Mikä on paras mämmi?

Minä en ole koskaan tykännyt mämmistä, mutta silti olen joka vuosi ostanut sitä siksi koska se nyt vain kuuluu pääsiäiseen.

Tänä vuonna ostin Lidlistä itselleni ennestään tuntematonta mämmiä, valmistaja Hoviruoka ja tuote imelletty mämmi. Nyt kolahti kunnolla, ja olen syönyt mämmiä jo useampia tukkosellisia, tietenkin kuohukerman kera.

Mämmi on niin hyvää, että sitä menee se tuokkosellinen (500 g) helposti päivässä. Ainoa ongelma on runsas kalorimäärä, laskin että tuokkosellinen mämmiä ja 2 dl:n purkki kuohukermaa sisältävät 1430 kcal. Pitää vähän rajoittaa herkuttelua.

Mikä on muiden palstalaisen suosikkimämmi?

46

1932

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      🍾🍾🍾

    • En ole tainnut koskaan ostaa mämmiä. Joskus sitä on tullut mieliksi ihan vähän otettua kun on ollut tarjolla mutta ei ole minun herkkuruokia millään tavalla. Jos on hyvää kuouhukerman kanssa luulen että vähintäänkin yhtä hyvää olisi tavallinen kaurapuuro kuohukermalla maustettuna.

      • Mulle oli kyllä yllätys se, että tuo mainitsemani imelletty mämmi oli hyvää, sanoisin jopa herkkua.
        Syön lähes päivittäin kaurapuuroa, ja on sanottava ettei se vedä vertaa mämmille.


      • Poliisin_poika kirjoitti:

        Mulle oli kyllä yllätys se, että tuo mainitsemani imelletty mämmi oli hyvää, sanoisin jopa herkkua.
        Syön lähes päivittäin kaurapuuroa, ja on sanottava ettei se vedä vertaa mämmille.

        Tuolla ehdottavat vaniljajäätelökin lisukkeeksi, voisi kuvitella toimivan:

        https://www.hoviruoka.fi/tuotteet/imelletty-mammi-500-g


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Tuolla ehdottavat vaniljajäätelökin lisukkeeksi, voisi kuvitella toimivan:

        https://www.hoviruoka.fi/tuotteet/imelletty-mammi-500-g

        Katoppas vain.
        Toimii varmasti jäätelön kanssa.


      • Anonyymi
        Harmaaritari kirjoitti:

        Tuolla ehdottavat vaniljajäätelökin lisukkeeksi, voisi kuvitella toimivan:

        https://www.hoviruoka.fi/tuotteet/imelletty-mammi-500-g

        Vaniljajäätelö on ollut jo kymmeniä vuosia yleinen mämmin lisuke. Myös muitakin jäätelöitä on käytetty yleisesti mämmin lisäkkeinä, kuten appelsiini, minttu, mango, ....


      • Anonyymi

    • 10 mämmi. Ja paras kombo on kuohukerman ja sokerin kanssa. Toinen ihan ok on vaniljakastikkeen kanssa. Jätskin kanssakin kokeillut, mutta ei ollut mun juttuni.

      • Minä en taas pidä sokerista mämmin kanssa, se ei sovi mielestäni siihen makumaailmaan.


      • Poliisin_poika kirjoitti:

        Minä en taas pidä sokerista mämmin kanssa, se ei sovi mielestäni siihen makumaailmaan.

        No kappas. Noin erilaisia sit ollaan. Mämmi on taas itselle varmaan ainoa juttu mihin sokeria laitan , kun hunajaa ei siihen viitsi lykätä :D


      • Lillis2020 kirjoitti:

        No kappas. Noin erilaisia sit ollaan. Mämmi on taas itselle varmaan ainoa juttu mihin sokeria laitan , kun hunajaa ei siihen viitsi lykätä :D

        Minä luulen että se sokeri on juuri se syy, miksi en ole aiemmin pitänyt mämmistä.


      • Anonyymi
        Poliisin_poika kirjoitti:

        Minä luulen että se sokeri on juuri se syy, miksi en ole aiemmin pitänyt mämmistä.

        Kun mämmin imeltää näin, niin sokeria ja siirappia ei tarvita. Sokeria voi aina lisätä lautaselle eikä sitä tarvi pakkosyöttää mämmin mukana.

        Kun imelletään sähkölieden 65-70 asteisessa uunissa, niin silloin voi mämmin valmistaa niin että kaikki maltaat ja jauhot lisätään kattilassa noin 75 asteiseen veteen, siis kaikki samalla kertaa mutta kuitenkin vähittäin hyvin sekoittaen koko ohjeen vesimäärään, niin että saadaan sakeahko puuromaisen vellimäinen seos.
        Seos laitetaan imeltymään noin 70 asteiseen uuniin noin 3 tunniksi. Sekoitetaan imeltymisen aikana muutama kerta. Maistamalla voi seurata imeltymisen edistymistä.
        Lisätään imeltyneeseen seokseen suola. Tässä vaiheessa voi lisätä myös mausteet - monien mielestä maustamatta paras. Tarvittaessa lisätään kuumaa vettä.
        Kattila laitetaan sähkölieden levylle ja kuumennetaan varovasti ja tehokkaasti pohjaa myöten niin että seos alkaa kiehumaan. Seos siirretään noin 15 minuutiksi sivuun.
        Seos laitetaan mämmin arvolle sopiviin lasi- tai posliinivuokiin. Mämmiä voi paistaa hetken hiukan kuumemmassa ja uunin lämpö alennetaan 120-130 asteeseen ja paistetaan noin 3 tuntia.
        Paistamisen aikana pinnalle valellaan muutaman kerran muutama lusikallinen vettä estämään kuorettumista.
        Mämmi on parhaimmillaan, kun se on seisonut viileässä noin 3 päivää. Mämmiä kannattaa valmistaa useampikin vuoka samalla kerralla, niin kolmantenakin päivänä on mämmiä tarjottavaksi.

        Tämä ohje sopii hyvin sokerin välttelijöille.

        Perinteinen epämääräinen jaksottaiseen raaka-aineiden lisäykseen perustuva imeltäminen antaa epämääräisen, yleensä huonon imeltymistuloksen ja imeltymistä korjataan massiivisillakin siirappilisäyksillä ja sokerilisäyksillä.
        .
        .


      • Anonyymi
        Poliisin_poika kirjoitti:

        Minä luulen että se sokeri on juuri se syy, miksi en ole aiemmin pitänyt mämmistä.

        Moni välttelee mämmin syömistä juurikin sen sokepommin takia. Mutta kun mämmin valmistaa itse kotona niin silloin voi varmistaa että imeltäminen toimii ja mämmiin ei ole tarvetta lisätä siirappia tai sokeria tai molempia. Kun sokeria lisätään tarvittaessa lautaselle, niin silloin sokerin määrä on hallinnassa ja ainakin varsinainen sokeripommi on vältetty.


      • Anonyymi
        Poliisin_poika kirjoitti:

        Minä en taas pidä sokerista mämmin kanssa, se ei sovi mielestäni siihen makumaailmaan.

        Mämmin voi valmistaa itse ja jättää siitä sokerin ja siirapin pois. Makeuttamattomaan mämmiin voi spkeria hiukan sirotella ja näin mämmin sokerimäärä pysyy kontrollissa. Ja pieni hallittu sokerilisä saattaa toimia kriittisessäkin sokerimakumaailmassa.


    • Anonyymi

      Mämmi?Mikä se on ???

      • Anonyymi

        Imelletty mallaspuuro. Valmistetaan juhoista ja mämmimaltaiksi jauhetusta mallastetuista viljoista.

        Ruismallas mämmi
        Vehnämallas mämmi
        Kuoritusta ja jauhetusta kaurasta kauramallas mämmi
        Ohramallas mämmi
        Tattarimallas mämmi

        Ja lisäksi juuresmämmiversiot edellisistä mämmeistä, kuten

        Perunamämmi
        Lanttumämmi
        Naurismämmi


      • Anonyymi

        Mämmiä valmistetaan eri viljojen mallastetuista jyvistä jauhetuista mämmimaltaista ja eri viljoista valmistetuista jauhoista ja vedestä..

        Maltaista ja jahoista noin 70 asteisesta vedestä valmistaan määmmiseos ja se imellytetään sähkölieden noin 70 asteisessa uunissa noin 3 tuntia

        Imeltynyt mämmiseos ohennetaan sopivaksi kuumalla vedellä ja laitetaan uunivuokiin. Vuoat laitetaan noin 150 asteiseen uuniin ja annetaan paistua 3-4 tuntia. Vuokien pinnalle voi lisätä jonkun kerran muutaman lusikallisen vettä estämään kuorettumista.

        Juuresmämmiä valmistetaan lisäämällä mämmiin juureksia - yleisiin perusohjeisiin noin 2 kg soseena. Varsinkin perunamämmin valmistaminen on lisääntynyt, koska perunamämmi on selvästi miedon makuista ja sopiihyvin silloin kun mämmistä jätetään siirappi ja sokeri pois. Mämmien harrastajat valmistaa myös lanttumämmiä ja naurismämmiä.


    • Anonyymi

      Mämmi näyttää siltä että se on jo kerran syöty.
      Ulkomaalainen ei ikinä söisi mämmiä.

      • Anonyymi

        Mämmin ulkonäkäsyndrooma on suomalaisten oma keksintö. Ulkomaalaisille tuttuja mämmin ulkonäön kaltaisia ruokia on heillä niin runsaasti että he eivät juurikaan kiinnitä huomiota suomalaisen mämmin ulkonäköön. Suomalaiset mämmineurootikot ovat täysin oma yhteisö.


    • Täytyy ehkä antaa mämmille mahdollisuus, en ole pitänyt siitä ja olen kiertänyt sen kaukaa. Edellisestä maistamiskerrasta taitaa olla 20-30-vuotta aikaa. Seuraavalla kauppareissulla katson löytyykö pientä rasiaa.

    • Anonyymi

      Kymppi pikari Mämmi 100g | Kymppi Vanilja Kerrosmämmi 130 g | Kymppi Sitruuna Kerrosmämmi 130 g | Kymppi Mokka Kerrosmämmi 130 g ...
      Hyvää Pääsiäistä! Pertsa

    • Anonyymi

      Varmaan se, mikä on jo pöntössä?

      • Anonyymi

        Kyllä terveen ihmisen jätös on pökäle eikä savea...


    • Ei ostettu mämmiä tänä pääsiäisenä

      • Anonyymi

        Ei ostettu mämmiä pääsiäisenä vuosikausiin, vaan itse on tullut valmistettua jo iät ajat.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei ostettu mämmiä pääsiäisenä vuosikausiin, vaan itse on tullut valmistettua jo iät ajat.

        Tänä pääsiäisenä ostettiin mämmiä taas.


    • Anonyymi

      Tee itse mämmiä.

      Hyvä lapin puikulamämmi ohje on jossain lappi yleinen alueella.

      Kokeile !!!

    • Anonyymi

      Mämmi on Juha Miedon lempiruoka.

    • Anonyymi

      10n mämmi ja Saaroisten mämmi on hyvää. Yritin tänä vuonna etsiä Oulaisten mämmiä, minusta sitä oli männävuosina, vaan nyt en löytänyt.

    • Anonyymi

      Minun aamiaislempiruoka on nalle nelivilja :D

      Muuten kun itse pyöräiryä harrastan pitkiäkin juttuja: kannattaa laittaa naamaan aurinkojuttua, palaa helposti naama aurinkossa eikä sitä huomaa kun ilma viilentää kun pyörällä viilettää menemään.

    • Anonyymi

      Enpä ole mämmiä syönyt pian kolmeen kymmeneen vuoteen.
      Niin kauan asunut pois Suomesta, ja täällä missä asun mämmi on täysin tuntematon asia.
      Ja koska minulla ei enää ole Suomessa kuin joku kaukainen sukulainen, en siellä ole aikoihin käynyt.
      Pääsiäistä täällä kyllä vietetään ja olen aina tykännyt siitä juhlapyhästä jostain syystä. En ole uskonnollinen millään tapaa kuitenkaan.
      Terv. nainen kaukaa

    • Anonyymi

      Mikä on mielestäsi paras mämmi siinäkin hyvä aihe... kuin mikä on huonoin auton rtengas.

    • Anonyymi

      Jos se näyttää paskalta, tuntuu paskalta ja haisee paskalta. Niin se on paskaa. Siinä on mielipiteeni teidän mämmeille.

    • Anonyymi

      Oletko tyhmä kuin professori? Tuo eräs peli Duke Nukem - Manhatan Project, on sellainen peli tytötkin voivat pelata huvikseen: ;My guns are bigger than yours lällätilää...

    • Mummielest mämmi on isoo herkkuu. Vaik tyttökyöpeli ei tykkää siitä olleskaan, se aina ostaa pääsiäiseks yhlen ropeen, niet mää saan lounastaa sitä. Soon kyl sulonen pimunen.

    • Anonyymi

      Mämmi kuin Mimmi. Itse voi tehdä mämmiä ja mimmejä jotkut tekevät. Synnyttää mimmejä.

      Mämmi-jauhot ovat yleensä kaupoissa kotikalja maltaiden vieressä :)

      • Anonyymi

        Imelletty Lapin puikula mämmi.

        Siirappia ja sokeria ei tarvita. Makeus saadaan imeltämällä.

        Ainekset Imellettyyn Lapin puikula mämmiin:

        2 kg Lapin puikulaa
        Puikuloiden keittämiseen niukasti vettä
        400 g Lapin ohrasta mallastettua ja jauhettua mämmimallasta tai ruis mämmi mallasta
        600 g Lapin ohrajauhoa tai ruisjauhoa
        3 litraa vettä mallas-jauhoseokseen
        1 teelusikallista suolaa
        2 teelusikallista jauhettua pomerannsin kuorta

        Ohje:

        Kuori Lapin puikulat kattilaan ja keitä kypsiksi suolattomassa niukassa vesimäärässä. Puikulat hajoaa helposti kypsennettäessä, mutta siitä ei tarvi välittää. Soseuta Lapin puikulat suoraan niukkaan vesimäärään niin että saat notkean puuromaisen soseen. Lisää tarvittaessa kuumaa vettä.

        Kuumenna isossa kattilassa 3 litraa vettä 70-74 asteiseksi. Lisää maltaat ja jauhot vähitellen ja sekoita vispaamalla 70-74 asteiseen veteen. Säätele maltaiden ja jauhojen määrällä niin että saat sakeahkon seoksen. Näin voit imeltämisen jälkeen säädellä seoksen sopivan notkeaksi vain vettä lisäämällä. Jos sose on liian notkeaa ja joudut lisäämään jauhoja, niin silloin mämmi jää usein jauhon makuiseksi.

        Lisää 70-74 asteiseksi jäähtynyt puikulasose isoon kattilaan mallas-jauho seokseen ja sekoita tasaiseksi. Laita kansi isoon kattilaan.

        Laita Lapin puikulamämmiseos noin 69-70 asteiseen uuniin. Anna imeltyä noin 3 tuntia. Sekoita imeltymisen aikana 2-4 kertaa ja maistamalla voit varmistaa imeltymisen alkamisen.

        Laita kattila liedelle ja sekoita tehokkaasti ja kuumenna varovasti niin että Lapin puikulamämmiseos alkaa kuplimaan eli kiehahtaa. Lisää suola ja pomeranssin kuori. Jos on tarpeen, niin tässä vaiheessa voit lisätä kuumaa vettä. Siirrä kattila sivuun ja anna seisoa noin 15 minuuttia.

        Laita Lapin puikulamämmiseos keraamisiin tai lasisiin uunivuokiin. Paista aluksi noin 190-210 asteisessa uunissa. Kun Lapin puikulamämmiseos alkaa kuplimaan, alenna uunin lämpötila 130-140 asteeseen niin kupliminen rauhoittuu. Näin voit paistaa lähes täysiä vuokia. Valele vuokaan pinnalle 2-3 kertaa muutama ruokalusikallinen vettä estämään kuorettumista.

        Anna Lapin puikulamämmin seisoa viileässä 2-3 päivää. Mämmi on silloin parhaimmillaan. Tarjoile perinteisesti maidon tai kerman ja sirotesokerin kera tai appelsiinikuorihillon tai lakkahillon kera. Koska Lapin puikulamämmi on parhaimmillaan muutaman päivän seisoneena, niin sitä valmistuu samalla kertaa useampikin vuoka.


    • Anonyymi

      Mämmin teko-ohje.

      • Anonyymi

        Siinä on ohjeen otsikko.
        Minne "Mämmin teko-ohje" jäi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä on ohjeen otsikko.
        Minne "Mämmin teko-ohje" jäi.

        Unohtui muiden asioiden yhteydessä 😂🤣🤨🤣🤣😂😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä on ohjeen otsikko.
        Minne "Mämmin teko-ohje" jäi.

        Tässä yksi "Näppituntumalla mämmin teko-ohje".

        Mämmi onnistuu näppituntumallakin - myös kesämämmi onnistuu näppituntumalla!

        Kuumenna sähkölieden uuni 70-75 asteiseksi
        Kuumenna 3 litraa vettä noin 74 asteiseksi, älä missään tapauksessa yli 77 asteiseksi. Lisää 74 asteiseksi tai vän alle, kuumennettuun veteen vähitellen ja koko ajan sekoittaen maltaita ja karkeita ruisjauhoja niin että saat sakeahkon mämmiseoksen - sopiva suhde on 1/3 maltaita ja 2/3 ruisjauhoja. Seossuhdetta voi vaihdella maun mukaan.

        Laita kansi kattilaan. Laita mämmiseoskattila noin 70-75 asteiseen uuniin ja anna imeltyä välillä sekoittaen noin 4-5 tuntia. Imeltyessään seos notkistuu ja saa makeaa makua.
        Lisää ripaus suolaa. Jos haluat, niin voit maustaa esimerkiksi jauhetulla pomeranssin kuorella. Sekoita hyvin.

        Voit kuumentaa mämmin kiehuvaksi ja siirtää sivuun seisomaan noin puoleksi tunniksi, mutta kuumentaminen ei ole pakollista.

        Hylkää foliovuoat. Laita mämmiseos posliiniseen tai vastaavaan uunivuokaan. Paista aluksi noin 200 asteisessa uunissa noin 20-30 minuuttia. Alenna uunin lämpötila noin 130 asteeseen ja lisää vuokaan pinnalle muutama ruokalusikallinen vettä, niin voit paistaa täysiä vuokia. Lisää lisäksi paistamisen aikana pinnalle 1-2 kertaa muutama ruokalusikallista vettä. Pinnalle lisätyn veden tarkoitus on estää mämmin kuivuminen, korppuuntuminen ja kuorettuminen. Näin saat onnistuneen mehevän mämmin. Vajaaksi täytetyssa vuokassa mämmi kuivuu ja korppuuntuu varsin helposti ja saa tarpeettoman paksun ja kovan kuoren.
        Paista mämmiä sähkölieden uunissa 4-5 tuntia.

        Mämmin seuraksi voit tarjoilla kermavaahtoa ja ajnkohtaisia marjoja tai esimerkiksi appelsiinihilloa tai jotain muuta sopivaa hilloa - suosi kesämämmissä kesän värejä.


    • Anonyymi

      Mummo Mämmi.

      • Anonyymi

        Sanna Mämmi?


    • Anonyymi

      Jos menee ainekset sekaisin niin mämmistä tuleekin kotikaljaa tai toisinpäin.

    • Anonyymi

      Sanna Mämmi on paraaas!

    • Anonyymi

      Joku maukas stout on parasta mämmiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1535
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1321
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1257
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1255
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1228
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      3
      1225
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1214
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1190
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe