Saksofonin puhallustekniikka (altto ja tenori)

Anonyymi

Hei!

Aloitin saksofonin soittamisen vähän yli vuosi sitten. Käyn joka viikko yksityisopetuksessa (lainasoitin) ja olen kehittynyt alkuun verrattuna, mutta yksi asia mitä en edelleenkään täysin ymmärrä on puhallustekniikka. Olen kysynyt tästä opettajalta ja etsinyt tietoa netistä ja olen tullut seuraavaan lopputulokseen:

-Opettaja sanoi että kun puhaltaa, pitäisi soittotuen lähteä vyötärön seudulta tai siis samalla lailla kuin olet vessassa isolla hädällä.
- Netistä olen löytänyt sivuja, missä on taas selitetty, että jännittämällä vatsalihaksia (sen jälkeen kun on ottanut ilmaa keuhkoihin) ääntä pystyy hallitsemaan pallealla kuin että jos hengittää ns. väärin, esim. keuhkojen yläosalla eikä pallealla.

Näistä jälkimmäinen on jotenkin toiminut itsellä, ensimmäistä en oikein ymmärrä. Toki, myönnän että soittimeni ei ole kaikkein parasta laatua ja että ansatsi vaikuttaa ääneen (puristaa liian lujaa vai liian vähän). Mutta toivoisin että joku pystyisi selventämään tätä asiaa, koska en ainakaan ole löytänyt kauheasti tietoa suomeksi netistä tästä asiasta. Ja samalla tietäisin olenko oppinut oikean tavan.

Kiitos!

8

1936

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hei!
      Oletko kokeillut ulostuslääkettä? Se voisi auttaa sinua

      • Anonyymi

        Tuli hirvee lörtsy housuun mutta nyt soi tuuba loistavasti. Kiitos!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuli hirvee lörtsy housuun mutta nyt soi tuuba loistavasti. Kiitos!

        Oliko miten löysää? Jos ihan vetelää vettä ni ei tartte ottaa ees housuja jalasta. Valuu lahetta myöten pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko miten löysää? Jos ihan vetelää vettä ni ei tartte ottaa ees housuja jalasta. Valuu lahetta myöten pois.

        Sillee, että sen pysty imuroimaan pois lattialta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti: