaakin usein joukolla pyydetään, eikös se näin ole? - Tietysti poikkeuksia voi olla mut kyl hekin pääsääntöisesti haluavat jatkaa elämää "tällä puolella" niin pitkään kuin mahdollista.

        Joskus tuo saattaa herättää ihmettelyä että jaa .. ei siis kiire .. sinne. Mitä tämä on..jos on kerran sata varma, osaatko selvittää mulle tyhmälle.


    • Anonyymi

      Jokainen kuolee ajallaan! Miksi sitä murehtimaan. Tärkeintähän on se, miten toimimme syntymän ja kuoleman välillä ja mitä iloa siitä elämisestä on itselle ja toisille.

      Ateistin kuolemahan se vasta kauhea on, tuskaa, ahdistusta ja katumista, kun heitti elämänsä hukkaan. Oli hyvät eväät, mutta jätti ne käyttämättä, elämäntehtävänään pilkata toisia, kuten palsta-aktivistit elämänsä elävät vailla mitään muuta tarkoitusta elämässään. Käyttäisivät senkin ajan vaikka lähimmäisten auttamiseen. Jäisi heistäkin hyvä kuva muistiin, mutta ei, täällä pitää vuosikaudet roikkua pilkkaamassa, ei hjummarra! Mtt voisi auttaa.

      • >Käyttäisivät senkin ajan vaikka lähimmäisten auttamiseen.

        Tuhannet ateistit tekevät juuri noin, mutta saavat aitouskovilta osakseen saman tuomion, vihan ja halveksunnan kuin näillä palstoilla viihtyvät ateistitkin. Väärin autettu – pitäisi myös saarnata Jeesusta.


    • Ei pelota. Mietityttää kyllä mutta lähinnä muiden puolesta. Tilanne toki pahenee huomattavasti mutta se on sen ajan murhe. Jos on edes murhe meille, esimerkiksi taloudellisesti se ei meitä niittaa vaikka minulla on olemassa ehkä pieni lomautuksen uhka tilanteen pitkittyessä. Se oikeastaan sopiikin minulle.

      Tietenkään siihen ei haluaisi (kukaan) sairastua vakavasti, lievä muoto voisi sopiakin. Olisi immuniteetti. Se antaisi liikkumavapautta. Et sairasta enää, et tartuta.

      Nyt ollaan maalla ja ajateltiin, että lähdetäänkö edes ihan heti takaisin Uudenmaan uuteen vankilaan vai pysytelläänkö täällä.

      Suhtautuminen asioihin molemmilla on hyvin käytännönläheinen. Pieni tulipalo joskus aikoinaan avovaimon sijoitusasunnossa kuitattiin avovaimon osalta kahden sanan ja välimerkin tekstarilla: "Ihan oikeestiko?" Vastasin: Joo, käydään illalla katsoon. tms. Vastaus: Pitää käydä joo tms. eikä asiasta enempää työpäivän aikaan viestitelty.

      Hän kolhi autoa. Kysyin vain voiko ajaa ilman, että osia tippuu. Sanoi, että voi. Perää oli kolhittu. Lähdin asioille enkä (usko tai älä) edes kävellyt auton taakse katsomaan vaurioita.

      Joku toinen olisi hyppinyt tasajalkaa molemmissa tapauksissa. Kauhistelu ei ole meidän hommaa missään asiassa.

      • Mikähän tässä oli järkevintä nyt oikein... Ensi viikon ma ja to pitäisi olla Turussa, ei voi välttää sitä asiaa. Koti on Helsingissä ja nyt ollaan Etelä-Pohjanmaalla ja tämä reissu on hiukan venähtänyt. Turun reissuja tulee kuitenkin pakosta jatkossakin vaikka ne tietenkin pyritään minimoimaan.

        Järkevintä olisi minun mielestä painella toistaiseksi pysyvästi sinne Turkuun, minulla olikin työnantajan viikkokämppä siellä yli vuoden mutta nyt ei ole kun päivittänen läsnäolo ei ollut enää tarpeen. Työnantaja sellaisen kyllä hankkii eli jos sinne Turkuun sitten.

        Se olisi fiksuin ratkaisu minun logiikalla, ei tarvitsisi kulkea Hki-Tku-Hki väliä lainkaan. Avokki voi tehdä kaikki työnsä etänä minä en ihan kaikkea.

        Eli viikonloppuna ajelisi Turkuun, olisi siellä torstaihin, sitten vuokraisi peräkärryn, ajelisimme kotiin, eristäytyisimme ja hoitaisimme kämpän ja takaisin turkuun. Muutama päivä siihen vain ehkä menisi ja missään edes tarvitsi käydä kun toisi sapuskatkin Turusta.

        Eikös tuo ole nyt niin turvallinen suunnitelma Helsingissä käynnin osalta kuin vain voi, ei tapaa ketään? Ja muutoinkin fiksumpaa kuin kulkea Helsingistä Turkuun ja takaisin.


      • a-teisti kirjoitti:

        Mikähän tässä oli järkevintä nyt oikein... Ensi viikon ma ja to pitäisi olla Turussa, ei voi välttää sitä asiaa. Koti on Helsingissä ja nyt ollaan Etelä-Pohjanmaalla ja tämä reissu on hiukan venähtänyt. Turun reissuja tulee kuitenkin pakosta jatkossakin vaikka ne tietenkin pyritään minimoimaan.

        Järkevintä olisi minun mielestä painella toistaiseksi pysyvästi sinne Turkuun, minulla olikin työnantajan viikkokämppä siellä yli vuoden mutta nyt ei ole kun päivittänen läsnäolo ei ollut enää tarpeen. Työnantaja sellaisen kyllä hankkii eli jos sinne Turkuun sitten.

        Se olisi fiksuin ratkaisu minun logiikalla, ei tarvitsisi kulkea Hki-Tku-Hki väliä lainkaan. Avokki voi tehdä kaikki työnsä etänä minä en ihan kaikkea.

        Eli viikonloppuna ajelisi Turkuun, olisi siellä torstaihin, sitten vuokraisi peräkärryn, ajelisimme kotiin, eristäytyisimme ja hoitaisimme kämpän ja takaisin turkuun. Muutama päivä siihen vain ehkä menisi ja missään edes tarvitsi käydä kun toisi sapuskatkin Turusta.

        Eikös tuo ole nyt niin turvallinen suunnitelma Helsingissä käynnin osalta kuin vain voi, ei tapaa ketään? Ja muutoinkin fiksumpaa kuin kulkea Helsingistä Turkuun ja takaisin.

        1.4 olisi vapaa asunto samasta yhtiöstä, jossa kämppä Turussa oli. Ja täsmälleen samanlainen, eri talo vain. Se on päätetty meidän osalta, odotellaan mitä työnantaja vastaa kysymykseen voinko sen vuokrata...


    • Vastaan vaikkei tämä tavallaan minua kosketakkaan.

      Itse näen tilanteen tartuntatautina mihin auttaa vaan se käsipesu ja muu suojautuminen.

      Ääripään uskovat näkevät tämän tietenkin jonain Jumalan kostona ja vaikkei se oman elämänsä menettäminen oikeastaan pelottaisi niin etsitään jotakin sellaista hekumaa jossa muka voisi sitten "Jumalattomien" kuolemilla hekumoidalla, siis siellä tuon puoleisessa. Vaikka Raamatua kuinka lukisi , niin tuollaisia vip-paikkoja ei ole tarjolla. Kukaan ei siis pääse fiilistelemään, että "itse täällä lyyraporukassa olen mutta näköjään naapurin Matti meni ikuiseen saunaan ja tuskat tietenkin ihan hirvittävät"

      Ja siinä mielessä koronahan on osoitus tietystä tasa-arvosta , se ei uskontoja tai seksuaalisuutta kysele, se kohtelee kaikkia samoin.

      • Anonyymi

        Tätä ihmettelen miksi jonkun pitää täällä selittää miten "ääripään uskova tietenkin" toimii ja uskoo, vaikka itse ei olisikaan sellainen... Jopa valmiit lauseet ääriuskovan suusta temmattuina on tiedossa. Aikamoista stereotyyppistä karrikatyyriä sinulta.Miettii.serious


      • Anonyymi

        Mieleen tulee, miten kävi sodoman ja gomorran, Ja mitkä synnit siellä rehottivat.
        Ja samalla tavalla kuin homouden ja lesbouden hyökyaalto on koronakin edennyt.
        Yksikään oikea uskova ei toivo kenellekään kadotustuomiota.
        Kuolema on minulle voitto, kuten Pyhä Raamattu todistaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tätä ihmettelen miksi jonkun pitää täällä selittää miten "ääripään uskova tietenkin" toimii ja uskoo, vaikka itse ei olisikaan sellainen... Jopa valmiit lauseet ääriuskovan suusta temmattuina on tiedossa. Aikamoista stereotyyppistä karrikatyyriä sinulta.Miettii.serious

        Kuules serious, kun ääripään uskovat ovat itse antaneet sitä esimerkkiä niin paljon, että käsitys, vaikkakin stereotyyppinne, on päässyt muodostumaan ihan syystäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tätä ihmettelen miksi jonkun pitää täällä selittää miten "ääripään uskova tietenkin" toimii ja uskoo, vaikka itse ei olisikaan sellainen... Jopa valmiit lauseet ääriuskovan suusta temmattuina on tiedossa. Aikamoista stereotyyppistä karrikatyyriä sinulta.Miettii.serious

        Aivan. Tuon tapainen suhtautuminen on tosiaan hyvin yleistä näillä palstoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuules serious, kun ääripään uskovat ovat itse antaneet sitä esimerkkiä niin paljon, että käsitys, vaikkakin stereotyyppinne, on päässyt muodostumaan ihan syystäkin.

        Suosittelen avartumaan suomi24-foorumien ulkopuolelle, että kristinuskon perusteet ja niille uskollisten mielipiteet selviäisivät. Wikipedian kristinusko-artikkeli mm on parempi kuin sekava suomi24. Terv:serious


    • Anonyymi

      "Pelottaako kotona teitä? Tai se vaihtoehto,että se koituisikin kohtaloksenne?"

      Tarkoitat varmaan koronaa?

      Ei pelota yhtään - hyvä vaan että tämä paholaismainen yhteiskuntajärjestys alkaa olla henkitoreissaan.

      Kuuntelin äsken TV/:sta raporttia kuinka tehokkaasti lapsia kouluissa seksualisoidaan ja näin lapset ja nuoret ohjautuvat aikuisten miesten leikkikaluiksi ja lopulta saavat, kohdattuaan liian nuorina asioita joihin psyyke ei ole valmis, psyykkisiä vammoja tai ajautuvat syrjäytyjiksi tai aineiden käyttäjiksi. Eihän sellainen yhteiskunta joka systemaattisesti tuhoaa lapsiaan ja nuoriaan saa olla olemassa.

      • Hah hah!!!


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Hah hah!!!

        Että sellainen, humaIainen mielipide sieltä.


      • Anonyymi

        "Näin siis Korkkiruuvi viestittelee kammottavasta rinnakkaistodellisuudestaan, jossa ihmiset ovat julmasti tuhonneet omia lapsiaan jo vuosien ajan."

        Raportit kouluista oppilaiden vanhemmilta ja oppilailta kertoo karua ja julmaa kieltään millainen ihmistuhonta Suomessa on nyt meneillään .... taikka ... hmm .... tarkasti ottaen tuhonta on nyt keskeytetty, kun lapset ovat turvassa kodeissaan.

        Lapsia kun kouluissa on seksualisoitu ja näin lapset ja nuoret ohjautuvat aikuisten miesten leikkikaluiksi ja lopulta saavat, kohdattuaan liian nuorina asioita joihin psyyke ei ole valmis, psyykkisiä vammoja tai ajautuvat syrjäytyjiksi tai aineiden käyttäjiksi. Eihän sellainen yhteiskunta joka systemaattisesti tuhoaa lapsiaan ja nuoriaan saa olla olemassa.

        Eikös kaikkien mielestä ole vaan hyvä asia, että tämä lasten seksualisointi ei nyt onnistukaan. He saavat näin tilaisuuden olla lapsia, turvassa poliittiselta manipuloinneilta ja lapsia ja nuoria tuhoavilta aatteilta ja ohjauksilta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Näin siis Korkkiruuvi viestittelee kammottavasta rinnakkaistodellisuudestaan, jossa ihmiset ovat julmasti tuhonneet omia lapsiaan jo vuosien ajan."

        Raportit kouluista oppilaiden vanhemmilta ja oppilailta kertoo karua ja julmaa kieltään millainen ihmistuhonta Suomessa on nyt meneillään .... taikka ... hmm .... tarkasti ottaen tuhonta on nyt keskeytetty, kun lapset ovat turvassa kodeissaan.

        Lapsia kun kouluissa on seksualisoitu ja näin lapset ja nuoret ohjautuvat aikuisten miesten leikkikaluiksi ja lopulta saavat, kohdattuaan liian nuorina asioita joihin psyyke ei ole valmis, psyykkisiä vammoja tai ajautuvat syrjäytyjiksi tai aineiden käyttäjiksi. Eihän sellainen yhteiskunta joka systemaattisesti tuhoaa lapsiaan ja nuoriaan saa olla olemassa.

        Eikös kaikkien mielestä ole vaan hyvä asia, että tämä lasten seksualisointi ei nyt onnistukaan. He saavat näin tilaisuuden olla lapsia, turvassa poliittiselta manipuloinneilta ja lapsia ja nuoria tuhoavilta aatteilta ja ohjauksilta?

        On teillä sairaat ajatukset ja kuvitelmat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Näin siis Korkkiruuvi viestittelee kammottavasta rinnakkaistodellisuudestaan, jossa ihmiset ovat julmasti tuhonneet omia lapsiaan jo vuosien ajan."

        Raportit kouluista oppilaiden vanhemmilta ja oppilailta kertoo karua ja julmaa kieltään millainen ihmistuhonta Suomessa on nyt meneillään .... taikka ... hmm .... tarkasti ottaen tuhonta on nyt keskeytetty, kun lapset ovat turvassa kodeissaan.

        Lapsia kun kouluissa on seksualisoitu ja näin lapset ja nuoret ohjautuvat aikuisten miesten leikkikaluiksi ja lopulta saavat, kohdattuaan liian nuorina asioita joihin psyyke ei ole valmis, psyykkisiä vammoja tai ajautuvat syrjäytyjiksi tai aineiden käyttäjiksi. Eihän sellainen yhteiskunta joka systemaattisesti tuhoaa lapsiaan ja nuoriaan saa olla olemassa.

        Eikös kaikkien mielestä ole vaan hyvä asia, että tämä lasten seksualisointi ei nyt onnistukaan. He saavat näin tilaisuuden olla lapsia, turvassa poliittiselta manipuloinneilta ja lapsia ja nuoria tuhoavilta aatteilta ja ohjauksilta?

        millaiset paperit sulla onkaan? Ei yliopistolta vaan terveydenhuollosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On teillä sairaat ajatukset ja kuvitelmat.

        Ja sairaat ovat ne teotkin mistä oppilaat ja heidän vanhempansa kouluista kertovat!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja sairaat ovat ne teotkin mistä oppilaat ja heidän vanhempansa kouluista kertovat!

        No mistä he kertovat ja missä? Älä vaan sano että helluntailaisten kaatumaseuroihin tulevat kertomaan... 😂


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Näin siis Korkkiruuvi viestittelee kammottavasta rinnakkaistodellisuudestaan, jossa ihmiset ovat julmasti tuhonneet omia lapsiaan jo vuosien ajan."

        Raportit kouluista oppilaiden vanhemmilta ja oppilailta kertoo karua ja julmaa kieltään millainen ihmistuhonta Suomessa on nyt meneillään .... taikka ... hmm .... tarkasti ottaen tuhonta on nyt keskeytetty, kun lapset ovat turvassa kodeissaan.

        Lapsia kun kouluissa on seksualisoitu ja näin lapset ja nuoret ohjautuvat aikuisten miesten leikkikaluiksi ja lopulta saavat, kohdattuaan liian nuorina asioita joihin psyyke ei ole valmis, psyykkisiä vammoja tai ajautuvat syrjäytyjiksi tai aineiden käyttäjiksi. Eihän sellainen yhteiskunta joka systemaattisesti tuhoaa lapsiaan ja nuoriaan saa olla olemassa.

        Eikös kaikkien mielestä ole vaan hyvä asia, että tämä lasten seksualisointi ei nyt onnistukaan. He saavat näin tilaisuuden olla lapsia, turvassa poliittiselta manipuloinneilta ja lapsia ja nuoria tuhoavilta aatteilta ja ohjauksilta?

        >Raportit kouluista oppilaiden vanhemmilta ja oppilailta kertoo karua ja julmaa kieltään millainen ihmistuhonta Suomessa on nyt meneillään ....

        Näytä nyt jo noita raportteja, joista näemmä kukaan ei ole kuullutkaan! Kiitos!

        Eikä sinun mytomaaninen jankutuksesi ole sitten ”raportti”...


      • Anonyymi
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        No mistä he kertovat ja missä? Älä vaan sano että helluntailaisten kaatumaseuroihin tulevat kertomaan... 😂

        Sinulla ei ole tainnut elämä hirveästi muuttua Koronan vuoksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Näin siis Korkkiruuvi viestittelee kammottavasta rinnakkaistodellisuudestaan, jossa ihmiset ovat julmasti tuhonneet omia lapsiaan jo vuosien ajan."

        Raportit kouluista oppilaiden vanhemmilta ja oppilailta kertoo karua ja julmaa kieltään millainen ihmistuhonta Suomessa on nyt meneillään .... taikka ... hmm .... tarkasti ottaen tuhonta on nyt keskeytetty, kun lapset ovat turvassa kodeissaan.

        Lapsia kun kouluissa on seksualisoitu ja näin lapset ja nuoret ohjautuvat aikuisten miesten leikkikaluiksi ja lopulta saavat, kohdattuaan liian nuorina asioita joihin psyyke ei ole valmis, psyykkisiä vammoja tai ajautuvat syrjäytyjiksi tai aineiden käyttäjiksi. Eihän sellainen yhteiskunta joka systemaattisesti tuhoaa lapsiaan ja nuoriaan saa olla olemassa.

        Eikös kaikkien mielestä ole vaan hyvä asia, että tämä lasten seksualisointi ei nyt onnistukaan. He saavat näin tilaisuuden olla lapsia, turvassa poliittiselta manipuloinneilta ja lapsia ja nuoria tuhoavilta aatteilta ja ohjauksilta?

        Hah hah!


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Hah hah!

        Sellainen, víinanhuuruinen mieIipide sinulta.


      • Kannattaisiko kuunnella tosiasioihin perustuvia juttuja eikä kaikkea älytöntä tuubaa?


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Näin siis Korkkiruuvi viestittelee kammottavasta rinnakkaistodellisuudestaan, jossa ihmiset ovat julmasti tuhonneet omia lapsiaan jo vuosien ajan."

        Raportit kouluista oppilaiden vanhemmilta ja oppilailta kertoo karua ja julmaa kieltään millainen ihmistuhonta Suomessa on nyt meneillään .... taikka ... hmm .... tarkasti ottaen tuhonta on nyt keskeytetty, kun lapset ovat turvassa kodeissaan.

        Lapsia kun kouluissa on seksualisoitu ja näin lapset ja nuoret ohjautuvat aikuisten miesten leikkikaluiksi ja lopulta saavat, kohdattuaan liian nuorina asioita joihin psyyke ei ole valmis, psyykkisiä vammoja tai ajautuvat syrjäytyjiksi tai aineiden käyttäjiksi. Eihän sellainen yhteiskunta joka systemaattisesti tuhoaa lapsiaan ja nuoriaan saa olla olemassa.

        Eikös kaikkien mielestä ole vaan hyvä asia, että tämä lasten seksualisointi ei nyt onnistukaan. He saavat näin tilaisuuden olla lapsia, turvassa poliittiselta manipuloinneilta ja lapsia ja nuoria tuhoavilta aatteilta ja ohjauksilta?

        Kumma, kun en ole huomannut mitään tuohon viittaavaa, vaikka olen useammalla koululla ollut avustajana...


      • Anonyymi
        Tipale kirjoitti:

        Kannattaisiko kuunnella tosiasioihin perustuvia juttuja eikä kaikkea älytöntä tuubaa?

        Niin teenkin ja olen lopoettanut jo ajat sitten sinun kuuntelemisesi.


      • Anonyymi
        Tipale kirjoitti:

        Kumma, kun en ole huomannut mitään tuohon viittaavaa, vaikka olen useammalla koululla ollut avustajana...

        Oletko ollut kuuntelemassa setan "luentoja" kouluissa?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oletko ollut kuuntelemassa setan "luentoja" kouluissa?

        En. Oletko sinä? Onko niitä paljonkin järjestetty?


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Näin siis Korkkiruuvi viestittelee kammottavasta rinnakkaistodellisuudestaan, jossa ihmiset ovat julmasti tuhonneet omia lapsiaan jo vuosien ajan."

        Raportit kouluista oppilaiden vanhemmilta ja oppilailta kertoo karua ja julmaa kieltään millainen ihmistuhonta Suomessa on nyt meneillään .... taikka ... hmm .... tarkasti ottaen tuhonta on nyt keskeytetty, kun lapset ovat turvassa kodeissaan.

        Lapsia kun kouluissa on seksualisoitu ja näin lapset ja nuoret ohjautuvat aikuisten miesten leikkikaluiksi ja lopulta saavat, kohdattuaan liian nuorina asioita joihin psyyke ei ole valmis, psyykkisiä vammoja tai ajautuvat syrjäytyjiksi tai aineiden käyttäjiksi. Eihän sellainen yhteiskunta joka systemaattisesti tuhoaa lapsiaan ja nuoriaan saa olla olemassa.

        Eikös kaikkien mielestä ole vaan hyvä asia, että tämä lasten seksualisointi ei nyt onnistukaan. He saavat näin tilaisuuden olla lapsia, turvassa poliittiselta manipuloinneilta ja lapsia ja nuoria tuhoavilta aatteilta ja ohjauksilta?

        Päivi Räsäsen mukaan lasten päinvastoin pitäisi olla koulussa, koska kotona on vaarallisempaa. Hän tuskin allekirjoittaakaan mielisairaita fantasioitasi lasten paholaismaisesta seksualisoinnista.


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        No mistä he kertovat ja missä? Älä vaan sano että helluntailaisten kaatumaseuroihin tulevat kertomaan... 😂

        Eivät siis kerro yhtään missään. Kiitos taas kerran Korkkiruuville.


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        >Raportit kouluista oppilaiden vanhemmilta ja oppilailta kertoo karua ja julmaa kieltään millainen ihmistuhonta Suomessa on nyt meneillään ....

        Näytä nyt jo noita raportteja, joista näemmä kukaan ei ole kuullutkaan! Kiitos!

        Eikä sinun mytomaaninen jankutuksesi ole sitten ”raportti”...

        Eipä löytynyt Korkkiruuvilta raportteja.😅


      • Tipale kirjoitti:

        En. Oletko sinä? Onko niitä paljonkin järjestetty?

        Tässä ketjussa ei näköjään tarvitse vastata mistään eikä mihinkään.


    • Jumalan omien ei tarvitse pelätä, pelkää sinä.

      • Mikä pelon toivottaja sinä olet?

        Toivoton tyyppi.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Mikä pelon toivottaja sinä olet?

        Toivoton tyyppi.

        Solvausta jälleen. Muita mielipiteitä sinulla ei ole.


      • torre12 kirjoitti:

        Mikä pelon toivottaja sinä olet?

        Toivoton tyyppi.

        Toteamus


      • Godfirst kirjoitti:

        Toteamus

        Miksi menit tuollaista toteamaan.

        Sehän oli selvä käsky suorastaan.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Miksi menit tuollaista toteamaan.

        Sehän oli selvä käsky suorastaan.

        Ahaa. Nyt tällainen mieIipide.


      • torre12 kirjoitti:

        Miksi menit tuollaista toteamaan.

        Sehän oli selvä käsky suorastaan.

        Pelkää kun ei luota Luojaan.


    • Anonyymi

      Vielä teillä ateisteilla on mahdollisuus kääntyä Jeesuksen puoleen, kannattaa todella tehdä se, voitte saada kaikki syntinne anteeksi, sellaista mahdollisuuta ei kannata jättää käyttämättä. Tulkaa Jeesuksen luo Hän armahtaa teitä ja ottaa suurella ilolla teidät vastaan. Ymmärrän että meitä kaikkia nyt vähän pelottaa, mutta ateismista ei löydy lohtua, antakaa edes pieni mahdollisuus Jumalalle, kai voitte edes sen tehdä..

      • Edellyttääkö sinun Jeesus-versiosi tieteellisen tiedon vaihtamista primitiiviseen denialismiin, jotta hän on tyytyväinen ja suostuu pelastamaan?


      • Jeesus ei vaan ole sellaisessa paikassa, että voisi ottaa vastaan. Ei taideta kohdata.


      • Anonyymi
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        Edellyttääkö sinun Jeesus-versiosi tieteellisen tiedon vaihtamista primitiiviseen denialismiin, jotta hän on tyytyväinen ja suostuu pelastamaan?

        Tiesitkö Repe että Jeesus rakastaa sinua hyvin paljon ja Hänellä on hyvä suunnitelma sinun varallesi!


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        Edellyttääkö sinun Jeesus-versiosi tieteellisen tiedon vaihtamista primitiiviseen denialismiin, jotta hän on tyytyväinen ja suostuu pelastamaan?

        Pitää olla järkensä menettänyt tohtori tai eräs kaikki rekatut nikkinsä hukannut ja peruskoulunsa keskeyttänyt palstatahra ja kyllä rokkaa:

        "Jeesus tulee, oletko valmis?
        Virit virtes, osaatko psalmis?
        Jeesus tulee, vaihda jo pukua
        Alahan treenata ulkolukua
        Jeesus tulee, tullessaan laulaa ilosanomaa"

        Jne...

        https://www.youtube.com/watch?v=E-hr4UQ66XA


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Jeesus ei vaan ole sellaisessa paikassa, että voisi ottaa vastaan. Ei taideta kohdata.

        MieIipiteitä maailmaan riittää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tiesitkö Repe että Jeesus rakastaa sinua hyvin paljon ja Hänellä on hyvä suunnitelma sinun varallesi!

        Vastaa nyt vain kysymykseen, kiitos.


      • Anonyymi
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        Vastaa nyt vain kysymykseen, kiitos.

        Mikä kouIutus sinulla on?

        Vastaa kysymykseen.


      • Anonyymi
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        Vastaa nyt vain kysymykseen, kiitos.

        Sait jo riittävän hyvän vastauksen!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sait jo riittävän hyvän vastauksen!

        Jaa kun ei saa kysymykseensä minkäänlaista vastausta, se on sitten ”riittävän hyvä”?

        Eipä ihme että aitouskovien rivit hupenevat, jos esitätte meille muille että tyhjä on riittävän hyvää. 😀


      • Anonyymi
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        Vastaa nyt vain kysymykseen, kiitos.

        Et sinäkään koskaan vastaa.


      • Anonyymi
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        Jaa kun ei saa kysymykseensä minkäänlaista vastausta, se on sitten ”riittävän hyvä”?

        Eipä ihme että aitouskovien rivit hupenevat, jos esitätte meille muille että tyhjä on riittävän hyvää. 😀

        Meillä ei ole mitään velvollisuutta esittää teikäläiselle yhtään mitään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Meillä ei ole mitään velvollisuutta esittää teikäläiselle yhtään mitään.

        Ei tietenkään, mutta onhan se koomista katsoa kun perustavien kysymysten edessä menette täysin jäähän. 😏


      • Anonyymi
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        Ei tietenkään, mutta onhan se koomista katsoa kun perustavien kysymysten edessä menette täysin jäähän. 😏

        Sinä et saa ketään jäähän etkä liekkeihin. Olet täysin yhdentekevä.


      • Anonyymi
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        Ei tietenkään, mutta onhan se koomista katsoa kun perustavien kysymysten edessä menette täysin jäähän. 😏

        Niinhän sinäkin menet.


      • Anonyymi kirjoitti:

        MieIipiteitä maailmaan riittää.

        Missä sinun mielestäsi Jeesuksen voisi kohdata?


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Missä sinun mielestäsi Jeesuksen voisi kohdata?

        Sinulla mieIipiteitä joka Iähtöön, vaikkei ketään kiinnosta ne.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Missä sinun mielestäsi Jeesuksen voisi kohdata?

        Kysy facebookissasi.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Missä sinun mielestäsi Jeesuksen voisi kohdata?

        Sinä tuskin missään.


      • On jotenkin hassua kuinka ette osaa julistaessanne asettua mitenkään sen ihmisen asemaan joka ei yksinkertaisesti usko. Sitä ei voi noin vain tehdä, kääntyä Jeesuksen puoleen... Ensimmäinen edellytys uskoon tulolle on se Jeesuksen kaipuu vai miksi sitä nimitättekään mutta kun ei ole eikä käskemällä tule...


      • Anonyymi
        a-teisti kirjoitti:

        On jotenkin hassua kuinka ette osaa julistaessanne asettua mitenkään sen ihmisen asemaan joka ei yksinkertaisesti usko. Sitä ei voi noin vain tehdä, kääntyä Jeesuksen puoleen... Ensimmäinen edellytys uskoon tulolle on se Jeesuksen kaipuu vai miksi sitä nimitättekään mutta kun ei ole eikä käskemällä tule...

        Ethän sinäkään osaa asettua sen ihmisen asemaan joka uskoo. Niin suuri se juopa välillämme on.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ethän sinäkään osaa asettua sen ihmisen asemaan joka uskoo. Niin suuri se juopa välillämme on.

        Totta, on hiukan vaikea ymmärtää ns. laitalahkolaisuutta. Ei vain mene jakeluun sellainen todellisuudesta irrallaan oleva uskominen. Heitä on kuitenkin vain pienen pieni osa uskovista, valtaosa on kuitenkin ihan yhtä tolkullisia ja fiksuja kuin muutkin ihmiset.


      • torre12 kirjoitti:

        Missä sinun mielestäsi Jeesuksen voisi kohdata?

        Siellä, missä Hän haluaa kohdata sinut. Toivoisin, että sellainen heti vielä tulee.


      • Anonyymi
        a-teisti kirjoitti:

        Totta, on hiukan vaikea ymmärtää ns. laitalahkolaisuutta. Ei vain mene jakeluun sellainen todellisuudesta irrallaan oleva uskominen. Heitä on kuitenkin vain pienen pieni osa uskovista, valtaosa on kuitenkin ihan yhtä tolkullisia ja fiksuja kuin muutkin ihmiset.

        Sinun on mahdoton ymmärtää mitään uskovaisuutta mutta päätäsi kyllä räävit.


      • Anonyymi
        Tipale kirjoitti:

        Siellä, missä Hän haluaa kohdata sinut. Toivoisin, että sellainen heti vielä tulee.

        torre on valintansa tehnyt.


      • Anonyymi
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        Jaa kun ei saa kysymykseensä minkäänlaista vastausta, se on sitten ”riittävän hyvä”?

        Eipä ihme että aitouskovien rivit hupenevat, jos esitätte meille muille että tyhjä on riittävän hyvää. 😀

        Mikä olet kouIutukseltasi?

        Vastaa kysymykseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla mieIipiteitä joka Iähtöön, vaikkei ketään kiinnosta ne.

        Mielipiteesi on rekisteröity! Voit siirtyä eteenpäin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä tuskin missään.

        Toisin sanoen kohdattu Jeesus on mielikuvituksen tuote.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinun on mahdoton ymmärtää mitään uskovaisuutta mutta päätäsi kyllä räävit.

        Luokattoman huonolla käytöksellänne teette mahdottomaksi ymmärtää juuri teitä – ja ilmeisesti ihan tarkoituksellisesti.

        Useimmat uskovaiset ovat kyllä kohtuullisen ymmärrettäviä, koska he eivät ole tieteenvastaisen denialismin kauppiaita.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Toisin sanoen kohdattu Jeesus on mielikuvituksen tuote.

        Sehän on luonnollinen johtopäätös, jos kerran Jeesuksen kohtaaminen riippuu ihmisen eikä Jeesuksen halusta. 🤔


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä olet kouIutukseltasi?

        Vastaa kysymykseen.

        Entä sinä?


      • Anonyymi
        a-teisti kirjoitti:

        On jotenkin hassua kuinka ette osaa julistaessanne asettua mitenkään sen ihmisen asemaan joka ei yksinkertaisesti usko. Sitä ei voi noin vain tehdä, kääntyä Jeesuksen puoleen... Ensimmäinen edellytys uskoon tulolle on se Jeesuksen kaipuu vai miksi sitä nimitättekään mutta kun ei ole eikä käskemällä tule...

        Voitais kysyä, mitä te sitten täällä Uskonnot ja uskomukset sivuilla jatkuvasti vingutte toitottamassa epäuskoanne. Kyllä se jo vähemmälläkin teidän uskonpuutteenne on huomattu, Uskokaa edes se.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinä tuskin missään.

        Sinä kohtaat Jeesuksen missä,?

        Et missään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        torre on valintansa tehnyt.

        Valinnan?

        Jouduin toteamaan, ettei Jumalaa olekaan missään. Ei voinut valita.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Sinä kohtaat Jeesuksen missä,?

        Et missään.

        Sellainen mieIipide.


    • Anonyymi

      Olen kristitty, joskaan en "Patmoksen ystävä". Meitä äärikonsujakin kun on eri lähtöön.

      En pelkää koronaa, mutta ymmärrän sen vaarallisuuden. Parin kuukauden takainen RS-viirus kokemukseni oli sikäli huikea, että siinä oli outo tauti, jotain jota en ollut ennen kokenut. En tuolloin pelännyt kuolemaa, vaikkakin vointi oli välillä heikko. Sisuskaluni eli lähinnä kai keuhkoni, pitivät omituista, kovaäänistä meteliä, kaikkea vingunnasta ja vihellyksestä, nitinästä ja narinasta alkaen...

      Korona on epäilemättä toisenlainen kokemus: täällä eräs sitä sairastava kertookin hengenahdistuksesta. Eli: on pidettävä huoli, että hengitys kulkee. Auttaako höyryhengitys (kattilaan vettä kiehumaan ja sitten hengittelee sitä höyryä), en tiedä. Tai: puhalluspullo. Mulla on tuollainen pullo komerossa, viimeisimmän leikkauksen jäljiltä (jos joudutte sairaalaan esim. leikkauksiin, kannattaa tuoda se annettu puhalluspullo ja letkunpätkä kotiin, voi tulla myöhemminkin tarpeelliseen käyttöön.) Pulloon vettä, syvä sisäänhengitys ja uloshengitys putken kautta, mahdollisimman pitkään... vesi pulputtaa pullossa... Mahd. 10 kertaa, tai sen minkä pystyy. Näitä kokeilisin, jos itselleni tulisi hengenahdistusta

      Kuolema on meillä jokaisella edessä, joten siihen on hyvä valmistautua, miettiä mitä siinä tapahtuu. Olen nähnyt paljon kuolemia ja kuolema itsessään ei ilm. satu. Kun kuolee, katse pysähtyy, silmäluomet ja kurkunpää ja huulet ehkä hiukan värähtelevät, tapahtuma on nopea, vain joitain sekuntteja, joillain ehkä puoli minuuttia.... Riippuu tapauksesta. Sitten, ulkopuolisen silmin: ei mitään. Kaiken elämän pysähdys. Ihminen on enää kuin eloton nukke, ruumis alkaa jäykistyä.

      Tämä siis fyysisestä kuolemasta. Mitä hengelle tapahtuu? Onko ihminen myös hengeltään kuollut? Uskon, että henki elää, mahd näen nk. suojelusenkelin, joka johdattaa siitä eteenpäin... Tämä hengellinen puoli asiasta on kaikkein tärkein: tässä ei saa tapahtua virheitä, asia on otettava vakavasti. On selvitettävä itselleen nämä hengelliset kysymykset, jotta sielunpelastus on varma. Jos saisin koronan, tämä olisi kaikkein tärkein asia. ✨

      • Anonyymi

        Sinä et ole kristitty mutta liberaalitelogian kannattaja voisit juuri ja juuri olla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinä et ole kristitty mutta liberaalitelogian kannattaja voisit juuri ja juuri olla.

        Sanat loppuvat kesken, kun pahuuttasi ja ilkeyttäsi miettii. Nytkin tuomitset jollain käsittämättömällä perusteella uskovan ihmisen "ei-kristityksi". On mahdoton käsittää, miten paha ja pimeä voi ihmisen sydän olla. Vielä käsittämättömämpää on, että tällainen ihminen sanoo olevansa uskovainen.


      • Anonyymi
        Tipale kirjoitti:

        Sanat loppuvat kesken, kun pahuuttasi ja ilkeyttäsi miettii. Nytkin tuomitset jollain käsittämättömällä perusteella uskovan ihmisen "ei-kristityksi". On mahdoton käsittää, miten paha ja pimeä voi ihmisen sydän olla. Vielä käsittämättömämpää on, että tällainen ihminen sanoo olevansa uskovainen.

        Minulla meni kahvi väärään kurkkun. Millä perusteella sinä väität, että tuo uskovien herjaaja muka olisi itse uskovainen?
        Eikä hän sanonut itse olevansa kristitty. Olet melkoinen valehtelija!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla meni kahvi väärään kurkkun. Millä perusteella sinä väität, että tuo uskovien herjaaja muka olisi itse uskovainen?
        Eikä hän sanonut itse olevansa kristitty. Olet melkoinen valehtelija!

        Tipale on vassari.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä et ole kristitty mutta liberaalitelogian kannattaja voisit juuri ja juuri olla.

        Mihin perustat väitteesi? Liberaaliteologiaa kannattava en taatusti ole.

        Huomaan, että ainoa joka minut kristityksi tunnusti, on ateisti (?) Torre, josta kiitos hänelle.

        Tuo vastauksesi sen sijaan kertoo sinusta ja paljon: hengessäsi olet selvästikin toisen herran alainen kuin itse olen. Tämä on varmaa: "Meissä on eri henki".


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mihin perustat väitteesi? Liberaaliteologiaa kannattava en taatusti ole.

        Huomaan, että ainoa joka minut kristityksi tunnusti, on ateisti (?) Torre, josta kiitos hänelle.

        Tuo vastauksesi sen sijaan kertoo sinusta ja paljon: hengessäsi olet selvästikin toisen herran alainen kuin itse olen. Tämä on varmaa: "Meissä on eri henki".

        Noh, enkö minäkin aika selvästi ilmaissut sinulle tukeni uskovaista leikkivän palstahäirikön hyökkäyksen johdosta. :)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minulla meni kahvi väärään kurkkun. Millä perusteella sinä väität, että tuo uskovien herjaaja muka olisi itse uskovainen?
        Eikä hän sanonut itse olevansa kristitty. Olet melkoinen valehtelija!

        Eiköhän tuo palstahäirikkö sitä oikein nimimerkkiään myöten väitä, vieläpä pisteen kera.


      • Anonyymi
        Tipale kirjoitti:

        Eiköhän tuo palstahäirikkö sitä oikein nimimerkkiään myöten väitä, vieläpä pisteen kera.

        En näe tällä sellaista nimimerkkiä. Olet taas vain vittuilemassa, eikö niin?


      • Anonyymi kirjoitti:

        En näe tällä sellaista nimimerkkiä. Olet taas vain vittuilemassa, eikö niin?

        Entä mitä sinä teet täällä työksesi u.v.?


      • Anonyymi
        Tipale kirjoitti:

        Noh, enkö minäkin aika selvästi ilmaissut sinulle tukeni uskovaista leikkivän palstahäirikön hyökkäyksen johdosta. :)

        Kiitos. 🐇
        Näin näytät tehneen.


    • Anonyymi

      Uusimaa eristetään. Kauan tuo päätös kesti mutta kiitos nyt viimeinkin!

      Ohisalo pölisee "ihmisten oikeudesta liikkua"... Voi kun meillä olisi pätevä, armeijan käynyt hallitus...

      Ihmisten liikkumiset ei todellakaan ole päällimmäinen oikeus. Tärkeintä on oikeus elää. Tämän punikkihallitus on toimillaan vaarantanut.

      • No, oikeus vapaaseen liikkuvuuteen on perustuslaillinen oikeus eikä sen rajoittaminen ole siten mikään kevyt päätös.

        Päätös on varmasti ihan oikea mutta pitäisi sekin käsittää, että poikkeuslakienkin nojalla tehtävien ratkaisujen on oltava laillisia ja harkittuja.

        Nykyistä poikkeuslakia ei ole koskaan käytetty ja se on kieltämättä osoittautunut byrokraattiseksi ja hiukan hampaattomaksikin mutta se nyt vain menee niin, että poikkeustoimetkin tulee perustua lakiin. Se vain on niin. Meidän kansalaisoikeudet ovat niin loukkaamattomat, että tässäkin tilanteessa kaikkien toimien on oltava lakien mukaisia.

        Kapakat eivät esimerkiksi mene vielä kiinni koska poikkeuslain antamat valtuudet eivät riitä niitä sulkemaan.

        Mutta näillä mennään. Nyt.


      • a-teisti kirjoitti:

        No, oikeus vapaaseen liikkuvuuteen on perustuslaillinen oikeus eikä sen rajoittaminen ole siten mikään kevyt päätös.

        Päätös on varmasti ihan oikea mutta pitäisi sekin käsittää, että poikkeuslakienkin nojalla tehtävien ratkaisujen on oltava laillisia ja harkittuja.

        Nykyistä poikkeuslakia ei ole koskaan käytetty ja se on kieltämättä osoittautunut byrokraattiseksi ja hiukan hampaattomaksikin mutta se nyt vain menee niin, että poikkeustoimetkin tulee perustua lakiin. Se vain on niin. Meidän kansalaisoikeudet ovat niin loukkaamattomat, että tässäkin tilanteessa kaikkien toimien on oltava lakien mukaisia.

        Kapakat eivät esimerkiksi mene vielä kiinni koska poikkeuslain antamat valtuudet eivät riitä niitä sulkemaan.

        Mutta näillä mennään. Nyt.

        Tällaisia asioita ei vain voida päättää sormia napsauttamalla.


      • Anonyymi

        Mitenkähän Israelin muuriin nyt suhtaudutaan kun Suomessa toimitaan samalla tavalla elämän ja terveyden suojelemiseksi?


      • Millä tavalla armeijan käyminen pätevöittää hallitustyöhön? :DDD


      • Anonyymi
        Tipale kirjoitti:

        Millä tavalla armeijan käyminen pätevöittää hallitustyöhön? :DDD

        Paljon paremmin kuin sivari,


    • Kuolema ei koske meitä korkeampia ihmisiä, sillä me olemme kuolemattomia. Murehtikaa te pikku ihmiset kuolemaa, teidän ongelmannehan se on.

    • ”Pelottaako kotona teitä? Tai se vaihtoehto,että se koituisikin kohtaloksenne?”

      Tarkoitit varmaan koronaa? Juu, enkä ole patmoslainen.

      Pelko on hyvä silloin, kun sitä ei ole liikkaa eikä se hallitse tunteita. On siis hyvä pelätä jonkin verran, se saa varomaan niitä vaaran paikkoja.
      Aina kannattaa ensin miettiä, mitä sitä oikeastaan pelkää ja miksi. Omalla kohdalla ehkä kituminen ja kivut ovat sellaisia, eikä tukehtumalla kuoleminen kuulosta lainkaan hyvältä.

      Mutta oma sairastuminen ei sinällään pelota vaan enemmän se, miten läheiset pärjää sen aikana. Tai mahdollisen kuoleman jälkeen. Samoin lähteisten sairastuminen ja se, mitä vaikeuksia siitä koituu. Etenkin omien lasten ja lastenlasten kärsimys lienee pahinta.

      Mitä tulee tämän pandemian muihin seuraksiin, terve pelko auttaa varautumaan niihin sekä miettimään, miten voisi sopeutua muuttuneisiin olosuhteisiin. Miten auttaa ja kannustaa muita.

      Mitä kuolemanpelkoon tulee, taitaa olla, ettei kukaan edeltä käsin tiedä sitä omaa suhtautumistaan. Kun on ollut lähellä kuoleman mahdollisuutta itse, vasta sitten voi ounastella. Siinä tulee ja menee hyvin monenlaisia tunteita. Luopumisen suurin läksy, joka hyvin harvalla noin vain onnistuu. Siinä ollaan yksin.

      • Anonyymi

        Ja sinä olet yksin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sinä olet yksin.

        Enkä ihmettele, että on......


      • Anonyymi

        Kun korona tuli Suomeen, ilmoitin heti läheiselleni erilaiset toiveeni mahd. kuolemani suhteen, joten tietynlainen suullinen "testamentti" kohdallani on olemassa.

        Itse koronaan olen varautunut pienellä ruoka- ja mehuvarastolla, josta riittää joksikin aikaa, myös joitain tärkeitä peruslääkkeitä on sekä itse koronaa varten iso puteli yskänlääkettä, kurkkutabletteja on joitakin.

        Mikäli saisin koronan, lepäisin peiton alla, en hyppelehtisi toimittelemassa niitä, näitä: työt voi jättää myöhemmäksikin. Tuulettaisin huonetta ajoittain, useaan kertaan päivässä tai pitäisin jatkuvasti auki, jos sää sallii, etten vilustuisi. Vaikka olisi heikko olo, raahautuisin suihkuun päivittäin ja vaihtaisin yöpaitaa, eli normaalin elämän pienet siistiytymistoimet pakottaen niihin itseni. Juoda pitää paljon ja syödä, minkä pystyy. Olisin päivittäin ja tarvittaessa yhteydessä läheisiini. Ottaisin sallittuja flunssalääkkeitä, oksennuspussit ja talouspaperit vuoteen vieressä. Kokeilisin mahd. hengitysvaikeuksiin höyryhengitystä ja puhalluspulloa. (Vesipullo ja letku / pilli ei ole oleellisinta, vaan se puhallus / uloshengitys = sisäänhengitys ja sitten mahdollisimman pitkä uloshengitys. Voi tätä tehdä ilman vesipulloakin. Uloshengitys suu supussa, mahd. 10 kertaa kerralla, jos pystyy.) En tiedä auttaako, mutta ehkä voi auttaa keuhkojen avautumiseen.

        Katsoisin vuoteesta käsin telkkaria minkä jaksan. Rukoilisin tavallista enemmän, eli pitäisin yhteyden Taivaan Isään vahvana (lukisin ehkä Raamattua, kuten psalmeja ja sananlaskuja, joissa on viisauden sanoja ja neuvoja).

        Itse kuolema: onhan tuo jännittävä hetki. Kerran edessä meistä jokaisella, joten tämä korona suorastaan on ihanteellinen, ennakoiva varoitus: ei tule kuolema yllättäen, vaan kukin ehtii varautua siihen.

        Neuvon ateisteja, en tuputa: kokeilkaa nyt vielä, josko Jumala vastaisi teille... Rukoilkaa, vastoin periaatteitanne, ette te siinä mitään menetä, mutta voitte voittaa melkoisen "keno-potin"! Iankaikkisen kodin upeassa Taivasten valtakunnassa.

        On olemassa toinenkin, vähemmän herraskainen asuinsija: jos sen ennakolta näkisi, sinne kukaan, jolla on järki päässä, ei taatusti haikaisi.

        Mutta: Taivasten Valtakunnan portit ovat vielä auki, sinne pääsevät jokainen, joka turvaa Jeesuksen sovitustyöhön. Omilla "hyvillä teoilla" ei sinne mennä, eikä "pahoilla teoilla" Helvettiin.

        Ainoa ratkaiseva tekijä on: uskonko Jeesuksen sovitustyöhön kohdallani, vai en. Onko Jumala hyväksynyt, eli armahtanut minut, vai ei. Nk. "suuret syntiset" useimmiten ymmärtävät tämän armon tarpeensa, siksi Taivaasta löytyykin melkoisen omituinen katras kaikkea muuta kuin ulkoisesti hurskaita: varkaita, prostituoituja, murhaajia ja muita "suuria syntisiä", mutta ei yhtäkään omaan hurskauteensa luottanutta.

        JEESUS ON SYNTISTEN VAPAHTAJA (vapauttaja), eli PELASTAJA.

        Paavalin kirje roomalaisille 4: 1-8
        1 Mitä me siis sanomme esi-isämme Aabrahamin saavuttaneen lihan mukaan?
        2 Sillä jos Aabraham on teoista vanhurskautettu, on hänellä kerskaamista, mutta ei Jumalan edessä.
        3 Sillä mitä Raamattu sanoo? "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi".

        4 Mutta töitä tekevälle ei lueta palkkaa armosta, vaan ansiosta,
        5 mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi;
        6 niinkuin myös Daavid ylistää autuaaksi sitä ihmistä, jolle Jumala lukee vanhurskauden ilman tekoja:
        7 "Autuaat ne, joiden rikokset ovat anteeksi annetut ja joiden synnit ovat peitetyt!
        8 Autuas se mies, jolle Herra ei lue syntiä!"

        "... vaan uskoo Häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman..."

        Tämä on vastoin kaikkea uskonnollista järkeisoppia: Jumala joka vanhurskauttaa jumalattoman! 😶 "... vaan uskoo..." eli = sen sijaan, oman, uskonnollisen luulo-ansionsa sijaan...

        Ai, miten siihen "turvataan"? Sanomalla Jumalalle: "Olen syntinen ihminen, enkä itsessäni ansaitsisi armoa päästä luoksesi. Mutta kiitos Sinulle, joka lähetit Jeesuksen opettamaan meille Sinun pyhän tahtosi ja joka sovitti syntini Sinun edessäsi ja lahjoitti näin myös minulle, syntiselle, uskon kautta = uskomalla tähän, pääsyn Taivaaseen. Vaikka en aivan uskokaan, tahtoisin uskoa: ota minut Valtakuntaasi. Anna minulle usko Sinuun. Aamen."

        Tässä oleellisin. Olisihan kumma, jos ei Jumala kuulisi. 🙂


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja sinä olet yksin.

        Meistä jokainen on yksin kun puhutaan kuolemasta. Sitä kun ei toinen ihminen voi tehdä toisen puolesta tai yhdessä.

        Tässä juuri tulee se uskon merkitys. Kun turvaa Jumalaan, ei silloin ole henkisesti yksi, vaikkei muiden ihmisten kanssa asiaa voi jakaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kun korona tuli Suomeen, ilmoitin heti läheiselleni erilaiset toiveeni mahd. kuolemani suhteen, joten tietynlainen suullinen "testamentti" kohdallani on olemassa.

        Itse koronaan olen varautunut pienellä ruoka- ja mehuvarastolla, josta riittää joksikin aikaa, myös joitain tärkeitä peruslääkkeitä on sekä itse koronaa varten iso puteli yskänlääkettä, kurkkutabletteja on joitakin.

        Mikäli saisin koronan, lepäisin peiton alla, en hyppelehtisi toimittelemassa niitä, näitä: työt voi jättää myöhemmäksikin. Tuulettaisin huonetta ajoittain, useaan kertaan päivässä tai pitäisin jatkuvasti auki, jos sää sallii, etten vilustuisi. Vaikka olisi heikko olo, raahautuisin suihkuun päivittäin ja vaihtaisin yöpaitaa, eli normaalin elämän pienet siistiytymistoimet pakottaen niihin itseni. Juoda pitää paljon ja syödä, minkä pystyy. Olisin päivittäin ja tarvittaessa yhteydessä läheisiini. Ottaisin sallittuja flunssalääkkeitä, oksennuspussit ja talouspaperit vuoteen vieressä. Kokeilisin mahd. hengitysvaikeuksiin höyryhengitystä ja puhalluspulloa. (Vesipullo ja letku / pilli ei ole oleellisinta, vaan se puhallus / uloshengitys = sisäänhengitys ja sitten mahdollisimman pitkä uloshengitys. Voi tätä tehdä ilman vesipulloakin. Uloshengitys suu supussa, mahd. 10 kertaa kerralla, jos pystyy.) En tiedä auttaako, mutta ehkä voi auttaa keuhkojen avautumiseen.

        Katsoisin vuoteesta käsin telkkaria minkä jaksan. Rukoilisin tavallista enemmän, eli pitäisin yhteyden Taivaan Isään vahvana (lukisin ehkä Raamattua, kuten psalmeja ja sananlaskuja, joissa on viisauden sanoja ja neuvoja).

        Itse kuolema: onhan tuo jännittävä hetki. Kerran edessä meistä jokaisella, joten tämä korona suorastaan on ihanteellinen, ennakoiva varoitus: ei tule kuolema yllättäen, vaan kukin ehtii varautua siihen.

        Neuvon ateisteja, en tuputa: kokeilkaa nyt vielä, josko Jumala vastaisi teille... Rukoilkaa, vastoin periaatteitanne, ette te siinä mitään menetä, mutta voitte voittaa melkoisen "keno-potin"! Iankaikkisen kodin upeassa Taivasten valtakunnassa.

        On olemassa toinenkin, vähemmän herraskainen asuinsija: jos sen ennakolta näkisi, sinne kukaan, jolla on järki päässä, ei taatusti haikaisi.

        Mutta: Taivasten Valtakunnan portit ovat vielä auki, sinne pääsevät jokainen, joka turvaa Jeesuksen sovitustyöhön. Omilla "hyvillä teoilla" ei sinne mennä, eikä "pahoilla teoilla" Helvettiin.

        Ainoa ratkaiseva tekijä on: uskonko Jeesuksen sovitustyöhön kohdallani, vai en. Onko Jumala hyväksynyt, eli armahtanut minut, vai ei. Nk. "suuret syntiset" useimmiten ymmärtävät tämän armon tarpeensa, siksi Taivaasta löytyykin melkoisen omituinen katras kaikkea muuta kuin ulkoisesti hurskaita: varkaita, prostituoituja, murhaajia ja muita "suuria syntisiä", mutta ei yhtäkään omaan hurskauteensa luottanutta.

        JEESUS ON SYNTISTEN VAPAHTAJA (vapauttaja), eli PELASTAJA.

        Paavalin kirje roomalaisille 4: 1-8
        1 Mitä me siis sanomme esi-isämme Aabrahamin saavuttaneen lihan mukaan?
        2 Sillä jos Aabraham on teoista vanhurskautettu, on hänellä kerskaamista, mutta ei Jumalan edessä.
        3 Sillä mitä Raamattu sanoo? "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi".

        4 Mutta töitä tekevälle ei lueta palkkaa armosta, vaan ansiosta,
        5 mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi;
        6 niinkuin myös Daavid ylistää autuaaksi sitä ihmistä, jolle Jumala lukee vanhurskauden ilman tekoja:
        7 "Autuaat ne, joiden rikokset ovat anteeksi annetut ja joiden synnit ovat peitetyt!
        8 Autuas se mies, jolle Herra ei lue syntiä!"

        "... vaan uskoo Häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman..."

        Tämä on vastoin kaikkea uskonnollista järkeisoppia: Jumala joka vanhurskauttaa jumalattoman! 😶 "... vaan uskoo..." eli = sen sijaan, oman, uskonnollisen luulo-ansionsa sijaan...

        Ai, miten siihen "turvataan"? Sanomalla Jumalalle: "Olen syntinen ihminen, enkä itsessäni ansaitsisi armoa päästä luoksesi. Mutta kiitos Sinulle, joka lähetit Jeesuksen opettamaan meille Sinun pyhän tahtosi ja joka sovitti syntini Sinun edessäsi ja lahjoitti näin myös minulle, syntiselle, uskon kautta = uskomalla tähän, pääsyn Taivaaseen. Vaikka en aivan uskokaan, tahtoisin uskoa: ota minut Valtakuntaasi. Anna minulle usko Sinuun. Aamen."

        Tässä oleellisin. Olisihan kumma, jos ei Jumala kuulisi. 🙂

        ”Kun korona tuli Suomeen, ilmoitin heti läheiselleni erilaiset toiveeni mahd. kuolemani suhteen, joten tietynlainen suullinen "testamentti" kohdallani on olemassa.”

        Nyt vasta? Olen tehnyt tuollaisen epävirallisen jo aikaa sitten. Siihen kirvoitti vanhempieni kuolema ja sen ymmärtäminen, miten pian ja arvaamatta saattaa maalinen taival päättyä.

        Olen myös ollut todella kipeä ja sairas, joten nuo suunnitelmasi ovat käypäsiä. Tosin kukaan ei etukäteen tiedä, millaisia ja miten vaikeita oireita tulee kenties samaan. Mutta hyvä on varautua aina pahimman varalle.

        Minä ajattelen aina tätä Luuk. 23:46 Ja Jeesus huusi suurella äänellä ja sanoi: "Isä, sinun käsiisi minä annan henkeni.”, sillä viimeisellä hetkellä voi voimat olla todella vähissä.


      • Anonyymi
        mummomuori kirjoitti:

        ”Kun korona tuli Suomeen, ilmoitin heti läheiselleni erilaiset toiveeni mahd. kuolemani suhteen, joten tietynlainen suullinen "testamentti" kohdallani on olemassa.”

        Nyt vasta? Olen tehnyt tuollaisen epävirallisen jo aikaa sitten. Siihen kirvoitti vanhempieni kuolema ja sen ymmärtäminen, miten pian ja arvaamatta saattaa maalinen taival päättyä.

        Olen myös ollut todella kipeä ja sairas, joten nuo suunnitelmasi ovat käypäsiä. Tosin kukaan ei etukäteen tiedä, millaisia ja miten vaikeita oireita tulee kenties samaan. Mutta hyvä on varautua aina pahimman varalle.

        Minä ajattelen aina tätä Luuk. 23:46 Ja Jeesus huusi suurella äänellä ja sanoi: "Isä, sinun käsiisi minä annan henkeni.”, sillä viimeisellä hetkellä voi voimat olla todella vähissä.

        Olen kyllä aiemminkin ilmoittanut viimeisen tahtoni ja oikein paperilla, mutta ikäänkuin vahvistin nyt viimeisimmät toiveeni.

        Tuhkauksen kohdalla pohdin tovin, mutta annoin luvan. Mitäpä sitä enää luitaankaan jättämään tähän maailmaan. Elin ja kuolin.


    • Anonyymi

      Raamatun opetukset vastaan otettuina yhdistävät Jumalan kansan. Tämän tähden puhujien tulee yhä enemmän tarkistaa myös AIHEET, mistä puhutaan.
      "Älköön suustanne lähtekö mitään sopimatonta puhetta vaan ainoastaan sellaista, mikä on hyvää, tarpeellista ja RAKENTAVAA, mieluista niille, jotka kuulevat." Efes. 4:29.
      Tämä tarkoittaa siis pääasiassa hengellisten kokousten puheiden sisältöä. 1 Kor. 14:26. Jos aihevalinnat eivät ole raamatullisia, ei puhekaan ole sitä, vaikka olisikin tosiasiaa.
      Olen tehnyt huomion, ettei kristillisissä kokouspuheissa aina löydy mitään raamatullista. Muun muassa koronavirus ei ole raamatullinen aihepiiri. Ja eräs oli pitänyt viime joulukuussa raamattutunnin joulun historiasta. Hän ei siis puhunut raamatullisesta aiheesta. Raamatussahan ei ole mainintaa joulusta.
      Koronaviruksesta voi tietenkin mainita Luuk. 21:11. mainitusta lopunajan merkistä puhutttaessa (rutto). Mutta se ei ole kristillisen elämän rakentavaan opetussisältöön kuuluva tutkimuksen kohde, jota selviteltäisiin rakentumiskokousten puhujanpaikoilta.
      Yhteiskunnalliset politiikan yms. ajan ilmiöiden aihepiirit eivät kuulu hengellisiin kokouksiin.
      http://ristinvalossa.munfoorumi.com/viewtopic.php?f=14&t=28

      • Anonyymi

        Linkki ei toiminut. olisin mielelläni tutkinut sitä mistä kirjoitit. T:serious


    • Anonyymi

      Itselläni ei ole ollut kuolemanpelkoa koskaan - ennen uskoontuloakaan. En ole kovin kipuherkkäkään, että sairastuminen pelottaisi. Uskoon tultuani olen oppinut, että kuoleman tai Herran paluun jälkeen seuraa parempaa. Näitä lupauksia voi lukea Raamatusta viljalti.

      "...ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa; ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt." ilmestyskirja21:3

      Aikaisemmin luulin, että tämä ajallinen elämä on suht mukiinmenevää... kunnes sain armon käydä näyssä tulevassa kirkkaudessa. Elämänlaatu sai siitä uuden mitta-asteikon - entinen kymppi onkin sen jälkeen jotain desimaaleja.

      Ei pelota korona siis. Eniten murehduttaa, kun en saa ihmisiä uskomaan, että Jeesuksella olisi parempaa tarjolla kuoleman takana. Vaimo mielestäni hössöttää koronasta liikaa. Hän onkin minua käytännöllisempi. Miettii jo kuinka majoittaisi koronapakolaisia ym. Terv:serious

      • " Eniten murehduttaa, kun en saa ihmisiä uskomaan, että Jeesuksella olisi parempaa tarjolla kuoleman takana."

        Ei kukaan ihminen voi antaa toiselle ihmiselle uskoa.


      • Anonyymi
        mummomuori kirjoitti:

        " Eniten murehduttaa, kun en saa ihmisiä uskomaan, että Jeesuksella olisi parempaa tarjolla kuoleman takana."

        Ei kukaan ihminen voi antaa toiselle ihmiselle uskoa.

        Usko tulee kuule kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan sanasta. Raamattu on erehtymätön Jumalan sana, eikö niin?


      • Anonyymi
        mummomuori kirjoitti:

        " Eniten murehduttaa, kun en saa ihmisiä uskomaan, että Jeesuksella olisi parempaa tarjolla kuoleman takana."

        Ei kukaan ihminen voi antaa toiselle ihmiselle uskoa.

        Niin... ovi synkästä vankilasta vapauteen on auki, mutta vangit eivät vain halua vapautua. Platonin luolavertaus on aika kuvaava. En silti aio antaa periksi. Jospa joku vaikka haluaisi kahleisiin väsyneenä kokeilla vaihtoehtoa. T:serious


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Usko tulee kuule kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan sanasta. Raamattu on erehtymätön Jumalan sana, eikö niin?

        Niin... Jeesuskin sanoi... "Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä. " joh6:63

        " "tarjolla pitäessänne elämän sanaa...". Tämä pyhä tehtävä onkin mitä vaikein. Miettii.serious


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin... Jeesuskin sanoi... "Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä. " joh6:63

        " "tarjolla pitäessänne elämän sanaa...". Tämä pyhä tehtävä onkin mitä vaikein. Miettii.serious

        Enpä usko, että tässä tilanteessa uskonnollisilla puheilla olisi merkitystä. Eiköhän tarvittane jotakin ihan muita toimia.


      • Anonyymi
        InhottavaRealisti kirjoitti:

        Enpä usko, että tässä tilanteessa uskonnollisilla puheilla olisi merkitystä. Eiköhän tarvittane jotakin ihan muita toimia.

        Keskustelimme uskoontulosta, joka tapahtuu Raamatun mukaan Jumalan sanan kuulemisen ja vastaanottamisen kautta. Tietyn sisältöisellä puheella on siis tämän ajatuksen mukaan paljonkin merkitystä.

        Jumalan lupaukset antavat uskoville onnettomuuksien edellä suuren rauhan.

        "Enpä usko, että tässä tilanteessa uskonnollisilla puheilla olisi merkitystä. "

        Tarkoitit varmaan korona-epidemiaa? Tässä meillä on siis erimielisyys, jonka tiesin kyllä ilman että huomautit siitä. Uskovilla on käsky rakkauden tekoihin, joten niitäkään ei pitäisi uupua. Terv:serious


      • Anonyymi kirjoitti:

        Keskustelimme uskoontulosta, joka tapahtuu Raamatun mukaan Jumalan sanan kuulemisen ja vastaanottamisen kautta. Tietyn sisältöisellä puheella on siis tämän ajatuksen mukaan paljonkin merkitystä.

        Jumalan lupaukset antavat uskoville onnettomuuksien edellä suuren rauhan.

        "Enpä usko, että tässä tilanteessa uskonnollisilla puheilla olisi merkitystä. "

        Tarkoitit varmaan korona-epidemiaa? Tässä meillä on siis erimielisyys, jonka tiesin kyllä ilman että huomautit siitä. Uskovilla on käsky rakkauden tekoihin, joten niitäkään ei pitäisi uupua. Terv:serious

        "Jumalan lupaukset antavat uskoville onnettomuuksien edellä suuren rauhan."

        Kovasti suhteellinen juttu. Onnettomuuksista ei useinkaan tiedä etukäteen, joten en usko ainakaan ennalta-arvaamattomien tilanteiden olevan uskovaisille sen helpompia kuin muillekaan. Ihmisiä me vain olemme.

        Toki uskovia saattaa jossain määrin helpottaa heille tyypillinen eräänlainen fatalismi: lähes mikä vain voidaan määritellä "Jumalan tahdoksi". Asioille siis ei mitään voi, kun "Jumalan tahto" kuitenkin lopulta tapahtuu.

        Se on raakaa faktaa, että kun todellisia, suuria ongelmia on, jotka yhteiskuntaa ravistelevat tämän Koronan lailla, usko voi lohtua antaa yksittäisille toimijoille vain tietyissä tilanteissa. Lääjemmin ajatellen uskonnollisilla rituaaleilla ei merkitystä ole. Uskovat toimivat osana kokonaisuutta siinä missä suuri osa muistakin ihmisistä. Esimerkiksi merkittäviä viranomaispäätöksiä ei tehdä uskon vaan tosiasioiden pohjilta. Ne "rakkauden teot" ovat monilla uskovaisilla ihan yhtä raadollisia kuin muillakin.

        Kun vaikkapa minä mietin, miten oppilaiden kanssa etäopetuksen junailen, siinä ei rukoileminen paljoa auta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin... ovi synkästä vankilasta vapauteen on auki, mutta vangit eivät vain halua vapautua. Platonin luolavertaus on aika kuvaava. En silti aio antaa periksi. Jospa joku vaikka haluaisi kahleisiin väsyneenä kokeilla vaihtoehtoa. T:serious

        ”Niin... ovi synkästä vankilasta vapauteen on auki, mutta vangit eivät vain halua vapautua. ”

        Olen joskus käyttänyt kuvausta siitä, miten ihmiset suhtautuvat vapauteen. Kun häkin ovi avataan, eivät kaikki käyttäydykään samoin.
        Osa tosiaan jää häkkiin, potkii niitä häkin kaltereita ja kokee näin olevansa ”vapaa”. Eli kapinoi, eikä ymmärrä, että itse voi vaikuttaa asiaan.
        Osa lähtee varovaisesti, ensin ehkä käyvät kokeilemassa ja tunnustelemassa, ja palaavat aina välillä takaisin. Osa ryntää oitis johonkin suuntaan, miettimättä asioita sen enempää. Ehkä hän kulkee tunnekuohusta toiseen ja saattaa olla, että innokkaasti yrittää muita saada mukaansa. Sitten hän voikin eksyä tai vastaavaa. Osa miettii hetken, lähtee tarkkaavaisena liikkeelle, suunnittelee tekemänsä.
        Ja muitakin on.

        Eli eri ihmiset kaipaavat ja tarvitsevat hyvinkin erilaisia lähestymistapoja myös uskon sekä uskonnon suhteen. Ehkä eniten on heitä, joita pitää lähestyä lempeästi ja pitkämielisesti. Jos heitä lähestyy aggressiivisesti ja jyräten, voi käydä, että he lukitsevat tien eivätkä enää ikinä suostu sitä avaamaan. Silloin on tehty karhunpalvelus.


      • Anonyymi
        InhottavaRealisti kirjoitti:

        "Jumalan lupaukset antavat uskoville onnettomuuksien edellä suuren rauhan."

        Kovasti suhteellinen juttu. Onnettomuuksista ei useinkaan tiedä etukäteen, joten en usko ainakaan ennalta-arvaamattomien tilanteiden olevan uskovaisille sen helpompia kuin muillekaan. Ihmisiä me vain olemme.

        Toki uskovia saattaa jossain määrin helpottaa heille tyypillinen eräänlainen fatalismi: lähes mikä vain voidaan määritellä "Jumalan tahdoksi". Asioille siis ei mitään voi, kun "Jumalan tahto" kuitenkin lopulta tapahtuu.

        Se on raakaa faktaa, että kun todellisia, suuria ongelmia on, jotka yhteiskuntaa ravistelevat tämän Koronan lailla, usko voi lohtua antaa yksittäisille toimijoille vain tietyissä tilanteissa. Lääjemmin ajatellen uskonnollisilla rituaaleilla ei merkitystä ole. Uskovat toimivat osana kokonaisuutta siinä missä suuri osa muistakin ihmisistä. Esimerkiksi merkittäviä viranomaispäätöksiä ei tehdä uskon vaan tosiasioiden pohjilta. Ne "rakkauden teot" ovat monilla uskovaisilla ihan yhtä raadollisia kuin muillakin.

        Kun vaikkapa minä mietin, miten oppilaiden kanssa etäopetuksen junailen, siinä ei rukoileminen paljoa auta.

        Puhumme nyt eri asioista. En ole kehoittamassa ketään uskonnolisiin rituaaleihin, rukouksiin tai tekemään valtiotason päätöksiä noppaa heittämällä tms. Puhuin koko ajan uskovan sisäisestä elämästä, joka ei ole rituaaleja vaan rauhaa Jumalassa. Sinulle on näköjään vaikeaa ymmärtää tällaisen kokemuksen olemusta ja käytännöllistä vaikutusta ihmiseen itseensä ja hänen lähimmäisiinsä.

        Tuntuu hassulta että sinä, joka olet ulkona uskosta, selität minulle, joka olen sisällä, miten usko toimii ja vaikuttaa uskovissa ja miten he kokevat elämää. Aika usein tällä palstalla näkee ateistien pitkiä keskinäisiä uskomuksia uskovien ajattelusta. Lukkoon lyöty loppupäätelmä uskon turhuudesta tehdään suuressa yksimielisyydessä. Luen niitä joskus ihmeissäni.

        Toki voit analysoida ja kertoa miltä sinun mielestäsi uskovien elämä on ulkoapäin katsottuna. Tämä voi olla kuitenkin vaikeaa, johtuen uskovien vähenevästä lukumäärästä ja mitä kummallisempien epäraamatullisten "kristillisyyksien" sekametelin vuoksi. Mutta- kysyvä ei tieltä eksy. Opettajalle näkökulmien avartaminen erilaisten ihmisten ajatteluun ei ole pahitteeksi?

        Voimia sinulle työhösi näinä vaikeina aikoina. Opetusrutiinien vaihtuminen on varmasti hyvin työlästä. Terv:serious


      • Anonyymi
        InhottavaRealisti kirjoitti:

        "Jumalan lupaukset antavat uskoville onnettomuuksien edellä suuren rauhan."

        Kovasti suhteellinen juttu. Onnettomuuksista ei useinkaan tiedä etukäteen, joten en usko ainakaan ennalta-arvaamattomien tilanteiden olevan uskovaisille sen helpompia kuin muillekaan. Ihmisiä me vain olemme.

        Toki uskovia saattaa jossain määrin helpottaa heille tyypillinen eräänlainen fatalismi: lähes mikä vain voidaan määritellä "Jumalan tahdoksi". Asioille siis ei mitään voi, kun "Jumalan tahto" kuitenkin lopulta tapahtuu.

        Se on raakaa faktaa, että kun todellisia, suuria ongelmia on, jotka yhteiskuntaa ravistelevat tämän Koronan lailla, usko voi lohtua antaa yksittäisille toimijoille vain tietyissä tilanteissa. Lääjemmin ajatellen uskonnollisilla rituaaleilla ei merkitystä ole. Uskovat toimivat osana kokonaisuutta siinä missä suuri osa muistakin ihmisistä. Esimerkiksi merkittäviä viranomaispäätöksiä ei tehdä uskon vaan tosiasioiden pohjilta. Ne "rakkauden teot" ovat monilla uskovaisilla ihan yhtä raadollisia kuin muillakin.

        Kun vaikkapa minä mietin, miten oppilaiden kanssa etäopetuksen junailen, siinä ei rukoileminen paljoa auta.

        Ymmärrät sitten uskovia paljon paremmin kun pääset tuosta kovin suppeasta ajatusmallistasi eroon.
        Uskovia kuten ei uskoviakin on niin paljon erilaisia. Uskovissakin on paljon oman edun tavoittelijoita, ihmisiä jotka mieluummin poistuvat paikalta kuin auttavat hädässä olevaa, mieluummin ottavat kuin antavat.
        Joten niin tyypillinen yleistäminen ja liiallinen lokeroiminen näissä keskusteluissa kertoo paljon tiedon ja sitä kautta sivistyksen ja elämänkokemuksen puutteesta.
        Jos ihminen ei ole kokenut minkäänlaista hengellisyyttä elämässään, on sitä varmasti vaikea ymmärtää, ja jos ei voi ymmärtää ei voi paljon analysoidakaan.
        Mitä tulee tuohon "junailuun" opetuksen suhteen, on toki ihan sinun oma valinta rukoiletko vai et, kuten kaikessa muussakin mikä liittyy päivittäiseen tekemiseesi.
        Voinhan minäkin täällä avautua etten rukoile kun lähden ajamaan autolla, mutta ymmärrän jo ennen kuin sellaista kirjoitan että se olisi ihan turhaa. Ymmärrätkö sinä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Puhumme nyt eri asioista. En ole kehoittamassa ketään uskonnolisiin rituaaleihin, rukouksiin tai tekemään valtiotason päätöksiä noppaa heittämällä tms. Puhuin koko ajan uskovan sisäisestä elämästä, joka ei ole rituaaleja vaan rauhaa Jumalassa. Sinulle on näköjään vaikeaa ymmärtää tällaisen kokemuksen olemusta ja käytännöllistä vaikutusta ihmiseen itseensä ja hänen lähimmäisiinsä.

        Tuntuu hassulta että sinä, joka olet ulkona uskosta, selität minulle, joka olen sisällä, miten usko toimii ja vaikuttaa uskovissa ja miten he kokevat elämää. Aika usein tällä palstalla näkee ateistien pitkiä keskinäisiä uskomuksia uskovien ajattelusta. Lukkoon lyöty loppupäätelmä uskon turhuudesta tehdään suuressa yksimielisyydessä. Luen niitä joskus ihmeissäni.

        Toki voit analysoida ja kertoa miltä sinun mielestäsi uskovien elämä on ulkoapäin katsottuna. Tämä voi olla kuitenkin vaikeaa, johtuen uskovien vähenevästä lukumäärästä ja mitä kummallisempien epäraamatullisten "kristillisyyksien" sekametelin vuoksi. Mutta- kysyvä ei tieltä eksy. Opettajalle näkökulmien avartaminen erilaisten ihmisten ajatteluun ei ole pahitteeksi?

        Voimia sinulle työhösi näinä vaikeina aikoina. Opetusrutiinien vaihtuminen on varmasti hyvin työlästä. Terv:serious

        Jeesus kuitenkin antoi paljon tehtäviä. Eli pitää olla aktiivinen, vaikka rauha olisi.


      • Anonyymi
        mummomuori kirjoitti:

        ”Niin... ovi synkästä vankilasta vapauteen on auki, mutta vangit eivät vain halua vapautua. ”

        Olen joskus käyttänyt kuvausta siitä, miten ihmiset suhtautuvat vapauteen. Kun häkin ovi avataan, eivät kaikki käyttäydykään samoin.
        Osa tosiaan jää häkkiin, potkii niitä häkin kaltereita ja kokee näin olevansa ”vapaa”. Eli kapinoi, eikä ymmärrä, että itse voi vaikuttaa asiaan.
        Osa lähtee varovaisesti, ensin ehkä käyvät kokeilemassa ja tunnustelemassa, ja palaavat aina välillä takaisin. Osa ryntää oitis johonkin suuntaan, miettimättä asioita sen enempää. Ehkä hän kulkee tunnekuohusta toiseen ja saattaa olla, että innokkaasti yrittää muita saada mukaansa. Sitten hän voikin eksyä tai vastaavaa. Osa miettii hetken, lähtee tarkkaavaisena liikkeelle, suunnittelee tekemänsä.
        Ja muitakin on.

        Eli eri ihmiset kaipaavat ja tarvitsevat hyvinkin erilaisia lähestymistapoja myös uskon sekä uskonnon suhteen. Ehkä eniten on heitä, joita pitää lähestyä lempeästi ja pitkämielisesti. Jos heitä lähestyy aggressiivisesti ja jyräten, voi käydä, että he lukitsevat tien eivätkä enää ikinä suostu sitä avaamaan. Silloin on tehty karhunpalvelus.

        "Eli eri ihmiset kaipaavat ja tarvitsevat hyvinkin erilaisia lähestymistapoja myös uskon sekä uskonnon suhteen."

        Niin... "Herra asetti toiset evankelistoiksi, toiset...". Ilosanoman kertominen, niin että asia menee sieluun asti on tosiaan Jumalan Hengen vaikutusta. Kuka ihminen tuon vaikutuksen omasta itsestään ammentaa?

        Tuosta kysymyksestä, millä tavalla, minkä sanoman kautta syntinen alkaa lähestyä Jumalaa tulee mieleen uskonpuhdistuksen aika, jolloin "Jeesuksen opin" alkeita koottiin. Lutherin ja enemmistön mukaan pitää saarnata "ensin lakia, jolloin syntinen säikähtää, jonka jälkeen saarnataan evankeliumi syntien Sovittajasta suloiseksi lääkkeeksi". Johannes Agricolan mielestä pitää "saarnata vain rakastavasta Jumalasta, joka vetää syntisen puoleensa kuin makea hunaja".

        Kunhan ei vain itse valikoisi sitä mitä Jumalalla on minulle asiaa. Miettii:serious


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Jeesus kuitenkin antoi paljon tehtäviä. Eli pitää olla aktiivinen, vaikka rauha olisi.

        Aamen torre... leiviskät on annettu että ne lisääntyisivät. Viinitarhassa on töitä päivän loppuun asti. Terv:serious


      • Anonyymi kirjoitti:

        Puhumme nyt eri asioista. En ole kehoittamassa ketään uskonnolisiin rituaaleihin, rukouksiin tai tekemään valtiotason päätöksiä noppaa heittämällä tms. Puhuin koko ajan uskovan sisäisestä elämästä, joka ei ole rituaaleja vaan rauhaa Jumalassa. Sinulle on näköjään vaikeaa ymmärtää tällaisen kokemuksen olemusta ja käytännöllistä vaikutusta ihmiseen itseensä ja hänen lähimmäisiinsä.

        Tuntuu hassulta että sinä, joka olet ulkona uskosta, selität minulle, joka olen sisällä, miten usko toimii ja vaikuttaa uskovissa ja miten he kokevat elämää. Aika usein tällä palstalla näkee ateistien pitkiä keskinäisiä uskomuksia uskovien ajattelusta. Lukkoon lyöty loppupäätelmä uskon turhuudesta tehdään suuressa yksimielisyydessä. Luen niitä joskus ihmeissäni.

        Toki voit analysoida ja kertoa miltä sinun mielestäsi uskovien elämä on ulkoapäin katsottuna. Tämä voi olla kuitenkin vaikeaa, johtuen uskovien vähenevästä lukumäärästä ja mitä kummallisempien epäraamatullisten "kristillisyyksien" sekametelin vuoksi. Mutta- kysyvä ei tieltä eksy. Opettajalle näkökulmien avartaminen erilaisten ihmisten ajatteluun ei ole pahitteeksi?

        Voimia sinulle työhösi näinä vaikeina aikoina. Opetusrutiinien vaihtuminen on varmasti hyvin työlästä. Terv:serious

        Me olemme kaikki kovasti taipuvaisia kehittelemään ideoita siitä, miten muut ajattelevat. En liene ainoa, joka niin tekee?

        Kyse on sitä, että me emme voi toisen ajatuksia arvioida kuin vain siitä näkökulmasta päätellen, mitä toiset esim. tänne kirjoittavat. Kun minä siis esitän kritiikkiä uskovaisten väitteitä kohtaan, se kritiikki kohdistuu nimenomaan niihin väitteisiin.

        Aina, kun kritiikkiä esitän, törmään samoihin tuttuihin teseihin ja perusteluihin:

        "Vain uskova voi ymmärtää. Meitä uskovia ohjaa Pyhä Henki. Uskon kautta ymmärrämme. Lue Raamattua. Usko Raamatun sanaan. Usko muutti elämäni..." Näitä riittää.

        Minun kritiikkini perustuu juuri sille, että faktat hyvin harvoin tukevat uskovien väitteitä. Kyseessä tosiaankin on vain ja ainoastaan uskominen. Verbi on "uskoa". Minä ärsyynnyn siitä, että uskovat ovat niin valtavan usein sulkemassa uskoonsa liittyvistä prosesseista aina ja automaattisesti pois kaikki sellaiset selitykset, jotka voisivat tarpeenkin olla. Käsitätkö? Tarkoitan sitä, että rohkeasti uskovat määrittelevät omia uskomuksiaan vähänkin tukevat ilmiöt ja tapahtumat yliluonnollisiksi, mutta saqmalla he kylmän viileästi ohittavat esim. muiden uskontojen piireissä olevien ihmisten väitteet. Uskovat siis tavallaan ylentävät itsensä johonkin "valittujen" joukkoon! Understand? Heillä on hallussaan se Oikea ja Ainoa Usko ja jos joku sitä kritisoi, hän on sodassa Jumalan kanssa. Kuulostaako tutulta?

        Soppaa sotkee entisestään se, että lukuisa joukko erilaisia ryhmitymiä määrittelee itsensä oikeaksi. Heitä riittää Suomessakin. ,Jo pieni näkemysero oikeuttaa uhkailut Helvetillä. Oletko huomannut?

        Nyt en viitsi enempää. En jaksa.


      • InhottavaRealisti kirjoitti:

        Me olemme kaikki kovasti taipuvaisia kehittelemään ideoita siitä, miten muut ajattelevat. En liene ainoa, joka niin tekee?

        Kyse on sitä, että me emme voi toisen ajatuksia arvioida kuin vain siitä näkökulmasta päätellen, mitä toiset esim. tänne kirjoittavat. Kun minä siis esitän kritiikkiä uskovaisten väitteitä kohtaan, se kritiikki kohdistuu nimenomaan niihin väitteisiin.

        Aina, kun kritiikkiä esitän, törmään samoihin tuttuihin teseihin ja perusteluihin:

        "Vain uskova voi ymmärtää. Meitä uskovia ohjaa Pyhä Henki. Uskon kautta ymmärrämme. Lue Raamattua. Usko Raamatun sanaan. Usko muutti elämäni..." Näitä riittää.

        Minun kritiikkini perustuu juuri sille, että faktat hyvin harvoin tukevat uskovien väitteitä. Kyseessä tosiaankin on vain ja ainoastaan uskominen. Verbi on "uskoa". Minä ärsyynnyn siitä, että uskovat ovat niin valtavan usein sulkemassa uskoonsa liittyvistä prosesseista aina ja automaattisesti pois kaikki sellaiset selitykset, jotka voisivat tarpeenkin olla. Käsitätkö? Tarkoitan sitä, että rohkeasti uskovat määrittelevät omia uskomuksiaan vähänkin tukevat ilmiöt ja tapahtumat yliluonnollisiksi, mutta saqmalla he kylmän viileästi ohittavat esim. muiden uskontojen piireissä olevien ihmisten väitteet. Uskovat siis tavallaan ylentävät itsensä johonkin "valittujen" joukkoon! Understand? Heillä on hallussaan se Oikea ja Ainoa Usko ja jos joku sitä kritisoi, hän on sodassa Jumalan kanssa. Kuulostaako tutulta?

        Soppaa sotkee entisestään se, että lukuisa joukko erilaisia ryhmitymiä määrittelee itsensä oikeaksi. Heitä riittää Suomessakin. ,Jo pieni näkemysero oikeuttaa uhkailut Helvetillä. Oletko huomannut?

        Nyt en viitsi enempää. En jaksa.

        ”Kyse on sitä, että me emme voi toisen ajatuksia arvioida kuin vain siitä näkökulmasta päätellen, mitä toiset esim. tänne kirjoittavat. Kun minä siis esitän kritiikkiä uskovaisten väitteitä kohtaan, se kritiikki kohdistuu nimenomaan niihin väitteisiin. ”

        Tämä tuntuu monelta unohtuvan kun ollaan kirjoitetun tekstin varassa. Siinä mielessä kirjoitukset ovat haastavia, koska emme näe toistemme ilmeitä. äänenpainoja jne.. Kirjoittajalle voi muodostua käsitys, että ilman muuta jokainen tietää, mitä hän on tarkoittanut. Vaikka niin ei tosiaan aina ole.
        Emmekä tunne toisiamme mitenkään muuten, kuin sen, mitä kukin täällä kirjoittaa.

        ”Minä ärsyynnyn siitä, että uskovat ovat niin valtavan usein sulkemassa uskoonsa liittyvistä prosesseista aina ja automaattisesti pois kaikki sellaiset selitykset, jotka voisivat tarpeenkin olla.”
        ”Heillä on hallussaan se Oikea ja Ainoa Usko ja jos joku sitä kritisoi, hän on sodassa Jumalan kanssa.”
        ”Soppaa sotkee entisestään se, että lukuisa joukko erilaisia ryhmitymiä määrittelee itsensä oikeaksi.”

        Tämä on eräs ilmiö, jota mielestäni voi ja saa kritisoida. Jos joku on hyvin ehdoton tai ei kykene kertomaan oikeasti jotain, keskustelu käy vaikeaksi. Toisaalta ymmärrän, että ei kaikilla onnistu kuvailla sitä, mitä kokee tai tuntee. Väkisinkin sanat käyvät silloin kömpelöiksi.

        Olen tavannut sekä elävässä elämässä ja etenkin täällä juuri noita ryhmittymiä, joilla jokaisella tuntuu olevan ”ainoa ja oikea” käsitys, ja keskenään he ovat eri mieltä. Onhan se sikäli hienoa, kun on uskossaan vahva, mutta ongelmia tulee, kun aletaan kuvitella olevansa niissä Jumalan saappaissa, ja väitetään että tiedetään se, mitä Jumala milloinkin ajattelee. Useimmiten kyse on siitä, mitä kirjaan on painettu.

        Tämä ihmisten kirjo on melkoinen myös uskovien osalta.


      • Anonyymi
        InhottavaRealisti kirjoitti:

        Me olemme kaikki kovasti taipuvaisia kehittelemään ideoita siitä, miten muut ajattelevat. En liene ainoa, joka niin tekee?

        Kyse on sitä, että me emme voi toisen ajatuksia arvioida kuin vain siitä näkökulmasta päätellen, mitä toiset esim. tänne kirjoittavat. Kun minä siis esitän kritiikkiä uskovaisten väitteitä kohtaan, se kritiikki kohdistuu nimenomaan niihin väitteisiin.

        Aina, kun kritiikkiä esitän, törmään samoihin tuttuihin teseihin ja perusteluihin:

        "Vain uskova voi ymmärtää. Meitä uskovia ohjaa Pyhä Henki. Uskon kautta ymmärrämme. Lue Raamattua. Usko Raamatun sanaan. Usko muutti elämäni..." Näitä riittää.

        Minun kritiikkini perustuu juuri sille, että faktat hyvin harvoin tukevat uskovien väitteitä. Kyseessä tosiaankin on vain ja ainoastaan uskominen. Verbi on "uskoa". Minä ärsyynnyn siitä, että uskovat ovat niin valtavan usein sulkemassa uskoonsa liittyvistä prosesseista aina ja automaattisesti pois kaikki sellaiset selitykset, jotka voisivat tarpeenkin olla. Käsitätkö? Tarkoitan sitä, että rohkeasti uskovat määrittelevät omia uskomuksiaan vähänkin tukevat ilmiöt ja tapahtumat yliluonnollisiksi, mutta saqmalla he kylmän viileästi ohittavat esim. muiden uskontojen piireissä olevien ihmisten väitteet. Uskovat siis tavallaan ylentävät itsensä johonkin "valittujen" joukkoon! Understand? Heillä on hallussaan se Oikea ja Ainoa Usko ja jos joku sitä kritisoi, hän on sodassa Jumalan kanssa. Kuulostaako tutulta?

        Soppaa sotkee entisestään se, että lukuisa joukko erilaisia ryhmitymiä määrittelee itsensä oikeaksi. Heitä riittää Suomessakin. ,Jo pieni näkemysero oikeuttaa uhkailut Helvetillä. Oletko huomannut?

        Nyt en viitsi enempää. En jaksa.

        "me emme voi toisen ajatuksia arvioida kuin vain siitä näkökulmasta päätellen, mitä toiset esim. tänne kirjoittavat. "

        Käsityksesi kristinuskosta tulee siis Suomi24 Luterilaisuuspalstan uskovien teksteistä? Olet kyllä huomannut, että nämä jutut ovat pääosin mutua. Olen useammassa viestissäni koettanut kehoittaa palstan vakiokirjoittajia tutustumaan edes kristinuskon perusteisiin.
        Vaikkapa aloittamassasi keskustelussa. Jossa sanoit...

        "Otan mielelläni kritiikkiä vastaan. Sana on vapaa. Mieluusti kuitenkin osoitat konkreettisin esimerkein erheeni. Sitten voimme yhdessä pohtia sitä, mikä eri teksteissäni bkenties on pieleen mennyt. "

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/16281873/palstan-tarkoitus-jollekin-epaselva

        Kritisoin palstan ateistien kehnoa kristinuskon alkeiden tuntemusta, mutta jostain syystä jätit oman viestiketjusi sikseen. Palstan "uskovaisten" sekametelistä on mielestäni epätoivoista yrittää hahmottaa sitä mitä kristinusko on. Täällä tulet törmäämään juuri sellaiseenkin "keskusteluun" mistä mainitsitkin. En ymmärrä miksi sinä tyydyt vastauksena näihin yliluonnollisuus-ym. pöyhkeilyihin ottamatta itse selvää kristinopin perusteista.

        "Minä ärsyynnyn siitä, että... Heillä on hallussaan se Oikea ja Ainoa Usko ja jos joku sitä kritisoi, hän on sodassa Jumalan kanssa. Kuulostaako tutulta?"

        Uskontopalstalla kun ollaan, niin kyllä täällä on hyvä tottua siihen että kristinusko on muut uskonnot ja uskomukset pois sulkeva. Kyllä sinä nämä tiedät. jotkut kirjoitajat eivät osaa perustella uskonsa perusteita ja pakenevat "sinä et ymmärrä"-lauseeseen. Minä edelleenkin penäisin kaikilta kirjoittajilta vähän yleissivistyksen lisäämistä - keskinäisen kunnioituksen lisäämisen lisäksi. Yst.terv:serious


      • Anonyymi
        mummomuori kirjoitti:

        ”Kyse on sitä, että me emme voi toisen ajatuksia arvioida kuin vain siitä näkökulmasta päätellen, mitä toiset esim. tänne kirjoittavat. Kun minä siis esitän kritiikkiä uskovaisten väitteitä kohtaan, se kritiikki kohdistuu nimenomaan niihin väitteisiin. ”

        Tämä tuntuu monelta unohtuvan kun ollaan kirjoitetun tekstin varassa. Siinä mielessä kirjoitukset ovat haastavia, koska emme näe toistemme ilmeitä. äänenpainoja jne.. Kirjoittajalle voi muodostua käsitys, että ilman muuta jokainen tietää, mitä hän on tarkoittanut. Vaikka niin ei tosiaan aina ole.
        Emmekä tunne toisiamme mitenkään muuten, kuin sen, mitä kukin täällä kirjoittaa.

        ”Minä ärsyynnyn siitä, että uskovat ovat niin valtavan usein sulkemassa uskoonsa liittyvistä prosesseista aina ja automaattisesti pois kaikki sellaiset selitykset, jotka voisivat tarpeenkin olla.”
        ”Heillä on hallussaan se Oikea ja Ainoa Usko ja jos joku sitä kritisoi, hän on sodassa Jumalan kanssa.”
        ”Soppaa sotkee entisestään se, että lukuisa joukko erilaisia ryhmitymiä määrittelee itsensä oikeaksi.”

        Tämä on eräs ilmiö, jota mielestäni voi ja saa kritisoida. Jos joku on hyvin ehdoton tai ei kykene kertomaan oikeasti jotain, keskustelu käy vaikeaksi. Toisaalta ymmärrän, että ei kaikilla onnistu kuvailla sitä, mitä kokee tai tuntee. Väkisinkin sanat käyvät silloin kömpelöiksi.

        Olen tavannut sekä elävässä elämässä ja etenkin täällä juuri noita ryhmittymiä, joilla jokaisella tuntuu olevan ”ainoa ja oikea” käsitys, ja keskenään he ovat eri mieltä. Onhan se sikäli hienoa, kun on uskossaan vahva, mutta ongelmia tulee, kun aletaan kuvitella olevansa niissä Jumalan saappaissa, ja väitetään että tiedetään se, mitä Jumala milloinkin ajattelee. Useimmiten kyse on siitä, mitä kirjaan on painettu.

        Tämä ihmisten kirjo on melkoinen myös uskovien osalta.

        "Hedelmistään puu tunnetaan." Jos joku sanoo omaavansa korkeimman levelin uskon, niin näyttöpaineet ovat hänellä. Finaalissa istumajärjestys selviää. Terv.serious


      • Anonyymi kirjoitti:

        "me emme voi toisen ajatuksia arvioida kuin vain siitä näkökulmasta päätellen, mitä toiset esim. tänne kirjoittavat. "

        Käsityksesi kristinuskosta tulee siis Suomi24 Luterilaisuuspalstan uskovien teksteistä? Olet kyllä huomannut, että nämä jutut ovat pääosin mutua. Olen useammassa viestissäni koettanut kehoittaa palstan vakiokirjoittajia tutustumaan edes kristinuskon perusteisiin.
        Vaikkapa aloittamassasi keskustelussa. Jossa sanoit...

        "Otan mielelläni kritiikkiä vastaan. Sana on vapaa. Mieluusti kuitenkin osoitat konkreettisin esimerkein erheeni. Sitten voimme yhdessä pohtia sitä, mikä eri teksteissäni bkenties on pieleen mennyt. "

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/16281873/palstan-tarkoitus-jollekin-epaselva

        Kritisoin palstan ateistien kehnoa kristinuskon alkeiden tuntemusta, mutta jostain syystä jätit oman viestiketjusi sikseen. Palstan "uskovaisten" sekametelistä on mielestäni epätoivoista yrittää hahmottaa sitä mitä kristinusko on. Täällä tulet törmäämään juuri sellaiseenkin "keskusteluun" mistä mainitsitkin. En ymmärrä miksi sinä tyydyt vastauksena näihin yliluonnollisuus-ym. pöyhkeilyihin ottamatta itse selvää kristinopin perusteista.

        "Minä ärsyynnyn siitä, että... Heillä on hallussaan se Oikea ja Ainoa Usko ja jos joku sitä kritisoi, hän on sodassa Jumalan kanssa. Kuulostaako tutulta?"

        Uskontopalstalla kun ollaan, niin kyllä täällä on hyvä tottua siihen että kristinusko on muut uskonnot ja uskomukset pois sulkeva. Kyllä sinä nämä tiedät. jotkut kirjoitajat eivät osaa perustella uskonsa perusteita ja pakenevat "sinä et ymmärrä"-lauseeseen. Minä edelleenkin penäisin kaikilta kirjoittajilta vähän yleissivistyksen lisäämistä - keskinäisen kunnioituksen lisäämisen lisäksi. Yst.terv:serious

        Ongelmani on katsos aika usein se, että minulla tuppaa olemaan muutakin tekemistä kuin keskustelu täällä. Nytkin tulin kotiin koululla viettämäni etäpäivän jälkeen ja ryhdyin tähän lähinnä siksi, että saisin itseni irti työjutuista: ne ovat aika lailla vallanneet vapaa-aikanikin. Jos en koneella tee muuta, olenkin kohta jo työhommien kimpussa tavalla tai toisella.

        Linkkasit tuon keskustelun. En valitettavasti nytkään löydä sieltä tekstistäsi sellaista kohtaa, joka erikseen vaatisi kommenttia. Ehkä Sinä itse voisit kertoa, MIHIN ja MITEN Sinä uskot? Onko Raamattu esim. muuttumatonta Jumalan sanaa? Luomiskertomus kirjaimellisesti totta? Ovatko Raamatun ilmiselvät ristiriidat kaikki vain kuvitelmaa? Onko älyllisesti rehellistä kieltäytyä näemästä sitä, että uskonnoissa näkyy ihmisen mieli hyvin selkeästi?

        En ole kohdannut sellaista uskonnollista keskustelijaa, joka olisi lopulta valmis oikeasti perkaamaan uskoaaan läpi. Mummomuori on virkistävä poikkeus, mutta hänen ajatusmaaimansa ei kaikille kelpaakaan. Vaikuttaa siltä, että rationaalinen ajattelu ei ole typillistä uskoville. Jokunen poikkeus ehkä on?


      • Anonyymi
        InhottavaRealisti kirjoitti:

        Me olemme kaikki kovasti taipuvaisia kehittelemään ideoita siitä, miten muut ajattelevat. En liene ainoa, joka niin tekee?

        Kyse on sitä, että me emme voi toisen ajatuksia arvioida kuin vain siitä näkökulmasta päätellen, mitä toiset esim. tänne kirjoittavat. Kun minä siis esitän kritiikkiä uskovaisten väitteitä kohtaan, se kritiikki kohdistuu nimenomaan niihin väitteisiin.

        Aina, kun kritiikkiä esitän, törmään samoihin tuttuihin teseihin ja perusteluihin:

        "Vain uskova voi ymmärtää. Meitä uskovia ohjaa Pyhä Henki. Uskon kautta ymmärrämme. Lue Raamattua. Usko Raamatun sanaan. Usko muutti elämäni..." Näitä riittää.

        Minun kritiikkini perustuu juuri sille, että faktat hyvin harvoin tukevat uskovien väitteitä. Kyseessä tosiaankin on vain ja ainoastaan uskominen. Verbi on "uskoa". Minä ärsyynnyn siitä, että uskovat ovat niin valtavan usein sulkemassa uskoonsa liittyvistä prosesseista aina ja automaattisesti pois kaikki sellaiset selitykset, jotka voisivat tarpeenkin olla. Käsitätkö? Tarkoitan sitä, että rohkeasti uskovat määrittelevät omia uskomuksiaan vähänkin tukevat ilmiöt ja tapahtumat yliluonnollisiksi, mutta saqmalla he kylmän viileästi ohittavat esim. muiden uskontojen piireissä olevien ihmisten väitteet. Uskovat siis tavallaan ylentävät itsensä johonkin "valittujen" joukkoon! Understand? Heillä on hallussaan se Oikea ja Ainoa Usko ja jos joku sitä kritisoi, hän on sodassa Jumalan kanssa. Kuulostaako tutulta?

        Soppaa sotkee entisestään se, että lukuisa joukko erilaisia ryhmitymiä määrittelee itsensä oikeaksi. Heitä riittää Suomessakin. ,Jo pieni näkemysero oikeuttaa uhkailut Helvetillä. Oletko huomannut?

        Nyt en viitsi enempää. En jaksa.

        > "Vain uskova voi ymmärtää. Meitä uskovia ohjaa Pyhä Henki. Uskon kautta ymmärrämme. Lue Raamattua. Usko Raamatun sanaan. Usko muutti elämäni..." <

        Kun astut uskon sisäpuolelle, nuo lauseet ovat ihan ymmärrettäviä ja totta. Mutta tietenkin ne on ateisteille hepreaa ja eivät kerro mitään. Siksi nämä keskustelut on niin toivottomia ateistien kanssa.

        Itse en ole uhkaillut helvetillä, mutta siitä kertominen on Raamatun sanoman mukaista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Hedelmistään puu tunnetaan." Jos joku sanoo omaavansa korkeimman levelin uskon, niin näyttöpaineet ovat hänellä. Finaalissa istumajärjestys selviää. Terv.serious

        ”Jos joku sanoo omaavansa korkeimman levelin uskon, niin näyttöpaineet ovat hänellä. ”

        Näin, tosin me emme voi toinen toistemme uskova arvioida.

        ”Finaalissa istumajärjestys selviää.”

        Täsmälleen näin!


      • Anonyymi kirjoitti:

        > "Vain uskova voi ymmärtää. Meitä uskovia ohjaa Pyhä Henki. Uskon kautta ymmärrämme. Lue Raamattua. Usko Raamatun sanaan. Usko muutti elämäni..." <

        Kun astut uskon sisäpuolelle, nuo lauseet ovat ihan ymmärrettäviä ja totta. Mutta tietenkin ne on ateisteille hepreaa ja eivät kerro mitään. Siksi nämä keskustelut on niin toivottomia ateistien kanssa.

        Itse en ole uhkaillut helvetillä, mutta siitä kertominen on Raamatun sanoman mukaista.

        Kerro ihmeessä: ulottuuko Sinun uskon avartama ymmärryksesi sitten muillekin osa-alueille uskon ulkopuolella?


    • Anonyymi

      Virus ei kysele saldoa, statusta, uskontoa eikä puoluekirjaa.

    • Anonyymi

      Kuolema ei pelota, se tulee jos ja kun on tullakseen. Jokaisen se kuolema on löytänyt.

      ps palstan parin hihhulitrollin ruokkimisen eli niille vastaamisen voisi lopettaa. Ne on palstan koronavirus ja niiden kommentointi on nettikoronan tahallista levittämistä

    • Anonyymi

      Pelottaako loppuun saakka.
      Ilm: 6:8.

    Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1645
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1509
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      68
      1419
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      38
      1373
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      49
      1314
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1248
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1136
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1126
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe