Olen tullut miettineeksi kannattaako laakereita paljoa huoltaa? Itselläni Salomonin luistimet ja titalium-laakerit.
On tullu mieleen, että eihän siellä laakerin sisällä mitään pölyä ikinä näy, laakerin avaamisen yhteydessähän sitä hiekkaa sinne pääsee, saako sitä aina kaikkea pois? (vaikka itselläni paineilma käytössä)
Vaikka laakeri rahisisi, rahina kuuluu yleensä pälysuojalevystä, ei itse laakerista.
Eri asia tietysti jos laakerit on kastuneet, silloin kannattaa huoltaa.
Viime vuonna luin jostain rullaluistimia huoltavan äijän haastattelun, jonka mukaan laakeri on loppuun kulunut, jos se pyöräytettäessä pyörii pitkään. Mielestäni tämä oli ihan paskapuhetta. Äkkiähän uudetkin laakerit alkaa pyöriä pitkään kun ylimääräinen rasva pakenee laakerista. Kai se halusi myydä enemmän laakereita.
laakereiden huolto
17
10247
Vastaukset
- karih
Jos pyörät pyörivät huomattavan iloisesti rallattaen, useimmiten kysymys on loppuun kuluneista laakereista. Väljyyttä on liikaa ja jos öljyä on vielä jäljellä niin, niin pyörä pyörii hyvin kädellä pyörittäen mutta ei enää alla. Peukalon ja sormen välissä huono laakeri pyörii epätasaisemmin ja nykien.
Kerran kokeilin puhdistaa vanhat laakerit hieman märkään keliin. Pyörät rullasi hyvin kädessä. Annas olla kun sain ne alle, ei luistelu ollut enää herkkua. Laakerit pääsi lisäksi kastumaan ja vaseliinit katosivat nopeasti. Sen jälkeen katosi kaikki rullaus ja lisäksi pyörät/laakerit hakivat luistimeen kaiken tärinän asfaltista. Yleensä vaseliini on parempi sateessa kuin nopeasti kuluva ohut öljy. Ohut öljy on muuten kaikkein paras.
Laakereiden puhdistustiheys riippuu tietenkin säistä, vuodenajoista/hiekan/pölyn määrästä ja kuinka usein käy luistelemassa. Jos luistelee vain silloin tällöin voi tulla toimeen ilman huoltoa kesän aikana. Itse puhdistan 5-6 luistelun välein (tai ainakin yritän tehdä niin) keväisin. Kesällä kun asfaltti on pesty puhtaaksi pyrin puhdistamaan 10-12 välein. Sateen jälkeen puhdistan/tai laitan puhdistusnesteeseen heti, jotta laakereista saisi vielä käyttökelpoiset.
Tuntuu siltä, että sateen jälkeen laakereista ei tule enää entisenlaisia. Rahinaäänet vaikkakin heikot lisääntyvät laakereissa. Hyvät laakerit eivät rahise ollenkaan. Heikon rahinan vielä sietää, mutta enemmät äänet saavat vaihtamaan uusiin laakereihin.
Hyvät laakerit kestävät kokemukseni mukaan muutaman kuukauden (3-4 kk) kuten Swiss Bearings kovassakin käytössä. Kelpaavat ainakin tavallisille lenkeille jokusen kuukauden. Maratonille laitan hyvät, vähintäin uudet/uudehkot laakerit.
Swiss Bearingsit ovat erittäin hyvin huollettavat, sillä niissä ei ole irroitettavia pölysuojia. Toinen puoli on umpinainen mutta toinen on avoin, jossa näkyy vain laakerin punamuovinen ripustin. Panen laakerit pesuun sellaisenaan pieneen putkeen (laakereiden pakkausputki tai esim. vitamiiniputkiloon), senjälkeen liuotin ja ravistelu, vaihdan tarvittaessa liuottimen ja lopuksi pyörittelen laakeria rautalangasta (polkupyörän pinnasta)väännetyn koukun varassa liuottimella täytetyssä kupposessa. Käytän ohutta "hoitavaa" öljyä (tarkoitettu hienomekaanisiin juttuihin) ja huollan suhteellisen usein, joten pesu on nopeaa. Lopuksi kuivaus ja öljyäminen.
Laakereissa, joissa on irroitettava pölysuojain joko toisella tai molemmin puolin, kannattaa irroittaa se pysyvästi esimerkiksi neulalla tai isonuppisella nuppineulalla. Avoin puoli asetetaan renkaassa sisäänpäin. Pölysuojain jää käyttöön ulospäin suojaamaan hiekalta ja pölyltä.
Laakerin liuotuksessa ei sitten enää tarvitse irroittaa toisen puolen pölysuojainta, sillä liuotin pääse vapaasti sisälle liuotusastiassa. Jos luistelee paljon ja huoltaa usein laakereita, aikaa säästyy todella paljon.
Pyörittelin juuri luistinten pyöriä, joissa on "ykköslaakerit". Kuten normaalisti hyvin käytetyistä laakereista niistä lähti hieman erilaisa turinoita. Jotkut laakerit surisivat pehmeämmin, jotkut rallattivat, eniten ääntä pitäneet pyörivät selvästi parhaiten kädessä. Erään pyörän ja melkein toisenkin laakerit olivat yllättäen lähes "äänettömät". Odotetusti ne pyörivät huonoimmin, vaikka melko varmasti laakerit niissä ovat parhaassa vedossa.
Saavat kelvata kuitenkin kevään huonoissa keleissä ja osittain hiekkaisillakin väylillä "harjoituslaakereina". Uusia laakereita ei kannata uhrata vielä, jos ne toimivat vielä kohtuullisesti. Ainaskin vielä viime syksynä. Kannattaa siis kuulostella laakereita. Mitä enemmän luistelee ja huoltaa, sitä paremmin oppii tuntemaan laakereiden kunnon. Joskus kuulee lenkillä luistelijoilla pahoja laakerikolinoita. Luistelu ei ole silloin vältämättä herkkua.
Uudet laakerit päästävät korkeintaan pehmeän suhinan. Tiukat laakerit eivät pyöri erityisen nopeasti kädessä. Ne ovat tarkkuuslaakerit ja välys on muistaakseni yleensä kymmenestuhannesosa milliä. Kun niissä on vielä tehdasvaseliini sisällä, on luonnollista että niiden pyörintä ei ole vapaata ja nopeaa.- antsa
Hyvin kirjoitettu ja pätevän oloista tekstiä. Kiitos!
Itselläni on luistelut jäänyt vähän vähemmälle parina viime kesänä ja nyt taas lumien sulaessa on kiinnostus herännyt. Pyörät ja laakerit vaan on kovin huonossa kunnossa.
Mistä kannattaisi kysellä hyvänlaatuisia renkaita ja laakereita? Ehkäpä on jokin edullinenkin paikka? - keskustelun avaaja
Totta kai pitä erottaa loppuun kuluneet, rallattavat laakerit vielä käyttökelpoisista. Jos laakeri nuljahtelee sormien välissä pyöritettäessä niin roskiin vaan. Aiemmin olen suunnilleen yhtä usein huoltanut laakerini kuin sinäkin n. 4-10 lenkin jälkeen.(lenkit 20-50 km.)
Tuli vain mieleen, että onko sitä tehnyt turhaa työtä.
Helvetin hyvä laakerinpesuaine on Solmasterin AS-4 Teho, sitrusöljypohjainen ympäristöystävällinen liuotinpeusaine. Halpaakin on kuin mikä 5 litran pytty raakaa ainetta maksaa vaan pari kymppiä ja sitä voi käyttää mm. moottorinpesuun ja kaikkeen muuhunkin. Eikä kuivata ihoa.
Itse olen laakerirasvana käyttänyt mm. Biltemassa myytävää teflonpohjaista laakeriöljyä ja hyvältä sekin tuntuu. Vaikka on edullista. Ehkä tippa vaseliinia olisi lisäksi paikallaan, koska ko. öljy on sen verran notkeaa, että keskipakovoiman vaikutuksesta ainakin ylimääräiset rasvat häviää laakerista aika äkkiä.
Tietääkö muuten kukaan onko Salomonin Titalium laakereiden kanssa titaanilla mitään tekemistä, vai onko nimi mainosmiesten kehittämä?
Kohta päästään taas baanalle! - laakeripesuri
karih puhuu asiaa. Muutamaan kohtaan lisäystä: Yleensä huollan laakerit aina kun vaihdan pyörien paikkoja. Pyörien paikkoja vaihdan silloin kun etummaisessa pyörässä alkaa näkyä kulumisesta johtuvaa muodon muutosta. Kulumisesta sekä sateista johtuen puhdistusväli on varmaan hyvin samaa luokkaa kuin karih:lla.
Öljyllä voitelu tarkoittaa lyhyempää huoltoväliä kuin vaseliinilla voidellut laakerit tarvitsevat. Toisaalta öljyllä voitelemalla saa herkästi rullaavat laakerit. Lisäksi öljyllä voitelu helpottaa seuraavaa puhdistuskertaa, sillä vaseliinin saaminen kunnolla pois laakerista on paljon vaikeampaa kun öljyn. Kun on hyvä menetelmä laakereiden huoltoon, tiheämpi puhdistusväli ei kokonaisuuden kannalta ole vaivalloista (googlaamalla nimimerkkini, sivuilta löytyy eräs puhdistusmenetelmä josta saa vinkkejä).
Salomonin alkuperäiset Twincamin Abec 5 -laakerit ovat olleet käytössä jo 2500 km, kun huolto on ollut säännöllistä. Eivätkä ole hitaat vieläkään. Maratoneille laitetaan uudemmat alle henkisiin syihin vedoten :) - SIKANISKA
Eipä oikeastaan ole paljoakaan lisättävää. Sen verran kuitenkin, että itse vähäisillä luistelumäärillä huomasin että voitelussa vaseliini on öljyä parempaa. Mielipidekysymys, mutta ainakin itse huomasin että öljytty laakeri 'kuivuu' nopeammin ja alkaa rahisemaan enemmän. Vaseliinivoitelulla laakereitten rohina on jotenkin 'pehmeämpää' ja laakerit vaativat pari luistelukertaa ennen kuin rasva notkistuu ja hakee paikkansa ja pyörät alkavat kunnolla rullaamaan.
- karih
SIKANISKA kirjoitti:
Eipä oikeastaan ole paljoakaan lisättävää. Sen verran kuitenkin, että itse vähäisillä luistelumäärillä huomasin että voitelussa vaseliini on öljyä parempaa. Mielipidekysymys, mutta ainakin itse huomasin että öljytty laakeri 'kuivuu' nopeammin ja alkaa rahisemaan enemmän. Vaseliinivoitelulla laakereitten rohina on jotenkin 'pehmeämpää' ja laakerit vaativat pari luistelukertaa ennen kuin rasva notkistuu ja hakee paikkansa ja pyörät alkavat kunnolla rullaamaan.
Ohut öljy kuluu nopeammin. Silloin kannattaa laakereita huoltaa useammin. Toisaalta vaseliinilaakereiden putsaus on selvästi vaikeampaa, sillä ainakaan minä ei tahdo saada niitä puhtaaksi.
Olen joskus liuottanut ja pessyt laakerit myös naftassa eli dieselillä. Laakereita ei tarvitse enää öljytä, koska nafta on valmiiksi öljyistä. Laakereihin jää ohut öljykalvo ja luisto on tuntuu olevan lähen mahtavaa. Huoltokertojen on vaan paras olla tiheitä.
Enkä tiedä niin naftahöyryjen terveellisyydestä, joten olen luopunut naftan käytöstä liuottimena/öljynä. - Jykä
karih kirjoitti:
Ohut öljy kuluu nopeammin. Silloin kannattaa laakereita huoltaa useammin. Toisaalta vaseliinilaakereiden putsaus on selvästi vaikeampaa, sillä ainakaan minä ei tahdo saada niitä puhtaaksi.
Olen joskus liuottanut ja pessyt laakerit myös naftassa eli dieselillä. Laakereita ei tarvitse enää öljytä, koska nafta on valmiiksi öljyistä. Laakereihin jää ohut öljykalvo ja luisto on tuntuu olevan lähen mahtavaa. Huoltokertojen on vaan paras olla tiheitä.
Enkä tiedä niin naftahöyryjen terveellisyydestä, joten olen luopunut naftan käytöstä liuottimena/öljynä.Karihilla on hyviä vinkkejä, mutta täytyy korjata yksi pikku virhe. Disel öljyssä ei ole mitään voitelu ominaisuuksia. Eli sama kuin ei öljyä olenkaan.
- SIKANISKA
mahdollisuus käyttää laakerien pesuun ultraäänipesuria, joka päristelee hyvin ylimääräiset liat ja vaseliinit pois. Olen käyttänyt liuottimena puhdistettua bensiiniä, mutta en suosittele sen käyttöä ilman vetokaappia tai vastaavaa.
Käsittääkseni diesilistä ei haihdu tai höyrysty liuotinta siinä määrin kuin bensiinistä, jonka höyryt ovat todellakin karsinogeenisia aineita. Noista sitrushappopohjaisista puhdistusaineista ei ole kokemusta, mutta kalliinpuoleista litkua tuntuu olevan.- Salomon
Toi Solmasterin As-4 Teho on todella tehokas, enkä pidä hintaa pahana. Lisäksi varsinkin kun asun nykyään kerrostalossa on paljon miellyttävämpää käyttää, kun se ei haise eikä höyrysty ja biohajoavana käytetyn aineen voi helpommin hävittää.
As-4 tehopesu on myös kohtuullisen edullista tehoonsa nähden, ainakin jos vertaa hintaa urheilukauppojen vastaaviin aineisiin, joita myydään pikkupulloissa, ja aineet vaikuttaa samoilta. - karih
Salomon kirjoitti:
Toi Solmasterin As-4 Teho on todella tehokas, enkä pidä hintaa pahana. Lisäksi varsinkin kun asun nykyään kerrostalossa on paljon miellyttävämpää käyttää, kun se ei haise eikä höyrysty ja biohajoavana käytetyn aineen voi helpommin hävittää.
As-4 tehopesu on myös kohtuullisen edullista tehoonsa nähden, ainakin jos vertaa hintaa urheilukauppojen vastaaviin aineisiin, joita myydään pikkupulloissa, ja aineet vaikuttaa samoilta.Ostin vihdoinkin sitruspohjaista ja vesiliukoista Solmaster AS-4 Tehoa K-Raudasta. Sitä löytyi puolen litran pulloissa. Ostin niitä ensi hätään pari litraa ja hintaa kertyi kokonaista 5-6 euroa! 10% liuoksella pesuainetta saa siis yhteensä 10 litraa! Vastaava sitruspohjainen pesuaine tulisi maksamaan jostain urheiluliikkeestä ostettuna helposti 2000 euroa!
Solmasterin aine toimi erinomaisesti. Laitoin puolet laakereista ja 10% Solmaster-laimennoksen (1 osa Solmasteria ja 9 osaa lämmintä vettä) vitamiiniputkeen ja korkin kiinni. Pesuliuos täyttää laakereiden kanssa noin 2/3 osaa putkesta. Laakerirenkaiden läpi reiistä on hyvä viedä muovi- tai metallipuikko, jotta laakerirenkaat eivät mene poikittain ja pääsevät näin liikkumaan vapaasti edestakaisin putkessa. Sitten vain noin minuutin ravistelu ja tämän vaiheen toistaminen puhtaalla pesuliuoksella, kunnes pesuliuos jää puhtaaksi.
Koska itse käytän ohuita öljyjä, laakerit puhdistuvat nopeasti eli 2-3 pesukerralla tulee valmista. Puhdistuksen jälkeen laakerit huudellaan vaivattomasti juoksevan veden alla.
Kun laakerit on huuhdeltu, ladon laakerit vierekkäin alustalle (esim. jokin matala broilerirasia, jonka pohjalla paperinen käsipyyhe) ja kuivaan laakerit hiustenkuivaajalla. Vettä ei saa jäädä missään tapauksessa laakereihin. Kuivauskin on vain muutaman minuutin toimenpide. Sen jälkeen tiputtelen pari tippaa öljyä vuorotellen jokaiseen laakeriin ja lopuksi pyöräytän laakeria sormieni välissä pari kertaa öljyn leviämiseksi.
Mitään pölykansia ei käyttämistäni laakereista tarvitse irroittaa, sillä toinen puoli laakereista on valmiiksi avonainen huoltamista varten. Jos laakereissa on irroitettavat pölykannet, kannattaa toinen pölykansi irroittaa pysyvästi (jos haluaa itse huoltaa laakereita). Tämä avonainen puoli sijoitetaan pyörän sisäpuolelle pölyttömään tilaan. Näin säästyy ikävältä näpertelyltä.
Pyörät pistän ennen laakereiden pesua ämpäriin lämpimään veteen. Ruiskautan sinnekin Solmasteria hieman. Vaihtoehtoisesti astianpesuaine kelpaa mainiosti. Lopuksi harjaan hieman pintapuolisesti pyöriä. Sitten ladon ne vessan lattialle sanomalehden päälle valumaan. Kuivaan ne tarvittaessa lopuksi ennen laakereiden asettamista.
Huoltoon taisi kulua aikaa pari tuntia. Nyt kun osaan sujuvasti kaikki pesu-, huuhtelu- ja kuivausvaiheet, homma pitäisi saada puristettua yhteen tuntiin. - Salomon
karih kirjoitti:
Ostin vihdoinkin sitruspohjaista ja vesiliukoista Solmaster AS-4 Tehoa K-Raudasta. Sitä löytyi puolen litran pulloissa. Ostin niitä ensi hätään pari litraa ja hintaa kertyi kokonaista 5-6 euroa! 10% liuoksella pesuainetta saa siis yhteensä 10 litraa! Vastaava sitruspohjainen pesuaine tulisi maksamaan jostain urheiluliikkeestä ostettuna helposti 2000 euroa!
Solmasterin aine toimi erinomaisesti. Laitoin puolet laakereista ja 10% Solmaster-laimennoksen (1 osa Solmasteria ja 9 osaa lämmintä vettä) vitamiiniputkeen ja korkin kiinni. Pesuliuos täyttää laakereiden kanssa noin 2/3 osaa putkesta. Laakerirenkaiden läpi reiistä on hyvä viedä muovi- tai metallipuikko, jotta laakerirenkaat eivät mene poikittain ja pääsevät näin liikkumaan vapaasti edestakaisin putkessa. Sitten vain noin minuutin ravistelu ja tämän vaiheen toistaminen puhtaalla pesuliuoksella, kunnes pesuliuos jää puhtaaksi.
Koska itse käytän ohuita öljyjä, laakerit puhdistuvat nopeasti eli 2-3 pesukerralla tulee valmista. Puhdistuksen jälkeen laakerit huudellaan vaivattomasti juoksevan veden alla.
Kun laakerit on huuhdeltu, ladon laakerit vierekkäin alustalle (esim. jokin matala broilerirasia, jonka pohjalla paperinen käsipyyhe) ja kuivaan laakerit hiustenkuivaajalla. Vettä ei saa jäädä missään tapauksessa laakereihin. Kuivauskin on vain muutaman minuutin toimenpide. Sen jälkeen tiputtelen pari tippaa öljyä vuorotellen jokaiseen laakeriin ja lopuksi pyöräytän laakeria sormieni välissä pari kertaa öljyn leviämiseksi.
Mitään pölykansia ei käyttämistäni laakereista tarvitse irroittaa, sillä toinen puoli laakereista on valmiiksi avonainen huoltamista varten. Jos laakereissa on irroitettavat pölykannet, kannattaa toinen pölykansi irroittaa pysyvästi (jos haluaa itse huoltaa laakereita). Tämä avonainen puoli sijoitetaan pyörän sisäpuolelle pölyttömään tilaan. Näin säästyy ikävältä näpertelyltä.
Pyörät pistän ennen laakereiden pesua ämpäriin lämpimään veteen. Ruiskautan sinnekin Solmasteria hieman. Vaihtoehtoisesti astianpesuaine kelpaa mainiosti. Lopuksi harjaan hieman pintapuolisesti pyöriä. Sitten ladon ne vessan lattialle sanomalehden päälle valumaan. Kuivaan ne tarvittaessa lopuksi ennen laakereiden asettamista.
Huoltoon taisi kulua aikaa pari tuntia. Nyt kun osaan sujuvasti kaikki pesu-, huuhtelu- ja kuivausvaiheet, homma pitäisi saada puristettua yhteen tuntiin.Aion yllättää puolison tässä lähiaikoina pesemällä jäykät alkuperäisrasvat As-4:llä sen laakereista, ja rasvaamalla laakerit teflonöljyllä. Saas nähdä huomaako se eroa...
- Tuumas1
Tietääkö kukaan näistä ILQ-laakereista?
Niissähän ainakin mainostekstien mukaan pitäisi olla pienempi huoltotarve. Mulla on noissa Salomoneissa ILQ-7 laakerit.- Marko_
Itse ostin juuri Salomonin Motion 7 Pro luistimet, jossa on myös nuo ILQ-7 laakerit. Netistä luin, että nuo ILQ-laakerit olisivat parempia kuin ABECit. KUulemma ILQ-standardilla on enemmän vaatimuksia kuin ABECeilla. Mm valmistusmateriaali, valmistustapa.
Kysyisin sitten tällaista liittyen noihin luistimiin:
Ensimmäisen lenkin jälkeen tuo oikean luistimen neljäs pyörä alkoi pitää melkoista ritinää/rahinaa kun sitä pyörittää vapaana. Vaikuttaneeko tuo kun jarrupala ko. renkaan takana? Tuli nimittäin tuota jarrupalaa käytettyä melko paljon. En ole nimittäin ennen luistellut kertaakaan.
Tiet joilla luistelin, olivat pääosin puhtaita mutta melko paljon noihin luistimiin on tullut tuommoista hienojakoista hiekkapölyä.
Kannattaisiko tuo rahiseva rengas irroittaa ja puhdistaa tuo laakeri? Tosiaan kyseessä on aivan uudet luistimet, joilla on luisteltu n. 3km - Salomon
Marko_ kirjoitti:
Itse ostin juuri Salomonin Motion 7 Pro luistimet, jossa on myös nuo ILQ-7 laakerit. Netistä luin, että nuo ILQ-laakerit olisivat parempia kuin ABECit. KUulemma ILQ-standardilla on enemmän vaatimuksia kuin ABECeilla. Mm valmistusmateriaali, valmistustapa.
Kysyisin sitten tällaista liittyen noihin luistimiin:
Ensimmäisen lenkin jälkeen tuo oikean luistimen neljäs pyörä alkoi pitää melkoista ritinää/rahinaa kun sitä pyörittää vapaana. Vaikuttaneeko tuo kun jarrupala ko. renkaan takana? Tuli nimittäin tuota jarrupalaa käytettyä melko paljon. En ole nimittäin ennen luistellut kertaakaan.
Tiet joilla luistelin, olivat pääosin puhtaita mutta melko paljon noihin luistimiin on tullut tuommoista hienojakoista hiekkapölyä.
Kannattaisiko tuo rahiseva rengas irroittaa ja puhdistaa tuo laakeri? Tosiaan kyseessä on aivan uudet luistimet, joilla on luisteltu n. 3kmLuultavasti santa rahisee siinä pölynsuojalevyn ulkopuolella. En usko että kolmessa kilometrissä laakerin sisälle on mitään mennyt.
Välttäisin vielä tässä vaiheessa laakerin avaamista, kuten keskustelun alussa ilmaisin mielipiteeni, luulisin että saat laakerin sisään enemmän hiekkaa kuin sieltä pois. Kunnon laakereiden huolto esim 100 km kohdalla on sitten eri asia. - karih
Marko_ kirjoitti:
Itse ostin juuri Salomonin Motion 7 Pro luistimet, jossa on myös nuo ILQ-7 laakerit. Netistä luin, että nuo ILQ-laakerit olisivat parempia kuin ABECit. KUulemma ILQ-standardilla on enemmän vaatimuksia kuin ABECeilla. Mm valmistusmateriaali, valmistustapa.
Kysyisin sitten tällaista liittyen noihin luistimiin:
Ensimmäisen lenkin jälkeen tuo oikean luistimen neljäs pyörä alkoi pitää melkoista ritinää/rahinaa kun sitä pyörittää vapaana. Vaikuttaneeko tuo kun jarrupala ko. renkaan takana? Tuli nimittäin tuota jarrupalaa käytettyä melko paljon. En ole nimittäin ennen luistellut kertaakaan.
Tiet joilla luistelin, olivat pääosin puhtaita mutta melko paljon noihin luistimiin on tullut tuommoista hienojakoista hiekkapölyä.
Kannattaisiko tuo rahiseva rengas irroittaa ja puhdistaa tuo laakeri? Tosiaan kyseessä on aivan uudet luistimet, joilla on luisteltu n. 3kmhuolestua? Yksittäisiä rahinoita voi tulla uusistakin luistimista. Rahina voi tulla esimerkiksi laakerin ja kiskon välistä tai pyörän ja kiskon välistä tai pyörän ja jarrupalan välistä (hyvinkin todennäköistä). Jos pyörä tuntuu pyörivän normaalisti, ei kannata huolestua pienistä äänistä noin vähäisellä käytöllä. Aina niitä kannattaa kuitenkin seurata.
Jos rahina huolestuttaa pahasti, ensiksi kannattaisi vain irroittaa pyörä ja katsoa aiheuttaako mahdollisesti jokin irrallinen kivensiru tms. rahinaa. Pölykantta ei kannata yrittää puhdistaa, sillä pintapöly tunkeutuisi vain syvemmälle laakerin sisälle.
En minäkään usko, että 3 km:n jälkeen laakeriin on mitään hälyyttävää joutunut. Jos laakeri kastuu märällä asfaltilla, laakeri melko varmasti jumiutuu kiinni tai vähintään synnyttää ylimääräisiä ääniä. Ainoa hoitokeino tähän on puhdistus ja öljyäminen.
- Kingawro
Laitoin voiteluaineeksi aerosolirasvaa. Ei pyörinyt enää niin hyvin kuin ennen vaihtoa.
Onkohan liian paksua ? Mitäpä mieltä ? - Rullailija123
No kaikki rasva taitaa olla liian paksua. Olen liottanut omani asetonissa ja voidellut puoli tippaa öljyä per laakeri tai suihkaus CRCtä. Hyvin on riittänyt koko kaudeksi ja rullaillut alamäissä monista ohi. Oma kokemus on siis se, että jos ei kastele niin rullaavuus säilyy kauankin hyvin pienellä määrällä öljyä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Asianajaja Herman Ljungberg
Ei ole tällä herralla kaikki muumit laaksossa, kun väittää, että kaapelien katkominen on NORMAALIA. Kaikkea se leipä elä1586967Löytyykö jyväskylästä naista kenenkä pyllyä saisi kosketella ja haistellla??
Olen ihan mukava ja kunnollinen herras mies 41 vuotta.334063Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.
Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.1142102- 621936
- 821456
Sähköauto sopii erinomaisesti maaseudulle, jopa paremmin kuin kaupunkiin.
Sähköautolla pärjää maaseudulla jopa paremmin kuin kaupungissa, sillä jokainen sähköistetyn talon piha on mahdollinen la1941447Nainen, taidan inhota minua todella
tai sitten et halua olla missään tekemisissä kanssani. Sellaiset otteet sulla. On tosi karmeata olla toiselle kuin kuoll731091Tämä oli vuoden 1. luetuin artikkeli Suomi24 Viihteessä: Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai eläkkeen
Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai kuin saikin taiteilijaeläkkeen - Tämän suuruinen eläke on kuussa! -artikkeli oli v. 20214986- 48979
Rattoisaa lauantai iltaa
Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa225947