Saksofonin puhallustekniikka (altto ja tenori)

Anonyymi

Hei!

Aloitin saksofonin soittamisen vähän yli vuosi sitten. Käyn joka viikko yksityisopetuksessa (lainasoitin) ja olen kehittynyt alkuun verrattuna, mutta yksi asia mitä en edelleenkään täysin ymmärrä on puhallustekniikka. Olen kysynyt tästä opettajalta ja etsinyt tietoa netistä ja olen tullut seuraavaan lopputulokseen:

-Opettaja sanoi että kun puhaltaa, pitäisi soittotuen lähteä vyötärön seudulta tai siis samalla lailla kuin olet vessassa isolla hädällä.
- Netistä olen löytänyt sivuja, missä on taas selitetty, että jännittämällä vatsalihaksia (sen jälkeen kun on ottanut ilmaa keuhkoihin) ääntä pystyy hallitsemaan pallealla kuin että jos hengittää ns. väärin, esim. keuhkojen yläosalla eikä pallealla.

Näistä jälkimmäinen on jotenkin toiminut itsellä, ensimmäistä en oikein ymmärrä. Toki, myönnän että soittimeni ei ole kaikkein parasta laatua ja että ansatsi vaikuttaa ääneen (puristaa liian lujaa vai liian vähän). Mutta toivoisin että joku pystyisi selventämään tätä asiaa, koska en ainakaan ole löytänyt kauheasti tietoa suomeksi netistä tästä asiasta. Ja samalla tietäisin olenko oppinut oikean tavan.

Kiitos!

8

1936

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hei!
      Oletko kokeillut ulostuslääkettä? Se voisi auttaa sinua

      • Anonyymi

        Tuli hirvee lörtsy housuun mutta nyt soi tuuba loistavasti. Kiitos!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuli hirvee lörtsy housuun mutta nyt soi tuuba loistavasti. Kiitos!

        Oliko miten löysää? Jos ihan vetelää vettä ni ei tartte ottaa ees housuja jalasta. Valuu lahetta myöten pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko miten löysää? Jos ihan vetelää vettä ni ei tartte ottaa ees housuja jalasta. Valuu lahetta myöten pois.

        Sillee, että sen pysty imuroimaan pois lattialta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sillee, että sen pysty imuroimaan pois lattialta.

        Ostatko vokaalin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ostatko vokaalin?

        En kiitos tarvitse. Tuo ulostuslääke autto.


    • Anonyymi

      On aika vaikea näkemättä ja kuulematta antaa ohjeita, luulen kyllä, että ammattitaitoinen opettaja pystyy parhaiten neuvomaan. Kannattaa varmaan koittaa jutella sen open kanssa uudelleen hengitystekniikasta. Olen nyt itse soittanut viitisentoista vuotta fonia ja kyllä puhalluksen tuki tulee palleasta luonnostaan. On tosi raskas soittaa, jos ei tule sieltä vatsalihaksisista, tämä käytiin silloisen open kanssa kyllä läpi hyvinkin perusteellisesti. Se isohätä juttu on siinä mielessä totta, että jos sattuu olemaan ilmavaivoja soittaessa, niin kyllähän se perästä kuuluu. Ihan noista vitsailijoista piittaamatta.
      Jos soundi on hyvä ja sointi vakaa, niin luultavasti hengitystekniikkasi on ok. Itse soitin vaikuttaa soundiin jopa vähemmän kuin sinä itse ja suukappaleesi, siis jos se soitin on kunnossa eikä falskaa. Itse soitin aluksi ja soitan vieläkin taustojen päälle ja nauhoitan koko kauneuden, kuuntelen sitten ja koitan parantaa ja nauhoitan uudelleen ja kuuntelen ja... Tää on mulla toiminut parhaiten.
      En tiedä onko tästä vastauksesta apua, mutta koita vain löytää se itsestäsi hyvältä tuntuva ja hyvin soundaava ääni. Harjoittelu auttaa yllättävän paljon!
      Happy Honking and play safe sax!

      • Anonyymi

        Hei!

        Tässä alkuperäinen kirjoittaja.
        Siis olen saanut ääneen vakautta juuri tuolla "vessatyylillä" varsinkin jos soittaa pitkiä säveliä pelkästään.
        Asia mitä olen miettinyt on, että jos samalla käyttää palleaa (samalla tavalla kuin esim. yskäisee) jokaisen nuotin kohdalla yhdessä tuon "vessatyylin" kanssa, niin onko se oikea tapa?
        Kun ainakaan itselläni ei joka kerta pysty jännittämään vatsalihaksia niin paljon että voisi pelkästään käyttää niitä.
        Anteeksi, jos oli epäselvää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      13442
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      184
      1784
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1124
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1123
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      64
      1046
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      194
      956
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      833
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe